View Full Version : G.H Luxemburg; een voorstel
§tijn
11 februari 2004, 14:22
Wat zou U ervan denken als G.H. Luxemburg, nadat de meerderheid in Luxemburg door een referendum zich uitgesproken voor een aansluiting, zich bij België voegen...
Dimitri
11 februari 2004, 14:54
Ben je wel eens in Luxemburg geweest? Zoja, vergelijk dat dan eens met België, dan weet je waarom de Luxemburgers zich nog nooit bij België zullen (willen) aansluiten, nog niet met geld toe! Het zal eerder andersom zijn, dat delen van België (Arelerland bijv.) zich bij Luxemburg zullen aansluiten.
Max
11 februari 2004, 16:21
Ben je wel eens in Luxemburg geweest? Zoja, vergelijk dat dan eens met België, dan weet je waarom de Luxemburgers zich nog nooit bij België zullen (willen) aansluiten, nog niet met geld toe! Het zal eerder andersom zijn, dat delen van België (Arelerland bijv.) zich bij Luxemburg zullen aansluiten.
Wa ist eh 'ollander , woa zen ni goe genoeg ofwa? :lol:
boer_bavo
11 februari 2004, 16:34
Misschien kunnen ze bij een splitsing van België Wallonië wel kopen :D
Antoon
11 februari 2004, 16:43
Misschien kunnen ze bij een splitsing van België Wallonië wel kopen :D
Goed voorstel. Prijs : 1 symbolische euro. Maar ze nemen er wel de schuldenlast bij. :wink:
Voor Vlaanderen zou dit een zegen zijn.
Dimitri
11 februari 2004, 17:06
Als je ooit in Luxemburg bent geweest en het verschil hebt gezien met Wallonië, dan weet je wel wat ik bedoel. Ik denk niet dat de Luxemburgers zitten te wachten op een forse achteruitgang in hun welvaart of staan te springen om hun semi-Duitse gründlichkeit om te wisselen voor de semi-Franse slag van Wallonië. Daarbij zijn de Luxemburgers zeer gehecht aan hun eigenheid, wat tot uitdrukking komt in de bekende Luxemburgse zinspreuk: "mir wölle bleiwe wat mir sin" (we willen blijven wat we zijn).
Antoon
11 februari 2004, 17:54
Als je ooit in Luxemburg bent geweest en het verschil hebt gezien met Wallonië, dan weet je wel wat ik bedoel. Ik denk niet dat de Luxemburgers zitten te wachten op een forse achteruitgang in hun welvaart of staan te springen om hun semi-Duitse gründlichkeit om te wisselen voor de semi-Franse slag van Wallonië. Daarbij zijn de Luxemburgers zeer gehecht aan hun eigenheid, wat tot uitdrukking komt in de bekende Luxemburgse zinspreuk: "mir wölle bleiwe wat mir sin" (we willen blijven wat we zijn).
Is ook zo.
Vlaamse Leeuw
11 februari 2004, 19:39
Laat Luxemburg maar onafhankelijk blijven. Ik zie ook geen reden om hieraan te veranderen.
AyneRand
11 februari 2004, 21:00
Laat Luxemburg maar onafhankelijk blijven. Ik zie ook geen reden om hieraan te veranderen.
Vooral dat ze niet van plan zijn om het bankgeheim op te geven ook niet na 2011. Wijze beslissing van de Luxemburgers en ik steun hen daarin volledig.
Zeno!
11 februari 2004, 21:43
Welk onafhankelijk land zou zich nu in godsnaam willen aansluiten bij een ingewikkeld gedrocht als Belgie???
De Walen zullen waarschijnlijk wel willen; de Luxemburgers daarentegen... :wink:
De Luxemburgers hebben tenmiste een eigen staat. Iets waar Vlamingen (voorlopig) enkel van kunnen dromen.
http://www.employees.org/~alokem/photos/luxembourg-2000/view-across-petrusse-valley-luxembourg-city.jpg
Ze zouden wel gek zijn om hun onafhankelijkheid op te geven.
Celebfin
12 februari 2004, 19:28
Dit is inderdaad een belachelijke post. die kwestie stelt zich totaal niet.
Ze zouden welkom zijn natuurlijk, maar het zal nooit gebeuren en zou dom zijn van ze.
Philips Inc.
12 februari 2004, 20:19
Dit is inderdaad een belachelijke post. die kwestie stelt zich totaal niet.
Ze zouden welkom zijn natuurlijk, maar het zal nooit gebeuren en zou dom zijn van ze.
Dom? En waarom dan wel ;-)
Ik dacht dat we in zo een Belgisch paradijs leven ;-)
Celebfin
12 februari 2004, 21:24
Wie dat zegt is dom.
Tis niet omdat ik een Belgische vlag als avatar heb,d at ik extreem-belgicist ben.
Ik ben gewoon voor het behoud van mijn land, en vind de belgische vlag schoon.
Descartes Jr
12 februari 2004, 21:42
Luxemburg heeft een heel speciale eigenheid.
De taal alleen al maakt hen specifiek (ik studeerde samen met een paar Letzenburgers en ik snap nog steeds geen jota van dat taaltje)
Maar ik weet dat zij eigenlijk qua inborts vrij dicht bij Wallonië staan.
Dus stem ik hen in de poll voor toetreding als Waalse provincie.
Darwin
12 februari 2004, 21:44
Luxemburg moet niet bij België.
Antwerpen moet Luxemburg volgen. Leve de Republiek Antwerpen!
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=10230
Aangebrande Phönix
12 februari 2004, 21:49
Luxemburg moet niet bij België.
Antwerpen moet Luxemburg volgen. Leve de Republiek Antwerpen!
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=10230
Handelsfederatie Vlaanderen(min Artesië)-(Zuid-)Brabant-(West-)Limburg.
vivanter007
13 februari 2004, 20:19
Drie regio's kunnen al niet vreedzaam samenleven onder de dekmantel van een kunstmatige staat, waarom dan nog de annexatie van een vierde? Voor het grote Belgische Rijk of zo? Is het nog niet complex genoeg? Dus neen. Ja voor Europa, maar neen voor oude statenpolitiek.
Tjolder
13 februari 2004, 20:36
Daarbij zijn de Luxemburgers zeer gehecht aan hun eigenheid, wat tot uitdrukking komt in de bekende Luxemburgse zinspreuk: "mir wölle bleiwe wat mir sin" (we willen blijven wat we zijn)
8O
Amaai zo politiek incorrect.
Moeten die niet multicultureel zijn?
Dit is een veel betere slogan voor het blok dan
"eigen volk eerst"
Dit is precies mijn gedacht.
Mijn huidig habitat (West-Vl) is zoals ik het wil behouden.
Ze moeten er geen multikultuur van maken zoals Brussel of Antwerpen.
we willen blijven wat we zijn
AyneRand
13 februari 2004, 21:21
Daarbij zijn de Luxemburgers zeer gehecht aan hun eigenheid, wat tot uitdrukking komt in de bekende Luxemburgse zinspreuk: "mir wölle bleiwe wat mir sin" (we willen blijven wat we zijn)
8O
"eigen volk eerst"
Luxemburg moet vooral blijven zoals het nu is, een land waar deklant bij een bank koning is. Daar kunnen hun belgische collega's nog iets van opsteken.
Dimitri
13 februari 2004, 22:22
8O
"eigen volk eerst"
't Is wel zo dat van de Luxemburgse bevolking maarliefst 38% buitenlanders zijn en slechts 62% Luxemburgers (cijfer 2003). Het gaat dan weliswaar vooral om Portugezen (14% van de totale bevolking) en andere Europeanen, en slechts voor 5% om mensen van buiten de EU, maar toch.
AyneRand
13 februari 2004, 22:37
8O
"eigen volk eerst"
't Is wel zo dat van de Luxemburgse bevolking maarliefst 38% buitenlanders zijn en slechts 62% Luxemburgers (cijfer 2003). Het gaat dan weliswaar vooral om Portugezen (14% van de totale bevolking) en andere Europeanen, en slechts voor 5% om mensen van buiten de EU, maar toch.
In de banken zij het meestal en gelukkig maar allemaal Luxemburgers.
Tantist
14 februari 2004, 19:29
Inderdaad. Het Luxemburgse nationale besef beperkt zich niet tot Luxemburg zelf en is geen staatsnationaal besef zoals het Belgische. Nu, rond Aarlen is dat besef vooral van taalkundige aard, maar in heel Luxemburg, ook het franstalige gedeelte, heeft men het voor het GH. Dat heb ik zelf kunnen ondervinden uit contacten met de plaatselijke bevolking.
Dat uit zich ook economisch: zowat half de provincie gaat in het groothertogdom werken, en de industrie is er meer op de high tech gericht, dan bv. de Luikse staalindustriën.
Dat uit zich ook politiek: Luxemburg is een christen-democratisch bastion, en komt daarmee goed overeen met de politieke cultuur in het groothertogdom.
De Luxemburgse natie is een van de vier grote naties uit de Lage Landen, naast de Vlaamse, Waalse en Nederlandse. Mij is dan ook een raadsel waarom expliciet de vraagstelling is gepaard naar een vereniging met België, en dan nog als provincie, in plaats van op een vereniging van de 4 naties in een verbond van de Lage Landen.
De laatste keer dat een vereniging werd bepleit was bij het Comité de Politique Nationale in 1919. Toen ging het om een annexatie (samen met Zeeuws-Vlaanderen en Nederlands Limburg) bij de unitaire staat.
Is het nog niemand opgevallen dat Luxemburg het meeste te verliezen heeft van die 4 naties? Luxemburg is -met een ruime voorsprong- het rijkste land ter wereld, met 48000$ /hoofd /jaar BNP. Een unitaire staat, of incorporatie van Luxemburg in het Waalse Gewest zou de specifieke economische cultuur die het land rijk maakt doen knappen. Dat zullen de Luxemburgers nooit willen.
Wat wel aanvaardbaar is, is een confederatie. Daarin is Luxemburg beschermd tegen de "broederliefde" van Vlaanderen, Nederland en Wallonië door het behouden van zijn interne en externe soevereiniteit.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.