PDA

View Full Version : Zijn jullie hier echt allemaal 'brave kloten'?


Derk de Tweede
29 juni 2007, 12:01
Uit het deze maand verschenen Groot Scheldwoordenboek van de Vlaamse auteur Marc de Coster blijkt dat Vlamingen 'brave kloten' zijn als het op schelden aankomt. In het boek beschrijft de auteur 2.500 schimpwoorden, alfabetisch geklasseerd: van apenkont tot zweefteef.

Wie het scheldwoordenboek leest, komt tot het besef dat Nederlanders en Vlamingen heel creatieve taalgebruikers zijn als het op schimpen en spotten aankomt: achterlijke gladiool, kwallebal of bijvoorbeeld zoutzak.

Duitsers daarentegen zijn bij het schelden erg gefixeerd op hun aars. Ze kennen een eindeloze serie woorden met vooral 'arsch' maar ook 'scheisse' en 'dreck'. Ook de Fransen :| zitten in de anale sfeer. Zij kennen wel zeventig manieren om iemands achterste te benoemen.

Zuid-Europeanen gooien er vooral gewelddadige seksuele verwensingen aan de hele vrouwelijke kant van de familie uit. Je vrouw, je zus en vooral je moeder moet het ontgelden als ze de pik op je hebben. Iemands moeder in scheldwoorden benoemen om losbandig gedrag is het ergste wat denkbaar is. 'Hijo de puta' (hoerenzoon) bijvoorbeeld. De moeder is een heilige en haar voor een hoer uitmaken is een gruwelijke belediging.

Amerikanen krijgen bijna geen drie zinnen na elkaar gezegd zonder 'son of a bitch' en vooral 'motherfucker'. In het Nederlandse vocabulaire worden 'hoerenzoon' en 'moederneuker' weinig gehoord.

fok.nl

Nog een paar ouderwetse scheldwoorden:

Zaadloze betonmolen
Weggewaaid kippenhok
Oelewapper
Bananentripper
Oetlul
Lul de behanger (Prick the decorator), etc, etc......

Pluche
29 juni 2007, 12:07
coole scheldwoorden geef je!

Lord Vader
29 juni 2007, 12:11
Ik zie het mezelf al zeggen: "Achterlijke gladiool!" Not!

Meer van dat leuks op http://www.youswear.com/index.asp?language=Dutch .

StevenNr1
29 juni 2007, 12:12
Hollandse scheldwoorden trekken gewoon op niets, ziet da lijstje nu

Derk de Tweede
29 juni 2007, 12:14
Ik zie het mezelf al zeggen: "Achterlijke gladiool!" Not!

Meer van dat leuks op http://www.youswear.com/index.asp?language=Dutch .

Da's een typisch Utrechts scheldwoord.
Ook alles wat begint met takke- (takkewijf, etc.).

PollyCorrect
29 juni 2007, 12:18
en die goeie ouwe ziektes zoals pokke, tering, pleuris, pest, tyfus,... dat kon met alles gecombineerd worden om zo heerlijke pleuriswoorden te krijgen.

En wat zegt men in Vlaanderen? Gij ambetanterik! Onnuzeleer! :lol:

Brandaan
29 juni 2007, 12:21
en die goeie ouwe ziektes zoals pokke, tering, pleuris, pest, tyfus,... dat kon met alles gecombineerd worden om zo heerlijke pleuriswoorden te krijgen.

Kolere, kanker.........

Derk de Tweede
29 juni 2007, 12:23
Kolere, kanker.........

Joods-Amsterdams he, net als temeier (hoer)!

Lincoln
29 juni 2007, 13:39
Uit het deze maand verschenen Groot Scheldwoordenboek van de Vlaamse auteur Marc de Coster blijkt dat Vlamingen 'brave kloten' zijn als het op schelden aankomt. In het boek beschrijft de auteur 2.500 schimpwoorden, alfabetisch geklasseerd: van apenkont tot zweefteef.

Wie het scheldwoordenboek leest, komt tot het besef dat Nederlanders en Vlamingen heel creatieve taalgebruikers zijn als het op schimpen en spotten aankomt: achterlijke gladiool, kwallebal of bijvoorbeeld zoutzak.

Duitsers daarentegen zijn bij het schelden erg gefixeerd op hun aars. Ze kennen een eindeloze serie woorden met vooral 'arsch' maar ook 'scheisse' en 'dreck'. Ook de Fransen :| zitten in de anale sfeer. Zij kennen wel zeventig manieren om iemands achterste te benoemen.

Zuid-Europeanen gooien er vooral gewelddadige seksuele verwensingen aan de hele vrouwelijke kant van de familie uit. Je vrouw, je zus en vooral je moeder moet het ontgelden als ze de pik op je hebben. Iemands moeder in scheldwoorden benoemen om losbandig gedrag is het ergste wat denkbaar is. 'Hijo de puta' (hoerenzoon) bijvoorbeeld. De moeder is een heilige en haar voor een hoer uitmaken is een gruwelijke belediging.

Amerikanen krijgen bijna geen drie zinnen na elkaar gezegd zonder 'son of a bitch' en vooral 'motherfucker'. In het Nederlandse vocabulaire worden 'hoerenzoon' en 'moederneuker' weinig gehoord.

fok.nl

Nog een paar ouderwetse scheldwoorden:

Zaadloze betonmolen
Weggewaaid kippenhok
Oelewapper
Bananentripper
Oetlul
Lul de behanger (Prick the decorator), etc, etc......Ik vind de antwaarpse petagoraanse scheldwoordjes het beste !

Smeerlap en sukkel zijn bij mij de beste scheldturfjes !

Lord Vader
29 juni 2007, 14:23
Hollandse scheldwoorden trekken gewoon op niets, ziet da lijstje nu

Volledig mee akkoord.

Jef Bosweg
29 juni 2007, 14:35
Daar zitten toch wel enkele hilarische exemplaren tussen.

Edit: case in point -->
Je moeder is zo lelijk Dat de buren bij je inbreken om de gordijnen dicht te doen.

berre
29 juni 2007, 18:31
kloothommel

Derk de Tweede
29 juni 2007, 18:39
kloothommel


Nu breken er zwaardere tijden aan. Voel me moe, labiel, treurig en vooral koud. Als ineens blijkt dat de verwarming op andere uren staat afgesteld zodat de badkamer 's morgens en 's avonds ijzig is, ontplof ik.
Het mag bij nader inzien een vergissing zijn, maar de vonken schieten uit mijn mond en de stoom uit m'n oren. Hoe bedenkt hij het om juist nu met de termostaat te gaan stunten? Ben verdorie snotverkouden van die onaangekondigde verrassing. Geen argument wil ik horen. Iedere redelijkheid stroomt uit me weg. Ik heb het koud en nu nog kouder.
Behoeftig van kwaadheid ren ik naar mijn bureau. Dit is een groots en meeslepend moment. Even vergeten dat ik mijn leefwijze heb veranderd. Er is geen asbak. De strip kauwgom op as- en kruimelloze tafel brengt mij tot bezinning. Stomme kloothommel, denk ik nog even. Maar sigaret om te kalmeren? Nee, dank u. Ik rook niet. Vandaag om die rotkou al helemáál niet. Bah!

Voodoo Child
29 juni 2007, 18:41
Da's een typisch Utrechts scheldwoord.
Ook alles wat begint met takke- (takkewijf, etc.).
Evenals
tering-
tyfus-

Derk de Tweede
29 juni 2007, 19:16
Evenals
tering-
tyfus-

Haagse scheldwoorden zijn veel leuker van die grove uit A'dam, R'dam of Utrecht.

Kreieigg nouw de rampstamp....

En de hippies vroeger:
"Volgens mij ben je kosmisch totaal uitgefreaked"
"Heb jij last van je mind, of zo"

StevenNr1
29 juni 2007, 19:31
Grappig, Hollanders die in het Engels schelden terwijl ze die taal totaal niet kunnen uitspreken

Derk de Tweede
29 juni 2007, 20:01
Grappig, Hollanders die in het Engels schelden terwijl ze die taal totaal niet kunnen uitspreken

Ik denk dat mijn Engels beter is dan het Nederlands van prins Flipje. 8-)

Graaf van Vlaanderen
29 juni 2007, 21:16
of spast is ook nog ne goeie
gebruik ik nog vaak;-)

Lord Vader
29 juni 2007, 23:07
Ik denk dat mijn Engels beter is dan het Nederlands van prins Flipje. 8-)

Wat een vergelijkingspunt... :roll:

Paracelsus
30 juni 2007, 08:51
ahem.. uit het West-Vlaamse repertoire :

Achterlijken, dwoazen, 'ertefretter, zakzeiker/zeikzak, 'oerepoeper, rottekop, schelen otter, vule jeanette, slette, drelle, teeve, petattezak, nunne, puustekop, brilaap, brilsmurf, schurftmule/schurftzak, mussel, 'Ollander.

J'ed e muule vor up te schiet'n.
E schup in je kloaten ku je kriegen.
'k goan je koptje ne kè schèren.
Godverdommemiljerdenondegodver. (in één adem uit te spreken)


Schelden is iets dat in Vlaanderen regionaal zeer kan verschillen. Bijvoorbeeld:

Ruzie in Brugge:
"Ej waddist joene? Moe je e kèr èjn up je muule èn messchien?"
(variant St-Jozef: "Moek e kèr up jen breifel dèschen messchien?")

Ruzie in Limburg:
http://mysongbook.de/msb/pics/noten.gif"Waaa iiiis jóóóóóóóóó ?!"

Lord Vader
30 juni 2007, 08:56
ahem.. uit het West-Vlaamse repertoire :

Achterlijken, dwoazen, 'ertefretter, zakzeiker/zeikzak, 'oerepoeper, rottekop, schelen otter, vule jeanette, slette, drelle, teeve, petattezak, nunne, puustekop, brilaap, brilsmurf, schurftmule/schurftzak, mussel, 'Ollander.

J'ed e muule vor up te schiet'n.
E schup in je kloaten ku je kriegen.
'k goan je koptje ne kè schèren.
Godverdommemiljerdenondegodver. (in één adem uit te spreken)


Schelden is iets dat in Vlaanderen regionaal zeer kan verschillen. Bijvoorbeeld:

Ruzie in Brugge:
"Ej waddist joene? Moe je e kèr èjn up je muule èn messchien?"
(variant St-Jozef: "Moek e kèr up jen breifel dèschen messchien?")

Ruzie in Limburg:
http://mysongbook.de/msb/pics/noten.gif"Waaa iiiis jóóóóóóóóó ?!"

Dat klinkt al beter! :thumbsup:

Paracelsus
30 juni 2007, 09:09
Dank u.... :-D ;-)

En ik heb nog niet eens mijn koffie gehad op dit vroege uur, dus Hollanders begrijpe goed: aan West-Vlamingen kun je niet tippen!

Hou dus uw gladiolen maar... ;)

Lord Vader
30 juni 2007, 09:17
Dank u.... :-D ;-)


Ik ben ook west side, misschien heeft dat er wel iets mee te maken. ;)

Derk de Tweede
30 juni 2007, 09:21
Dank u.... :-D ;-)

En ik heb nog niet eens mijn koffie gehad op dit vroege uur, dus Hollanders begrijpe goed: aan West-Vlamingen kun je niet tippen!

Hou dus uw gladiolen maar... ;)

Je lijkt wel een.............Belg! :roll: :-D