PDA

View Full Version : Interessante Lectuur


reinaert68
18 juli 2007, 13:30
Gezien het gigantische aanbod aan lectuur over internationale politiek dacht ik dat het misschien eens interessant zou zijn om horen welke boeken jullie rond dit onderwerp het meest zijn bijgebleven.

Mijn favoriet: The Rise and Fall of great Powers van Paul Kennedy.

Inhoud: Een overzicht van de politieke en economische verhoudingen tussen de wereldmachten van 1500 tot 2000 met een veel gevoel voor synthese samengesteld.

AdrianHealey
18 juli 2007, 14:41
The end of History - Fukuyama.

De titel liegt wel.

Samsa
18 juli 2007, 15:05
Derde Wereld Handboek (in 2 delen) van Ruddy Doom

Zowat alles van Noam Chomsky is altijd leuk als iets lichtere lectuur.

En naar het schijnt is The Twenty Years Crisis (1919-1939) van Edward H. Carr een schitterend standaardwerk. Die heb ik nog niet gelezen, maar staat wel op m'n verlanglijstje.

Libro
18 juli 2007, 15:29
"De Geschiedenis van het midden-oosten in een notendop" van Jan Van Oudheusden. Niet meteen over internationale politiek maar wel zeer interessant voor achtergrondinformatie.

fox
18 juli 2007, 15:31
Buitenlandse zaken van Eyskens vind ik wel een verrassend luchtig boekje dat je toch enige inzicht heeft in enkele historisch politieke gebeurtenissen in zijn regeringsperiode. Leuk om te lezen.

exodus
18 juli 2007, 15:33
Regeren vanuit het duister van Jim Marrs
None dare call it conspiracy van Gary Allen

kelt
18 juli 2007, 18:00
"The Intelligence War " rond 1980 uitgegeven door Salamander en geschreven door een aantal toenmalige oude rotten uit de Internationale politiek,en het "inlichtingenwezen".


Verbijsterend is hoe men reeds 27 jaar geleden waarschuwde,nota bene "vanuit de sector zelf" voor het gebrek aan HUMINT en de te grote nadruk op "Technische middelen",waardoor men immense hoeveelheden "data" genereert en weinig of geen "intelligence".


.......met als gevolg dat diegene in een machtspositie die het meest militaire spullen heeft,en niks begrijpt van de rest van de wereld, werkelijk denkt dat dit voldoende is om anderen zijn wil op te leggen :-(


En al deze kennis,het gevolg van bittere lessen in Korea,Vietnam en elders was netjes door Amerikanen gepubliceerd,beschikbaar in de "Library of Congress"..... :?