PDA

View Full Version : De belg van FC Utrecht


Spliff
24 juli 2007, 22:17
Zoals jullie weten of niet, heb ik dit seizoen een abonnement genomen bij FC Utrecht, vier Belgen spelen voor de Domstad, Caluwé, Vandenbergh, Somers en Rosinni. Hier kan u hun en mijn lotgevallen volgen.

Om te openen een sfeerverslag van mijn busreis naar Stockholm voor de wedstrijd Hammarby - Utrecht (intertoto) op zondag 22 juli ll.

Zaterdagmorgen half elf, stadion Galgenwaard Utrecht. Samen met 18 Nederlanders staan we te wachten op de bus die ons naar Stockholm zal brengen. Een beetje lage opkomst ingegeven door het feit dat er niet gedronken en gerookt mocht worden op de bus. Om kwart voor elf was het zover en stapten we allemaal in. Door de lage opkomst hadden we veel ruimte. Amersfoort nog niet voorbij bleek dat we wel mochten drinken en roken. Meteen werd aan het eerste benzinestation gestopt en werd er baccardi en bier ingeslagen. Op duits grondgebied moesten we aan de kant voor een controle van de tachograafschijf. Onze Duitse vrienden namen hier ruimschoots de tijd voor waardoor we ei zo na de boot naar Denemarken mistten. Na nog een overtocht per boot van Denemarken naar Zweden kwamen we rond half zeven 's ochtends aan het Ragussa stadion aan. Na een korte wandelin rond het stadion vonden we een Mac Donalds die pas om 8 uur openging dus kwakten we ons neer op het terras. Na een ruim ontbijt, trokken we per metro de stad in. Pas rond een uur of elf vonden we een pub die open was en bier serveerde. Daar dronken we, bekeken het plaatselijke schoon, en kregen tot onze vreugde nog een muzikale parade op paardjes cadeau. Op weg naar het stadion op de metro was het voor de meesten een hel. Zodra de metro arriveerde holden ze naar de MacDonalds. Onze 'reisleider' en een vriend bleven aan het stadion op onze tickets wachten en wij trokken achter de hoek een nieuwe pub binnen om rustig plaats te vatten naast Hammarby fans op het terras. De reisleider had ondertussen gezelschap gekregen van de lokale politie die zich verbaasen over het geringe aantal fans hier. Dus vroeg die waar de rest was. Toen onze reisleider hem vertelde dat die rustig op het terras daar zaten, sloeg de paniek goed toe bij onze zweedse vrienden. Meteen kregen we op het terras het gezelschap van een leger politieagenten. Bijna twee per persoon.

Coach Willem Van Haneghem was op het laatste moment uit het vliegtuig gestapt. Hij vond het toestel wat kleintjes en had angst voor de vlucht, nam de wagen, kreeg panne in Kopenhagen en reisde verder per trein.

De wedstrijd zelf werd gespeeld met Caluwe en Somers in de basis. Vandenbergh was gekwetst (tik op bovenbeen in oefenwedstrijd tegen Telstar), Rosinni zat op de bank (en viel in voor een bedroevende Nelisse).

Vooral in de tweede helft konden de zweden aanspraak maken op de zege, Paulinho en Eguren strandde echter op Grandel. Shew Atjon keerde een bal op de lijn.

Na de wedstrijd werd er nog een uur verbroederd in de pub, om dan de lange terugreis naar Utrecht aan te vatten.

23562

23563

23564

23565

23566

23567

23568

Spliff
29 juli 2007, 17:53
Europees avontuur Utrecht snel voorbij.

Ruim tienduizend toeschouwers, waarvan een 500tal zweden, verzamelden deze namiddag in de Galgenwaard. Coach Van Haneghem startte met drie belgen in de basis. Caluwe, Somers en Rossinni. Vandenbergh, terug na een blessure, startte op de bank. Caluwé en Rossinni kregen voorrust elks één kans maar besloten te zwak op doel. Na rust kwam Utrecht zonder Somers op voorsprong. Een zwakke terugspeelbal werd door Nelisse onderschept en afgewerkt. Lang duurde de vreugde niet, binnen de minuut werd een hoekschop slecht weggewerkt en Hammarby kwam langzij 1-1. Bij de thuisploeg kreeg Keller nog rood. De zweden bekeren verder. Voor de domstad is het nu aftellen naar de competitiestart op 19 augustus, thuis tegen Feyenoord.

Stef Leeuwenhart
2 augustus 2007, 17:32
De intertoto ligt de lage landen niet, KAA Gent is uitgeschakeld door (eveneens een scandinavische tegenstander) AAB Aalborg.

Spliff
19 augustus 2007, 17:20
Feyenoord te sterk voor Utrecht.

Het is zo ver, de Nederlandse voetbalcompetitie is eindelijk uit de startblokken geschoten.

Vrijdag openden Heerenveen en Willem II met een scoreloos gelijkspel.

Zaterdag ging AZ vlot voorbij VVV (4-0). Groningen won met 0-3 uit bij NAC. FC Twente deed hetzelfde met 0-2 uit bij Exelcior. NEC en Roda JC hielden elkaar in bedwang.

Zondagmiddag walstte Ajax in Doetinchem over De Graafschap heen met 1-8. Huntelaar, geprikkeld door een niet selectie voor oranje (wat een luxe hebben ze daar), scoorde 4 keer!

PSV won in de slotfase uit bij Heracles (0-2), Vitesse boog een achterstand om uit bij Sparta (1-2).

Ikzelf was in de Galgenwaard, waar Utrecht Feyenoord partij gaf. Een geblesseerde Rosinni en een zieke Somers bleven aan de kant. Caluwé startte in de basis en Vandenbergh deed wat hij bij Genk ook kon, bankzitten.

Na een studiekwartier, kreeg de thuisploeg twee kansen, Nelisse stuitte op Timmer, Broerse zag zijn bal van de lijn weggehaald worden. Op een stilstaande fase na 25 minuten verkeek doelman Grandel zich volledig op een totaal ongevaarlijke bal. De thuisploeg zakte in elkaar als een pudding en kon voor rust geen vuist meer maken.

Na rust, nog steeds zonder VDB, liep Feyenoord verder uit tot de 0-2. 25 minuten voor tijd mocht Vandenbergh dan toch nog invallen, te weinig speelminuten echter om het tij te doen keren, een sterke Makaay bezegelde in de slotfase het lot van de FCU. Eindstand 0-3.

Er wacht volgende week een zware uitwedstrijd in Twente voor de FCU.

Geertje
20 augustus 2007, 09:22
Spijtig dat Kevin Vandenbergh niet meer in België speelt.:-(

Je vraagt je af waar het voetbalverstand van RC Genk zat, een doelpuntenmaker wegsturen en middelmaat voor in de plaats kopen. Elke andere club zou het omgekeerde doen. Zou het dan toch kloppen dat Limburgers niet al te slim zijn. :-o

Spliff
20 augustus 2007, 10:33
Spijtig dat Kevin Vandenbergh niet meer in België speelt.:-(

Je vraagt je af waar het voetbalverstand van RC Genk zat, een doelpuntenmaker wegsturen en middelmaat voor in de plaats kopen. Elke andere club zou het omgekeerde doen. Zou het dan toch kloppen dat Limburgers niet al te slim zijn. :-o

Dat vraag ik me bij Van Hanegem ook soms af, Vandenbergh aangetrokken toen Booy nog coach was, krijgt onder Willem amper of geen speelkansen, gisteren mocht hij amper 25 minuten meedoen als linksbuiten nota bene dan nog wel...

Geertje
20 augustus 2007, 11:12
Dat vraag ik me bij Van Hanegem ook soms af, Vandenbergh aangetrokken toen Booy nog coach was, krijgt onder Willem amper of geen speelkansen, gisteren mocht hij amper 25 minuten meedoen als linksbuiten nota bene dan nog wel...

Is Van Hanegem trainer ? :-o Ik dacht dat die cafébaas of zoiets geworden was.

Spliff
20 augustus 2007, 11:17
Is Van Hanegem trainer ? :-o Ik dacht dat die cafébaas of zoiets geworden was.

Van Haneghem is na het haaste vertrek van Booy richting de Arabische centen aangesteld als hoofdcoach van FC Utrecht ja. Van Loen (die nog steeds met een serieus Georges Grun complex zit) en Nascimento zijn z'n hulpjes.

Hij mag een goede voetballer geweest zijn, en hij heeft beperkte middelen nu, maar buiten een aantal geweldige uitspraken, staat ie nog nergens.

Na de vervanging van doelman Grandel in het duel tegen Feyenoord, vroeg een journalist hem: 'Hoeveel krediet heeft Grandel nou nog?'. Antwoord Willem droogweg: 'Dat moet je aan zijn bank vragen.'

Overigens was Willem eerste keuze bij Feyenoord, een job die hij weigerde.

Pieke
20 augustus 2007, 11:19
Spijtig dat Kevin Vandenbergh niet meer in België speelt.:-(

Je vraagt je af waar het voetbalverstand van RC Genk zat, een doelpuntenmaker wegsturen en middelmaat voor in de plaats kopen. Elke andere club zou het omgekeerde doen. Zou het dan toch kloppen dat Limburgers niet al te slim zijn. :-o


verwacht wel niet van em dat em gaat meevoetballen. Hij heeft de kwaliteiten van zijn vader, die stond ook meestal op de juiste plaats. In zijn tijd en met de toen courante speelwijze bracht zo iemand op. Nu is het spel veranderd, en wordt ook van de spitsen verwacht dat ze werken. Net iets wat 'de kleine' niet of nauwelijks kon of deed bij Genk. Terecht dat ze em doorgestuurd hebben

Spliff
20 augustus 2007, 11:26
verwacht wel niet van em dat em gaat meevoetballen. Hij heeft de kwaliteiten van zijn vader, die stond ook meestal op de juiste plaats. In zijn tijd en met de toen courante speelwijze bracht zo iemand op. Nu is het spel veranderd, en wordt ook van de spitsen verwacht dat ze werken. Net iets wat 'de kleine' niet of nauwelijks kon of deed bij Genk. Terecht dat ze em doorgestuurd hebben

Ik denk dat je die twee periodes niet echt met elkaar kunt vergelijken. De rode duivels waren toen echt letterlijk nog duivels. Gerets, Meeuws, Mommens, Renquin, Millecamps, Clijsters dat waren allemaal jongens die geen angst hadden om iemand onderuit te schoffelen. Met Pfaff hadden we een aantal jaren de beste doelman van de wereld. Technici zaten er op Van Moer en Vercauteren na niet echt bij. En Vercauteren was ook geen mietje tussen de lijnen. Smeerde menige tegenstander kaarten aan. Voeg daarbij de onverzettelijke werklust van de Caje bij toe. Voorin hadden we goalgetters met Erwin Vandenbergh en zelfs good old Cernia. Jongens die het ook nog een eer vonden om voor hun land te mogen spelen.

Geertje
20 augustus 2007, 11:26
verwacht wel niet van em dat em gaat meevoetballen. Hij heeft de kwaliteiten van zijn vader, die stond ook meestal op de juiste plaats. In zijn tijd en met de toen courante speelwijze bracht zo iemand op. Nu is het spel veranderd, en wordt ook van de spitsen verwacht dat ze werken. Net iets wat 'de kleine' niet of nauwelijks kon of deed bij Genk. Terecht dat ze em doorgestuurd hebben

Zijn vader heeft ook altijd bakken kritiek gekregen omdat hij zo weinig bewoog. Maar hij werd toch jaren aan een stuk topscorer. De kritiek kwam meestal van gefrustreerde trainers die liever met middelmaat trainden zoals zijzelf waren dan met sterke spelers.

Als je ziet welke de vervangers van Kevin zijn bij Genk dan stel ik mij daar toch serieuze vragen bij.

Maar op zichzelf vind ik dit niet erg, als supporter van een andere ploeg vind ik het eigenlijk fantastisch dat ze zichzelf zo verzwakken. :lol:

Spliff
11 september 2007, 11:20
'k heb al een tijd niets meer gerpost hier, en ik zal verklaren waarom:

Ik boycot momenteel FC Utrecht! Het is onbegrijpelijk dat een club zijn enige aankoop dit seizoen, gewoon langs de kant houdt.

Toen onder Booy, Vandenbergh werd aangetrokken, had ik hoop dat hij hier terug zou ontploffen. Die hoop, is nu drie speeldagen verder, en onder nieuwe coach Van Hanegem, volledig van de kaart verdwenen.

Terwijl het Utregs publiek al weken om VDB roept (een huidige enquete van de supportersvereniging gaf aan dat 68% wil dat VDB komende wedstrijd tegen Groningen in de basiself start (27% had geen mening, slechts 5% stond nog achter de eigenzinnige Willem), blijft Willem halsstarrig volhouden met het opstellen van Nelisse. Voor de niet-kenners Nelisse loopt ongeveer 90 minuten wedstrijd rond als een bejaarde stoomtrein. Sterker nog als Nelisse eruit moet, komt Rosinni of een jeugdspeler in zijn plaats. De enige speeltijd die VDB kreeg was de laatse 20 minuten op de eerste speeldag tegen Feyenoord, bij een 0-2 voorsprong voor Feyenoord en op de linkerflank. Zucht.

Als ik dan zie dat Van Hanegem de laatste jaren qua coach niets meer bereikte, enkel geld scheppen in Arabie, aangevuld met het feit dat hij elke zondag nog eens zijn portefeuille mag openhouden voor zendtijd, wordt het me helemaal te gortig.

Zeker na Willem's laatste interview:

journalist Derksen: 'Maar Vandenbergh is toch gescout?'
WvH: 'Neeh, Vandenbergh is aangekocht.'

Weg met Willem!