PDA

View Full Version : Wie leest er nu harry potter?


Firestone
25 juli 2007, 13:35
Naar aanleiding van:
Wie leest er nu harry potter? :s ;-)

Derk de Tweede
25 juli 2007, 13:37
:-d

Metternich
25 juli 2007, 14:01
0, en ben ook niet van plan er te lezen. Geef mij maar deftige fantasy zoals Raymond E. Feist.

baseballpolitieker
25 juli 2007, 14:03
0, en ben ook niet van plan er te lezen. Geef mij maar deftige fantasy zoals Raymond E. Feist.Heb je een film gezien?

Praetorian
25 juli 2007, 14:16
Lovecraft. \o/

evilbu
25 juli 2007, 14:25
Ik ben helemaal zuiver op de graat : nog geen enkel boek gelezen, en nog geen enkele film gezien.:cheer:

baseballpolitieker
25 juli 2007, 14:33
Ik ben helemaal zuiver op de graat : nog geen enkel boek gelezen, en nog geen enkele film gezien.:cheer::thumbsup: Als je die proef hebt geslaagd heb je een enorme stap gezet richting afkeer van de kapitalistische wereld of toch er alleszins met een helemaal geëvolueerde visie naar het te aanvaarden.
oké back naar k&k: :-D :-D :-D :-D

De Sponkmeester
25 juli 2007, 14:43
Hoe kan je nu oordelen over die boeken als je er nog nooit een gelezen hebt?

Diplomatius
25 juli 2007, 14:57
Ik ben helemaal zuiver op de graat : nog geen enkel boek gelezen, en nog geen enkele film gezien.:cheer:

dito...

evilbu
25 juli 2007, 15:03
:thumbsup: Als je die proef hebt geslaagd heb je een enorme stap gezet richting afkeer van de kapitalistische wereld of toch er alleszins met een helemaal geëvolueerde visie naar het te aanvaarden.
oké back naar k&k: :-D :-D :-D :-D
Die zin klopt niet echt? Probeer het gewoon nog een keer.

De Sponkmeester
25 juli 2007, 15:30
De eerste 6 boeken heb ik elk al minstens 4 keer gelezen(zowel het Engels origineel als de Nederlandse vertaling). De laatste nieuwe heb ik al 2 keer gelezen.
Voor ik er een gelezen had, dacht ik ook dat het domme kinderboekjes waren, maar eenmaal ik de eerste toch eens geprobeerd had, was ik niet meer te stoppen.:-D

van Maerlant
25 juli 2007, 15:32
Drie, alledrie in het engels. Toen ben ik gestopt omdat het iedere keer achterlijker werd. Geef mij maar Eddings.

Herr Oberst
25 juli 2007, 15:41
Vier,en ik schaam me ervoor. Die boeken waren, achteraf bezien, een verspilling van tijd en bovendien hondsslecht.

Casca
25 juli 2007, 15:43
David 'altijd compleet achterlijke bad guys' Eddings heb ik gelezen tot ik 13 was, denk ik...

Raymond E. Feist vond ik persoonlijk wel beter. Net ietsje minder kinderlijk (hoewel nu ook niet de meest volwassen fantasy).

De laatste fantasy die ik las was die van Steven Erikson. Epic, really.

En Harry Potter is zo slecht nog niet... :)

van Maerlant
25 juli 2007, 15:45
Vier,en ik schaam me ervoor. Die boeken waren, achteraf bezien, een verspilling van tijd en bovendien hondsslecht.

Het zijn en blijven kinderboeken.

van Maerlant
25 juli 2007, 15:47
David 'altijd compleet achterlijke bad guys' Eddings heb ik gelezen tot ik 13 was, denk ik...

Ik zat in het vijfde leerjaar. Een jaar nadat ik 'In de Ban van de Ring' had gelezen. Are we to compare gunsize? :roll:
Eddings is, hoewel hij Amerikaan is, zéker geen slechte fantasyschrijver. The Belgariad, the Tamuli en the Elenium zijn uiteraard zijn beste boeken.

Wat probeer je in feite te zeggen over de slechten? In ELK fantasyboek (op Tolkiens meesterwerk na) zijn de vijanden krak hetzelfde.

Spliff
25 juli 2007, 15:49
Doe mij maar de donkere toren serie van S. King:

De Scherpschutter
Het teken van drie
Het verloren rijk
Tovenaarsglas
Wolfven van de Calla
Een lied van Susannah
De donkere toren

De Donkere Toren-cyclus is Kings eigen moderne versie van de queeste naar de graal en het verbindende element van zijn oeuvre. Waarschijnlijk is het van al zijn werk ook datgene waarom het meeste te doen is geweest. Stephen King schrijft al sinds 1970 aan De Donkere Toren! Het kostte hem bijna twaalf jaar om boek 1 te schrijven. Het begon allemaal met een gedicht. King las "Childe Roland to the Dark Tower Came" uit 1855 van Robert Browning, voor een project in zijn tweede jaar aan de Universiteit van Maine in Orono. In maart, het jaar waarin hij afstudeerde, 3 jaar later, begon hij aan de eerste aflevering van de serie, De Scherpschutter. Hij bleef eraan werken, howel hij in die tijd ook sommige van zijn populairste werken schreef, zoals Bezeten Stad, De Shining en De Beproeving. Uiteindelijk is het allemaal één geheel en zijn er veel boeken met elkaar verbonden. Na zijn bijna dodelijke ongeluk in 1999, richtte King zijn volledige aandacht op deze lange saga en produceerde hij snel achtereen drie grote delen. Het zevende en laatste deel, De Donkere Toren, zal zijn gretige lezers ruimschoots kunnen bevredigen. Het is een fascinerende, voortdurend verrassende roman, een verhaal vol magie, een passende bekroning van een uniek Amerikaans epos.

http://www.stephenking.nl/darktower/algemeen.htm

Casca
25 juli 2007, 15:58
Ik zat in het vijfde leerjaar. Een jaar nadat ik 'In de Ban van de Ring' had gelezen. Are we to compare gunsize? :roll:
Eddings is, hoewel hij Amerikaan is, zéker geen slechte fantasyschrijver. The Belgariad, the Tamuli en the Elenium zijn uiteraard zijn beste boeken.

Wat probeer je in feite te zeggen over de slechten? In ELK fantasyboek (op Tolkiens meesterwerk na) zijn de vijanden krak hetzelfde.

Eddings = Rowling qua kinderlijkheid, imo. Ik bedoel, bij Harry Potter sterft er tenminste soms nog eens een van de goeien.

En bij Erikson is het interessante juist dat de grens tussen goed en slecht, vriend en vijand niet zo makkelijk valt te trekken. That's why he is king. En omdat hij Canadees is, natuurlijk ;-)

HAMC
25 juli 2007, 15:58
En zo komen we dan uiteindelijk bij de fantasy/sf schrijver die al de rest achter zich laat:

Jack Vance.

Werkelijk onbeschrijfbaar de werelden en culturen en avonturen die Vance tot leven brengt.

Dit terzijde uiteraard.

Visjnu
25 juli 2007, 15:58
Gelezen tot en met Tovenaarsglas. Ze zijn inderdaad niet slecht.

van Maerlant
25 juli 2007, 16:10
Eddings = Rowling qua kinderlijkheid, imo. Ik bedoel, bij Harry Potter sterft er tenminste soms nog eens een van de goeien.

Amerikaanse romantiek. En in the Mallorean sterft Toth, en in Belgarath the Sorcerer sterven Belsambar en Belmakor. So there.

Savatage
25 juli 2007, 16:31
Vier,en ik schaam me ervoor. Die boeken waren, achteraf bezien, een verspilling van tijd en bovendien hondsslecht.

De 4e boek was nog de beste eruit. De 5e viel me dik tegen. Ik weet nog niet of ik 6 en 7 ook ga lezen.

Savatage
25 juli 2007, 16:33
Doe mij maar de donkere toren serie van S. King:

De Scherpschutter
Het teken van drie
Het verloren rijk
Tovenaarsglas
Wolfven van de Calla
Een lied van Susannah
De donkere toren



Ik heb de eerste boek ervan gelezen en die viel me zo tegen dat ik niet aan de andere boeken ervan begonnen ben. Ik was indertijd nochtans een grote fan van S.King, maar De Scherpschutter kon me echt niet boeien.

lombas
25 juli 2007, 17:16
Niets kan The Belgariad en The Malloreon, en The Elenium en The Tamuli van Eddings kloppen.

van Maerlant
25 juli 2007, 17:41
Niets kan The Belgariad en The Malloreon, en The Elenium en The Tamuli van Eddings kloppen.

Meent ge het, of lacht ge gewoon met mij? :-o

lombas
25 juli 2007, 17:42
Meent ge het, of lacht ge gewoon met mij? :-o

Nee, ik meen het. Beste fictieboekenreeks die ik ooit gelezen heb. Ik heb honderden kaarten en scenario's gemaakt met eigen werelden, regeringen, helden &c. met dank eraan. Ik heb nog altijd een flink deel van die scribbeltjes.

Jazeker
25 juli 2007, 17:59
Doe mij maar de donkere toren serie van S. King:

De Scherpschutter
Het teken van drie
Het verloren rijk
Tovenaarsglas
Wolfven van de Calla
Een lied van Susannah
De donkere toren

De Donkere Toren-cyclus is Kings eigen moderne versie van de queeste naar de graal en het verbindende element van zijn oeuvre. Waarschijnlijk is het van al zijn werk ook datgene waarom het meeste te doen is geweest. Stephen King schrijft al sinds 1970 aan De Donkere Toren! Het kostte hem bijna twaalf jaar om boek 1 te schrijven. Het begon allemaal met een gedicht. King las "Childe Roland to the Dark Tower Came" uit 1855 van Robert Browning, voor een project in zijn tweede jaar aan de Universiteit van Maine in Orono. In maart, het jaar waarin hij afstudeerde, 3 jaar later, begon hij aan de eerste aflevering van de serie, De Scherpschutter. Hij bleef eraan werken, howel hij in die tijd ook sommige van zijn populairste werken schreef, zoals Bezeten Stad, De Shining en De Beproeving. Uiteindelijk is het allemaal één geheel en zijn er veel boeken met elkaar verbonden. Na zijn bijna dodelijke ongeluk in 1999, richtte King zijn volledige aandacht op deze lange saga en produceerde hij snel achtereen drie grote delen. Het zevende en laatste deel, De Donkere Toren, zal zijn gretige lezers ruimschoots kunnen bevredigen. Het is een fascinerende, voortdurend verrassende roman, een verhaal vol magie, een passende bekroning van een uniek Amerikaans epos.

http://www.stephenking.nl/darktower/algemeen.htm

Ik moet enkel de laatste nog lezen maar de vorige zes zijn intussen zo lang geleden dat ik vrees er niet veel meer van te weten. Ik hoop dat het zevende boek begint met een "Last time in ..." :-(

Dave Brocatus
25 juli 2007, 18:02
Amerikaanse romantiek. En in the Mallorean sterft Toth, en in Belgarath the Sorcerer sterven Belsambar en Belmakor. So there.
Pfff... Toth telt niet echt mee. Dat personage heeft Eddings enkel toegevoegd omdat er iemand van Belgarions gezelschap moest sterven volgens de voorspelling en Eddings het niet aandurfde om iemand van de "echte" personages te laten sterven.

Jazeker
25 juli 2007, 18:07
En in the Mallorean sterft Toth

Toth ist tod. Qua naamgeving om te spoilen kan dat tellen sinds Darth 'Luke, I am your father' Vader.

Dave Brocatus
25 juli 2007, 18:08
Niets kan The Belgariad en The Malloreon, en The Elenium en The Tamuli van Eddings kloppen.
Persoonlijk vind ik A Song of Ice and Fire van George R.R. Martin 1000x beter dan het formulaïsche werk van Eddings.

baseballpolitieker
25 juli 2007, 18:22
Persoonlijk vind ik A Song of Ice and Fire van George R.R. Martin 1000x beter dan het formulaïsche werk van Eddings.nog nooit van gehoord maar als ik eens op wiki kijkt spreekt me het wel aan.
Themes of the novels

The books are known for complex characters, sudden and often violent plot twists, and political intrigue. In a genre where magic usually takes center stage, this series has a reputation for its limited and subtle use of magic, employing it as an ambiguous and often sinister background force.[2] Finally, the novels do not (presently) center around a climactic clash between "Good" and "Evil;" plot lines have revolved primarily around political infighting and civil war, with only one or two storyline arcs even suggesting the possibility of an external threat.

The novels are narrated from a very strict third person limited omniscient perspective, the chapters alternating between different point of view characters. Martin's treatment of his characters makes them extremely hard to classify: very few can be labeled as "good" or "evil". The author also has a reputation of not being afraid to kill any character, no matter how major.
Bestaan er vertalingen van of is het engels echt belangrijk?

lombas
25 juli 2007, 18:34
Persoonlijk vind ik A Song of Ice and Fire van George R.R. Martin 1000x beter dan het formulaïsche werk van Eddings.

Dat zijn inderdaad ook prachtige boeken. Ik heb ze echter pas veel later gelezen (en wacht nog op de verdere), op een moment waar Eddings' werk al een te grote invloed had gekregen.

van Maerlant
25 juli 2007, 18:39
Pfff... Toth telt niet echt mee. Dat personage heeft Eddings enkel toegevoegd omdat er iemand van Belgarions gezelschap moest sterven volgens de voorspelling en Eddings het niet aandurfde om iemand van de "echte" personages te laten sterven.

Ce'Nedra had van mij gerust mogen sterven. Of Durnik. In the Belgariad is dat nog een tof personage, maar in the Mallorean evolueert hij tot een lul.

Percalion
25 juli 2007, 18:40
Ce'Nedra had van mij gerust mogen sterven. Of Durnik. In the Belgariad is dat nog een tof personage, maar in the Mallorean evolueert hij tot een lul.

Ja. Dat wat hij zegt.

Visjnu
25 juli 2007, 18:42
Ik heb de eerste boek ervan gelezen en die viel me zo tegen dat ik niet aan de andere boeken ervan begonnen ben. Ik was indertijd nochtans een grote fan van S.King, maar De Scherpschutter kon me echt niet boeien.
De Scherpschutter is niet echt representatief, dat zijn maar enkele kortverhalen. Is wel leuk om nog eens terug te lezen na de andere boeken.

Metternich
25 juli 2007, 19:27
Hoe kan je nu oordelen over die boeken als je er nog nooit een gelezen hebt?Ik heb een hekel aan hypes zoals Harry Potter. Het is vanwege dezelfde reden dat ik "De Da Vinci Code" nooit gelezen heb (heb de film wel gezien).

Metternich
25 juli 2007, 19:29
Iemand trouwens fan van de literatuur die rond Warhammer 40K is geschreven? Ik heb alvast pareltjes gelezen.

Graaf van Vlaanderen
25 juli 2007, 19:32
0, lijkt me dom

baseballpolitieker
25 juli 2007, 19:36
Ik heb een hekel aan hypes zoals Harry Potter. Het is vanwege dezelfde reden dat ik "De Da Vinci Code" nooit gelezen heb (heb de film wel gezien).Ik ook was een leuke FILM (sommige vergeten dit blijkbaar soms:roll: ), en aangezien ik niet met het boek kan vergelijken...

==>The Answer<==
25 juli 2007, 19:49
harry potter is veur jeanette ;)

Heftruck
25 juli 2007, 19:53
Ik heb de eerste vijf gelezen, in een ver verleden.. Enfin, 't is te zeggen, ik ben op honderd bladzijden van 't einde van 't vijfde boek in 't slaap gevallen, letterlijk. Geen idee hoe 't geëindigd is en eerlijk gezegd, 't interesseert me ook niet.

Dave Brocatus
25 juli 2007, 20:05
nog nooit van gehoord maar als ik eens op wiki kijkt spreekt me het wel aan.

Bestaan er vertalingen van of is het engels echt belangrijk?
De boeken zijn in het Nederlands vertaald.
Ik heb ze enkel in het Engels gelezen, dus weet ik niet of het goede vertalingen zijn.

parcifal
25 juli 2007, 22:30
En zo komen we dan uiteindelijk bij de fantasy/sf schrijver die al de rest achter zich laat:

Jack Vance.

Werkelijk onbeschrijfbaar de werelden en culturen en avonturen die Vance tot leven brengt.

Dit terzijde uiteraard.

Juist.
De enige die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Werkelijk.

Duvelke
25 juli 2007, 23:08
Naar aanleiding van:
;-)
cool, hehe, merci :)

ik lees er dus 0

Gogolski
26 juli 2007, 12:15
6 (ik wacht tot de kleine paperback in het engels uit is om de zevende te kopen)
ze zijn helemaal niet slecht, de potters... (Ik heb ook betere fantasy gelezen.)

van Maerlant
26 juli 2007, 16:01
Iemand trouwens fan van de literatuur die rond Warhammer 40K is geschreven? Ik heb alvast pareltjes gelezen.

Daarmee dat uw eerste avatar ooit een Imperial Guard was?

Dronkoers
26 juli 2007, 17:09
Geen enkele boek gelezen, geen enkele film gezien, en geen seconde spijt van ;-)