PDA

View Full Version : Politiek systeem in Luxemburg?


Tantist
14 februari 2004, 22:19
Bij het opzoeken van stemuitslagen van Luxemburg, merkte ik dat er ongeveer 3 miljoen stemmen waren in totaal. Nu, hoe kan dat in een land van nog geen half miljoen inwoners?

Eventjes doorzoeken gaf een korte verklaring: de burgers mogen meerdere stemmen uitbrengen. Dat is alles wat ik vond. Kan iemand er meer over vertellen?

Wat vinden jullie trouwens van dit systeem? Is er een meerwaarde aan of niet?

neruda
14 februari 2004, 22:41
Bij het opzoeken van stemuitslagen van Luxemburg, merkte ik dat er ongeveer 3 miljoen stemmen waren in totaal. Nu, hoe kan dat in een land van nog geen half miljoen inwoners?

Eventjes doorzoeken gaf een korte verklaring: de burgers mogen meerdere stemmen uitbrengen. Dat is alles wat ik vond. Kan iemand er meer over vertellen?

Wat vinden jullie trouwens van dit systeem? Is er een meerwaarde aan of niet?

Zowel Europeese als Non-Europeese mogen hier stemmen aangezien ze grotendeels worden beschouwd als de actieve bevolking.
Grof gezien kan je wel zeggen dat je 2,5 miljoen extra meer beweging tss de werkdagen gaat zien , voornamelijk fransmannen.
Vrij simpel systeem , breng je geld in de staatkas = stemrecht.

Dimitri
14 februari 2004, 23:08
Bij het opzoeken van stemuitslagen van Luxemburg, merkte ik dat er ongeveer 3 miljoen stemmen waren in totaal. Nu, hoe kan dat in een land van nog geen half miljoen inwoners?

Eventjes doorzoeken gaf een korte verklaring: de burgers mogen meerdere stemmen uitbrengen. Dat is alles wat ik vond. Kan iemand er meer over vertellen?
8O Dat heb ik nog nooit gehoord. Waar heb je dat aantal van 3 miljoen gevonden?

De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat ze hetzelfde systeem hebben als in België, waar je je hele stembrief zo'n beetje mag inkleuren (okee, binnen één partijlijst dan), waardoor je dus in feite op meerdere mensen tegelijk stemt. Als op lijst A dertien mensen staan en je kruist ze alle dertien aan, zul je voor het berekenen van de voorkeurstemmen toch 13 stemmen moeten registreren denk ik. Terwijl het eigenlijk maar om 1 stem gaat.
Wat vinden jullie trouwens van dit systeem? Is er een meerwaarde aan of niet?
Het systeem wat ik hierboven schets vind ik behoorlijk onzinnig en het kost ook nog eens veel tijd om al die stemmen te verwerken. Maak gewoon je keuze voor één persoon, zo moeilijk is dat toch niet?
Naja, misschien heeft het ook met de politieke beginselen in een land te maken. In Nederland worden politici in eerste instantie op persoonlijke titel gekozen en pas in tweede instantie als lid van een partij. Er bestaat hier dus ook geen lijststem zoals in België, want die zou niet te verwerken zijn. Elke stem moet worden uitgebracht op één persoon. Vanzelfsprekend krijgt de lijsttrekker de meeste stemmen. In België, en wellicht ook in Luxemburg, wordt in eerste instantie een partij gekozen en pas in tweede instantie een persoon. Je kunt op een persoon, op meerdere mensen, maar ook alleen op een partij stemmen i.p.v. op een persoon. Een andere benadering dus, maar wel een die er m.i. voor zorgt dat een partij behoorlijk veel macht krijgt (particratie) en de verkozenen in de eerste plaats partijleden zijn en pas in de tweede plaats volksvertegenwoordigers. Daarom heb ik toch liever het Nederlandse systeem. :wink:

Tantist
15 februari 2004, 01:13
Bij het opzoeken van stemuitslagen van Luxemburg, merkte ik dat er ongeveer 3 miljoen stemmen waren in totaal. Nu, hoe kan dat in een land van nog geen half miljoen inwoners?

Eventjes doorzoeken gaf een korte verklaring: de burgers mogen meerdere stemmen uitbrengen. Dat is alles wat ik vond. Kan iemand er meer over vertellen?
8O Dat heb ik nog nooit gehoord. Waar heb je dat aantal van 3 miljoen gevonden?

Ik vond het ook vreemd...

http://www.wahlen-99.lu/ (en dan optellen: mijn aandacht werd gespitst bij centre, waar een miljoen stemmen zijn, en bij sud, 1,5)

Hier was de verklaring:
http://www.ulb.ac.be/soco/cevipol/documentation/Luxembourg/Nationales/1999.htm

Dimitri
15 februari 2004, 11:32
Ik vond het ook vreemd...

http://www.wahlen-99.lu/ (en dan optellen: mijn aandacht werd gespitst bij centre, waar een miljoen stemmen zijn, en bij sud, 1,5)
Ik kan hier nergens die miljoenen vinden eerlijk gezegd. Bij 'elections législatives' niet, bij 'elections européennes' ook niet. In beide gevallen staan er normale aantallen, bij de Europese verkiezingen 233.602 stemgerechtigden, 202.384 uitgebrachte stemmen en 184.838 geldige stemmen.
Hier was de verklaring:
http://www.ulb.ac.be/soco/cevipol/documentation/Luxembourg/Nationales/1999.htm
En hier staat ineens 2,9 miljoen. Heel vaag. Maar ik denk dat de cijfers van die eerste site wel iets betrouwbaarder en gedetailleerder zijn dan de tweede. Denk dat 't toch gaat om meerdere stemmen op een lijst. Op http://www.etat.lu/SIP/elections staat bij 'belangrijkste vragen over de verkiezingen de vraag "De combien de suffrages l’électeur dispose-t-il ?" Het antwoord: "Chaque électeur dispose d’autant de voix qu’il y a des députés �* élire dans sa circonscription. Ainsi, un citoyen qui habite dans le Sud peut donner 1 ou 2 voix �* chaque candidat jusqu’�* ce que le nombre de 23 soit atteint. C’est le suffrage nominatif.

L’électeur peut également remplir le cercle de la case placée en tête d’une liste ou y inscrire une croix. Dans ce cas, il attribue �* chaque candidat de la liste un suffrage. Il s’agit l�* du suffrage par liste.

Si la liste n’est pas complète, comme celle du Steierzueler ou de la Partei fir den drëtten Alter, l’électeur distribue le restant de ses voix parmi d’autres candidats sur d’autres listes. Le vote est secret. Voil�* pourquoi l’électeur, après avoir plié son bulletin selon les dispositions prescrites, dépose celui-ci dans une urne."