PDA

View Full Version : Wijn die lang bewaart?


Montalcino
11 augustus 2007, 15:12
Kent er iemand een normale wijn, dus geen Madeira, die heel lang kan bewaren? Op zijn minst 20 jaar. Een lekker rood wijntje?

Ik heb al een lekkere fles Sauternes in de kelder liggen, die gaat zo lang mee, maar een lekker rood wijntje heb ik nog niet. Liefst iets in een deftige prijsklasse, dus geen Brunello want daar heb ik het geld niet voor.

Vorenus
11 augustus 2007, 16:10
http://www.wijninfo.nl/site/wetenswaardigheden_over_wijn/Auto_Wijn_bewaren.php

Klassieke bewaarwijnen
Welke flessen zijn nu concreet de moeite van het bewaren waard? Wijnen die zonder problemen een jaar of tien opgelegd kunnen worden zijn o.a.:

Vintage Port. Porto levert met het type Vintage - wijn met een oogstjaar - dé klassieke bewaarwijn bij uitstek. Grote Vintages blijven decennia lang onwaarschijnlijk vitaal. Tegelijk is dit een van de weinige uitzonderingen op de regel dat versterkte wijnen onmiddellijk drinkbaar zijn.

Bordeaux. Goede nummer 2, zij het uitsluitend op het hoogste niveau, d.w.z. dat van crus classés. Ook Sauternes, een van 's werelds klassieke botrytiswijnen rijpt voortreffelijk.

Bourgogne. Goede rode wijnen met premier of grand cru status rijpen goed, zij het niet in die mate als Bordeaux. Voor de meeste witte, gemaakt van chardonnay, geldt dat nog meer. Topwijnen uit Chablis, Meursault en Puligny rijpen daarentegen wel goed.

Rhône. Vooral de grote rode wijnen uit het noorden, gemaakt van de syrah, in appellations als Côte-Rôtie, Hermitage en Cornas.

Sud-Ouest. De rode Madiran, gemaakt van tannat, en de zoete versie van Jurançon (petit manseng).

Midden Loire. Vouvray en Coteaux du Layon, gemaakt van chenin en met botrytis.

Piemonte. Nebbiolowijnen als Barolo en Barbaresco.

Chianti. Alleen op het niveau van Riserva of dat van Super Tuscans, pure Sangiovese of assemblages met cabernet sauvignon.

Brunello di Montalcino. De klassieke Sangiovese uit Toscane.

Spanje & Portugal. Beperkt aantal rode tafelwijnen. In Portugal o.a. Bairrada van de bagadruif. In Spanje wijnen zoals Rioja en Ribera del Duero in (gran) reserva-uitvoering.

Nieuwe Wereld. De grote Cabernets uit Californië. Uit Australië de grote Cabernets en top Shiraz. Eveneens uit Australië botrytiswijnen van sémillon.

Duitsland. Grote Rieslings, en dan vooral de edelzoete botrytiswijnen van het kaliber Auslese, Beerenauslese, Trockenbeerenauslese of Eiswein.

Oostenrijk. Edelzoete botrytiswijnen uit het Burgenland.

Hongarije. Edelzoete Tokaj met botrytis.

Montalcino
11 augustus 2007, 16:37
http://www.wijninfo.nl/site/wetenswaardigheden_over_wijn/Auto_Wijn_bewaren.php

Vintage Port. Porto levert met het type Vintage - wijn met een oogstjaar - dé klassieke bewaarwijn bij uitstek. Grote Vintages blijven decennia lang onwaarschijnlijk vitaal. Tegelijk is dit een van de weinige uitzonderingen op de regel dat versterkte wijnen onmiddellijk drinkbaar zijn.

Port is geen klassieke wijn en is net als Madeira behandeld.

Bordeaux. Goede nummer 2, zij het uitsluitend op het hoogste niveau, d.w.z. dat van crus classés.

Niet elke Château Mouton-Rothschild kan even lang bewaren...

Ook Sauternes, een van 's werelds klassieke botrytiswijnen rijpt voortreffelijk.


Die heb ik al en is helaas een witte zoete wijn.

Bourgogne. Goede rode wijnen met premier of grand cru status rijpen goed, zij het niet in die mate als Bordeaux. Voor de meeste witte, gemaakt van chardonnay, geldt dat nog meer. Topwijnen uit Chablis, Meursault en Puligny rijpen daarentegen wel goed.


Ik vind de kwaliteit van Bourgogne te afwisselend. Zelfs binnen dezelfde wijngaard kunnen er verschillen zijn tussen 2 wijnen. Ik zou niet willen een fles weg zetten die 20 jaar later het boeket heeft van een latrine. Bourgogne is geen veilige gok.

Rhône. Vooral de grote rode wijnen uit het noorden, gemaakt van de syrah, in appellations als Côte-Rôtie, Hermitage en Cornas.

Ook hier hangt veel af van de maker. In de Rhône wordt er teveel geassembleerd met verschillende rassen en dat levert vaak uitstekende wijnen op, zoals veel Châteauneuf du Pape wijnen. Graag had ik het iets specifieker.

Sud-Ouest. De rode Madiran, gemaakt van tannat, en de zoete versie van Jurançon (petit manseng).


Dat is een gat in mijn wijncultuur. Daar ga ik meer informatie over zoeken.

Midden Loire. Vouvray en Coteaux du Layon, gemaakt van chenin en met botrytis.


Zoet en wit, dus geen rode wijn.

Piemonte. Nebbiolowijnen als Barolo en Barbaresco.


Barolo gaat lang mee, maar gemiddeld toch iets minder dan 20 jaar.

Chianti. Alleen op het niveau van Riserva of dat van Super Tuscans, pure Sangiovese of assemblages met cabernet sauvignon.


Er zijn onnoemelijk veel Chianti's.

Brunello di Montalcino. De klassieke Sangiovese uit Toscane.


Die heb ik al geproefd en die is heerlijk en bedoeld om te laten liggen. Het prijskaartje is niet om te lachen.

Spanje & Portugal. Beperkt aantal rode tafelwijnen. In Portugal o.a. Bairrada van de bagadruif. In Spanje wijnen zoals Rioja en Ribera del Duero in (gran) reserva-uitvoering.


Ik heb het niet zo voor Spaanse wijn, misschien ligt dat aan de Tempranillo druif? Ik weet het niet.

Nieuwe Wereld. De grote Cabernets uit Californië. Uit Australië de grote Cabernets en top Shiraz. Eveneens uit Australië botrytiswijnen van sémillon.


Ik vertrouw geen wijn uit de Nieuwe Wereld.

Duitsland. Grote Rieslings, en dan vooral de edelzoete botrytiswijnen van het kaliber Auslese, Beerenauslese, Trockenbeerenauslese of Eiswein.


Zoet en wit. Rode Eiswein... Ik weet het niet...

Oostenrijk. Edelzoete botrytiswijnen uit het Burgenland.

Wit en zoet.

Hongarije. Edelzoete Tokaj met botrytis.

Wit en zoet.

Al die botrytiswijnen hebben een perfecte balans tussen zoet en zuur wat hun bewaartijd verklaart, maar ze zijn altijd wit.

Bedankt voor je moeite. Ik zoek echter meer een specifiekere fles.

Dinkietoy
1 september 2007, 18:33
Echte bewaarwijnen zijn tegenwoordig hoe langer hoe moeilijker te vinden en als je die al vind, hangt er een enorm kostenplaatje aan vast.
Best kopen, en uitdrinken 8-)