PDA

View Full Version : Belgische toeristen ontvoerd in Iran


Kay_
13 augustus 2007, 21:32
Belgische toeristen ontvoerd in Iran

HLN UPDATE 22:20 Het Belgische toeristenpaar dat is verdwenen in het zuidoosten van Iran, is ontvoerd. Dat heeft een lokale politiefunctionaris tegen het agentschap Fars gezegd. De ontvoerders laten de Belgen pas gaan als de broer van hun leider wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Volgens de prefect van Bam zijn de Belgen een man en een vrouw van respectievelijk 30 en 27 jaar en verplaatsten ze zich met de wagen.

Bende
Volgens de politiecommandant van de stad Bam heeft "Esmaïl Shahbakhsh, leider van een groep boeven," het Belgisch toeristenpaar gisteren ontvoerd in de buurt van Fahraj. Het koppel zou "naar een onbekende bestemming" gebracht zijn. Volgens Fars is de broer van de ontvoerder gearresteerd door de politie na een confrontatie met ordetroepen in de regio van Zahedan, de hoofdstad van de provincie Sistan-Baloechistan.

Plaats
Het was de prefect van Bam die voor de middag gewag maakte van de verdwijning van het Belgische toeristenpaar. De twee verdwenen in de buurt van Fahraj, op de weg tussen Bam en Zahedan, aan de grens tussen de provincies Kerman en Sistan-Baloechistan. Die laatste provincie geldt als weinig veilig wegens het banditisme en de drugssmokkel.

Reisadvies
De Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken herinnert eraan dat mensen die naar Iran zouden willen reizen, stellig wordt aangeraden vooraf de Belgische ambassade in Teheran op de hoogte te brengen. Voor Iran geldt het reisadvies dat "niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden afgeraden". De dienst had vanavond nog steeds geen officiële bevestiging van de identiteit en de nationaliteit van de verdwenen personen. De Belgische ambassade in Teheran probeert contact te krijgen met de lokale autoriteiten. (afp/belga/hln)

Babylonia
13 augustus 2007, 22:39
ja ja doe maar dooor met demoniseren
dank u HLN
Wat maakt de pers zich onuitstaanbaar belachelijk in deze tijd van onthullingen.
Bekijk hoe de no een rechercheur van de FBI die Osama Bin Laden op zijn hielen zat aan zijn einde kwam.....
Papavers op zijn graf!!!!!!! 70 % van de wereldproductie in Afghanistan.
http://video.google.nl/videoplay?docid=-3781113200636275190

Bhairav
14 augustus 2007, 05:29
U heeft toch niks tegen papavers?

illwill
14 augustus 2007, 06:58
Gewone burgers zullen het niet geweest zijn. Oftewel drugstrafficanten of wannabe terroristen of weet ik veel wat...gewone toeristen...nee, geloof ik niet.

Chipie
14 augustus 2007, 09:30
Dit nieuws was om middernacht ook op radio1 te horen...
Ook om 01:00 uur... Vanaf 02:00 uur was het geen nieuws meer... :-P

deryz
14 augustus 2007, 10:28
wie kan het wat schelen dat C2C ontvoerd is?

Havana
14 augustus 2007, 18:34
Schijnt dat ze terug vrij zijn. (http://www.gva.be/nieuws/Buitenland/default.asp?art={50A5DF02-93AF-4D17-9E8F-2AC5C4E8F7A7})

Zwartengeel
14 augustus 2007, 18:37
Gewone burgers zullen het niet geweest zijn. Oftewel drugstrafficanten of wannabe terroristen of weet ik veel wat...gewone toeristen...nee, geloof ik niet.

Ik gok op 'Nieuwe Belgen'.

AdrianHealey
14 augustus 2007, 18:41
Die zijn natuurlijk niet relevant.

Is dat nu _echt_ fucking relevant wat voor mensen het zijn?
Jezus. Als het al zo ver gekomen is.

Trapper
14 augustus 2007, 18:44
Ik gok op 'Nieuwe Belgen'.
waarschijnlijk

Basy Lys
14 augustus 2007, 18:45
Die zijn natuurlijk niet relevant.

Is dat nu _echt_ fucking relevant wat voor mensen het zijn?
Jezus. Als het al zo ver gekomen is.

Waarom is dat niet relevant?

AdrianHealey
14 augustus 2007, 18:46
Het zijn mensen die ontvoerd zijn.

Wat meer kan er relevant zijn?

Concreter. Wat maakt het nu uit of het nu nieuwe danwel oude Belgen zijn?

Basy Lys
14 augustus 2007, 19:45
Het zijn mensen die ontvoerd zijn.

Wat meer kan er relevant zijn?

Concreter. Wat maakt het nu uit of het nu nieuwe danwel oude Belgen zijn?

Je zei eerder "wat voor mensen".

Ze zouden uit het Gentse komen en worden als "Carla en Stefaan" aangeduid.

Ze zijn reeds vrij?

http://soap3.maporama.com/MapoServiceIsapi.dll?Handler=MapImage&url=VjIAGggFAAAAAAAAAFBDAIu9nw2v5E1AAoR4xTamPUCN7b Wg98aQPklSAGwCAABsAgAAbWFwb3JhbWFfYXNpYQBiYXNpYwAA AAAAAAAAAAAAAAAAAABmYWxzZQBmYWxzZQAAAAAAAAAAAAAAAA BpbWFnZS9naWYAZAAAAAAAAAADAAAA

Dieterius
14 augustus 2007, 19:50
Waren ze wel ontvoerd, of was het juist een soort verdwijning van de wereldbol voor enkele dagen of zo? Nu ja, ze zijn terecht, zaak gesloten, zo lijkt me.

C2C
14 augustus 2007, 20:00
Wie heroïne wilt kopen en verkopen moet daar de risico's durven bijnemen. Anders moet ge niet in die bizness stappen.

Waalse_Rattachist
14 augustus 2007, 20:26
Zijn die touristen Vlamingen of Franstaligen? Belgen bestaan niet he

filosoof
14 augustus 2007, 20:50
wie kan het wat schelen dat C2C ontvoerd is?
Had ik 't niet gedacht?8-) Je bent ontmaskerd!!:roll:

filosoof
14 augustus 2007, 20:52
Ik gok op 'Nieuwe Belgen'.
Gokverslaafd?:twisted:
Je verliest: Stefaan Boeve , Carla Van Eeckhout nieuwe Belgen?

Basy Lys
15 augustus 2007, 09:03
Carla en Stefaan op weg naar India met de auto.

http://www.gva.be/nieuws/Buitenland/default.asp?art={50A5DF02-93AF-4D17-9E8F-2AC5C4E8F7A7}

http://www.bloggen.be/ncumisa/

http://assets.hbvl.be/Albums/hbvl/Cartoons/slides/070814Q.jpg

Havana
15 augustus 2007, 10:13
Gokverslaafd?:twisted:
Je verliest: Stefaan Boeve , Carla Van Eeckhout nieuwe Belgen?

Lefgozers of stommerikken? Avonturiers al zeker !

Havana
15 augustus 2007, 17:00
De Belgische vrouw is vrijgelaten, de man is nog steeds ontvoerd.... (http://www.gva.be/nieuws/Buitenland/default.asp?art={50A5DF02-93AF-4D17-9E8F-2AC5C4E8F7A7})

Djiezes
16 augustus 2007, 11:38
Ferme reis waar ze aan bezig waren. Met de 4x4 van België naar India langs de zuidelijke zijderoute (ook wel "hippietrail" genoemd), die in de jaren '60 en '70 heel populair was vanwege de excellente wiet (en ook straffer spul) in Iran, Pakistan en Afghanistan... Ik zou persoonlijk toch een andere route nemen...

De commentaren op HLN.be over deze zaak zijn anders wel vrij belachelijk, in de trant van eigen schuld, dikke bult. Elke reis houdt nu eenmaal risico's in... Zo kwam begin deze week in hartje Parijs een Italiaanse toerist om het leven bij een roofoverval. Het risico om overvallen te worden is in Frankrijk en Spanje vele malen groter dan in landen als Iran en Syrië. En toch denken de meesten onder ons (waaronder ook ikzelf) geen twee keer na vooraleer ze naar Frankrijk of Spanje vertrekken...

Wimpeus
16 augustus 2007, 13:25
De commentaren op HLN.be over deze zaak zijn anders wel vrij belachelijk, in de trant van eigen schuld, dikke bult. Elke reis houdt nu eenmaal risico's in... Zo kwam begin deze week in hartje Parijs een Italiaanse toerist om het leven bij een roofoverval. Het risico om overvallen te worden is in Frankrijk en Spanje vele malen groter dan in landen als Iran en Syrië. En toch denken de meesten onder ons (waaronder ook ikzelf) geen twee keer na vooraleer ze naar Frankrijk of Spanje vertrekken...

Dus het is volgens u veiliger om als toerist in het zuidoosten van Iran rond te lopen dan om door de straten van Parijs te kuieren ?
Voert u niet een ietwat scheefgetrokken redenering waarbij u het groot aantal toeristen in Frankrijk vergelijkt met het (gelukkig maar) erg beperkt aantal in Iran ?
Elke reis houdt inderdaad een risico in maar bent u niet ietwat naïef door te stellen dat men van bepaalde streken op deze aardkloot niet mag zeggen dat ze net iets gevaarlijker zijn dan andere ?
Buitenlandse zaken lijkt hier immers geen problemen mee te hebben daar zij aan toeristen die naar bepaalde streken (zoals zuidoost Iran) reizen, vraagt dit te melden zodat men weet wie waar zit en hen eventueel nuttige tips kan verschaffen.

Als ik morgen met de rugzak op eenzame trektocht wens te gaan in de bergen van Colombië, dan weet ik als normaal mens dat dit gepaard gaat met een heel aantal gevaren en dan verklaar ik dat ik dit risico wens te lopen. Kom ik heelhuids en zonder problemen terug, dan zal ik over mijn grensverleggende, openbarende reis kunnen opscheppen bij het juiste publiek.
Word ik ontvoerd dan heb ik echter gegokt en verloren.

Onze wereldvreemde toeristen in Iran hebben net een reality-check ondergaan en ik hoop dat ze zich niet te schuldig voelen omwille van het feit dat zij louter voor de kick de emoties van hun geliefden op de proef hebben gesteld, om nog maar te zwijgen van het losgeld en/of de toegevingen die aan de kidnappers werden verstrekt. Het feit dat er al zo snel sprake is van vrijlating van die toeristen betekent immers 9 kansen op 10 dat er snel tegemoet is gekomen aan bepaalde eisen (maar uiteraard zal dit nergens aan de grote klok gehangen worden).

willem1940NLD
16 augustus 2007, 20:51
Ik denk dat waaghalzen gek zijn en iedere berichtgeving terzake overdaad.

hurricane
16 augustus 2007, 23:29
Vraagje : wie is er in Godsnaam gek genoeg om naar zo'n belachelijk land te vertrekken ?
Da's er wel een beetje om vragen.

Metternich
16 augustus 2007, 23:36
Blijkbaar zijn ze ontvoerd in het grensgebied tussen Iran, Afghanistan en Pakistan... Welke normale mens verschiet er nu van dat het daar wel eens fout kan lopen?

Dieterius
17 augustus 2007, 21:38
ik alleszins niet...

Wase wolf
18 augustus 2007, 00:00
Ik weet één ding, als die gerepatrieerd worden door de overheid, zullen we beter ook vertrekken naar gevaarlijke gebieden. Als je het overleeft, heb je toch een gratis terugreis.

willem1940NLD
18 augustus 2007, 02:56
Ik weet één ding, als die gerepatrieerd worden door de overheid, zullen we beter ook vertrekken naar gevaarlijke gebieden. Als je het overleeft, heb je toch een gratis terugreis.Dood ook wel, denk ik en desnoods in onderdelen; dan blijf ik toch liever meteen hier en hoop dat "ze" daar blijven.