PDA

View Full Version : Leterme, eindelijk een politicus die woord houdt ?


Pagina's : [1] 2

Max van Dietschland
17 augustus 2007, 17:47
Voor de eerste keer sinds mensenheugenis lijkt er een Vlaams toppoliticus van de regimepartijen die werkelijk begaan is met de rechten van de Vlamingen, meer nog, Yves Leterme doet er alles aan om woord te houden naar de Vlaamse kiezer. Hij beloofde niet in een federale regering te stappen zonder staatshervorming en hij doet dat ook, zonder gewoon het postje van premier te grijpen, die laat ons wel wezen, hij wel dolgraag zou doen. Neen, hij zet zijn persoonlijk belang en dat van zijn partij opzij voor de rechten van de Vlaming en inderdaad op zo iemand wachten we al heel lang. Uiteraard moet Yves Leterme blijven volhouden, standvastig de Vlaamse eisen verdedigen en de man kan geschiedenis schrijven.

Alle kritikasters ten spijt, helaas sommige ook uit VB hoek, vind ik dat Leterme zijn opdracht uitstekend doet. Meer zelfs, moesten er nieuwe verkiezingen komen uit het feit dat Leterme zich niet laat doen door de agressie van de Waalse regimepartijen, dan overweeg ik voor de man te stemmen als beloning. Niet uit ideologische redenen (mijn visie en die van Leterme liggen op vlak van immigratie zeer ver uit elkaar), maar omwille van zijn eerlijke politiek.

Reeds ver voor de verkiezingen (en je kan mijn berichten er op na lezen) zag ik dat Leterme niet de zoveelste salonpoliticus was, maar iemand die hardnekkig kan zijn en er staat voor de gewone mens. Vergeet ook niet dat Leterme integenstelling tot Verhofstadt en vele anderen, niet jarenlang heeft meegedraaid in strontput van de Belgische politiek, met zijn intriges, bedrog en kiezersverraad. Neen, Leterme bleef zelfs als minister president bescheiden en je vond hem heel vaak tussen de gewone mensen. Leterme weet dan ook als geen ander wat er bij de gewone Vlaming leeft. Ik werd voor de verkiezingen door een aantal mede-Vlaams Belangers als naïef beschouwd, toen ik zei dat er potentieel zit in de huidige formateur, maar voorlopig weet ik beter. Nu zie je ook waarom ik in december 2006 zeer hard heb gepleit voor het behoud van het Vlaams Kartel (ook al maak ik er geen deel van uit en stemde ik er zelfs niet op) en vooral de reden waarom. De NVA zou de partij CD&V die veel Belgicistischer is dan Leterme zelf dwingen om de gerechtvaardigde Vlaamse eisen door te duwen. Daarom was ik heel content dat het kartel behouden bleef. Immers de NVA als afzonderlijke partij, wat LDD nu is heeft geen enkele nut. Er is al zo een partij die dit jaren lang succesvol doet. Het Vlaams Belang jaagt de NVA op vanuit de oppositie, waardoor de NVA zich ook harder moet opstellen en zo mede de CD&V opjaagd. Een Vlaams nationale partij in de oppositie en in één binnen het regimekader bleek voor de verkiezingen inderdaad ideaal te zijn. Al vind ik nu dat het Vlaams Belang het kartel moet steunen (zie verder).

Nu moet Leterme uiteraard nog volhouden, daarom roep ik op om de man via e-mail te steunen zodat hij voelt dat hij de steun heeft van de Vlaamse bevolking zoals hij nu bezig is. Anders bestaat het risico dat de kritiek overheerst en zou hij kunnen twijfelen. Ook vind ik dat Vlaams Belang op dit ogenblik constructief de formateur moet aanmoedigen om de Vlaamde eisen door te drukken of de val van België te forceren.

Ten slotte roep ik ook op dat de IJzerwake zondag Leterme aanmoedigd om zo verder te doen en liefst niet afbreekt, want daar is geen enkele reden toe. Want eindelijk wordt er niet zomaar geslikt wat de arrogante Waalse politieke klasse eist.

Max van Dietschland
17 augustus 2007, 17:49
Ook de VLD toont harde taal, maar zij hebben het natuurlijk gemakkelijk, zij leveren de formateur niet. Moesten zij de formateur leveren, was er al lang een nieuwe regering met uiteraard VLD-premier en was het communautaire uitgesteld tot 2009 of werd Brussel uitgebreid.

Max van Dietschland
17 augustus 2007, 17:55
Er is momenteel echt een gebrek aan respect tegenover de Vlamingen vanuit de Waalse politieke elite. Ik heb altijd gepleit om een Heel-Nederlandse Diets Rijk met de Walen. Maar dan zal er toch een ander regime moeten komen. Daarom dat ik ook voorstander ben om tijdelijk Vlaanderen en Wallonië van elkaar te scheiden en de geldstroom stop te zetten. De Waalse bevolking zal dan snel voelen welke bodemloze putten de Waalse politici hebben veroorzaakt en zullen snel beseffen welke maffia hun zolang geregeerd heeft. Dan zal eindelijk de anti-systeem stem in Wallonië, zoals een Nation, meer zuurstof krijgen, want nu is de anti-systeem zeer magertjes in Wallonië, uiteraard door het vele cliëntelisme en vriendjespolitiek met het geld van Vlaanderen nota bene.

Ik noem dat echt een manifest gebrek aan respect en ik pleit dan ook voor tijdelijk een onafhankelijk Vlaanderen. Waaruit we op lange termijn samen met Nederland en Wallonië een Heel-Nederlands Diets Rijk kunnen opbouwen, maar mits voldoende garanties en inspraak van het volk uiteraard.

solidarnosc
17 augustus 2007, 18:01
De arrogante Waalse politieke kast is gewoon het spiegelbeeld van de Vlaamse politieke kast. Als Leterme in de spiegel kijkt ziet hij Reynders en als De Wever in de spiegel kijkt dan ziet hij Maingain. Ik weet niet in hoeverre u contacten heeft met ideologische geestesgenoten aan de andere kant van de taalgrens maar ik acht de kans zeer groot dat ze hetzelfde zeggen als u maar dan de Franstalige versie van wat hetzelfde verhaal is.

Metternich
17 augustus 2007, 18:05
als De Wever in de spiegel kijkt dan ziet hij Maingain. Wanneer heeft De Wever opgeroepen om stukken Wallonië bij Vlaanderen te voegen? In welk anders West-Europees land respecteert deelstaat A de territoriale integriteit van deelstaat B niet?

Gun
17 augustus 2007, 18:19
als De Wever in de spiegel kijkt dan ziet hij Maingain.Als Dewever naar Wallonië gaat spreekt hij Frans

C uit W
17 augustus 2007, 18:20
De arrogante Waalse politieke kast is gewoon het spiegelbeeld van de Vlaamse politieke kast. Als Leterme in de spiegel kijkt ziet hij Reynders en als De Wever in de spiegel kijkt dan ziet hij Maingain. Ik weet niet in hoeverre u contacten heeft met ideologische geestesgenoten aan de andere kant van de taalgrens maar ik acht de kans zeer groot dat ze hetzelfde zeggen als u maar dan de Franstalige versie van wat hetzelfde verhaal is.
Zever gezever.
Kijk eens naar de totaal verschillende politieke landschappen.
En Leterme zou madame 'NON!' moeten zien ;).

Kallikles
17 augustus 2007, 18:26
In welk anders West-Europees land respecteert deelstaat A de territoriale integriteit van deelstaat B niet?

Baskenland zou wel een stuk van Navarra willen aanhechten, en deze problematiek speelt zelfs op het niveau van de lidstaten: Ierland maakte tot voor kort aanspraak op Noord-Ierland, Spanje maakt nog steeds aanspraak op Gibraltar, enzovoort, enzoverder. Schermutselingen o.w.v. de "territoriale integriteit" hebben altijd bestaan en zullen ook altijd blijven bestaan.

C uit W
17 augustus 2007, 18:29
Baskenland zou wel een stuk van Navarra willen aanhechten, en deze problematiek speelt zelfs op het niveau van de lidstaten: Ierland maakte tot voor kort aanspraak op Noord-Ierland, Spanje maakt nog steeds aanspraak op Gibraltar, enzovoort, enzoverder. Schermutselingen o.w.v. de "territoriale integriteit" hebben altijd bestaan en zullen ook altijd blijven bestaan.
Dat zijn historische aanspraken. Mangain heeft imperiale aanspraken.

solidarnosc
17 augustus 2007, 18:32
Wanneer heeft De Wever opgeroepen om stukken Wallonië bij Vlaanderen te voegen? In welk anders West-Europees land respecteert deelstaat A de territoriale integriteit van deelstaat B niet?

Is De Wever er dan tegen dat Brussel deel wordt van een onafhankelijk Vlaanderen. ;-)

solidarnosc
17 augustus 2007, 18:36
Dat zijn historische aanspraken. Mangain heeft imperiale aanspraken.

De Albanese Kosovaren hadden dan ook imperiale aanspraken maar het zijn de Serviërs die het stenen tijdperk werden gebombardeerd door de internationale gemeenschap. Enfin ik zeg het liever nu. ;-)

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 18:38
Baskenland zou wel een stuk van Navarra willen aanhechten, en deze problematiek speelt zelfs op het niveau van de lidstaten: Ierland maakte tot voor kort aanspraak op Noord-Ierland, Spanje maakt nog steeds aanspraak op Gibraltar, enzovoort, enzoverder. Schermutselingen o.w.v. de "territoriale integriteit" hebben altijd bestaan en zullen ook altijd blijven bestaan.Zou je het niet liever hebben over de Britse bezetting van Noord-Ierland en de Spaanse bezetting van Navarra?
Of steun jij gewoon principieel ieder koninkrijk in hun strijd tegen een sociaslistische afscheidingsbeweging?

Eddy B
17 augustus 2007, 18:44
Is De Wever er dan tegen dat Brussel deel wordt van een onafhankelijk Vlaanderen. ;-)
Brussel ligt in... Vlaanderen...
Brussel is van... Vlaanderen...
Behouden: laat ze maar kiezen. Vlaanderen heeft Brussel niet nodig, andersom veeleer...

Max van Dietschland
17 augustus 2007, 18:47
Wat vinden jullie eigenlijk van Leterme, vinden jullie dat hij openlijke steun moet krijgen van de bevolking om zo verder te doen ?

solidarnosc
17 augustus 2007, 18:50
Brussel ligt in... Vlaanderen...
Brussel is van... Vlaanderen...
Behouden: laat ze maar kiezen. Vlaanderen heeft Brussel niet nodig, andersom veeleer...

Wel laten we de Brusselaars dan gewoon hun mening vragen. Als we dan toch bezig zijn dan kunnen we misschien evengoed de mening vragen van alle mensen uit de omliggende gemeentes in gemeentelijke referenda. Als democraten kunnen we daar toch geen probleem mee hebben. Laten we aan de mensen uit de Oostkantons hun mening vragen. Aan de Luxemburgers etc... We zien wel wat er uit de bus komt. ;-)

Chipie
17 augustus 2007, 18:53
Wat vinden jullie eigenlijk van Leterme, vinden jullie dat hij openlijke steun moet krijgen van de bevolking om zo verder te doen ?Ik vind van wel... ;-)

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 18:55
Wel laten we de Brusselaars dan gewoon hun mening vragen.Ik stel voor dat we aan de Brusselaars de vraag stellen: "Is Brussel een hoofdstad?"

Optie A.
Ze antwoorden "ja". Dan wordt het lot van hun stad niet enkel bepaald door haar inwoners, maar door alle landgenoten.

Optie B.
Ze antwoorden "neen". Dan is Brussel een autonome regio, en kan haar lot volledig zelf bepalen. Logischerwijze kan zij dan geen aanspraak maken op extra financiering als hoofdstad.

Bhairav
17 augustus 2007, 18:58
Zever gezever.
Kijk eens naar de totaal verschillende politieke landschappen.
En Leterme zou madame 'NON!' moeten zien ;).

Zo echt superieur willen zijn...

Gun
17 augustus 2007, 18:58
Wat vinden jullie eigenlijk van Leterme, vinden jullie dat hij openlijke steun moet krijgen van de bevolking om zo verder te doen ?:thumbsup:

Gun
17 augustus 2007, 19:00
Stuur hem een mail: [email protected]

Zorg dat de boodschap ook al in de titel verwerkt zit want er zullen vandaag de dag al veel mails moeten gelezen worden.

solidarnosc
17 augustus 2007, 19:00
Ik stel voor dat we aan de Brusselaars de vraag stellen: "Is Brussel een hoofdstad?"

Optie A.
Ze antwoorden "ja". Dan wordt het lot van hun stad niet enkel bepaald door haar inwoners, maar door alle landgenoten.

Optie B.
Ze antwoorden "neen". Dan is Brussel een autonome regio, en kan haar lot volledig zelf bepalen. Logischerwijze kan zij dan geen aanspraak maken op extra financiering als hoofdstad.

:lol: Voel je al nattigheid? Dreigen om hun status af te pakken en droog te zetten. Face it. De dag dat Vlaanderen onafhankelijk wordt dan zal de enigste plek waar je nog een Vlaamse Leeuw zult zien hangen in Brussel het museum zijn, wordt het Nederlands na het Arabisch en Engels de 4de taal en Vlamingen gewoon één van de zovele minderheden die Brussel rijk is. Brussel zal wellicht ook wat groter zijn dan vandaag. Enfin, een mens kan niet alles willen in zijn leven. ;-)

Eddy B
17 augustus 2007, 19:01
Ik stel voor dat we aan de Brusselaars de vraag stellen: "Is Brussel een hoofdstad?"

Optie A.
Ze antwoorden "ja". Dan wordt het lot van hun stad niet enkel bepaald door haar inwoners, maar door alle landgenoten.

Optie B.
Ze antwoorden "neen". Dan is Brussel een autonome regio, en kan haar lot volledig zelf bepalen. Logischerwijze kan zij dan geen aanspraak maken op extra financiering als hoofdstad.

Jij bent iemand die niet te vretouwen zou zijn bij het opstellen van referenda, dat is duidelijk. Jij wil die gewoon naar je hand zetten.

Laat ze gewoon kiezen waar ze bij willen horen. Vlaanderen of Wallonië. OF alleen door het leven met steun van de EU... (maar dat valt natuurlijk nog te bezien...)

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 19:05
:lol: Voel je al nattigheid? Dreigen om hun status af te pakken en droog te zetten. Face it. De dag dat Vlaanderen onafhankelijk wordt dan zal de enigste plek waar je nog een Vlaamse Leeuw zult zien hangen in Brussel het museum zijn, wordt het Nederlands na het Arabisch en Engels de 4de taal en Vlamingen gewoon één van de zovele minderheden die Brussel rijk is. Enfin, een mens kan niet alles willen in zijn leven. ;-)Ik stel gewoon vragen bij een statuut dat op maat gesneden is van het FDF.
Ik vraag gewoon om een consequente logica.

Is Brussel een derde gewest zoals de anderen? Of is het een hoofdstad?
Zolang er geen uitsluitsel is over die vraag, kunnen we geen referendum over de Brusselse onafhankelijkheid organiseren in Brussel.
Als democraat wil ik dat de Brusselse bevolking het antwoord op die vraag geeft.

satiper
17 augustus 2007, 19:14
Voor de eerste keer sinds mensenheugenis lijkt er een Vlaams toppoliticus van de regimepartijen die werkelijk begaan is met de rechten van de Vlamingen, meer nog, Yves Leterme doet er alles aan om woord te houden naar de Vlaamse kiezer. Hij beloofde niet in een federale regering te stappen zonder staatshervorming en hij doet dat ook, zonder gewoon het postje van premier te grijpen, die laat ons wel wezen, hij wel dolgraag zou doen. Neen, hij zet zijn persoonlijk belang en dat van zijn partij opzij voor de rechten van de Vlaming en inderdaad op zo iemand wachten we al heel lang. Uiteraard moet Yves Leterme blijven volhouden, standvastig de Vlaamse eisen verdedigen en de man kan geschiedenis schrijven.

Alle kritikasters ten spijt, helaas sommige ook uit VB hoek, vind ik dat Leterme zijn opdracht uitstekend doet. Meer zelfs, moesten er nieuwe verkiezingen komen uit het feit dat Leterme zich niet laat doen door de agressie van de Waalse regimepartijen, dan overweeg ik voor de man te stemmen als beloning. Niet uit ideologische redenen (mijn visie en die van Leterme liggen op vlak van immigratie zeer ver uit elkaar), maar omwille van zijn eerlijke politiek.

Reeds ver voor de verkiezingen (en je kan mijn berichten er op na lezen) zag ik dat Leterme niet de zoveelste salonpoliticus was, maar iemand die hardnekkig kan zijn en er staat voor de gewone mens. Vergeet ook niet dat Leterme integenstelling tot Verhofstadt en vele anderen, niet jarenlang heeft meegedraaid in strontput van de Belgische politiek, met zijn intriges, bedrog en kiezersverraad. Neen, Leterme bleef zelfs als minister president bescheiden en je vond hem heel vaak tussen de gewone mensen. Leterme weet dan ook als geen ander wat er bij de gewone Vlaming leeft. Ik werd voor de verkiezingen door een aantal mede-Vlaams Belangers als naïef beschouwd, toen ik zei dat er potentieel zit in de huidige formateur, maar voorlopig weet ik beter. Nu zie je ook waarom ik in december 2006 zeer hard heb gepleit voor het behoud van het Vlaams Kartel (ook al maak ik er geen deel van uit en stemde ik er zelfs niet op) en vooral de reden waarom. De NVA zou de partij CD&V die veel Belgicistischer is dan Leterme zelf dwingen om de gerechtvaardigde Vlaamse eisen door te duwen. Daarom was ik heel content dat het kartel behouden bleef. Immers de NVA als afzonderlijke partij, wat LDD nu is heeft geen enkele nut. Er is al zo een partij die dit jaren lang succesvol doet. Het Vlaams Belang jaagt de NVA op vanuit de oppositie, waardoor de NVA zich ook harder moet opstellen en zo mede de CD&V opjaagd. Een Vlaams nationale partij in de oppositie en in één binnen het regimekader bleek voor de verkiezingen inderdaad ideaal te zijn. Al vind ik nu dat het Vlaams Belang het kartel moet steunen (zie verder).

Nu moet Leterme uiteraard nog volhouden, daarom roep ik op om de man via e-mail te steunen zodat hij voelt dat hij de steun heeft van de Vlaamse bevolking zoals hij nu bezig is. Anders bestaat het risico dat de kritiek overheerst en zou hij kunnen twijfelen. Ook vind ik dat Vlaams Belang op dit ogenblik constructief de formateur moet aanmoedigen om de Vlaamde eisen door te drukken of de val van België te forceren.

Ten slotte roep ik ook op dat de IJzerwake zondag Leterme aanmoedigd om zo verder te doen en liefst niet afbreekt, want daar is geen enkele reden toe. Want eindelijk wordt er niet zomaar geslikt wat de arrogante Waalse politieke klasse eist.

Grotendeels akkoord.
Blij dat er tot nogtoe ruggengraat getoond is, al blijf ik vrezen dat er vroeg of laat weer gebogen gaat worden.
Maar tot dusver alles goed.
Goed idee om Leterme een hart onder de riem te steken.
Hij mag best voelen dat het dit is wat vlaanderen wil.
Ik stuur alvast een bemoedigend mailtje.

Ambiorix
17 augustus 2007, 19:17
De arrogante Waalse politieke kast is gewoon het spiegelbeeld van de Vlaamse politieke kast. Als Leterme in de spiegel kijkt ziet hij Reynders en als De Wever in de spiegel kijkt dan ziet hij Maingain. Ik weet niet in hoeverre u contacten heeft met ideologische geestesgenoten aan de andere kant van de taalgrens maar ik acht de kans zeer groot dat ze hetzelfde zeggen als u maar dan de Franstalige versie van wat hetzelfde verhaal is.
Dewever is geen equivalent van Maingain.

Gun
17 augustus 2007, 19:23
Stuur hem een mail: [email protected]

Zorg dat de boodschap ook al in de titel verwerkt zit want er zullen vandaag de dag al veel mails moeten gelezen worden.Gebeurd;-)

Jazeker
17 augustus 2007, 19:25
Ten slotte roep ik ook op dat de IJzerwake zondag Leterme aanmoedigd om zo verder te doen en liefst niet afbreekt, want daar is geen enkele reden toe. Want eindelijk wordt er niet zomaar geslikt wat de arrogante Waalse politieke klasse eist.

Gezien je meer in het milieu rond de Ijzerwake zit, hoop ik dat je hen dat kan doorsteken.

Verder moet ik je wijzen op iets dat ik als Vlaming niet makkelijk verdraag ;-)

Ambiorix
17 augustus 2007, 19:28
Stuur hem een mail: [email protected]

Zorg dat de boodschap ook al in de titel verwerkt zit want er zullen vandaag de dag al veel mails moeten gelezen worden.
zal ik doen!

Jazeker
17 augustus 2007, 19:28
Dewever is geen equivalent van Maingain.

Verre van. Maingain is een brulboei, een onruststoker en drijft op de bourgeoisie die wel houdt van de nette Vlaamse gemeentes maar weigert om daar dan ook een woordje Nederlands te spreken wegens minderwaardig (minderwaardig maar wel net en orderlijk en proper in vergelijking met de superieure smeerboel van hopeloze apathie in Wallonië). De Wever spreekt wel Frans en is een goed debater en bij wijlen een gelukte soms mislukte strateeg. Maar voor een Vlaming is het altijd moeilijker om strateeg te zijn gezien in Wallonië een goed strateeg degene heet te zijn die meteen "Non" kan zeggen. Het legt de lat wel laag daar, moet ik zeggen.

Everytime
17 augustus 2007, 19:40
Gezien je meer in het milieu rond de Ijzerwake zit, hoop ik dat je hen dat kan doorsteken.

Verder moet ik je wijzen op iets dat ik als Vlaming niet makkelijk verdraag ;-)

Ik denk niet echt dat Guus Flater interesse heeft in de Steenstraetse zevers.

Jazeker
17 augustus 2007, 19:46
:lol: Voel je al nattigheid? Dreigen om hun status af te pakken en droog te zetten. Face it. De dag dat Vlaanderen onafhankelijk wordt dan zal de enigste plek waar je nog een Vlaamse Leeuw zult zien hangen in Brussel het museum zijn, wordt het Nederlands na het Arabisch en Engels de 4de taal en Vlamingen gewoon één van de zovele minderheden die Brussel rijk is. Brussel zal wellicht ook wat groter zijn dan vandaag. Enfin, een mens kan niet alles willen in zijn leven. ;-)

Ik weet althans erg zeker waarom ik de V-SB ENORM VEEL SUCCES wens, net omwille van jouw posts.

Dat "arabisch" (kan ook Berbers zijn hoor) de voornaamste taal in Brussel is geworden is althans niet iets waar de Vlamingen om gevraagd hebben. Maar de PS burgemeesters voelen er zich lekker bij. Apres nous la deluge, I guess. (sorry Metternich)

Overal sta je op je knieën te trillen om bij elke post over Vlaamse zaken te gaan tieren "veeeeerrrrrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaad". Overal kom je met je typische ;-) aan het einde van je post even duidelijk maken dat je eigenlijk wel wil dat die Vlaamse gemeenten aan Brussel moeten worden geschonken. Ik wil je dat ideetje eens zien verkondigen tegen stakende havenarbeiders in Antwerpen. Te klein pietje om dat te doen en dus moet je het hier in elke draad kwijt?

Je was ook zo fier dat de LSP een franstalige campagne voerde in Vlaams-Brabant, laat dat nu net mijn stukje Vlaanderen zijn waar ik ben opgegroeid. Laat ik nu net iemand zijn die mijn gemeente ziet verfransen. Laat dat nu net de gemeente zijn waarvan jij vindt uit je verre xxx meent te moeten oordelen dat dat ook maar bij de schandvlek Brussel moet.

Ik walg van je. En nu mag je nog honderd keer "veeeeeerrrrrrrraaaaaaaaaaad" posten, dat verandert niets aan het feit dat dat CAP clubje gewoon de sociale arm wil zijn en blijven van het regime... met wat vakbondsouderlingen die jullie vertellen hoe je links en toch braaf kan zijn. Ik vind het jammer dat ik ooit mijn handtekening gaf voor LSP, maar ach. (is die ach niet te germaans voor je?) Ik geloof wel in de mensen achter de V-SB. Ik hoop dat ze aan de fabriekspoorten kunnen staan en die rotte CAP verscheuren. Ik ben rechts maar heb liever een sterke V-SB dan het CAP... je hebt me genoeg redenen gegeven om hen niet te willen.

Weet je, ik geef je nog een goede raad om het nog verder naar de top te drijven:
De vlamingen spreken Frans voor het geld.

En als ze het niet doen dan zijn ze niets ontziende fascisten die aan hun kerktoren hangen en te beroerd en dom zijn om een tweede taal te willen spreken.

;-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-)

Jazeker
17 augustus 2007, 19:46
Ik denk niet echt dat Guus Flater interesse heeft in de Steenstraetse zevers.

Ik denk dat zevers geen woord is.

solidarnosc
17 augustus 2007, 19:52
Ik stel gewoon vragen bij een statuut dat op maat gesneden is van het FDF.
Ik vraag gewoon om een consequente logica.

Is Brussel een derde gewest zoals de anderen? Of is het een hoofdstad?
Zolang er geen uitsluitsel is over die vraag, kunnen we geen referendum over de Brusselse onafhankelijkheid organiseren in Brussel.
Als democraat wil ik dat de Brusselse bevolking het antwoord op die vraag geeft.

De dag dat België niet meer bestaat is er ook geen Belgische hoofdstad meer me dunkt. Of het een gewest of een hoofdstad is doet trouwens helemaal niets ter zake. Het enigste wat belangrijk is (in een scenario dat België wordt gesplitst) wat de Brusselaars willen. Stadstaat, aansluiting bij Vlaanderen/Wallonië. Mij is het allemaal eender.

Jazeker
17 augustus 2007, 19:55
De dag dat België niet meer bestaat is er ook geen Belgische hoofdstad meer me dunkt. Of het een gewest of een hoofdstad is doet trouwens helemaal niets ter zake. Het enigste wat belangrijk is (in een scenario dat België wordt gesplitst) wat de Brusselaars willen. Stadstaat, aansluiting bij Vlaanderen/Wallonië. Mij is het allemaal eender.

Het is je allemaal eender en ik sluit me daarbij aan. Maar wat met je vroegere vragen om de Vlaamse gemeenten aan te sluiten bij Brussel? Willen die gemeenten dat wel? Is dat ook wenselijk dat die stad worden of heb je een stad-fetish?

Willen de mensen die er wonen niet een beetje groen houden ipv elk veld te zien worden vervangen door een appartementsblok? Is dat je droom?

Jazeker
17 augustus 2007, 19:58
Mij is het allemaal eender.

Wat een visie... je mag hier maar wonen en iemand roept dat het hem allemaal eender is.

Jazeker
17 augustus 2007, 19:59
Al goed dat V-SB bestaat. LSP en CAP zijn belachelijke zaken geworden.

solidarnosc
17 augustus 2007, 20:06
Ik weet althans erg zeker waarom ik de V-SB ENORM VEEL SUCCES wens, net omwille van jouw posts.

Dat "arabisch" (kan ook Berbers zijn hoor) de voornaamste taal in Brussel is geworden is althans niet iets waar de Vlamingen om gevraagd hebben. Maar de PS burgemeesters voelen er zich lekker bij. Apres nous la deluge, I guess. (sorry Metternich)

Overal sta je op je knieën te trillen om bij elke post over Vlaamse zaken te gaan tieren "veeeeerrrrrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaad". Overal kom je met je typische ;-) aan het einde van je post even duidelijk maken dat je eigenlijk wel wil dat die Vlaamse gemeenten aan Brussel moeten worden geschonken. Ik wil je dat ideetje eens zien verkondigen tegen stakende havenarbeiders in Antwerpen. Te klein pietje om dat te doen en dus moet je het hier in elke draad kwijt?

Je was ook zo fier dat de LSP een franstalige campagne voerde in Vlaams-Brabant, laat dat nu net mijn stukje Vlaanderen zijn waar ik ben opgegroeid. Laat ik nu net iemand zijn die mijn gemeente ziet verfransen. Laat dat nu net de gemeente zijn waarvan jij vindt uit je verre xxx meent te moeten oordelen dat dat ook maar bij de schandvlek Brussel moet.

Ik walg van je. En nu mag je nog honderd keer "veeeeeerrrrrrrraaaaaaaaaaad" posten, dat verandert niets aan het feit dat dat CAP clubje gewoon de sociale arm wil zijn en blijven van het regime... met wat vakbondsouderlingen die jullie vertellen hoe je links en toch braaf kan zijn. Ik vind het jammer dat ik ooit mijn handtekening gaf voor LSP, maar ach. (is die ach niet te germaans voor je?) Ik geloof wel in de mensen achter de V-SB. Ik hoop dat ze aan de fabriekspoorten kunnen staan en die rotte CAP verscheuren. Ik ben rechts maar heb liever een sterke V-SB dan het CAP... je hebt me genoeg redenen gegeven om hen niet te willen.

Weet je, ik geef je nog een goede raad om het nog verder naar de top te drijven:


En als ze het niet doen dan zijn ze niets ontziende fascisten die aan hun kerktoren hangen en te beroerd en dom zijn om een tweede taal te willen spreken.

;-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-);-)

Ik respecteer de beslissing van de Brusselse bevolking en die van alle gemeenten en regio's waar ook in ons land, wat die beslissing ook mag zijn. Als de meerderheid van de bevolking van Brussel en van een aantal randgemeenten beslist dat ze liever geen deel uit wensen te maken van een onafhankelijk Vlaanderen dan is dat een beslissing die we moeten respecteren, net als mochten de Oostkantons of de provincie Luxemburg geen deel meer uit wensen te maken van Wallonië. Ik ben persoonlijk voorstander van de status quo. Voor mij hoeft er helemaal niets te veranderen. Ik wijs enkel op de potentiële gevolgen van een Vlaamse onafhankelijkheid voor Brussel en omgeving, die ik voor alle duidelijkheid niet wens. Het is duidelijk dat u en wellicht veel Vlaams-nationalisten niet in staat/bereid zijn om de gevolgen van die beslissing te vatten. Als ge mans genoeg zegt te zijn om tegen de benen van het regime te schoppen moet ge ook mans genoeg zijn om de gevolgen daarvan te dragen.

Max van Dietschland
17 augustus 2007, 20:07
Verder moet ik je wijzen op iets dat ik als Vlaming niet makkelijk verdraag ;-)

Vaak worden sullige dt-regeltjes op een forum gebruikt bij een gebrek aan inhoudelijke argumenten.

Indien zo niet is het muggenzifterij. 100% correcte spelling bestaat hier niet en hoort enkel thuis bij de spellingsles of dictee. Trouwens indien een ander woord verkeerd geschreven is, worden hierover niet gezaagd.

Eerlijk gezegd ik heb een hekel aan mensen die zeveren over de dt-regel op plaatsen waar dit niet thuis hoort.

Met nationaal solidaristische groet

Max

stropdrager
17 augustus 2007, 20:11
Ik respecteer de beslissing van de Brusselse bevolking en die van alle gemeenten en regio's waar ook in ons land, wat die beslissing ook mag zijn. Als de meerderheid van de bevolking van Brussel en van een aantal randgemeenten beslist dat ze liever geen deel uit wensen te maken van een onafhankelijk Vlaanderen dan is dat een beslissing die we moeten respecteren, net als mochten de Oostkantons of de provincie Luxemburg geen deel meer uit wensen te maken van Wallonië. Ik ben persoonlijk voorstander van de status quo. Voor mij hoeft er helemaal niets te veranderen. Ik wijs enkel op de potentiële gevolgen van een Vlaamse onafhankelijkheid voor Brussel en omgeving, die ik voor alle duidelijkheid niet wens. Het is duidelijk dat u en wellicht veel Vlaams-nationalisten niet in staat/bereid zijn om de gevolgen van die beslissing te vatten. Als ge mans genoeg zegt te zijn om tegen de benen van het regime te schoppen moet ge ook mans genoeg zijn om de gevolgen daarvan te dragen.

En als de meerderheid van de inwoners van Roeselare geen deel willen uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen; wat dan?

the outlaw torn
17 augustus 2007, 20:13
Wat vinden jullie eigenlijk van Leterme, vinden jullie dat hij openlijke steun moet krijgen van de bevolking om zo verder te doen ?


ik vind van wel, hij verbaast me.

leterme is gestegen in mijn achting, eindelijk een politicus die woord houd ? laten we het hopen.

the outlaw torn
17 augustus 2007, 20:19
En als de meerderheid van de inwoners van Roeselare geen deel willen uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen; wat dan?

de onafhankelijke republiek roeselare zeker.

een eventueel referendum (mocht dat er ooit komen) zou hopelijk concluderen dat de meerderheid van de vlamingen wil dat vlaanderen onafhankelijk word/blijft.

ik ben trouwens gekant tegen een aansluiting met nederland, laten we nu eens zelfstandig zijn, zonder weer eens bij een grotere aan te schurken (of beter gezegd gedomineerd te worden) zoals het geval was voor oprichting van de staat belgie.

vlaanderen moet gewoon, apart, onafhankelijk worden.
trouwens, er zijn kleinere landen die onafhankelijk zijn en goed boeren, dus waarom zou vlaanderen dat niet kunnen ?

brussel hoort natuurlijk bij vlaanderen,ligt tenslotte in vlaams-brabant, dus op vlaams grondgebied.

solidarnosc
17 augustus 2007, 20:21
En als de meerderheid van de inwoners van Roeselare geen deel willen uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen; wat dan?

Ik zie persoonlijk alleen de noodzaak om gemeentelijke referenda te organiseren in gemeenten waar men gemeentelijke referenda wenst en/of opportuun is. Persoonlijk vind ik dit in deze niet het geval in Roeselare maar bon daar kunnen ze het anders zien. ;-)

stropdrager
17 augustus 2007, 20:22
Ik zie persoonlijk alleen de noodzaak om gemeentelijke referenda te organiseren in gemeenten waar men gemeentelijke referenda wenst en/of opportuun is. Persoonlijk vind ik dit in deze niet het geval in Roeselare maar bon daar kunnen ze het anders zien. ;-)

Dus een inwoner van Dilbeek heeft wel recht op een referendum; maar een inwoner van Roeselare niet; is dat geen discriminatie? ;-)

solidarnosc
17 augustus 2007, 20:23
brussel hoort natuurlijk bij vlaanderen,ligt tenslotte in vlaams-brabant, dus op vlaams grondgebied.

En wat als 90% van de lokale bevolking daar anders over denkt? Het is trouwens niet omdat Brussel in Vlaams-Brabant ligt dat het daarom op Vlaams grondgebied ligt. ;-)

the outlaw torn
17 augustus 2007, 20:25
Ik zie persoonlijk alleen de noodzaak om gemeentelijke referenda te organiseren in gemeenten waar men gemeentelijke referenda wenst en/of opportuun is. Persoonlijk vind ik dit in deze niet het geval in Roeselare maar bon daar kunnen ze het anders zien. ;-)

gemeentelijke referenda ? snap daar het nut niet van.

het is de meerderheid van de vlamingen die telt.

een vlaams referendum in elke gemeente, je stemt toch ook in je eigen gemeente voor de federale verkiezing ?

ik vind niet dat een gemeente afzonderlijk dat moet beslissen.

solidarnosc
17 augustus 2007, 20:25
Dus een inwoner van Dilbeek heeft wel recht op een referendum; maar een inwoner van Roeselare niet; is dat geen discriminatie? ;-)


Voor mijn part organiseren ze een referendum stichten ze een onafhankelijk Roesland. :-D ;-) Dit lijkt me echter geen realistisch laat staan wenselijk toekomstbeeld voor Roeselare.

stropdrager
17 augustus 2007, 20:26
gemeentelijke referenda ? snap daar het nut niet van.

het is de meerderheid van de vlamingen die telt.

een vlaams referendum in elke gemeente, je stemt toch ook in je eigen gemeente voor de federale verkiezing ?

ik vind niet dat een gemeente afzonderlijk dat moet beslissen.

Gemeenten hebben dan ook niet het recht om zich af te scheuren van de staat waartoe ze behoren; in geen enkel land ter wereld.

stropdrager
17 augustus 2007, 20:28
Voor mijn part organiseren ze een referendum stichten ze een onafhankelijk Roesland. :-D ;-) Dit lijkt me echter geen realistisch laat staan wenselijk toekomstbeeld voor Roeselare.

De vraag was: waarom hebben inwoners van Dilbeek en Zaventem het recht op een referendum met de vraag of ze deel willen uitmaken van het Brussels gewest; maar inwoners van Roeselare en Antwerpen niet?;-)

the outlaw torn
17 augustus 2007, 20:31
En wat als 90% van de lokale bevolking daar anders over denkt? Het is trouwens niet omdat Brussel in Vlaams-Brabant ligt dat het daarom op Vlaams grondgebied ligt. ;-)

ok, mr brussel is vlaams. en als 90 procent dat jammer vind ? opkrassen dan maar voor hen.

een vlaamse brusselaar zal niet tegen een onafhankelijke vlaanderen stemmen denk ik.

als men tegen een splitsing stemt moet men die uitslag maar negeren, in het belang van alle vlamingen. dus een negatieve uitslag negeren zou in hun voordeel zijn, ook al beseffen ze dat niet op dat moment.
stemmen negeren kunnen ze toch zo goed, als het hun uitkomt, dus dan kunnen ze vr een laatste keer, eens in het belang van de vlamingen, een negatieve uitslag negeren.

iemand die tegen een splitsing stemt, is of naief of heeft schrik voor een onafhankelijk vlaanderen omdat die denkt dat vlaanderen niet zelfstandig zou kunnen overleven ( absurde,onterechte vlaamse bescheidenheid ten top ). dus een negatieve stem heeft geen enkel argument weer.

eigenlijk zou een onverwijlde splitsing van het belgenland het best zijn zonder referendum, gewoon opdoeken die handel. gedaan met de miserie ( op communaitair vlak) en veel minder belastingen.

door de mindere belasting worden we aantrekkelijk voor bedrijven waardoor de economoie groeit en de welvaart ( vlaamse welvaart) stijgt, en daar kan niemand tegen zijn.

misschien zullen er dan wel mensen zijn met heimwee, mr ja, de tijd heelt alle wonden, zeker als hetgeen erna komt beter is dan hetgeen geweest is, en dat zou ongetwijfeld het geval zijn bij een onafhankelijk vlaanderen.

solidarnosc
17 augustus 2007, 20:32
gemeentelijke referenda ? snap daar het nut niet van.

het is de meerderheid van de vlamingen die telt.

een vlaams referendum in elke gemeente, je stemt toch ook in je eigen gemeente voor de federale verkiezing ?

ik vind niet dat een gemeente afzonderlijk dat moet beslissen.

Ik vermoed en u zal dat jammer vinden zullen de meerderheid van de bevolking van een aantal gemeentes in de rand dat anders zien. Ik vind persoonlijk dat de Servische minderheden in Kosovo het recht moeten hebben om zich uit te spreken over al dan niet aansluiting bij Servië (wat wellicht nooit zal gebeuren als de meerderheid van de Kosovaren telt), net zoals de Albanese Kosovaren het recht moeten hebben om zich uit te spreken over afscheiden van Servië (wat uiteraard nooit zal gebeuren als de meerderheid van de Serviërs telt). Het is een zeer moeilijke en delicate kwestie alleen moet men consequent durven zijn en dat is meestal niet het geval in dergelijke discussies. ;-)

solidarnosc
17 augustus 2007, 20:35
De vraag was: waarom hebben inwoners van Dilbeek en Zaventem het recht op een referendum met de vraag of ze deel willen uitmaken van het Brussels gewest; maar inwoners van Roeselare en Antwerpen niet?;-)


Ik heb net gezegd dat ze dat recht wel hebben volgens mij. Het is niet omdat ze het recht hebben dat ze het ook moeten uitoefenen in Antwerpen of in de rand.

Eddy B
17 augustus 2007, 20:37
Ik vermoed en u zal dat jammer vinden zullen de meerderheid van de bevolking van een aantal gemeentes in de rand dat anders zien. Ik vind persoonlijk dat de Servische minderheden in Kosovo het recht moeten hebben om zich uit te spreken over al dan niet aansluiting bij Servië (wat wellicht nooit zal gebeuren als de meerderheid van de Kosovaren telt), net zoals de Albanese Kosovaren het recht moeten hebben om zich uit te spreken over afscheiden van Servië (wat uiteraard nooit zal gebeuren als de meerderheid van de Serviërs telt). Het is een zeer moeilijke en delicate kwestie alleen moet men consequent durven zijn en dat is meestal niet het geval in dergelijke discussies. ;-)
Je moet ook consequent zijn en durven stellen dat ze door er te komen wonen en NIET onze taal aan te nemen, ze ONZE grondrechten hebben geschonden, en dus geen recht hebben om door hun ONrechtmatige aanwezigheid die grond ineens maar totaal van hén te verklaren. Zo kan dat niet werken.
Vlaamse grond : geen milimeter meer geven we af. Brussel mag kiezen.

the outlaw torn
17 augustus 2007, 20:40
Ik vermoed en u zal dat jammer vinden zullen de meerderheid van de bevolking van een aantal gemeentes in de rand dat anders zien. Ik vind persoonlijk dat de Servische minderheden in Kosovo het recht moeten hebben om zich uit te spreken over al dan niet aansluiting bij Servië (wat wellicht nooit zal gebeuren als de meerderheid van de Kosovaren telt), net zoals de Albanese Kosovaren het recht moeten hebben om zich uit te spreken over afscheiden van Servië (wat uiteraard nooit zal gebeuren als de meerderheid van de Serviërs telt). Het is een zeer moeilijke en delicate kwestie alleen moet men consequent durven zijn en dat is meestal niet het geval in dergelijke discussies. ;-)

onverwijlde splitsing van belgie, is nu eenmaal het beste

solidarnosc
17 augustus 2007, 20:41
Gemeenten hebben dan ook niet het recht om zich af te scheuren van de staat waartoe ze behoren; in geen enkel land ter wereld.

Een gemeente is een bestuurlijke indeling en ik zie theoretisch niet in wat het verschil is tussen een gemeente, provincie, deelstaat, regio.

solidarnosc
17 augustus 2007, 20:42
onverwijlde splitsing van belgie, is nu eenmaal het beste

Maar over gevolgen denken we daarna wel? ;-)

solidarnosc
17 augustus 2007, 20:45
Je moet ook consequent zijn en durven stellen dat ze door er te komen wonen en NIET onze taal aan te nemen, ze ONZE grondrechten hebben geschonden, en dus geen recht hebben om door hun ONrechtmatige aanwezigheid die grond ineens maar totaal van hén te verklaren. Zo kan dat niet werken.
Vlaamse grond : geen milimeter meer geven we af. Brussel mag kiezen.

Als ik me niet vergis draaiden ze dezelfde muziek in Servië tijdens de NATO-bombardementen.

the outlaw torn
17 augustus 2007, 20:46
Je moet ook consequent zijn en durven stellen dat ze door er te komen wonen en NIET onze taal aan te nemen, ze ONZE grondrechten hebben geschonden, en dus geen recht hebben om door hun ONrechtmatige aanwezigheid die grond ineens maar totaal van hén te verklaren. Zo kan dat niet werken.
Vlaamse grond : geen milimeter meer geven we af. Brussel mag kiezen.

brussel moet terug naar vlaanderen, met anderstalige minderheid, nederlands moet de enige taal worden. en bevalt dat de franstalige brusselaars niet ? opkrassen, ....

en trouwens, heb zo mijn twijfels over een brussels gewest, zo'n klein plekske apart, steek dat gewoon bij vlaanderen, met nederlands als enige taal, de rest een minderheid.

heb dat brussels gewest altijd overbodig gevonden, brussel is vlaams en daarmee uit. brussel had nooit mogen verfransen, en het is gebeurt.

dan moet men maar weer vernederlandsen. en wie dat niet wil ? opkrassen naar wallonie of frankrijk, daar kan men godganse dagen frans spreken ( nogal logisch omdat het daar de voertaal is)

the outlaw torn
17 augustus 2007, 20:46
Maar over gevolgen denken we daarna wel? ;-)

inderdaad, want zoals het nu is, kan het niet verder.
alles beter dan een belgische staat.

stropdrager
17 augustus 2007, 20:47
Een gemeente is een bestuurlijke indeling en ik zie theoretisch niet in wat het verschil is tussen een gemeente, provincie, deelstaat, regio.

Een gemeente staat onder administratief toezicht van een hogere overheid. Sinds de Lambermontakkoorden zijn de hogere overheden de 3 gewesten.
De Vlaamse overheid kan dus een besluit van een gemeente schorsen en/of vernietigen. Dat heeft de Vlaamse overheid bijvoorbeeld gedaan met een besluit van de gemeente Sint-Genesius-Rode; toen het gemeentebestuur de betoging van het KVHV verbood.

Eddy B
17 augustus 2007, 20:49
brussel moet terug naar vlaanderen, met anderstalige minderheid, nederlands moet de enige taal worden. en bevalt dat de franstalige brusselaars niet ? opkrassen, ....

en trouwens, heb zo mijn twijfels over een brussels gewest, zo'n klein plekske apart, steek dat gewoon bij vlaanderen, met nederlands als enige taal, de rest een minderheid.

heb dat brussels gewest altijd overbodig gevonden, brussel is vlaams en daarmee uit. brussel had nooit mogen verfransen, en het is gebeurt.

dan moet men maar weer vernederlandsen. en wie dat niet wil ? opkrassen naar wallonie of frankrijk, daar kan men godganse dagen frans spreken ( nogal logisch omdat het daar de voertaal is)
Net zoals ik dus stel, maar wél met een tijdsschema om aan te passen. Maar aan de stemmen op dit forum te horen, van de zogezegd meest "geharde" vlamingen (VB op kop) durft er niemand gaan voor de inlijving van Brussel bij Vlaanderen... VB stelt zelfs TAALGARANTIES voor voor de Franstaligen... Not my cup of tea...:?

solidarnosc
17 augustus 2007, 20:51
Een gemeente staat onder administratief toezicht van een hogere overheid. Sinds de Lambermontakkoorden zijn de hogere overheden de 3 gewesten.
De Vlaamse overheid kan dus een besluit van een gemeente schorsen en/of vernietigen. Dat heeft de Vlaamse overheid bijvoorbeeld gedaan met een besluit van de gemeente Sint-Genesius-Rode; toen het gemeentebestuur de betoging van het KVHV verbood.

Kosovo stond ook volledig onder administratief toezicht van een hogere overheid.

stropdrager
17 augustus 2007, 20:55
Kosovo stond ook volledig onder administratief toezicht van een hogere overheid.

Je kan de situatie in de Vlaamse rand dan ook niet vergelijken met die in Kosovo. Serviërs die in Kosovo wonen zijn minderheden; Franstaligen die in de rand wonen zijn geen minderheden; maar inwijkelingen.

the outlaw torn
17 augustus 2007, 20:58
Net zoals ik dus stel, maar wél met een tijdsschema om aan te passen. Maar aan de stemmen op dit forum te horen, van de zogezegd meest "geharde" vlamingen (VB op kop) durft er niemand gaan voor de inlijving van Brussel bij Vlaanderen... VB stelt zelfs TAALGARANTIES voor voor de Franstaligen... Not my cup of tea...:?

brussel is vlaams en eentalig nederlands, de rest is zever.

taalgaranties voor franstaligen ? wat hebben die gegeten ( van VB) ?

tijdsschema is natuurlijk nodig, brussel is tenslotte ook niet op 1 dag verfranst e. dus dat vernederlandsen zal ook wel wat tijd vragen.
en nogmaals, wie niet wil nederlands spreken ? opkrassen maar.

evilbu
17 augustus 2007, 20:59
brussel is vlaams en eentalig nederlands, de rest is zever.

taalgaranties voor franstaligen ? wat hebben die gegeten ( van VB) ?

tijdsschema is natuurlijk nodig, brussel is tenslotte ook niet op 1 dag verfranst e. dus dat vernederlandsen zal ook wel wat tijd vragen.
en nogmaals, wie niet wil nederlands spreken ? opkrassen maar.
Brussel zal dan zeker niet bij Vlaanderen komen, realisme aub!:-o

the outlaw torn
17 augustus 2007, 21:00
Je kan de situatie in de Vlaamse rand dan ook niet vergelijken met die in Kosovo. Serviërs die in Kosovo wonen zijn minderheden; Franstaligen die in de rand wonen zijn geen minderheden; maar inwijkelingen.

inwijkelingen ? vlamingen die frans geleerd hebben en nu anti-vlaams zijn.

stropdrager
17 augustus 2007, 21:01
inwijkelingen ? vlamingen die frans geleerd hebben en nu anti-vlaams zijn.

Iemand als Christian Van Eyken is inderdaad een Vlaming.

the outlaw torn
17 augustus 2007, 21:02
Brussel zal dan zeker niet bij Vlaanderen komen, realisme aub!:-o

die kans zit er dik in, mr waar gaat brussel dan wel bij ? bij wallonie of geheel apart ? onafhankelijk brussel, staat in europa ?

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 21:05
Voor mijn part organiseren ze een referendum stichten ze een onafhankelijk Roesland. :-D ;-) Dit lijkt me echter geen realistisch laat staan wenselijk toekomstbeeld voor Roeselare.Een onafhankelijk Brussel wel?

De schoofzak
17 augustus 2007, 21:06
Ik stel voor dat we aan de Brusselaars de vraag stellen: "Is Brussel een hoofdstad?"

Optie A.
Ze antwoorden "ja". Dan wordt het lot van hun stad niet enkel bepaald door haar inwoners, maar door alle landgenoten.

Optie B.
Ze antwoorden "neen". Dan is Brussel een autonome regio, en kan haar lot volledig zelf bepalen. Logischerwijze kan zij dan geen aanspraak maken op extra financiering als hoofdstad.

Dat is begot geraffineerd, wat zeg ik, doortrapt gevonden.
I like it.

(mijn persoonlijke mening is wel dat Brussel een spesiaal statuut moet behouden, het mag van mijn part een mini-belgië blijven: tegelijk autonoom hoofdstadgebied (gewest), Vlaamse en Waalse gemeenschap ...
het belangrijkste is eigenlijk dat de rechten van de Vlaamse minderheid gegarandeerd blijven) (Vlaanderen heeft zeker geen belang bij een zwak Brussel, daarom moet er zeggenschap zijn over de aanwending van de financiële input vanuit Vlaanderen ... bla bla ..)

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 21:06
Gemeenten hebben dan ook niet het recht om zich af te scheuren van de staat waartoe ze behoren; in geen enkel land ter wereld.Lenin sprak dan ook enkel van het zelfbeschikkingsrecht der NATIES. Maar sommige zelfverklaarde marxisten luisteren liever naar Maingain dan naar Lenin.

Duym
17 augustus 2007, 21:08
Wat vinden jullie eigenlijk van Leterme, vinden jullie dat hij openlijke steun moet krijgen van de bevolking om zo verder te doen ?

Heu... met wat?

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 21:09
Een gemeente is een bestuurlijke indeling en ik zie theoretisch niet in wat het verschil is tussen een gemeente, provincie, deelstaat, regio.Veel mensen hebben de gemeentefusies van eind jaren '70 anders nog niet verwerkt.

De schoofzak
17 augustus 2007, 21:11
Wat vinden jullie eigenlijk van Leterme, vinden jullie dat hij openlijke steun moet krijgen van de bevolking om zo verder te doen ?

Leterme behoudt mijn volle steun, via de man (het Weverke dus) van de partij op wie ik gestemd heb, en die hem moet blijven ondersteunen om op het goed pad te blijven.

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 21:12
Een gemeente staat onder administratief toezicht van een hogere overheid. Sinds de Lambermontakkoorden zijn de hogere overheden de 3 gewesten.Niet helemaal correct. Het Vlaams Gewest is inderdaad bevoegd voor zijn gemeenten. Het Waals Gewest is bevoegd voor zijn Franstalige gemeenten. De Duitstalige Gemeenschap is bevoegd voor de Duitstalige gemeenten. En de 19 Brusselse gemeenten kennen gemeentelijke autonomie.
(zo dacht ik toch...)

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 21:15
Franstaligen die in de rand wonen zijn geen minderheden; maar inwijkelingen.De Franstaligen zijn geen inwijkelingen, maar Vlamingen die Frans gaan praten zijn, omdat ze bij de hogere klasse hoorden. De verfransing van de Rand is in de eerste plaats klassestrijd, en slechts in bijzaak een communautaire aangelegenheid. Alleen kiest een groot deel van radicaal links de zijde van de bourgeoisie.

stropdrager
17 augustus 2007, 21:18
Niet helemaal correct. Het Vlaams Gewest is inderdaad bevoegd voor zijn gemeenten. Het Waals Gewest is bevoegd voor zijn Franstalige gemeenten. De Duitstalige Gemeenschap is bevoegd voor de Duitstalige gemeenten. En de 19 Brusselse gemeenten kennen gemeentelijke autonomie.
(zo dacht ik toch...)

Ik dacht dat de 19 gemeenten van Brussel ook onder toezicht stonden van het Brussels gewest (maar ik kan verkeerd zijn).

solidarnosc
17 augustus 2007, 21:23
Je kan de situatie in de Vlaamse rand dan ook niet vergelijken met die in Kosovo. Serviërs die in Kosovo wonen zijn minderheden; Franstaligen die in de rand wonen zijn geen minderheden; maar inwijkelingen.

De Serviërs zijn een meerderheid die een minderheid zijn geworden en de Albanese Kosovaren worden door hen ook beschouwd als inwijkelingen.


A propo om advocaat van de duivel te spelen. Vreemd dat een NVA er geen probleem van maakt dat de wieg van het Servische volk en cultuur en religie wordt weggevaagd door islamitische inwijkelingen maar moord en brand schreeuwd als een paar economische, cultureel, religieus en historisch onbelangrijke boeregaten rond Brussel op het spel staan waar momenteel een minderheid Nederlandstalingen leeft die voor 1830 nog nooit van Vlaanderen hadden gehoord!:twisted: ;-) Maar goed. Dat is een andere discussie. ;-)

stropdrager
17 augustus 2007, 21:29
De Serviërs zijn een meerderheid die een minderheid zijn geworden en de Albanese Kosovaren worden door hen ook beschouwd als inwijkelingen.


A propo om advocaat van de duivel te spelen. Vreemd dat een NVA er geen probleem van maakt dat de wieg van het Servische volk en cultuur en religie wordt weggevaagd door islamitische inwijkelingen maar moord en brand schreeuwd als een paar economische, cultureel, religieus en historisch onbelangrijke boeregaten rond Brussel op het spel staan waar momenteel een minderheid Nederlandstalingen leeft die voor 1830 nog nooit van Vlaanderen hadden gehoord!:twisted: ;-) Maar goed. Dat is een andere discussie. ;-)

Ik ben dan ook geen voorstander van een onafhankelijk Kosovo.

solidarnosc
17 augustus 2007, 21:30
De Franstaligen zijn geen inwijkelingen, maar Vlamingen die Frans gaan praten zijn, omdat ze bij de hogere klasse hoorden. De verfransing van de Rand is in de eerste plaats klassestrijd, en slechts in bijzaak een communautaire aangelegenheid. Alleen kiest een groot deel van radicaal links de zijde van de bourgeoisie.


Franstaligen die vandaag naar de rand verhuizen/wonen zijn helemaal geen verfranste Vlamingen maar gewoon franstalige Brusselaars en in mindere mate Walen. Generaties geleden misschien maar vandaag niet. Je kan evengoed zeggen dat de inwoners van Rijsel verfranste Vlamingen zijn en dan heb je ook gelijk.

solidarnosc
17 augustus 2007, 21:30
Ik ben dan ook geen voorstander van een onafhankelijk Kosovo.


Dat is uw recht maar veel nationalisten zijn dat wel. ;-)

solidarnosc
17 augustus 2007, 21:31
Veel mensen hebben de gemeentefusies van eind jaren '70 anders nog niet verwerkt.


Terecht want er zijn daar veel vreemde beslissingen genomen. ;-)

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 21:32
Of het een gewest of een hoofdstad is doet trouwens helemaal niets ter zake.Dat doet juist alles ter zake. Een hoofdstad is immers een stad die zich ten dienste stelt van een heel land of een hele natie.
Als Brussel een hoofdstad is, dan belangt haar toekomst niet alleen haar eigen inwoners aan, maar het gehele land of de gehele natie.

Is Brussel de hoofdstad van België? En dus zowel de hoofdstad van Vlaanderen als Wallonië? Cultureel gezien, misschien wel. Dan is het de taak van de federale (of hopelijk in de toekomst: confederale) overheid om zich over Brussel te ontfermen.
Is Brussel de hoofdstad van Vlaanderen? Sociaal-economisch gezien leidt dat geen twijfel: Brussel is de motor van de Vlaamse economie en onlosmakelijk verbonden met het Vlaams weefsel. De Brusselse industrie en infrastructuur ligt in het Vlaams Gewest, en de Vlaamse diensteneconomie is geconcentreerd in Brussel. Dan is het de taak van de Vlaamse overheid om Brussel te leiden.
Is Brussel een aparte identiteit? Met eigen economie en eigen cultuurgemeenschap? Los van wat de pseudo-culturele yuppie's proberen te zeggen: neen! De realiteit toont elke dag dat Brussel (in tegenstelling tot Vlaanderen én Wallonië) niet instaat is om een eigen beleid te voeren. De werkloosheid groeit stelselmatig, en het aandeel van Brussel in de Belgische economie daalt elk jaar. En dat ondanks dat onze economie steeds meer naar een diensteneconomie evolueert (en dus meer werkgelegenheid creëert in de hoofdstad).

Voor de twee eerste opties valt beide iets te zeggen. Alhoewel in mijn ogen de tweede optie meer doorweegt.
Maar je moet ofwel blind zijn, ofwel dwepen met het FDF, om de derde optie te gaan verdedigen.

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 21:35
Ik ben dan ook geen voorstander van een onafhankelijk Kosovo.Ik heb er alleszins ernstige bedenkingen bij.
De Kosovaarse kwestie heeft intussen niets meer met nationalisme te maken, maar alles met de geopolitieke belangen van de VS en Rusland in de Balkan.

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 21:38
Franstaligen die vandaag naar de rand verhuizen/wonen zijn helemaal geen verfranste Vlamingen maar gewoon franstalige BrusselaarsDat zeg ik toch? Franstalige Vlamingen.

Je kan evengoed zeggen dat de inwoners van Rijsel verfranste Vlamingen zijn en dan heb je ook gelijk.Rijsel is al eeuwen een Franstalige, of op z'n minst een tweetalige stad. Rijsel bewijst dat je niet Nederlandstalig hoeft te zijn, om je Vlaming te noemen.
Duinkerken daarentegen was wél Nederlandstalig en is op een schandalige wijze verfranst.

stropdrager
17 augustus 2007, 21:39
Ik heb er alleszins ernstige bedenkingen bij.
De Kosovaarse kwestie heeft intussen niets meer met nationalisme te maken, maar alles met de geopolitieke belangen van de VS en Rusland in de Balkan.

Ik ben voor een onafhankelijk Baskenland, Catalonië, Schotland, Québec, Wales, Transdnjestrië, Tibet, de hereniging van Ierland enz...
Maar voor een onafhankelijk Kosovo sta ik niet meteen te springen; ook omwille van de reden die jij aanhaalt en ook omdat ik denk dat de Servische Kosovaren als tweederangsburgers zullen behandeld worden eenmaal Kosovo onafhankelijk is.

solidarnosc
17 augustus 2007, 21:42
Lenin sprak dan ook enkel van het zelfbeschikkingsrecht der NATIES. Maar sommige zelfverklaarde marxisten luisteren liever naar Maingain dan naar Lenin.

Het is blijkbaar in om iedereen die het niet met vlaams-nationalisten eens is op een hoopje te gooien met een figuur als Maingain. Als u Lenin op die manier leest dan heb je maar een zeer enge interpretatie van Lenin's opvattingen over het nationaliteitenvraagstuk.

stropdrager
17 augustus 2007, 21:42
Dat zeg ik toch? Franstalige Vlamingen.

Rijsel is al eeuwen een Franstalige, of op z'n minst een tweetalige stad. Rijsel bewijst dat je niet Nederlandstalig hoeft te zijn, om je Vlaming te noemen.
Duinkerken daarentegen was wél Nederlandstalig en is op een schandalige wijze verfranst.

Rijsel lag (en ligt) vlakbij de taalgrens; maar was altijd een Franstalige stad.
De supporters van de plaatselijke voetbalploeg voelen zich in elk geval Vlaming.

Gun
17 augustus 2007, 21:44
Leterme behoudt mijn volle steun, via de man (het Weverke dus) van de partij op wie ik gestemd heb, en die hem moet blijven ondersteunen om op het goed pad te blijven.Same here;-)

solidarnosc
17 augustus 2007, 21:46
Ik heb er alleszins ernstige bedenkingen bij.
De Kosovaarse kwestie heeft intussen niets meer met nationalisme te maken, maar alles met de geopolitieke belangen van de VS en Rusland in de Balkan.

En de Koerden in Irak en Iran zijn ook beste maatjes met de VS maar is dat as such een reden om hun het recht op een eigen staat te ontzeggen. ;-)

the outlaw torn
17 augustus 2007, 21:51
En de Koerden in Irak en Iran zijn ook beste maatjes met de VS maar is dat as such een reden om hun het recht op een eigen staat te ontzeggen. ;-)

wat er met de koerden gebeurt is een schande.

wat te doen eigenlijk met al die volkeren die over meerdere landen leven, zoals de koerden, en jawel, waarom niet, de joden ?

ik bedoel, moet ieder volk, ook diegene die niet echt een thuisland hebben zoals wij ( de vlamingen hebben vlaanderen), een eigen staat krijgen of moet het anders aangepakt worden ?

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 21:53
Het is blijkbaar in om iedereen die het niet met vlaams-nationalisten eens is op een hoopje te gooien met een figuur als Maingain. Als u Lenin op die manier leest dan heb je maar een zeer enge interpretatie van Lenin's opvattingen over het nationaliteitenvraagstuk.Eén of andere politieke partij in ons land schreef ooit:

"Marxisten verdedigen het recht van naties op zelfbeschikking, tot en met het recht op politieke afscheiding en het vormen van een nieuwe nationale staat. Die eis is eerst en vooral een democratische eis, de erkenning van het recht van de volkeren om te beslissen - vrij en zonder enige vorm van vreemde interventie - over de manier waarop ze hun economisch, politiek en cultureel leven willen organiseren. In die zin is ze reeds een belangrijke mobilisatiekracht onder die volkeren die decenialang en soms eeuwenlang beroofd zijn van dit elementaire recht."

Ik sta voor de volle honderd procent achter deze paragraaf. Maar ik vrees dat de leden van die bewuste politieke partij dit stukje tekst systematisch vergeten.

Jaani_Dushman
17 augustus 2007, 21:55
En de Koerden in Irak en Iran zijn ook beste maatjes met de VSGeloof dat maar niet!

Kaal
17 augustus 2007, 22:07
Wat vinden jullie eigenlijk van Leterme, vinden jullie dat hij openlijke steun moet krijgen van de bevolking om zo verder te doen ?

JA. Tot nu toe heeft hij inderdaad woord gehouden. En hij speelt het heel slim, geeft het beraad alle kansen, zodat er meer Vlamingen overtuigd kunnen worden (is misschien zaijn bedoeling niet, maar is mooi meegenomen).

We mogen de deur pas definitief dichtslaan als er een meerderheid in Vlaanderen daarmee akkoord gaan. Leterme is die meerderheid aan het opbouwen.

solidarnosc
18 augustus 2007, 00:09
Eén of andere politieke partij in ons land schreef ooit:

"Marxisten verdedigen het recht van naties op zelfbeschikking, tot en met het recht op politieke afscheiding en het vormen van een nieuwe nationale staat. Die eis is eerst en vooral een democratische eis, de erkenning van het recht van de volkeren om te beslissen - vrij en zonder enige vorm van vreemde interventie - over de manier waarop ze hun economisch, politiek en cultureel leven willen organiseren. In die zin is ze reeds een belangrijke mobilisatiekracht onder die volkeren die decenialang en soms eeuwenlang beroofd zijn van dit elementaire recht."

Ik sta voor de volle honderd procent achter deze paragraaf. Maar ik vrees dat de leden van die bewuste politieke partij dit stukje tekst systematisch vergeten.

Haal me één citaat aan van (iemand van) LSP waar we zeggen dat Vlamingen geen recht zouden hebben op een eigen staat. Het enigste wat ik wel lees en dan van u is dat u systematisch het recht aanvalt of miskent van Brusselaars en van mensen uit de rand om over hun toekomst te beslissen. Het citaat dat u aanhaalt telt voor iedereen of voor niemand. Vlamingen hebben inderdaad het fundamenteel recht om hun toekomst te bepalen en een eigen staat op te richten maar niet het recht om anderen te dwingen om deel uit te maken van die toekomst. Als een meerderheid van de Vlamingen een eigen staat wensen zal ik die keuze respecteren. Als een meerderheid van Brusselaars en eventueel aanpalende gemeenten daar geen deel van wenst uit te maken dan zal ik die keuze respecteren. In welk scenario ook zal ik de taal en culturele rechten van de nederlandstalige en franstalige minderheden waar ze ook wonen verdedigen. Als u dat niet erkent dan ben je het niet waard om zichzelf marxist te noemen.

Metternich
18 augustus 2007, 00:14
Haal me één citaat aan van (iemand van) LSP waar we zeggen dat Vlamingen geen recht zouden hebben op een eigen staat. Ik wil helemaal geen onafhankelijke Vlaamse Republiek, hoe realistisch dat ook mag zijn.

solidarnosc
18 augustus 2007, 00:17
Heb ik gezegd dat Vlamingen geen recht hebben op een eigen staat? Het is niet omdat ze het recht hebben om die keuze te maken dat ik er daarom voor ben.

Eddy B
18 augustus 2007, 00:18
Haal me één citaat aan van (iemand van) LSP waar we zeggen dat Vlamingen geen recht zouden hebben op een eigen staat. Het enigste wat ik wel lees en dan van u is dat u systematisch het recht aanvalt of miskent van Brusselaars en van mensen uit de rand om over hun toekomst te beslissen. Het citaat dat u aanhaalt telt voor iedereen of voor niemand. Vlamingen hebben inderdaad het fundamenteel recht om hun toekomst te bepalen en een eigen staat op te richten maar niet het recht om anderen te dwingen om deel uit te maken van die toekomst. Als een meerderheid van de Vlamingen een eigen staat wensen zal ik die keuze respecteren. Als een meerderheid van Brussen en eventueel aanpalende gemeenten daar geen deel van wenst uit te maken dan zal ik die keuze respecteren. In welk scenario ook zal ik de taal en culturele rechten van de nederlandstalige en franstalige minderheden waar ze ook wonen verdedigen. Als u dat niet erkent dan ben je het niet waard om zichzelf marxist te noemen.
Dat Brussel kan kiezen is al een hele toegeving van de Vlamingen. Het gaat namelijk over origineel Vlaamse grond, die trouwens nog altijd in Vlaanderen ligt. De rand? Nee hoor. Daar mogen de Franstaligen kiezen om te blijven of te verhuizen...

solidarnosc
18 augustus 2007, 00:26
Geloof dat maar niet!

Het enigste tussen de Turken en de Koerdische winkel in Irak is het Amerikaanse leger. Ik neem het niemand kwalijk dat ze kiezen voor hun winkel. ;-)

Burry
18 augustus 2007, 00:30
De Franstaligen zijn geen inwijkelingen, maar Vlamingen die Frans gaan praten zijn, omdat ze bij de hogere klasse hoorden. De verfransing van de Rand is in de eerste plaats klassestrijd, en slechts in bijzaak een communautaire aangelegenheid. Alleen kiest een groot deel van radicaal links de zijde van de bourgeoisie.

De verfransing van de Rand is wel vooral inwijking hoor.
Er is een 'klasse' smaakje aan omdat het natuurlijk wel de rijken waren die het geld hadden om uit Brussel wegtrokken en zo de prijzen in de rand opdreven en de eigen bevolking uit haar rand wegdreef.

maddox
18 augustus 2007, 03:58
Ook de Noord Afrikaanse inwijkelijken zijn voornamelijk Franstalig, voor zover het Frans genoemd kan worden. Ik heb hiervan genoeg voorbeelden als buur.

Jan van den Berghe
18 augustus 2007, 04:21
Rijsel lag (en ligt) vlakbij de taalgrens; maar was altijd een Franstalige stad.
De supporters van de plaatselijke voetbalploeg voelen zich in elk geval Vlaming.

Ooit was Rijsel weldegelijk een stad met een overwegende Germaanstalige bevolking. Dat is natuurlijk wel al heel lang geleden.

Jan van den Berghe
18 augustus 2007, 04:22
Hij beloofde niet in een federale regering te stappen zonder staatshervorming en hij doet dat ook, zonder gewoon het postje van premier te grijpen, die laat ons wel wezen, hij wel dolgraag zou doen.

Daar er nog niets beslist is, weten we hoegenaamd niet of Leterme dat al dan niet zal doen. Het ballonnetje van de staatsvormingen in 2009 lijkt me evenwel niet zo positief voor het beeld van de "beginselvaste Leterme"...

Jaani_Dushman
18 augustus 2007, 12:06
Het enigste wat ik wel lees en dan van u is dat u systematisch het recht aanvalt of miskent van Brusselaars en van mensen uit de rand om over hun toekomst te beslissen.De LSP spreekt daar duidelijk over een zelfbeschikkingsrecht van NATIES. Is Brussel een natie??
Hetgeen waar jij op aanstuurt, is libertarisme.

Jaani_Dushman
18 augustus 2007, 12:09
De verfransing van de Rand is wel vooral inwijking hoor.
Er is een 'klasse' smaakje aan omdat het natuurlijk wel de rijken waren die het geld hadden om uit Brussel wegtrokkenOf die inwijkelingen nu uit Ninove, Leuven of Brussel komen, ze komen uit een Vlaamse stad. En dus kan je toch niet spreken over inwijkelingen?

Jaani_Dushman
18 augustus 2007, 12:11
Ook de Noord Afrikaanse inwijkelijken zijn voornamelijk FranstaligEen migrant zal eerst de taal van de heersende klasse leren. In België is dat dus het Frans.

solidarnosc
18 augustus 2007, 12:12
De LSP spreekt daar duidelijk over een zelfbeschikkingsrecht van NATIES. Is Brussel een natie??
Hetgeen jij op aanstuurt, is libertarisme.

De Brusselaars mogen toch zelf beslissen tot welke natie ze behoren? Vlaanderen/Wallonië/Geen of eventueel Frankrijk.

solidarnosc
18 augustus 2007, 12:14
Een migrant zal eerst de taal van de heersende klasse leren. In België is dat dus het Frans.


Migranten leren de taal waar ze het meest aan hebben. In Brussel is dat het Frans. In Vlaanderen is dat het Nederlands.

JanZonderVrees
18 augustus 2007, 12:29
Haal me één citaat aan van (iemand van) LSP waar we zeggen dat Vlamingen geen recht zouden hebben op een eigen staat. Het enigste wat ik wel lees en dan van u is dat u systematisch het recht aanvalt of miskent van Brusselaars en van mensen uit de rand om over hun toekomst te beslissen. Het citaat dat u aanhaalt telt voor iedereen of voor niemand. Vlamingen hebben inderdaad het fundamenteel recht om hun toekomst te bepalen en een eigen staat op te richten maar niet het recht om anderen te dwingen om deel uit te maken van die toekomst. Als een meerderheid van de Vlamingen een eigen staat wensen zal ik die keuze respecteren. Als een meerderheid van Brusselaars en eventueel aanpalende gemeenten daar geen deel van wenst uit te maken dan zal ik die keuze respecteren. In welk scenario ook zal ik de taal en culturele rechten van de nederlandstalige en franstalige minderheden waar ze ook wonen verdedigen. Als u dat niet erkent dan ben je het niet waard om zichzelf marxist te noemen.

LSP, ik denk dat de franstaligen die in de rand wonen en komen wonen, goed genoeg de consequenties kennen of zouden moeten kennen van het feit dat ze in Vlaanderen wonen. Blijkbaar heb jij medelijden met die "sukkelaarkes" die zich nooit aangepast hebben.

Webcrusader
18 augustus 2007, 12:30
Ik heb principieel geen bezwaren tegen een staatshervorming indien dit een sociale verbetering inhoud voor de Vlamingen en voor de autochtone Belgen in het algemeen.

Probleem: het land wordt maar niet geregeerd en dat is toch wel het dringendste... een crisis omwille van communautaire redenen is wel onwenselijk... we hebben andere problemen die veel dringender zijn.
Ik denk aan de financiële toestand van ons land, de zware werkloosheidscijfers (vooral bij oudere werklozen) het niet investeren in deze werklozen, het steeds duurder worden van essentiële producten, de verarming van de zwaksten, de onbetaalbaarheid van woningen en het feit dat daar allemaal niets aan gedaan wordt.

Eddy B
18 augustus 2007, 12:31
Ik heb principieel geen bezwaren tegen een staatshervorming indien dit een sociale verbetering inhoud voor de Vlamingen en voor de autochtone Belgen in het algemeen.

Probleem: het land wordt maar niet geregeerd en dat is toch wel het dringendste... een crisis omwille van communautaire redenen is wel onwenselijk... we hebben andere problemen die veel dringender zijn.
Ik denk aan de financiële toestand van ons land, de zware werkloosheidscijfers (vooral bij oudere werklozen) het niet investeren in deze werklozen, het steeds duurder worden van essentiële producten, de verarming van de zwaksten, de onbetaalbaarheid van woningen en het feit dat daar allemaal niets aan gedaan wordt.
En WAAR en WAAROM doen zich die problemen vooral voor?
Een beetje selectief blind? :)

Jaani_Dushman
18 augustus 2007, 12:33
De Brusselaars mogen toch zelf beslissen tot welke natie ze behoren?Als ze ondedeel zijn van een natie, hebben ze toch geen apart zelfbeschikkingsrecht?

Duym
18 augustus 2007, 12:49
... een crisis omwille van communautaire redenen is wel onwenselijk... we hebben andere problemen die veel dringender zijn.
Ik denk aan de financiële toestand van ons land, de zware werkloosheidscijfers (vooral bij oudere werklozen) het niet investeren in deze werklozen, het steeds duurder worden van essentiële producten, de verarming van de zwaksten, de onbetaalbaarheid van woningen en het feit dat daar allemaal niets aan gedaan wordt.

Tjonge, tjonge, sommigen hebben er geen bal van begrepen.

Stel dat de overheid in China zou zeggen: een politieke crisis omwille van de talloze gevaarlijke mijnschachten is onwenselijk. We hebben andere problemen die veel dringender zijn, zoals de 150 landgenoten die een gruweljke dood in een koolmijn gaan sterven (of gestorven zijn).

Zelfs de zotste Chinees zou zulke onzin niet slikken, en dat kom jij hier schaamteloos vertellen.8O

Jan van den Berghe
18 augustus 2007, 12:50
Een migrant zal eerst de taal van de heersende klasse leren. In België is dat dus het Frans.

Dat is geenszins de beweegreden. Migranten leren de taal die sociologisch ergens domineert. In Antwerpen leren ze dus Nederlands, en niet zelden spreken ze even goed Antwerps als de geboren Antwerpenaar. In Brussel kiezen ze, inderdaad, voor het Frans, want het openbaar leven verloopt nu eenmaal grotendeels in het Frans.

Jan van den Berghe
18 augustus 2007, 12:51
Of die inwijkelingen nu uit Ninove, Leuven of Brussel komen, ze komen uit een Vlaamse stad. En dus kan je toch niet spreken over inwijkelingen?

Jawel. "Inwijking" is een heel neutrale term: men komt van de ene plaats om zich in een andere te vestigen.

Jaani_Dushman
18 augustus 2007, 13:00
Jawel. "Inwijking" is een heel neutrale term: men komt van de ene plaats om zich in een andere te vestigen.Dus iemand die van Noord-Kraainem naar Zuid-Kraainem verhuist, is ook een "inwijkeling".

Dimitri
18 augustus 2007, 13:02
Jawel. "Inwijking" is een heel neutrale term: men komt van de ene plaats om zich in een andere te vestigen.
Een ander woord voor immigratie dus. Wordt emigratie dan ook "uitwijking" genoemd?

In ieder geval is sprake van migratie als een grens wordt overgegaan. Of dat nu een wijk-, een dorps-/stads-, een gemeente-, en regio-, een provincie- of een lands-/staatsgrens is, doet er niet toe. Ook bij verhuizing van de ene naar de andere wijk is er dus sprake van migratie.

Dimitri
18 augustus 2007, 13:03
Dus iemand die van Noord-Kraainem naar Zuid-Kraainem verhuist, is ook een "inwijkeling".
Inderdaad. In Zuid-Kraainem althans.

Jaani_Dushman
18 augustus 2007, 13:04
Dat is geenszins de beweegreden. Migranten leren de taal die sociologisch ergens domineert. In Antwerpen leren ze dus Nederlands, en niet zelden spreken ze even goed Antwerps als de geboren Antwerpenaar. In Brussel kiezen ze, inderdaad, voor het Frans, want het openbaar leven verloopt nu eenmaal grotendeels in het Frans.Wanneer jij naar Marokko zou verhuizen, zou jij toch ook Arabisch leren? En dus niet de taal van de meerderheid van de Marokkanen.

Ambiorix
18 augustus 2007, 13:50
Jawel. "Inwijking" is een heel neutrale term: men komt van de ene plaats om zich in een andere te vestigen.
hmm, en als men bv. de grens naast uw huis twintig meter verlegt, ben je dan ook een inwijkeling?

Jan van den Berghe
18 augustus 2007, 13:53
Wanneer jij naar Marokko zou verhuizen, zou jij toch ook Arabisch leren? En dus niet de taal van de meerderheid van de Marokkanen.

Er is een taalverscheidenheid in Marokko. Vooreerst is de geschreven en gesproken pers, alsook de administratie, heel het politieke leven, scholing en cultuur in het Arabisch en niet in een van de Berbertalen. Dat is Standaardarabisch, wat weer eens verschilt van het gesproken Arabisch in Marokko. Wie zich in Marokko vestigt, zal eerst naar het Arabisch grijpen, tenzij je je onder de Berbers vestigt.

Jaani_Dushman
18 augustus 2007, 14:21
Vooreerst is de geschreven en gesproken pers, alsook de administratie, heel het politieke leven, scholing en cultuur in het Arabisch en niet in een van de Berbertalen.En in welk opzich verschilt dat van het 19e eeuwse België?

Jan van den Berghe
18 augustus 2007, 14:25
En in welk opzich verschilt dat van het 19e eeuwse België?

Heel veel, daar het Arabisch in Marokko sedert vele eeuwen een cultuurtaal is, overwegend gesproken in de steden. Arabisch is er dus een inheemse taal geworden. Frans was dat niet in Vlaanderen.

Natuurlijk is het lofwaardig een van de Berbertalen te leren, maar die zijn slechts beperkt bruikbaar. Als immigrant ga je dan ook die taal leren waarmee je het meeste kan doen. Waarmee je in heel Marokko terecht kan, waardoor je naar radio en tv kan luisteren, waarin je tijdschriften, kranten en boeken kunt lezen, enz. Die taal kies je omdat die nu eenmaal dominerend is in veel opzichten.

Jaani_Dushman
18 augustus 2007, 14:45
Heel veel, daar het Arabisch in Marokko sedert vele eeuwen een cultuurtaal is, overwegend gesproken in de steden. Arabisch is er dus een inheemse taal geworden. Frans was dat niet in Vlaanderen.Het Frans was ook in Vlaanderen een cultuurtaal van de stedelijke elite.
Als je zegt dat België een creatie is van de Franstaligen, dan heb je gelijk. Maar het is evengoed een creatie van Franstalige Vlamingen, als van Franstalige Walen.

Natuurlijk is het lofwaardig een van de Berbertalen te leren, maar die zijn slechts beperkt bruikbaar. Als immigrant ga je dan ook die taal leren waarmee je het meeste kan doen. Waarmee je in heel Marokko terecht kan, waardoor je naar radio en tv kan luisteren, waarin je tijdschriften, kranten en boeken kunt lezen, enz. Die taal kies je omdat die nu eenmaal dominerend is in veel opzichten.Dus om identiek dezelfde reden als waarom la Belgique latine moest zijn...

Burry
18 augustus 2007, 15:07
Het Frans was ook in Vlaanderen een cultuurtaal van de stedelijke elite.
Als je zegt dat België een creatie is van de Franstaligen, dan heb je gelijk. Maar het is evengoed een creatie van Franstalige Vlamingen, als van Franstalige Walen.

Jij blijft de Vlamingen graag zien als de kleine boerkes zeker?

Het Frans is niet 'al eeuwen' de taal van de elite. Maar dat proces is pas echt gestart begin achttiende eeuw en dat is dan nog schoorvoetend begonnen.

Trouwens, die elite, er zijn soorten elite hé. En van taal overschakelen om je af te zetten tegen anderen is bezwaarlijk democratisch of etisch te noemen.

Max van Dietschland
18 augustus 2007, 15:45
Daar er nog niets beslist is, weten we hoegenaamd niet of Leterme dat al dan niet zal doen. Het ballonnetje van de staatsvormingen in 2009 lijkt me evenwel niet zo positief voor het beeld van de "beginselvaste Leterme"...

U kunt toch ook nooit eens positief zijn hé Jan. Dit versterkt alleen maar het beeld dat Vlaams Belangers overal tegen zijn en alleen maar kritiek geven. Op dit ogenblik doet de formateur dit goed, niet toegeven en dat moet steken bij de Franstaligen na 8 jaar slaafse Verhofstadt.

Het ballonnetje van de staatshervorming in 2009 is opgelaten door de Franstalige onderhandelaars, door Reynders meer bepaald.

deryz
18 augustus 2007, 16:23
U kunt toch ook nooit eens positief zijn hé Jan. Dit versterkt alleen maar het beeld dat Vlaams Belangers overal tegen zijn en alleen maar kritiek geven. Op dit ogenblik doet de formateur dit goed, niet toegeven en dat moet steken bij de Franstaligen na 8 jaar slaafse Verhofstadt.

Het ballonnetje van de staatshervorming in 2009 is opgelaten door de Franstalige onderhandelaars, door Reynders meer bepaald.

op dit moment heb ik vertrouwen in leterme, maar dat gaat geschaad worden vrees ik

Max van Dietschland
18 augustus 2007, 16:26
Niet als Leterme een massale steun voelt voor zijn aanpak en niet zoals nu dat er kritiek (waarom eigenlijk ?) allerhande is dat hij zou falen, hij kan het niet, Verhofstadt was beter, enz... .

Zoiets zou Leterme juist doen twijfelen over de te volgen koers. Alle Vlaamse nationalisten dienen zich nu achter Leterme te scharen.

Eddy B
18 augustus 2007, 16:27
op dit moment heb ik vertrouwen in leterme, maar dat gaat geschaad worden vrees ik
contradicio in terminis... Je hebt vertrouwen, of je hebt het niet he...

Jan van den Berghe
18 augustus 2007, 18:20
Het Frans was ook in Vlaanderen een cultuurtaal van de stedelijke elite.
Als je zegt dat België een creatie is van de Franstaligen, dan heb je gelijk. Maar het is evengoed een creatie van Franstalige Vlamingen, als van Franstalige Walen.

Dus om identiek dezelfde reden als waarom la Belgique latine moest zijn...

Arabisch is in Marokko sedert vele eeuw een cultuurtaal maar tegelijkertijd ook de gewone omgangstaal van rijk tot arm, van hoog tot laag. Daarom ook heeft er zich een plaatselijke, correcte vorm van het Arabisch kunnen ontwikkelen. Dat is bij het Frans in Vlaanderen niet gebeurd.

Jan van den Berghe
18 augustus 2007, 18:24
U kunt toch ook nooit eens positief zijn hé Jan. Dit versterkt alleen maar het beeld dat Vlaams Belangers overal tegen zijn en alleen maar kritiek geven. Op dit ogenblik doet de formateur dit goed, niet toegeven en dat moet steken bij de Franstaligen na 8 jaar slaafse Verhofstadt.

Het ballonnetje van de staatshervorming in 2009 is opgelaten door de Franstalige onderhandelaars, door Reynders meer bepaald.

Positief? Dat kan ik heel zeker zijn, maar men moet mensen geen zaken toedichten die nog geen werkelijkheid zijn geworden. Leterme is nog steeds formateur, geen regeringsleider. Er is geen akkoord, er is geen plan voor de staatshervormingen. Dat Leterme al met het ideetje kwam om de hervormingen slechts door te voeren in 2009, vond ik een slecht teken aan de wand. Uit de Verhofstadt-tijd weten we wat er dan gebeurd... Of zegt de Costa u niets?

Jan van den Berghe
18 augustus 2007, 18:26
Niet als Leterme een massale steun voelt voor zijn aanpak en niet zoals nu dat er kritiek (waarom eigenlijk ?) allerhande is dat hij zou falen, hij kan het niet, Verhofstadt was beter, enz... .

Zoiets zou Leterme juist doen twijfelen over de te volgen koers. Alle Vlaamse nationalisten dienen zich nu achter Leterme te scharen.

Kritiek? Ik ben sceptisch, vooral als men rekening houdt met de vaste CVP-traditie van voortdurend woordbreuk. Houdt Leterme het been stijf... wel, zoveel te beter. En als daardoor voor Vlaanderen een belangrijke stap kan worden gezet, dan zal ik de eerste zijn een applausje weg te geven voor Leterme. Dat komt er pas nadien, niet voordien.

evilbu
18 augustus 2007, 19:00
Er is een taalverscheidenheid in Marokko. Vooreerst is de geschreven en gesproken pers, alsook de administratie, heel het politieke leven, scholing en cultuur in het Arabisch en niet in een van de Berbertalen. Dat is Standaardarabisch, wat weer eens verschilt van het gesproken Arabisch in Marokko. Wie zich in Marokko vestigt, zal eerst naar het Arabisch grijpen, tenzij je je onder de Berbers vestigt.
Er zijn dus minstens vier talen in Marokko? (Berbers, Arabisch, "Marokkaans" en Frans?)
Hoe doen Arabieren dat eigenlijk op bijeenkomsten zoals die van de Arabische Liga.. begrijpen die allemaal het standaard Arabisch of grijpen die naar een "westerse" taal.:|

Eddy B
18 augustus 2007, 19:18
Positief? Dat kan ik heel zeker zijn, maar men moet mensen geen zaken toedichten die nog geen werkelijkheid zijn geworden. Leterme is nog steeds formateur, geen regeringsleider. Er is geen akkoord, er is geen plan voor de staatshervormingen. Dat Leterme al met het ideetje kwam om de hervormingen slechts door te voeren in 2009, vond ik een slecht teken aan de wand. Uit de Verhofstadt-tijd weten we wat er dan gebeurd... Of zegt de Costa u niets?
Natuurlijk zegt ons dat iets. Maar, het was NIET Letermes idee om de hervormingen door te voeren in 2009 he, dat kwam van de MR. Vergeten? :)

satiper
18 augustus 2007, 19:25
Niet als Leterme een massale steun voelt voor zijn aanpak en niet zoals nu dat er kritiek (waarom eigenlijk ?) allerhande is dat hij zou falen, hij kan het niet, Verhofstadt was beter, enz... .

Zoiets zou Leterme juist doen twijfelen over de te volgen koers. Alle Vlaamse nationalisten dienen zich nu achter Leterme te scharen.

Ik denk ook dat het zelfs voor top-politici belangrijk is dat ze zich gesteund weten. Ik had nooit gedacht dat Leterme het been zolang zou stijfhouden. Ik vind dus ook wel dat hij nu reeds een schouderklopje verdient. Uiteraard is het aan de meet dat de prijzen uitgedeeld worden.
Maar hoe we aan de meet komen kan idd afhangen van details als kritiek of goedkeuring.
Voor eens dat we een politieker hebben die niet meteen buigt, mag het wel eens extra in de verf gezet worden 8-) .

Max van Dietschland
18 augustus 2007, 19:49
Positief? Dat kan ik heel zeker zijn, maar men moet mensen geen zaken toedichten die nog geen werkelijkheid zijn geworden. Leterme is nog steeds formateur, geen regeringsleider. Er is geen akkoord, er is geen plan voor de staatshervormingen.

Daar zit het hem net hé. Zoland de Franstaligen halsstarrig de Vlaamse rechten blijven negeren, dan kan Leterme onmogelijk slagen hé in zijn formatieopdracht. Het enige wat hij kan doen is de Belgische federale staat lamleggen en dat doet hij behoorlijk goed op dit ogenblik. Geen staatshervorming = geen federale regering. Desnoods moet hij maar de formatie volledig opblazen en eventueel voor nieuwe verkiezingen zorgen. Dit zal Leterme echter alleen maar doen als hij zich voldoende gesteund voelt door de Vlaamse bevolking. Begrijpt u dit, dit kan toch niet zo moeilijk zijn ?

Eddy B
18 augustus 2007, 20:42
Daar zit het hem net hé. Zoland de Franstaligen halsstarrig de Vlaamse rechten blijven negeren, dan kan Leterme onmogelijk slagen hé in zijn formatieopdracht. Het enige wat hij kan doen is de Belgische federale staat lamleggen en dat doet hij behoorlijk goed op dit ogenblik. Geen staatshervorming = geen federale regering. Desnoods moet hij maar de formatie volledig opblazen en eventueel voor nieuwe verkiezingen zorgen. Dit zal Leterme echter alleen maar doen als hij zich voldoende gesteund voelt door de Vlaamse bevolking. Begrijpt u dit, dit kan toch niet zo moeilijk zijn ?
Hangt jouw Vlaamse Leeuw al buiten, Max? De mijne wél...

Bert Bubber
18 augustus 2007, 20:45
Er zijn dus minstens vier talen in Marokko? (Berbers, Arabisch, "Marokkaans" en Frans?)
Hoe doen Arabieren dat eigenlijk op bijeenkomsten zoals die van de Arabische Liga.. begrijpen die allemaal het standaard Arabisch of grijpen die naar een "westerse" taal.:|
Ik denk van Arabisch,
http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll098/talen.htm#Arabisch
maar weet het ook niet.

Max van Dietschland
18 augustus 2007, 22:05
Hangt jouw Vlaamse Leeuw al buiten, Max? De mijne wél...

Die gaat morgen mee naar Steenstraete ;-).

Ik heb een gewone militante leeuwen-vlag liggen en dan nog een zelfgemaakte militante leeuwenvlag met wolfsangel, voor speciale gelegenheden ;-).

solidarnosc
18 augustus 2007, 22:44
Als ze ondedeel zijn van een natie, hebben ze toch geen apart zelfbeschikkingsrecht?


Welke natie.

solidarnosc
18 augustus 2007, 22:49
LSP, ik denk dat de franstaligen die in de rand wonen en komen wonen, goed genoeg de consequenties kennen of zouden moeten kennen van het feit dat ze in Vlaanderen wonen. Blijkbaar heb jij medelijden met die "sukkelaarkes" die zich nooit aangepast hebben.

Het is geen kwestie van medelijden hebben of niet maar rekening houden met de realiteit zoals die vandaag is. Ik stel alleen vast dat je daar niet mee kan leven. Maar goed. De ironie is dat mijn Franstalige kameraden op dit moment dezelfde kritiek krijgen van FDF'ers. Zolang Vlaamse extremisten en Franstalige extremisten ons even hard haten zitten we goed denk ik.

JanZonderVrees
18 augustus 2007, 22:59
Het is geen kwestie van medelijden hebben of niet maar rekening houden met de realiteit zoals die vandaag is. Ik stel alleen vast dat je daar niet mee kan leven. Maar goed. De ironie is dat mijn Franstalige kameraden op dit moment dezelfde kritiek krijgen van FDF'ers. Zolang Vlaamse extremisten en Franstalige extremisten ons even hard haten zitten we goed denk ik.

Ik kan ermee leven dat ze zich integreren ja.
'k hoor ze al zeggen : Vlaanderen ok, maar die inferieure taal, brrr, non merci

Kallikles
18 augustus 2007, 23:58
Zou je het niet liever hebben over de Britse bezetting van Noord-Ierland en de Spaanse bezetting van Navarra?
Of steun jij gewoon principieel ieder koninkrijk in hun strijd tegen een sociaslistische afscheidingsbeweging?

Jij moet eens leren lezen, Jaani.

Jan van den Berghe
19 augustus 2007, 07:55
Er zijn dus minstens vier talen in Marokko? (Berbers, Arabisch, "Marokkaans" en Frans?)
Hoe doen Arabieren dat eigenlijk op bijeenkomsten zoals die van de Arabische Liga.. begrijpen die allemaal het standaard Arabisch of grijpen die naar een "westerse" taal.:|

Heel veel informatie over de taalsituatie in Marokko vind je op
http://www.tlfq.ulaval.ca/AXL/afrique/maroc.htm

"Marokkaans" is gewoon Arabisch, maar dan een plaatselijke vorm ervan. Daarnaast is er Standaardarabisch of het literaire Arabisch.

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 11:40
Welke natie.Dat is idd de vraag.
Als je het sociaal-economisch, territoriaal, historisch, etc... bekijkt, dan is Brussel zonder enige twijfel deel van de Vlaamse natie.
Als je het daarentegen cultureel of politiek bekijkt, zou je eventueel kunnen verdedigen dat Brussel zowel deel zou uitmaken van Vlaanderen als van de Frans(talig)e gemeenschap.

Daarom dat ik mij nog enigszins kan verzoenen met een Brussel dat onder confederale controle valt, van Vlaanderen en van Wallonië.

Maar wat echter volslagen nonsens is, is het idee verdedigen dat Brussel op zich zou kunnen staan. Dat idee wordt echter enkel verdedigd door wereldvreemde pseudo-progressieve yuppie's en door Vlaamshatende FDF'ers.

Dat doet juist alles ter zake. Een hoofdstad is immers een stad die zich ten dienste stelt van een heel land of een hele natie.
Als Brussel een hoofdstad is, dan belangt haar toekomst niet alleen haar eigen inwoners aan, maar het gehele land of de gehele natie.

Is Brussel de hoofdstad van België? En dus zowel de hoofdstad van Vlaanderen als Wallonië? Cultureel gezien, misschien wel. Dan is het de taak van de federale (of hopelijk in de toekomst: confederale) overheid om zich over Brussel te ontfermen.
Is Brussel de hoofdstad van Vlaanderen? Sociaal-economisch gezien leidt dat geen twijfel: Brussel is de motor van de Vlaamse economie en onlosmakelijk verbonden met het Vlaams weefsel. De Brusselse industrie en infrastructuur ligt in het Vlaams Gewest, en de Vlaamse diensteneconomie is geconcentreerd in Brussel. Dan is het de taak van de Vlaamse overheid om Brussel te leiden.
Is Brussel een aparte identiteit? Met eigen economie en eigen cultuurgemeenschap? Los van wat de pseudo-culturele yuppie's proberen te zeggen: neen! De realiteit toont elke dag dat Brussel (in tegenstelling tot Vlaanderen én Wallonië) niet instaat is om een eigen beleid te voeren. De werkloosheid groeit stelselmatig, en het aandeel van Brussel in de Belgische economie daalt elk jaar. En dat ondanks dat onze economie steeds meer naar een diensteneconomie evolueert (en dus meer werkgelegenheid creëert in de hoofdstad).

Voor de twee eerste opties valt beide iets te zeggen. Alhoewel in mijn ogen de tweede optie meer doorweegt.
Maar je moet ofwel blind zijn, ofwel dwepen met het FDF, om de derde optie te gaan verdedigen.

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 11:42
Zolang Vlaamse extremisten en Franstalige extremisten ons even hard haten zitten we goed denk ik.Louter het feit dat je Nederlands praat, is al genoeg om gehaat te worden door die Franstalige extremisten van het FDF.

solidarnosc
19 augustus 2007, 12:08
Ik kan ermee leven dat ze zich integreren ja.
'k hoor ze al zeggen : Vlaanderen ok, maar die inferieure taal, brrr, non merci

Wat ik wel vreemd vind aan de houding van veel nationalisten is dat ze tegen veel Franstaligen zeggen dat ze hen niet moeten en dat regelmatig duidelijk maken maar wel verwachten dat ze zich integreren in een gemeenschap die hen niet wenst. En wat met die vele duizenden expats die in de Brussels rand leven. Die integreren zich niet in België laat staan dat ze zich integreren in Vlaanderen. Wat met de Nederlanders in de Kempen die weliswaar min of meer dezelfde taal spreken maar zich voor de rest absoluut niet integreren in Vlaanderen. Wat met de Kust waar de autochtone bevolking in snel tempo plaats moet maken voor inwijkelingen. Denk je dat die inwijkelingen zich integreren aan de kust? Al eens in Knokke geweest. ;-)

solidarnosc
19 augustus 2007, 12:10
Louter het feit dat je Nederlands praat, is al genoeg om gehaat te worden door die Franstalige extremisten van het FDF.


Louter het feit dat je Frans spreekt, is al genoeg om gehaat te worden door die Nederlandstalige extremisten van het Vlaams Belang.

solidarnosc
19 augustus 2007, 12:21
Dat is idd de vraag.
Als je het sociaal-economisch, territoriaal, historisch, etc... bekijkt, dan is Brussel zonder enige twijfel deel van de Vlaamse natie.
Als je het daarentegen cultureel of politiek bekijkt, zou je eventueel kunnen verdedigen dat Brussel zowel deel zou uitmaken van Vlaanderen als van de Frans(talig)e gemeenschap.

Daarom dat ik mij nog enigszins kan verzoenen met een Brussel dat onder confederale controle valt, van Vlaanderen en van Wallonië.

Maar wat echter volslagen nonsens is, is het idee verdedigen dat Brussel op zich zou kunnen staan. Dat idee wordt echter enkel verdedigd door wereldvreemde pseudo-progressieve yuppie's en door Vlaamshatende FDF'ers.


Waar verdedig ik dat Brussel op zich zou moeten staan? Er bestaal landen met een beperkter economisch gewicht dan stad Brussel. Monaco, Andorra, Liechtenstein, Faroer eilanden, een dozijn landen in de stille oceaan (en dan vergeet ik er nog een dozijn) hebben allemaal een kleinere bevolking en lager BBP dan Brussel. Eigenlijk is het gewoon een onzinning argument dat trouwens ook tegen Vlaanderen wordt gebruikt.

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 12:27
Er bestaan landen met een beperkter economisch gewicht dan stad Brussel. MonacoVan mijn part mag Monaco gerust door Frankrijk opgeslokt worden. Dat mini-staatje dient toch enkel om belastingen te ontlopen.

solidarnosc
19 augustus 2007, 12:30
Van mijn part mag Monaco gerust door Frankrijk opgeslokt worden. Dat mini-staatje dient toch enkel om belastingen te ontlopen.


Ik ben uiteraard tegen het systeem van georganiseerde belastingsontduiking maar waarom zouden we de Monegasken het recht op een eigen mini-staat ontzeggen? Op mondiaal vlak zou Vlaanderen ook niet meer zijn dan een mini-staat. Vlaanderen zou voor de VS zijn wat Monaco is voor ons. ;-)

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 12:32
Ik ben uiteraard tegen het systeem van georganiseerde belastingsontduiking maar waarom zouden we de Monegasken het recht op een eigen mini-staat ontzeggen?Voor hen eens goed te treiteren. 8-)

solidarnosc
19 augustus 2007, 12:34
Voor hen eens goed te treiteren. 8-)


Ik hoop voor u mocht het ooit zover komen dat de Europese en andere grootmachten niet beslissen om Vlaanderen wat te treiteren. Over het algemeen zijn nationale staten nogal pissig op seperatisten. ;-)

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 12:39
Ik hoop voor u mocht het ooit zover komen dat de Europese en andere grootmachten niet beslissen om Vlaanderen wat te treiteren. Over het algemeen zijn nationale staten nogal pissig op seperatisten. ;-)Van de nationale staten verwacht ik niet veel weerwerk. IJsland, Portugal,... zullen niet al te moeilijk doen.
Ik heb meer schrik van de reactie van de imperialistische staten.

solidarnosc
19 augustus 2007, 12:40
Van de nationale staten verwacht ik niet veel weerwerk. IJsland, Portugal,... zullen niet al te moeilijk doen.
Ik heb meer schrik van de reactie van de imperialistische staten.


De meeste burgerlijke nationale staten zijn imperialistisch (geweest). Idem voor de (ex) stalinistische staten overigens. Als België barst zullen de buurlanden in de rij staan om het vacuum dat België heeft achtergelaten in te vullen geopolitiek en economisch. Vlaanderen zal nooit dezelfde positie verwerven als België momenteel heeft noch sociaal, noch cultureel, noch economisch laat staat politiek. Maar bon dit zijn burgerlijke argumenten tegen dus die tellen niet voor marxisten. ;-)

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 12:43
De meeste burgerlijke nationale staten zijn imperialistisch (geweest).Hoe kan je nu én nationaal én imperialistisch zijn??

JanZonderVrees
19 augustus 2007, 12:44
Wat ik wel vreemd vind aan de houding van veel nationalisten is dat ze tegen veel Franstaligen zeggen dat ze hen niet moeten en dat regelmatig duidelijk maken maar wel verwachten dat ze zich integreren in een gemeenschap die hen niet wenst. En wat met die vele duizenden expats die in de Brussels rand leven. Die integreren zich niet in België laat staan dat ze zich integreren in Vlaanderen. Wat met de Nederlanders in de Kempen die weliswaar min of meer dezelfde taal spreken maar zich voor de rest absoluut niet integreren in Vlaanderen. Wat met de Kust waar de autochtone bevolking in snel tempo plaats moet maken voor inwijkelingen. Denk je dat die inwijkelingen zich integreren aan de kust? Al eens in Knokke geweest. ;-)

geachte LSP,
We zijn al zo'n klein cultuurgebied. Als je ziet dat dit gebied constant bedreigd wordt door een cultuur die veel dominanter en volgens sommigen prestigieuzer, is het toch normaal dat je dat tegen reageert en je eigenheid probeert te verdedigen en te beschermen.
Sinds het ontstaan van België hebben wij, Vlamingen, constant moeten vechten om onze culturele eigenheid te bewaren. Resultaat: heel wat grondgebied verloren. Het enige wat die franstaligen willen is tappen uit het rijke vlaamse vaatje, maar de rest interesseert hen geen barst.

De laatste ontwikkelingen bij de staatshervorming tonen dit opnieuw : de franstaligen vragen niks, behalve grondgebied. En als het effe kan, de Vlaamse bemoeizucht in Brussel liquideren.

Als je dan bekijkt dat MAingain een pak voorkeurstemmen in Vlaamse gemeenten kreeg, kan ik maar besluiten dat die situatie nog aan het radikaliseren is.

solidarnosc
19 augustus 2007, 12:54
geachte LSP,
We zijn al zo'n klein cultuurgebied. Als je ziet dat dit gebied constant bedreigd wordt door een cultuur die veel dominanter en volgens sommigen prestigieuzer, is het toch normaal dat je dat tegen reageert en je eigenheid probeert te verdedigen en te beschermen.
Sinds het ontstaan van België hebben wij, Vlamingen, constant moeten vechten om onze culturele eigenheid te bewaren. Resultaat: heel wat grondgebied verloren. Het enige wat die franstaligen willen is tappen uit het rijke vlaamse vaatje, maar de rest interesseert hen geen barst.

De laatste ontwikkelingen bij de staatshervorming tonen dit opnieuw : de franstaligen vragen niks, behalve grondgebied. En als het effe kan, de Vlaamse bemoeizucht in Brussel liquideren.

Als je dan bekijkt dat MAingain een pak voorkeurstemmen in Vlaamse gemeenten kreeg, kan ik maar besluiten dat die situatie nog aan het radikaliseren is.


De vraag is hoe men dit op de beste manier aanpakt. Polariseren is niet de beste optie om dit probleem op te lossen. De consequentie van een onafhankelijk Vlaanderen zal voor Vlaanderen het verlies van Brussel zijn en de (verdere) marginalisering van het Nederlands en misschien het verlies van een aantal randgemeenten. De consequentie voor Wallonië (en in mindere mate) Brussel zal wellicht de verpaupering zijn van een groot deel van de bevolking (wat ook Vlaanderen niet ten goede zal komen gezien Wallonië en Brussel ook na een eventuele onafhankelijkheid de voornaamste handelspartner van die regio is en blijft. )

Dit alles zal helemaal het proces van verfransing van een aantal gemeenten helemaal niet stoppen want zolang de rand groener, veiliger en goedkoper is dan Brussel zal het een aantrekkingspool blijven voor (Franstalige) Brusselaars ongeacht het statuut van Brussel.

solidarnosc
19 augustus 2007, 12:55
Hoe kan je nu én nationaal én imperialistisch zijn??

Door als natiestaat een imperialistische politiek te voeren.

JanZonderVrees
19 augustus 2007, 13:08
Dit alles zal helemaal het proces van verfransing van een aantal gemeenten helemaal niet stoppen want zolang de rand groener, veiliger en goedkoper is dan Brussel zal het een aantrekkingspool blijven voor (Franstalige) Brusselaars ongeacht het statuut van Brussel.

Dan zal Vlaanderen tenminste toch radicale maatregelen kunnen treffen, wat ze nu niet kan, omdat er constant bemoeizucht s van de overzijde. En het gestook van Maingain zal ook moeten stoppen. Stemmen kan hij hier toch niet meer halen.

Eddy B
19 augustus 2007, 13:10
Wat ik wel vreemd vind aan de houding van veel nationalisten is dat ze tegen veel Franstaligen zeggen dat ze hen niet moeten en dat regelmatig duidelijk maken maar wel verwachten dat ze zich integreren in een gemeenschap die hen niet wenst. En wat met die vele duizenden expats die in de Brussels rand leven. Die integreren zich niet in België laat staan dat ze zich integreren in Vlaanderen. Wat met de Nederlanders in de Kempen die weliswaar min of meer dezelfde taal spreken maar zich voor de rest absoluut niet integreren in Vlaanderen. Wat met de Kust waar de autochtone bevolking in snel tempo plaats moet maken voor inwijkelingen. Denk je dat die inwijkelingen zich integreren aan de kust? Al eens in Knokke geweest. ;-)
En jij denkt, dat wanneer Vlaanderen zijn eigen wetten kan stellen, dat dat dan hetzelfde blijft? Wees maar zeker dat de taalwetten zullen moeten gerespecteerd worden. Net zoals in elk ander land ter wereld trouwens. Als Franstaligen hier per sé willen wonen, zullen ze zich moeten aanpassen kwa taal, of ze zullen in zeer korte tijd géén brood meer kunnen kopen...

solidarnosc
19 augustus 2007, 13:10
Dan zal Vlaanderen tenminste toch radicale maatregelen kunnen treffen, wat ze nu niet kan, omdat er constant bemoeizucht s van de overzijde. En het gestook van Maingain zal ook moeten stoppen. Stemmen kan hij hier toch niet meer halen.

Welke radicalen maatregelen?

Eddy B
19 augustus 2007, 13:12
Welke radicalen maatregelen?
Onze taalwetten laten respecteren tiens...

Everytime
19 augustus 2007, 13:17
Van mijn part mag Monaco gerust door Frankrijk opgeslokt worden. Dat mini-staatje dient toch enkel om belastingen te ontlopen.

Tom Boonen zou dus in uw ogen Fransman worden? Zeg nu [Tom Bounenne].

JanZonderVrees
19 augustus 2007, 13:18
Welke radicalen maatregelen?

is me gelijk. als ze maar aanvoelen dat er integratie gewenst is.
Wat ik zeg is : je ergens vestigen heeft consequenties, op allerlei vlakken. Dat hebben de franstaligen nooit begrepen.
Een softpolitiek is niet altijd de oplossing.
En 't is geen vb'er hoor, die dit zegt

Eddy B
19 augustus 2007, 13:20
Tom Boonen zou dus in uw ogen Fransman worden? Zeg nu [Tom Bounenne].
Is Monaco dan NU Vlaams???

solidarnosc
19 augustus 2007, 13:20
En jij denkt, dat wanneer Vlaanderen zijn eigen wetten kan stellen, dat dat dan hetzelfde blijft? Wees maar zeker dat de taalwetten zullen moeten gerespecteerd worden. Net zoals in elk ander land ter wereld trouwens. Als Franstaligen hier per sé willen wonen, zullen ze zich moeten aanpassen kwa taal, of ze zullen in zeer korte tijd géén brood meer kunnen kopen...

U zal bakkers opleggen dat ze geen brood meer in het Frans mogen verkopen waardoor ze mogelijks omzet en klanten kunnen verliezen. De bakkers die ik ken dienen eerder hun portemonnee dan de Vlaamse zaak. Zal u ook Vlaamse grond en huiseigenaars opleggen dat ze geen woningen of gronden meer mogen verkopen aan Franstaligen/Expats? Zal u mensen dwingen om hun woning tegen 10 miljoen aan een Nederlandstalige te verkopen als ze hem voor 12 miljoen aan een Franstalige kunnen verkopen. Want bon. Een dingetje vergeten onze nationalistiche vrienden steeds te vermelden in het discussietje en dat is dat het arme Vlaams huis en grondeigenaren zijn die die grond verkopen aan Franstaligen (en expats die men ook steeds vergeet) omdat ze er meer geld aan kunnen verdienen. Moest er geen aanbod zijn dan zou men er ook niet op kunnen ingaan. Ik zou wel eens willen weten hoe men dat concreet zou willen aanpakken. Taalvoorwaarden opleggen om een woning/grond laat staan een brood te kopen of verkopen zal wel ergens in strijd zijn met de Europese internationale regels zijn en zal de positie van Vlaanderen binnnen Europe zwaar onder druk zetten.

Bijkomend probleem is dat als Vlaanderen op de een of andere manier geen rekening houden met het feit dat in bepaalde gemeentes een grote meerderheid frans- en anderstaligen leeft ik de kans klein acht dat ze in Brussel rekening zullen houden dat er in Brussel een kleine minderheid Nederlandstaligen leeft, zeker niet na een splitsing van België.

Everytime
19 augustus 2007, 13:21
Is Monaco dan NU Vlaams???

Waar leeft Tom Boonen? In Monaco.

solidarnosc
19 augustus 2007, 13:23
is me gelijk. als ze maar aanvoelen dat er integratie gewenst is.
Wat ik zeg is : je ergens vestigen heeft consequenties, op allerlei vlakken. Dat hebben de franstaligen nooit begrepen.
Een softpolitiek is niet altijd de oplossing.
En 't is geen vb'er hoor, die dit zegt


En wat dan met de expats in de rand?

Eddy B
19 augustus 2007, 13:25
U zal bakkers opleggen dat ze geen brood meer in het Frans mogen verkopen waardoor ze mogelijks omzet en klanten kunnen verliezen. De bakkers die ik ken dienen eerder hun portemonnee dan de Vlaamse zaak. Zal u ook Vlaamse grond en huiseigenaars opleggen dat ze geen woningen of gronden meer mogen verkopen aan Franstaligen/Expats? Zal u mensen dwingen om hun woning tegen 10 miljoen aan een Nederlandstalige te verkopen als ze hem voor 12 miljoen aan een Franstalige kunnen verkopen. Want bon. Een dingetje vergeten onze nationalistiche vrienden steeds te vermelden in het discussietje en dat is dat het arme Vlaams huis en grondeigenaren zijn die die grond verkopen aan Franstaligen (en expats die men ook steeds vergeet) omdat ze er meer geld aan kunnen verdienen. Moest er geen aanbod zijn dan zou men er ook niet op kunnen ingaan. Ik zou wel eens willen weten hoe men dat concreet zou willen aanpakken. Taalvoorwaarden opleggen om een woning/grond laat staan een brood te kopen of verkopen zal wel ergens in strijd zijn met de Europese internationale regels zijn en zal de positie van Vlaanderen binnnen Europe zwaar onder druk zetten.
Vlaanderen KAN en MAG zijn eigen taal OPLEGGEN. Vooral als het officiële stukken betreft. De Notaris die de verkoop bezegeld zal in eerste instantie een NEDERLANDSTALIG stuk opmaken. Willen partijen een andere taal, zal die vertaling moeten betaald worden. En dien bakker? :) Die zal maar al te blij zijn dat hij zonder problemen in't Vlaams kan antwoorden, behalve als het ne franskilion is, die zal zuur kijken dat hij Vlaams MOET spreken tegen zijn vlaamse klanten... En vooral : alles in het vlaams aanduiden en prijzen :)
Voel je'm? :)

solidarnosc
19 augustus 2007, 13:28
Vlaanderen KAN en MAG zijn eigen taal OPLEGGEN. Vooral als het officiële stukken betreft. De Notaris die de verkoop bezegeld zal in eerste instantie een NEDERLANDSTALIG stuk opmaken. Willen partijen een andere taal, zal die vertaling moeten betaald worden. En dien bakker? :) Die zal maar al te blij zijn dat hij zonder problemen in't Vlaams kan antwoorden, behalve als het ne franskilion is, die zal zuur kijken dat hij Vlaams MOET spreken tegen zijn vlaamse klanten... En vooral : alles in het vlaams aanduiden en prijzen :)
Voel je'm? :)

Misschien kun je uw tactiek al eens testen in Knokke. ;-) Ik ben recent eens geweest in Knokke en ik vind het zeer vreemd dat vlaams-nationalisten al hun pijlen verschieten op de rand daar waar Lippens Knokke ongestoord kan ombouwen tot een (Franstalige) thema park voor de beau monde.

Eddy B
19 augustus 2007, 13:30
Misschien kun je uw tactiek al eens testen in Knokke. ;-)
Zeker da. Zodra we onafhankelijk zijn. Het zal er stuiven... vooral van de wegtrekkende franstaligen...

JanZonderVrees
19 augustus 2007, 13:30
U zal bakkers opleggen dat ze geen brood meer in het Frans mogen verkopen waardoor ze mogelijks omzet en klanten kunnen verliezen. De bakkers die ik ken dienen eerder hun portemonnee dan de Vlaamse zaak. Zal u ook Vlaamse grond en huiseigenaars opleggen dat ze geen woningen of gronden meer mogen verkopen aan Franstaligen/Expats? Zal u mensen dwingen om hun woning tegen 10 miljoen aan een Nederlandstalige te verkopen als ze hem voor 12 miljoen aan een Franstalige kunnen verkopen. Want bon. Een dingetje vergeten onze nationalistiche vrienden steeds te vermelden in het discussietje en dat is dat het arme Vlaams huis en grondeigenaren zijn die die grond verkopen aan Franstaligen (en expats die men ook steeds vergeet) omdat ze er meer geld aan kunnen verdienen. Moest er geen aanbod zijn dan zou men er ook niet op kunnen ingaan. Ik zou wel eens willen weten hoe men dat concreet zou willen aanpakken. Taalvoorwaarden opleggen om een woning/grond laat staan een brood te kopen of verkopen zal wel ergens in strijd zijn met de Europese internationale regels zijn en zal de positie van Vlaanderen binnnen Europe zwaar onder druk zetten.

Inderdaad, je hebt daar wel een punt.
In de hoofden van Vlamingen is op dat vlak ook nog veel werk.
De Vlaming moet echt de nadelen van taalimperialisme aan de lijve ondervinden wil zijn euro vallen, denk ik.
En daar komen we bij een ander punt. Het hoog gehalte van individualisme van de Vlaming. 'Ik zal Frans praten, want daarmee leer IK nog wat Frans bij'. Terwijl ze vergeten wat de tegenpartij misschien wel het omgekeerde wil, maar er geen kans toe krijgt.

solidarnosc
19 augustus 2007, 13:41
Inderdaad, je hebt daar wel een punt.
In de hoofden van Vlamingen is op dat vlak ook nog veel werk.
De Vlaming moet echt de nadelen van taalimperialisme aan de lijve ondervinden wil zijn euro vallen, denk ik.
En daar komen we bij een ander punt. Het hoog gehalte van individualisme van de Vlaming. 'Ik zal Frans praten, want daarmee leer IK nog wat Frans bij'. Terwijl ze vergeten wat de tegenpartij misschien wel het omgekeerde wil, maar er geen kans toe krijgt.

Als de Vlamingen de nadelen ervan nog moeten ondervinden vanwaar al die heisa vandaag? ;-) Het enigste nadeel van de toestroom van Franstaligen (en expats) is dat huis en grondeigenaars in de rand de waarde van hun eigendommen spectaculair zien toenemen. Een nadeel waar veel Vlamingen wellicht mee kunnen leven. Let op. Het probleem is dat de lokale bevolking niet in staat is om de lokale prijzen te betalen (idem aan de kust, Kempen en een aantal andere plaatsen) waar uiteraard maatregelen voor moeten worden genomen (wat vandaag veel te weinig gebeurd wat ik ook maar vreemd vind gezien de jammerklachten over dit probleem.) Klagen dat de lokale bevolking wegtrekt is niet alleen de schuld van Franstalige (en andere) inwijkelingen maar ook de schuld van diegenen die die gronden en woningen verkopen en van de Vlaamse gemeenten en Vlaamse gewest die decennia hebben nagelaten om een deftige gronden en sociale huisvestingspolitiek te voeren. Idem in Brussel.


Brusselaars trekken weg omdat Brussel een minder aangemame stad is om te wonen. Om het wegtrekken te vermijden moet Brussel aantrekkelijker gemaakt worden maar ik merk alleen een totale desinteresse vanuit Vlaanderen voor deze problematiek. Kortom, klagen op de franstaligen, schieten op de gevolgen maar noppes doen om de oorzaken aan te pakken.

Ik had deze week een discussie met iemand die het een schande vond dat de lokale bevolking moet wegtrekken uit de rand maar even later vertelde de man zonder blikken of blozen dat ie van Gent zal verhuizen naar Destelbergen waar ie voor veel geld eens stuk grond heeft gekocht. De inwoners van Destelbergen hebben alleen het ongeluk dat Gentenaars geen Frans spreken waardoor ze naar speciale maatregelen kunnen fluiten. Maar goed. Zolang sociale verdringing gebeurt binnen de taalgemeenschap is alles okilidokilie zeker? ;-)

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 13:41
Door als natiestaat een imperialistische politiek te voeren.Is dat zoiets als een communistische staat die een liberale politiek voert?

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 13:42
Tom Boonen zou dus in uw ogen Fransman worden? Zeg nu [Tom Bounenne].Ja.

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 13:45
ik vind het zeer vreemd dat vlaams-nationalisten al hun pijlen verschieten op de rand daar waar Lippens Knokke ongestoord kan ombouwen tot een (Franstalige) thema park voor de beau monde.Dan hebt u bijzonder weinig van mijn berichten gelezen, me dunkt.

jukke
19 augustus 2007, 13:51
Dan hebt u bijzonder weinig van mijn berichten gelezen, me dunkt.
en eigenlijk lig ik amper wakker van Knokke, dit om de simpele reden dat Knokke passé is... Laat Lippens daar maar doen, binnen dit en tien jaar is het potentieel wat hij viseert gehalveerd. Hij richt zich zuiver op de oude beau monde. The new place to be aan de kust is al een tijdje niet meer knokke maar Nieuwpoort...

solidarnosc
19 augustus 2007, 13:56
en eigenlijk lig ik amper wakker van Knokke, dit om de simpele reden dat Knokke passé is... Laat Lippens daar maar doen, binnen dit en tien jaar is het potentieel wat hij viseert gehalveerd. Hij richt zich zuiver op de oude beau monde. The new place to be aan de kust is al een tijdje niet meer knokke maar Nieuwpoort...


Allé geluk voor u dat het niet De Panne Plage is. :lol: ;-) Yep Nieuwpoort zit in de lift in de mate een maat van mij die in Nieuwpoort is geboren het zich niet kan veroorloven om er te blijven en moet moven voor een Antwerpse bomma.

solidarnosc
19 augustus 2007, 13:58
Dan hebt u bijzonder weinig van mijn berichten gelezen, me dunkt.


Ik heb het over vlaams-nationalisme in zijn globaliteit. Als je er wel aandacht voor had dan is dat goed voor u maar globaal merk ik er niet veel van. ;-)

Jean-Pierre
19 augustus 2007, 17:19
Klagen dat de lokale bevolking wegtrekt is niet alleen de schuld van Franstalige (en andere) inwijkelingen maar ook de schuld van diegenen die die gronden en woningen verkopen en van de Vlaamse gemeenten en Vlaamse gewest die decennia hebben nagelaten om een deftige gronden en sociale huisvestingspolitiek te voeren. Idem in Brussel. ...Brusselaars trekken weg omdat Brussel een minder aangemame stad is om te wonen. Hela, wacht eens effe. Brussel wordt inderdaad een minder aangename stad... maar dat is niet de schuld van de Vlamingen. Kent gij 1 stad waar men op 30 jaar tijd 50% van zijn inwoners heeft vervangen door buitenlandse paupers? ..En dan vindt ge dat de Vlamingen hieraan een deel schuld dragen?

Brussel wil een volwaardig gewest worden? Laat ze dan ook de kosten hiervan dragen. Als ze alleen armoezaaiers binnenlaten, dan is dit hun probleem. En wanneer de Brusselse bourgoisie niet meer tussen dit 'gepeupel' wil leven, dan moeten ze zich maar aanpassen aan onze normen.

Jan van den Berghe
19 augustus 2007, 17:40
Misschien kun je uw tactiek al eens testen in Knokke. ;-) Ik ben recent eens geweest in Knokke en ik vind het zeer vreemd dat vlaams-nationalisten al hun pijlen verschieten op de rand daar waar Lippens Knokke ongestoord kan ombouwen tot een (Franstalige) thema park voor de beau monde.

In Knokke is de enige ambtelijke taal het Nederlands. Alle ambtelijke stukken zijn er in het Nederlands. In alle scholen is de voertaal het Nederlands. Enz.

Voor het overige zal het mij, als Vlaamsgezinde, worst wezen wat mensen vervolgens thuis, onder vrienden, op een terras, in hun verenigingen en kringen... allemaal spreken. Individueel taalgebruik is vrij, en daar ligt het probleem niet.

Wel bij mensen die in een Vlaamse gemeente willen afdwingen dat de ambtelijke taal er het Frans hoort te zijn, die ambtelijke stukken in die taal EISEN, die menen dat ze geen enkele moeite moeten doen om Nederlands te leren of te spreken. D�*�*r zit het probleem, en niet bij een huistaal die anders is dan het Nederlands.

largo_w
19 augustus 2007, 17:54
In Knokke is de enige ambtelijke taal het Nederlands. Alle ambtelijke stukken zijn er in het Nederlands. In alle scholen is de voertaal het Nederlands. Enz.

Hihi...
Je gaat er naar de mis in het frans; krijgt je pistoleetjes in het frans, wordt er in bars in het frans bedient,...
Maar inderdaad ambtelijke stukken "zijn" in het nederlands. Is inderdaad wat er best zou gebeuren met bhv vandaar dat ik niet snap dat die walen dat stukje niet lossen...

solidarnosc
19 augustus 2007, 18:20
In Knokke is de enige ambtelijke taal het Nederlands. Alle ambtelijke stukken zijn er in het Nederlands. In alle scholen is de voertaal het Nederlands. Enz.

Voor het overige zal het mij, als Vlaamsgezinde, worst wezen wat mensen vervolgens thuis, onder vrienden, op een terras, in hun verenigingen en kringen... allemaal spreken. Individueel taalgebruik is vrij, en daar ligt het probleem niet.

Wel bij mensen die in een Vlaamse gemeente willen afdwingen dat de ambtelijke taal er het Frans hoort te zijn, die ambtelijke stukken in die taal EISEN, die menen dat ze geen enkele moeite moeten doen om Nederlands te leren of te spreken. D�*�*r zit het probleem, en niet bij een huistaal die anders is dan het Nederlands.


Ok dat is een gematigd standpunt in vergelijking wat we hier allemaal te horen krijgen. Het is alleen een illusie te denken dat dit Franstaligen zal aanzetten om de rand te verlaten, de verfransing zal tegengaan, of mensen er toe zal aanzetten om Nederlands te leren, maar dat was dacht ik niet het probleem. ;-)

Jan van den Berghe
19 augustus 2007, 18:23
Hihi...
Je gaat er naar de mis in het frans; krijgt je pistoleetjes in het frans, wordt er in bars in het frans bedient,...
Maar inderdaad ambtelijke stukken "zijn" in het nederlands. Is inderdaad wat er best zou gebeuren met bhv vandaar dat ik niet snap dat die walen dat stukje niet lossen...

Beste vriend, in Knokke is er geen parochiemis in het Frans. Er zijn in Knokke ook geen faciliteiten. Je hoort er ook niet pleiten voor een tweetalig statuur. M.a.w. zelfs al wonen er veel Franstaligen (of beter gezegd: veel would be Franstaligen), er zijn geen problemen te bespeuren. Er is geen verfransing.

Jan van den Berghe
19 augustus 2007, 18:27
Ok dat is een gematigd standpunt in vergelijking wat we hier allemaal te horen krijgen. Het is alleen een illusie te denken dat dit Franstaligen zal aanzetten om de rand te verlaten, de verfransing zal tegengaan, of mensen er toe zal aanzetten om Nederlands te leren, maar dat was dacht ik niet het probleem. ;-)

Maar, beste vriend, de bedoeling is geenszins dat de Franstaligen de Rand verlaten. Waar heeft u dat opgepikt?

De bedoeling is dat de Franstaligen die zich daar gevestigd hebben of nog zullen vestigen (want ja, er is een enorme stadsvlucht uit Brussel) voortaan het Nederlandstalig karakter van de Vlaamse randgemeenten respecteren. En dus hun arrogante houding laten varen. Trouwens, het is duidelijk gebleken dat de faciliteiten een aanzuigend effect hebben gehad, wat men heel goed kan merken aan de verschillen die bestaan tussen de gemeenten met en zonder faciliteiten.

solidarnosc
19 augustus 2007, 18:31
Hela, wacht eens effe. Brussel wordt inderdaad een minder aangename stad... maar dat is niet de schuld van de Vlamingen. Kent gij 1 stad waar men op 30 jaar tijd 50% van zijn inwoners heeft vervangen door buitenlandse paupers? ..En dan vindt ge dat de Vlamingen hieraan een deel schuld dragen?

Brussel wil een volwaardig gewest worden? Laat ze dan ook de kosten hiervan dragen. Als ze alleen armoezaaiers binnenlaten, dan is dit hun probleem. En wanneer de Brusselse bourgoisie niet meer tussen dit 'gepeupel' wil leven, dan moeten ze zich maar aanpassen aan onze normen.


Ik geef niemand de schuld. Ik stel het alleen maar vast. Amsterdam, Rotterdam, grote delen van Londen en Parijs. ;-)

solidarnosc
19 augustus 2007, 18:35
Maar, beste vriend, de bedoeling is geenszins dat de Franstaligen de Rand verlaten. Waar heeft u dat opgepikt?

De bedoeling is dat de Franstaligen die zich daar gevestigd hebben of nog zullen vestigen (want ja, er is een enorme stadsvlucht uit Brussel) voortaan het Nederlandstalig karakter van de Vlaamse randgemeenten respecteren. En dus hun arrogante houding laten varen. Trouwens, het is duidelijk gebleken dat de faciliteiten een aanzuigend effect hebben gehad, wat men heel goed kan merken aan de verschillen die bestaan tussen de gemeenten met en zonder faciliteiten.

Als er geen respect komt voor de aanwezigheid van franstaligen in de rand dan zal er ook geen respect komen voor het Vlaams karakter van die rand. Er is een polarisering bezig aan beide kanten dat uitgebuit wordt en opgestookt door FDF/NVA en Vlaams Belang in eerste instantie maar gevolgd door anderen en het is zinloos om te zeggen wiens schuld dat is. Iedere kant heeft wel zijn redenen die vanuit verschillende oogpunten rationeel en begrijpelijk zijn.

De economische macht van Vlaanderen wordt door de Vlaamse politieke kaste gebruikt om dingen binnen te halen. De Franstaligen in de rand en Brussel worden door de Franstalige politieke kaste gebruikt en misnbruikt om dingen binnen te halen. Geen van beiden hebben iets te winnen bij het spel. Vlaanderen zal hoogstwaarschijnlijk Brussel verliezen als het tot een splitsing komt en misschien een aantal randgemeenten. Wallonië/Brussel zal de Vlaamse financiële input verliezen en dat allemaal uit electoraal opportunisme en kortzichtigheid van beide kanten.

Dimitri
19 augustus 2007, 18:37
Ok dat is een gematigd standpunt in vergelijking wat we hier allemaal te horen krijgen. Het is alleen een illusie te denken dat dit Franstaligen zal aanzetten om de rand te verlaten, de verfransing zal tegengaan, of mensen er toe zal aanzetten om Nederlands te leren, maar dat was dacht ik niet het probleem. ;-)
Wat hebben we hier allemaal te horen gekregen dan? Is er iemand die voor een etnische zuivering heeft gepleit? Zo niet, in welk ander opzicht was men dan minder gematigd?

Me dunkt dat je niet kunt afdwingen wat mensen thuis doen. Daar heeft toch ook nog niemand ooit last van gehad?! Het gaat erom wat men in het openbaar spreekt en welke houding men daarbij aanneemt. Ik haal het niet in mijn hoofd op het gemeentehuis hier aan te komen met "goh, er wonen nu al aardig wat Nederlanders in de gemeente, ik eis voortaan in het Nederlands geholpen te worden." Laat staan dat ik een politieke partij ga oprichten die pleit voor aansluiting bij Nederland. Geen enkele Nederlander in de Duitse grensstreek die er zelfs maar aan denkt om dat te doen. Bij de Franstaligen in de rand rond Brussel is dat echter wel de gewone, normale, gebruikelijke usance. Die zijn zo gestoord dat ze wel menen zulke eisen te kunnen stellen. Dáártegen maakt men dan ook bezwaar. En terecht.

Jazeker
19 augustus 2007, 18:37
Ik geef niemand de schuld. Ik stel het alleen maar vast. Amsterdam, Rotterdam, grote delen van Londen en Parijs. ;-)

Een knipoog zetten achter elk van je berichten maakt ze niet minder dom. Je raast van de ene naar de andere draad waarin Vlaanderen Onafhankelijk centraal staat om daar je twijfels bij te zetten maar probeert intussen te doen alsof je er maar als buitenstaander bij staat. Hoogst ongeloofwaardig allemaal.

DenKempenzoon
19 augustus 2007, 18:41
Franstaligen mogen gerust in de rand wonen en blijven wonen. Thuis, bij familie en in de golfclub spreken ze desnoods swahili voor mijn part.

Duvelke
19 augustus 2007, 18:42
Vaak worden sullige dt-regeltjes op een forum gebruikt bij een gebrek aan inhoudelijke argumenten.

Indien zo niet is het muggenzifterij. 100% correcte spelling bestaat hier niet en hoort enkel thuis bij de spellingsles of dictee. Trouwens indien een ander woord verkeerd geschreven is, worden hierover niet gezaagd.

Eerlijk gezegd ik heb een hekel aan mensen die zeveren over de dt-regel op plaatsen waar dit niet thuis hoort.

Met nationaal solidaristische groet

Max
max, je bent wel over je EIGEN nederlandse taal bezig e ;-)
Als jij hetzelf niet deftig kan, waarom zouden de walen het dan leren? :-P;-)

(let op de smiley's e)

solidarnosc
19 augustus 2007, 18:43
Een knipoog zetten achter elk van je berichten maakt ze niet minder dom. Je raast van de ene naar de andere draad waarin Vlaanderen Onafhankelijk centraal staat om daar je twijfels bij te zetten maar probeert intussen te doen alsof je er maar als buitenstaander bij staat. Hoogst ongeloofwaardig allemaal.


Zolang FDF'ers en vlaams-nationalisten mijn reacties even dom vinden vind ik het goed zo. In het communautair opbod van Nederlandstalige partijen en Franstalige partijen ben ik een buitenstaander. Beide kanten vind ik onozel en kortzichtig.

solidarnosc
19 augustus 2007, 18:45
;)

Zwartengeel
19 augustus 2007, 18:49
Als er geen respect komt voor de aanwezigheid van franstaligen in de rand dan zal er ook geen respect komen voor het Vlaams karakter van die rand.


Nogmaals: het problem is niet de aanwezigheid van de Franstaligen op zich, het probleem is de manier waarop ze al 44 jaar lang de als overgangsmaatregel bedoelde regeling om zich te kunnen integreren in Vlaanderen ingeroepen hebben als argument om zich niet te hoeven te integereren, steeds maar in nieuwe gemeentes diezelfde regeling wensen en uiteindelijk die gemeentes bij Brussel willen laten aansluiten. Waarom kunnen Vlamingen die in Waals-Brabant gaan wonen wel wat de Franstaligen in Vlaams-Brabant niet kunnen?

AdrianHealey
19 augustus 2007, 18:50
Nogmaals: het problem is niet de aanwezigheid van de Franstaligen op zich, het probleem is de manier waarop ze al 44 jaar lang de als overgangsmaatregel bedoelde regeling om zich te kunnen integreren in Vlaanderen ingeroepen hebben als argument om zich niet te hoeven te integereren, steeds maar in nieuwe gemeentes diezelfde regeling wensen en uiteindelijk die gemeentes bij Brussel willen laten aansluiten. Waarom kunnen Vlamingen die in Waals-Brabant gaan wonen wel wat de Franstaligen in Vlaams-Brabant niet kunnen?

Ik hoop dat je erkent dat iemand dat mag eisen?
Maar dat ej er niet mee akkoord gaat, is evident.

solidarnosc
19 augustus 2007, 18:52
Nogmaals: het problem is niet de aanwezigheid van de Franstaligen op zich, het probleem is de manier waarop ze al 44 jaar lang de als overgangsmaatregel bedoelde regeling om zich te kunnen integreren in Vlaanderen ingeroepen hebben als argument om zich niet te hoeven te integereren, steeds maar in nieuwe gemeentes diezelfde regeling wensen en uiteindelijk die gemeentes bij Brussel willen laten aansluiten. Waarom kunnen Vlamingen die in Waals-Brabant gaan wonen wel wat de Franstaligen in Vlaams-Brabant niet kunnen?

De houding van de Franstaligen is gewoon een reactie op de communautaire houding van de Vlaamse partijen en omgekeerd. Iedere partij gebruikt de wapens die hij meent te hebben en de tegenstander te raken waar het meeste pijn doet.

stropdrager
19 augustus 2007, 19:01
De houding van de Franstaligen is gewoon een reactie op de communautaire houding van de Vlaamse partijen en omgekeerd. Iedere partij gebruikt de wapens die hij meent te hebben en de tegenstander te raken waar het meeste pijn doet.

Welke communautaire houding van de Vlamingen? Er is geen enkele Vlaamse partij die Waals grondgebied bij Vlaanderen wil annexeren.

AdrianHealey
19 augustus 2007, 19:06
Wat is dat. Waals grondgebied?
Is dat gebied waar mensen van het Waalse volk wonen of is dat aan afgebakend gebied waar alle Walen moeten blijven wonen?

stropdrager
19 augustus 2007, 19:08
Wat is dat. Waals grondgebied?
Is dat gebied waar mensen van het Waalse volk wonen of is dat aan afgebakend gebied waar alle Walen moeten blijven wonen?

Het Waals gewest.

Zwartengeel
19 augustus 2007, 19:09
Wat is dat. Waals grondgebied?
Is dat gebied waar mensen van het Waalse volk wonen of is dat aan afgebakend gebied waar alle Walen moeten blijven wonen?

Doe nu niet alsof je niet weet wat daarmee bedoelt wordt, alsjeblieft.

DenKempenzoon
19 augustus 2007, 19:09
Het is het lapje grond dat zich onder de taalgrens bevindt. Een taalgrens die door zowel een meerderheid van Vlaamse politici als Walalse politici is goedgekeurd in het parlement en waarvan je zou kunnen en mogen verwachten dat die grens ook gerespecteerd wordt.

solidarnosc
19 augustus 2007, 19:10
Welke communautaire houding van de Vlamingen? Er is geen enkele Vlaamse partij die Waals grondgebied bij Vlaanderen wil annexeren.

Er mee dreigen om Wallonië droog te zetten komt ook niet zo goed over volgens mij. Franstaligen kunnen daar niet mee dreigen dus zoeken ze iets anders.

DenKempenzoon
19 augustus 2007, 19:11
Er mee dreigen om Wallonië droog te zetten komt ook niet zo goed over volgens mij. Franstaligen kunnen daar niet mee dreigen dus zoeken ze iets anders.

Wie heeft hiermee gedreigd? Dat stuk heb ik gemist...

stropdrager
19 augustus 2007, 19:11
Er mee dreigen om Wallonië droog te zetten komt ook niet zo goed over volgens mij. Franstaligen kunnen daar niet mee dreigen dus zoeken ze iets anders.

Wallonië droog zetten?

largo_w
19 augustus 2007, 19:11
Beste vriend, in Knokke is er geen parochiemis in het Frans. Er zijn in Knokke ook geen faciliteiten. Je hoort er ook niet pleiten voor een tweetalig statuur. M.a.w. zelfs al wonen er veel Franstaligen (of beter gezegd: veel would be Franstaligen), er zijn geen problemen te bespeuren. Er is geen verfransing.

Ver van je bedje he ;-)
No problem hoor...

Maar inderdaad NIEMAND daar pleit voor tweetaligheid! Exactly my point...

solidarnosc
19 augustus 2007, 19:12
Wie heeft hiermee gedreigd? Dat stuk heb ik gemist...


Zowat alle Vlaamse broodschrijvers in hun commentaarstukken en politici in de marge.

epicurist_dirk
19 augustus 2007, 19:14
Leterme heeft de twee in zijn bloed. De Vlaamse wil tot rede en vooruitgang. De Franse NON. En het wachten tot de ander uit zijn schelp komt.


Deze non hebben de walen nog nooit bij de Vlamingen gekend. Infeite krijgen ze nu hun eigen karakter trek voorgeschoteld.



EN DAAR ZIJN ZE NIET GOE VAN.
NIE PLUE, geef gaze

DenKempenzoon
19 augustus 2007, 19:14
Zowat Vlaamse broodschrijvers in hun commentaarstukken en politici in de marge.

Klopt, maar dat is nooit op de onderhandelingstafel gegooid. Die 'Vlaamse broodschrijvers' zijn trouwens ook pas in actie geschoten na de Franstalige 'tegeneisen'.

solidarnosc
19 augustus 2007, 19:17
Klopt, maar dat is nooit op de onderhandelingstafel gegooid. Die 'Vlaamse broodschrijvers' zijn trouwens ook pas in actie geschoten na de Franstalige 'tegeneisen'.


Men moet bepaalde dingen niet zeggen om duidelijk te maken.;-) Die Franstalige eisen zijn er overigens pas gekomen nadat alle Vlaamse eisen op tafel lagen en duidelijk werd dat het te nemen was. Franstalige onderhandelaars hebben op zich weinig troeven en komen dan maar af met de positie van de Nederlandstaligen in Brussel en de rand. Ik vind dit weinig verstandig en ben het absoluut niet eens met die eisen maar dit is in de eerste plaats een reactie op eisen van Vlaamse partijen om de facto een confederale staat uit te bouwen. Moesten Franstalige partijen andere kaarten hebben dan zouden ze wellicht eerder die uitspelen maar die hebben ze niet (in hun logica). Volgens mij zouden de Franstalig partijen over de hoofden heen van de Vlaamse partijen zich moeten richten tot de Vlamingen (en dan hun eisen rond Brussel en de Vlaamse rand laten vallen uiteraard) want een groot deel van de Vlamingen is er wellicht ook van overtuigd dat de Vlaamse voorstellen veel te ver gaan/alleen gaan ze niet akkoord met de voorstellen rond Brussel en de rand waardoor ze eerder geneigd zijn om akkoord te gaan met een confederale staat/splitsing. De vakbonden inclusief ACW zijn tegen de meeste communautaire eisen van CD&V/VLD, VBO is tegen. Die vormen potentiële bondgenoten in Vlaanderen om CD&V en VLD onder druk te zetten. Dan denk ik dat een aantal figuren binnen de CD&V en VLD die die communautaire agenda en zeker de methode waarmee ie wordt geïmplementeerd niet zien zitten ook wel uit hun kot komen. (Dezeflde strategie passen we toe aan de overkant van de taalgrens om FDF te issoleren) Ik denk aan de splitsing van het verkeersbeleid waardoor we in een mini-land als België mogelijks drie verschillende wegcodes zullen krijgen etc...

largo_w
19 augustus 2007, 19:19
waarvan je zou kunnen en mogen verwachten dat die grens ook gerespecteerd wordt.

Klopt! Ze moet gerespecteerd worden en ze zal dat ook volgens mij...

Jan van den Berghe
19 augustus 2007, 20:02
Men moet bepaalde dingen niet zeggen om duidelijk te maken.;-) Die Franstalige eisen zijn er overigens pas gekomen nadat alle Vlaamse eisen op tafel lagen en duidelijk werd dat het te nemen was.

Met dit verschil: de Vlaamse eisen waren en zijn redelijk. In al die Vlaamse eisen staat er niets dat aanvallend is voor de Walen (bijvoorbeeld de splitsing van de SZ is niet vermeld). Wel krijgt iedereen met die maatregelen de eigen verantwoordelijkheid toegeschoven. Of zijn de Franstaligen echt zo bang de zaken zelf te moeten beredderen?

Jan van den Berghe
19 augustus 2007, 20:04
Volgens mij zouden de Franstalig partijen over de hoofden heen van de Vlaamse partijen zich moeten richten tot de Vlamingen (en dan hun eisen rond Brussel en de Vlaamse rand laten vallen uiteraard) want een groot deel van de Vlamingen is er wellicht ook van overtuigd dat de Vlaamse voorstellen veel te ver gaan/alleen gaan ze niet akkoord met de voorstellen rond Brussel en de rand waardoor ze eerder geneigd zijn om akkoord te gaan met een confederale staat/splitsing. De vakbonden inclusief ACW zijn tegen de meeste communautaire eisen van CD&V/VLD, VBO is tegen.

Ja? Kunt u mij dan eens aangeven tegen welke punten van de lijst ACW of VBO heeft gereageerd?

Jan van den Berghe
19 augustus 2007, 20:07
Ik denk aan de splitsing van het verkeersbeleid waardoor we in een mini-land als België mogelijks drie verschillende wegcodes zullen krijgen etc...

Wat is het probleem met drie verschillende verkeersreglementen? Als u door het Groothertogdom Luxemburg rijdt, dan zit u toch ook niet te fulmineren tegen het feit dat je daar 130 km/u op de autosnelwegen mag rijden?

Een eigen wegcode in Vlaanderen is noodzakelijk om eens komaf te maken met dat enorme bos borden. De huidige wegcode is voorbijgestreefd voor Vlaanderen, waardoor de gewone richtsnelheden geen zin hebben bij ons. Huidige uitkomst is dus overal borden neerplanten. Niet alleen storend, maar ook niet praktisch.

solidarnosc
19 augustus 2007, 20:20
Wat is het probleem met drie verschillende verkeersreglementen? Als u door het Groothertogdom Luxemburg rijdt, dan zit u toch ook niet te fulmineren tegen het feit dat je daar 130 km/u op de autosnelwegen mag rijden?

Een eigen wegcode in Vlaanderen is noodzakelijk om eens komaf te maken met dat enorme bos borden. De huidige wegcode is voorbijgestreefd voor Vlaanderen, waardoor de gewone richtsnelheden geen zin hebben bij ons. Huidige uitkomst is dus overal borden neerplanten. Niet alleen storend, maar ook niet praktisch.

Het probleem dat ik er mee heb is dat op een moment men spreekt over de eenmaking van de Europese verkeersregels sommigen in een mini-land als België het zo nodig vinden om drie verschillende in het leven te roepen. Dit is allesbehalve praktisch voor een land dat een (economisch) kruispunt is in Europa.

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 21:07
Er mee dreigen om Wallonië droog te zetten komt ook niet zo goed over volgens mij. Franstaligen kunnen daar niet mee dreigen dus zoeken ze iets anders.Er is een hemelsbreed verschil tussen het dreigement om Wallonië droog te leggen, en het dreigement om Brussel droog te leggen.

Wallonië is verarmd omdat het Belgisch establishment geen zin had om de Waalse economie te moderniseren. Dat was de reden waarom de Waalse FGTB voorstander was van economische decentralisatie (die dan geleid heeft tot de gewesten). De Belgische staat heeft Wallonië laten stikken, en daarna nog de restanten van haar economie verkocht aan de Franse multinationals. Het was blijkbaar voordeliger om Amerikaanse en Duitse multinationals naar Vlaanderen te trekken. De Waalse syndicalisten zagen de schuld in "L'état Belgo-flamand".
Wallonië is niet verantwoordleijk voor economische malaise. België is dat. Daarom dat ik mij altijd verzet tegen mensen die de Vlaams-Waalse transfers willlen stopzetten.

Brussel is verarmd omdat het om totaal onbegrijpelijke redenen per sé een eigen gewest wou. Brussel werd daardoor afgesneden van haar economisch hinterland. Brussel kan er enkel terug bovenop geholpen worden door ze te herenigen met de rest van Vlaanderen. Zolang Brussel een derde gewest blijft, zal geen enkele Vlaams-Brusselse transfer de stad er terug bovenop helpen. Louter het probleem wat verdoezelen.

Jaani_Dushman
19 augustus 2007, 21:09
op eisen van Vlaamse partijen om de facto een confederale staat uit te bouwen.Puur hypothetisch: wat zou er zo onredelijk zijn aan die eis?

the outlaw torn
19 augustus 2007, 21:11
Als er geen respect komt voor de aanwezigheid van franstaligen in de rand dan zal er ook geen respect komen voor het Vlaams karakter van die rand. Er is een polarisering bezig aan beide kanten dat uitgebuit wordt en opgestookt door FDF/NVA en Vlaams Belang in eerste instantie maar gevolgd door anderen en het is zinloos om te zeggen wiens schuld dat is. Iedere kant heeft wel zijn redenen die vanuit verschillende oogpunten rationeel en begrijpelijk zijn.

De economische macht van Vlaanderen wordt door de Vlaamse politieke kaste gebruikt om dingen binnen te halen. De Franstaligen in de rand en Brussel worden door de Franstalige politieke kaste gebruikt en misnbruikt om dingen binnen te halen. Geen van beiden hebben iets te winnen bij het spel. Vlaanderen zal hoogstwaarschijnlijk Brussel verliezen als het tot een splitsing komt en misschien een aantal randgemeenten. Wallonië/Brussel zal de Vlaamse financiële input verliezen en dat allemaal uit electoraal opportunisme en kortzichtigheid van beide kanten.

de franstaligen hebben geen argumenten die hen gelijk geven.
Brussel is onrechtmatig franstalig geworden en dit terwijl brussel altijd op vlaams grondgebied gelegen heeft en er ook altijd zal liggen. in een apart gewest of niet.

AdrianHealey
19 augustus 2007, 21:12
We gaan ze wegjagen met hooivorken.
Of wat stel je voor?

the outlaw torn
19 augustus 2007, 21:15
We gaan ze wegjagen met hooivorken.
Of wat stel je voor?

brussel eentalig nederlands maken, dat stel ik voor.

brussels gewest afschaffen en bij vlaanderen voegen. met nederlands als voertaal, frans als minderheid.

de voertaal in vlaanderen is nederlands en aangezien brussel in vlaanderen ligt .......

AdrianHealey
19 augustus 2007, 21:17
Dus. Die 80 (?) procent van de Brusselaars die géén Nederlands heeft als basistaal, moet het maar ineens leren?

born2bewild
19 augustus 2007, 21:37
Man gij kunt soms toch nogal domme dingen zeggen.

JanZonderVrees
19 augustus 2007, 22:05
Ik denk aan de splitsing van het verkeersbeleid waardoor we in een mini-land als België mogelijks drie verschillende wegcodes zullen krijgen etc...

Is dat zo een onredelijke eis ?
De bedoeling was, dacht ik, om oa de standaardsnelheid op secundaire wegen op 70km/u te brengen, zodat we eindelijk verlost zijn van die duizenden 70 km-borden die onze wegen ontsieren. In Wallonië staat die niet omdat de meeste wegen daar 90km/u zijn.

Eddy B
19 augustus 2007, 22:08
Is dat zo een onredelijke eis ?
De bedoeling was, dacht ik, om oa de standaardsnelheid op secundaire wegen op 70km/u te brengen, zodat we eindelijk verlost zijn van die duizenden 70 km-borden die onze wegen ontsieren. In Wallonië staat die niet omdat de meeste wegen daar 90km/u zijn.
Dé hamvraag is : waarom zouden ze er TEGEN zijn? Toch alleen maar om ons te jennen? Hoe verstoort ONZE eis HUN leven? NIET toch?
Ach ja, franstaligen...

JanZonderVrees
19 augustus 2007, 22:10
Dé hamvraag is : waarom zouden ze er TEGEN zijn? Toch alleen maar om ons te jennen? Hoe verstoort ONZE eis HUN leven? NIET toch?
Ach ja, franstaligen...

De federale staat wordt "uitgekleed" he, Eddy:lol:

the outlaw torn
19 augustus 2007, 22:51
Dé hamvraag is : waarom zouden ze er TEGEN zijn? Toch alleen maar om ons te jennen? Hoe verstoort ONZE eis HUN leven? NIET toch?
Ach ja, franstaligen...

jep, inderdaad, had het zo nog niet bekeken, .... mr wel zeer juist

Rr00ttt
20 augustus 2007, 01:45
Voor de eerste keer sinds mensenheugenis lijkt er een Vlaams toppoliticus van de regimepartijen die werkelijk begaan is met de rechten van de Vlamingen, meer nog, Yves Leterme doet er alles aan om woord te houden naar de Vlaamse kiezer. Hij beloofde niet in een federale regering te stappen zonder staatshervorming en hij doet dat ook, zonder gewoon het postje van premier te grijpen, die laat ons wel wezen, hij wel dolgraag zou doen.


Ik wil u in al uw enthousiasme niet ontmoedigen, maar wat is de precieze inhoud van die 'staatshervorming'? Tot nu toe is mij dat heel erg onduidelijk, voor zover ik weet willen ze alleszins niks veranderen aan de transfers en de 'solidariteit'.

largo_w
20 augustus 2007, 07:11
Wallonië is verarmd omdat het Belgisch establishment geen zin had om de

Jaani zet zijn gevoel voor economie nogmaals breed op tafel...;-)
schoenmaker blijf bij...

Of is het zijn gevoel voor "nationalisme"...
oej sorry ga dan nog maar door met memmen op wat jou niet aanstaat...

largo_w
20 augustus 2007, 07:13
brussel eentalig nederlands maken, dat stel ik voor.

brussels gewest afschaffen en bij vlaanderen voegen. met nederlands als voertaal, frans als minderheid.

de voertaal in vlaanderen is nederlands en aangezien brussel in vlaanderen ligt .......

alle gekte op een stokje :lol:

the outlaw torn jij bent me er wel eentje hoor...:lol:

Jan van den Berghe
20 augustus 2007, 07:27
Het probleem dat ik er mee heb is dat op een moment men spreekt over de eenmaking van de Europese verkeersregels sommigen in een mini-land als België het zo nodig vinden om drie verschillende in het leven te roepen. Dit is allesbehalve praktisch voor een land dat een (economisch) kruispunt is in Europa.

Hoezo? Sprake van eenmaking van de verschillende verkeersregelementeringen?

Jan van den Berghe
20 augustus 2007, 07:28
Ja? Kunt u mij dan eens aangeven tegen welke punten van de lijst ACW of VBO heeft gereageerd?

illwill
20 augustus 2007, 07:42
Voor de eerste keer sinds mensenheugenis lijkt er een Vlaams toppoliticus van de regimepartijen die werkelijk begaan is met de rechten van de Vlamingen, meer nog, Yves Leterme doet er alles aan om woord te houden naar de Vlaamse kiezer. Hij beloofde niet in een federale regering te stappen zonder staatshervorming en hij doet dat ook, zonder gewoon het postje van premier te grijpen, die laat ons wel wezen, hij wel dolgraag zou doen. Neen, hij zet zijn persoonlijk belang en dat van zijn partij opzij voor de rechten van de Vlaming en inderdaad op zo iemand wachten we al heel lang. Uiteraard moet Yves Leterme blijven volhouden, standvastig de Vlaamse eisen verdedigen en de man kan geschiedenis schrijven.

Alle kritikasters ten spijt, helaas sommige ook uit VB hoek, vind ik dat Leterme zijn opdracht uitstekend doet. Meer zelfs, moesten er nieuwe verkiezingen komen uit het feit dat Leterme zich niet laat doen door de agressie van de Waalse regimepartijen, dan overweeg ik voor de man te stemmen als beloning. Niet uit ideologische redenen (mijn visie en die van Leterme liggen op vlak van immigratie zeer ver uit elkaar), maar omwille van zijn eerlijke politiek.

Reeds ver voor de verkiezingen (en je kan mijn berichten er op na lezen) zag ik dat Leterme niet de zoveelste salonpoliticus was, maar iemand die hardnekkig kan zijn en er staat voor de gewone mens. Vergeet ook niet dat Leterme integenstelling tot Verhofstadt en vele anderen, niet jarenlang heeft meegedraaid in strontput van de Belgische politiek, met zijn intriges, bedrog en kiezersverraad. Neen, Leterme bleef zelfs als minister president bescheiden en je vond hem heel vaak tussen de gewone mensen. Leterme weet dan ook als geen ander wat er bij de gewone Vlaming leeft. Ik werd voor de verkiezingen door een aantal mede-Vlaams Belangers als naïef beschouwd, toen ik zei dat er potentieel zit in de huidige formateur, maar voorlopig weet ik beter. Nu zie je ook waarom ik in december 2006 zeer hard heb gepleit voor het behoud van het Vlaams Kartel (ook al maak ik er geen deel van uit en stemde ik er zelfs niet op) en vooral de reden waarom. De NVA zou de partij CD&V die veel Belgicistischer is dan Leterme zelf dwingen om de gerechtvaardigde Vlaamse eisen door te duwen. Daarom was ik heel content dat het kartel behouden bleef. Immers de NVA als afzonderlijke partij, wat LDD nu is heeft geen enkele nut. Er is al zo een partij die dit jaren lang succesvol doet. Het Vlaams Belang jaagt de NVA op vanuit de oppositie, waardoor de NVA zich ook harder moet opstellen en zo mede de CD&V opjaagd. Een Vlaams nationale partij in de oppositie en in één binnen het regimekader bleek voor de verkiezingen inderdaad ideaal te zijn. Al vind ik nu dat het Vlaams Belang het kartel moet steunen (zie verder).

Nu moet Leterme uiteraard nog volhouden, daarom roep ik op om de man via e-mail te steunen zodat hij voelt dat hij de steun heeft van de Vlaamse bevolking zoals hij nu bezig is. Anders bestaat het risico dat de kritiek overheerst en zou hij kunnen twijfelen. Ook vind ik dat Vlaams Belang op dit ogenblik constructief de formateur moet aanmoedigen om de Vlaamde eisen door te drukken of de val van België te forceren.

Ten slotte roep ik ook op dat de IJzerwake zondag Leterme aanmoedigd om zo verder te doen en liefst niet afbreekt, want daar is geen enkele reden toe. Want eindelijk wordt er niet zomaar geslikt wat de arrogante Waalse politieke klasse eist.

Tuurlijk gaat Leterme zich ook niet aan zijn woord houden.

Jean-Pierre
20 augustus 2007, 10:15
Tuurlijk gaat Leterme zich ook niet aan zijn woord houden.Hmm!... moeilijk te bepalen wanneer de Vlaamse onderhandelaars hun verlanglijstje weigeren bekend te maken. Deze morgen stond in De Standaard, dat dit een 'bewuste' politiek is. Indien er geen lijst bestaat dan kan men later ook niet verwijten dat bepaalde punten niet gerealiseerd werden.

Naar het schijnt werd die 'niet-bestaande' lijst door een lek wel gepubliceerd in de krant Le Soir... Heeft iemand een idee wat daarin stond? Of laat het mij anders zeggen, als het gepubliceerd stond in Le Soir, hoe komt het dan dat geen enkele Vlaamse krant die lijst overneemt? Moet het Vlaamse kiesvee weer dom gehouden worden? Want dat kan ook een 'bewuste' politiek zijn.

Het is eveneens opvallen dat ALLE Franstalige partijen mekaar beschermen en als 1 stem spreken. Wij als Vlamingen hebben een De Gucht en een Tobback die reeds begonnen zijn met hun kritiek op de huidige politiek van Leterme. Toevallig twee creaturen die NOOIT iets gerealiseerd hebben op Vlaams gebied.

Kaal
20 augustus 2007, 10:31
Volgens mij zouden de Franstalig partijen over de hoofden heen van de Vlaamse partijen zich moeten richten tot de Vlamingen (en dan hun eisen rond Brussel en de Vlaamse rand laten vallen uiteraard) want een groot deel van de Vlamingen is er wellicht ook van overtuigd dat de Vlaamse voorstellen veel te ver gaan/alleen gaan ze niet akkoord met de voorstellen rond Brussel en de rand waardoor ze eerder geneigd zijn om akkoord te gaan met een confederale staat/splitsing.

Goed advies naar de franstaligen toe, maar om die strategie toe te passen zouden ze eerst inzicht moeten hebben in wat er in Vlaanderen leeft. Dat inzicht missen ze volledig, zoals heel duidelijk bleek uit de nepuitzending van de RTBF en het debat "Que veulent les flamands" dat daarop volgde. "Een belediging" noemde een 100% belgicistiche Vlaamse kennis van mij die haast pathetische inspanning van de RTBF.

Moesten de franstaligen nu proberen om zich rechtsreeks tot de Vlamingen te richten dan zouden zij zoveel bludners begaan dat ze de polarisering enkel zouden versterken. Pas op, ik zeg niet dat Vlamingen de pols van Walonië beter voelen, maar zoals je treffend zei is het aan de zwakkere partij om het slimmer te spelen.

Jean-Pierre
20 augustus 2007, 10:32
Dus. Die 80 (?) procent van de Brusselaars die géén Nederlands heeft als basistaal, moet het maar ineens leren?Hebt ge daarmee een probleem? In 1831 besliste het Nationaal Congres dat de taal van de meerderheid van het land niet meer als ambtelijke taal mocht gelden.... enne het gebruik van het Nederlands werd strafbaar (zie de zaak Hannes, Sleeckx, Karsman, ....)

Waarom zou het opleggen van het Nederlands dan plots wel een probleem zijn? Zoals Charles Rogier zegde "wilt ge geholpen worden, leer dan Nederlands. Dan kunt ge misschien als meid of knecht gaan werken in Vlaanderen"

origineel citaat: "Dat de Vlamingen Frans leren, was Rogiers' antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid. Zolang zij geen Frans kennen geven wij geen frank. "

Ch. Rogier, in het Franse St-Quentin geboren, die uit 'vaderlandsliefde' België in 1830 in 't leven riep.

largo_w
20 augustus 2007, 10:39
Hebt ge daarmee een probleem? In 1831 besliste het Nationaal Congres dat de taal van de meerderheid van het land niet meer als ambtelijke taal mocht gelden.... enne het gebruik van het Nederlands werd strafbaar (zie de zaak Hannes, Sleeckx, Karsman, ....)

In het romeinse rijk werden op een bepaald moment katholieken aan kruizen genageld en in brand gestoken; in het coloseum; voor de gehele bevolking die dit toeriep.
Wereld oorlog II besliste ene hitler om het "joodse ras" onschadelijk te maken.
...

Wat is je punt?
In het verleden hebben "ze" (wie dat ook moge zijn) ons het frans opgelegd. Dus nu gaan wij "hen" het nederlands opleggen. (let altijd goed op de aanhalingstekens!!!):roll:

stropdrager
20 augustus 2007, 10:40
In het romeinse rijk werden op een bepaald moment katholieken aan kruizen genageld en in brand gestoken; in het coloseum; voor de gehele bevolking die dit toeriep.
Wereld oorlog II besliste ene hitler om het "joodse ras" onschadelijk te maken.
...

Wat is je punt?
In het verleden hebben "ze" (wie dat ook moge zijn) ons het frans opgelegd. Dus nu gaan wij "hen" het nederlands opleggen. (let altijd goed op de aanhalingstekens!!!):roll:

Er is geen enkele Vlaming die Franstaligen het Nederlands wil opleggen.

largo_w
20 augustus 2007, 10:42
Er is geen enkele Vlaming die Franstaligen het Nederlands wil opleggen.

Hebt ge de discussie gevolgd of zijdaant lachen?

stropdrager
20 augustus 2007, 10:50
Hebt ge de discussie gevolgd of zijdaant lachen?

Antwoord eens op de vraag; de Vlamingen die van Brussel opnieuw een eentalige Nederlandstalige stad willen maken, zoals the outlaw torn, zijn een kleine minderheid.

Jean-Pierre
20 augustus 2007, 10:53
In het romeinse rijk werden op een bepaald moment katholieken aan kruizen genageld en in brand gestoken; in het coloseum; voor de gehele bevolking die dit toeriep.
Wereld oorlog II besliste ene hitler om het "joodse ras" onschadelijk te maken..Wat is je punt?
In het verleden hebben "ze" (wie dat ook moge zijn) ons het frans opgelegd. Dus nu gaan wij "hen" het nederlands opleggen. (let altijd goed op de aanhalingstekens!!!):roll:Het punt is dat ge mij geen enkel verband kunt leggen met de feiten van het Romeinse tijdperk en de huidige politieke situatie. De situatie van 1831 speelt nog steeds een rol in de huidige politiek. We zijn niet vertrokken van een propere lei. Voor elk recht dat we vragen moeten we betalen. Als typisch voorbeeld geef ik de geldstromen van Vlaanderen naar Brussel/Wallonië. Dit is een situatie die dateert van 1830!
Enne, het gebruik van het Nederlands is bij wet bepaald. Misschien kunt ge mij eens uitleggen waarom er geen Nederlands gesproken wordt in Brusselse hospitalen. Want dat is ook bij wet bepaald. Of mag dat niet opgelegd worden?...(volgens u!)

Het staat u natuurlijk vrij om mij de geldstromen uit te leggen vanaf het Romeinse tijdperk... Leg mij dan ook uit wat de invloed is van de kruisigingen op de huidige politieke beleidsvoering.

Ik weet ook niet wat ge hier komt doen met Hitler en het Joodse ras? Wat is uw punt?

largo_w
20 augustus 2007, 10:59
de franstaligen hebben geen argumenten die hen gelijk geven.
Brussel is onrechtmatig franstalig geworden en dit terwijl brussel altijd op vlaams grondgebied gelegen heeft en er ook altijd zal liggen. in een apart gewest of niet.
brussel eentalig nederlands maken, dat stel ik voor.

brussels gewest afschaffen en bij vlaanderen voegen. met nederlands als voertaal, frans als minderheid.

de voertaal in vlaanderen is nederlands en aangezien brussel in vlaanderen ligt .......
Dus. Die 80 (?) procent van de Brusselaars die géén Nederlands heeft als basistaal, moet het maar ineens leren?

Hebt ge daarmee een probleem? ...

en toen kwam jij af met:
"Er is geen enkele Vlaming die Franstaligen het Nederlands wil opleggen."
en zelf nu nog:
"Antwoord eens op de vraag; de Vlamingen die van Brussel opnieuw een eentalige Nederlandstalige stad willen maken, zoals the outlaw torn, zijn een kleine minderheid."

Kleine hulp: een vraag eindigt meestal met een vraagteken (ziet er zo uit: ?).
vlamingen in brussel moeten rond de 15% liggen...
Deze 15% zou de 85% andere procenten hun taal gaan opleggen... Omdat het grondgebied waar ze in leven "vlaams" is...:roll:

Wie is hier aan het zeveren?

stropdrager
20 augustus 2007, 11:01
[quote=the outlaw torn;2862360]brussel eentalig nederlands maken, dat stel ik voor.

brussels gewest afschaffen en bij vlaanderen voegen. met nederlands als voertaal, frans als minderheid.

de voertaal in vlaanderen is nederlands en aangezien brussel in vlaanderen ligt .......
quote]



en toen kwam jij af met:
"Er is geen enkele Vlaming die Franstaligen het Nederlands wil opleggen."
en zelf nu nog:
"Antwoord eens op de vraag; de Vlamingen die van Brussel opnieuw een eentalige Nederlandstalige stad willen maken, zoals the outlaw torn, zijn een kleine minderheid."

Kleine hulp: een vraag eindigt meestal met een vraagteken (ziet er zo uit: ?).
vlamingen in brussel moeten rond de 15% liggen...
Deze 15% zou de 85% andere procenten hun taal gaan opleggen... Omdat het grondgebied waar ze in leven "vlaams" is...:roll:

Wie is hier aan het zeveren?

Ik ben voorstander van een tweetalig Brussel; met een correcte toepassing van de taalwetgeving; ik heb nooit gezegd dat Brussel eentalig moet zijn; leer lezen.

largo_w
20 augustus 2007, 11:02
Het punt is dat ge mij geen enkel verband kunt leggen met de feiten van het Romeinse tijdperk en de huidige politieke situatie. De situatie van 1831 speelt nog steeds een rol in de huidige politiek. We zijn niet vertrokken van een propere lei. Voor elk recht dat we vragen moeten we betalen. Als typisch voorbeeld geef ik de geldstromen van Vlaanderen naar Brussel/Wallonië. Dit is een situatie die dateert van 1830!
Enne, het gebruik van het Nederlands is bij wet bepaald. Misschien kunt ge mij eens uitleggen waarom er geen Nederlands gesproken wordt in Brusselse hospitalen. Want dat is ook bij wet bepaald. Of mag dat niet opgelegd worden?...(volgens u!)

Het staat u natuurlijk vrij om mij de geldstromen uit te leggen vanaf het Romeinse tijdperk... Leg mij dan ook uit wat de invloed is van de kruisigingen op de huidige politieke beleidsvoering.

Ik weet ook niet wat ge hier komt doen met Hitler en het Joodse ras? Wat is uw punt?

We verstaan mekaar...

Geldstromen sinds 1830??? 8O explain please?
Ja uiteraard in den beginne waren alle vlamingen tegen de splitsing en blablabla...die kennen we al die is oud...en afgezaagd.
Het gebruik van het frans in vlaamse hospitalen is inderdaad een spijtige zaak...

Jean-Pierre
20 augustus 2007, 11:17
[...]vlamingen in brussel moeten rond de 15% liggen... Deze 15% zou de 85% andere procenten hun taal gaan opleggen... Omdat het grondgebied waar ze in leven "vlaams" is...:roll: Wie is hier aan het zeveren?Ik merk op dat ge geen antwoord geeft op de vragen die ik gesteld heb aangaande uw vorige bijdrage.

Wat is uw probleem met die 15%? Al de Franstaligen gaan ervan uit dat ze 'perfecte' Belgen zijn. Belgen zijn 'altijd' tweetalig... of dat wordt er toch van verwacht. Het moet voor hen dus geen probleem zijn om zich in het Nederlands uit te drukken.

Nu ben ik akkoord om te verklaren dat de Brusselse entiteit complex is. Iemand die verklaart dat Brussel voor 85% Franstalig is, kent niets van de Brusselse problematiek. Oorspronkelijk had de Francofonie de bedoeling zoveel mogelijk buitenlanders te lokken naar de stad, om mee te helpen aan de opbouw van het Franstalige overwicht.

Die politiek heeft zich tegen hen gericht. In plaats van een 'eenvormige' Franse cultuurworst heeft men nu een ganse rits van monoculturele entiteiten geschapen. Ik ken verschillende 'Spaanse(?)' buurten, 'Arabische' buurten, Italiaanse' buurten,.... Binnen deze buurt wordt uitsluitend in de lokale taal gesproken die zeker niet het Frans is. Het Frans is voor hen alleen maar een instrument om zich naar buiten te kunnen uiten.

Hiermee tevens wordt overtuigend aangetoond dat de idee van een multiculturele samenleving onzin is. Dit alles om aan te tonen dat die 85% inwoners, waarvan sprake in uw betoog, geen Franstaligen zijn.

Jean-Pierre
20 augustus 2007, 11:34
Geldstromen sinds 1830??? 8O explain please?Man, als ge zelfs dat niet weet. Doe zelfs eens wat moeite om uw gedachtengewrochten te documenteren.

Inzake de geldstromen: lees het artikel van Juul Hannes, J. Hannes. Met de fiscale bril bekeken. Vlaanderen in België, 1830-1914
http://www.liberaalarchief.be/Hannes.html

Ik ga dit niet voor u uitleggen. En als ge eventuele tegenwerpingen op dit artikel wilt hebben, ga dan naar "Belgische solidariteit is democratische noodzaak. " © Bruno Yammine (historicus,publicist) http://www.unionbelge.be/nl/unitas/belsol.pdf

Daar heeft een tweede licentie student geschiedenis met name "Bruno Yammine" zijn demogogisch potentieel uitgeprobeerd om de verklaringen van Juul Hannes te weerleggen. Merk op dat hij in zijn artikel NIET 1 (één) cijfer heeft bijgedragen om de stellingen te ontkrachten. Nergens staat er een tabel met 'zijn' waarden. Wel gebruikt hij overvloedig etiketten en beoordeelt hij Prof Juul Hannes volgens die etiketten. Naar het schijnt zou Bruno Yammime medeoprichter zijn van BUB...

largo_w
20 augustus 2007, 11:43
Ik ben voorstander van een tweetalig Brussel; met een correcte toepassing van de taalwetgeving; ik heb nooit gezegd dat Brussel eentalig moet zijn; leer lezen.

Niet onbeleefd doen he... Je pikt in op een discussie en bent dus genoodzaakt deze te hebben gevolgt. Jouw idee doet helemaal niet ter zake het ging om een citaat van iemand anders...

largo_w
20 augustus 2007, 11:46
Ik merk op dat ge geen antwoord geeft op de vragen die ik gesteld heb aangaande uw vorige bijdrage.

Wat is uw probleem met die 15%? Al de Franstaligen gaan ervan uit dat ze 'perfecte' Belgen zijn. Belgen zijn 'altijd' tweetalig... of dat wordt er toch van verwacht. Het moet voor hen dus geen probleem zijn om zich in het Nederlands uit te drukken.

Nu ben ik akkoord om te verklaren dat de Brusselse entiteit complex is. Iemand die verklaart dat Brussel voor 85% Franstalig is, kent niets van de Brusselse problematiek. Oorspronkelijk had de Francofonie de bedoeling zoveel mogelijk buitenlanders te lokken naar de stad, om mee te helpen aan de opbouw van het Franstalige overwicht.

Die politiek heeft zich tegen hen gericht. In plaats van een 'eenvormige' Franse cultuurworst heeft men nu een ganse rits van monoculturele entiteiten geschapen. Ik ken verschillende 'Spaanse(?)' buurten, 'Arabische' buurten, Italiaanse' buurten,.... Binnen deze buurt wordt uitsluitend in de lokale taal gesproken die zeker niet het Frans is. Het Frans is voor hen alleen maar een instrument om zich naar buiten te kunnen uiten.

Hiermee tevens wordt overtuigend aangetoond dat de idee van een multiculturele samenleving onzin is. Dit alles om aan te tonen dat die 85% inwoners, waarvan sprake in uw betoog, geen Franstaligen zijn.

Heb ik nooit gezegd!

klopt; ik heb dan ook niet gezegt dat ze franstalig waren...
vlamingen in brussel moeten rond de 15% liggen... Deze 15% zou de 85% andere procenten hun taal gaan opleggen... Omdat het grondgebied waar ze in leven "vlaams" is...:roll: Wie is hier aan het zeveren?

AdrianHealey
20 augustus 2007, 13:08
Man, als ge zelfs dat niet weet. Doe zelfs eens wat moeite om uw gedachtengewrochten te documenteren.

Inzake de geldstromen: lees het artikel van Juul Hannes, J. Hannes. Met de fiscale bril bekeken. Vlaanderen in België, 1830-1914
http://www.liberaalarchief.be/Hannes.html

Ik ga dit niet voor u uitleggen. En als ge eventuele tegenwerpingen op dit artikel wilt hebben, ga dan naar "Belgische solidariteit is democratische noodzaak. " © Bruno Yammine (historicus,publicist) http://www.unionbelge.be/nl/unitas/belsol.pdf

Daar heeft een tweede licentie student geschiedenis met name "Bruno Yammine" zijn demogogisch potentieel uitgeprobeerd om de verklaringen van Juul Hannes te weerleggen. Merk op dat hij in zijn artikel NIET 1 (één) cijfer heeft bijgedragen om de stellingen te ontkrachten. Nergens staat er een tabel met 'zijn' waarden. Wel gebruikt hij overvloedig etiketten en beoordeelt hij Prof Juul Hannes volgens die etiketten. Naar het schijnt zou Bruno Yammime medeoprichter zijn van BUB...

Ik wil niet lastig doen, maar kun je mij de cijfers eens geven van ná 1914?

Het is vrij evident dat op het vlak van de SZ er nauwelijks transfers waren voor 1914. De SZ bestond simpelweg niet. (Enfin, 'niet'.)

Kaal
20 augustus 2007, 14:17
Heb ik nooit gezegd!

Largo, wat denk je van volgend scenario :

Vlaanderen stelt Brussel voor om zich bij Vlaanderen te voegen, mits brede culturele autonomie (incl. bvb onderwijs), gegarandeerde tweetaligheid, en financiele hulp. Brussel spreekt zich daarover uit via een referendum.

largo_w
20 augustus 2007, 14:23
Largo, wat denk je van volgend scenario :

Vlaanderen stelt Brussel voor om zich bij Vlaanderen te voegen, mits brede culturele autonomie (incl. bvb onderwijs), gegarandeerde tweetaligheid, en financiele hulp. Brussel spreekt zich daarover uit via een referendum.

Indien deze stap nodig is is dit uiteraard de beste oplossing denk ik...

Kaal
20 augustus 2007, 14:27
We must not rape Brussels, we must seduce it !

PS : ik ben zelf een ex-Brusselaar vandaar dat mij die familiariteit tov de hoofdstad permitteer :)