PDA

View Full Version : Hoe stemt u bij nieuwe verkiezingen


Bertt
20 augustus 2007, 10:59
Stel, vandaag trekken we opnieuw naar de stembus.
Hoe is uw stemprofiel veranderd sinds 10 juni?
Op wie stemde u op 10 juni en op welke partij stemt u nu?
Waarom veranderde u?

DenKempenzoon
20 augustus 2007, 11:01
CD&V/N-VA gestemd.

Voorlopig (nog) geen reden tot klagen al kan dat snel veranderen in de politiek ;-)

Bertt
20 augustus 2007, 11:09
Kan er hier nog enquête bijgevoegd worden?

Zwartengeel
20 augustus 2007, 11:56
Is al een topic over geopend:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=93478

Nederlandse Leeuw
20 augustus 2007, 12:11
Stel, vandaag trekken we opnieuw naar de stembus.
Hoe is uw stemprofiel veranderd sinds 10 juni?
Op wie stemde u op 10 juni en op welke partij stemt u nu?
Waarom veranderde u?
Er kunnen geen nieuwe verkiezingen worden georganiseerd, want BHV is niet gesplitst. Dus deze hele draad is overbodig, omdat we de optie van herverkiezingen simpelweg NIET hebben...

Bertt
20 augustus 2007, 14:33
Er kunnen geen nieuwe verkiezingen worden georganiseerd, want BHV is niet gesplitst. Dus deze hele draad is overbodig, omdat we de optie van herverkiezingen simpelweg NIET hebben...

Er staat wel "STEL"
Het gaat me er enkel om te weten hoe de bevolking daarop reageert.

Bertt
20 augustus 2007, 14:33
Is al een topic over geopend:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=93478

Bij mij gaat het om de verschuiving van de stemmen. Hoe de bevolking reageert op de gebeurtenissen van de afgelopen weken.

Pelgrim
20 augustus 2007, 15:03
Niet gestemd op tien juni.
En zal nu ook niet stemmen.

HAMC
20 augustus 2007, 15:30
Niet gestemd op tien juni.
En zal nu ook niet stemmen.

Ah, een collega die ook zijn politieke rechten kwijt is?

Pelgrim
20 augustus 2007, 16:22
nee, een ongehoorzame burger ;)

HAMC
20 augustus 2007, 17:22
nee, een ongehoorzame burger ;)

Let maar op wat u zegt, tenslotte luistert Torquemada mee. En de mensen van het forum zelf hier geven die zo uw IP adres.

Pelgrim
20 augustus 2007, 19:42
Wie is Torquemada? En de mensen van dit forum geven niet zomaar privégegevens weg hoor.

StevenNr1
20 augustus 2007, 19:43
nuchter

StevenNr1
20 augustus 2007, 19:43
waarschijnlijk weer niet dus

Janus
20 augustus 2007, 19:46
Ik heb voor Ecolo gestemd, en ik zou zeker hetzelfde doen. Maar het is nog niet tijd voor nieuwe verkiezingen : de resultaten zijn de resultaten. We kunnen een andere coallitie proberen te vormen, maar de keuze van de kiezer moet gerespecteerd worden.

Janus
20 augustus 2007, 19:49
Wie is Torquemada? En de mensen van dit forum geven niet zomaar privégegevens weg hoor.

Torquemada was de groote meester van de spaanse Heilige Inquisitie. Een sympathieke knul. Maar ik weet niet wat hij over de splitsing van BHV dacht.

Tavek
20 augustus 2007, 20:25
VLD en zal wsh nu naar Groen overschakelen. De enigste partij die zich tot op heden niet gemengd heeft in deze zeverformatie.

gundilo
20 augustus 2007, 20:47
Ik stemde op 10 juni Open VLD en zou dat vandaag opnieuw doen. Het is de partij die het nauwst aansluit bij mijn persoonlijke visie en de standpunten van de partij zijn de afgelopen 2 maanden niet fundamenteel gewijzigd ...

Wel opmerkelijk is hoe Bart Somers opeens CD&V achterna loopt. Als Open VLD deel uitmaakt van de volgende meerderheid hoop ik op een regeerakkoord met voldoende liberale accenten, zoniet zal ik daar mijn conclusies uit trekken voor de volgende verkiezingen en die zijn misschien dichterbij dan we denken. :-)

geel zwart
21 augustus 2007, 06:05
Stel, vandaag trekken we opnieuw naar de stembus.
Hoe is uw stemprofiel veranderd sinds 10 juni?
Op wie stemde u op 10 juni en op welke partij stemt u nu?
Waarom veranderde u?

Hoe ik vandaag zou stemmen is voor iedereen hetzelfde zonder enige partij te noemen. We stemmen allemaal ongeldig. Volgens het arbitragehof is elke verkiezing na 24 juni ongeldig als de kieskring BHV niet in regel met de wet is. Net daarom dat de afgelopen verkiezingen wat vroeger vielen dan voorzien.

Dus hoe dan ook, nieuwe verkiezingen zijn op dit moment uit den boze.

Abba Kovner
21 augustus 2007, 06:15
Stel, vandaag trekken we opnieuw naar de stembus.
Hoe is uw stemprofiel veranderd sinds 10 juni?
Op wie stemde u op 10 juni en op welke partij stemt u nu?
Waarom veranderde u?

Ik heb SP.a gestemd en dat ga ik nu ook weer doen. Ik wil progressieve Vlamingen in het kabinet en geen ultra-nationalistische conservatieve vendelzwaaiende nostalgiekers van een partij wiens-naam-wij-niet-uitspreken. :evil:

Knuppel
21 augustus 2007, 08:55
Hoe ik vandaag zou stemmen is voor iedereen hetzelfde zonder enige partij te noemen. We stemmen allemaal ongeldig. Volgens het arbitragehof is elke verkiezing na 24 juni ongeldig als de kieskring BHV niet in regel met de wet is. Net daarom dat de afgelopen verkiezingen wat vroeger vielen dan voorzien.

Dus hoe dan ook, nieuwe verkiezingen zijn op dit moment uit den boze.
Meer nog. Nieuwe verkiezingen zijn op dit ogenblik onmogelijk, en dit dankzij degenen die geen einde wilde maken aan de ongrondwettelijke kieskring BHV.


,,Dit is een heerlijk schouwspel''

Het zijn hoogdagen voor politicoloog Carl Devos
,,Voor ons politicologen is dit een fantastische crisis. De Wetstraat is ineens een schitterend labo waar de meest onwaarschijnlijke experimenten worden uitgevoerd.'' Het zijn mooie dagen voor politicoloog Carl Devos (UGent) en zijn collega's. Maar tegelijk waarschuwt hij: ,,Het zou me niet verbazen mocht �*lles op de lange baan worden geschoven. Ook de 'belangrijke' dossiers.''
Het is nog lang niet gedaan, meent Carl Devos. De tegenstellingen tussen de Vlaamse en Waalse politici zijn na deze BHV-crisis alleen maar sterker geworden. De Franstaligen triomferen. Ze wilden geen oplossing, en ze hebben hun zin gekregen. De Vlamingen likken hun wonden. Zij hebben zich op de borst geklopt dat ze dat varkentje snel gingen wassen, en ze zijn op hun bek gegaan.

,,De Vlamingen hebben een veldslag verloren, maar de strijd zal nog lang en bits worden'', vreest Devos. ,,Ik hoop dat ik me vergis, maar het is zeker mogelijk dat de Vlaamse partijen zich heel onverzettelijk zullen opstellen in de dossiers die nu nog op tafel liggen. En die zijn héél belangrijk. Het eindeloopbaandebat en andere sociaal-economische hangijzers zullen met veel gezwoeg tot een einde worden gebracht. Als ze al tot een akkoord komen. Vergeet niet dat het volgend jaar lokale verkiezingen zijn. En in 2007 opnieuw federale. In zulke verkiezingsjaren zullen de politici zich ervoor hoeden om onpopulaire maatregelen te nemen. Mijn donkerste voorspelling is dat die dossiers in de kast blijven liggen.''

Wat vooral vaststaat volgens Carl Devos, is dat de volgende federale premier ,,een Uebermensch zal moeten zijn. Die krijgt BHV terug op zijn boterham, samen met de hele zwik andere communautaire verzuchtingen die nu niet meer op de agenda geraken.''




14/05/2005
Het einde

De Kamer van Volksvertegenwoordigers heeft vrijdag meerderheid tegen oppositie haar vertrouwen bevestigd in de regering-Verhofstadt. Er was geen enkele dissidente stem binnen de paarse meerderheid. Ook VU-erfgenaam en nu sp.a-kartelpartner Spirit drukte plichtsgetrouw op het groene knopje. Daarna volgde een lang en warm applaus voor Guy Verhofstadt. De premier genoot. Dat was vorige woensdag trouwens ook al het geval toen hij naar de Kamer trok met de mededeling dat zelfs hij geen oplossing kon vinden voor Brussel-Halle-Vilvoorde, maar dat zijn regering wél gewoon blijft voortdoen.
Dat zorgde voor een vrolijke paarse bende, schouderklopjes alom, gewuif, gekus, gelach, iedereen wist zich nog een tijdje verzekerd van zijn zitje plus bijhorende wedde in regering of parlement.

En Guy Verhofstadt genoot. Het is de premier gegund. Want wat we nu meemaken lijkt sterk op het einde van... Verhofstadt. Met de oplossing die de eerste minister uitwerkte voor B-H-V, weten we zeker dat de komende verkiezingen voor Kamer en Senaat - ten laatste in juni 2007 maar misschien ook al vroeger - communautaire verkiezingen worden met een hoofdrol voor Brussel-Halle-Vilvoorde.

Communautaire verkiezingen zijn géén VLD-verkiezingen, Guy Verhofstadt en de VLD zullen dan worden afgerekend door de Vlaamse kiezer voor het verpatsen van de ‘V’ in de partijnaam. Daarna volgen, ook dat weten we nu met zekerheid, communautaire regeringsonderhandelingen over Brussel-Halle-Vilvoorde én alle andere Vlaamse eisen.
We willen niet uitsluiten dat de VLD dan mee aan de onderhandelingstafel zit. Niet omdat de partij de volgende verkiezingen wint, wel omdat langs Vlaamse zijde zowat alle partijen nodig zullen zijn om Vlaams Belang uit de meerderheid te houden. Maar die onderhandelingen kunnen dan niet meer geleid worden door Guy Verhofstadt, die is woensdag gezakt voor zijn communautair examen. De moraal van het verhaal is dan ook dat de winnaars van de voorbije week de verliezers zijn. Er komt géén derde regering-Verhofstadt. En na de verkiezingen van 2007 zullen de Franstaligen hoe dan ook over B-H-V en nog véél meer moeten onderhandelen. Vluchten kan dan niet meer.

Eric DONCKIER

eno2
23 augustus 2007, 15:49
Stel, vandaag trekken we opnieuw naar de stembus.
Hoe is uw stemprofiel veranderd sinds 10 juni?
Op wie stemde u op 10 juni en op welke partij stemt u nu?
Waarom veranderde u?

Idioot, die peilingen vlak na de verkiezingen.

Kim
23 augustus 2007, 15:53
Open VLD. Nu meer dan ooit.

Leterme heeft bewezen dat hij niet in staat is om een dialoog tussen de partners te scheppen.

Bij Verhofstadt hadden we al véél verder gestaan.

deryz
23 augustus 2007, 16:19
Open VLD. Nu meer dan ooit.

Leterme heeft bewezen dat hij niet in staat is om een dialoog tussen de partners te scheppen.

Bij Verhofstadt hadden we al véél verder gestaan.

inderdaad, dan had men al lang toegegeven aan de waalse non:roll:

lombas
23 augustus 2007, 16:20
Niet of blanco, zoals respectievelijk bij de vorige verkiezingen.

Metternich
23 augustus 2007, 16:24
Niet of blanco, zoals respectievelijk bij de vorige verkiezingen.Als je verder wilt decentraliseren, is dit hét moment om separatistisch te kiezen ;)

lombas
23 augustus 2007, 16:28
Als je verder wilt decentraliseren, is dit hét moment om separatistisch te kiezen ;)

Ja, die bekom ik echt met mijn stem.

Goh, jammer dat ik in juni niet separatistisch gestemd heb zeg, den boel was hier al lang gesplitst geweest.

Kim
23 augustus 2007, 16:44
inderdaad, dan had men al lang toegegeven aan de waalse non:roll:

Toegeven is iets anders dan een discussie bekomen.

Het laatste is Leterme niet eens gelukt...

Pelgrim
23 augustus 2007, 16:58
ah ja, en dat is uiteraard de fout van Leterme, en zeker nooit of te nimmer de fout van de franstaligen...

Luc Bekaert
23 augustus 2007, 17:00
ah ja, en dat is uiteraard de fout van Leterme, en zeker nooit of te nimmer de fout van de franstaligen...

Het kan de fout van de franstaligen niet zijn : die hebben "OUI" gezegd op elke vraag tot discussie ....hoe is het mogelijk ?

Pelgrim
23 augustus 2007, 17:06
dat zou dan de eerste keer in de geschiedenis zijn dat ze eens oui zeggen...

vulpes
23 augustus 2007, 17:15
Open VLD. Nu meer dan ooit.

Leterme heeft bewezen dat hij niet in staat is om een dialoog tussen de partners te scheppen.

Bij Verhofstadt hadden we al véél verder gestaan.

Verhofstadt heeft de dialoog niet willen voeren en de communautaire hangijzers in de diepvries gestopt tot na de verkiezingen... Vergeten dat het Verhofstadt is die (i) DHL bij wijze van spreken 'tussen de soep en de patatten' ging oplossen met (ii) BHV als tussendoortje?

Jong N-VA'er
23 augustus 2007, 17:41
Opnieuw N-VA.

Jong N-VA'er
23 augustus 2007, 17:43
Ja, die bekom ik echt met mijn stem.

Goh, jammer dat ik in juni niet separatistisch gestemd heb zeg, den boel was hier al lang gesplitst geweest.

Als je zo gaat redeneren... nee stem gewoon in het vervolg separatistisch, maakt mij niet uit welke partij of wiens persoon je een stem geeft. Als iedereen dat op de duur gaat doen gaat het verschil nog duidelijker worden. Elke stem telt zeker.

lombas
23 augustus 2007, 23:39
Als je zo gaat redeneren... nee stem gewoon in het vervolg separatistisch, maakt mij niet uit welke partij of wiens persoon je een stem geeft. Als iedereen dat op de duur gaat doen gaat het verschil nog duidelijker worden. Elke stem telt zeker.

In een stemhokje ben ik maar 1/X miljoenste. Toch ben ik zelf een 1/1de.

Je moet geen wiskundig genie zijn om in te zien waar de doorsnee mens' voorkeur naar uitgaat.

Als mijn stem dan zo belangrijk is, waarom mag ik ze dan niet verheffen in het parlement?

Savatage
23 augustus 2007, 23:50
Vlaams Belang

Escritor
23 augustus 2007, 23:52
lombas: laat u verkiezen door het volk!

Ik stemde sp.a, zou dat nu ook doen.
Zeker nu Freya'tje weg is :)

lombas
23 augustus 2007, 23:53
lombas: laat u verkiezen door het volk!

Ik stemde sp.a, zou dat nu ook doen.
Zeker nu Freya'tje weg is :)

Waarom zou ik in godsnaam verkozen moeten worden om mijn mond open te mogen trekken?

Dat zijn Romeinse praktijken (waar de Atheense isegoria niet geldde).

En Rome was nu niet bepaald een democratie.

Pelgrim
24 augustus 2007, 09:36
In een stemhokje ben ik maar 1/X miljoenste. Toch ben ik zelf een 1/1de.


tot dat besef was ik ook gekomen bij de vorige verkiezingen. Eigenlijk stel je als individu niet veel voor, want zelfs als je zou willen kan je niet tegen de stroom van de grote massa inroeien.

Anderzijds, elke kudde heeft een herder, die de weg wijst. Al is jouw stem dan in absolute cijfers gezien slechts een tien miljoenste waard, je kan wel proberen nog duizenden andere kuddemensen te overhalen om voor jou (of jouw kandidaat) te stemmen.
Dat betekent dat democratie eigenlijk niet in het stemhokje zit, niet in jouw recht om te 'gaan stemmen', maar in jouw recht om zelf aan politiek te doen.

Pelgrim
24 augustus 2007, 09:36
massa en voorhoede, zo zou Lenin het formuleren :)

Hawkeye
24 augustus 2007, 09:49
tot dat besef was ik ook gekomen bij de vorige verkiezingen. Eigenlijk stel je als individu niet veel voor, want zelfs als je zou willen kan je niet tegen de stroom van de grote massa inroeien.

Anderzijds, elke kudde heeft een herder, die de weg wijst. Al is jouw stem dan in absolute cijfers gezien slechts een tien miljoenste waard, je kan wel proberen nog duizenden andere kuddemensen te overhalen om voor jou (of jouw kandidaat) te stemmen.
Dat betekent dat democratie eigenlijk niet in het stemhokje zit, niet in jouw recht om te 'gaan stemmen', maar in jouw recht om zelf aan politiek te doen.

Maar je bekijkt het veel te groot. Voor de kamer wordt er per provincie gekozen (en in Vlaams-Brabant in arrondissementen). Als je behoort tot de kieskring Leuven dan ben je maar 1 op de 500 000 en dan kan 1 stem een zetel maken.