PDA

View Full Version : Partijfinanciering


Supe®Staaf
15 februari 2004, 21:27
Het Vlaamsblok krijgt �* rato van zijn stemmen een dotatie Belgisch geld.
Voelen jullie dat niet als gênant aan, geld ontvangen uit de hand waarin jullie eigenlijk wensen te bijten :?:

Vroeger kon als argument gelden dat elke partij dit kreeg, maar sinds de ondemocratische arbitrair hoge kiesdrempels gaat dit argument niet meer op.

Of hoeft België niet direct meer te barsten eens jullie misschien op bestuurlijk fluweel plaatsnemen (naar analogie met VU/Spirit o.a.) :?:

Rr00ttt
15 februari 2004, 21:48
Ik zie niet in wat er verkeerd is aan geld aannemen dat niet van de belgische staat komt, maar van jouw kiezers. Je doet net alsof dat dat geld uiteindelijk niet van mensen komt die het vlaams nationale gedachtengoed delen/op het vb stemmen. Het is immers proportioneel.

VB kiezers laten bijdragen aan de partijfinanciering, maar hun geld besteden aan partijen waaraan zij dat absoluut niet wensen te besteden is daarentegen zeer erg . Als het zover komt, vind ik dan ook dat VB kiezers op zijn minst een equivalent belastingvoordeel zouden moeten krijgen.

Je zal toch met iets doorslaggevender argumenten moeten komen vrees ik :?

Vicky
15 februari 2004, 23:22
Bovendien bijten Walen al zolang in de hand die hen voedt. Dat heeft de Belgicisten er nooit van weerhouden het geld in één richting te laten stromen.

Misschien is het niet zo geweten, maar ook Vlaams Blokkers betalen belastingen. En misschien is het nog minder geweten, dat veel ondernemers Vlaams Blokkers zijn en nu net die groep financiert voor 70 % de sociale kas.

FredN
16 februari 2004, 00:05
En hoeveel percent van die ondernemers is dan wel vlaams blokstemmer?

Supe®Staaf
16 februari 2004, 00:14
Je doet net alsof dat dat geld uiteindelijk niet van mensen komt die het vlaams nationale gedachtengoed delen/op het vb stemmen. Het is immers proportioneel.
Je huldigt een rare opvatting inzake proportionaliteit.

N-VA 200.000 kiezers->1 zetel
Vlaamsblok 3x méér kiezers->18x méér zetels

Den Duisteren Duikboot
16 februari 2004, 00:17
Het Vlaamsblok krijgt �* rato van zijn stemmen een dotatie Belgisch geld.
Voelen jullie dat niet als gênant aan, geld ontvangen uit de hand waarin jullie eigenlijk wensen te bijten :?:

Vroeger kon als argument gelden dat elke partij dit kreeg, maar sinds de ondemocratische arbitrair hoge kiesdrempels gaat dit argument niet meer op.

Of hoeft België niet direct meer te barsten eens jullie misschien op bestuurlijk fluweel plaatsnemen (naar analogie met VU/Spirit o.a.) :?:

Och, het Vlaams Blok heeft geld genoeg. Fund raising dinners enzo.

Rr00ttt
16 februari 2004, 01:17
Je huldigt een rare opvatting inzake proportionaliteit.


Bon over de essentie zijn we het al eens. Ie het vlaams blok kan dat geld best aannemen want het komt van haar kiezers.

Dus dan het achterhoede gevecht waarmee je dacht de aandacht te kunnen afleiden. Mijn woorden verdraaien alsof ik vindt dat het belgisch kiessysteem eerlijk is. (met als verhoopt nevendoel dan ook nog eens de spanningen tussen vlaams-nationalisten onderling op te drijven)

Natuurlijk niet. Ik ben voorstander van een democratie. In een democratie is het aantal zetels proportioneel met het aantal kiezers.

Ik ben er zo bijvoorbeeld ook voorstander van dat een vlaamse en waalse stem even veel waarde hebben op politiek vlak. M.a.w. dat een volledige hervorming en democratisering van het belgisch kiessysteem zich opdringt. Ik neem aan dat jij, als rechtgeaard democraat, het daar dan met mij over eens bent en dat je ook vind dat aan deze situatie dringend een einde gemaakt moet worden?

Fijn zo, misschien komen we wel aan een gezamenlijk programma om een coalitie mee te vormen :p

Vicky
16 februari 2004, 09:10
En hoeveel percent van die ondernemers is dan wel vlaams blokstemmer?

Als ondernemer ken ik uiteraard heel veel andere ondernemers, je zou er dus aardig staan van kijken hoeveel, en vooral wie pro-Vlaams Blok is.

Om je een voorbeeld te geven heb ik bij de vorige verkiezingscampagne op drie industrieterreinen, alle ondernemers bezocht. Amper twee waren niet bereid te luisteren...

Om voor het Vlaams Blok te stemmen hoeven ze niet allemaal in het bezit te zijn van een lidkaart, hé! :wink:

Gentenaar
16 februari 2004, 18:07
Misschien is het niet zo geweten, maar ook Vlaams Blokkers betalen belastingen. En misschien is het nog minder geweten, dat veel ondernemers Vlaams Blokkers zijn en nu net die groep financiert voor 70 % de sociale kas.

Huh?? Je bedoelt toch zeker niet die ondernemers die zwart werk aanbieden en belastingen ontduiken? Of bedoel je diegene die bankrekeningen hebben in het buitenland, en nu genieten van de fiscale amnestie? Of heb je het over die ondernemers die de loonlast willen verlagen, en op die manier de sociale kas nog meer onder druk willen zetten?
Ik heb alle respect en sympathie voor de kleine ondernemers, die vaak niet anders kunnen dan hier en daar eens wat sjoemelen om de eindjes aan mekaar te kunnen knopen, maar vooralsnog zijn zij in de minderheid.

Ik vraag me af of het blok met haar programma deze kleine ondernemers helpt, of vooral de groten nog groter wil maken.

Als ondernemer ken ik uiteraard heel veel andere ondernemers, je zou er dus aardig staan van kijken hoeveel, en vooral wie pro-Vlaams Blok is.

Om je een voorbeeld te geven heb ik bij de vorige verkiezingscampagne op drie industrieterreinen, alle ondernemers bezocht. Amper twee waren niet bereid te luisteren...

Om voor het Vlaams Blok te stemmen hoeven ze niet allemaal in het bezit te zijn van een lidkaart, hé!

Het wordt steeds moeilijker om te geloven dat het blok een partij is voor de kleine man.

Rr00ttt
16 februari 2004, 18:15
Ik vraag me af of het blok met haar programma deze kleine ondernemers helpt, of vooral de groten nog groter wil maken.


Que? Voor zover mij bekend ziet het VB de KMO als basis voor onze economie. Als je wil weten wie er graag multinationals binnenhaalt tenkoste van de KMO's moet je eerder bij onze paarse regering zijn. (Zie ook de kritiek van werkgeversorganisaties (onafhankelijke) op het beleid van Paars)

thePiano
16 februari 2004, 18:19
Het Vlaamsblok krijgt �* rato van zijn stemmen een dotatie Belgisch geld.


Correctie super: ze worden in EURO's uitbetaald, zo Belgisch is dat niet meer. :P

Knipp
16 februari 2004, 22:50
Bovendien bijten Walen al zolang in de hand die hen voedt. Dat heeft de Belgicisten er nooit van weerhouden het geld in één richting te laten stromen.

Misschien is het niet zo geweten, maar ook Vlaams Blokkers betalen belastingen. En misschien is het nog minder geweten, dat veel ondernemers Vlaams Blokkers zijn en nu net die groep financiert voor 70 % de sociale kas.

Zeg je nu dat van de sociale transfer naar wallonië 70% door bedrijven wordt betaald en 30% door personen ?
De sociale transfer is denk ik volgens de KBC studie het grootste transfer kanaal. Dat kanaal zou dus voor 70% worden gevoed door bedrijven en maar 30% door personen.

Korrekt ?

Een algemenere vraag in dezelfde richting :

Met het primaire inkomen wordt bedoeld, het inkomen voor de herverdeling door de overheid = het totale inkomen van de particulieren en de vennootschappen voor de heffing van belastingen of sociale bijdragen en voor de toekenning van uitkeringen of subsidies.

Kent iemand het aandeel van de vennootschappen vs de particulieren in
het totale primaire inkomen ?

Bobke
16 februari 2004, 23:23
Huh?? Je bedoelt toch zeker niet die ondernemers die zwart werk aanbieden en belastingen ontduiken?
Die stemmen toch op de Sp-a ? :?
Zwartwerk aan lage lonen wordt toch door illegalen gedaan.

Supe®Staaf
18 februari 2004, 17:08
Bon over de essentie zijn we het al eens. Ie het vlaams blok kan dat geld best aannemen want het komt van haar kiezers.
Eigenlijk zijn we het niet echt danig eens.
Als je de stemmen die niet gehonoreerd worden samentelt, dan krijg je een fiks pak Belgische kiezers die ondanks hun meebetalen via belasting aan die partijfinancieringen, hun partij niet proportioneel, dus niet correct bejegend zien.
Dubble gênant: Belgisch geld aanvaarden, en dan nog via een ondemocratische verdeelsleutel........

Dus dan het achterhoede gevecht waarmee je dacht de aandacht te kunnen afleiden. Mijn woorden verdraaien alsof ik vindt dat het belgisch kiessysteem eerlijk is. (met als verhoopt nevendoel dan ook nog eens de spanningen tussen vlaams-nationalisten onderling op te drijven)
Dat het kiessysteem niet democratisch is, daar kan geen mens nog aan twijfelen.
Correct ware: één stem->één bedrag.
Toch stemde het Vlaamsblok niet tegen de nieuwe hoge drempels.
Gevolg N-VA onderaf. Mission accomplished?

Ik ben er zo bijvoorbeeld ook voorstander van dat een vlaamse en waalse stem even veel waarde hebben op politiek vlak. M.a.w. dat een volledige hervorming en democratisering van het belgisch kiessysteem zich opdringt. Ik neem aan dat jij, als rechtgeaard democraat, het daar dan met mij over eens bent en dat je ook vind dat aan deze situatie dringend een einde gemaakt moet worden?
Natuurlijk.
Die discrepantie klaagde ik keer op keer aan in de drempeldebatten voor de federale verkiezingen.

Guderian
18 februari 2004, 17:49
Het Vlaamsblok krijgt �* rato van zijn stemmen een dotatie Belgisch geld.
Voelen jullie dat niet als gênant aan, geld ontvangen uit de hand waarin jullie eigenlijk wensen te bijten :?:



:roll: Belgisch geld?!?!? 8O :roll: 8O :roll:

Beste Staaf, het is VLAAMS geld, want het is Vlaanderen die de belgische staat op financieel vlak in leven houdt. Vlaanderen draagt in verhouding tot het bevolkingsaandeel meer bij aan de inkomsten van de federale overheid dan Wallonië.

Supe®Staaf
18 februari 2004, 17:53
Beste Staaf, het is VLAAMS geld, want het is Vlaanderen die de belgische staat op financieel vlak in leven houdt. Vlaanderen draagt in verhouding tot het bevolkingsaandeel meer bij aan de inkomsten van de federale overheid dan Wallonië.
Oeps sorry.
Ik was het even vergeten.
Walen betalen geen belastingen.
Dat zijn enkel opeters van Vlaams kapitaal vanuit hun luie zetel. :roll:

Knuppel
18 februari 2004, 18:13
Vlaanderen draagt in verhouding tot het bevolkingsaandeel meer bij aan de inkomsten van de federale overheid dan Wallonië.

Wat waar is mag het gezegd worden.

Ook en zelfs als het door Guderian gezegd wordt.

Supe®Staaf
18 februari 2004, 19:04
Vlaanderen draagt in verhouding tot het bevolkingsaandeel meer bij aan de inkomsten van de federale overheid dan Wallonië.

Wat waar is mag het gezegd worden.

Ook en zelfs als het door Guderian gezegd wordt.
Een grove veralgemening is nooit volledig waar.
In verhouding draagt Vlaanderen misschien meer bij, maar neemt in verhouding ook meer uit de federale pot.
Dus dat gaat niet op hee!