PDA

View Full Version : Vreemdelingenstemrecht en België


Foundation
16 februari 2004, 05:43
Beste Filip,

Het Vlaams Blok is zeer actief in het comite tegen het vreemdelingenstemrecht van Ward Beysen. De BUB is ook sterk gekant tegen migrantenstemrecht, en heeft zelfs een tijd getwijfeld of zij zich zou aansluiten of niet. Dat het op niets is uitgedraaid, heeft slechts met een zaak te maken: de binding die het comite maakt van haar zaak met de Vlaamse zaak.

Ook in Wallonië zijn zeer veel mensen te vinden die tegen het vreemdelingenstemrecht zijn. Waarom breidt u uw actie niet uit tot daar? Natuurlijk, dan moet het comite enkele dingen laten varen: het continue provocerende zwaaien met Vlaamse vlaggen, bijvoorbeeld, zal toenadering tot de franstalige bevolking niet gemakkelijker maken. Nochtans zal de kracht van haar roep des te groter, algemener en weider verspreid zijn.

De hoofdreden voor het afhouden van de boot door ons, is dat dit comité zich niet enkel bezig houdt met het migrantenstemrecht, maar ook met andere partijpunten van bijvoorbeeld het Vlaams Blok. Voor ons hebben de acties tegen het migrantenstemrecht niets te maken met acties voor Vlaamse onafhankelijkheid. De Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd van bijvoorbeeld het Vlaams Blok en de N-VA van dhr. Storme, heeft voor ons geen enkele binding met het migrantenstemrecht, en dient dus niet betrokken te worden in dit comité.

Ik wens dan ook duidelijk te maken: enkel en alleen als men bij de basis blijft, namelijk het niet-partijgebonden ageren tegen het migrantenstemrecht, heeft het comité de mogelijkheid om op brede steun te rekenen, van naar schatting driekwart van de Vlaamse en misschien zelfs Belgische bevolking. Doe daar een flamingantische strijd bij, en van dat grote draagvlak blijft hoop en al een kwartje over. Minder is meer, en om iets te bereiken, kunt u maar beter met meer zijn.

Kunt u hiermee akkoord zijn?

Foundation
16 februari 2004, 22:34
Tiens... 't moet zijn dat het moeilijk is of zo...

Foundation
17 februari 2004, 23:54
Allez, volgende poging: waarom de link tussen migrantenstemrecht en de Vlaamse strijd?

Filip Dewinter
18 februari 2004, 09:53
Allez, volgende poging: waarom de link tussen migrantenstemrecht en de Vlaamse strijd?

Kan u me verduidelijken op welke wijze het comité tegen het stemrecht voor vreemdelingen een 'Vlaamse strijd' voert? Het comité beperkt zijn actiradius immers tot het vreemdelingenstemrecht en neemt verder geen politieke standpunten in.

Uiteraard laat het comité wel niet na te wijzen op het feit dat een grote meerderheid van de Vlaamse volksvertegenwoordigers tegenstander is van het vreemdelingenstemrecht. Dat is nu eenmaal een feit. Het vreemdelingenstemrecht kan enkel worden gerealiseerd doordat quasi alle Franstalige parlementsleden, aangevuld een kleine Vlaamse minderheid, het willen goedkeuren. Er is in Vlaanderen maar één in het parlement vertegenwoordigde partij die voorstander is van het vreemdelingenstemrecht: de SP.a, een partij die nog geen vierde (23%) van het Vlaamse electoraat vertegenwoordigt. Overigens liet de SP.a al diverse malen horen het stemrecht zo snel mogelijk gerealiseerd te willen zien, zodat de kiezer alles vergeten is bij de verkiezingen. Ook de SP.a beseft immers dat de Vlaamse autochtone kiezer niet gediend is met het vreemdelingenstemrecht.

De Vlamingen krijgen het vreemdelingenstemrecht dus opgelegd door Franstalige parlementsleden die zij niet hebben verkozen en zij ook niet electoraal kunnen afstraffen. Een dergelijke handelswijze kan onmogelijk worden beschouwd als een normale democratische besluitvorming in een federaal land. Daarbij komt nog dat een verkozen Franstalig parlementslid minder kiezers vertegenwoordigt dan een Vlaams.

Dit is een objectieve vaststelling. Als Vlaams Blokker hoop ik bovendien dat door deze affaire vele Vlamingen zullen beseffen dat het voortbestaan van België slecht is voor Vlaanderen. Het comité (met ward Beysen als voorzitter) neemt in deze laatste kwestie echter geen standpunt in.

Foundation
18 februari 2004, 15:25
Om te beginnen is er het gezwaai met Vlaamse vlaggen, onder meer bij uw acties aan het VLD congres. Daar was iemand van ons bij die lid is van het comite, die het bevel kreeg haar Belgische vlag weg te doen. Verder zijn er nog het op de website constant spreken over de Vlaamse meerderheid, het Vlaamse volk, kortom, een scherpe tweedeling. Ook het beperken van de actie tot Vlaanderen, terwijl ook de Waalse bevolking niet al te veel moet weten van dat stemrecht, doet mij dat besluiten. U voert uw strijd in Vlaanderen, louter op het Vlaams niveau, u wenst een Vlaams referendum. Een Belgische strijd kan ik dat dan niet noemen: het woord België komt enkel voor als het over de nationaliteit gaat. Ach ja, die heet Belgisch...

Dat het mogelijk is dat Franstalige partijen hun wil opleggen aan Nederlandstalige heeft verschillende oorzaken. Ten eerste het feit dat er gesplitst is geweest in het verleden op basis van taal. De regionale belangen kwamen op het voorplan, en een feodalisering was begonnen. De enige manier om rechtstreeks te kunnen intervenieren in wat er gebeurt aan de overkant van de taalgrens, zijn een unitair België met partijen en politici die in het belang van heel Belgie, en dus niet alleen hun taalgenoten, moeten handelen en beoordeeld kunnen worden.

De pariteiten zijn daarbij uit den boze, immers als elke politicus het belang van België respecteert en zijn taalgroep niet voortrekt (de media kunnen daar een soort "sociale controle" op uitoefenen), zijn die niet meer nodig.

Verder lijkt het maar niet mogelijk te zijn om een Vlaamse eenheid te bekomen en een alarmbelprocedure ook in Vlaanderen uit te lokken. Ik weet niet aan wie of wat dat ligt, ik maak er enkel uit op dat de vervlaamsing meer op gebakkelei en verdeeldheid uitdraait dan op beter bestuur in hechtheid.

En tja, als de vervlaamsing niet werkt, waarom voert u uw strijd dan niet Belgisch? Waarom het steeds hebben over de Vlaamse meerderheid, als u de Belgische ook heeft?

Dat bedoel ik met die koppeling met een Vlaamse strijd. En daar kan BUB niet mee akkoord gaan. Hoe onafhankelijk u zich ook mag noemen, en ik geloof best dat jullie onafhankelijk zijn, daar niet van: als de Belgische stem gesommeerd wordt te zwijgen, dan hoeft het voor ons niet...