PDA

View Full Version : Gezocht: staatsman/vrouw


Jo Creten
24 augustus 2007, 23:59
J.L. Dehaene was, tenminste toen hij premier was, een staatsman.
G. Verhofstadt was dat al iets minder.

Y. Leterme heeft zich echter nog niet getoond als een staatsman. Ook tijdens deze regeringsvorming is hij oppositie blijven voeren.

Dit sterkt mijn overtuiging dat hij beter de leider was gebleven van de Vlaamse regering. Nu gaat K. Peeters verder op het elan van G. Verhofstadt: "Optimism is a moral duty". Zeggen dat alles goed gaat, dat de Vlaamse regering zich niets aantrekt van de moeilijke Belgische regeringsvorming, dat ze wel wachten tot de bevoegdheden naar haar toe zullen stromen en nog eens herhalen dat alles goed gaat. Of wacht eens. Het was niet eens K. Peeters, want die is nauwelijks in beeld geweest. Het was die rare vogel, B. Anciaux, van een partij die zelf niet meer in de Belgische Kamer aanwezig is, die op zijn weblog vrolijk lachend vertelde dat er geen vuiltje aan de lucht is. Ik hoop dat hij niet doelde op de klimaatverandering.

De zoektocht naar een goed staatsman of -vrouw voor Vlaanderen gaat verder. Heeft iemand een suggestie?

Juan
25 augustus 2007, 00:00
definitie staatsman: iemand die bereid is de Vlaamse eisen in te slikken in ruil voor het federale premierschap

the outlaw torn
25 augustus 2007, 00:02
eigenlijk niet, leterme was nen goeien.

vervotte ga ook al nt, want die is ook vertrokken, vr de moment nt nee.

ik laat wel iets wel weten,mocht het veranderen :-P

ik heb het hier over minister-presidentschap van de vlaamse regering.

federaal is leterme toch nog den besten vr premierschap van belgie denk ik, en eignelijk ook wel van onafhankelijk vlaanderen denk ik.

lombas
25 augustus 2007, 00:10
Ja, 't is al in orde, ik ben er.

Eddy B
25 augustus 2007, 00:23
Ja, 't is al in orde, ik ben er.
Sorry, nee, da ga ni he... Als secretaris generaal van de VN... nee, wij willen gene dubbelpostjespakker...:)

the outlaw torn
25 augustus 2007, 00:25
Sorry, nee, da ga ni he... Als secretaris generaal van de VN... nee, wij willen gene dubbelpostjespakker...:)

idd, eddy, da's iet vr u jong, direct de hoogste post. :-P

Eddy B
25 augustus 2007, 00:32
idd, eddy, da's iet vr u jong, direct de hoogste post. :-P
Tzou nog kunnen : ik ben hier gewoon parlementslid :)

the outlaw torn
25 augustus 2007, 00:32
Tzou nog kunnen : ik ben hier gewoon parlementslid :)

lol :-P

Jo Creten
25 augustus 2007, 00:32
definitie staatsman: iemand die bereid is de Vlaamse eisen in te slikken in ruil voor het federale premierschap

Ik maak me geen zorgen over de Franstaligen in dit land. Zij hebben net op tijd ingezien dat E. Di Rupo voor hen geen goede keuze was. En de PS zal zeer hard moeten veranderen, als zij nog terug een partij van betekenis willen worden. Maar de MR, de CDh en Ecolo schijnen mij wel degelijk te geven om de Franstalige bevolking.

Kan u mij echter een definitie geven van wat de Vlaamse eisen zijn? Voor mij is de voornaamste Vlaamse eis: goed bestuur. Vindt u werkelijk dat de Vlaamse regering (http://www3.vlaanderen.be/communicatie/cms_files/file149.doc) die opdracht momenteel goed vervult? Ik vind dat het hoog tijd wordt dat zij zich bewijzen. Anders heeft het voor mijn part geen zin om deze Vlaamse regering extra bevoegdheden toe te delen.

Staatsmanschap hoeft voor mij niet samen te hangen met de Belgische federale staat. Ook in Vlaanderen kan een politicus zijn diplomatieke bekwaamheid bewijzen. Een goede leider voor Vlaanderen mag best de titel van staatsman krijgen. Maar wat is me dat een zooitje ongeregeld de laatste tijd. Het is zelfs zo dat ik de commentaar van Bart De Wever in Ter Zake gisterenavond van de afgelopen dagen nog de verstandigste vind. En dat is heel wat. Alleen zit hij niet in de positie om enige leiderschapskwaliteiten te bewijzen.

Of er goed bestuur is over Vlaanderen vanuit de Vlaamse of vanuit de Belgische regering maakt voor mij weinig verschil, liefst door allebei zolang daarover geen uitsluitsel is. Maar a.u.b. op zijn minst door één van de twee.

Eddy B
25 augustus 2007, 00:38
Ik maak me geen zorgen over de Franstaligen in dit land. Zij hebben net op tijd ingezien dat E. Di Rupo voor hen geen goede keuze was. En de PS zal zeer hard moeten veranderen, als zij nog terug een partij van betekenis willen worden. Maar de MR, de CDh en Ecolo schijnen mij wel degelijk te geven om de Franstalige bevolking.

Kan u mij echter een definitie geven van wat de Vlaamse eisen zijn? Voor mij is de voornaamste Vlaamse eis: goed bestuur. Vindt u werkelijk dat de Vlaamse regering (http://www3.vlaanderen.be/communicatie/cms_files/file149.doc) die opdracht momenteel goed vervult? Ik vind dat het hoog tijd wordt dat zij zich bewijzen. Anders heeft het voor mijn part geen zin om deze Vlaamse regering extra bevoegdheden toe te delen.

Staatsmanschap hoeft voor mij niet samen te hangen met de Belgische federale staat. Ook in Vlaanderen kan een politicus zijn diplomatieke bekwaamheid bewijzen. Een goede leider voor Vlaanderen mag best de titel van staatsman krijgen. Maar wat is me dat een zooitje ongeregeld de laatste tijd. Het is zelfs zo dat ik de commentaar van Bart De Wever in Ter Zake gisterenavond van de afgelopen dagen nog de verstandigste vind. En dat is heel wat. Alleen zit hij niet in de positie om enige leiderschapskwaliteiten te bewijzen.

Of er goed bestuur is over de Vlaamse regering vanuit de Vlaamse of vanuit de Belgische regering maakt voor mij weinig verschil, liefst door allebei, maar a.u.b. op zijn minst door één van de twee.
Ja, voor jou is het heel eenvoudig he : gewoon eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen, en basta.
Maar is dat echt de verstandige weg? Laat het maar zo lang duren dat ze er zelf door gaan hebben dat ze nergens meer komen met hun NON, en dat ze zélf voor de keus staan : gelijkheid met de Vlamingen ipv bevoorrechte positie, of ieder zijns weegs gaan. We willen niet direct een revolutie he. Laten we nog even geduld hebben, het been stijfhouden, en afwachten. We zijn op de goede weg.
Natuurlijk staat elke dag mijn hart een beetje stil uit angst voor eventuele toegevingen, maar : so far, so good!

HAMC
25 augustus 2007, 00:52
Ja, voor jou is het heel eenvoudig he : gewoon eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen, en basta.
Maar is dat echt de verstandige weg? Laat het maar zo lang duren dat ze er zelf door gaan hebben dat ze nergens meer komen met hun NON, en dat ze zélf voor de keus staan : gelijkheid met de Vlamingen ipv bevoorrechte positie, of ieder zijns weegs gaan. We willen niet direct een revolutie he. Laten we nog even geduld hebben, het been stijfhouden, en afwachten. We zijn op de goede weg.
Natuurlijk staat elke dag mijn hart een beetje stil uit angst voor eventuele toegevingen, maar : so far, so good!

Als uw doel uiteindelijk ook een onafhankelijk Vlaanderen is waarom wilt u de zaak dan zonodig trekken? Korte pijn zou veel beter zijn, voor Vlaanderen maar ook voor Wallonie.

Jo Creten
25 augustus 2007, 00:57
Ja, voor jou is het heel eenvoudig he : gewoon eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen, en basta.
Maar is dat echt de verstandige weg? Laat het maar zo lang duren dat ze er zelf door gaan hebben dat ze nergens meer komen met hun NON, en dat ze zélf voor de keus staan : gelijkheid met de Vlamingen ipv bevoorrechte positie, of ieder zijns weegs gaan. We willen niet direct een revolutie he. Laten we nog even geduld hebben, het been stijfhouden, en afwachten. We zijn op de goede weg.
Natuurlijk staat elke dag mijn hart een beetje stil uit angst voor eventuele toegevingen, maar : so far, so good!

Dat is het werk van de federale onderhandelaars. En ik hoop dat zij uiteindelijk een federaal regeerakkoord kunnen tekenen, dat aanleiding kan geven voor een goed federaal bestuur, in de huidige staatsvorm of tijdens en na een staatshervorming.

Maar ik verwacht dat er nu ook gewerkt (http://www.krispeeters.be/viewobj.jsp?id=300991) wordt in de Vlaamse regering. Als je bekijkt dat daar toch al belangrijke bevoegdheden zijn en als je bekijkt hoe de Vlaamse ministers daar de dienst uitmaken, met een Vlaamse eerste minister die nauwelijks nog in beeld komt, dan twijfel ik daar zeer aan.

Indrukwekkend (http://www.krispeeters.be/reportages.jsp), toch?

born2bewild
25 augustus 2007, 03:59
Yves leterme kan tenminste rechtop blijven lopen.

Dehaene is een zwijn in de modderpoel, en Vhrfstd kent maar een standje: op z'n *******.

go Yves

born2bewild
25 augustus 2007, 04:00
Ja, 't is al in orde, ik ben er.

mijn stem heb je

born2bewild
25 augustus 2007, 04:01
Ik maak me geen zorgen over de Franstaligen in dit land.

ik ook niet. Ik maak me wel zorgen over u.

Eddy B
25 augustus 2007, 09:24
Dat is het werk van de federale onderhandelaars. En ik hoop dat zij uiteindelijk een federaal regeerakkoord kunnen tekenen, dat aanleiding kan geven voor een goed federaal bestuur, in de huidige staatsvorm of tijdens en na een staatshervorming.

Maar ik verwacht dat er nu ook gewerkt (http://www.krispeeters.be/viewobj.jsp?id=300991) wordt in de Vlaamse regering. Als je bekijkt dat daar toch al belangrijke bevoegdheden zijn en als je bekijkt hoe de Vlaamse ministers daar de dienst uitmaken, met een Vlaamse eerste minister die nauwelijks nog in beeld komt, dan twijfel ik daar zeer aan.

Indrukwekkend (http://www.krispeeters.be/reportages.jsp), toch?
Zou heel wat indrukwekkender zijn als iemand verkozen zou zijn... De legitimiteit baart me zorgen.

Rene Artois
25 augustus 2007, 14:24
J.L. Dehaene was, tenminste toen hij premier was, een staatsman.
G. Verhofstadt was dat al iets minder.

Y. Leterme heeft zich echter nog niet getoond als een staatsman. Ook tijdens deze regeringsvorming is hij oppositie blijven voeren.

../..

De zoektocht naar een goed staatsman of -vrouw voor Vlaanderen gaat verder. Heeft iemand een suggestie?

Dehaene deed weinig anders dan belastingen verhogen, Verhofstadt verkocht de huisraad en geen van beiden trok zich iets van hun verkiezingsbeloftes aan. De partij die dat soort staatsman levert weet op voorhand dat ze in 2009 plezante verkiezingen tegemoet gaan.

Rene Artois
25 augustus 2007, 14:40
Ik maak me geen zorgen over de Franstaligen in dit land. Zij hebben net op tijd ingezien dat E. Di Rupo voor hen geen goede keuze was. En de PS zal zeer hard moeten veranderen, als zij nog terug een partij van betekenis willen worden. Maar de MR, de CDh en Ecolo schijnen mij wel degelijk te geven om de Franstalige bevolking.

Zoveel heeft de PS nu ook weer niet verloren. Ze zijn niet meer de grootste partij maar daarmee is ook alles gezegd. Ze betekent nog steeds heel wat. Men kan met reden zeggen dat de SP.a meer onder de schandalen van de PS geleden heeft dan de PS zelf. Daarenboven mogen ze rekenen op de onvoorwaardelijke steun van cdH en hebben ze een volledige greep op de administratie.