PDA

View Full Version : Precies cijfer van de transfer naar Wallonië?


Knipp
16 februari 2004, 17:50
Beste,

Op verschillende plaatsen spreekt het VB over een zeer grote financiële
transfer van Vlaanderen naar Wallonië.

Wat zijn volgens u hier de precieze cijfers ?
Wat betekent dit in percentage van het primaire inkomen ?

Wat zijn de bronnen voor uw cijfers ?

Als zou blijken dat tussen Vlaanderen en Europa een financiële transfer bestaat die hoger ligt dan de gemiddelde financiële transfer,
zou u dan pleiten Vlaanderen los te maken van Europa ?

Ik hoop oprecht dat u bereid bent deze discussie gedetailleerd te voeren.

rainman
16 februari 2004, 18:00
Knipp,

Goeie vraag. Ik was net van zin om hetzelfde te posten. :lol:

alpina
16 februari 2004, 18:07
Natuurlijk is er van Vlaanderen naar Europa een hogere financiele stroom dan van het gemiddelde Europese land naar Europa, Vlaanderen is immers een relatief welvarende regio, maar als je die cijfers naast die van de cijfers van de geldstroom naar Wallonie legt dan is die stroom wel belachelijk klein. Al die cijfers zijn hier ooit al de revue gepasseerd op dit forum maar ik ben even te lui om ze op te zoeken.

Toxandrijn
16 februari 2004, 18:38
net als rainman wou ik hier ook iets over gaan posten.

Van waar komt dat cijfer in het Vlaams Blok-programma van 11 miljard euro.
Bij mijn weten berekende KBC in 1999 dat de transfer 5 mld euro bedroed, en recentelijk actualiseerde ze dit tot 5,5 mld euro (als ik met niet vergis stond dit in de eerste editie van De Tijd-nieuwe stijl).
Voor de rest weet ik dat in de jaren 80 door leuvense economen (o.l.v.Paul van Rompuy) dat door afbetaling van de staatsschuld vlaanderen 3 mld euro misliep. Mag men zich nog baseren op deze cijfers?

Soit, samen gaat dat dus over maximaal 8 mld euro ( volgens het VBO over 2,5 mld euro) Wanwaar komt de rest? (want we zijn toch nog niet aan de elf)

Los daarvan, wat me nog meer bezighoudt. Hoe gaat u dat terugrecupereren. Een gedachte-oefening: u wenst dat Vlaanderen onafhankelijk wordt. Nu ben ik die gedachte bepaald niet ongenegen, maar hier zal toch een zekere toestemming van de franstaligen voor nodig zijn. Unilaterale afscheiding is alleen mogelijk bij revolutie, en dat lijkt me weinig realistisch anno 2004. Bij een scheiding met onderlinge toestemming (wat dus misschien wel zal kunnen) zal toch een zekere vorm van 'alimentatie' nodig zijn. Ik had persoonlijk gedacht aan een soort 'Marshallplan voor de Waalse economie'. hoe ziet u dat? Zelfs in de meest voordelige situatie lijkt me evident dat we minimaal 60% van de staatsschuld zullen opnemen.

Knipp
16 februari 2004, 19:24
net als rainman wou ik hier ook iets over gaan posten.


Los daarvan, wat me nog meer bezighoudt. Hoe gaat u dat terugrecupereren. Een gedachte-oefening: u wenst dat Vlaanderen onafhankelijk wordt. Nu ben ik die gedachte bepaald niet ongenegen, maar hier zal toch een zekere toestemming van de franstaligen voor nodig zijn. Unilaterale afscheiding is alleen mogelijk bij revolutie, en dat lijkt me weinig realistisch anno 2004. Bij een scheiding met onderlinge toestemming (wat dus misschien wel zal kunnen) zal toch een zekere vorm van 'alimentatie' nodig zijn. Ik had persoonlijk gedacht aan een soort 'Marshallplan voor de Waalse economie'. hoe ziet u dat? Zelfs in de meest voordelige situatie lijkt me evident dat we minimaal 60% van de staatsschuld zullen opnemen.

Interessante vraag.
Dit is een afzonderlijke topic waard !

thePiano
16 februari 2004, 19:35
Beste,

Op verschillende plaatsen spreekt het VB over een zeer grote financiële
transfer van Vlaanderen naar Wallonië.

Wat zijn volgens u hier de precieze cijfers ?
Wat betekent dit in percentage van het primaire inkomen ?

Wat zijn de bronnen voor uw cijfers ?

Als zou blijken dat tussen Vlaanderen en Europa een financiële transfer bestaat die hoger ligt dan de gemiddelde financiële transfer,
zou u dan pleiten Vlaanderen los te maken van Europa ?

Ik hoop oprecht dat u bereid bent deze discussie gedetailleerd te voeren.

Wat mij ook benieuwd in die vraag van je, is of in dat vooropgestelde cijfer door het Vlaams Blok, ook rekening werd gehouden (of niet) met Brussel.

Ik vermoed wel dat het Blok de financieel/economische situatie van Brussel bij Vlaanderen heeft geteld vermits het Blok er vanuit gaat dat Brussel geen apart gewest mag zijn maar bij Vlaanderen hoort en er de hoofdstad van zou moeten worden.

Maar ik had dit toch graag bevestigd gezien door het Blok. Dan weten we zelf ook hoe er gerekend zou moeten worden.

Knipp
17 februari 2004, 10:20
Bij mijn weten berekende KBC in 1999 dat de transfer 5 mld euro bedroed, en recentelijk actualiseerde ze dit tot 5,5 mld euro g niet aan de elf)




Een studie van het VBO zou de transfer beduidend lager schatten,
maar op het web kon ik die studie niet vinden.
Ook de resultaten van de KBC studie heb ik maar uit tweede hand.
Heeft iemand hier een link naar die studies ?

Zowel KBC als VBO zijn niet bepaald neutrale bronnen.
Omdat de transfer via de sociale zekerheid vooral door bedrijven wordt betaald, zijn zowel KBC als VBO ( belangenverdediger van bedrijven) tegelijk onderzoeker en belanghebbende partij hier.

KBC is een zeer groot bedrijf, dat de laatste jaren enorme winsten maakt,
ik zou wel eens willen weten welk percentage van de transfer eigenlijk door KBC betaald wordt ...

circe
17 februari 2004, 10:27
Ik vermoed wel dat het Blok de financieel/economische situatie van Brussel bij Vlaanderen heeft geteld vermits het Blok er vanuit gaat dat Brussel geen apart gewest mag zijn maar bij Vlaanderen hoort en er de hoofdstad van zou moeten worden.

Brussel IS de hoofdstad van Vlaanderen voor zover ik me herinner!

Foundation
17 februari 2004, 17:38
De goedkoopste manier is gewoon Belgie een laten, en zelfs nog meer verenigen.

Een scheiding zal afgekocht moeten worden. Ik zou de belastingen niet graag betalen die benodigd zullen zijn om de geëiste som te betalen...

rainman
17 februari 2004, 18:08
De goedkoopste manier is gewoon Belgie een laten, en zelfs nog meer verenigen.

De goedkoopste oplossingen zijn zelden de beste. Met een beetje levenservaring zou je dat weten.



Een scheiding zal afgekocht moeten worden. Ik zou de belastingen niet graag betalen die benodigd zullen zijn om de geëiste som te betalen...

Het kan misschien waar zijn wat je zegt. Het is best mogelijk dat het EENMALIG veel geld zal kosten om belgië te splitsen. Nu wordt er ELK JAAR veel geld betaald om de Walen hun financiële putten te vullen. Moest dat dan werkelijk ook iets uithalen en ervoor zorgen dat Wallonië Vlaanderen uiteindelijk bijbeent, dan zou ik ermee akkoord zijn. In dit geval lijkt het er alleen op dat het weggesmeten geld is. Er wordt niets aan de werkloosheid gedaan, niets om industrie aan te trekken,... Niets en waarom? Omdat ze toch weten dat elk jaar Vlaanderen het tekort zal bijleggen. Daarom is en blijft Wallonië de gemeenschap van zakkenvullers en stempelaars.

Gentenaar
17 februari 2004, 18:25
Daarom is en blijft Wallonië de gemeenschap van zakkenvullers en stempelaars.

Vind jij dat ook FDW?

Herinnert iemand zich de tijd toen de Waalse mijnen en staalindustrie ons land groot maakten?

Kort van geheugen, mensen?

thePiano
17 februari 2004, 18:35
Ik vermoed wel dat het Blok de financieel/economische situatie van Brussel bij Vlaanderen heeft geteld vermits het Blok er vanuit gaat dat Brussel geen apart gewest mag zijn maar bij Vlaanderen hoort en er de hoofdstad van zou moeten worden.

Brussel IS de hoofdstad van Vlaanderen voor zover ik me herinner!

Dan heb jij op school beslist een paar lessen geschiedenis overgeslagen.

Brussel is de hoofdstad van België. Of anders gezegd: de hoofdstad van Walen, Vlamingen, Brusselaars en niet te vergeten de Duitstaligen in de Oostkantons. Bovendien ook nog eens de hoofdstad van honderdduizenden nieuwkomers in dit land.

Er is natuurlijk een verschil tussen wat de feiten zijn en wat we zouden willen dat ze zouden zijn. Jij wenst dat Brussel de hoofdstad zou worden van een onafhankelijke Republiek Vlaanderen. Als ik persoonlijk op dat ogenblik bij een eventuele boedelscheiding verplicht zou worden om te kiezen, heb ik veel liever dat mijn stad Antwerpen die hoofdstedelijke rol zou vervullen.

Geef toe, een voor 90% Franstalige stad, de hoofdstad van Vlaanderen willen maken, wie zit daar nu nog op te wachten? Dan krijgen we heel die taalstrijd van de jaren stillekes helemaal van voor af aan opnieuw door te maken. Daar bedank ik voor.

En dromen en zeggen dat Brussel vroeger Vlaams was, is de feitelijke historische werkelijkheid van anno 2004 blijven ontkennen en dat is niet alleen dom maar bijzonder kortzichtig.

Percalion
17 februari 2004, 19:59
net als rainman wou ik hier ook iets over gaan posten.

Van waar komt dat cijfer in het Vlaams Blok-programma van 11 miljard euro.
Bij mijn weten berekende KBC in 1999 dat de transfer 5 mld euro bedroed, en recentelijk actualiseerde ze dit tot 5,5 mld euro (als ik met niet vergis stond dit in de eerste editie van De Tijd-nieuwe stijl).
Voor de rest weet ik dat in de jaren 80 door leuvense economen (o.l.v.Paul van Rompuy) dat door afbetaling van de staatsschuld vlaanderen 3 mld euro misliep. Mag men zich nog baseren op deze cijfers?

Soit, samen gaat dat dus over maximaal 8 mld euro ( volgens het VBO over 2,5 mld euro) Wanwaar komt de rest? (want we zijn toch nog niet aan de elf)

Los daarvan, wat me nog meer bezighoudt. Hoe gaat u dat terugrecupereren. Een gedachte-oefening: u wenst dat Vlaanderen onafhankelijk wordt. Nu ben ik die gedachte bepaald niet ongenegen, maar hier zal toch een zekere toestemming van de franstaligen voor nodig zijn. Unilaterale afscheiding is alleen mogelijk bij revolutie, en dat lijkt me weinig realistisch anno 2004. Bij een scheiding met onderlinge toestemming (wat dus misschien wel zal kunnen) zal toch een zekere vorm van 'alimentatie' nodig zijn. Ik had persoonlijk gedacht aan een soort 'Marshallplan voor de Waalse economie'. hoe ziet u dat? Zelfs in de meest voordelige situatie lijkt me evident dat we minimaal 60% van de staatsschuld zullen opnemen.


Goed gezien. En juist daarom k�*n vlaanderen niet onafhankelijk.

In het parlement kunnen we theoretisch, bij evenredige vertegenwoordiging van de bevolkingsgroepen, stellen dat 60% vlaming zijn.
Stel dat enkele walen ook voor afsplitsing zijn, raken we misschien aan een tweederde meerderheid.


Bij splitsing zou vlaanderen hét economisch paradijs van de EU worden...

en WALLONIE WORDT EEN OOSTBLOKLAND IN ONZE ACHTERTUIN

De werkloosheid is nu al 18 % in wallonie en 8 bij ons... dat cijfer bij ons zal dalen en bij hen zal het stijgen tot ongekende hoogtes.

De splitsing is zéér gunstig voor vlaanderen... althans op korte termijn. op lange termijn zal Wallonië onze economie meesleuren (denk aan het grote europa!) dus zal het economisch uiteindelijk op het zelfde neerkomen

We moeten gewoon de walen zeggen wat ze wel en niet mogen doen met ons geld.

Percalion
17 februari 2004, 20:00
Brussel IS de hoofdstad van Vlaanderen voor zover ik me herinner!

Dan heb jij op school beslist een paar lessen geschiedenis overgeslagen.

Brussel is de hoofdstad van België. Of anders gezegd: de hoofdstad van Walen, Vlamingen, Brusselaars en niet te vergeten de Duitstaligen in de Oostkantons. Bovendien ook nog eens de hoofdstad van honderdduizenden nieuwkomers in dit land.

Er is natuurlijk een verschil tussen wat de feiten zijn en wat we zouden willen dat ze zouden zijn. Jij wenst dat Brussel de hoofdstad zou worden van een onafhankelijke Republiek Vlaanderen. Als ik persoonlijk op dat ogenblik bij een eventuele boedelscheiding verplicht zou worden om te kiezen, heb ik veel liever dat mijn stad Antwerpen die hoofdstedelijke rol zou vervullen.

Geef toe, een voor 90% Franstalige stad, de hoofdstad van Vlaanderen willen maken, wie zit daar nu nog op te wachten? Dan krijgen we heel die taalstrijd van de jaren stillekes helemaal van voor af aan opnieuw door te maken. Daar bedank ik voor.

En dromen en zeggen dat Brussel vroeger Vlaams was, is de feitelijke historische werkelijkheid van anno 2004 blijven ontkennen en dat is niet alleen dom maar bijzonder kortzichtig.

Inderdaad, Brussel is helaas Franstalig geworden... ik zou zeggen: bij een onafhankelijkheid van vlaanderen, moet Brussel een aparte status als EU-hoofdstad worden - onder VNmandaat misschien?

Percalion
17 februari 2004, 20:09
Daarom is en blijft Wallonië de gemeenschap van zakkenvullers en stempelaars.

Vind jij dat ook FDW?

Herinnert iemand zich de tijd toen de Waalse mijnen en staalindustrie ons land groot maakten?

Kort van geheugen, mensen?

Excuseer?

CONGO HEEFT ONS LAND GROOT GEMAAKT.

Miljarden zijn uit het zwarte continent richting oostende (Venetiaanse gaanderijen), antwerpen (centraal station), tervuren (midden afrika museum) en brussel (justitiepaleis, koninklijke paleizen, ...) gevloeid...

De transfers naar wallonie vervallen hierbij in het niet.

De waalse staalindustrie was in werkelijkheid grotendeels brits (Cockerill ... klinkt niet echt franstalig hé) en de rest was van de Generale, die eigenlijk met Nederlands geld opgericht werd (lang verhaal maar het is zo)

We moeten ons écht NIET schuldig voelen tegenover Wallonië want toen wij hier nog allemaal boerkes waren en zij daar in hun grote industrieën zaten, keken ze op ons neer als waren we uitschot.

De Waalse oplossing was simpeler: zij spraken niet van een splitsing, zij lieten ons gewoon frans spreken.
Dat is ook een oplossing, natuurlijk: we verplichten de walen om Nederlands als voertaal te nemen. zodat we uiteindelijk allemaal vlaming worden.


Het is toch duidelijk: de walen hebben vooral zichzelf (en in tweede instantie België) groot gemaakt;
na de tweede wereldoorlog hebben de amerikanen ons opnieuw groot gemaakt;
in de oliecrisis werden subsidies in waalse bedrijven gepompt om de boel draaiende te houden (tjah, sommige extreme (rode?) elementen dreigden het land lam te leggen als enkele bedrijven sloten, je weet hoe dat gaat)
door die subsidies is onze staatsschuld nu zo groot geworden!

Kortom, de walen hebben zichzelf grootgemaakt, maar toen de problemen kwamen hebben ze vooral onze Staatsschuld groot gemaakt.
Daar zijn ze goed in geslaagd, dat moet je toegeven.

Let op met de argumentatie mensen, alles heeft een keerzijde.

Percalion
17 februari 2004, 20:16
De goedkoopste manier is gewoon Belgie een laten, en zelfs nog meer verenigen.

Een scheiding zal afgekocht moeten worden. Ik zou de belastingen niet graag betalen die benodigd zullen zijn om de geëiste som te betalen...


Bij het Vivantstelsel (inderdaad, daar gaan we wéér, maar let even op, dit kan nuttig zijn in de discussie) zal de Sociale Zekerheid gebaseerd zijn op consumptiebelasting.
Dat hangt dus niet af van werkloosheid, maar van consumptie. En vlamingen en walen consumeren ongeveer evenveel, denk ik. Dus de waalse SZ zal gefinancierd worden met de waalse consumptie (niet letterlijk, maar het aandeel van de waalse financiering zal procentueel evengroot zijn als het waalse aandeel in de uitgaven)

Niet langer sprake van waalse profiteurs: als iedereen een basisinkomen krijgt zijn er geen profiteurs. De uitgaven in de SZ zullen dus volledig afhankelijk zijn van de bevolking en dus evenredig verdeeld over de landsdeeltes.

Bon, dan hebben we al een zéér groot deel van de scheeftrekkingen opgelost.

Tweede punt: het vivantstelsel bevordert de tertiaire sector (diensten).
De 18 procent werkloosheid in Wallonië (voor zover die in het echt ook zo hoog ligt) zal dalen. Dus meer mensen aan het werk, zo kan Wallonië zélf uit zijn put klimmen.

Kortom: de communautaire discussie is niet zo héél belangrijk, als we de sociale zekerheid hervormen.

rainman
17 februari 2004, 20:17
Herinnert iemand zich de tijd toen de Waalse mijnen en staalindustrie ons land groot maakten?

Kort van geheugen, mensen?

Is verleden tijd. Was er toen meer werkloosheid in Vlaanderen als in Wallonië?

Trouwens, in Limburg heeft de sluiting van de mijnen ook veel werkloosheid veroorzaakt. De Limburgers bleven niet bij de pakken zitten. Door allerlei initiatieven hebben ze ervoor gezorgd dat ze er terug op vooruit gingen (op veel plaatsen worden dingen zelfs gratis weg gegeven, zo goed boeren ze nu :lol: ).

Ik ben er volledig mee akkoord dat er moet geinvesteerd worden waar het nodig is maar hetgeen nu aan het gebeuren is kan echt niet meer.

Groot Bakkes
17 februari 2004, 20:19
Daarom is en blijft Wallonië de gemeenschap van zakkenvullers en stempelaars.

Vind jij dat ook FDW?

Herinnert iemand zich de tijd toen de Waalse mijnen en staalindustrie ons land groot maakten?
Kort van geheugen, mensen?

Toen ze de franstalige bourgeoisie (waar u zogezegd tegen opkomt) en de Belgische monarchie (waar u ook tegen op zou moeten komen van papa Marx) rijk maakte. De Vlamingen hadden honger! Lees het onderstaande maar eens een keertje goed door!

In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand.

"Dat de Vlamingen Frans leren, was Rogiers' antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid ; zolang zij geen Frans kennen geven wij geen frank."

Deze woorden sprak Ch. Rogier, in het Franse St-Quentin geboren, die uit vaderlandsliefde België in 1830 in 't leven riep.

Vlaamse groeten

Ewin

PS: dank aan Alvader :wink:

rainman
17 februari 2004, 20:29
Shit, ik was eigenlijk aan 't hopen dat Gentenaar eerst zou antwoorden op mijn vraag van de werkloosheid alvorens er op in te hakken.

Heel mijn argumentatie dat ze ons toen hebben laten stikken is eraan. :lol:

Peace
17 februari 2004, 21:12
Geldstroom van Noord naar Zuid neemt opnieuw toe (snelBERICHT, 03/12/2003)

De financiële transfers van Vlaanderen naar de rest van het land nemen opnieuw toe. Zo blijkt uit berekeningen van de KBC-Studiedienst. Vorig jaar ging het om 5,4 miljard euro. Dat betekent dat elke Vlaming per jaar een inkomen misloopt van 900 euro.

Overheidsschuld exclusief

Om de transfers te berekenen, wordt het bedrag dat elk gewest bijdraagt aan de federale schatkist vergeleken met wat elk gewest uit de schatkist ontvangt. De KBC-Studiedienst berekende het transferbedrag voor drie kanalen: de sociale zekerheid, de federale begroting en de federale dotaties aan gemeenschappen en gewesten. De studie houdt geen rekening met de geldstroom die verbonden is aan de (federale) overheidsschuld. Nochtans zou men per gewest ook het aandeel in de afbetaling van de schuldlasten kunnen vergelijken met het aandeel in de opbouw van de schuld.

In 2002 vloeide er langs deze drie kanalen 5,4 miljard euro van Vlaanderen naar de andere gewesten: 4,4 miljard naar Wallonië en 1 miljard naar Brussel. Meer dan de helft van deze geldstroom verloopt via de sociale zekerheid. De federale departementen en de dotaties van gemeenschappen en gewesten zijn elk goed voor een klein kwart.

De transfer van 5,4 miljard euro komt er op neer dat Vlaanderen een 3,6% van zijn welvaart afdraagt aan de andere gewesten. Met welvaart wordt hier het zogenaamde primaire inkomen bedoeld, of het inkomen voor de herverdeling door de overheid. Welvaart staat hier dus voor het totale inkomen van de particulieren en de vennootschappen voor de heffing van belastingen of sociale bijdragen en voor de toekenning van uitkeringen of subsidies. Per jaar mist elke Vlaming zo een inkomen van 900 euro.

Opmerkelijk is dat de transfers de jongste jaren relatief, dus in percentage van het primair inkomen, opnieuw zijn toegenomen. Dat is vooral te wijten aan het nog steeds groeiende aandeel van Vlaanderen in de belastingen en sociale bijdragen. In de sociale zekerheid wordt dit voor een stuk gecompenseerd door een toenemend Vlaams aandeel in de uitgaven, maar dat geldt niet voor de federale begroting.

Zoals uit de vet gedrukte tekst blijkt is in deze berekening nog geen rekening gehouden met de afbetaling van de staatsschuld.

Met deze 5,4 milliard euro zouden zeker al meer dan de helft van de pensioenen in Vlaanderen kunnen betaald worden.

Knipp
17 februari 2004, 21:20
Geldstroom van Noord naar Zuid neemt opnieuw toe (snelBERICHT, 03/12/2003)

De financiële transfers van Vlaanderen naar de rest van het land nemen opnieuw toe. Zo blijkt uit berekeningen van de KBC-Studiedienst. Vorig jaar ging het om 5,4 miljard euro. Dat betekent dat elke Vlaming per jaar een inkomen misloopt van 900 euro.



De genoemde 900 euro per Vlaming kan ik makkelijk weerleggen.
Maar ik wacht eerst het antwoord en de cijfers van FDW af.
Is zijn rekenmachine stuk ?

Peace
17 februari 2004, 21:28
Het Bruto Geografisch Product (BGP) van Vlaanderen is relatief hoger dan dat van Wallonië, volgens wat op basis van de bevolkingscijfers verwacht zou kunnen worden. En de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië neemt nog toe. Zo realiseerde Vlaanderen in 1993 een BGP van 107 miljard euro, of 60% van het Belgische Bruto Binnenlands Product (BBP), terwijl Wallonië slechts een BGP van 44,6 miljard euro kende, of zo'n 26% van het Belgische BBP. In 1980 bedroegen de aandelen van de twee gewesten 57% respectievelijk 27,5% van het Belgische BBP.

Op de algemene ledenvergadering van het Verbond der Vlaamse Academici (VVA) in Alden Biesen op 14 maart 1992 werden de volgende cijfers uit Tabel 2 aangenomen als wat de grootte zou zijn van de jaarlijkse geldstroom uit Vlaanderen binnen België. Deze cijfers werden nog aangevuld met een geactualiseerde studie betreffende de sociale zekerheid, zoals vermeld is in "Cijfers zonder maskers" [1].

Post Bedrag
Intrestlasten van de staatsschulden [ABH90], [DEG91] 3 550 Meuro
Sociale Zekerheid [1] 3 020 Meuro
Dotaties aan gemeenschappen en gewesten [ABH90] 223 Meuro
Restpost (Openbare sektor [2], OKI's, Financieringswet van 1989) [ABH90] 496 Meuro
Totaal 7 290 Meuro

Tabel 2 - Grootte van de jaarlijkse geldstromen uit Vlaanderen binnen België

Volgens een andere berekening was er in 1992 reeds sprake van een transfert naar Wallonië van 7,3 milliard euro.

Welke berekening ook maar de juiste mag zijn, wat in elk geval onomstreden is, is dat het bedrag gigantisch is.

Wallonië knaagt serieus aan onze welvaart waar wij Vlamingen zeer hard voor werken terwijl er in Wallonië meer blijkbaar meer mensen liggen te lanterfanten dan ze bijdragen aan onze welvaart.

Ik heb zelfs ergens een studie gelezen die van een effectief bedrag van om en nabij de 12 milliard euro uitgaat.
Dit zou betekenen dat nagenoeg het volledige pensioen van alle vlamingen die gepensioneerd zijn door deze tranferten betaald zouden kunnen worden.

Hoe dan ook, Vlaanderen kan zich niet meer lang de luxe permitteren om dergelijke bedragen naar wallonië te transferenen.

wb
18 februari 2004, 00:04
Het Bruto Geografisch Product (BGP) van Vlaanderen is relatief hoger dan dat van Wallonië, volgens wat op basis van de bevolkingscijfers verwacht zou kunnen worden. En de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië neemt nog toe. Zo realiseerde Vlaanderen in 1993 een BGP van 107 miljard euro, of 60% van het Belgische Bruto Binnenlands Product (BBP), terwijl Wallonië slechts een BGP van 44,6 miljard euro kende, of zo'n 26% van het Belgische BBP. In 1980 bedroegen de aandelen van de twee gewesten 57% respectievelijk 27,5% van het Belgische BBP.

Op de algemene ledenvergadering van het Verbond der Vlaamse Academici (VVA) in Alden Biesen op 14 maart 1992 werden de volgende cijfers uit Tabel 2 aangenomen als wat de grootte zou zijn van de jaarlijkse geldstroom uit Vlaanderen binnen België. Deze cijfers werden nog aangevuld met een geactualiseerde studie betreffende de sociale zekerheid, zoals vermeld is in "Cijfers zonder maskers" [1].

Post Bedrag
Intrestlasten van de staatsschulden [ABH90], [DEG91] 3 550 Meuro
Sociale Zekerheid [1] 3 020 Meuro
Dotaties aan gemeenschappen en gewesten [ABH90] 223 Meuro
Restpost (Openbare sektor [2], OKI's, Financieringswet van 1989) [ABH90] 496 Meuro
Totaal 7 290 Meuro

Tabel 2 - Grootte van de jaarlijkse geldstromen uit Vlaanderen binnen België

Volgens een andere berekening was er in 1992 reeds sprake van een transfert naar Wallonië van 7,3 milliard euro.

Welke berekening ook maar de juiste mag zijn, wat in elk geval onomstreden is, is dat het bedrag gigantisch is.

Wallonië knaagt serieus aan onze welvaart waar wij Vlamingen zeer hard voor werken terwijl er in Wallonië meer blijkbaar meer mensen liggen te lanterfanten dan ze bijdragen aan onze welvaart.

Ik heb zelfs ergens een studie gelezen die van een effectief bedrag van om en nabij de 12 milliard euro uitgaat.
Dit zou betekenen dat nagenoeg het volledige pensioen van alle vlamingen die gepensioneerd zijn door deze tranferten betaald zouden kunnen worden.

Hoe dan ook, Vlaanderen kan zich niet meer lang de luxe permitteren om dergelijke bedragen naar wallonië te transferenen.

ik wil nu ni ambetant doen he, maar ik vind het wel vreemd dat ze in 1992 al in euro's rekenden...

Gentenaar
18 februari 2004, 00:08
N-Va'er schreef

Toen ze de franstalige bourgeoisie (waar u zogezegd tegen opkomt) en de Belgische monarchie (waar u ook tegen op zou moeten komen van papa Marx) rijk maakte. De Vlamingen hadden honger! Lees het onderstaande maar eens een keertje goed door!

Ik heb niet beweerd dat de Walen solidair waren met de Vlamingen toen, maar wel dat die stelling over Waalse zakkenvullers en stempelaars nergens op slaat.

Verder spreekt het voor zich dat ik niet de Waalse bourgoisie, maar wel de Waalse arbeiders (en velen onder hen van buitenlandse afkomst) prijs.

rainman
18 februari 2004, 17:45
Verder spreekt het voor zich dat ik niet de Waalse bourgoisie, maar wel de Waalse arbeiders (en velen onder hen van buitenlandse afkomst) prijs.

Dat moet je zeker doen want het is zeker mede dank zij hen dat er in Wallonie zo'n welvaart is vandaag. :twisted:

Foundation
18 februari 2004, 18:35
Vind jij dat ook FDW?

Herinnert iemand zich de tijd toen de Waalse mijnen en staalindustrie ons land groot maakten?
Kort van geheugen, mensen?

Toen ze de franstalige bourgeoisie (waar u zogezegd tegen opkomt) en de Belgische monarchie (waar u ook tegen op zou moeten komen van papa Marx) rijk maakte. De Vlamingen hadden honger! Lees het onderstaande maar eens een keertje goed door!

In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand.

"Dat de Vlamingen Frans leren, was Rogiers' antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid ; zolang zij geen Frans kennen geven wij geen frank."

Deze woorden sprak Ch. Rogier, in het Franse St-Quentin geboren, die uit vaderlandsliefde België in 1830 in 't leven riep.

Vlaamse groeten

Ewin

PS: dank aan Alvader :wink:

Ik zou niet graag dezelfde fout maken, door te zeggen dat we zelf geen frank meer willen geven totdat ze fatsoenlijk Nederlands kennen...

Omega
18 februari 2004, 18:53
Tja, jullie houding is wel meer dan bekend genoeg.
170 jaar plat op de buik gaan liggen voor franstaligen, en een bende idioten nahollen die geen deftig nederlands kan.

Groot Bakkes
18 februari 2004, 19:02
N-Va'er schreef

Toen ze de franstalige bourgeoisie (waar u zogezegd tegen opkomt) en de Belgische monarchie (waar u ook tegen op zou moeten komen van papa Marx) rijk maakte. De Vlamingen hadden honger! Lees het onderstaande maar eens een keertje goed door!

Ik heb niet beweerd dat de Walen solidair waren met de Vlamingen toen, maar wel dat die stelling over Waalse zakkenvullers en stempelaars nergens op slaat.

Verder spreekt het voor zich dat ik niet de Waalse bourgoisie, maar wel de Waalse arbeiders (en velen onder hen van buitenlandse afkomst) prijs.

Waar heb ik gezegd dat Walen zakkenvullers en stempelaars zijn?

Groot Bakkes
18 februari 2004, 19:03
Toen ze de franstalige bourgeoisie (waar u zogezegd tegen opkomt) en de Belgische monarchie (waar u ook tegen op zou moeten komen van papa Marx) rijk maakte. De Vlamingen hadden honger! Lees het onderstaande maar eens een keertje goed door!



Vlaamse groeten

Ewin

PS: dank aan Alvader :wink:

Ik zou niet graag dezelfde fout maken, door te zeggen dat we zelf geen frank meer willen geven totdat ze fatsoenlijk Nederlands kennen...

Sinds wanneer is er een vreslijke hongersnood aan de gang in Wallonië? :rofl:

Gentenaar
18 februari 2004, 20:31
N-VA'er schreef

Waar heb ik gezegd dat Walen zakkenvullers en stempelaars zijn?

Nergens, N-Va'er, want mijn originele post was een reactie op deze uitlating van rainman.

Al moet je toegeven dat je stiekem ook wel een beetje vindt dat de Walen een ietsiepietsie zakkenvullers zijn, en de neiging hebben af en toe eens te stempelen. Of niet?

Niet?

Wat doe je dan bij de N-VA?

rainman
18 februari 2004, 20:41
Al moet je toegeven dat je stiekem ook wel een beetje vindt dat de Walen een ietsiepietsie zakkenvullers zijn, en de neiging hebben af en toe eens te stempelen. Of niet?

Niet?

Wat doe je dan bij de N-VA?

Ik wacht trouwens nog steeds op uw tegenbewijs dat het niet zo zou zijn. Kom laat eens zien of er meer in uw lijf zit dan een hoop hete lucht. Ontkracht mijn stelling. Wat kan jij inbrengen tegen:
- de hogere werkloosheidscijfers
- het hogere absenteïsme
- hogere kosten in sociale voorzieningen
En dit allemaal gesponsord door de Vlaamse werkende mensen. Hieruit dan de logische en enige mogelijke conclusie:
De Walen zijn een bende parasieten en leeglopers en zijn ervoor aan het zorgen dat binnen dit en 20 jaar ook Vlaanderen naar de kloten zal zijn. Dumpen die boel en zo snel mogelijk.

Ik wacht vol ongeduld...

ps: ik dacht dat je als communist wel zou verstaan dat er enkel gelijkheid tussen mensen kan zijn als iedereen zijn duit in het zakje doet. Hier is het 1 groep die teert op het zweet van een andere groep. Is dat ook niet tegen uw principes?

Kim
18 februari 2004, 20:59
Ter algemene info: er zijn reeds drie pagina's gevuld maar dhr. Dewinter vind het blijkbaar niet nodig om op deze topic te antwoorden.

Nu ja, als hij dan toch de tijd vind om even te antwoorden kan hij ineens mijn vraag beantwoorden: wat vind het Vlaams Blok van de transfers die van België naar het Vlaams Blok gaan?

Kim
18 februari 2004, 21:04
De Walen zijn een bende parasieten en leeglopers en zijn ervoor aan het zorgen dat binnen dit en 20 jaar ook Vlaanderen naar de kloten zal zijn. Dumpen die boel en zo snel mogelijk.

Hm, en alle Belgicisten moeten zeker op de brandstapel gezet worden omdat wij Vlaanderen uiteindelijk mee naar de kloten helpen door solidair te zijn met onze Franstalige landgenoot. Goed bezig man! :roll:

Seba
18 februari 2004, 21:05
Nu ja, als hij dan toch de tijd vind om even te antwoorden kan hij ineens mijn vraag beantwoorden: wat vind het Vlaams Blok van de transfers die van België naar het Vlaams Blok gaan?

loooolz, touché :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Kim
18 februari 2004, 21:30
Ik heb alleen zo'n stil vermoeden dat mijn vraag onbeantwoord zal blijven :wink:

Guderian
18 februari 2004, 21:50
Ter algemene info: er zijn reeds drie pagina's gevuld maar dhr. Dewinter vind het blijkbaar niet nodig om op deze topic te antwoorden.
Misschien omdat het een dwaze opmerking / vraag is? :wink:


Nu ja, als hij dan toch de tijd vind om even te antwoorden kan hij ineens mijn vraag beantwoorden: wat vind het Vlaams Blok van de transfers die van België naar het Vlaams Blok gaan?

Afijn, de goedheid-zelve-zijnde, ( :twisted: :lol: 8) ) zal ik nog maar eens op die dwaze vraag antwoorden. Met linkse en belgicistische creaturen is nu eenmaal veel geduld en mededogen gepast.

De belgische staat wordt financieel in leven gehouden door Vlaanderen. De Vlamingen betalen meer aan de federale overheid dan dat ze relatief gezien qua bevolkingsaandeel uitmaken. Bijgevolg hebben de Vlaamse politieke partijen (waaronder het Vlaams Blok) dan ook recht op dat Vlaams geld dat door de belgische staat enkel maar "mismeesterd" wordt. Zonder Vlaanderen is het belgiske niks!

Kim
18 februari 2004, 21:53
Afijn, de goedheid-zelve-zijnde, ( :twisted: :lol: 8) ) zal ik nog maar eens op die dwaze vraag antwoorden. Met linkse en belgicistische creaturen is nu eenmaal veel geduld en mededogen gepast.

Ik heb mijn vraag niet aan u gesteld maar aan dhr. Dewinter. Doch, bedankt voor uw dwaze antwoord. 8)

Guderian
18 februari 2004, 21:56
Afijn, de goedheid-zelve-zijnde, ( :twisted: :lol: 8) ) zal ik nog maar eens op die dwaze vraag antwoorden. Met linkse en belgicistische creaturen is nu eenmaal veel geduld en mededogen gepast.

Ik heb mijn vraag niet aan u gesteld maar aan dhr. Dewinter. Doch, bedankt voor uw dwaze antwoord. 8)

Holala, sorry om mee te discussiëren op een FORUM hoor! :lol: :roll: :lol: :roll:

Als u een vraag aan enkel FDW wil stellen, stuur hem dan een PM! :wink:

Knipp
18 februari 2004, 22:00
Volgens een andere berekening was er in 1992 reeds sprake van een transfert naar Wallonië van ...

Welke berekening ook maar de juiste mag zijn, wat in elk geval onomstreden is, is dat het bedrag gigantisch is.

Ik heb zelfs ergens een studie gelezen die van een effectief bedrag van om en nabij de ..


Peace,
Het zou me plezier doen als je je bronnen kon vermelden.
Hoe kan je beweren dat het onomstreden een gigantisch bedrag is, als we nauwelijks objectieve studies hebben ?
Als kritische burger wil ik zelf m'n oordeel kunnen vormen,
op basis van meerdere bronnen.
En ik wil zo objectief mogelijke bronnen, KBC vind ik niet echt een betrouwbare bron.
Er is een studie besteld door de Vlaamse Gemeenschap bij Abafin,
over dit probleem. Zou moeten verschijnen begin 2004.
Laat ons dus even wachten en vooral niet in het wilde weg met cijfers gaan goochelen.
Zelfs al is het KBC cijfer juist, de interpretatie ervan is minder eenvoudig dan je zou denken.
Ik hoop dat ook Filip Dewinter met een bron en een cijfer komt, zodat ik
de discussie rond die interpretatie kan starten.

Knipp
18 februari 2004, 22:05
Hier is het 1 groep die teert op het zweet van een andere groep.

Beste rainman,
Dat teren is dan wel erg relatief.
Het zou gaan om drie of vier druppels per honderd druppels van jouw zweet.
Maar zelfs dat is overdreven.
Ik hoop dat hier te kunnen aantonen, zodra Filip Dewinter het met mj eens is over een bron en een cijfer.

Kim
18 februari 2004, 22:08
Ik heb mijn vraag niet aan u gesteld maar aan dhr. Dewinter. Doch, bedankt voor uw dwaze antwoord. 8)

Holala, sorry om mee te discussiëren op een FORUM hoor! :lol: :roll: :lol: :roll:

Als u een vraag aan enkel FDW wil stellen, stuur hem dan een PM! :wink:

Ik heb niet gezegd dat u niet mag reageren, maar ik wil graag de mening van Dewinter horen. Maar blijkbaar acht hij het niet nodig om op een simpele vraag te antwoorden.

rainman
18 februari 2004, 23:07
Beste rainman,
Dat teren is dan wel erg relatief.
Het zou gaan om drie of vier druppels per honderd druppels van jouw zweet.
Maar zelfs dat is overdreven.
Ik hoop dat hier te kunnen aantonen, zodra Filip Dewinter het met mj eens is over een bron en een cijfer.

Het gaat mij er enkel om dat ik het er niet mee eens ben dat er al vele jaren geld in een gemeenschap wordt gestoken zonder dat er resultaten naar voor geschoven worden. Als ze met het geld beter onderwijs zouden voorzien en meer werkgelegenheid zouden creëren zodat de achterstand tov Vlaanderen ingehaald werd, zou het mij geen barst schelen.
Nu wordt er met dit geld niets constructief gedaan, er komt geen verbetering in de situatie. Dit is blijkbaar het resultaat dat je krijgt als je de socialisten laat overheersen. Ipv de mensen te steunen die zorgen voor de inkomsten, zorgen zij ervoor dat de profiteurs in de samenleving niet gemotiveerd zijn om iets aan het verval van hun eigen gemeenschap te doen. Zolang zij gratis geld krijgen, zullen ze niet leren om een poot uit te steken.

McDaddy
19 februari 2004, 00:30
Beste,

Op verschillende plaatsen spreekt het VB over een zeer grote financiële
transfer van Vlaanderen naar Wallonië.

Wat zijn volgens u hier de precieze cijfers ?
Wat betekent dit in percentage van het primaire inkomen ?

Wat zijn de bronnen voor uw cijfers ?

Als zou blijken dat tussen Vlaanderen en Europa een financiële transfer bestaat die hoger ligt dan de gemiddelde financiële transfer,
zou u dan pleiten Vlaanderen los te maken van Europa ?

Ik hoop oprecht dat u bereid bent deze discussie gedetailleerd te voeren.

Wat mij ook benieuwd in die vraag van je, is of in dat vooropgestelde cijfer door het Vlaams Blok, ook rekening werd gehouden (of niet) met Brussel.

Ik vermoed wel dat het Blok de financieel/economische situatie van Brussel bij Vlaanderen heeft geteld vermits het Blok er vanuit gaat dat Brussel geen apart gewest mag zijn maar bij Vlaanderen hoort en er de hoofdstad van zou moeten worden.

Maar ik had dit toch graag bevestigd gezien door het Blok. Dan weten we zelf ook hoe er gerekend zou moeten worden.

Waarom niet Brussel bij Vlaanderen tellen?
Eigenlijk zou er eens een referendum gehouden moeten worden bij de Brusselaars of ze nu bij Vlaanderen of Wallonië willen horen bij een splitsing tussen beiden. Eens benieuwd wat de uitslag zal zijn :wink:

thePiano
19 februari 2004, 16:37
Geldstroom van Noord naar Zuid neemt opnieuw toe (snelBERICHT, 03/12/2003)

De financiële transfers van Vlaanderen naar de rest van het land nemen opnieuw toe. Zo blijkt uit berekeningen van de KBC-Studiedienst. Vorig jaar ging het om 5,4 miljard euro. Dat betekent dat elke Vlaming per jaar een inkomen misloopt van 900 euro.

In 2002 vloeide er langs deze drie kanalen 5,4 miljard euro van Vlaanderen naar de andere gewesten: 4,4 miljard naar Wallonië en 1 miljard naar Brussel.

Cijferen is niet mijn sterkste kant dus ga ik daar niet verder op in, ik beschik niet eens over cijfermateriaal. M

Maar wat me bvb al opvalt is dat hier gesproken wordt over 5,4 miljard euro's die afvloeien naar Wallonië, maar dat daar al 1 miljard moet vanaf getrokken worden die naar Brussel (zouden) gaan.

Vermits voor het Blok Brussel 'vlaamse grond' is, zou er na de oprichting van de Vlaamse Republiek, nog steeds 1 miljard naar Brussel blijven gaan.

Nochtans wordt verder het betoog ondersteund door te blijven doorrekenen met dat bedrag van 5,4 miljard, waardoor deze uitleg al voor 1/5 vervalst wordt. Wat de rest ook al ongeloofwaardig maakt :!:

k9
19 februari 2004, 17:31
Excuseer?

CONGO HEEFT ONS LAND GROOT GEMAAKT..

Onzin vlaanderen is al eeuwen een welvaarende streek lang voordat congo nog maar bestond . Hetzelfde geld voor de rest van belgie .

Knipp
19 februari 2004, 17:45
Beste rainman,
Dat teren is dan wel erg relatief.
Het zou gaan om drie of vier druppels per honderd druppels van jouw zweet.
Maar zelfs dat is overdreven.
Ik hoop dat hier te kunnen aantonen, zodra Filip Dewinter het met mj eens is over een bron en een cijfer.

Het gaat mij er enkel om dat ik het er niet mee eens ben dat er al vele jaren geld in een gemeenschap wordt gestoken zonder dat er resultaten naar voor geschoven worden. Als ze met het geld beter onderwijs zouden voorzien en meer werkgelegenheid zouden creëren zodat de achterstand tov Vlaanderen ingehaald werd, zou het mij geen barst schelen.
Nu wordt er met dit geld niets constructief gedaan, er komt geen verbetering in de situatie. Dit is blijkbaar het resultaat dat je krijgt als je de socialisten laat overheersen. Ipv de mensen te steunen die zorgen voor de inkomsten, zorgen zij ervoor dat de profiteurs in de samenleving niet gemotiveerd zijn om iets aan het verval van hun eigen gemeenschap te doen. Zolang zij gratis geld krijgen, zullen ze niet leren om een poot uit te steken.

Beste Rainman,

Van je verhaal zal mogelijk wel één en ander kloppen, maar dan zie ik het toch graag onderbouwd met cijfermateriaal en studies.

Wat in het verhaal echter stelselmatig ontbreekt, is het volgende :

Zou het niet kunnen dat Vlaanderen gewoon structureel rijker is dan Wallonië ??

Ik bedoel het volgende :

Vlaanderen heeft een wereldhaven - Wallonië niet
Vlaanderen heeft een kuststrook met toerisme - Wallonië niet
en ik kan er best nog een paar vinden...

Sommige regio's zijn gewoon structureel rijker dan andere.
Vandaar het solidariteitsprincipe.

Kijk maar een keer naar Europa.
Daar ga je dezelfde problematiek hebben in toenemende mate.

Kijk naar west - en oost-duitsland.
Zitten de westduitsers te koekelullen over de transfer naar oostduitsland ?

Al dat gekap op de Walen is nog het best te verklaren uit een ideologie -
in mijn ogen is het vooral het in stand houden van een vijandbeeld...
" identity building " ... zonder de Walen om op te kappen zou er van de Vlaamse identiteit weinig overblijven denk ik.

Dus ik wil de discussie graag technisch voeren, niet ideologisch...
Als 'federaal' geld in Wallonië inefficiënt wordt gebruikt, wil ik daar zeker m'n kritische blik op werpen.
Maar dan moet je wel met een duidelijk dossier komen.

Mvg

Knipp
19 februari 2004, 18:01
Geldstroom van Noord naar Zuid neemt opnieuw toe (snelBERICHT, 03/12/2003)

De financiële transfers van Vlaanderen naar de rest van het land nemen opnieuw toe. Zo blijkt uit berekeningen van de KBC-Studiedienst. Vorig jaar ging het om 5,4 miljard euro. Dat betekent dat elke Vlaming per jaar een inkomen misloopt van 900 euro.

In 2002 vloeide er langs deze drie kanalen 5,4 miljard euro van Vlaanderen naar de andere gewesten: 4,4 miljard naar Wallonië en 1 miljard naar Brussel.

Cijferen is niet mijn sterkste kant dus ga ik daar niet verder op in, ik beschik niet eens over cijfermateriaal. M

Maar wat me bvb al opvalt is dat hier gesproken wordt over 5,4 miljard euro's die afvloeien naar Wallonië, maar dat daar al 1 miljard moet vanaf getrokken worden die naar Brussel (zouden) gaan.

Vermits voor het Blok Brussel 'vlaamse grond' is, zou er na de oprichting van de Vlaamse Republiek, nog steeds 1 miljard naar Brussel blijven gaan.

Nochtans wordt verder het betoog ondersteund door te blijven doorrekenen met dat bedrag van 5,4 miljard, waardoor deze uitleg al voor 1/5 vervalst wordt. Wat de rest ook al ongeloofwaardig maakt :!:

hèhè, ik wou dat argument nog sparen ;-)

Maar nu we toch bezig zijn :

En als Brussel eindigt bij Vlaanderen, moet die 4,4 miljard gedeeld worden door een miljoen mensen meer , nog een korrektie van 1/7.

Er blijft nog een 628 euro over per kop , ipv de gesuggereerde 900.

Ik hoop nog altijd dat Filip Dewinter met mij in discussie wil gaan over dat cijfer, en over de interpretatie in termen van primair inkomen.

rainman
19 februari 2004, 21:01
Beste Rainman,

Van je verhaal zal mogelijk wel één en ander kloppen, maar dan zie ik het toch graag onderbouwd met cijfermateriaal en studies.

De juiste cijfers kan ik je niet geven, ik heb ze zelf niet. Ik had gehoopt ze hier te weten te komen maar blijkbaar is het niemand gelukt om ze te vinden.


Wat in het verhaal echter stelselmatig ontbreekt, is het volgende :

Zou het niet kunnen dat Vlaanderen gewoon structureel rijker is dan Wallonië ??

Ik bedoel het volgende :

Vlaanderen heeft een wereldhaven - Wallonië niet
Vlaanderen heeft een kuststrook met toerisme - Wallonië niet
en ik kan er best nog een paar vinden...


Wallonië heeft een luchthaven die nog verder kan uitbreiden, geen/weinig (in vergelijking met Zaventem) hinder voor omwonenden. Wallonie heeft de Ardennen (toerisme).

De mogelijkheid is er dus, de wil ontbreekt blijkbaar.


Kijk maar een keer naar Europa.
Daar ga je dezelfde problematiek hebben in toenemende mate.

Kijk naar west - en oost-duitsland.
Zitten de westduitsers te koekelullen over de transfer naar oostduitsland ?


Toch enkele verschillen:
De Duitsers werden na WOII kunstmatig gescheiden, spreken dezelfde taal en hebben al gezamelijk een hele geschiedenis.
België daarentegen, de samensmelting van Vlaams- en Franstalige provincies tot 1 land, is in mijn ogen een historische vergissing. Geen gezamelijke taal, geen gezamelijke cultuur en een gezamelijke geschiedenis om nauwelijks een stationsromannetje mee te vullen.

Al dat gekap op de Walen is nog het best te verklaren uit een ideologie - in mijn ogen is het vooral het in stand houden van een vijandbeeld... " identity building " ... zonder de Walen om op te kappen zou er van de Vlaamse identiteit weinig overblijven denk ik.

Dat is uw idee, ik denk er helemaal anders over. Zelfs zonder Walen zou ik mij nog een Vlaming voelen.


Dus ik wil de discussie graag technisch voeren, niet ideologisch...
Als 'federaal' geld in Wallonië inefficiënt wordt gebruikt, wil ik daar zeker m'n kritische blik op werpen.
Maar dan moet je wel met een duidelijk dossier komen.

Ik zou wel willen maar ik heb je in het verleden al eens gevraagd of je kon weerleggen dat er in Wallonië:
- meer werkloosheid is.
- meer absenteïsme.
- ondanks hogere kostprijs (tov Vlaams onderwijs) slechter onderwijs.

Je bent er toen niet op ingegaan, dus kom mij nu niet vragen om "een dossier" op te bouwen en om de discussie "technisch te voeren". Trouwens, in politiek gaat het steeds om ideologie.

Knipp
19 februari 2004, 22:23
Dus ik wil de discussie graag technisch voeren, niet ideologisch...
Als 'federaal' geld in Wallonië inefficiënt wordt gebruikt, wil ik daar zeker m'n kritische blik op werpen.
Maar dan moet je wel met een duidelijk dossier komen.

Ik zou wel willen maar ik heb je in het verleden al eens gevraagd of je kon weerleggen dat er in Wallonië:
- meer werkloosheid is.
- meer absenteïsme.
- ondanks hogere kostprijs (tov Vlaams onderwijs) slechter onderwijs.

Je bent er toen niet op ingegaan, dus kom mij nu niet vragen om "een dossier" op te bouwen en om de discussie "technisch te voeren". Trouwens, in politiek gaat het steeds om ideologie.

Er zijn binnen Vlaanderen ook regio's met meer werkloosheid.
En binnen Europa straks zeker !
Welke conclusie trek je daar uit ?
Dat mensen in die regio's profiteurs zijn ?
Dat is toch al te makkelijk ?

Ik kan niet op alles tegelijk ingaan - ik ben momenteel verwikkeld in 20 topics op drie verschillende forums :?

Je blijft overigens hangen in beweringen.
Als je met cijfers en bronnen komt, zal ik graag de discussie verder voeren.

Ik zal ook nog wel antwoorden op een paar andere argumenten in je laatste post, maar ik moet nu gaan werken :cry:

Vicky
19 februari 2004, 23:17
Misschien herhaal ik wel iets dat hier al ergens staat, maar ik heb behalve de vraag, de rest niet gelezen. KB heeft enkele maanden geleden een onafhankelijk onderzoek gedaan naar de geldtransfers van Vlaanderen naar Wallonië. Om die cijfers te bekomen, kan je daar misschien eens gaan horen?

Ik weet alleen dat ze nog hoger waren dan dat men algemeen had aangenomen.