PDA

View Full Version : Dewael: "Voor B-H-V moeten toegevingen gedaan worden"


Online
9 september 2007, 14:34
Dewael: "Voor B-H-V moeten toegevingen gedaan worden"

http://www.hln.be/static/FOTO/art/13/14/0/large_533780.jpg
Open Vld-onderhandelaar Patrick Dewael houdt rekening met toegevingen aan Vlaamse kant om het 'probleem' Brussel-Halle-Vilvoorde op te lossen. "Wij zijn altijd voor onderhandelde oplossingen geweest. Er is niets oneerbaars aan een compromis. Ook voor BHV moet er een onderhandelde oplossing komen", klonk het in het Eén-programma De Zevende Dag. Dewaels uitspraken komen op een moment dat in de Kamer Vlaamse wetsvoorstellen inzake de eenzijdige splitsing van de kieskring op de agenda staan.

"Gematigd optimistisch"
Dewael herhaalde dat hij gematigd optimistisch is over de missie van koninklijk verkenner Herman Van Rompuy. Dat de CD&V nu vooruitgang begint te boeken, betekent volgens hem echter niet dat Yves Leterme een slechte formateur is. "Het was twee weken geleden gewoon niet mogelijk om tot een vergelijk te komen." Voor Open Vld behoort een tripartite ook niet tot de mogelijkheden. "Zowat alle staatshervormingen gebeurden in het verleden met steun van de oppositie", beklemtoonde hij.

Langdurige formatie
Tegelijk tackelde Dewael ook de 'langdurigheid' van de regeringsvorming. "Dat is niet zo uitzonderlijk, al zal het wel nog een tijd duren. Wie denkt dat het op twee �* drie dagen kan, die dwaalt," luidde het krachtig.

Morgen gaat de regeringsvorming de vierde maand in, maar dat is volgens Dewael helemaal geen reden tot paniek. Ons land heeft volgens hem ook niet het monopolie op lange onderhandelingen.

"In Nederland duurt de regeringsvorming soms ook drie maanden", stelde hij. "Er moet natuurlijk zo snel mogelijk een regering komen, maar mochten we nu zeggen dat we akkoord zijn met het Franstalige 'non', er zou een storm van verontwaardiging opsteken".

Sterk project
Wanneer er eenmaal een communautair vergelijk zal zijn, begint het pas voor Open Vld, benadrukte de vicepremier in het Eén-programma De Zevende Dag. "De regering moet een sterk project hebben".

Dewael laat ook duidelijk verstaan dat een regering ook nog niet meteen voor morgen is. "Laten we duidelijk zijn: als we een communautair vergelijk hebben, dan begint het pas voor Open Vld. Zij die denken dat we dan op twee �* drie dagen tijd een regering zullen hebben, dwalen. De regering moet een sterk project hebben, op het vlak van het sociaal-economische, veiligheid, justitie. We hebben dat al besproken, maar daar is nog geen vergelijk over."

Liberale prioriteiten
Dewael herinnert met zijn uitspraken aan de liberale prioriteiten die Open Vld en MR in het regeerakkoord willen zien staan: een verlaging van de personenbelasting, lastenverlagingen, een hervorming van de arbeidsmarkt. Hij doet dat op een moment dat alle aandacht uitgaat naar het communautaire en laat verstaan dat ook de sociaal-economische onderhandelingen niet van een leien dakje (zullen) lopen. Dewael wijt dat onder meer aan de sterke invloed van het ACV binnen de CD&V. (belga/hln) </STRONG></EM></U></I></B>
http://www.hln.be/hlns/site/art/gif/hln_alg_mail.gifMail een vriend (http://www.hln.be/hlns/alg/pag/hln_index.jsp?p_page=nieuws&p_cat=mailvriend&p_artid=578376&p_hulpnode=62906&p_cookie=no) http://www.hln.be/hlns/site/art/gif/hln_alg_print.gifPrintversie i.s.m. (http://javascript<b></b>:MM_openBrWindow('/hln/art/pag/hln_art_printversie.jsp?pPage=belgie&pKanaal=nieuws&pArtPage=nieuws&pCat=verkiezingen_2007&pFotoId=0&pArtId=578376&pLayout=nieuws','','width=590,height=470,scrollbar s=yes,resizable=yes')) http://www.hln.be/hlns/nmc/hln/nl/adv/print/hln_print_logoHp.gif (http://javascript<b></b>:MM_openBrWindow('/hln/art/pag/hln_art_printversie.jsp?pPage=belgie&pKanaal=nieuws&pArtPage=nieuws&pCat=verkiezingen_2007&pFotoId=0&pArtId=578376&pLayout=nieuws','','width=590,height=470,scrollbar s=yes,resizable=yes'))
09/09/07 15u08


Die Open-Vld'rs toch :altijd bereid om hun broek af te steken en zich te laten chanteren in ruil voor een ministerpostje.
Hebben die dan geen greintje fatsoen? :roll:

Zwartengeel
9 september 2007, 14:38
Wij zijn altijd voor onderhandelde oplossingen geweest. Er is niets oneerbaars aan een compromis.

Het gaat hier nog altijd over het naleven van de Grondwet. En daarover hoeft niet onderhandeld te worden. Maar dat is natuurlijk buiten de VLD gerekend...

Eddy B
9 september 2007, 14:38
Ooit eens een beetje gehad, maar dat is lang geleden. Sind VHS kent men het woord "blozen" niet meer... En natuurlijk doen dan de anderen dapper mee... Nooit waren er regeringen die zo broodnodig minister aftredens moesten hebben, nooit is daar zo weinig acht op geslagen, gewoon doorgaan... "we willen allemaal ons postje behouden"
Hopelijk worden ze rap gedecimeerd..

HAMC
9 september 2007, 14:43
Hopelijk worden ze rap gedecimeerd..

Ik betwijfel of de Vlaming gereed is om zijn slavenmentaliteit af te werpen. Houdt u het maar in het oog, de onnozelaars stemmen er weer op, ook nadat ze ons in de volgende maanden weer verraden.

Rene Artois
9 september 2007, 14:48
Allez, wie van Dewael iets anders verwacht had hand opsteken.

Eddy B
9 september 2007, 14:48
Ik betwijfel of de Vlaming gereed is om zijn slavenmentaliteit af te werpen. Houdt u het maar in het oog, de onnozelaars stemmen er weer op, ook nadat ze ons in de volgende maanden weer verraden.
We zijn nog zo ver niet he

Om ons te verraden hebben ze eigenlijk de hulp nodig van CD&V -NVA en ik denk dat die wel het been stijfhouden.

FDF zal er NIET goed uitkomen want :

- BHV zal gesplitst worden
- Brussel zal NIET uitgebreid worden met Vlaamse grond.

Totale afgang voor het FDF. Als "zoethoudertje kunnen ze misschien inschrijvingsrecht krijgen, maar zoiets is waardeloos. Het zal een bevestiging zijn van onze autonomie en onze grond!8-)

HAMC
9 september 2007, 14:54
We zijn nog zo ver niet he

Om ons te verraden hebben ze eigenlijk de hulp nodig van CD&V -NVA en ik denk dat die wel het been stijfhouden.

FDF zal er NIET goed uitkomen want :

- BHV zal gesplitst worden
- Brussel zal NIET uitgebreid worden met Vlaamse grond.

Totale afgang voor het FDF. Als "zoethoudertje kunnen ze misschien inschrijvingsrecht krijgen, maar zoiets is waardeloos. Het zal een bevestiging zijn van onze autonomie en onze grond!8-)

Zoals u zegt zijn we nog niet zo ver. CD&V gaat het been niet stijf houden, die gaan Belgie redden en de NVA verbranden, let maar op. Maar goed, dat is mijn opinie. Wie leeft zal zien.

AdrianHealey
9 september 2007, 15:06
Het gaat hier nog altijd over het naleven van de Grondwet. En daarover hoeft niet onderhandeld te worden. Maar dat is natuurlijk buiten de VLD gerekend...

Ik ga me weer de woede om de hals halen, maar soit.

Voor de duidelijkheid; ik ben een voorstander van de - al dan niet eenzijdige - splitsing van BHV.

Maar zeggen dat over het toepassen van de grondwet per definitie niet onderhandeld zou mogen worden, vind ik ook eigenlijk incorrect. Zeker als je Belgie (nog) niet wilt vernietigen. Maar ook als je uitgaat van het scenario dat Belgie vredig, op federaal niveau, gesplitst gaat worden, is het toch niet zo onredelijk om hierover te onderhandelen? Kwestie van een goede verstandshouding te houden.

Dat kan dan zelfs `maar` gaan over het inschrijvingsrecht. Echt onderzocht heb ik dat voorstel nog niet, dus ik weet niet concreet wat dat inhoud. Maar het is een mogelijkheid, naar het schijnt.

Eddy B
9 september 2007, 15:11
Ik ga me weer de woede om de hals halen, maar soit.

Voor de duidelijkheid; ik ben een voorstander van de - al dan niet eenzijdige - splitsing van BHV.

Maar zeggen dat over het toepassen van de grondwet per definitie niet onderhandeld zou mogen worden, vind ik ook eigenlijk incorrect. Zeker als je Belgie (nog) niet wilt vernietigen. Maar ook als je uitgaat van het scenario dat Belgie vredig, op federaal niveau, gesplitst gaat worden, is het toch niet zo onredelijk om hierover te onderhandelen? Kwestie van een goede verstandshouding te houden.

Dat kan dan zelfs `maar` gaan over het inschrijvingsrecht. Echt onderzocht heb ik dat voorstel nog niet, dus ik weet niet concreet wat dat inhoud. Maar het is een mogelijkheid, naar het schijnt.
Denken dat het "op de lange duur" wel in orde komt met de franstaligen , doen we al zolang België bestaat. Er zit een oneerlijkheid én onrechtmatigheid in de rechten van de Franstaligen tov de Vlamingen. Het laten verrotten, brnegt alleen maar grotere moeilijkheden.

Splitsen, éénzijdig,(dat RECHT hebben we!) en dan zien of ze hun "dreigement" uitvoeren. Wedden dat ze de meubelen willen redden? :lol:

Maes_P
9 september 2007, 15:12
Maar zeggen dat over het toepassen van de grondwet per definitie niet onderhandeld zou mogen worden, vind ik ook eigenlijk incorrect.

over het toepassen moet/mag niet onderhandeld worden
over het aanpassen-wijzigen mag/kan onderhandeld worden

HAMC
9 september 2007, 15:12
Ik ga me weer de woede om de hals halen, maar soit.

Voor de duidelijkheid; ik ben een voorstander van de - al dan niet eenzijdige - splitsing van BHV.

Maar zeggen dat over het toepassen van de grondwet per definitie niet onderhandeld zou mogen worden, vind ik ook eigenlijk incorrect. Zeker als je Belgie (nog) niet wilt vernietigen. Maar ook als je uitgaat van het scenario dat Belgie vredig, op federaal niveau, gesplitst gaat worden, is het toch niet zo onredelijk om hierover te onderhandelen? Kwestie van een goede verstandshouding te houden.

Dat kan dan zelfs `maar` gaan over het inschrijvingsrecht. Echt onderzocht heb ik dat voorstel nog niet, dus ik weet niet concreet wat dat inhoud. Maar het is een mogelijkheid, naar het schijnt.

Als ik u goed begrijp kan er over wetten onderhandeld worden maar de wet kan niet toegepast worden zonder dat iemand daar een prijs voor betaald.

Als ik de volgende maal voor de rechter sta en die zegt ik geef u 2 jaar dan kan ik zeggen, goed, maar dan moet er van de grond van mijn buurman een deel op mijn naam overgeschreven worden.

Het is niet zozeer dat u zich woede op de hals haalt, het is eerder onbegrip over uw standpunten. Voor mij verpersoonlijkt u alles wat de Vlaming is met een slavenmentaliteit.

AdrianHealey
9 september 2007, 15:17
Denken dat het "op de lange duur" wel in orde komt met de franstaligen , doen we al zolang België bestaat. Er zit een oneerlijkheid én onrechtmatigheid in de rechten van de Franstaligen tov de Vlamingen. Het laten verrotten, brnegt alleen maar grotere moeilijkheden.

Splitsen, éénzijdig,(dat RECHT hebben we!) en dan zien of ze hun "dreigement" uitvoeren. Wedden dat ze de meubelen willen redden? :lol:

Ik stel ook niet dat het moeten laten verrotten. Zolang onrechtvaardigheid een deel is van de Belgische structuren, wil ik een verandering van die structuren. Dat mag binnen een Belgie. Onafhankelijkheid is voor mij geen streefdoel a priori.

En vermits ik mezelf als een Belg beschouw, denk ik ook aan alle Belgen en lijkt me een discours dat Wallonie een goede economische heropleving kan geven, dan ook uitermate positief. Een onafhankelijk discours.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat bij een eenzijdige splitsing van Belgie, Brussel dan achterblijft. Zolang dat een optie is, lijkt een eenzijdige splitsing stoöweg niet slim, ook niet voor overtuigde vlaams nationalisten.

En Maes, goede nuancering. Maar je kan - heel eventueel - onderhandelen om het verdragen van die splitsing - wat een fetisj, God knows why is geworden - bij Franstalige politici.

AdrianHealey
9 september 2007, 15:18
Als ik u goed begrijp kan er over wetten onderhandeld worden maar de wet kan niet toegepast worden zonder dat iemand daar een prijs voor betaald.

Als ik de volgende maal voor de rechter sta en die zegt ik geef u 2 jaar dan kan ik zeggen, goed, maar dan moet er van de grond van mijn buurman een deel op mijn naam overgeschreven worden.

Het is niet zozeer dat u zich woede op de hals haalt, het is eerder onbegrip over uw standpunten. Voor mij verpersoonlijkt u alles wat de Vlaming is met een slavenmentaliteit.

Waar er onbegrip is, kan duidelijkheid komen. Met je voorbeeld toon je idd onbegrip aan. Toch inzake het politieke spel.

Tenzij je gelooft in een eenzijdige splitsing met Brussel. Dan kan ik snappen dat mijn nuancering en aanmanging tot voorzichtigheid, onbegrijpelijk is.

Eddy B
9 september 2007, 15:23
Ik stel ook niet dat het moeten laten verrotten. Zolang onrechtvaardigheid een deel is van de Belgische structuren, wil ik een verandering van die structuren. Dat mag binnen een Belgie. Onafhankelijkheid is voor mij geen streefdoel a priori.

En vermits ik mezelf als een Belg beschouw, denk ik ook aan alle Belgen en lijkt me een discours dat Wallonie een goede economische heropleving kan geven, dan ook uitermate positief. Een onafhankelijk discours.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat bij een eenzijdige splitsing van Belgie, Brussel dan achterblijft. Zolang dat een optie is, lijkt een eenzijdige splitsing stoöweg niet slim, ook niet voor overtuigde vlaams nationalisten.

En Maes, goede nuancering. Maar je kan - heel eventueel - onderhandelen om het verdragen van die splitsing - wat een fetisj, God knows why is geworden - bij Franstalige politici.
Beste AH,

WELK nut heeft het om wetten aan te passen door onderhandelingen, alle partijen laten tekenen, en ze dan, om ze te laten uitvoeren, nog eens te onderhandelen?

Jij bent ziende blind, en wil gewoon geen rede verstaan. Jij denkt van jezelf dat je slim bent, maar kan niet eens een eenvoudige redenering volgen. Woorden in onze taal hebben een waarde, die voor iedereen dezelfde is. Als jij er graag een prive waarde aan geeft, moet je niet zagen dat je niet begrepen wordt!

Goede raad : zet je pc eens enkele dagen af en kom eens tot bezinning. Het is dringend nodig, want je verkoopt larie , iedereen behalve jij heeft het door. Maar jij ziet dat als jouw superieure intellect dat door niemand begrepen wordt.... Trek je lessen uit de commentaren, DAT zou slim zijn!

AdrianHealey
9 september 2007, 15:28
Beste AH,

WELK nut heeft het om wetten aan te passen door onderhandelingen, alle partijen laten tekenen, en ze dan, om ze te laten uitvoeren, nog eens te onderhandelen?[quote]

Welk nut?
Wel, veel nut. Op korte termijn niet zoveel, maar op lange termijn moet je daar weer aan de onderhandelingstafel.

Tenzij je gelooft in een scenario om het allemaal tot het alleruiterste te laten drijven. Maar dat is een scenario dat ik liever niet zie. IK denk niet dat dat positief is, voor zowel vlaanderen als wallonie.

[quote]Jij bent ziende blind, en wil gewoon geen rede verstaan. Jij denkt van jezelf dat je slim bent, maar kan niet eens een eenvoudige redenering volgen. Woorden in onze taal hebben een waarde, die voor iedereen dezelfde is. Als jij er graag een prive waarde aan geeft, moet je niet zagen dat je niet begrepen wordt!

Welke privewaarde geef ik eraan?

Goede raad : zet je pc eens te]enkele dagen af en kom eens tot bezinning. Het is dringend nodig, want je verkoopt larie , iedereen behalve jij heeft het door. Maar jij ziet dat als jouw superieure intellect dat door niemand begrepen wordt.... Trek je lessen uit de commentaren, DAT zou slim zijn!

Ik heb vooral geleerd dat wie in zichzelf gelooft en eerlijk is in wat hij zegt, op het einde van de rit zichzelf in de spiegel ga kijken. Ik ga me niet ´bekeren´omdat het me populariteit zou kunnen opleveren. Dat zijn politieke trucjes.

Het enige wat ik zeg is dat voorzichtigheid niet verkeerd is. Tenzij je gelooft in een ander scenario dan wat ik optimaal acht.

BadSanta
9 september 2007, 15:29
VLD laat alweer hun broek zakken..

Maes_P
9 september 2007, 15:31
VLD laat alweer hun broek zakken..

Da's een pertinente leugen!!

Ze hebben hun broek nog nooit aangetrokken! ;-)

Eddy B
9 september 2007, 15:43
[quote=AdrianHealey;2912958Welke privewaarde geef ik eraan?
[/quote]
Voor jou een weet, voor het forum een vraag...:roll:

proxy2222
9 september 2007, 15:48
Dewael: "Voor B-H-V moeten toegevingen gedaan worden"

Open Vld-onderhandelaar Patrick Dewael houdt rekening met toegevingen aan Vlaamse kant om het 'probleem' Brussel-Halle-Vilvoorde op te lossen.

GEEN toegevingen DeWAEL!!! Het is duidelijk dat de afstraffing van Open-VLD niet sterk genoeg was want ze hebben hun lesje nog altijd niet geleerd. Volgende verkiezingen gaat Open-VLD verder de dieperik in als ze zo verder doen.

De schoofzak
9 september 2007, 17:38
Dewael denkt niet meer zuiver na. Zijn Opdebeek zal waarschijnlijk teveel energie wegzuigen uit zijn botten, zodat het oordeelvermogen verzwakt.

Immers, Dewael is hiermee niet demokratisch; hij verraadt zijn kiezers, hij pleegt kiesbedrog.

Want ook de (v) libberloten-partij is de verkiezingen ingegaan met een stelling over bhv en over de resoluties van het Vlaams parlement.

Dewaal breekt zijn gegeven woord.

Benieuwd wat oud-vu'er Bartjen Zomerke hiervan vindt (niets waarschijnlijk, geen van beiden denkt, beiden zijn marjonetten van Verafstoot)

AdrianHealey
9 september 2007, 20:47
Voor jou een weet, voor het forum een vraag...:roll:

Ik gok dat het over het woord 'rechtvaardigheid' gaat.

Mjah, ik kan begrijpen dat ik het mss te filosofisch bekijk. Mijn excuses indien dat problemen oplevert.

vlijmscherp
9 september 2007, 20:59
het probleem is dat volgens het arrest er een oplossing moet komen, niet dat die oplossing een splitsing moet zijn. Als de Vlamingen die splitsing wilt, zal er moeten gecompenseerd worden, willen of niet.
een andere oplossing is terug gaan naar de oude situatie, even geldig voor de grondwet hé.

AdrianHealey
9 september 2007, 21:01
het probleem is dat volgens het arrest er een oplossing moet komen, niet dat die oplossing een splitsing moet zijn. Als de Vlamingen die splitsing wilt, zal er moeten gecompenseerd worden, willen of niet.

De oplossing zoals die er nu ligt - splitsing Bhv - is wel het meest logisch. Een andere oplossing zou - om het vriendelijk uit te drukken - retarded zijn. Maarja, De Franstaligen hebben ook een electoraat te verdedigen.

daiwa
9 september 2007, 21:07
het probleem is dat volgens het arrest er een oplossing moet komen, niet dat die oplossing een splitsing moet zijn.


Schurftige leugenaar De Gucht maakte daar deze week geen probleem van hoor. Op de vraag hoe het zat indien tegen de volgende verkiezingen BHV niet is gesplitst antwoorde hij: '' De geldigheid van de verkiezingen is geen probleem, als de parlementaire commissie ze goedkeurt zijn ze geldig''.
Zoals je ziet trekt zich die geen bal aan van het arrest indien dit nodig moest blijken.

C uit W
9 september 2007, 21:08
Dat em z'n zetel schenkt aan een echte Waal.

AdrianHealey
9 september 2007, 21:08
Schurftige leugenaar De Gucht maakte daar deze week geen probleem van hoor. Op de vraag hoe het zat indien tegen de volgende verkiezingen BHV niet is gesplitst antwoorde hij: '' De geldigheid van de verkiezingen is geen probleem, als de parlementaire commissie ze goedkeurt zijn ze geldig''.
Zoals je ziet trekt zich die geen bal aan van het arrest indien dit nodig moest blijken.

Kun je mij eens aantonen wat er gelogen zou zijn van die uitspraak?

daiwa
9 september 2007, 21:12
Kun je mij eens aantonen wat er gelogen zou zijn van die uitspraak?

Met die schurftige leugenaar doelde ik wel hoe De Gucht met vuile smerige achterbakse leugens zijn eigen fout in de zaak Balkenende in de schoenen van de journalist probeerde schuiven.
Lager kan je als mens niet vallen , het laagste van het laagste. :boo:

AdrianHealey
9 september 2007, 21:18
Met die schurftige leugenaar doelde ik wel hoe De Gucht met vuile smerige achterbakse leugens zijn eigen fout in de zaak Balkenende in de schoenen van de journalist probeerde schuiven.
Lager kan je als mens niet vallen , het laagste van het laagste. :boo:

Ach, wie iets anders verwacht van politici is maar naïef, hoor. ^^
Maar tjah, goed komt 'ie er niet uit.

Kortaf
9 september 2007, 21:22
Dewael: "Voor B-H-V moeten toegevingen gedaan worden"

Ceterum censeo VLD delendam esse.

Met een beetje geluk worden LDD en VLD binnen anderhalf jaar net even groot: elk zo'n 12 �* 14 pct. De VLD kan dan verder doorgroeien richting kiesdrempel.

AdrianHealey
9 september 2007, 21:26
Ceterum censeo VLD delendam esse.

:cheer: Cato :cheer:

Met een beetje geluk worden LDD en VLD binnen anderhalf jaar net even groot: elk zo'n 12 �* 14 pct. De VLD kan dan verder doorgroeien richting kiesdrempel.

Njah; 'k weet niet. Ik denk dat er nog wel een markt is voor een coherenter liberalisme van de LDD, maar voor een partij(programma) als de VLD is er volgens mij ook nog een vraag.

daiwa
9 september 2007, 21:36
Ach, wie iets anders verwacht van politici is maar naïef, hoor. ^^
Maar tjah, goed komt 'ie er niet uit.

Dan ben ik maar naief, maar op zulk gedrag kots ik.
Iedereen maakt fouten, maar kom er dan voor uit, inplaats ze met achterbakse leugens in een ander zijn schoenen te proberen schuiven.

Eddy B
9 september 2007, 22:08
Ik gok dat het over het woord 'rechtvaardigheid' gaat.

Mjah, ik kan begrijpen dat ik het mss te filosofisch bekijk. Mijn excuses indien dat problemen oplevert.
Excuses aanvaard hoor, no problem, maar aub val niet in herhaling ;)

Eddy B
9 september 2007, 22:10
het probleem is dat volgens het arrest er een oplossing moet komen, niet dat die oplossing een splitsing moet zijn. Als de Vlamingen die splitsing wilt, zal er moeten gecompenseerd worden, willen of niet.
een andere oplossing is terug gaan naar de oude situatie, even geldig voor de grondwet hé.
Nochthans is het heel eenvoudig : er kan door eenvoudige meerderheid over gestemd worden. De Vlamingen willen als meerderheid, splitsen. Het zal dus splitsen worden, ZONDER compensatie... FDF zal zonder broek uit de formatie komen, zoveel is duidelijk...

AdrianHealey
9 september 2007, 22:13
Excuses aanvaard hoor, no problem, maar aub val niet in herhaling ;)

'k vind u eigenlijk echt nog aangenaam. No nonsens, no grudge. ^^

Nochthans is het heel eenvoudig : er kan door eenvoudige meerderheid over gestemd worden. De Vlamingen willen als meerderheid, splitsen. Het zal dus splitsen worden, ZONDER compensatie... FDF zal zonder broek uit de formatie komen, zoveel is duidelijk...

Zo evident zal het idd zijn. Maar het 'probleem' van de politiek is dan het volgende.

De volgende keer moet je weer een stemming doen. En als je dan niét alle Vlamingen meehebt, moet je wél naar de Franstaligen. En dat kan wéér problemen oplossen. En ik los liever de problemen van België - ook een splitsing - op in een bestel dat niét al te agressief tegenover elkaar staat.

Eddy B
9 september 2007, 22:23
Zo evident zal het idd zijn. Maar het 'probleem' van de politiek is dan het volgende.

De volgende keer moet je weer een stemming doen. En als je dan niét alle Vlamingen meehebt, moet je wél naar de Franstaligen. En dat kan wéér problemen oplossen. En ik los liever de problemen van België - ook een splitsing - op in een bestel dat niét al te agressief tegenover elkaar staat.
idd, maar denk je nu echt dat men, na wat er recent opgebloeid is, men bij de Vlaamse politici nog durft om toegeveingen te doen aan de Franstaligen? I don't think so.. Tot de volledige situatie eerlijk is rechtgetrokken, tot wij Vlamingen net zoveel rechten hebben als de Franstaligen, tot dan, zal er niet meer toegegeven worden. Indien anders, zal dit niet zo gauw aanvaard worden.

Natuurlijk begrijp ik ook dat de waalse politici niet gewoon kunnen afdruipen, en een cadeautje mee naar huis moeten brengen, maar het zal een mager beestje zijn, verpakt in mooie woorden en ne schone strik, maar eigenlijk een lege doos. Of kom jij eens af met WAT we nog zouden kunnen GEVEN, dat ze nog niet hebben, en wat wij KWIJTWILLEN?

Herr Oberst
9 september 2007, 22:25
Of kom jij eens af met WAT we nog zouden kunnen GEVEN, dat ze nog niet hebben, en wat wij KWIJTWILLEN?

Wallonië wil ik best wel aan de Walen geven.

Eddy B
9 september 2007, 22:31
Wallonië wil ik best wel aan de Walen geven.
"wat ze nog niet hebben" :roll:

Herr Oberst
9 september 2007, 22:36
"wat ze nog niet hebben" :roll:

Er bestaat toch nog niet zoiets als een Waalse staat, waarover de Walen het ultieme beslissingsrecht hebben? ;-)

AdrianHealey
9 september 2007, 22:37
idd, maar denk je nu echt dat men, na wat er recent opgebloeid is, men bij de Vlaamse politici nog durft om toegeveingen te doen aan de Franstaligen? I don't think so..

Ik hoop het. Zelfs de voorstellen die NVA meesteunt vallen de federale logica niet aan. (Helaas; ik ben geen fan van federaties in het algemeen en deze in het bijzonder.)

Tot de volledige situatie eerlijk is rechtgetrokken, tot wij Vlamingen net zoveel rechten hebben als de Franstaligen, tot dan, zal er niet meer toegegeven worden. Indien anders, zal dit niet zo gauw aanvaard worden.

Tjah, laat ik even het probleem, zoals ik het zei, schetsen.

Indertijd zijn er bepaalde vormen van pariteit ingesteld. Ook het feit dat gemiddeld gezien een 'Waalse' partij minder volk nodig heeft om verkozen te worden dan een Vlaamse, is zo'n vorm van onfairheid. Je kent er wrslk nog wel. De goede bedoelingen daarachter ga ik niet aanvallen. Je kan daar over discussieren, maar achter het concept 'een minderheid beschermen' zit er - imo - toch een soort van goede bedoeling. Echter; ik ben verre van een fan van 'goede bedoelingen' formaliseren. Het feit dat een minderheid een meerderheid kán tegenhouden, is een gevolg van die 'goede bedoelingen'.

Wie zij nu ook alweer dat de weg naar de hel geplaveit is met goede bedoelingen?

Nu, waartoe hebben die 'goede bedoelingen' geleid? Dat de tegenstellingen tussen Vlamingen en Walen - zeker nu - tot op de spits werden en worden gedreven. En dat is evident. Een meerderheid wilt iets, maar een minderheid kan dat tegenhouden.

Ik blijf erbij dat zónder die 'goede bedoelingen' indertijd, het Vlaams gevoel (of meer bepaald: het gevoel tégen de Belgische staatsstructuren) niet zo'n gigantisch punt zou gemaakt hebben. Maar goed, dat is een analyse zoals een ander.

Maar wat heb je dan nu? Je hebt onrechtvaardigheid in het systeem én een anti-Belgische houding. (Aan béide kanten van de taalgrens, laten we daar duidelijk over zijn. Ik vind de PS even 'erg' als het VB, op het communautaire vlak.) Maar 'als' je terug rechtvaardigheid in het systeem zoú brengen - en dat wéten de Franstaligen ook - is België nog sneller verdampt. Enfin, met wat geluk voor hun wordt het een confederatie en krijgen ze nog een paar miljoentjes per jaar.

Wat is nu de oplossing voor zij die België willen behouden? Geen. Toch niet als je én België zéker wilt behouden én het rechtvaardig/democratisch maken. En als er eentje is, dan zie ik hem echt niet. Totaal niet.

Maar wat zéker idioot is, is de onrechtvaardigheid nog lánger in stand houden, om de tegenstellingen nog vérder te laten oplopen. Dát is helemaal achterlijk. Zij die België willen behouden, dienen zo snel mogelijk te zorgen dat meerderheid terug meerderheid is. Dan bestaat er nog een kans dat België gered wordt. Maar als dat blijft duren, dan vrees ik ervoor.

Ik denk ook niet dat velen een onafhankelijkheid willen persé. Enkel een land dat het gevoel geeft dat er rechtvaardigheid is vanuit de overheid. En ik kan perfect begrijpen dat dat er op dit moment niet is. Enfin, ik heb het niet.

Natuurlijk begrijp ik ook dat de waalse politici niet gewoon kunnen afdruipen, en een cadeautje mee naar huis moeten brengen, maar het zal een mager beestje zijn, verpakt in mooie woorden en ne schone strik, maar eigenlijk een lege doos.

Die kans si vrij groot.

Of kom jij eens af met WAT we nog zouden kunnen GEVEN, dat ze nog niet hebben, en wat wij KWIJTWILLEN?

Ik moet eigenlijk diep nadenken en ik zou niks kunnen bedenken.

Maes_P
9 september 2007, 23:04
Of kom jij eens af met WAT we nog zouden kunnen GEVEN, dat ze nog niet hebben, en wat wij KWIJTWILLEN?

Ons deel van de staatsschuld

Eddy B
9 september 2007, 23:25
Ik hoop het. Zelfs de voorstellen die NVA meesteunt vallen de federale logica niet aan. (Helaas; ik ben geen fan van federaties in het algemeen en deze in het bijzonder.)



Tjah, laat ik even het probleem, zoals ik het zei, schetsen.

Indertijd zijn er bepaalde vormen van pariteit ingesteld. Ook het feit dat gemiddeld gezien een 'Waalse' partij minder volk nodig heeft om verkozen te worden dan een Vlaamse, is zo'n vorm van onfairheid. Je kent er wrslk nog wel. De goede bedoelingen daarachter ga ik niet aanvallen. Je kan daar over discussieren, maar achter het concept 'een minderheid beschermen' zit er - imo - toch een soort van goede bedoeling. Echter; ik ben verre van een fan van 'goede bedoelingen' formaliseren. Het feit dat een minderheid een meerderheid kán tegenhouden, is een gevolg van die 'goede bedoelingen'.

Wie zij nu ook alweer dat de weg naar de hel geplaveit is met goede bedoelingen?

Nu, waartoe hebben die 'goede bedoelingen' geleid? Dat de tegenstellingen tussen Vlamingen en Walen - zeker nu - tot op de spits werden en worden gedreven. En dat is evident. Een meerderheid wilt iets, maar een minderheid kan dat tegenhouden.

Ik blijf erbij dat zónder die 'goede bedoelingen' indertijd, het Vlaams gevoel (of meer bepaald: het gevoel tégen de Belgische staatsstructuren) niet zo'n gigantisch punt zou gemaakt hebben. Maar goed, dat is een analyse zoals een ander.

Maar wat heb je dan nu? Je hebt onrechtvaardigheid in het systeem én een anti-Belgische houding. (Aan béide kanten van de taalgrens, laten we daar duidelijk over zijn. Ik vind de PS even 'erg' als het VB, op het communautaire vlak.) Maar 'als' je terug rechtvaardigheid in het systeem zoú brengen - en dat wéten de Franstaligen ook - is België nog sneller verdampt. Enfin, met wat geluk voor hun wordt het een confederatie en krijgen ze nog een paar miljoentjes per jaar.

Wat is nu de oplossing voor zij die België willen behouden? Geen. Toch niet als je én België zéker wilt behouden én het rechtvaardig/democratisch maken. En als er eentje is, dan zie ik hem echt niet. Totaal niet.

Maar wat zéker idioot is, is de onrechtvaardigheid nog lánger in stand houden, om de tegenstellingen nog vérder te laten oplopen. Dát is helemaal achterlijk. Zij die België willen behouden, dienen zo snel mogelijk te zorgen dat meerderheid terug meerderheid is. Dan bestaat er nog een kans dat België gered wordt. Maar als dat blijft duren, dan vrees ik ervoor.

Ik denk ook niet dat velen een onafhankelijkheid willen persé. Enkel een land dat het gevoel geeft dat er rechtvaardigheid is vanuit de overheid. En ik kan perfect begrijpen dat dat er op dit moment niet is. Enfin, ik heb het niet.



Die kans si vrij groot.



Ik moet eigenlijk diep nadenken en ik zou niks kunnen bedenken.
Proficiat, je hebt het goed begrepen. Dar kan nog iets komen van AH!

AdrianHealey
9 september 2007, 23:35
Ma, ma, ik héb dat allemaal al eens gezegd, hoor. :p

Eddy B
9 september 2007, 23:38
Ma, ma, ik héb dat allemaal al eens gezegd, hoor. :p
Alleen minder duidelijk en in stukken en brokken... vooral je "vragen" waren zodanig van aard, dat ze veel wenkbrouwen deden fronsen :lol:

AdrianHealey
9 september 2007, 23:39
Maar veel van die vragen, meen ik.

Is een beetje kritiek af en toe niet terecht? ;)

Eddy B
9 september 2007, 23:43
Maar veel van die vragen, meen ik.

Is een beetje kritiek af en toe niet terecht? ;)
tuurlijk da, maar de vorm van je vragen gaf niet altijd aan dat je de situatie begreep. Vooral door proberen je eigen betekenis of interpretatie van woorden en dingen te laten prevaleren over de gangbare, maar conversatie niet makkelijk...

AdrianHealey
9 september 2007, 23:45
tuurlijk da, maar de vorm van je vragen gaf niet altijd aan dat je de situatie begreep. Vooral door proberen je eigen betekenis of interpretatie van woorden en dingen te laten prevaleren over de gangbare, maar conversatie niet makkelijk...

Ik blijf erbij dat 'rechtvaardigheid' niks persé te maken heeft met 'wetten' (het kan, maar hoeft niet per definitie). :p

Maar laten we daar niet wéér over beginnen. :p

Eddy B
9 september 2007, 23:48
Ik blijf erbij dat 'rechtvaardigheid' niks persé te maken heeft met 'wetten' (het kan, maar hoeft niet per definitie). :p

Maar laten we daar niet wéér over beginnen. :p
;)

NL1985
10 september 2007, 19:42
VLD .... staat die V echt voor Vlaams of voor Verraders? ;)

Kortaf
10 september 2007, 19:59
Ons deel van de staatsschuld

Héélemaal?

Zijt ge u niet wat aan 't laten gaan, Maes?

Maes_P
10 september 2007, 20:04
Héélemaal?

Zijt ge u niet wat aan 't laten gaan, Maes?

Gij klinkt als mijn vrouw ;-)

Eddy B
10 september 2007, 20:10
Ons deel van de staatsschuld
Idd, DAT willen we nog kwijt. ;)
Jammer dat die vooral door het zuiden GEMAAKT is...

Kortaf
10 september 2007, 20:11
Gij klinkt als mijn vrouw ;-)

Ik neem aan dat ik dat als een compliment mag aanzien.

Maes_P
10 september 2007, 20:19
Ik neem aan dat ik dat als een compliment mag aanzien.
off course