PDA

View Full Version : De relatie tussen N-VA en ACW.


ACV
17 februari 2004, 22:11
U weet dat de Christen Democraten een sterk uitgebouwd middenveld hebben.
Met het kartel als feit gaat we elkaar nog regelmatig tegenkomen.

Ik weet eigenlijk niet wat de mening van N-VA is over het ACW.
Daarom dat ik het u vraag. :wink:

Jan Loones
18 februari 2004, 00:43
ik wil u een zeer persoonlijk antwoord geven;
ACW staat voor mij enerzijds symbool voor de door velen van ons verfoeide machtspolitiek;
anderzijds vind ik mij zeer dikwijls terug in de ACW standpunten, lopende van ethische over groene opties naar de sociale en tiersmondistische; daar kunt u nog plezier beleven aan velen van ons;
en ik hoop echt dat jullie dit vlaams kartel kunnen afhelpen van die conservatieve stempel die de linkse politieke concurrentie ons wil opleggen;
wat denkt het ACW overigens over N-VA?

Gentenaar
18 februari 2004, 01:01
Jan Loones schreef

en ik hoop echt dat jullie dit vlaams kartel kunnen afhelpen van die conservatieve stempel die de linkse politieke concurrentie ons wil opleggen;

Lijkt wel of het ACV het linkse doekje voor het bloeden wordt van een steeds rechtser en conservatiever georiënteerd kartel.

Ik zou niet graag ACV'er zijn in een regeringsperiode waarin het kartel aan de macht is... Vrees dat de basis kritische vragen zal stellen.

Knipp
18 februari 2004, 09:00
Jan Loones schreef

en ik hoop echt dat jullie dit vlaams kartel kunnen afhelpen van die conservatieve stempel die de linkse politieke concurrentie ons wil opleggen;

Lijkt wel of het ACV het linkse doekje voor het bloeden wordt van een steeds rechtser en conservatiever georiënteerd kartel.

Ik zou niet graag ACV'er zijn in een regeringsperiode waarin het kartel aan de macht is... Vrees dat de basis kritische vragen zal stellen.

Gentenaar,
Jij schijnt zicht te hebben op die dingen ...
Hoe groot moet ik mij het acv voorstellen binnen het nieuwe kartel ?

Gentenaar
18 februari 2004, 09:53
Knipp schreef:

Jij schijnt zicht te hebben op die dingen ...
Hoe groot moet ik mij het acv voorstellen binnen het nieuwe kartel ?

In ieder geval groter dan de invloed die het zal hebben op de politieke lijn.

Ik voorspel een felle verrechtsing binnen het kartel, als reactie op het Blok, en dat zal veel ontevreden ACV'ers opleveren.

Tip: PVDA!

Pelgrim
18 februari 2004, 11:19
In een adner topic heb ik al gevraagd naar de mogelijkheden van een progressief, links tegengewicht in de vlaamse beweging. De ACV kan, als arbeiders vereniging, daar misschien net voor zorgen.

Tip: PVDA!

:lol:

Als overtuigde communist ben ik tot voor een jaar of twee altijd voor de PvdA geweest. Wekelijks de Solidair lezen heeft dat wat verandert.

ACV
18 februari 2004, 11:48
Gentenaar,
Jij schijnt zicht te hebben op die dingen ...
Hoe groot moet ik mij het acv voorstellen binnen het nieuwe kartel ?

Bekijk eens de lijsttrekkers van het kartel en meet hun ACW-gehalte.

De knack schreef vorige week hierover een interessant artikel.
Behalve in Limburg, zijn de andere lijsttrekkers ACW-mandatarissen! (Zelfs in Gent :wink: )

Ook op Europees vlak hebben wij met Dehaene als ACw-mandataris een serieuze klapper.


Geen nood aan vrees dus. :idea:

ACV
18 februari 2004, 12:06
ik wil u een zeer persoonlijk antwoord geven;
ACW staat voor mij enerzijds symbool voor de door velen van ons verfoeide machtspolitiek;
anderzijds vind ik mij zeer dikwijls terug in de ACW standpunten, lopende van ethische over groene opties naar de sociale en tiersmondistische; daar kunt u nog plezier beleven aan velen van ons;
en ik hoop echt dat jullie dit vlaams kartel kunnen afhelpen van die conservatieve stempel die de linkse politieke concurrentie ons wil opleggen;
wat denkt het ACW overigens over N-VA?

Onze standpunten verschillen inderdaad weinig.
De vlaamse strekking heeft ook een uitgebouwd middenveld met haar verschillende vlaamse bewegingen.
Uw zorg over de 'verfoeide machtspolitiek' halen verschillende personen op dit forum aan, maar ik kan u geruststellen dat dergelijke 'verzuiling' ondertussen toch sterk is veranderd. Dikwijls blijft het oude beeld van 'zuil' plakken terwijl het in de praktijk reeds onderhevig is aan bepaalde veranderingen.
Zo is tijdens het ACW congres ook de verhouding politiek en beweging aan bod gekomen.

Wij zijn niet van plan om de banden met de politieke wereld door te knippen, terwijl de andere werknemersbewegingen (m.a.w. onze concurrenten) net deze banden aan het versterken zijn. Daarin moeten we nuchter blijven.
Zie bijvoorbeeld het geflirt tussen Mia en Steve.

Wat betreft de programmapunten van N-VA komen we inderdaad voor een groot deel overeen. De punten die verschillen spreken elkaar daarom nog niet tegen, het is enkel de vraag waar ieder zijn opdracht en prioriteit ligt.
Wat dat betreft zijn we elkaars aanvulling. :wink:

Over het hele links-rechts of progressief-conservatief verhaal kan ik kort zijn.
Nooit kan je over heel de lijn je beperken tot één zijde. Dat zou te simplistisch zijn, naar mijn mening.
De ene keer ben je progressiever, de andere keer wat meer conservatief.
wij kunnen elkaar inderdaad helpen om de stigmatiserende stempels die in dit verband gedrukt worden, uit de wereld te helpen.

Ik hoop dat ik met dit antwoord enigszins heb kunnen verduidelijken wat het ACW van N-VA denkt.
Onze voorzitter zei alvast dat wij dit kartel blijven evalueren als betrokken partij, maar indien ik het juiste beeld van N-Va heb, gaan zij net hetzelfde doen.

We lijken dus veel meer op elkaar dan we op het eerste zicht zouden denken. :wink:

Knipp
18 februari 2004, 17:25
Gentenaar,
Jij schijnt zicht te hebben op die dingen ...
Hoe groot moet ik mij het acv voorstellen binnen het nieuwe kartel ?

Bekijk eens de lijsttrekkers van het kartel en meet hun ACW-gehalte.

De knack schreef vorige week hierover een interessant artikel.
Behalve in Limburg, zijn de andere lijsttrekkers ACW-mandatarissen! (Zelfs in Gent :wink: )

Ook op Europees vlak hebben wij met Dehaene als ACw-mandataris een serieuze klapper.


Geen nood aan vrees dus. :idea:

Het zou nuttig zijn Filip Dewinter daarmee te confronteren op de andere sessie :wink:
Die doet z'n volgelingen weer dromen over machtsdeelname.

Tenzij natuurlijk het doorsnee ACW lid rechtser is dan we denken.
Ik las onlangs een studie waaruit bleek dat het VB daar wel degelijk in toenemende mate kiezers heeft. Het betreft hier wel de periode 1991 - 99.

>>>
De conclusie is dan ook dat de winst van het Vlaams Blok tussen 1991 en 1999 gerealiseerd wordt
door stand te houden in of een lichte tot gemiddelde vooruitgang te boeken in zowat alle lagen van de
bevolking én een stevige winst te boeken in een aantal specifieke sociale categorieën te weten : de
gepensioneerden (+ 10,4 procentpunten), de leden van de christelijke vakbond, het ACV (+9,7
procentpunten), de ouderen 55- 64 (+ 9,4 procentpunten), de 65 jarigen en ouder (+ 9,2
procentpunten), de kiezers met enkel een diploma lagere school (+ 9,1 procentpunten) en de
leeftijdsgroep tussen 25 en 34jaar (+8,6 procentpunten).
<<<

BRON http://www.kuleuven.ac.be/sociologie/download/ispo/vbnota.pdf

Thomas Hx
18 februari 2004, 19:08
Rechts, links...

Je kan van een CD&V'er nooit zeggen dat hij links is of dat hij rechts is. De meeste zijn links op bepaalde punten en rechts op andere punten. Zo zijn de meeste ACW'ers rechts op bepaalde ethische punten, maar links op economisch-ethisiche punten en economisch vlak...

Thomas Heynderickx

Knipp
18 februari 2004, 19:11
Rechts, links...

Je kan van een CD&V'er nooit zeggen dat hij links is of dat hij rechts is. De meeste zijn links op bepaalde punten en rechts op andere punten. Zo zijn de meeste ACW'ers rechts op bepaalde ethische punten, maar links op economisch-ethisiche punten en economisch vlak...
Thomas Heynderickx

Moet ik daaruit begrijpen dat ze alleen links zijn voor zover dat samenvalt
met hún belangen, in casu de eigen werkzekerheid en de eigen sociale bescherming ?
Wat zijn anders die economisch-ethische punten ?
Zie je andere ?

Knipp
18 februari 2004, 19:13
Het feit dat de extreem-linkse mij rechts vindt, de extreem-rechtse mij links vindt, toont aan dat ik centrum ben.

Thomas Heynderickx

Waarom doe je niet een keer gewoon de kompastest ?
Dat is toch iets objectiever ;-)

http://www.digitalronin.f2s.com/politicalcompass/index.html

Thomas Hx
18 februari 2004, 19:26
Rechts, links...

Je kan van een CD&V'er nooit zeggen dat hij links is of dat hij rechts is. De meeste zijn links op bepaalde punten en rechts op andere punten. Zo zijn de meeste ACW'ers rechts op bepaalde ethische punten, maar links op economisch-ethisiche punten en economisch vlak...
Thomas Heynderickx

Moet ik daaruit begrijpen dat ze alleen links zijn voor zover dat samenvalt
met hún belangen, in casu de eigen werkzekerheid en de eigen sociale bescherming ?Wat zijn anders die economisch-ethische punten ?
Zie je andere ?


je hebt ook ethische punten als euthanasie....

als antwoord ophet onderlijnde:

Zijn de andere kiezers anders misschien? Voorwat stemt een werkloze SP.A en een zelfstandige VLD en een agent VB?

Thomas Hx
18 februari 2004, 19:27
u zei:

Waarom doe je niet een keer gewoon de kompastest ?
Dat is toch iets objectiever ;-)

http://www.digitalronin.f2s.com/politicalcompass/index.html
bestaat dat niet in nederlandse versie :p

Knipp
18 februari 2004, 20:42
[u]Moet ik daaruit begrijpen dat ze alleen links zijn voor zover dat samenvalt
met hún belangen, in casu de eigen werkzekerheid en de eigen sociale bescherming ?

als antwoord ophet onderlijnde:

Zijn de andere kiezers anders misschien? Voorwat stemt een werkloze SP.A en een zelfstandige VLD en een agent VB?


Ik ken andere kiezers, toch wel.
Er zijn wel degelijk mensen die trachten aan politiek te doen in het belang van iedereen.

Gentenaar
18 februari 2004, 21:26
ACV schreef

Bekijk eens de lijsttrekkers van het kartel en meet hun ACW-gehalte.

De knack schreef vorige week hierover een interessant artikel.
Behalve in Limburg, zijn de andere lijsttrekkers ACW-mandatarissen! (Zelfs in Gent )

Dan is er nog hoop... (een beetje)

:wink:

Thomas Hx
19 februari 2004, 19:25
als antwoord ophet onderlijnde:

Zijn de andere kiezers anders misschien? Voorwat stemt een werkloze SP.A en een zelfstandige VLD en een agent VB?


Ik ken andere kiezers, toch wel.
Er zijn wel degelijk mensen die trachten aan politiek te doen in het belang van iedereen.

Idd De CD&V: boeren, middenstanders, arbeiders... iedereen.

Knipp
19 februari 2004, 21:02
Ik ken andere kiezers, toch wel.
Er zijn wel degelijk mensen die trachten aan politiek te doen in het belang van iedereen.

Idd De CD&V: boeren, middenstanders, arbeiders... iedereen.

Zit iets in.
Maar ook de sp.a speelt iedereen in de kaart en is de toer van 'de mensen' op.
En minder in de zin van 'standen'.
Ze lijken het subtieler te doen, met oog voor doelgroepen op fijnere nivo's.

Thomas Hx
20 februari 2004, 17:26
Idd De CD&V: boeren, middenstanders, arbeiders... iedereen.

Zit iets in.
Maar ook de sp.a speelt iedereen in de kaart en is de toer van 'de mensen' op.
En minder in de zin van 'standen'.
Ze lijken het subtieler te doen, met oog voor doelgroepen op fijnere nivo's.

Ik denk toch wel dat de meeste zelfstandigen en boeren zich nooit kunnen vinden in de politiek die de SP.A voert. Wel is het waar dat de SP.A niet alleen meer het arbeiderspubliek heeft.