PDA

View Full Version : bloedworst


MaGNiFiCaT
24 september 2007, 00:26
Wie eet graag bloedworst, wie niet, en waarom?

Ik hou van bloedworst, zowel rauw, met boterhammen, als gebakken, met bijv appelmoes. Vele mensen walgen bij het zien van bloedworst. Het is nogthans nogal lekker.

Duupje
24 september 2007, 00:31
Ge moet u echt wel HEEL hard vervelen volgens mij. :lol:

Jaani_Dushman
24 september 2007, 00:32
Morcilla de Burgos is anders ook heel lekker. :-P

Jaani_Dushman
24 september 2007, 00:37
Morcilla de Burgos is anders ook heel lekker.Maar de omgevingsfactoren waren er ook wel naar, om optimaal te genieten van mijn schotel morcilla. Eerst een dag fietsen met regen en fameuze rukwinden. Dan toekomen in een dorpje waar welgeteld vier mensen wonen (de pastoor, zijn huishoudster, een cafébaas en zijn vrouw). De electriciteit uitgevallen door de wind, ijskoud dorpje, pikdonker en enkel licht van de open haar die achter jou staan te branden.
Kan het nog gezelliger dan dat? :-P

Trajanu$
24 september 2007, 04:18
Niks boven een reuzegrote bloedworst, wat appelmoes en nen boterham!

Gogolski
24 september 2007, 07:52
Bloewuste zijn de max! (mee andjuun, nie mee rozijnen!)

manta
24 september 2007, 08:04
:cheer:Beuling ... :cheer:
't Zou een verplicht vak op school moeten zijn 8-)

Derk de Tweede
24 september 2007, 10:16
Is dat gemaakt van zielige paarden? 8O

Ik-haat-afwassen
24 september 2007, 10:21
Ik heb er nog 3 liggen in mijne vriezer. :thumbsup:

Tavek
24 september 2007, 10:26
Smerig

Laya
24 september 2007, 10:58
Ik krijg het gewoon niet binnen! Heb er van mijn leven zelfs nog niet van geproeft, het is sterker dan mezelf :-(
Lang leve witte trippen met rode kool en worst met appelmoes ;-)

Knuppel
24 september 2007, 11:07
Ge moet u echt wel HEEL hard vervelen volgens mij. :lol:

Bloedworst is van bloed, orgaanvlees en vette vleesrestjes van het pas geslachte varken gemaakt. Ze heeft heel veel kaloriën en dus voordelig voor wie wil besparen op zijn electrisch vuurtje. Bloedworst is echter af te raden voor mensen die een te hoog uninezuurgehalte in hun bloed, jicht en ...winterhanden willen vermijden.

De Garde
24 september 2007, 11:10
Is dat gemaakt van zielige paarden? 8O

Nee, varkensbloed. Bij een traditionele slachting wordt eerst met een houten hamer de schedel ingeslagen en dan de strot overgesneden. Het bloed wordt opgevangen en dat is het basisingrediënt van bloedworst.

De Garde
24 september 2007, 11:11
Voor de rest: liever een stukje koud bij een Breughelmaal, samen met de witte pens en allerlei andere toestanden (zolang het maar eindigt met liefst nog wat lauwe rijstpap met bruine suiker).

parcifal
24 september 2007, 11:23
Is dat gemaakt van zielige paarden? 8O

Nee, van dampend vers varkensbloed met brood en ajuin. Njam.

Ik heb als kind van een jaar of 8 nog geholpen bij een thuisslachting van
een varken :
Met een moker werd dat beest geveld en daarna werd de slagader in de hals doorgesneden.
Ik mocht dan met een voorpoot 'pompen' terwijl het gutsende bloed werd opgevangen in een emmer.

Als je dan nadien van die bloedworst eet, smaakt het toch net iets lekkerder. ;-)

Een redelijk impressionante ervaring als kind, kan ik je vertellen.
Nu zouden ze daar moord en brand over schreeuwen en zou zo'n kind een levensgroot trauma opgedrongen krijgen door psychologen, opvoeders en andere 'welzijns'werkers.

De Garde
24 september 2007, 11:29
Nee, van dampend vers varkensbloed met brood en ajuin. Njam.

Ik heb als kind van een jaar of 8 nog geholpen bij een thuisslachting van
een varken :
Met een moker werd dat beest geveld en daarna werd de slagader in de hals doorgesneden.
Ik mocht dan met een voorpoot 'pompen' terwijl het gutsende bloed werd opgevangen in een emmer.

Als je dan nadien van die bloedworst eet, smaakt het toch net iets lekkerder. ;-)

Een redelijk impressionante ervaring als kind, kan ik je vertellen.
Nu zouden ze daar moord en brand over schreeuwen en zou zo'n kind een levensgroot trauma opgedrongen krijgen door psychologen, opvoeders en andere 'welzijns'werkers.

Zo'n beest heeft wel force hé. Maar ze zouden ieder kind gewoon moeten verplichten om zo'n slachting te zien. Ze kunnen maar weten waar hun eten vandaan komt. Dan zouden ze ook niet altijd al die fabels geloven die er over vertelt worden.

Een vroegere buur slachte ook konijnen en in de Gentse vismijn werd de paling levend gestroopt. Die beesten kronkelden na een half uur nog in de zak.

Laya
24 september 2007, 11:35
Nee, van dampend vers varkensbloed met brood en ajuin. Njam.

Ik heb als kind van een jaar of 8 nog geholpen bij een thuisslachting van
een varken :
Met een moker werd dat beest geveld en daarna werd de slagader in de hals doorgesneden.
Ik mocht dan met een voorpoot 'pompen' terwijl het gutsende bloed werd opgevangen in een emmer.

Als je dan nadien van die bloedworst eet, smaakt het toch net iets lekkerder. ;-)

Een redelijk impressionante ervaring als kind, kan ik je vertellen.
Nu zouden ze daar moord en brand over schreeuwen en zou zo'n kind een levensgroot trauma opgedrongen krijgen door psychologen, opvoeders en andere 'welzijns'werkers.
Yep, heb die eer ook gehad... alleen jammer dat de slachter van dienst niet echt goed had geklopt en het beest niet van de eerste keer dood was :evil: krijsen dat het deed! Is bijna 30 jaar geleden en ik hoor het scherpe geluid nog als ik eraan denk.
Nog zoiets, mijn grootmoeder hield konijnen en een witte met rode ogen was 'het mijne'. Op een dag kwam haar broer er eentje halen om te slachten en pakte hij toch wel het mijne zeker! Mijn grootmoeder vroeg hem een ander te nemen maar hij wou dat konijn... ik wenen en wat kon het die vent schelen, hij hing het beest levend met zijn poten aan de waslijn en gaf het met de zijkant van zijn hand een slag in de nek en begon het te villen.
Gelukkig zag ik die vent niet te veel maar ik heb er geen woord meer tegen gezegd! Tja, in een andere draad zou ik er nog iets bijzeggen maar we zijn hier in k&k he, niet in vreemdelingen en integratie.

Laya
24 september 2007, 11:37
Zo'n beest heeft wel force hé. Maar ze zouden ieder kind gewoon moeten verplichten om zo'n slachting te zien. Ze kunnen maar weten waar hun eten vandaan komt. Dan zouden ze ook niet altijd al die fabels geloven die er over vertelt worden.

Een vroegere buur slachte ook konijnen en in de Gentse vismijn werd de paling levend gestroopt. Die beesten kronkelden na een half uur nog in de zak.
Yep, die paling heb ik ook gezien, wij gingen die 'levendig vers' gaan halen in Overmere, die worden idd levend gestroopt. Verdorie ik verschiet ervan dat ik nog geen veggie ben!

Duvelke
24 september 2007, 11:37
iets anders?

Duvelke
24 september 2007, 11:37
in de zin van: ik steek bloedworst in mijn reet?

Duupje
24 september 2007, 11:39
Bloedworst is van bloed, orgaanvlees en vette vleesrestjes van het pas geslachte varken gemaakt. Ze heeft heel veel kaloriën en dus voordelig voor wie wil besparen op zijn electrisch vuurtje. Bloedworst is echter af te raden voor mensen die een te hoog uninezuurgehalte in hun bloed, jicht en ...winterhanden willen vermijden.

Je kan het promoten zoveel je wil, aan mij krijg je het niet verkocht.

Duvelke
24 september 2007, 11:40
wat is trouwens een bloedworst?

Duupje
24 september 2007, 11:42
wat is trouwens een bloedworst?

http://farm1.static.flickr.com/142/355266182_98047b14f1.jpg
Yuk !

Knuppel
24 september 2007, 11:52
Nee, van dampend vers varkensbloed met brood en ajuin. Njam.

Ik heb als kind van een jaar of 8 nog geholpen bij een thuisslachting van
een varken :
Met een moker werd dat beest geveld en daarna werd de slagader in de hals doorgesneden.
Ik mocht dan met een voorpoot 'pompen' terwijl het gutsende bloed werd opgevangen in een emmer.

Als je dan nadien van die bloedworst eet, smaakt het toch net iets lekkerder. ;-)

Een redelijk impressionante ervaring als kind, kan ik je vertellen.
Nu zouden ze daar moord en brand over schreeuwen en zou zo'n kind een levensgroot trauma opgedrongen krijgen door psychologen, opvoeders en andere 'welzijns'werkers.

Er zit idd ajuin in traditioneel gemaakte bloedworst. Brood ging pas door de vleesmolen als al de andere afval die in bloedworst gaat erdoor was, en dit om de laatste restjes er beter uit te krijgen. Idem met 'kop' optewel 'kipkap'.

Over het slachten klopt je verhaal. Ik ben er nog niet goed van als ik denk aan de wijze waarop de (intelligente!) dieren, die ikzelf had helpen grootbrengen, aan hun einde kwamen. Ik stopte zelfs mijn oren toe om het in gereutel overgaande geschreeuw van een gekeeld varken niet te horen. Eens het in twee helften aan een ladder hing om een dag op te stijven was het echter 'vlees' geworden en geen dier meer waarmee ik een band had.

Ik weet dat het flauw is maar zelfs nu zou ik niet in een slachthuis kunnen werken en ik heb heel wat varkens weten thuisslachten.

Knuppel
24 september 2007, 11:53
Je kan het promoten zoveel je wil, aan mij krijg je het niet verkocht.

Ik heb niet de indruk dat ik bloedworst promootte....

De Garde
24 september 2007, 11:53
Yep, heb die eer ook gehad... alleen jammer dat de slachter van dienst niet echt goed had geklopt en het beest niet van de eerste keer dood was :evil: krijsen dat het deed! Is bijna 30 jaar geleden en ik hoor het scherpe geluid nog als ik eraan denk.
Nog zoiets, mijn grootmoeder hield konijnen en een witte met rode ogen was 'het mijne'. Op een dag kwam haar broer er eentje halen om te slachten en pakte hij toch wel het mijne zeker! Mijn grootmoeder vroeg hem een ander te nemen maar hij wou dat konijn... ik wenen en wat kon het die vent schelen, hij hing het beest levend met zijn poten aan de waslijn en gaf het met de zijkant van zijn hand een slag in de nek en begon het te villen.
Gelukkig zag ik die vent niet te veel maar ik heb er geen woord meer tegen gezegd! Tja, in een andere draad zou ik er nog iets bijzeggen maar we zijn hier in k&k he, niet in vreemdelingen en integratie.

Een varken heeft een harde kop hoor. Dat is niet onmiddellijk dood. En het gekrijs van die beesten is immens want het zijn best intelligente beesten en zeer gevoelig voor stress. Maar het voelt goed genoeg aan dat het geslacht gaat worden en ergens logisch dat het zich met alle middelen verzet.

De Garde
24 september 2007, 11:54
Er zit idd ajuin in traditioneel gemaakte bloedworst. Brood ging pas door de vleesmolen als al de andere afval die in bloedworst gaat erdoor was, en dit om de laatste restjes er beter uit te krijgen. Idem met 'kop' optewel 'kipkap'.

Over het slachten klopt je verhaal. Ik ben er nog niet goed van als ik denk aan de wijze waarop de (intelligente!) dieren, die ikzelf had helpen grootbrengen, aan hun einde kwamen. Ik stopte zelfs mijn oren toe om het in gereutel overgaande geschreeuw van een gekeeld varken niet te horen. Eens het in twee helften aan een ladder hing om een dag op te stijven was het echter 'vlees' geworden en geen dier meer waarmee ik een band had.

Ik weet dat het flauw is maar zelfs nu zou ik niet in een slachthuis kunnen werken en ik heb heel wat varkens weten thuisslachten.

In slachthuizen worden ze eerst geëlectrocuteerd. Dat gekrijs komt er niet aan te pas.

De Garde
24 september 2007, 11:58
Yep, die paling heb ik ook gezien, wij gingen die 'levendig vers' gaan halen in Overmere, die worden idd levend gestroopt. Verdorie ik verschiet ervan dat ik nog geen veggie ben!

Pff, da's toch geen argument? Mensen zijn omnivoren en als de mens geen vlees eet moet dat gecompenseerd worden door allerlei andere producten. En zolang we dierlijke producten consumeren zullen ze geslacht moeten worden.

parcifal
24 september 2007, 11:59
Yep, die paling heb ik ook gezien, wij gingen die 'levendig vers' gaan halen in Overmere, die worden idd levend gestroopt. Verdorie ik verschiet ervan dat ik nog geen veggie ben!

Ha, ik ben ook van die kanten en inderdaad vilden we daar de paling levend.

Dat beest maakt gelukkig geen geluid daarbij.

Laya
24 september 2007, 12:03
Ha, ik ben ook van die kanten en inderdaad vilden we daar de paling levend.

Dat beest maakt gelukkig geen geluid daarbij.
Ik vind desondanks paling wel nog steeds heel lekker :oops:

Knuppel
24 september 2007, 12:05
Yep, heb die eer ook gehad... alleen jammer dat de slachter van dienst niet echt goed had geklopt en het beest niet van de eerste keer dood was :evil: krijsen dat het deed! Is bijna 30 jaar geleden en ik hoor het scherpe geluid nog als ik eraan denk.
Nog zoiets, mijn grootmoeder hield konijnen en een witte met rode ogen was 'het mijne'. Op een dag kwam haar broer er eentje halen om te slachten en pakte hij toch wel het mijne zeker! Mijn grootmoeder vroeg hem een ander te nemen maar hij wou dat konijn... ik wenen en wat kon het die vent schelen, hij hing het beest levend met zijn poten aan de waslijn en gaf het met de zijkant van zijn hand een slag in de nek en begon het te villen.
Gelukkig zag ik die vent niet te veel maar ik heb er geen woord meer tegen gezegd! Tja, in een andere draad zou ik er nog iets bijzeggen maar we zijn hier in k&k he, niet in vreemdelingen en integratie.

Het beest mocht niet dood zijn want dan klopte zijn hart meer. Iets dat nodig was om het bloed niet meteen tot stilstand te laten komen. Die klop tegen hun kop diende enkel om ze heel even buiten westen te krijgen zodat de doodsteek op de juiste plek kon gegeven worden en het slachtdier nodeloos lijden te besparen. Akelig, maar zo was het. Dat bloed moest eruit. Of het nu gebruikt werd of niet.

Mijn vader slachtte ook konijnen. Die hing hij eveneens met hun achterpootjes aan de wasdraad. Hij spande het dier dan aan zijn lange oren op, gaf het een slag op zijn kop en sneed er dan met één haal de hele kop vanaf. Er zit zo weing vlees aan een konijnenkop dat het dier daar niet extra voor hoefde af te zien. Het lijkt allemaal barbaars maar in de slachthuizen gaat het er nog veel erger aan toe. Dat krijgen we echter niet te zien.

Laya
24 september 2007, 12:06
Pff, da's toch geen argument? Mensen zijn omnivoren en als de mens geen vlees eet moet dat gecompenseerd worden door allerlei andere producten. En zolang we dierlijke producten consumeren zullen ze geslacht moeten worden.
Das juist... alleen staan we er niet echt bij stil vanwaar ons vlees komt en dat de dieren die het 'leveren' niet gewoon zomaar doodvallen op de wei.

Duvelke
24 september 2007, 12:06
http://farm1.static.flickr.com/142/355266182_98047b14f1.jpg
Yuk !
eik nee ziet er mij niet echt lekker uit..

Geef mij maar ne goeie kebap dan

Knuppel
24 september 2007, 12:07
In slachthuizen worden ze eerst geëlectrocuteerd. Dat gekrijs komt er niet aan te pas.


Dat gekrijs bij het slachten wellicht niet, nee....

Laya
24 september 2007, 12:08
Het beest mocht niet dood zijn want dan klopte zijn hart meer. Iets dat nodig was om het bloed niet meteen tot stilstand te laten komen. Die klop tegen hun kop diende enkel om ze heel even buiten westen te krijgen zodat de doodsteek op de juiste plek kon gegeven worden en het slachtdier nodeloos lijden te besparen. Akelig, maar zo was het. Dat bloed moest eruit. Of het nu gebruikt werd of niet.

Mijn vader slachtte ook konijnen. Die hing hij eveneens met hun achterpootjes aan de wasdraad. Hij spande het dier dan aan zijn lange oren op, gaf het een slag op zijn kop en sneed er dan met één haal de hele kop vanaf. Er zit zo weing vlees aan een konijnenkop dat het dier daar niet extra voor hoefde af te zien. Het lijkt allemaal barbaars maar in de slachthuizen gaat het er nog veel erger aan toe. Dat krijgen we echter niet te zien.
Mijn grootvader heeft heel zijn leven in Anderecht in het slachthuis gewerkt. Hij heeft daar nooit iets over verteld. Hij wist waarschijnlijk wel waarom.

Knuppel
24 september 2007, 12:09
Een varken heeft een harde kop hoor. Dat is niet onmiddellijk dood. En het gekrijs van die beesten is immens want het zijn best intelligente beesten en zeer gevoelig voor stress. Maar het voelt goed genoeg aan dat het geslacht gaat worden en ergens logisch dat het zich met alle middelen verzet.

Vooral als ze met twee werden vestgemest en het tweede varken aan de beurt kwam om geslacht te worden.:?

In de slachthuizen zijn ze altijd met meer dan twee...

Anna List
24 september 2007, 12:11
Het beest mocht niet dood zijn want dan klopte zijn hart meer. Iets dat nodig was om het bloed niet meteen tot stilstand te laten komen. Die klop tegen hun kop diende enkel om ze heel even buiten westen te krijgen zodat de doodsteek op de juiste plek kon gegeven worden en het slachtdier nodeloos lijden te besparen. Akelig, maar zo was het. Dat bloed moest eruit. Of het nu gebruikt werd of niet.

Mijn vader slachtte ook konijnen. Die hing hij eveneens met hun achterpootjes aan de wasdraad. Hij spande het dier dan aan zijn lange oren op, gaf het een slag op zijn kop en sneed er dan met één haal de hele kop vanaf. Er zit zo weing vlees aan een konijnenkop dat het dier daar niet extra voor hoefde af te zien. Het lijkt allemaal barbaars maar in de slachthuizen gaat het er nog veel erger aan toe. Dat krijgen we echter niet te zien.

wat voor flauwe kul is dat nu allemaal ?! zo'n konijnekop is net een lekkernij om uit te eten ... :roll: manmanman, de jeugd van tegenwoordig weet toch niet meer wat lekker is hé ....

Knuppel
24 september 2007, 12:12
Mijn grootvader heeft heel zijn leven in Anderecht in het slachthuis gewerkt. Hij heeft daar nooit iets over verteld. Hij wist waarschijnlijk wel waarom.

Dat denk ik ook. Hij heeft daar zo goed als zeker veel ergere dingen gezien dan bij een varken of konijn dat vroeger thuis geslacht werd. Je zou misschien geen vlees meer hebben willen aanraken. Als iedereen dat deed was je grootvader werkloos geweest...

Knuppel
24 september 2007, 12:15
wat voor flauwe kul is dat nu allemaal ?! zo'n konijnekop is net een lekkernij om uit te eten ... :roll: manmanman, de jeugd van tegenwoordig weet toch niet meer wat lekker is hé ....

Sommige mensen zijn idd dol op dierenhersenen. Het blijft echter een feit dat er daarvan heel weinig te vinden zijn in een konijnenkop. Mijn vader at op zijn eentje de hersens van een varken op maar een konijn wilde hij daarvoor geen extra lijden bezorgen.

parcifal
24 september 2007, 12:24
Dat denk ik ook. Hij heeft daar zo goed als zeker veel ergere dingen gezien dan bij een varken of konijn dat vroeger thuis geslacht werd. Je zou misschien geen vlees meer hebben willen aanraken. Als iedereen dat deed was je grootvader werkloos geweest...

Ik begrijp echt niet hoe het zien van een slachtproces, kan lijden tot de conclusie : Ik eet geen vlees meer.... :?

Een koe of varken worden gekweekt om tot vlees verwerkt te worden.
Dat is die beesten hun functie en de zin van hun leven.
Dat er bloed en gekrijs aan tepas komt is vaak onvermijdelijk maar het resultaat is het dan ook waard lijkt me.

Ik vrees dat we misschien toch te soft aan het worden zijn, hier in West Europa. :|
In elk geval heb ik als mijn jonge broertje van 7 een paar jaar geleden geleerd hoe je een kalkoen (+ 10 kilo) moet slachten :

In een juten zak steken om hem te immobiliseren, enkel de kop eruit en dan goed dichtbinden met een touw.
Vervolgens het hakblok op en met 1 klap de kop eraf en goed laten uitbloeden en uitflapperen.

Hij vond het fantastisch om dat ook eens te mogen doen.
Het is inderdaad erg belangrijk dat kinderen weten waar hun voedsel vandaan komt.

Duvelke
24 september 2007, 12:27
wat voor flauwe kul is dat nu allemaal ?! zo'n konijnekop is net een lekkernij om uit te eten ... :roll: manmanman, de jeugd van tegenwoordig weet toch niet meer wat lekker is hé ....
jak

De Garde
24 september 2007, 12:50
Vooral als ze met twee werden vestgemest en het tweede varken aan de beurt kwam om geslacht te worden.:?

In de slachthuizen zijn ze altijd met meer dan twee...

Zelfs als het alleen vetgemest is geweest.

Anna List
24 september 2007, 12:52
jak

nooit oordelen vooraleer zelf te proeven Duvelke !

den ambetantsten
24 september 2007, 12:59
Ik stel voor om deze discussie te herdopen...
"Hoe vettiger, hoe prettiger..."
Maar verder kan ik wel zeggen: been there, done that... Trouwens, zo'n goei "schelle hespe" gelijk vroeger, vind ge nu nergens meer!

Duupje
24 september 2007, 13:00
Ik stel voor om deze discussie te herdopen...
"Hoe vettiger, hoe prettiger..."
Maar verder kan ik wel zeggen: been there, done that... Trouwens, zo'n goei "schelle hespe" gelijk vroeger, vind ge nu nergens meer!

Jowel, in 't worstje.

Derk de Tweede
24 september 2007, 13:43
Slager, laat mij je worst eens zien.
Slager, hij is te mager




Maar geef me toch maar een pond of 10.

Knuppel
24 september 2007, 13:43
Ik begrijp echt niet hoe het zien van een slachtproces, kan lijden tot de conclusie : Ik eet geen vlees meer.... :?

Een koe of varken worden gekweekt om tot vlees verwerkt te worden.
Dat is die beesten hun functie en de zin van hun leven.
Dat er bloed en gekrijs aan tepas komt is vaak onvermijdelijk maar het resultaat is het dan ook waard lijkt me.

Ik vrees dat we misschien toch te soft aan het worden zijn, hier in West Europa. :|
In elk geval heb ik als mijn jonge broertje van 7 een paar jaar geleden geleerd hoe je een kalkoen (+ 10 kilo) moet slachten :

In een juten zak steken om hem te immobiliseren, enkel de kop eruit en dan goed dichtbinden met een touw.
Vervolgens het hakblok op en met 1 klap de kop eraf en goed laten uitbloeden en uitflapperen.

Hij vond het fantastisch om dat ook eens te mogen doen.
Het is inderdaad erg belangrijk dat kinderen weten waar hun voedsel vandaan komt.

Ik volg je.
Niettemin heeft niet iedereen zijn gevoel en zijn verstand op één lijn zitten. Ik weet ook wel dat een dier gekweekt wordt voor zijn vlees, maar emotieloos toekijken terwijl een levend wezen wordt doodgedaan is nu eenmaal niet iedereeen gegeven.
Ik heb nochtans ook een paar dieren persoonlijk de kop afgehakt in mijn leven. Eén gehandicapt duifje dat na twee volgende broedsels van broers en zussen nog niet kon vliegen en aan het nest gekluisterd was, en één haan die altijd hetzelfde kippetje in een hoek dreef waarna hij haar kopje tot bloedens toe openpikte.

Knuppel
24 september 2007, 13:44
Ik stel voor om deze discussie te herdopen...
"Hoe vettiger, hoe prettiger..."
Maar verder kan ik wel zeggen: been there, done that... Trouwens, zo'n goei "schelle hespe" gelijk vroeger, vind ge nu nergens meer!

Toch wel.
Maar niet bij de slager.

Bovenbuur
24 september 2007, 13:48
Bloed! :twisted:

den ambetantsten
24 september 2007, 13:53
Toch wel.
Maar niet bij de slager.

Nee, inderdaad. Weet jij dan waar ik moet zijn?

Groentje-18
24 september 2007, 14:06
Nee, van dampend vers varkensbloed met brood en ajuin. Njam.

Ik heb als kind van een jaar of 8 nog geholpen bij een thuisslachting van
een varken :
Met een moker werd dat beest geveld en daarna werd de slagader in de hals doorgesneden.
Ik mocht dan met een voorpoot 'pompen' terwijl het gutsende bloed werd opgevangen in een emmer.

Als je dan nadien van die bloedworst eet, smaakt het toch net iets lekkerder. ;-)

Een redelijk impressionante ervaring als kind, kan ik je vertellen.
Nu zouden ze daar moord en brand over schreeuwen en zou zo'n kind een levensgroot trauma opgedrongen krijgen door psychologen, opvoeders en andere 'welzijns'werkers.

Ik heb als ukje ook de slachtingen van zowat ieder wezen dat gegeten wordt in het westen live gezien (een varken was wel het grootste) en ik heb dat toch een stuk minder positief ervaren. Doe me alsjeblieft niet terugdenken aan die taferelen.

On-topic: Nooit in mijn leven heb ik ooit een stukje bloedworst aangeraakt, en ik zal dat ook zo houden.
Van vlees ben ik sowieso geen fan.

Anna List
24 september 2007, 14:19
Bloed! :twisted: lekker !

Johan217
24 september 2007, 14:38
Mijn grootmoeder sneed duiven de kop af met een schaar. Ik moet zeggen dat ik als klein manneke daar toch wel even moest bij slikken. Nu nog eigenlijk...

Ik ben niet zo'n fan van bloedworst, maar met appelmoes of rode kool en bloemaardappelen... Best wel lekker :)

Lokerse paardeworst, in tomatensaus en met frieten! De worst ziet er misschien weinig appetijtelijk uit, maar smaakt heerlijk!

Boadicea
24 september 2007, 17:00
Ik ben vegetariër. Je zal het aan mijn vleesetende huisgenoten moeten vragen.

Mitgard
24 september 2007, 17:21
is de seksueel getinte geinigheid in de aard van 'ge moogt mijne bloedworst anders eens proeven' al de revue gepasseerd?

bij deze dan.

Duupje
24 september 2007, 17:59
:lol:

Knuppel
24 september 2007, 19:16
Nee, inderdaad. Weet jij dan waar ik moet zijn?

Bij iemand die zelf varkens vermest. Jammer genoeg geraak je daar zeer moeilijk aan. Soms mesten die mensen hun varkens per twee vet. Zo slokken de dieren om ter meest en zijn ze dus vlugger slachtklaar. Eentje wordt gehouden voor privé gebruik en het andere wordt verkocht. Van de opbrengst worden nieuwe biggen aangekocht en het meel om ze op hun beurt vet te mesten. In de stad of bij moslims moet je die varkens natuurlijk niet gaan zoeken.

Jaani_Dushman
24 september 2007, 21:44
Ik stel voor om deze discussie te herdopen...
"Hoe vettiger, hoe prettiger..."Ik was nóg zo gezellig begonnen met mijn verhaaltje over de morcilla's in San Juan de Ortega. :-(

De Garde
24 september 2007, 22:05
Ik was nóg zo gezellig begonnen met mijn verhaaltje over de morcilla's in San Juan de Ortega. :-(
Ja jong, het bloed kruipt waar het niet gaan kan hé.

Jaani_Dushman
24 september 2007, 22:37
Ja jong, het bloed kruipt waar het niet gaan kan hé.:lol:

MaGNiFiCaT
25 september 2007, 22:57
het zijn best intelligente beesten en zeer gevoelig voor stress. Maar het voelt goed genoeg aan dat het geslacht gaat worden en ergens logisch dat het zich met alle middelen verzet.

Over de zwijnen dus.

Onlangs stond ik aan een weide en daar zag ik in een enorme modderpoel vier vette varkens te ploeteren in de modder. Er was er zlefs eentje die zn gevoeg deed in de nek vd ander. Ik dacht van: 'Zo, jullie zijn dus zogezegd intelligente beesten, ik geloof er niets van, vuile onfatsoenlijke zwijnen.8O '

Jazeker
26 september 2007, 01:28
Over de zwijnen dus.

Onlangs stond ik aan een weide en daar zag ik in een enorme modderpoel vier vette varkens te ploeteren in de modder. Er was er zlefs eentje die zn gevoeg deed in de nek vd ander. Ik dacht van: 'Zo, jullie zijn dus zogezegd intelligente beesten, ik geloof er niets van, vuile onfatsoenlijke zwijnen.8O '

Varkens/Zwijnen ploeteren in modder om zich af te koelen. De mens heeft een huid die het iets makkelijker maakt om te zweten, een hond hijgt om overtollige warmte af te voeren, een zwijn verkiest de modderpoel. Het zijn vrij aggressieve beesten (doorgaans) en vrij intelligent ook. En door het feit dat ze intelligent zijn, ook erg gevoelig voor stress.

Wil je de gemiddelde mens in zijn onderhemd met bierbuik en zak uitpuilende chips eens op de bank zien liggen terwijl hij/zij aan het kruis krabt en uren zit te staren naar een lichtbak waarop uren aan een stuk moet worden geraden naar "kuisen": SCHOONM**EN. En goh... nog steeds niemand die die twee lettertjes heeft geraden... toch maar blijven kijken want onderaan in beeld verschijnen van die leuke sms berichtjes van hopeloze zielen en je weet maar nooit dat die eeuwig ratelende dame eens gaat kotsen of zo. Dan genieten we zo dat we even vergeten dat we varkens die voor verkoeling in modder rollen belachelijk vinden.

Ik verschiet er echt niet van dat je een goede belg bent. Je denkt dat je beter doet op het toilet dan een varken op het veld en denkt dat je hogere doelen (driekleurig vlagje) hebt dan een varken met een tweekleurig vlagje. *kleurtje meer kleurtje meer kleurtje meer*. *zucht*

De mens is echt een belgicist in wezen. Simpel en agressief.

;-)

De Garde
26 september 2007, 08:11
Over de zwijnen dus.

Onlangs stond ik aan een weide en daar zag ik in een enorme modderpoel vier vette varkens te ploeteren in de modder. Er was er zlefs eentje die zn gevoeg deed in de nek vd ander. Ik dacht van: 'Zo, jullie zijn dus zogezegd intelligente beesten, ik geloof er niets van, vuile onfatsoenlijke zwijnen.8O '

't levend bewijs van iemand die dus geen moer weet van wat er al dan niet op zijn bord geserveerd wordt. En ik heb nog schokkend nieuws: een ei, beste vriend, komt uit het gat van een kieken. Wat zou daar, behalve de haan, al niet gepasseerd zijn voor uw zachtgekookt eitje voor u staat?

MaGNiFiCaT
26 september 2007, 18:00
Varkens/Zwijnen ploeteren in modder om zich af te koelen. De mens heeft een huid die het iets makkelijker maakt om te zweten, een hond hijgt om overtollige warmte af te voeren, een zwijn verkiest de modderpoel. Het zijn vrij aggressieve beesten (doorgaans) en vrij intelligent ook. En door het feit dat ze intelligent zijn, ook erg gevoelig voor stress.

Wil je de gemiddelde mens in zijn onderhemd met bierbuik en zak uitpuilende chips eens op de bank zien liggen terwijl hij/zij aan het kruis krabt en uren zit te staren naar een lichtbak waarop uren aan een stuk moet worden geraden naar "kuisen": SCHOONM**EN. En goh... nog steeds niemand die die twee lettertjes heeft geraden... toch maar blijven kijken want onderaan in beeld verschijnen van die leuke sms berichtjes van hopeloze zielen en je weet maar nooit dat die eeuwig ratelende dame eens gaat kotsen of zo. Dan genieten we zo dat we even vergeten dat we varkens die voor verkoeling in modder rollen belachelijk vinden.

Ik verschiet er echt niet van dat je een goede belg bent. Je denkt dat je beter doet op het toilet dan een varken op het veld en denkt dat je hogere doelen (driekleurig vlagje) hebt dan een varken met een tweekleurig vlagje. *kleurtje meer kleurtje meer kleurtje meer*. *zucht*

De mens is echt een belgicist in wezen. Simpel en agressief.

;-)

In Godsnaam? Wat balk jij hier zo? En waarom, waarom betrek je mij hier in je geleuter? Mij lijkt het eerder dat je over jezelf spreekt. En dat durft dan zo'n toon tegen me op te zetten. Degoutant!

Trouwens, die geobsedeerde vette vettige venten die je vernoemt kan ik mij moeilijk inbeelden, ik heb er ook nooit mee te maken gehad, en ik wil er niets mee te maken hebben.

In mijn familie zijn de heren allen slank, geciviliseerd, gedistingeerd, afgemeten en gedisciplineerd, mij incluis!

En dan de belgicisten erbij betrekken, terwijl je vast en zeker de flamingantjes bedoelde. De flamingantjes zijn idd simpel en agressief, zie maar in al die geleuter-topics in communautaire hoe agressief en simpel ze daar te keer gaan.:roll:

Trouwens, had ik je wat gevraagd, onbeschaafde, inferieure onbeschofterik?

;-)

Dronkoers
26 september 2007, 18:04
In Godsnaam? Wat balk jij hier zo? En waarom, waarom betrek je mij hier in je geleuter? Mij lijkt het eerder dat je over jezelf spreekt. En dat durft dan zo'n toon tegen me op te zetten. Degoutant!

Trouwens, die geobsedeerde vette vettige venten die je vernoemt kan ik mij moeilijk inbeelden, ik heb er ook nooit mee te maken gehad, en ik wil er niets mee te maken hebben.

In mijn familie zijn de heren allen slank, geciviliseerd, gedistingeerd, afgemeten en gedisciplineerd, mij incluis!

En dan de belgicisten erbij betrekken, terwijl je vast en zeker de flamingantjes bedoelde. De flamingantjes zijn idd simpel en agressief, zie maar in al die geleuter-topics in communautaire hoe agressief en simpel ze daar te keer gaan.:roll:

Trouwens, had ik je wat gevraagd, onbeschaafde, inferieure onbeschofterik?

;-)

Wat heb jij tegen vettige vette venten? ;-)

MaGNiFiCaT
26 september 2007, 18:07
Wat heb jij tegen vettige vette venten? ;-)

Hmm, niks eigenllijk, sta er onverschillig tegenover, het overgrote merendeel vd bevolking is zo.:-) ;-)

Dronkoers
26 september 2007, 18:08
Hmm, niks eigenllijk, sta er onverschillig tegenover, het overgrote merendeel vd bevolking is zo.:-) ;-)

Was dat maar waar :cheer:

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 20:16
Met de herfst is ook de BLOEDWORST weer opkomst!! :clapping::clapping::cheer::cheer:

Andro
16 september 2008, 20:20
Heerlijk!

manta
16 september 2008, 21:00
Over de zwijnen dus.

Onlangs stond ik aan een weide en daar zag ik in een enorme modderpoel vier vette varkens te ploeteren in de modder. Er was er zlefs eentje die zn gevoeg deed in de nek vd ander. Ik dacht van: 'Zo, jullie zijn dus zogezegd intelligente beesten, ik geloof er niets van, vuile onfatsoenlijke zwijnen.8O '

Varkens in de modder ???

En dat in een tijd waar mensen als vrijetijdsbesteding in een kuuroord een modderbad nemen .... :roll:

Zwijnen zijn cool , zwijnen zijn tof ...

:cheer: Wij zijn varkens :cheer:

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 21:32
Varkens in de modder ???

En dat in een tijd waar mensen als vrijetijdsbesteding in een kuuroord een modderbad nemen .... :roll:

Zwijnen zijn cool , zwijnen zijn tof ...

:cheer: Wij zijn varkens :cheer:

Maar ik had het wel over échte modder eh. Géén nepmodder.:-o

manta
16 september 2008, 21:36
Maar ik had het wel over échte modder eh. Géén nepmodder.:-o

Ochottekes , plastieken slijk vinde dan wel goe ??? :?

Wat dan weer duidelijk maakt dat varkens milieubewuster zijn als jij ... :lol:

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 21:42
Nee ik heb niet gezegd dat ik nepmodder wel goed vind. En ik had het helemaal niet over plastieken modder.;-)

manta
16 september 2008, 21:52
Nee ik heb niet gezegd dat ik nepmodder wel goed vind. En ik had het helemaal niet over plastieken modder.;-)

Nu verschiet ik van u zenne ...
Ik dacht echt dat ge eerder voor "the real thing" zou kiezen ... :-(

'k zie u niet direkt een namaakmerkjas dragen ook ni , altijd heel secuur zien of't wel echt is ... 8O

Maar allee , moesten die 4 varkens in de nepmodder liggen zou je die WEL intelligente beesten kunnen noemen ???
(trouwens , ze waren met vier , moesten ze nen boek kaarten hebben gehad zouden ze aan't kaarten geweest zijn ... ZO slim zijn die varkens ... ;-))

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 22:00
Nu verschiet ik van u zenne ...
Ik dacht echt dat ge eerder voor "the real thing" zou kiezen ... :-(

'k zie u niet direkt een namaakmerkjas dragen ook ni , altijd heel secuur zien of't wel echt is ... 8O

Maar allee , moesten die 4 varkens in de nepmodder liggen zou je die WEL intelligente beesten kunnen noemen ???
(trouwens , ze waren met vier , moesten ze nen boek kaarten hebben gehad zouden ze aan't kaarten geweest zijn ... ZO slim zijn die varkens ... ;-))

Neen, ik kies niet voor modder en wens géén vergelijking te maken tussen modder en een mooie jas.

Ik vond die varkens net degoutant omdat zij in modder lagen te wroeten. Wat voor soort modder speelt hier nu géén rol. Of het nu nepmodder was, plastieken modder of echte modder.:|

manta
16 september 2008, 22:14
Neen, ik kies niet voor modder en wens géén vergelijking te maken tussen modder en een mooie jas.

Ik vond die varkens net degoutant omdat zij in modder lagen te wroeten. Wat voor soort modder speelt hier nu géén rol. Of het nu nepmodder was, plastieken modder of echte modder.:|

Kinderen spelen toch ook al eens in't slijk , plezant genog (behalve als ge alles moet properkrijgen :?) ...
Dat zijn toch ook nette mensen later ...:-D

Trouwens , die kleine varkens die men als huisdier neemt , die zijn trouw als een hond, en slimmer ook , en ze kunnen in een kattebak nun gevoeg doen ...
't ideale huisdier MaGNi ... ;-)

manta
16 september 2008, 22:15
Zie eens hoe lief ...
http://www.ceesoostrom.nl/2varkens.jpg
MaGNi's nieuwe huisdiertjes ... ;-)

Jaani_Dushman
16 september 2008, 22:15
bloedworstHeerlijk!Waarom klint dat bij jou nogal dubbelzinnig? ;-)

Havana
16 september 2008, 22:19
Ik lust het niet zo. Appelspijs daarentegen is een ware lekkernij!!

Andro
16 september 2008, 22:31
Waarom klint dat bij jou nogal dubbelzinnig? ;-)

Ja, hoe zou dat toch komen he. :lol:;-)

Jaani_Dushman
16 september 2008, 22:34
Ja, hoe zou dat toch komen he. :lol:;-)Ik denk dat wij allemaal zieke geesten zijn, en dat jij daar toevallig het onschuldige slachtoffer van bent. :mrgreen:

Havana
16 september 2008, 22:39
Ik denk dat wij allemaal zieke geesten zijn, en dat jij daar toevallig het onschuldige slachtoffer van bent. :mrgreen:

Hey, spreek voor uzelf!

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 22:41
Hey, spreek voor uzelf!

Héél juist!!! Ik ben oprecht blij dat je voor mij opkomt, brave Havana!;-)

Jaani_Dushman
16 september 2008, 22:50
Héél juist!!! Ik ben oprecht blij dat je voor mij opkomt, brave Havana!;-)Ah. Zit jij in dezelfde situatie als Andro, misschien? :-D

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 22:52
Jij zegt: 'wij' zijn zieke geesten, terwijl het enkel jij was die alludeerde op die bloedworst.

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 22:52
Ik niet hoor. Een bloedworst is een bloedworst.:|

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 22:53
Maar ik en andro zullen missch wel één en ander gemeen hebben.:-) We hebben allemaal iets gemeen met elkaar, weetjewel?

Jaani_Dushman
16 september 2008, 22:54
Maar ik en andro zullen missch wel één en ander gemeen hebben.:-) We hebben allemaal iets gemeen met elkaar, weetjewel?Ohhhh... En wat zouden wij gemeen hebben? :-P

Jaani_Dushman
16 september 2008, 22:55
Ik niet hoor. Een bloedworst is een bloedworst.:|Tuurlijk. Wat dat je misschien dat zou geïnsinueerd hebben?

André de Hollander
16 september 2008, 22:56
is de seksueel getinte geinigheid in de aard van 'ge moogt mijne bloedworst anders eens proeven' al de revue gepasseerd?

bij deze dan.

Moeten we dan ook eerst met een moker op zijne kopke slaan en dan de slagader opensnijden? :-P

Havana
16 september 2008, 22:56
Ik niet hoor. Een bloedworst is een bloedworst.:|

http://www.funnyforumpics.com/forums/flame-insults/9/Gay-The_Court.jpg

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 23:06
Ohhhh... En wat zouden wij gemeen hebben? :-P

Hmmmmm, nu zou ik toch wel eens diep moeten nadenken hoor.:-)

Andro
16 september 2008, 23:14
Ik denk dat wij allemaal zieke geesten zijn, en dat jij daar toevallig het onschuldige slachtoffer van bent. :mrgreen:http://forum.i3d.nl/images/smilies/nopompom.gif

Dronkoers
17 september 2008, 01:48
Waarom klint dat bij jou nogal dubbelzinnig? ;-)

Ik dacht eerder van: Amai, moet da nog bloeden ook ;-)

Ik denk dat wij allemaal zieke geesten zijn, en dat jij daar toevallig het onschuldige slachtoffer van bent. :mrgreen:

...


:lol:

forzaflandria
17 september 2008, 03:48
Bloedworst mag, maar toch liever witte worst of gewone worst.

Of zal het mij allemaal maar worst wezen?

De Garde
17 september 2008, 16:10
Bloedworst mag, maar toch liever witte worst of gewone worst.

Of zal het mij allemaal maar worst wezen?

Braadworst?

Mitgard
17 september 2008, 16:30
wordt bloedworst nu eigenlijk echt gemaakt van bloed? :|

De Garde
17 september 2008, 16:34
wordt bloedworst nu eigenlijk echt gemaakt van bloed? :|

Ja. Of zijn we nu al zover gekomen dat we vergeten zijn dat vroeger letterlijk alles aan een varken werd gegeten of gebruikt?