PDA

View Full Version : Frankrijk eist leiderschap van Europa op

Derk de Tweede
24 september 2007, 13:50
Bron: Elsevier (http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/171551/index.html)
Gepubliceerd: maandag 24 september 2007 @ 14:21
De Franse president Nicolas Sarkozy vindt dat zijn land de leiderschap van Europa op zich moet nemen. Daartoe is het land veroordeeld, meent de Fransman, omdat Europa geen visioen of ideeën heeft over de toekomst. En daarnaast, "als Frankrijk niet de leiding neemt, wie dan wel?".

De rol die Frankrijk tijdens het opstellen van het Europese Verdrag vormde, zou een acte van bekwaamheid zijn voor de leiderschapspositie. De 52-jarige president zei dit tijdens een vraaggesprek met de Amerikaanse kranten New York Times (http://www.nytimes.com/2007/09/24/world/europe/24sarkozy.html?pagewanted=1&_r=2) en Herald Tribune (http://www.iht.com/articles/2007/09/24/europe/24sarkozy.php?page=1).

Frankrijks visie op de wereld
Met betrekking tot de spanningen tussen het Westen en Iran, maakte Sarkozy bekend dat Teheran haar nuclaire ambities moet inslikken. Zo niet, dan kan het land strenge sancties tegemoet zien, maar geen oorlog.

Ook wil de fransoos dat zijn land weer wordt opgenomen in de NAVO. Daarvoor stelde hij twee eisen. Ten eerste moeten de Amerikanen accepteren dat Europa een onafhankelijk leger op poten zet, en ten tweede dient er binnen de NAVO een leidende functie te zijn weggelegd voor zijn land, "in de top".

Sarkozy's visie op Amerika
In het interview liet Sarkozy verscheidene malen aantekenen hoe veel hij van de Verenigde Staten en haar burgers hield. "Ik wil de Amerikanen kenbaar maken dat de Fransen hun vrienden zijn. Niet simpelweg bondgenoten. Wij zijn vrienden. En ik ben er trots op dat ik Amerika te vriend heb. Ik vertel dit niet alleen aan Amerikaanse media, maar ook aan Franse, en daar heb je moed voor nodig. Mijn bewondering voor het Amerikaanse dynamisme, voor de vloeibaarheid van haar samenleving en de mogelijkheid voor mensen met allerlei identiteiten om de top te bereiken, heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken.

Ook sprak de fransoos zijn lofbetuigingen over de Amerikaanse democratie uit. "Ik dacht, mijn God, wat een lange race. Wat een energie moeten jullie hebben om door zoiets heen te komen. Alle complimenten aan de Amerikaanse democratie!". Tot slot meent hij dat de VS en Frankrijk enigszins hoger staan dan menigeen ander land, omdat ze hun 'universele waarden en normen' over de rest van de wereld willen doen schijnen.

einde citaat!

No nog een een militaire interventie en Sarkozy kan zich meten met zijn grote voorbeeld.
La Grande Nation heeft gesproken!

http://www.gnomz.com/blogz_images/napoleon_sarko.jpg
http://www.stand.nl/forum/images/misc/progress.gif

Bovenbuur
24 september 2007, 14:12
Ligt Frankrijk uit de NAVO dan? Zo ja, lekker laten liggen. Fransen kunnen erg handig zijn om de Duitsers uit te balanceren, maar die kunnen we zelf ook wel aan hoor...

Derk de Tweede
24 september 2007, 14:16
Ligt Frankrijk uit de NAVO dan? Zo ja, lekker laten liggen. Fransen kunnen erg handig zijn om de Duitsers uit te balanceren, maar die kunnen we zelf ook wel aan hoor...

Frankrijk had Duitsland eerst kernwapens aangeboden! 8O
En zo'n land wil zich leider van Europa noemen.
Ze zijn in staat om Wallonie met militair geweld binnen te vallen!

Johan217
24 september 2007, 14:29
Ligt Frankrijk uit de NAVO dan?
Frankrijk is, dacht ik, zelf uit het militaire luik van de NAVO gestapt :)

baseballpolitieker
24 september 2007, 14:32
8-)

Chipie
24 september 2007, 14:39
Hoogtijd dat de NWO ingrijpt...

Derk de Tweede
24 september 2007, 14:43
Frankrijk is, dacht ik, zelf uit het militaire luik van de NAVO gestapt :)

Ze zijn dan wel geen lid meer, ze hebben nog wel een bepaalde politieke band met de Navo.

Derk de Tweede
24 september 2007, 15:09
Hoogtijd dat de NWO ingrijpt...

Over ingrijpen gesproken...

Bij internationale conflicten is er ook altijd gelazer met die Fransen, nooit zijn ze het eens met de rest van Europa, altijd moeten ze weer iets anders.
En generaal Janvier heeft het Nederlandse leger bijna de kop gekost!

Generaal Janvier draagt grote verantwoordelijkheid voor de val van Srebrenica. Hij had vliegtuigen moeten inzetten tegen Mladic, maar deed het niet. Janvier werd er ook van verdacht dat hij het op een akkoordje had gegooid met Mladic. Hij wilde Franse gijzelaars vrij krijgen en liet daarom de troepen van Mladic ongemoeid. Maar de commissie heeft daarvoor geen enkel bewijs kunnen vinden, al wordt een ‘deal' niet helemaal uitgesloten.

Dycore
24 september 2007, 15:12
Onder Sarkozy is Frankrijk het geschikte land om de EU te leiden samen met Duitsland. Enkel op die manier komen we uit de impasse.

Derk de Tweede
24 september 2007, 15:40
Onder Sarkozy is Frankrijk het geschikte land om de EU te leiden samen met Duitsland. Enkel op die manier komen we uit de impasse.
En in de Franse stront!

evilbu
24 september 2007, 16:11
Ik had me bij Groot-Frankrijk toch iets anders voorgesteld:oops: :
http://www.opcommunication.com/rattachistes/france.jpg

jevaly
24 september 2007, 16:16
Heeft Frankrijk ooit iets anders gewild dan de dominantie over Europa (en bij uitbreiding de hele wereld)?

ergens heeft Sarkozy gelijk natuurlijk: het ontbreekt Europa aan leiderschap. Er zijn geen grote europeanen meer, iemand moet de impasse doorbreken als Europa niet wil ten onder gaan. En Frankrijk is daar best geschikt voor: een groot land met veel gewicht, één van de kernmachten van de EU en aanvaardbaar voor de meesten (behalve de UK, maar wie is wel aanvaardbaar voor de UK?).
Alleen moet Sarkozy beseffen dat de belangen van Frankrijk niet altijd gelijk lopen met die van de EU. En dat een Europees leider voor europa dient te kiezen en niet voor Frankrijk. Dat zie ik Sarkozy voorlopig niet doen, hij mag met altijd het tegendeel bewijzen.

baseballpolitieker
24 september 2007, 16:16
Geen visie eh, alleen die kleine bekrompenheid, om een wereldleider te zijn heb je grote vooruitzichten nodig!8-) ;-)

liberalist_NL
24 september 2007, 16:33
Je vergeet een pukkel. Recht boven Wallonië.

liberalist_NL
24 september 2007, 16:35
Opzich een zeer redelijke houding van Sarkozy. Echter, ik vind dat een neutraler land, zoals Duitsland (zit tussen de koers van VK en Frankrijk in) het voortouw kan nemen. Dat brengt misschien wat meer eenheid in de zaak. Merkel heeft zich immers al bewezen.

evilbu
24 september 2007, 16:55
Je vergeet een pukkel. Recht boven Wallonië.
Niemals:magniet:

liberalist_NL
24 september 2007, 16:59
Niemals:magniet:
Halsstarrig aan het vasthouden wat niet van jou is? ;-)

Ovidius
24 september 2007, 17:05
Moet als muziek in de oren klinken voor de Walen.

Derk de Tweede
24 september 2007, 17:12
Heeft Frankrijk ooit iets anders gewild dan de dominantie over Europa (en bij uitbreiding de hele wereld)?

ergens heeft Sarkozy gelijk natuurlijk: het ontbreekt Europa aan leiderschap. Er zijn geen grote europeanen meer, iemand moet de impasse doorbreken als Europa niet wil ten onder gaan. En Frankrijk is daar best geschikt voor: een groot land met veel gewicht, één van de kernmachten van de EU en aanvaardbaar voor de meesten (behalve de UK, maar wie is wel aanvaardbaar voor de UK?).
Alleen moet Sarkozy beseffen dat de belangen van Frankrijk niet altijd gelijk lopen met die van de EU. En dat een Europees leider voor europa dient te kiezen en niet voor Frankrijk. Dat zie ik Sarkozy voorlopig niet doen, hij mag met altijd het tegendeel bewijzen.

Ik heb ooit voor een constructiebureau dingen ontworpen, samenwerken met Fransen ging redelijk totdat bepaalde dingen tegen zaten. Dan trokken xe zich meteen terug uit het project. Duitsers zijn wat dat betreft volhardend en hebben echt zoiets: samen uit, samen thuis.
Ik vrees dat dat leiderschap van Frankrijk alleen maar bedoelt is om de Franse belangen veilig te stellen.
Bovendien gaat het met Frankrijk helemaal niet zo goed, zowel economisch als maatschappelijk.

Bovenbuur
24 september 2007, 17:19
Opzich een zeer redelijke houding van Sarkozy. Echter, ik vind dat een neutraler land, zoals Duitsland (zit tussen de koers van VK en Frankrijk in) het voortouw kan nemen. Dat brengt misschien wat meer eenheid in de zaak. Merkel heeft zich immers al bewezen.
Koersen kunnen veranderen, het volgende kabinet gaat weer een andere richting uit.

forumspook
24 september 2007, 17:33
Ze zijn in staat om Wallonie met militair geweld binnen te vallen!Fransen hebben blijkbaar een zwak voor buitenlandse diktatortjes: Napoleon=klein Corsicaans opdondertje met een énorme ego
Sarkozy=klein Hongaars opdondertje met een énorme ego.

Derk de Tweede
24 september 2007, 17:35

Even buitendraads:

http://www.investigateur.lu/www2/modules.php?name=Zines&zid=16

C2C
24 september 2007, 19:39
Frankrijk moet leren beseffen dat zijn historische rol al lang is uitgespeeld.

De essentie van de EU is gebaseerd op supra-nationaliteit en gelijkheid onder staten - het tegendeel van het 'leiderschapsprincipe' van Sarkozy.

Laat Sarkozy maar eerst eens bewijzen dat hij zijn reactionaire agenda in Frankrijk kan waarmaken. Daarna mag hij stoer doen over Europa.

Derk de Tweede
24 september 2007, 21:35
Frankrijk bereid tot terugkeer bij NAVO

New York, 24 sept. Frankrijk is bereid weer mee te doen in het militaire commando van de NAVO. Voorwaarden zijn wel dat de EU vooruitgang boekt met de eigen defensie-integratie en dat de NAVO topbanen reserveert voor Fransen, zei de Franse president Nicolas Sarkozy maandag in de krant New York Times.
http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00175/sarko_175210d.jpg De Franse president Sarkozy tijdens een bezoek aan Brussel. (Foto AFP)

Frankrijk verliet in 1966 abrupt het militaire bondgenootschap NAVO. Het land was een nuclaire macht geworden en had de NAVO niet meer nodig, vond generaal Charles de Gaulle.

Sarkozy's voorganger Jacques Chirac onderhandelde in 1996 vergeefs over terugkeer naar het bondgenootschap. Volgens NAVO-diplomaten zijn de kansen voor een akkoord nu groter, omdat Sarkozy meer pro-Amerikaans is dan Chirac. De VS zouden nu meer bereid zijn banen in het commando af te staan aan andere landen. (ANP)

liberalist_NL
24 september 2007, 21:50
Heeft iemand nog een vacature voor onze Jaap? :lol:

Derk de Tweede
24 september 2007, 22:00
Heeft iemand nog een vacature voor onze Jaap? :lol:

Denk je nou echt dat die knoflooketers, pardon Fransen, hun zin krijgen?

liberalist_NL
24 september 2007, 22:01
Denk je nou echt dat die knoflooketers, pardon Fransen, hun zin krijgen?
Ik denk het wel. Vergeet niet dat Frankrijk naast Duitsland een wereldmacht is, en tot de G8 behoort!

Derk de Tweede
24 september 2007, 22:17
Ik denk het wel. Vergeet niet dat Frankrijk naast Duitsland een wereldmacht is, en tot de G8 behoort!
Wanneer heeft Frankrijk voor het laatst een eervolle militaire overwinning gehaald?
Hun Mirages zijn zo slecht, net als hun AMX-tanks en Peugeot automobielen..
In de laatste Golfoorlog mochten ze niet eens echt meedoen.

liberalist_NL
24 september 2007, 22:18
Wanneer heeft Frankrijk voor het laatst een eervolle militaire overwinning gehaald?
Hun Mirages zijn zo slecht, net als hun AMX-tanks en Peugeot automobielen..
In de laatste Golfoorlog mochten ze niet eens echt meedoen.
Wat hebt u tegen Frankrijk?

Libro
25 september 2007, 10:52

Onder De Gaulle zijn ze uit de militaire structuur gestapt; vandaar dat de NAVO en de SHAPE nu in Brussel resp. Bergen zijn gehuisvest.

Bovenbuur
25 september 2007, 11:52
Even buitendraads:

http://www.investigateur.lu/www2/modules.php?name=Zines&zid=16
Komt wel enigzins vreemd over op deze manier, Wallonië bij Luxemburg voegen. Maar goed, je moet de Luxemburgers wel een beetje paaien hè? Anders zeggen ze nooit ja. De grote vraag is, waar laat je die Belgische koning dan?

Spinoza
25 september 2007, 15:11
Laat Frankrijk eerst maar eens zijn permanente zetel in de veiligheidsraad overdragen aan de EU. :lol:

ps Het Belgisch Schoothondje van de Fransen zal overigens wel blij zijn.

Derk de Tweede
25 september 2007, 15:46
Wat hebt u tegen Frankrijk?
:roll: :roll:

liberalist_NL
25 september 2007, 15:53
:roll: :roll:
Leg uit. :|

Derk de Tweede
25 september 2007, 17:52
Leg uit. :|

Je weet hoe ik over de EU denk, dus dan weet je ook hoe ik over La Grande Nation denk!

liberalist_NL
25 september 2007, 17:59
Je weet hoe ik over de EU denk, dus dan weet je ook hoe ik over La Grande Nation denk!
Paturaaain, das pas faaaaaain? :lol:

Paracelsus
2 oktober 2007, 16:30
Lap, 't is weer eens zo ver, den fransoos heeft het weer eens goed zitten.

't Zal wel weer over den hage waaien ook zeker ? :roll:8-)

willem1940NLD
2 oktober 2007, 23:22
Ze zijn in staat om Wallonie met militair geweld binnen te vallen!
Wie zou(den) er boos worden eigenlijk, als Frankrijk Wallonië annexeert?

In ieder geval zou dan ook meteen de zelfstandigheid van Vlaanderen geregeld zijn, toch?

willem1940NLD
2 oktober 2007, 23:28
Frankrijk en Duitsland zijn uiteraard dominante naties binnen de EU. Jammer dat zij zo snel steeds met elkaar botsen, ondanks hun toch tamelijk tegen elkaar opwegende kwaliteiten; als ik moest kiezen tussen de 2 zou ik het echt niet weten, in beide landen kom ik graag en ontmoet ik graag de Mensen.

Adam Smith
2 oktober 2007, 23:31

Er is maar een Wereldmacht op dit moment en dat is de Verenigde Staten, met China als meest waarschijnlijke uitdager in de toekomst.

Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn Grootmachten (zeker in Europa), invloedrijk en machtig zeker, maar het zijn geen 'Top Dog's meer. (Ofwel geen nummer 1 meer, maar runner-up).

Adam Smith
2 oktober 2007, 23:39
Dat botsen tussen Frankrijk en Duitsland kwam vooral doordat de vorige regeringsleiders minder op een lijn zaten. Inmiddels kunnen ze weer een stuk beter door één deur, maar het is nog niet zoals in de hoogtijdagen van Kohl en Mitterand. Ze zijn het ook nog opvallend vaak wel eens, vaker dan met het Verenigd Koninkrijk. Wat ook een rol kan spelen is dat de vaak te zelfbewuste Fransen te maken krijgen met een Duitsland wat met een gegroeid sterker zelfvertrouwen en zelfbewuster zijn rol in de wereld vervult.

Derk de Tweede
3 oktober 2007, 21:15
Frankrijk en Duitsland zijn uiteraard dominante naties binnen de EU. Jammer dat zij zo snel steeds met elkaar botsen, ondanks hun toch tamelijk tegen elkaar opwegende kwaliteiten; als ik moest kiezen tussen de 2 zou ik het echt niet weten, in beide landen kom ik graag en ontmoet ik graag de Mensen.

Als het erop aankomt heb ik liever te doen met snauwerige doch betrouwbare Duitsers dan Fransen die alles in het geniep doen.

Animalman
3 oktober 2007, 21:26
Ik ben voor.

Sinistra
3 oktober 2007, 22:03
Bron: Elsevier (http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/171551/index.html)
Gepubliceerd: maandag 24 september 2007 @ 14:21
De Franse president Nicolas Sarkozy vindt dat zijn land de leiderschap van Europa op zich moet nemen. Daartoe is het land veroordeeld, meent de Fransman, omdat Europa geen visioen of ideeën heeft over de toekomst. En daarnaast, "als Frankrijk niet de leiding neemt, wie dan wel?".

De rol die Frankrijk tijdens het opstellen van het Europese Verdrag vormde, zou een acte van bekwaamheid zijn voor de leiderschapspositie. De 52-jarige president zei dit tijdens een vraaggesprek met de Amerikaanse kranten New York Times (http://www.nytimes.com/2007/09/24/world/europe/24sarkozy.html?pagewanted=1&_r=2) en Herald Tribune (http://www.iht.com/articles/2007/09/24/europe/24sarkozy.php?page=1).

Frankrijks visie op de wereld
Met betrekking tot de spanningen tussen het Westen en Iran, maakte Sarkozy bekend dat Teheran haar nuclaire ambities moet inslikken. Zo niet, dan kan het land strenge sancties tegemoet zien, maar geen oorlog.

Ook wil de fransoos dat zijn land weer wordt opgenomen in de NAVO. Daarvoor stelde hij twee eisen. Ten eerste moeten de Amerikanen accepteren dat Europa een onafhankelijk leger op poten zet, en ten tweede dient er binnen de NAVO een leidende functie te zijn weggelegd voor zijn land, "in de top".

Sarkozy's visie op Amerika
In het interview liet Sarkozy verscheidene malen aantekenen hoe veel hij van de Verenigde Staten en haar burgers hield. "Ik wil de Amerikanen kenbaar maken dat de Fransen hun vrienden zijn. Niet simpelweg bondgenoten. Wij zijn vrienden. En ik ben er trots op dat ik Amerika te vriend heb. Ik vertel dit niet alleen aan Amerikaanse media, maar ook aan Franse, en daar heb je moed voor nodig. Mijn bewondering voor het Amerikaanse dynamisme, voor de vloeibaarheid van haar samenleving en de mogelijkheid voor mensen met allerlei identiteiten om de top te bereiken, heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken.

Ook sprak de fransoos zijn lofbetuigingen over de Amerikaanse democratie uit. "Ik dacht, mijn God, wat een lange race. Wat een energie moeten jullie hebben om door zoiets heen te komen. Alle complimenten aan de Amerikaanse democratie!". Tot slot meent hij dat de VS en Frankrijk enigszins hoger staan dan menigeen ander land, omdat ze hun 'universele waarden en normen' over de rest van de wereld willen doen schijnen.

einde citaat!

No nog een een militaire interventie en Sarkozy kan zich meten met zijn grote voorbeeld.
La Grande Nation heeft gesproken!

http://www.gnomz.com/blogz_images/napoleon_sarko.jpg

http://www.stand.nl/forum/images/misc/progress.gif

Iemand als Sarkozy zouden we in Nederland ook moeten hebben. Meteen gedaan met dat stelletje profiteurs in Den Haag.