PDA

View Full Version : Neo-Nazi's van NPD kneden kinderzieltjes


Starkan
25 september 2007, 12:35
De neonazistische NPD is een propagandacampagne in de Duitse scholen begonnen. In de Oost-Duitse stad Dresden zijn aan de schoolpoorten krantjes uitgedeeld.

De NPD-leiding wil de actie ook elders opstarten. In het krantje wordt Adolf Hitler als een vredesmilitant voorgesteld en de westerse geallieerden als oorlogsstokers. De politie heeft meegedeeld dat zo'n 150 exemplaren in beslag konden worden genomen voordat ze door de NPD verspreid werden. De titel van het drukwerk is Perplex en de cover ziet er nogal onschuldig uit. Twee (niet afgebeelde) mensen geven elkaar een stevige handdruk en daar staat de vrij onschuldige tekst onder 'Jong, beetje brutaal en Duits'.
Maar binnenin komt men dan ter zake. De leerlingen worden opgeroepen er voor te zorgen dat hun scholen exclusief voor Duitsers openstaan en dat ze vreemdelingen moeten verachten.
Christian Avenarius, woordvoerder van het parket van Dresden, zei: "Die blaadjes zijn duidelijk bedoeld om jongeren te beïnvloeden. Hitler wordt voorgesteld als iemand die tijdens WO II vredesonderhandelingen probeerde te voeren, terwijl de geallieerden als oorlogszuchtige draken worden geportretteerd." Volgens het parket zijn er aanwijzingen dat de NPD tienduizenden van de krantjes in Duitsland wil verspreiden.
Er is een klacht ingediend tegen de partijleiding wegens het aanwakkeren van rassenhaat en overtreding van de wet op de jeugdbescherming.
De campagne is de jongste poging van de NPD om haar invloed, vooral in oostelijk Duitsland, te verhogen. Daar is de partij vertegenwoordigd in de deelstaatparlementen van Saksen en Mecklenburg-Vorpommern, de thuisstaat van kanselier Angela Merkel. Ook heeft de partij wat zitjes in gemeenteraden. De NPD stelt zich tot doel bij de parlementsverkiezingen van 2009 haar intrede in de Bundestag te maken.
In Duitsland is weer volop de discussie aan gang om de NPD buiten de wet te plaatsen. (FS)

De Morgen, 25/09/2007 (http://www.demorgen.be)
----------------------------------------

How low can you go...
Verbieden is natuurlijk niet voldoende. Een echt sociaal beleid zou deze fascisten veel meer schade toebrengen.

Brandaan
25 september 2007, 13:07
Christian Avenarius, woordvoerder van het parket van Dresden, zei: "Die blaadjes zijn duidelijk bedoeld om jongeren te beïnvloeden. Hitler wordt voorgesteld als iemand die tijdens WO II vredesonderhandelingen probeerde te voeren, terwijl de geallieerden als oorlogszuchtige draken worden geportretteerd."

Iedereen met een beetje kennis van de Tweede Wereldoorlog weet dat dit klopt, dus wat is het probleem?

Metternich
25 september 2007, 13:08
Bron: De Morgen. Ik wil eerst wel eens die krantjes zien voordat ik het geloof.

Ramón Gitannes
25 september 2007, 15:23
How low can you go...
Verbieden is natuurlijk niet voldoende. Een echt sociaal beleid zou deze fascisten veel meer schade toebrengen.ach, zolang er een tegenwicht is hoeven we ons geen zorgen te maken

http://www.newstatesman.com/200709030003
The British children who train to fight in Israel

How each year scores of British teenagers go to the Middle East to learn about soldiering and defending Israel plus a response from Captain Benjamin Rutland of the IDF


In 2001 shocking reports surfaced from Gaza of summer schools being organised by Islamic Jihad, which were teaching Palestinian adolescents to become suicide bombers. The Israeli government denounced the camps as evidence that a new generation was being brought up to hate and to kill.

What went unreported was that at a purpose-built barracks in the Negev desert, every summer hundreds of Jewish teenagers from Europe, Mexico and America pay to spend nine weeks saluting, marching, firing guns and otherwise pretending to be soldiers.
(...)

There's not much to be won in games of moral equivalence and assertions as to which side's indiscriminate attacks on civilians are the more reprehensible. But ask yourself this question: If these were British Muslim 19 year-olds firing machine guns and running assault courses in Pakistan or Yemen, would we not have them all arrested at the airport?

ZERO
25 september 2007, 15:30
Iedereen met een beetje kennis van de Tweede Wereldoorlog weet dat dit klopt, dus wat is het probleem?
een 14-jarige is nu eenmaal makkelijk beïnvloedbaar, en als je je valse propaganda spectalairder kan voorstellen dan de ergste feiten, dan zit je met de gebakken peren.

Starkan
26 september 2007, 14:12
Iedereen met een beetje kennis van de Tweede Wereldoorlog weet dat dit klopt, dus wat is het probleem?

Het gaat hier duidelijk om nazi propaganda.

Brandaan
26 september 2007, 14:30
Het gaat hier duidelijk om nazi propaganda.

Uw punt? is het een probleem omdat het Nazistisch is of is het een probleem omdat het propaganda is?

Starkan
26 september 2007, 14:55
Uw punt? is het een probleem omdat het Nazistisch is of is het een probleem omdat het propaganda is?

Ik heb een probleem met nazi propaganda. Als de doelgroep kinderen betreft, maakt het dat des te erger.
Misschien moet jij je punt eens uitleggen. Ik snap je drijfveer niet om het verdelen van xenofobische folders aan kinderen, waar duidelijk een poging wordt gedaan om de figuur Hitler in een positief daglicht te plaatsen te relativeren.

De Garde
26 september 2007, 15:08
Bron: De Morgen. Ik wil eerst wel eens die krantjes zien voordat ik het geloof.
2

Brandaan
26 september 2007, 17:07
Ik heb een probleem met nazi propaganda. Wees gerust, ik ben er ook niet dol op, maar in mijn ogen moet een politieke partij altijd het recht houden om haar gedachtengoed te verspreiden

Als de doelgroep kinderen betreft, maakt het dat des te erger.
Nouja, kinderen worden tegenwoordig continue bloodgesteld aan propaganda: Ze worden immers ondergedompeld in het kapitalisme en in ons egalitaristische "iedereen is gelijk"-maatschappij. Waarom zouden we ze dan opeens moeten beschermen tegen nazistische propaganda?
Misschien moet jij je punt eens uitleggen. Ik snap je drijfveer niet om het verdelen van xenofobische folders aan kinderen, waar duidelijk een poging wordt gedaan om de figuur Hitler in een positief daglicht te plaatsen te relativeren. 1. In mijn ogen is xenofobie een normale menselijke reactie en ik zie dus geen reden om het als onmenselijk/onethisch/amoreel weg te zetten en het bij kinderen uit de buurt te houden.
2. De figuur Hitler minder demonisch neerzetten kan in mijn ogen ook geen kwaad en is historisch gezien ook goed te verantwoorden.

Daarnaast vind ik het veel kwalijker als we onze kinderen enkel blootstellen aan één maatschappijbeeld en alle afwijkende visies wegstoppen. Zo'n indoctrinatie kan geen enkel goed gevolg hebben.

Brandaan
26 september 2007, 17:10
2

Ik heb er eens naar gezocht, maar de NPD heeft hem al van de website afgehaald: http://www.npd-sachsen.de/ U kan alle foldertjes lezen, maar "perplex" (het blad waar het om gaat) is niet te lezen. Op dezelfde site staat trouwens ook een artikel met hun visie op het gebeuren.

AdrianHealey
26 september 2007, 17:20
Wie op mijn 14 zo'n krantje in mijn handen gestopt zou hebbn, zou ik vriendelijk bedankt hebben, het krantje thuis gelezen hebben en netjes in de vuilbak gegegooid hebben waar het thuishoort.

Bhairav
26 september 2007, 18:13
Ik zo het stoerder doen: in de fik steken.

De Garde
26 september 2007, 18:18
Ik heb er eens naar gezocht, maar de NPD heeft hem al van de website afgehaald: http://www.npd-sachsen.de/ U kan alle foldertjes lezen, maar "perplex" (het blad waar het om gaat) is niet te lezen. Op dezelfde site staat trouwens ook een artikel met hun visie op het gebeuren.
Laat duidelijk zijn dat ik geen sympathisant van de NPD ben maar ik ken 'De Morgen' genoeg om niet blindelings te aanvaarden wat daar geschreven wordt.

Als er staat wat er beschreven wordt, dan bevestigt dat alleen maar mijn mening over die mannen.

bgf324
26 januari 2011, 01:40
Ik heb een probleem met nazi propaganda. Als de doelgroep kinderen betreft, maakt het dat des te erger.
Misschien moet jij je punt eens uitleggen. Ik snap je drijfveer niet om het verdelen van xenofobische folders aan kinderen, waar duidelijk een poging wordt gedaan om de figuur Hitler in een positief daglicht te plaatsen te relativeren.

Dus enkel communisten mogen propaganda maken? :roll: