PDA

View Full Version : Sarkozy voor de VN: "kapitalisme een menselijk gezicht geven", stoppen met moorden

C2C
25 september 2007, 23:02
Wat is er met Sarkozy gebeurd? De man klinkt bijna als een communist. Bijna, want hij blijft natuurlijk een kapitalist, en wanneer een kapitalist morele praat verkoopt noemen we hem een liberalo-communist:

Volgens Sarkozy kan het niet dat een groot deel van de mensheid ook in de 21e eeuw nog onder onrecht, armoede, honger, gebrek aan water, energie en onderwijs gebukt gaat.Dat is toch vreemd, want het kapitalisme als systeem is fundamenteel gebaseerd op het creëeren en instandhouden van ongelijkheid.

Zonder sociale ongelijkheid kan het kapitalisme niet werken. (Dat is systeemtheoretisch zo; het kapitalisme is niets meer dan een differentiële motor: goedkope productiefactoren (mensen, kennis) exploiteren om er meerwaarde uit te puren en die te accumuleren).

Maar goed.

Meer zelfs:

De Franse president riep de VN-Veiligheidsraad ook op ervoor te zorgen dat "winsten, voordelen uit bodemschatten, ruwe materialen en nieuwe technologieën eerlijker verdeeld worden".Wabliefteru?

Wat verstaat hij onder "eerlijker verdelen"? Het loon van de gemiddelde derdewereldslaaf optrekken? Sorry, dat zal geen enkele industrieel en grootkapitalist aanvaarden.

Iedereen die ooit voor een eerlijker verdeling van natuurlijke rijkdommen heeft gepleit en er werkelijk iets wilde aan doen, is geïntimideerd, geterroristeerd of zelfs vermoord geworden door de kapitalist. Van Ken Sarowiwa tot de Papuas van Bougainville (om nog maar te zwijgen van mensen van het kaliber van Sarkozy, zoals Allende of Lumumba - afgemaakt omdat ze een eerlijker verdeling van de rijkdommen wilden; recent nog Chavez, die gelukkig de door Sarkozy en zijn CIA-vrienden ondersteunde staatsgreep heeft overleefd).

Gaat Sarkozy misschien terroristische bedrijven als Exxon, Total, Shell of Halliburton opdoeken? En de andere honderdduizende bedrijven die armoede instandhouden, oorlog creëeren en miljoenen doden op hun geweten hebben?

Zou me verbazen. Dat hij al maar eens begint met Areva en Total te sluiten - twee Franse multinationals waarvan vaststaat dat ze honderdduizende doden op hun geweten hebben. En Areva is alweer met een nieuw rondje bezig in Niger - daar broeit een nieuw kapitalistisch oorlogje. Mark my words.

Het is echter nog niet genoeg:
De VN moet corruptie bestrtijden, zegt hij, en ervoor zorgen dat het kapitalisme meer door morele principes wordt geleid. "Er moet iets veranderen", zei Sarkozy. "We moeten onze instelling en ons gedrag veranderen."Allez, grapjas. De VN is het glijmiddel voor het globale kapitalisme. En zonder corruptie geen business in het Zuiden. It takes two to tango; Westerlingen zijn uiteraard even verantwoordelijk voor het instandhouden van corrupte regimes en praktijken dan die regimes zelf.

Sinds ongeveer 1780 hebben verstandige mensen, van Marx tot Jameson, diep nagedacht over de aard van het kapitalisme. Kunt ge dat fundamenteel amorele systeem een moreel gezicht geven? Het antwoord is consistent nee. Dat blijkt uit alles, zelfs uit de fundamentele aard van dat systeem.

In tegenstelling tot de liberalo-communist Sarkozy, denk ik dat we een nieuwe eerlijkheid moeten durven tonen:

-Laat kapitalisten doen wat hun functie is: ten koste van alles winst maken, op een amorele manier (dus niet immoreel, maar amoreel). Zo werkt dat systeem het beste.

-Laat mensen doen wat hun functie is: het leven verdedigen, het sociale versterken, de samenleving en haar waarden verdedigen.

Het liberalo-communisme van Sarkozy wil de kracht van het sociale accapareren, coopteren. Dat is het nieuwste front van het kapitalisme - al die zever over 'corporate social responsibility', 'doing well by doing good', 'doing business as if people mattered' etcetera is allemaal zever.

Want al die rode verf verandert niks aan de fundamentele kwestie: dat het kapitalisme als systeem teert op ongelijkheid, en ze instandhoudt of zonodig creëert (via allerlei mogelijke systemen, van het onderwijs tot oorlog).

Sarkozy is een beetje een lullig man. Goed geprobeerd, maar tevergeefs. Niemand koopt zijn marketingstunt.

Babylonia
26 september 2007, 12:51
helemaaaaal juist
hopeljk trappen de mensen er niet in
maar ik had vanmorgen al een mail in mijn bus van iemand die er bijna in geloofde....of vergis ik mij?
let op mijn woorden en stel geen vragen bij mijn daden...
Of zijn het katten in het donker die een paar laatste stuiptrekkingen proberen omdat the shit teveel rond word gestrooid...?

Asshen Sukar
26 september 2007, 19:26
Zou hij da nu echt menen ?

Zolang het de Franse wapenverkopen aan Libye niet schaadt zeker.
En zolang Total zijn olie duur kan verkopen.
En die nieuwe kernonderzeeers waren ook de wereldvrede besteld.

solidarnosc
26 september 2007, 19:35
Tijdens de verkiezingen gebruikte de man vaak een linksere retoriek dan Royal.

Chipie
26 september 2007, 20:41
Godzijdank zijn dat niet de woorden van een communistische moordmachine...

Basy Lys
26 september 2007, 21:20
In plaats van enkele regeltjes te lezen in een lokaal krantje, doet men er beter aan de volledige toespraak te beluisteren.

http://webcast.un.org/ramgen/ondemand/ga/62/2007/ga070925am2-orig.rm?start=00:31:06&end=00:47:06

De neergelegde tekst vindt men op:
http://www.un.org/webcast/ga/62/2007/pdfs/france-fr.pdf
maar stemt niet helemaal overeen met die van de toespraak.

Om een en ander te begrijpen dient men enigszins vertrouwd te zijn met zijn taalgebruik.