PDA

View Full Version : Amerikaanse Senaat wil opdeling van Irak


Smosse
26 september 2007, 21:44
WASHINGTON - Geconfronteerd met het aanhoudende geweld in Irak heeft de Amerikaanse Senaat zich woensdag in een niet-bindende resolutie uitgesproken voor een opdeling van het land volgens sektarisch-homogene lijnen.
Meer dan twintig Republikeinse senatoren sloten zich bij de stemming aan bij het voorstel van de Democratische presidentskandidaat Joe Biden, zodat de resolutie het haalde met 75 stemmen tegen 23. De Senaat is van mening dat als Irak wordt opgedeeld in een Koerdistan, Soennistan en Sji’itistan, dat de verzoening ten goede zal komen en het bloedvergieten kan helpen beëindigen.

De regering van president Bush is tegen zo’n opdeling. Ook verschillende landen in de regio, onder meer Saoedi-Arabië en Turkije, hebben ernstige bedenkingen bij een splitsing. Biden ziet de opdeling overigens niet als definitieve boedelscheiding, maar als de ‘oprichting van federale regio’s binnen Irak’.
woensdag 26 september 2007 STANDAARD

Ik vraag mij eigenlijk af of dit een goed idee is. Ik voel er wel iets voor en het is misschien wel een verstandige keuze, komt waarschijnlijk ook goed over bij de bevolking als je laat zien dat je wat respect hebt voor de 3 toch wel verschillende culturen.

HAMC
26 september 2007, 22:08
Een soort BelgieIrak. Zal goed marscheren.

StevenNr1
26 september 2007, 22:23
Alé die roepen dus eigenlijk op tot etnische zuiveringen

Brandaan
26 september 2007, 23:04
Alé die roepen dus eigenlijk op tot etnische zuiveringen

Die mag u even uitleggen. Zo'n opdeling kan misschien een slecht plan zijn, maar ik zie toch echt geen oproep tot etnische zuiveringen.

StevenNr1
26 september 2007, 23:14
"voor een opdeling van het land volgens sektarisch-homogene lijnen"

Nu ja, eigenlijk moeten ze er zelfs al niet meer toe oproepen

solidarnosc
26 september 2007, 23:53
Die mag u even uitleggen. Zo'n opdeling kan misschien een slecht plan zijn, maar ik zie toch echt geen oproep tot etnische zuiveringen.

In welk deel moeten Baghdad, Kirkoek en tal van andere steden komen. Het grootste deel van de Iraakse bevolking leeft in een paar steden en quasi allemaal zijn die al eeuwen een etnische mengelmoes. Deel dat maar eens op in de huidige omstandigheden. In België zijn politiekers al 40 jaar bezig met de splitsing van een stom kiesomschrijving.

Den Ardennees
27 september 2007, 10:24
Lijkt me idd zeer moeilijk, bovendien zal Turkije nooit een onafhankelijk Koerdistan als buurland willen, dat zou de Koerden in hun eigen land op slechte ideeën brengen.

kelt
27 september 2007, 17:05
woensdag 26 september 2007 STANDAARD

Ik vraag mij eigenlijk af of dit een goed idee is. Ik voel er wel iets voor en het is misschien wel een verstandige keuze, komt waarschijnlijk ook goed over bij de bevolking als je laat zien dat je wat respect hebt voor de 3 toch wel verschillende culturen.

Ze hebben "Oliestan" vergeten,zijnde de olieputten en de bijhorende infrastruktuur.

the_dude
27 september 2007, 17:47
eigenlijk het zoveelste bewijs dat politiekers wereldvreemde idioten zijn.
Hoelang laten wij nog toe dat die pummels effectief betaald worden om zulke onzin uit te kramen???

evilbu
27 september 2007, 18:58
Meer dan twintig Republikeinse senatoren sloten zich bij de stemming aan bij het voorstel van de Democratische presidentskandidaat Joe Biden, zodat de resolutie het haalde met 75 stemmen tegen 23. De Senaat is van mening dat als Irak wordt opgedeeld in een Koerdistan, Soennistan en Sji’itistan, dat de verzoening ten goede zal komen en het bloedvergieten kan helpen beëindigen.

:? Was er ook een kaartje bij de resolutie?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Iraq_demography.jpg

baseballpolitieker
27 september 2007, 19:34
eigenlijk het zoveelste bewijs dat politiekers wereldvreemde idioten zijn.
Hoelang laten wij nog toe dat die pummels effectief betaald worden om zulke onzin uit te kramen???Ja Directe Democratie, dat interesseert weinig mensen jammer genoeg.

UFSIA
27 september 2007, 19:39
In welk deel moeten Baghdad, Kirkoek en tal van andere steden komen. Het grootste deel van de Iraakse bevolking leeft in een paar steden en quasi allemaal zijn die al eeuwen een etnische mengelmoes. Deel dat maar eens op in de huidige omstandigheden. In België zijn politiekers al 40 jaar bezig met de splitsing van een stom kiesomschrijving.Brussel in 't kwadraat ?

evilbu
27 september 2007, 20:06
Ja Directe Democratie, dat interesseert weinig mensen jammer genoeg.
Mij wel, om er dan vervolgens zeer achterdochtig tegenover te staan.:-o

baseballpolitieker
27 september 2007, 20:37
Mij wel, om er dan vervolgens zeer achterdochtig tegenover te staan.:-o
Is er iets wat jou niet interesseert?;-)

evilbu
27 september 2007, 20:41
Is er iets wat jou niet interesseert?;-)
Hell yeah!
http://strengthnspeed.com/images/SoccerPic.jpg

maar ernstig : we waren bezig over de opdeling van irak!:evil:

eti1777
27 september 2007, 21:09
Cheney vreesde het in '94 en er werd toen beslist Baghdad, hierdoor, niet binnen te vallen. (http://www.youtube.com/watch?v=6BEsZMvrq-I)

evilbu
27 september 2007, 21:31
Cheney vreesde het in '94 en er werd toen beslist Baghdad, hierdoor, niet binnen te vallen. (http://www.youtube.com/watch?v=6BEsZMvrq-I)
Heeft hij daar ooit nog iets over gezegd, over die woorden van toen:shocked!:

liberalist_NL
27 september 2007, 22:13
woensdag 26 september 2007 STANDAARD

Ik vraag mij eigenlijk af of dit een goed idee is. Ik voel er wel iets voor en het is misschien wel een verstandige keuze, komt waarschijnlijk ook goed over bij de bevolking als je laat zien dat je wat respect hebt voor de 3 toch wel verschillende culturen.
Dat gaat niet werken. Turkije zal Koerdistan bezetten.

Andro
27 september 2007, 22:22
Wat gaat er dan gebeuren met de olie ?

Bovenbuur
27 september 2007, 22:52
Maar goed, het belangrijkste bezwaar tegen Belgirak is dus dat de Turkse randstad bang is dat het koerdische Brabant met geweld geclaimd word door de inwoners van de nieuwe koerdische staat in het noorden van Belgirak.
Iemand een oplossing?

StevenNr1
27 september 2007, 23:12
Dat is helemaal niet het belangrijkste bezwaar.

Den Ardennees
28 september 2007, 09:39
Maar goed, het belangrijkste bezwaar tegen Belgirak is dus dat de Turkse randstad bang is dat het koerdische Brabant met geweld geclaimd word door de inwoners van de nieuwe koerdische staat in het noorden van Belgirak.
Iemand een oplossing?


Het is niet alleen dat, naast het feit dat de etnische groepen vaak door elkaar leven is het ook zo dat de meeste landen (ook Europese) absoluut niet te vinden zijn voor het opsplitsen van landen wegens verschillende etnische groepen. Dat komt omdat elk land wel één of andere etnische minderheid heeft die dan ook zou willen (vb in Frankrijk de Corsicanen, in Spanje de Basken enz...) om die reden heeft men destijds ook Bosnië niet opgesplitst, hoewel dat de beste oplossing zou geweest zijn.

eti1777
28 september 2007, 14:16
Heeft hij daar ooit nog iets over gezegd, over die woorden van toen:shocked!:

Niet dat ik weet.

kelt
28 september 2007, 17:54
Wat gaat er dan gebeuren met de olie ?


Maak U geen zorgen,dat komt perfect in orde...

Indien nodig gaan die mietjes van US-Army weg en regelen de jongens en meisjes van Blackwater dat wel ;-)

Asshen Sukar
28 september 2007, 19:21
Wat gaat er dan gebeuren met de olie ?

-Eerst geven ze alle contracten voor de ontginning van olievelden weg aan Amerikaanse bedrijven.
-Dan stellen ze een nieuwe grondwet op per regio die zorgt dat die contracten blijven zoals ze zijn.
-Dan helpen ze een liberale democratische regering in het zadel(die geen besluiten kan nemen)
-De regering krijgt extra subsidies om tegen het terrorisme te vechten.
-Het land blijft arm en de olie brengt de usa op tegen relatief lage subsidies.

Den Ardennees
28 september 2007, 19:35
-Eerst geven ze alle contracten voor de ontginning van olievelden weg aan Amerikaanse bedrijven.
-Dan stellen ze een nieuwe grondwet op per regio die zorgt dat die contracten blijven zoals ze zijn.
-Dan helpen ze een liberale democratische regering in het zadel(die geen besluiten kan nemen)
-De regering krijgt extra subsidies om tegen het terrorisme te vechten.
-Het land blijft arm en de olie brengt de usa op tegen relatief lage subsidies.

onzin!

hoe kan je nu olie uit een land halen dat in burgeroorlog is.

Stabiliteit is de grootste zorg van de Amerikanen.