PDA

View Full Version : De Gucht wil VN hervormen


jevaly
1 oktober 2007, 20:36
De Gucht heeft eigen plan voor de VN

ma 01/10/07 - Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (Open VLD) heeft een eigen voorstel om de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties te hervormen. Hij lanceerde zijn plan toen hij in New York de Algemene Vergadering toesprak.

Er wordt al langer gekibbeld over hoe de Veiligheidsraad zou kunnen worden hervormd.

http://www.vrtnieuws.net/polopoly_fs/1.188517%21image/2971177393.jpg (Belga)



De Gucht had het over de verdeling van de zitjes in de Veiligheidsraad. Hij wil dat er naast de vijf permanente leden (de VS, China, Rusland, Frankrijk en Groot-Brittannië) nog enkele grote landen voor een langere periode in kunnen zetelen.

In afwachting van een diepgaande hervorming, stelt De Gucht voor om "semi-permanente" zetels in te voeren.

Die zitjes zouden gaan naar opkomende mogendheden zoals India en Brazilië, die acht jaar zouden mogen blijven.

Voor Europa wil De Gucht twee zitjes: één voor een groot land en één voor een kleiner land, in een rotatiesysteem.

Op termijn zouden de permanente leden afstand moeten doen van hun vetorecht. De Gucht wil zo de impasse in de hervorming van de VN omzeilen.

De impasse is ontstaan omdat de vijf permanente leden hun vetorecht liever niet delen maar ook omdat de kandidaten voor een permanent statuut er zelf niet uitraken.

"Verlies Congo niet uit het oog"



http://www.vrtnieuws.net/polopoly_fs/1.188518%21image/1066899026.jpg (Belga)



De Gucht riep ook op om de aandacht voor Congo niet uit het oog te verliezen.

"Het is nu niet het moment om onze inspanningen te verminderen," klonk het. "De kwetsbare situatie in het oosten en in de streek van Kivu vormt een groot risico voor de stabiliteit van het land."

"De humanitaire gevolgen zijn dramatisch."






De Gucht bewijst dat hij een van de meest capabele politiekers is van België.

baseballpolitieker
1 oktober 2007, 20:41
De Gucht bewijst dat hij een van de meest capabele politiekers is van België.VAN België mss wel maar VOOR België daarentegen...:roll:

straatrue
1 oktober 2007, 20:46
De Gucht had ook meteen door dat Milquet geen enkele reden had om toe te geven.

Adam Smith
1 oktober 2007, 20:47
Boeiende ideeen, maar kans dat ze gerealiseerd worden acht ik niet bijzonder hoog. Hij legt de vinger wel op zere plek, het veto-recht van de permanente leden van de veiligheidsraad, alleen kunnen zij ook een veto uitspreken over het besluit deze af te schaffen.

Heftruck
1 oktober 2007, 21:07
Hé, ik wil dat ook! :-D

Zo van: "En gij zijt ontslagen, en gij moogt u boeltje pakken, en gij wordt bedankt, en gij ook, doe de groeten aan moeder thuis.."

Enfin, zoals het hoort dus.

pinbag
1 oktober 2007, 21:12
Ik wil ook veel.

:lol:

Chipie
1 oktober 2007, 21:50
Hetgeen De Gucht voorstelde, deed mijn kleine teen reeds jaren geleden... Gratis... :-D

AdrianHealey
1 oktober 2007, 21:58
Vandaag spreekt hij de VN toe. Overmogen spreekt hij mij toe.

Jep, jep, zo belangrijk ben ik.

baseballpolitieker
1 oktober 2007, 21:59
Vandaag spreekt hij de VN toe. Overmogen spreekt hij mij toe.

Jep, jep, zo belangrijk ben ik.Ik zal daar ook present zijn!:-) En Outlaw Torn ook, iemand die er ook was op de forummeeting!

edit: die gast van aan het station, natuurlijk wij zijn samen naar het station geweest, stom!:oops:

Animalman
1 oktober 2007, 22:43
Zijn voorstellen slaan de nagel op de kop. De huidige VN zijn bijna even vleugellam als de Volkenbond destijds, en we weten allemaal waar dat toe geleid heeft...

eno2
2 oktober 2007, 16:34
Wie wil er nu de VN niet hervormen ( behalve mezelf wegens te lui, ik beperk me liever tot de kleinere, handzamere vn, de vlaamse natie...)
Bolton wou ook al een paar verdiepingen van de VN afbreken.

Babylonia
4 oktober 2007, 10:36
moedig man bravo!!!
wist ik niet
misschien gaat belgie nog eens groot worden!

lantjes
4 oktober 2007, 12:03
Die paar keer dat hij ons onsterfelijk belachelijk heeft gemaakt (in "de Congo" o.a.) zullen we maar met de mantel der liefde toedekken zeker?
En hoe hij zoontjelief heeft gecatapulteerd....

Go Guchtje Go

HAMC
4 oktober 2007, 13:43
Ze zullen hem daar zien komen denk ik. Onnozelaar.