PDA

View Full Version : Etienne Vermeersch


S.
20 februari 2004, 14:09
Geachte,

wat is Uw mening over deze tekst van Etienne Vermeersch. En zou U ook eens kunnen zeggen wat U bedoelt met "Ik denk dat iedereen wel weet wie Vlaming is, wie Marokkaan en wie Chinees. Een eenvoudige wandeling door de Antwerpse, Gentse, ... wijken kan terzake raad brengen".

Racisme en ethiek. Filip Dewinter en het nazi-racisme - Etienne Vermeersch

Tijdens De zevende dag van 16 maart heb ik beweerd dat Filip Dewinter (FD) racistische opvattingen had in de nazi-betekenis van dit woord. Sindsdien vraagt men mij van diverse zijden of ik dat ook kan aantonen. Wegens de ethische aspecten die hiermee verbonden zijn wil ik dit in deze context graag doen.


Het racisme, in de oorspronkelijke betekenis van dit woord, kreeg zijn eerste theoretische formulering bij Joseph Arthur de Gobineau (1853). Houston Stewart Chamberlain (1899) werkte die denkbeelden verder uit en door Hitler en zijn nazi-partij werden ze tot in hun meest absurde en onmenselijke consequenties in praktijk gebracht. Men kan deze visie als volgt samenvatten. (a) De mensheid is samengesteld uit verschillende 'rassen'. Dat zijn groepen die op basis van biologische afstamming gemeenschappelijke kenmerken zouden hebben die hen onderscheiden van andere groepen. (b) Die biologische inbreng is zo belangrijk dat de mensen er in hun sociaal en cultureel leven door bepaald worden zodat raskenmerken aanleiding geven tot verschillende types van cultuur. (c) Het feit dat de diverse maatschappijen in de loop van de geschiedenis uiteenlopende stadia van vooruitgang hebben bereikt op wetenschappelijk, technologisch en cultureel gebied, is volgens deze theorie het gevolg van raskenmerken. Daaruit leidt men af dat er meerderwaardige en minderwaardige rassen bestaan, die tengevolge van biologische overerving positieve of negatieve eigenschappen gemeen hebben. (d) Vermenging van rassen zou tot een degeneratie van de superieure groepen leiden en om die reden is een multiraciale samenleving verwerpelijk.

Deze stellingen zijn niet alleen om wetenschappelijke redenen onhoudbaar, ze zijn ook vanuit het oogpunt van de ethiek en de rechten van de mens verfoeilijk. (1) Het onderzoek heeft aangetoond dat er niet eens echte rassen bestaan: er zijn geen welomschreven groepen met een reeks typische biologische kenmerken: sommige genetisch bepaalde eigenschappen, zoals pigmentatie van de huid of kleur van haar en ogen, vertonen een geleidelijke overgang van de ene bevolking naar de andere (in het Noorden van Europa vind je meer blond haar en blauwe ogen dan in het Zuiden, maar er is geen duidelijke grens). (2) Belangrijker is nog dat die zichtbare verschillen tussen mensen, zoals gelaatskleur, vorm van de neus en de ogen, enz., helemaal niet gebonden zijn aan die factoren die in het maatschappelijk leven belang hebben: intelligentie, persoonlijkheid, intellectuele of artistieke vaardigheden, enz.. Zoals men vroeger dacht dat vrouwen op die gebieden minder aanleg hadden dan mannen, denken racisten dat er ook tussen rassen zulke verschillen bestaan. Die twee opvattingen vinden volgens het onderzoek geen steun in de feiten en zijn dus allebei even onnozel. (3) Het is onrechtvaardig mensen te discrimineren wegens een biologische afstamming waarvoor ze niet verantwoordelijk zijn en waaraan ze ook niets kunnen veranderen. (4) Deze denkbeelden hebben, ook toen men de term 'racisme' nog niet gebruikte, als argument gediend voor de grofste schendingen van de mensenrechten: slavernij, koloniale uitbuiting, verdrukking en volkerenmoord, met als culminatie de shoah (of 'holocaust'). (5) De afkeer van vermenging tussen mensen van diverse 'rassen'; meer bepaald de afkeer van een multiraciale samenleving, is een blijvende bron van wederzijds wantrouwen, minachting en vreemdelingenhaat.

Sinds de gruwelen van Hitlers nationaal-socialisme zijn er nog weinigen die openlijk zullen toegeven dat ze dit racisme in al zijn aspecten aanhangen: niemand zal publiek verklaren dat men joden of zwarten moet uitroeien; en dat sommige rassen 'minderwaardig' zijn, wordt nog wel gedacht, maar minder openlijk gezegd. Zolang er echter mensen zijn die de kerngedachte van het racisme aanhangen, kunnen de verderfelijke uitwassen ervan telkens opnieuw naar boven komen. Volgens deze gedachte maakt gemeenschappelijke biologische afstamming ('ras') sommige mensen minder geschikt voor bepaalde types van samenleving of cultuur.


Om niet van nazisme verdacht te worden, zijn er die zich op huichelachtige wijze als volgt uitdrukken: zwarten mogen er zijn, maar ze moeten wel in Afrika blijven. Terloops, ik heb er bezwaar tegen dat men in linkse kringen de term 'racisme' soms in de bredere betekenis van xenofobie of vreemdelingenhaat gebruikt. Het ware racisme, dat verwijst naar biologische afstamming, heeft sinds de tweede wereldoorlog immers zo'n dramatische betekenis gekregen dat het belangrijk is het onderscheid te blijven behouden. Dat het optreden van FD niet uitblinkt door 'xenofilie' of vreemdelingenliefde, zal wel voor iedereen duidelijk zijn. Hier wil ik echter aantonen dat hij het racisme in zijn biologisch gefundeerde vorm, het typische nazi-racisme dus, aanhangt.

Mijn thesis volgt onweerlegbaar uit het zogenaamde 70-puntenplan: "Immigratie: de oplossingen. 70 voorstellen ter oplossing van het vreemdelingenprobleem", geschreven door FD en uitgegeven met het motto: "Vlaams Blok Eigen Volk Eerst"(1992).

Dit racisme blijkt uit de volgende passussen: (i) "Als enige politieke partij werpt het VB met dit plan een dam op tegen de gevaarlijke mundialistische en multi-raciale utopieën van de pro-immigratielobby." (ii) "De integratie- en assimilatiepolitiek gevoerd door de overheid leidt onvermijdelijk naar een multi-raciale en pluriculturele maatschappij." (iii) "Door de integratie van de niet-Europese vreemdelingen af te wijzen, vermijden we dat Vlaanderen en uiteindelijk heel West-Europa een multi-raciaal en pluricultureel gebied wordt." (iv) "De mundialistische en multi-raciale opvoeding in de scholen (moet men) afschaffen." (v) "Via het onderwijs probeert men ook de Vlaamse jeugd de nieuwe multi-raciale en mundialistische waarden aan te praten." (de cursiveringen zijn van mij; de exacte verwijzingen zijn beschikbaar, EV).

Deze uitspraken zijn racistisch in de oorspronkelijke betekenis van het woord; dat blijkt hieruit. (1) Wie bezwaren heeft tegen een 'multi-raciale' maatschappij, drukt hiermee de overtuiging uit dat menselijke kenmerken die alleen het gevolg zijn van genetische overerving, als argument kunnen dienen om iemand als ongewenst te verklaren. Aangezien mensen met verschillende huidpigmentatie of gelaatstrekken zich binnen één maatschappij dezelfde cultuur eigen kunnen maken (zelfde taal, godsdienst, normen, enz.), kunnen deze kenmerken het vredevol samenleven niet in het gedrang brengen. Alleen racisten kunnen die harmonie verstoren; d.w.z. diegenen die geen rekening houden met wat andere mensen denken, voelen of doen, maar alleen met enkele oppervlakkige, 'raciale' lichaamskenmerken. Elke bezwaar tegen een multi-raciale maatschappij legt de nadruk op biologische afstamming en is dus in de volle zin van het woord racistisch en daarom op ethische en juridische gronden onduldbaar. (2) Deze passussen drukken niet zomaar een privé-houding uit van Filip Dewinter en de Vlaams Blok-leiding: zij willen die propageren en het anti-racisme afwijzen; kortom, ze pleiten voor racisme. Opvoeden tegen racisme vinden ze verderfelijk: men moet "gevaarlijke mundialistische en multi-raciale utopieën" bestrijden (i); en "de mundialistische en multi-raciale opvoeding in de scholen afschaffen" (iv). (3) Om verwarring te vermijden moeten we een onderscheid maken tussen een 'multiculturele' en een 'multiraciale' maatschappij. Er zijn immers veel gradaties in multiculturaliteit en sommige vormen ervan zouden inderdaad onleefbaar zijn - bv. een maatschappij waarin alle groepen alleen hun eigen taal zouden spreken of tegengestelde morele normen zouden hebben - . De visie van FD op multiculturaliteit hangt echter zo sterk met multiracialiteit samen (herlees de citaten hierboven) dat bij hem xenofobie en racisme als het ware onmerkbaar in elkaar overlopen. We lezen immers: "De integratie- en assimilatiepolitiek gevoerd door de overheid leidt onvermijdelijk naar een multi-raciale en pluriculturele maatschappij."

Nu bestaat 'integratie' en nog meer 'assimilatie' erin dat de persoon van allochtone afkomst zich op zo'n wijze in de nieuwe cultuur inpast, dat hij die overneemt op alle gebieden die voor het harmonisch samenleven relevant zijn. Wie dan in verband met een maatschappij waarin iedereen geïntegreerd of geassimileerd is, nog in negatieve zin de termen 'pluricultureel' of 'multicultureel' gebruikt, kan dit alleen door daar ten onrechte een biologische, dus racistische betekenis aan te geven.


Men werpt soms tegen mijn analyse op dat die vooral steunt op het gebruik van de term 'multiraciaal' en dat zoiets wel een 'slordigheid' van FD zal zijn. Merkwaardige slordigheid die tot vijfmaal toe met nadruk wordt herhaald! Men zegt ook dat in de recente publicaties van FD en van het VB dit woord zorgvuldig werd verwijderd; maar dat bevestigt juist mijn stelling: ze hebben nu ingezien dat deze term onmiskenbaar naar racisme verwijst en de recente tactiek van het VB bestaat er precies in deze zwarte ideologische motivatie te verdoezelen.

Maar zo gemakkelijk lukt dit niet. Toen FD deze tekst schreef, wist hij heel goed wat hij daarmee bedoelde; dat blijkt uit zijn ideologische achtergrond. Hij is de stichter (1980) van het NJSV (Nationalistisch Jongstudentenverbond); een letterwoord dat verdacht lijkt op dat van het NSJV, (Nationaal Socialistisch Jeugdverbond) van tijdens de oorlog. De vlag had de nazi-kleuren, zwart, wit en rood en het blad heette Signaal, zoals de nazi propaganda-revue. 'Allemaal toeval', zegt men. Maar in dat 'informatieblad van NSV en NJSV' vind ik herhaalde malen als embleem, een zwaard met een lint er rond waarop staat: "Mijn eer is trouw"; vertaling van "Meine Ehre heisst Treue", de leuze van de SS, de stoottroepen van de Nazi's, verantwoordelijk voor de concentratie- en uitroeiingskampen? merkwaardig toeval! In het eerste nummer van Signaal waarin het NJSV vermeld wordt (1981, 7-8), vind ik even 'toevallig' een artikel over de Wiking-divisie, de eerste 'Germaanse' divisie van de Waffen SS, hierbij wordt "de moed, de trouw en het idealisme" van deze helden bewierookt, en als illustratie vindt men hun embleem, een schild met hakenkruis (10 op 7 cm!). In het daarop volgend nummer lezen we, naast een stuk over de Oostfronters, een artikel over Göring, de verantwoordelijke voor de eerste massale bombardementen op burgers (Rotterdam, Coventry, Londen), waarin wel wordt erkend dat hij enkele gebreken had (ijdelheid), maar ook: "Wie de persoon van Göring kent heeft een zoveelste bewijs in handen dat het Neurenbergproces geen rechtspraak was, maar een moderne vierschaar?". Ik kan hier uit dit zo leerzame blad en zijn opvolger Branding niet uitvoerig citeren; alleen dit nog: in 1983 vind ik een verbijsterende discussie over de vraag of het nazisme ook slechte kanten had. Een zekere Peter Hendrickx schrijft daar tegen een onverlaat die bij Hitler toch een paar foutjes vond: "Mijns inziens is het toch gevaarlijk om aan de hand van twee voorbeelden?het nationaal socialisme te veroordelen". Dat is het soort informatie dat volgens 'nationaal voorzitter' FD geschikt was voor zijn NJSV- scholieren van 16 tot 18 jaar! Welnu, het racisme zoals ik het hierboven beschreven heb, maakte een essentieel onderdeel uit van deze 'opvoeding'. Zo lezen we in Signaal van 1981: "Toen kwam het christendom dat een nieuwe orde en een andere "vrede" bracht?Heil kwam niet langer uit de sibbe, maar uit wezensvreemd bloed uit het vreemde zuiden". Maar nu weet de auteur beter: " De essentie van het volk ligt in het ras, in ons geval het noordras. Het karakter van een volk bepaalt de cultuur en de ontwikkeling van een volk." Deze enkele citaten, uit een ruime voorraad, tonen aan dat FD en zijn kompanen van het NJSV en NSV een zuiver neonaziracisme aanhingen en dat de neerslag daarvan in het 70-puntenplan helemaal niet 'toevallig' is.

Men zal opwerpen dat dit 'jeugdzonden' waren. Maar vooraleer men iemands jeugdzonden kan vergeven, moet die eerst toegeven dat er zonde was. In 1993 nog schrijft FD in Dietsland-Europa in een artikel over 'De soft-ideologie': "De rechten-van-de-mens, ecologisme, antiracisme, mundialisme?allemaal nieuwe en vooral universele waarden die uiteindelijk valse schijnwaarden blijken te zijn.". Toen hij enkele jaren later in een TV-programma beweerde dat de mensenrechten moeten wijken voor de Vlaamse belangen - zoals hij die opvat - was dat dus geen lapsus, evenmin als zijn uitspraak in 1994: "Het anti-racisme is een nieuw wapen in de handen van diegenen die heilig geloven in de multiraciale maatschappij". Bij mijn weten heeft FD nooit publiek erkend dat zijn oorspronkelijke racistische opvattingen onaanvaardbaar waren en dat geeft ons tot op heden het recht te stellen dat de zorgvuldig uitgevlooide teksten die hij en het VB thans naar voren brengen, alleen bewijzen dat we hier te maken hebben met sluwe wolven in schapenvacht.

Dat komt ook tot uiting in het gebruik van "eigen volk eerst". Veel mensen vinden dat die uitdrukking toch iets positiefs inhoudt en aanvaarden niet dat ze daarom als immoreel worden betiteld. Dat is ten dele terecht en precies daarom moet men vooral het misbruik van die leuze door het VB aanklagen. Reeds in het Oud Testament staat er dat we onze 'naaste' moeten beminnen en dat betekent letterlijk, 'de meest nabije'. Als je zoontje en dat van de buurman in het kanaal vallen, heb je het recht eerst je eigen zoontje redden en pas daarna dat van je buurman: in die betekenis is "eigen volk eerst" aanvaardbaar. Overigens wijst het oorspronkelijk Bijbels gebruik van het woord 'naaste' in dezelfde richting; maar al heel vroeg werd in het Oud Testament dat begrip 'naaste' niet langer tot de 'meest nabije' beperkt: het werd naar bredere kringen uitgebreid en had uiteindelijk betrekking op het hele 'eigen volk'. Het evangelie van Lukas echter, bracht met de parabel van de Barmhartige Samaritaan (Lc 10, 27) een radicale omwenteling in die ethiek. 'Een jood viel in de handen van rovers en werd voor dood achtergelaten; een (joodse) priester en daarna een leviet kwamen voorbij en liepen er in een boogje omheen; toen kwam er een Samaritaan (een allochtoon); hij zag hem, kreeg medelijden, verzorgde hem en betaalde zijn verblijf in de herberg.' Na deze parabel vraagt Jezus: "Wie van deze drie lijkt de naaste te zijn van de man die slachtoffer werd van de rovers?" (m.a.w.: Wie is zijn 'eigen volk'?). Wanneer mensen in Schaarbeek uit een brandend huis gered worden door een Marokkaan, dan beseffen ook zij wie hun naaste, wie hun 'eigen volk' is?

Filip Dewinter en het Vlaams Blok zijn in hun racistische sibbe- en bloedtheorie blijven steken: ze beseffen niet dat ze een moraal aanhangen die 2000 jaar achterop hinkt. Het is menselijk en begrijpelijk zich te bekommeren om degenen die ons het meest nabij zijn: familieleden, buren, vrienden, werkmakkers? maar ras of afkomst spelen daarbij geen enkele rol en in een volgroeide ethiek deint die zorg voor de naaste gaandeweg uit naar alle mensen, vooral naar hen die er het meest behoefte aan hebben.

Wie niet inziet dat de 'anti-racistische', 'mundialistische' houding; de 'samaritaanse' naastenliefde, de meest grandioze ethische verworvenheid van onze beschaving is, leeft persoonlijk in diepe morele armoede en heeft maatschappelijk gezien dringend een inburgeringskursus nodig.


Etienne Vermeersch

Landau
20 februari 2004, 14:19
woorden.woorden..woorden.

Je kan er niet omheen ..elk volk heeft een voorliefde voor eigen cultuur , taal. En daar kan deze " politiek-correcte boterham" van het "geweten" toch niets aan verhelpen.

Mocht ik FDW heten...niet op antwoorden

S.
20 februari 2004, 14:26
woorden.woorden..woorden.

Inderdaad, de basis van een discussie.

Je kan er niet omheen ..elk volk heeft een voorliefde voor eigen cultuur , taal. En daar kan deze " politiek-correcte boterham" van het "geweten" toch niets aan verhelpen.

Dat U iets post 10 minuten na mijn post deed mij al vermoeden dat U de tekst niet had gelezen. Maar toen U het had over cultuur was ik zeker. De tekst gaat over 'ras' en 'racisme', niet over cultuur.

Mocht ik FDW heten...niet op antwoorden

Het zou niet de eerste keer zijn. Hij antwoordt blijkbaar niet op moeilijke vragen.

wb
20 februari 2004, 14:26
woorden.woorden..woorden.

Je kan er niet omheen ..elk volk heeft een voorliefde voor eigen cultuur , taal. En daar kan deze " politiek-correcte boterham" van het "geweten" toch niets aan verhelpen.

Mocht ik FDW heten...niet op antwoorden

...en alweer een poging om te omzeilen wat moeilijk te verdedigen is...

S.
20 februari 2004, 14:29
woorden.woorden..woorden.

Je kan er niet omheen ..elk volk heeft een voorliefde voor eigen cultuur , taal. En daar kan deze " politiek-correcte boterham" van het "geweten" toch niets aan verhelpen.

Mocht ik FDW heten...niet op antwoorden

...en alweer een poging om te omzeilen wat moeilijk te verdedigen is...

En gij zijt ne vuile Lsper! Aan u soort ongedierte zou den televies en kinderachtige proffen als Vermeers beter wat aandacht aan besteeden.

Nu moet niemand anders deze opmerking maken.
:wink:

Landau
20 februari 2004, 14:46
U kan blijkbaar wel een tekst plaatsen van iemand anders maar een simpele zin doorgronden gaat niet.

Ik moet me dus geen illusie maken want het bewijst dat

a) u die tekst gewoonweg niet "kan" lezen
b) u met deze "posting" geen zinnige bijdrage wenst te leveren.
c) de door u voorgedragen heilige tekst niet uit uw privé-archief komt

.

Seba
20 februari 2004, 14:50
U kan blijkbaar wel een tekst plaatsen van iemand anders maar een simpele zin doorgronden gaat niet.

Ik moet me dus geen illusie maken want het bewijst dat

a) u die tekst gewoonweg niet "kan" lezen
b) u met deze "posting" geen zinnige bijdrage wenst te leveren.
c) de door u voorgedragen heilige tekst niet uit uw privé-archief komt

.

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

en nog altijd geen zinnig antwoord Landau? als het toch zo'n gemakkelijke tekst is, waarom weerleg je hem dan niet? (tip: dan moet je hem wel eerst lezen)

jan hyoens
20 februari 2004, 14:56
Ach, isem daar weer! Dat is een fixatie! Ik heb die tekst van de heer professor al eerder op dit forum vakkundig naar de prullenbak gestuurd! Geen woorden aan vuil maken!

wb
20 februari 2004, 15:00
Ach, isem daar weer! Dat is een fixatie! Ik heb die tekst van de heer professor al eerder op dit forum vakkundig naar de prullenbak gestuurd! Geen woorden aan vuil maken!

als je nu nog constructief zou participeren in de discussie door bijvoorbeeld je belangrijkste argumenten nog eens te copypasten of een verwijzing naar die andere thread te geven... maar uw formulering doet me meer aan een doofpot-operatie denken..

Filip Dewinter
20 februari 2004, 17:33
Ik spoorde voor u even de tekst op die ik destijds als recht van antwoord verzond aan het tijdschrift Menzo voor deze tekst van vermeersch:

'In Menzo van mei 2003 wordt over vijf volle bladzijden de kans gegeven aan Etienne Vermeersch om zogenaamd ‘wetenschappelijk te bewijzen’ dat ik een ‘nazi-racist’ zou zijn.

Ik meen dat het vooreerst van bijzonder bedenkelijke journalistiek getuigt om vijf bladzijden te laten schimpen op een persoon, zonder die persoon ook maar de minste kans op enige weerwerk te geven. Het demoniseren van personen zonder open debat als ‘nazi’ is een praktijk die in het recente verleden in Nederland tot dramatische excessen heeft geleid. De Nederlandse pers is daardoor zorgvuldiger geworden, in ons land blijkt dat nog niet het geval te zijn; daarom dit weerwoord via dit recht van antwoord.

Vooraf een bedenking: Vermeersch waagt zich met zijn zogenaamd ‘wetenschappelijk bewijs’ op zeer glad ijs, door zijn wetenschappelijke titel te gebruiken om aan partijpolitiek te doen. Indien Vermeersch de ambitie heeft om mij te ‘bestrijden’, dan daag ik hem uit om deel te nemen aan verkiezingen en mij met open vizier te bekampen.

Vermeersch gaat ‘wetenschappelijk’ zwaar uit de bocht als hij mij citaten toedicht uit een blad ‘Signaal’, waarvan ik nooit de uitgever, de hoofdredacteur of zelfs maar redacteur ben geweest, en als hij ‘citeert’ uit artikels, die niet van mijn hand waren. Een student die zoiets doet zou allicht mogen terugkomen voor een ‘tweede zit’.

Meest opvallende denkfout is dat Vermeersch schrijft: ‘ wie bezwaren heeft tegen een multiraciale maatschappij, drukt hiermee de overtuiging uit dat menselijke kenmerken die alleen het gevolg zijn van genetische overerving, als argument kunnen dienen om iemand als ongewenst te verklaren’. Vermeersch stelt dus dat ik personen op basis van genetische kenmerken als ‘ongewenst’ zou verklaren – een voorstel dat nooit bestaan heeft en ook vandaag niet bestaat.

Ik verzet mij inderdaad tegen de huidige multiculturele chaos, die ganse wijken en streken onleefbaar maakt, maar Vermeersch leidt daar ten onrechte uit af dat ik voor de uitsluitend blanke samenleving pleit. Dat is onjuist: ik wil een beperkt aantal vreemdelingen toelaten zich te assimileren in onze samenleving, met overname van onze waarden en normen, maar ik verzet mij tegen de huidige ongecontroleerde immigratie waarbij vooral de opmars van de islam grote problemen oplevert omdat, zoals Vermeersch terecht zelf aangeeft, veel van deze mensen tegengestelde morele normen hebben aan de onze.

Waar Vermeersch dus beweert dat ik een moraal zou aanhangen die al 2000 jaar voorbijgestreefd is, wijs ik erop dat de verdediging van de culturele eigenheid en identiteit van ons volk een fundamenteel recht is dat bijzonder actueel is.

Men kan zich afvragen of het niet eerder anderen zijn, die zijn blijven hangen in de socialistische dwalingen uit het verleden, die in West-Europa geleid hebben tot terreur en moord, en in Oost-Europa tot wrede dictaturen, en die gelukkig beëindigd zijn met de val van de Berlijnse Muur en de overwinning van vrijheid en democratie.

Alleszins is het fout en onzindelijk politici vandaag te demoniseren op basis van pseudo-wetenschappelijke nepargumenten.

Filip Dewinter'

thePiano
20 februari 2004, 17:39
Ach, isem daar weer! Dat is een fixatie! Ik heb die tekst van de heer professor al eerder op dit forum vakkundig naar de prullenbak gestuurd! Geen woorden aan vuil maken!

als je nu nog constructief zou participeren in de discussie door bijvoorbeeld je belangrijkste argumenten nog eens te copypasten of een verwijzing naar die andere thread te geven... maar uw formulering doet me meer aan een doofpot-operatie denken..

Een goede tip voor Jan Hyoens en zijn makkers.

Over het algemeen zijn de bedragen van de Vlaams Blok sympathisanten uitermate bedroevend, en ik denk dat ook Filip Dewinter maar matig enthousiast zal zijn, op de wijze waarop zijn gedachtegoed hier verdedigd wordt.

Edoch, voor FDW zullen wellicht enkel de stemmen worden geteld, en het waarom of het hoe, daar zal hij zich niet erg om bekommeren.

wb
20 februari 2004, 18:15
Ik spoorde voor u even de tekst op die ik destijds als recht van antwoord verzond aan het tijdschrift Menzo voor deze tekst van vermeersch:

'In Menzo van mei 2003 wordt over vijf volle bladzijden de kans gegeven aan Etienne Vermeersch om zogenaamd ‘wetenschappelijk te bewijzen’ dat ik een ‘nazi-racist’ zou zijn.

Ik meen dat het vooreerst van bijzonder bedenkelijke journalistiek getuigt om vijf bladzijden te laten schimpen op een persoon, zonder die persoon ook maar de minste kans op enige weerwerk te geven. Het demoniseren van personen zonder open debat als ‘nazi’ is een praktijk die in het recente verleden in Nederland tot dramatische excessen heeft geleid. De Nederlandse pers is daardoor zorgvuldiger geworden, in ons land blijkt dat nog niet het geval te zijn; daarom dit weerwoord via dit recht van antwoord.


De bewering van EV was niet dat u een "nazi" bent, wél dat u racist bent in de nazi-betekenis van het woord. U krijgt trouwens duidelijk wél kans op weerwerk.


Vooraf een bedenking: Vermeersch waagt zich met zijn zogenaamd ‘wetenschappelijk bewijs’ op zeer glad ijs, door zijn wetenschappelijke titel te gebruiken om aan partijpolitiek te doen. Indien Vermeersch de ambitie heeft om mij te ‘bestrijden’, dan daag ik hem uit om deel te nemen aan verkiezingen en mij met open vizier te bekampen.


Gedeeltelijk akkoord. Het gaat hier echter niet over EV, maar over zijn argumentatie.


Vermeersch gaat ‘wetenschappelijk’ zwaar uit de bocht als hij mij citaten toedicht uit een blad ‘Signaal’, waarvan ik nooit de uitgever, de hoofdredacteur of zelfs maar redacteur ben geweest, en als hij ‘citeert’ uit artikels, die niet van mijn hand waren. Een student die zoiets doet zou allicht mogen terugkomen voor een ‘tweede zit’.


Als stichter van de vereniging waarvan dat blad het informatieblad was lijkt het mij nochtans redelijk plausibel dat uw meningen grotendeels overeenkomen met de meningen die in dat blad verkondigd worden.


Meest opvallende denkfout is dat Vermeersch schrijft: ‘ wie bezwaren heeft tegen een multiraciale maatschappij, drukt hiermee de overtuiging uit dat menselijke kenmerken die alleen het gevolg zijn van genetische overerving, als argument kunnen dienen om iemand als ongewenst te verklaren’. Vermeersch stelt dus dat ik personen op basis van genetische kenmerken als ‘ongewenst’ zou verklaren – een voorstel dat nooit bestaan heeft en ook vandaag niet bestaat.


Het begrip "ras" is gebaseerd op genetische overerving. Als u bezwaar heeft tegen een multiraciale maatschappij, dan verklaart u effectief personen als 'ongewenst' op basis van hun "ras". Dat impliceert inderdaad dat u personen op basis van genetische kenmerken als 'ongewenst' verklaart, ook al formuleert u het niet op die wijze.


Ik verzet mij inderdaad tegen de huidige multiculturele chaos, die ganse wijken en streken onleefbaar maakt, maar Vermeersch leidt daar ten onrechte uit af dat ik voor de uitsluitend blanke samenleving pleit. Dat is onjuist: ik wil een beperkt aantal vreemdelingen toelaten zich te assimileren in onze samenleving, met overname van onze waarden en normen, maar ik verzet mij tegen de huidige ongecontroleerde immigratie waarbij vooral de opmars van de islam grote problemen oplevert omdat, zoals Vermeersch terecht zelf aangeeft, veel van deze mensen tegengestelde morele normen hebben aan de onze.


Waaruit besluit u dat EV besluit dat u voor een uitsluitend blanke samenleving pleit? Mooi dat u "een beperkt aantal vreemdelingen" wil "toelaten zich te assimileren in onze samenleving", maar juist het feit dat u onderscheid maakt tussen 'vreemdelingen' en 'het eigen volk' (waarbij deze laatste categorie de 'zuivere' en 'superieure' is) toont aan dat u racist bent. U moet daarvoor nog niet alle 'vreemdelingen' willen uitmoorden :twisted:



Waar Vermeersch dus beweert dat ik een moraal zou aanhangen die al 2000 jaar voorbijgestreefd is, wijs ik erop dat de verdediging van de culturele eigenheid en identiteit van ons volk een fundamenteel recht is dat bijzonder actueel is.


Tot hier toe heb ik nog geen enkele ontkrachting gezien van de argumenten van EV, behalve dan dat de citaten uit ‘Signaal’ niet met u zouden te maken hebben (over de citaten uit het door uzelf geschreven 70-puntenprogramma zwijgt u dan weer wijselijk)


Men kan zich afvragen of het niet eerder anderen zijn, die zijn blijven hangen in de socialistische dwalingen uit het verleden, die in West-Europa geleid hebben tot terreur en moord, en in Oost-Europa tot wrede dictaturen, en die gelukkig beëindigd zijn met de val van de Berlijnse Muur en de overwinning van vrijheid en democratie.


... alsof de stalinistische dwalingen ook maar iets te maken hebben met uw racisme... Bij gebrek aan tegenargumentatie beginnen over de fouten van anderen, tiens tiens waar heb ik dat nog gezien :wink:


Alleszins is het fout en onzindelijk politici vandaag te demoniseren op basis van pseudo-wetenschappelijke nepargumenten.

Filip Dewinter

Als u beweert dat het "nepargumenten" zijn, doe dan ook even de moeite ze weerleggen.

Dilbert
20 februari 2004, 18:45
Deze tekst van Etienne Vermeersch kan als volgt samengevat worden: "Ik, Etienne Vermeersch, voel aan dat FDW een slecht mens is." Niet echt wetenschappelijk dus.

... intelligentie, persoonlijkheid, intellectuele of artistieke vaardigheden, enz.. Zoals men vroeger dacht dat vrouwen op die gebieden minder aanleg hadden dan mannen, denken racisten dat er ook tussen rassen zulke verschillen bestaan. Die twee opvattingen vinden volgens het onderzoek geen steun in de feiten en zijn dus allebei even onnozel.
Dus volgens Vermeersch is het onnozel om te beweren dat vrouwen gemiddeld betere emotionele vaardigheden hebben dan mannen, en dat mannen gemiddeld een beter ruimtelijk inzicht hebben. Of dat Afrikaanse topatleten gemiddeld een betere fysieke uithouding hebben. Nu gaat het toch heel ver: zelfs in de wetenschap is het verboden om niet politiek correct te denken.

Het is onrechtvaardig mensen te discrimineren wegens een biologische afstamming waarvoor ze niet verantwoordelijk zijn en waaraan ze ook niets kunnen veranderen.
Dus als ik alleen betaal voor het eten en de opvoeding van mijn kinderen, dan is dat discriminatie. Blijkbaar is Vermeersch bovendien tegen het erfrecht.

de afkeer van een multiraciale samenleving, is een blijvende bron van wederzijds wantrouwen, minachting en vreemdelingenhaat.
...
Zolang er echter mensen zijn die de kerngedachte van het racisme aanhangen, kunnen de verderfelijke uitwassen (bvb. holocaust) ervan telkens opnieuw naar boven komen.
Speculatie, wordt nergens aangetoond. Op zijn best een hypothese te noemen, maar waarschijnlijk een op emotie gebaseerde redeneringssprong. Vermeersch had dus moeten schrijven: "Ik denk dat ..." Volgens dezelfde logica moet men immers tegen alle grenzen en landen zijn, gezien de gruwelen van WO I. En tegen alle religies gezien de gruwelen van het Noord-Ierse conflict, de kruistochten en de Spaanse inquisitie.

Bovendien is "het defensieve voorbehoud voor vreemden" een biologisch instinct. Dit ontkennen (of negeren) is 1 van de kapitale fouten van de voorstanders van de multiraciale samenlevingen. Het vraagt een serieuse aanpassing van mensen die gewoon zijn in een mono-raciale omgeving te leven, om over te stappen naar een multi-raciale omgeving, en dit zowel voor de autochtoon als de allochtoon.

Het is een teken van beschaving indien met niet discrimineert op basis van ras, en de natuurlijke defensieve reflex onderdrukt. Net zoals men geen geweld gebruikt, niet steelt, niet naakt op straat loopt, etc. Dus niet meer of niet minder dan aangeleerd, cultureel overgedragen gedrag, waarbij men zich ervan bewust moet zijn dat niet iedereen (autochtoon en allochtoon) even snel dit nieuwe gedrag aanleert, en even goed tegen zijn eigen instinct kan ingaan. Zo is er het klassieke voorbeeld van de overtuigde voorstander van multi-raciale verdraagzaamheid, die toch serieus moet slikken als zijn dochter met een Afrikaanse vriend afkomt.

Elke bezwaar tegen een multi-raciale maatschappij legt de nadruk op biologische afstamming en is dus in de volle zin van het woord racistisch en daarom op ethische en juridische gronden onduldbaar.
Voila. Dat we hiermee democratische principes zoals vrije meningsuiting en democratische politieke besluitvorming overboord gooien is bijzaak. Dit is op zijn zachtst "selectieve verontwaardiging".

Immers, het gaat volledig voorbij aan de problemen inzake veiligheid, samenleving, kansarmoede, etc als gevolg van het "ideale model" van Vermeersch en co. Het verbiedt oplossingen hiervoor en het wil het stemrecht van bijna 20% van de Vlamingen ontnemen.

(3) Om verwarring te vermijden moeten we een onderscheid maken tussen een 'multiculturele' en een 'multiraciale' maatschappij. Er zijn immers veel gradaties in multiculturaliteit en sommige vormen ervan zouden inderdaad onleefbaar zijn - bv. een maatschappij waarin alle groepen alleen hun eigen taal zouden spreken of tegengestelde morele normen zouden hebben - .
Wijze woorden, maar nogal intellectueel. En aangezien "ras" en "cultuur" nog steeds vrij dikwijls samenvallen, mag men verwarring niet automatisch ten kwade duiden.

De visie van FD op multiculturaliteit hangt echter zo sterk met multiracialiteit samen (herlees de citaten hierboven) dat bij hem xenofobie en racisme als het ware onmerkbaar in elkaar overlopen.
Tendentieus geformuleerd. Speculatief.

Nu bestaat 'integratie' en nog meer 'assimilatie' erin dat de persoon van allochtone afkomst zich op zo'n wijze in de nieuwe cultuur inpast, dat hij die overneemt op alle gebieden die voor het harmonisch samenleven relevant zijn. Wie dan in verband met een maatschappij waarin iedereen geïntegreerd of geassimileerd is, nog in negatieve zin de termen 'pluricultureel' of 'multicultureel' gebruikt, kan dit alleen door daar ten onrechte een biologische, dus racistische betekenis aan te geven.
"kan dit alleen door... : loze bewering, zonder sluitende argumentie. Vermeersch moet dus zeggen: "ik denk dat ..."

Men werpt soms tegen mijn analyse op dat die vooral steunt op het gebruik van de term 'multiraciaal' en dat zoiets wel een 'slordigheid' van FD zal zijn. Merkwaardige slordigheid die tot vijfmaal toe met nadruk wordt herhaald! Men zegt ook dat in de recente publicaties van FD en van het VB dit woord zorgvuldig werd verwijderd; maar dat bevestigt juist mijn stelling: ze hebben nu ingezien dat deze term onmiskenbaar naar racisme verwijst en de recente tactiek van het VB bestaat er precies in deze zwarte ideologische motivatie te verdoezelen.

Deze enkele citaten, uit een ruime voorraad, tonen aan dat FD en zijn kompanen van het NJSV en NSV een zuiver neonaziracisme aanhingen en dat de neerslag daarvan in het 70-puntenplan helemaal niet 'toevallig' is.

Men zal opwerpen dat dit 'jeugdzonden' waren. Maar vooraleer men iemands jeugdzonden kan vergeven, moet die eerst toegeven dat er zonde was.
Volgens Professor Vermeersch is het dus onmogelijk dat mensen gedurende hun leven nieuwe dingen leren, nieuwe inzichten krijgen en nieuwe standpunten innemen, zonder eerst op te biechten dat men vroeger geen of een andere mening had.

Bij mijn weten heeft FD nooit publiek erkend dat zijn oorspronkelijke racistische opvattingen onaanvaardbaar waren en dat geeft ons tot op heden het recht te stellen dat de zorgvuldig uitgevlooide teksten die hij en het VB thans naar voren brengen, alleen bewijzen dat we hier te maken hebben met sluwe wolven in schapenvacht.
Tendentieus, op emoties gebaseerde cirkelredenering.

Dat komt ook tot uiting in het gebruik van "eigen volk eerst". Veel mensen vinden dat die uitdrukking toch iets positiefs inhoudt en aanvaarden niet dat ze daarom als immoreel worden betiteld. Dat is ten dele terecht en precies daarom moet men vooral het misbruik van die leuze door het VB aanklagen.
Spijkers op laag water. Van hetzelfde gehalte als: De vroegere CVP leuze "Omdat mensen belangrijk zijn" toont aan dat CD&V vandaag tegen het dierenwelzijn is, nog bevestigd door de dioxine-kwestie...

Filip Dewinter en het Vlaams Blok zijn in hun racistische sibbe- en bloedtheorie blijven steken: ze beseffen niet dat ze een moraal aanhangen die 2000 jaar achterop hinkt.
Het is Etienne Vermeersch die blijven steken is in een multi-cultureel ideaalbeeld als emotionele reactie op de gruwels van WO II, en die niet inziet dat er vandaag, hier en nu, maatschappelijke samenlevingsproblemen zijn, die het best opgelost worden met beschaafde democratische middelen. Dus met meer democratie, niet minder.

Omega
21 februari 2004, 00:23
Interessante oefening: die tekst tien keer na elkaar lezen. Behalve 't feit dat je 'r zo zot van wordt als een achterdeur komt tekst van deze mislukkeling (rector worden mislukt, paterke worden mislukt, om nog maar te zwijgen over zijn uitspraken over sexuele ethiek) op het volgende weer:

stelling: rassen bestaan niet;
ergo: sommigen zeggen dat dit niet waar is, dus zijn 't racisten.

Op z'n minst gezegd een fameus van de pot gerukte stelling.

Bobke
21 februari 2004, 00:36
Interessante oefening: die tekst tien keer na elkaar lezen. Behalve 't feit dat je 'r zo zot van wordt als een achterdeur komt tekst van deze mislukkeling (rector worden mislukt, paterke worden mislukt, om nog maar te zwijgen over zijn uitspraken over sexuele ethiek) op het volgende weer:

stelling: rassen bestaan niet;
ergo: sommigen zeggen dat dit niet waar is, dus zijn 't racisten.

Op z'n minst gezegd een fameus van de pot gerukte stelling.
Als er geen rassen bestaan kan racisme ook niet bestaan. :?

Omega
21 februari 2004, 00:43
Daar wou'k eigenlijk naartoe. Die spreekt zichzelf meerdere keren tegen. "Rassen bestaan niet, maar mensen zien er anders uit. Dat komt door etnische verschillen..." nog zo'n uitspraak...

In feite komt het er dus op neer dat hij iemand beschuldigt iets te zijn dat toch niet bestaat, aangezien de dingen waarin ze geloven al helemaal niet bestaan. Dus...probleem opgelost...

McDaddy
21 februari 2004, 01:54
Quote:
Mocht ik FDW heten...niet op antwoorden


Het zou niet de eerste keer zijn. Hij antwoordt blijkbaar niet op moeilijke vragen.


Beter niet antwoorden, dan stomme antwoorden te lezen van Bart De Wever. Want al eens gelezen wat ne schele zever dat die eruit slaat?

Seba
21 februari 2004, 01:58
Quote:
Mocht ik FDW heten...niet op antwoorden


Het zou niet de eerste keer zijn. Hij antwoordt blijkbaar niet op moeilijke vragen.


Beter niet antwoorden, dan stomme antwoorden te lezen van Bart De Wever. Want al eens gelezen wat ne schele zever dat die eruit slaat?

de Blokkers laten hun IQ weer eens zien. BArt de Wever heeft op elke vraag genuanceerd antwoord. Filip de WInter heeft op een handvol gemakkelijke vragen met slogans geantwoord

wb
21 februari 2004, 11:44
Daar wou'k eigenlijk naartoe. Die spreekt zichzelf meerdere keren tegen. "Rassen bestaan niet, maar mensen zien er anders uit. Dat komt door etnische verschillen..." nog zo'n uitspraak...

In feite komt het er dus op neer dat hij iemand beschuldigt iets te zijn dat toch niet bestaat, aangezien de dingen waarin ze geloven al helemaal niet bestaan. Dus...probleem opgelost...

Voor alle duidelijkheid: ik ben niet zo'n grote fan van burgerlijke huis- tuin- en keukenfilosofen als EV, maar deze discussie is een beetje té belachelijk aan't worden om niet te reageren.

Uiteraard zijn er verschillen in uiterlijk tussen mensen. Dat is biologisch (genetisch) bepaald. Er is echter wetenschappelijk gezien geen sprake van "rassen" (zoals bv. bij honden wél). Lees daarover bijvoorbeeld volgende bijdrage uit Wikipedia. Ik begrijp je redenering niet echt, maar "racisme" is het ten onrechte indelen van mensen in "rassen" (en het discrimineren op basis hiervan). Het is dus niet omdat mensen-"rassen" niet bestaan dat "racisme" niet bestaat, eigenlijk integendeel.

<hr>

Many people believe that physical characteristics of various Homo sapiens (and, according to some, certain non-physical characteristics such as culture, geography, religion, language and nationality) justify the classification of humanity into various races. This belief emerged during the European Enlightenment and was at that time generally accepted by both the scientific and lay communities.

In the early-to-mid 20th century many biological and social scientists began questioning the accepted causal relationship between biological and cultural attributes, and some began questioning the taxonomic validity of race. In the decades immediately after the Second World War (in which racial theories were used as justification for enormous crimes), and gaining special momentum in the 1960s (in the context of the U.S. civil-rights struggle and global anti-colonial struggle), some came to reject the concept of race as a biological fact altogether, at least as it applies to humans. Nevertheless, the belief that human races exist is unquestionably real and, like any belief held by a large number of people, is significant in itself regardless of its scientific accuracy. Thus, the concept continues to impact people through its effect on social behaviour (see communal reinforcement).

In biology, a race was defined as a recognisable group forming all or part of a monotypic or polytypic species. A monotypic species has no races (this can also be expressed: "a monotypic species has only one race"). Monotypic species can occur in several ways:

* All members of the species are very similar and cannot be sensibly divided into biologically significant subcategories.
* The individuals vary considerably but the variation is essentially random and largely meaningless so far as genetic transmission of these variations is concerned (many plant species fit into this category, which is why horticulturists interested in preserving, say, a particular flower color avoid propagation from seed but instead use vegetative methods like propagation from cuttings).
* The variation between individuals is noticeable and does follow a pattern, but there are no clear dividing lines between separate groups: they fade imperceptibly into one another. This is called clinal variation, and always indicates substantial gene flow between the apparently separate groups that make up the population(s). Populations that have a steady, substantial gene flow between them are likely to comprise a monotypic species even when a fair degree of surface variation is obvious.

A polytypic species, thus, has two or more races (or, in current parlance, two or more "sub-types"). These are separate groups that are clearly distinct from one another and do not generally interbreed (although there may be a relatively narrow hybridization zone), but which would interbreed freely if given the chance to do so. Note that groups which would not interbreed freely, even if brought together such that they had the opportunity to do so, are not races: they are separate species.

Humans clearly vary considerably. By far the greater part of human genetic variation, however, occurs within "racial" groups and the variation between racial groups accounts for less than 10% of the total. Nevertheless, although the difference between "races" is less than 10% of the difference within any particular "race", this does not in itself invalidate the suggestion that there might be different races of Homo sapiens sapiens. The rules of biological classification do not set any 'smallest allowable difference' between taxa: any distinct difference is sufficient.

However, a distinct difference is only one of the two conditions that must be satisfied before a different form can be classified as a race. The other is lack of significant gene flow between the populations. In the case of human "races", interbreeding is not only possible but widespread. Given the way that different human "races" fade gradually from one to another in many parts of the world, the overwhelming majority of the current generation of cultural anthropologists draw the conclusion that human "racial" variation is in fact clinal, and that the human species is monotypic. Of course, the delicacy of this definition has left the issue much in debate, especially among physical anthropologists, for if "clines" lead to large areas of separate near-homogeneity, as they seem to do in places like Kenya, Sweden and China, then the people in these areas seem marked off by delimeters resembling nothing so much as the traditional physiological touchstones of "race".

Historians, anthropologists and social scientists today are apt to describe the notion of race as a "social construct", using instead the concept of "population" to refer to communities distinguished by characteristic distributions of gene variants. The concept of biological race, however, has proved resilient and is still used in day-to-day speech even among those who, when questioned, reject the formal existence of race. This may be a matter of semantics, in that such scientists and laypeople use the word "race" to mean "population", or it may be an effect of the underlying cultural power of the concept of "race" in racist societies. Whether it be "race", "population" or some other appellation, a working concept of sub-specific clustering is crucial because a number of group differences, such as gene mutation profiles strongly linked to certain human subgroups (see Cystic fibrosis, Lactose intolerance, Tay-Sachs Disease and Sickle cell anemia), are difficult to address without recourse to a category higher than "individual" and lower than "species".

http://en.wikipedia.org/wiki/Race

JurgenD
21 februari 2004, 13:24
Als men teweel noten op zijn zang heeft,
zingt men teveel maar vergeet men te eten,
of te zorgen voor zijn eigen kroost.

wb
21 februari 2004, 20:25
Als men teweel noten op zijn zang heeft,
zingt men teveel maar vergeet men te eten,
of te zorgen voor zijn eigen kroost.

Ik zie het verband niet tussen uw gedichtje en de discussie in deze thread.

snofla
22 februari 2004, 09:46
De ware filosoof (met of zonder academische titel) herkent men o.a. aan de nederigheid tegenover het Zijn, aan de eeuwige, creatieve twijfel over de eigen opvattingen. Vermeersch echter is één van de meest arrogante en apodictische 'publieke commentatoren' die ik ken. Aan zijn gezicht alleen al kan men zien dat hij vindt dat zijn opvattingen voor geen twijfel vatbaar zijn. Hij mag dan doctor in de filosofie zijn, een filosoof is hij niet.

S.
23 februari 2004, 12:53
Ik verzet mij inderdaad tegen de huidige multiculturele chaos, die ganse wijken en streken onleefbaar maakt, maar Vermeersch leidt daar ten onrechte uit af dat ik voor de uitsluitend blanke samenleving pleit. Dat is onjuist: ik wil een beperkt aantal vreemdelingen toelaten zich te assimileren in onze samenleving, met overname van onze waarden en normen, maar ik verzet mij tegen de huidige ongecontroleerde immigratie waarbij vooral de opmars van de islam grote problemen oplevert omdat, zoals Vermeersch terecht zelf aangeeft, veel van deze mensen tegengestelde morele normen hebben aan de onze.

Dan doet Vermeersch de moeite om een ganse tekst te schrijven over het rassendiscours van FDW, en dan begint die laatste doodleuk over 'cultuur'. Voor de slechte lezers: FDW herhaalt enkel het officiële partijprogramma van het Blok. Dat het vroeger niet om 'cultuur' ging, maar om 'ras', vergeet FDW even, ook al staat het in de tekst van Vermeersch. Zolang het Blok geen mea (maxima) culpa slaat voor haar zonden, zal ze nooit een aanvaardbare partner worden.