PDA

View Full Version : spoor-rituelen


styllo_ben
9 oktober 2007, 17:43
ik vraag me af,

vlak voordat een trein vertrekt, zie je de conducteur een sleuteltje steken in een kastje op een paal die op het perron staat...

waarom doet die da?

ne serieus, wat is dat?

baseballpolitieker
9 oktober 2007, 17:44
Mss om een signaal te geven aan het station dat hij vertrokken is.

styllo_ben
9 oktober 2007, 17:47
dat is dan wreed pre-historisch.

tegenwoordig gaat toch alles automatisch.

baseballpolitieker
9 oktober 2007, 17:49
dat is dan wreed pre-historisch.

tegenwoordig gaat toch alles automatisch.Geen idee, het enige zinnige wat ik kan bedenken.:-)

Bovenbuur
9 oktober 2007, 17:53
Hier zie ik dat nooit...

baseballpolitieker
9 oktober 2007, 17:54
Mss eens vragen aan eentje...:-D

Starkan
9 oktober 2007, 18:39
ik vraag me af,

vlak voordat een trein vertrekt, zie je de conducteur een sleuteltje steken in een kastje op een paal die op het perron staat...

waarom doet die da?

ne serieus, wat is dat?

Hèhè, nog zo eentje:

Waarom begint, als de trein remmend het station binnenrijdt, de meerderheid van de passagiers met een onweerstaanbare drang mee in de richting van de trein te wandelen?

Desiderius
9 oktober 2007, 18:39
Awel, ge moet er eens eentje aan de praat houden nadat hij het sleuteltje heeft omgedraaid...

Altijd leuk om ze dan die wegrijdende trein te zien nahollen... (er staat dan maar één deur meer open)

Bovenbuur
9 oktober 2007, 18:53
Hèhè, nog zo eentje:

Waarom begint, als de trein remmend het station binnenrijdt, de meerderheid van de passagiers met een onweerstaanbare drang mee in de richting van de trein te wandelen?
Omdat zowel het afdak als de bankjes een eind voor het einde van het perron ophouden, er hier al teveel mensen staan en ik er toch voorin weer uit moet zodat ik misschien net een aansluiting eerder heb. Op die andere stations doe ik dat niet.

styllo_ben
9 oktober 2007, 19:54
Hier zie ik dat nooit...

pak jij weleens de trein? En waar doe je dat? in welk land?

Sorry maar die vlaggen die je tentoonstelt kan ik niet thuisbrengen? Bestaan die landen wel? :twisted:

styllo_ben
9 oktober 2007, 19:56
Hèhè, nog zo eentje:

Waarom begint, als de trein remmend het station binnenrijdt, de meerderheid van de passagiers met een onweerstaanbare drang mee in de richting van de trein te wandelen?

die kuddegeest gaat ooit nog zorgen dat we met zijn allen op een keer argeloos een ravijn in gaan lopen...

Jazeker
9 oktober 2007, 20:00
Waarom begint, als de trein remmend het station binnenrijdt, de meerderheid van de passagiers met een onweerstaanbare drang mee in de richting van de trein te wandelen?

In de richting van of in de tegenrichting. Uit mijn serieus minder gekoesterde verleden van treingebruiker heb ik onthouden dat een trein dus nooit eens stopt op dezelfde plaats. Dus op de trein zelf al zorgen dat je dicht bij de trappen bent, kan je connectie met een andere trein redden.

Jazeker
9 oktober 2007, 20:03
Waarom begint, als de trein remmend het station binnenrijdt, de meerderheid van de passagiers met een onweerstaanbare drang mee in de richting van de trein te wandelen?


Ik moet trouwens zeggen dat het in het stationnetje van mijn vroegere gemeente ook zo was. Die trein stopte altijd een flink eind voor het station. Dus iedereen al op weg in de richting dat de trein rijdt en tegen dat het ding begint te remmen vliegen er koppen tegen deurtjes en probeert iedereen zich vast te houden aan wat dan ook.

:cheer: met de auto naar het werk :cheer:

berre
9 oktober 2007, 20:10
ik vraag me af,

vlak voordat een trein vertrekt, zie je de conducteur een sleuteltje steken in een kastje op een paal die op het perron staat...

waarom doet die da?

ne serieus, wat is dat?ik denk dat dat voor de deuren is.

Anna List
9 oktober 2007, 20:33
ik vraag me af,

vlak voordat een trein vertrekt, zie je de conducteur een sleuteltje steken in een kastje op een paal die op het perron staat...

waarom doet die da?

ne serieus, wat is dat?

het perron moet op slot, anders vertrekt het ipv de trein ... dat weet t kleinste kind al ! :roll:

baseballpolitieker
9 oktober 2007, 21:10
Hèhè, nog zo eentje:

Waarom begint, als de trein remmend het station binnenrijdt, de meerderheid van de passagiers met een onweerstaanbare drang mee in de richting van de trein te wandelen?Dat doe ik nooit... Maar ja als je mij wil vinden in een trein ga je dan ook in het voorste rijtuig mogen zoeken!:-)

Starkan
9 oktober 2007, 21:28
Je moet er maar eens op letten. Probeer in een middelmatig tot groot station, daar waar je zit/staat te wachten, naar voor te stappen en te blijven staan. Pas dan valt het op dat de mensen met z'n allen de richting van de trein meewandelen voor die tot stiltstand komt.

(Alstie echt bijna stilstaat, pas dan gaan ze naar de deur die het dichts bij hen staat, maar daar gaat het nu niet over)

Bovenbuur
9 oktober 2007, 22:59
pak jij weleens de trein? En waar doe je dat? in welk land?

Sorry maar die vlaggen die je tentoonstelt kan ik niet thuisbrengen? Bestaan die landen wel? :twisted:
Ik ben student dus heb OV dus neem de trein, maar hier in de bewoonde wereld kan het sleuteltje in de trein zelf omgedraaid worden. Die vlaggen horen bij mijn persoonlijke identiteit, die mag je weer tonen sinds zelfs de schoondochter van onze staatshoer (zo moet ik haar wel noemen, ik protesteer tegen discriminatie op basis van al dan niet koninklijk zijn) uitdrukkelijk van mening is dat we geen eenheidsworst zijn. (links is Benelux, rechts is knutsel voor Vlaanderen-Nederland)
<--En mijn locatie wordt wel enigzins weggegeven door mijn locatie<--
;-)

ingenious
9 oktober 2007, 23:26
Je moet er maar eens op letten. Probeer in een middelmatig tot groot station, daar waar je zit/staat te wachten, naar voor te stappen en te blijven staan. Pas dan valt het op dat de mensen met z'n allen de richting van de trein meewandelen voor die tot stiltstand komt.

(Alstie echt bijna stilstaat, pas dan gaan ze naar de deur die het dichts bij hen staat, maar daar gaat het nu niet over)
ik doe dat ook soms. ik zet me meestal in een uiterste wagon, omdat het daar vaak rustiger is. dus meestal een ferm eindje het perron op. maar ge gaat ook niet te ver staan, omdat ge ook niet wilt terugwandelen. als dan de trein aankomt, kan je ongeveer inschatten waar hij gaat stoppen, en wandel je daar naar toe. uiteraard gaat de trein nog sneller. eens hij je passeert zie je dat er plaats is op het stukje dat voorbijkwam, en dus wandel je daar naar toe. je ziet, dat is allemaal beredeneerd. allez, bij mij toch, de rest volgt mij gewoon uiteraard.

DaBlacky
9 oktober 2007, 23:28
ik vraag me af,

vlak voordat een trein vertrekt, zie je de conducteur een sleuteltje steken in een kastje op een paal die op het perron staat...

waarom doet die da?

ne serieus, wat is dat?

Aangezien niemand hier blijkbaar het antwoord weet, zal ik het placeren.

Als de conducteur een sleuteltje in dat ding steekt, duurt het exact 15 seconden voor het licht voor de trein op groen springt (tenzij er een andere trein in de weg staat, uiteraard).

Tavek
10 oktober 2007, 08:51
Ik ben student dus heb OV dus neem de trein, maar hier in de bewoonde wereld kan het sleuteltje in de trein zelf omgedraaid worden. Die vlaggen horen bij mijn persoonlijke identiteit, die mag je weer tonen sinds zelfs de schoondochter van onze staatshoer (zo moet ik haar wel noemen, ik protesteer tegen discriminatie op basis van al dan niet koninklijk zijn) uitdrukkelijk van mening is dat we geen eenheidsworst zijn. (links is Benelux, rechts is knutsel voor Vlaanderen-Nederland)
<--En mijn locatie wordt wel enigzins weggegeven door mijn locatie<--
;-)

In Nederland wordt dat sleuteltje evenzeer omgedraaid door de conducteur. Dat is om toe te staan dat 1 deur langer openblijft zodat de conducteur nog kan controleren of alles veilig is om te vetrekken. Dat denk ik toch.

Den Ardennees
10 oktober 2007, 09:29
Aangezien niemand hier blijkbaar het antwoord weet, zal ik het placeren.

Als de conducteur een sleuteltje in dat ding steekt, duurt het exact 15 seconden voor het licht voor de trein op groen springt (tenzij er een andere trein in de weg staat, uiteraard).

aha, eindelijk weten wij het!:-D

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 09:35
Iets met ATB of inlichten van de treinbeheerser.
ATB = Automatische Trein Beinvloeding.

neetro
10 oktober 2007, 10:07
Het sleuteltje is zelfs niet nodig, ik ga al 8jaar met die dingen naar school en ik zie iel veel conducteurs de moeite niet eens doen om uit te stappen en hun sleuteltje te gebruiken.

De trein kan vertrekken zonder dat ook hoor.

Verder, passagiers lopen in de richting mee omdat het leuk is

baseballpolitieker
10 oktober 2007, 11:05
Je moet er maar eens op letten. Probeer in een middelmatig tot groot station, daar waar je zit/staat te wachten, naar voor te stappen en te blijven staan. Pas dan valt het op dat de mensen met z'n allen de richting van de trein meewandelen voor die tot stiltstand komt.

(Alstie echt bijna stilstaat, pas dan gaan ze naar de deur die het dichts bij hen staat, maar daar gaat het nu niet over)Aah je hebt het over mensen die wachten buiten... Ja idd, das waar.

baseballpolitieker
10 oktober 2007, 11:07
Aangezien niemand hier blijkbaar het antwoord weet, zal ik het placeren.

Als de conducteur een sleuteltje in dat ding steekt, duurt het exact 15 seconden voor het licht voor de trein op groen springt (tenzij er een andere trein in de weg staat, uiteraard).Maar dan is dat toch meestal geen vijftien seconden voordat die trein vertrekt, en het licht staat meestal al op groen voordat de trein nog maar is aangekomen...

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 11:23
Voor deze "bolle neus" is een sleuteltje niet besteed.

http://www.modellbahnecke.de/bilder/roco/62733.jpg

styllo_ben
10 oktober 2007, 11:24
jezus, heb ik dan echt zo'n moelijke vraag gesteld???

en iedereen maar uitpakken met zijn diploma's of studies en hoe ze de wereld en maatschappij gaan vormgeven, maar géén ene die weet waarvoor die sleutelje precies dient!!!

;-)

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 11:33
Het goede antwoord:

Antwerpen, 30 juni 2005. De vertrekprocedure in België wijkt af van die in Nederland. In Nederland gaat op het perron een witte lamp branden als de vertrektijd is aangebroken. De conducteur sluit de deuren, waarna de machinist in zijn cabine het vertreksein krijgt. In België bedient de conducteur een vertreksein op het perron. Eerst sluit hij de deuren van de trein. Daarna draait hij op het perron een sleutel om. In het vertreksein gaat een rood lampje branden, terwijl tegelijk de treinaanwijzer dooft (op de foto rechtsboven brandt alleen nog de onderste regel van de treinaanwijzer; een fractie van een seconde later is het bord helemaal zwart). Na zeven seconden dooft het rode lampje en gaan er zes witte lampjes branden. Dat is het teken voor de machinist om te vertrekken.

DaBlacky
10 oktober 2007, 11:47
Het goede antwoord:

Antwerpen, 30 juni 2005. De vertrekprocedure in België wijkt af van die in Nederland. In Nederland gaat op het perron een witte lamp branden als de vertrektijd is aangebroken. De conducteur sluit de deuren, waarna de machinist in zijn cabine het vertreksein krijgt. In België bedient de conducteur een vertreksein op het perron. Eerst sluit hij de deuren van de trein. Daarna draait hij op het perron een sleutel om. In het vertreksein gaat een rood lampje branden, terwijl tegelijk de treinaanwijzer dooft (op de foto rechtsboven brandt alleen nog de onderste regel van de treinaanwijzer; een fractie van een seconde later is het bord helemaal zwart). Na zeven seconden dooft het rode lampje en gaan er zes witte lampjes branden. Dat is het teken voor de machinist om te vertrekken.


Buiten de seconden had ik het toch vrij juist, he 8-)

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 11:52
Buiten de seconden had ik het toch vrij juist, he 8-)

Je bent geweldig!

http://users.fulladsl.be/spb12085/gezinsbonddeerlijk/images/reductie.jpg

Tavek
10 oktober 2007, 11:52
Het goede antwoord:

Antwerpen, 30 juni 2005. De vertrekprocedure in België wijkt af van die in Nederland. In Nederland gaat op het perron een witte lamp branden als de vertrektijd is aangebroken. De conducteur sluit de deuren, waarna de machinist in zijn cabine het vertreksein krijgt. In België bedient de conducteur een vertreksein op het perron. Eerst sluit hij de deuren van de trein. Daarna draait hij op het perron een sleutel om. In het vertreksein gaat een rood lampje branden, terwijl tegelijk de treinaanwijzer dooft (op de foto rechtsboven brandt alleen nog de onderste regel van de treinaanwijzer; een fractie van een seconde later is het bord helemaal zwart). Na zeven seconden dooft het rode lampje en gaan er zes witte lampjes branden. Dat is het teken voor de machinist om te vertrekken.


Merci !

het mysterie is opgelost

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 11:57
Merci !

het mysterie is opgelost

Had ook maar gegoogeld...maar mijn vermoeden was wel juist!
Thuis op zolder staat een..................niet lachen.......

http://www.sporenplan.nl/figuren/maker/materieel.jpg

Johan217
10 oktober 2007, 15:28
Had ook maar gegoogeld...maar mijn vermoeden was wel juist!
Thuis op zolder staat een..................niet lachen.......
Cool! Ik heb ook nog een paar dozen Marklin en Fleishmantreinen staan (eigenlijk van mijn vader) :)

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 15:52
Cool! Ik heb ook nog een paar dozen Marklin en Fleishmantreinen staan (eigenlijk van mijn vader) :)

Als het ouder dan 30 jaar zal ik er maar erg zuinig op zijn en niet zomaar verkopen.
Sommige locs zijn honderden Euro's waard.

Bovenbuur
10 oktober 2007, 16:27
In Nederland wordt dat sleuteltje evenzeer omgedraaid door de conducteur. Dat is om toe te staan dat 1 deur langer openblijft zodat de conducteur nog kan controleren of alles veilig is om te vetrekken. Dat denk ik toch.
Ja, maar wat ik zeg is dat daar bij ons geen paaltje op het perron voor nodig is, dat kan vanuit de trein...
Maar goed, grote dank aan Derk voor het oplossen van dit misterieuze misterie..

Bovenbuur
10 oktober 2007, 16:59
en aan Blacky.

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 17:04
Natuurkundig spoorwegvraagje:

Een trein heeft meer moeite met hellingen dan een vrachtauto, hoe komt dat?

Bovenbuur
10 oktober 2007, 17:41
Natuurkundig spoorwegvraagje:

Een trein heeft meer moeite met hellingen dan een vrachtauto, hoe komt dat?
Een vrachtwagen heeft veel meer grip en motorvermogen ten opzichte van zijn gewicht dan een trein, een trein is dan ook gemaakt om effecient van a naar b te zoeven terwijl een vrachtwagen ook snel moet kunnen optrekken, vaak moet stoppen en de bergen in moet kunnen.

styllo_ben
10 oktober 2007, 20:12
allé, ben blij dat de sleuteltje-draai-kwestie opgelost is.

Nu volgende probleem:

Natuurkundig spoorwegvraagje:

Een trein heeft meer moeite met hellingen dan een vrachtauto, hoe komt dat?

filosoof
10 oktober 2007, 20:23
ik vraag me af,

vlak voordat een trein vertrekt, zie je de conducteur een sleuteltje steken in een kastje op een paal die op het perron staat...

waarom doet die da?

ne serieus, wat is dat?Om 't perron vast te zetten zodat 't er nog staat de volgende keer? Tuut!! deed de trein en 't perron vertrok

Wase wolf
10 oktober 2007, 20:40
ik vraag me af,

vlak voordat een trein vertrekt, zie je de conducteur een sleuteltje steken in een kastje op een paal die op het perron staat...

waarom doet die da?

ne serieus, wat is dat?

Hij geeft een sein aan de bestuurder dat de passagiers opgestapt zijn en de deuren gesloten. Het middenste lichtje kleurt dan rood en na 10 seconden branden de 6 witte lichtjes in de cirkel, dan zijn de deuren effectief dicht en kan hij vertrekken als het groot sein opengezet wordt door het seinhuis. 26302

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 21:09
Een vrachtwagen heeft veel meer grip en motorvermogen ten opzichte van zijn gewicht dan een trein, een trein is dan ook gemaakt om effecient van a naar b te zoeven terwijl een vrachtwagen ook snel moet kunnen optrekken, vaak moet stoppen en de bergen in moet kunnen.

Een locomotief van 1000 pk kan het tienvoidige aan massa in beweging brengen en houden dan een vrachtwagen van 1000 pk (stel dat ze bestonden).
De rolweerstand is procentueel veel minder dan bij vrachtwagens, hellingen zullen dat zware treingewicht procentueel sterk doen toenemen.
Je ziet daarom ook zelden hellingen steiler dan 5 promile bij een spoorlijn.
De Schiefe Ebene in Duitsland kent zulke hellingen.
Treinen werden daar getrokken door 2, 3 of zelfs 4 stoomlocs, elektrische locs zijn veel sterker!

http://www.schneider-mayenfisch.com/images/03001_01150a.jpg

baseballpolitieker
10 oktober 2007, 21:14
Ik vind dit de meest interessante topic van heel het forum over de laatste maand...:-D De ontsluiering van het grote geheim!:-)

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 21:17
Ik vind dit de meest interessante topic van heel het forum over de laatste maand...:-D De ontsluiering van het grote geheim!:-)
Tis weer eens wat anders dan altijd maar die seks.

baseballpolitieker
10 oktober 2007, 21:19
Tis weer eens wat anders dan altijd maar die seks.Idd, dat iemand dit ooit ging zeggen op politics wil veel zeggen over het niveau of had je het alleen over k&k?;-)

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 21:23
Idd, dat iemand dit ooit ging zeggen op politics wil veel zeggen over het niveau of had je het alleen over k&k?;-)
Nee, voor de rest is het forum behoorlijk netjes.
En eigenlijk K&K ook wel, want - neem nou de tettendraad - echt iets zien doe je toch nooit.
Van een paar tietjes raak ik niet over mijn toeren.....8-)

baseballpolitieker
10 oktober 2007, 21:24
Nee, voor de rest is het forum behoorlijk netjes.
En eigenlijk K&K ook wel, want - neem nou de tettendraad - echt iets zien doe je toch nooit.
Van een paar tietjes raak ik niet over mijn toeren.....8-)Jij probeert het niveau wat op te krikken met pedofielen enzo eh!;-)

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 21:37
Jij probeert het niveau wat op te krikken met pedofielen enzo eh!;-)
Nee, nee, nee, van die gasten hou ik helemaal niet! :evil:
Ik bedoel meer een duidelijke foto van een bepaald vrouwelijk orgaan, beginnend met de letter V (of K).

Nu we het toch over het spoor hebben..........


http://img411.imageshack.us/img411/9026/200709174249vm0.jpg (http://imageshack.us)

baseballpolitieker
10 oktober 2007, 21:43
We hebben meteen door met welke nationaliteit we hier aan het praten zijn!8-) ;-) (moet je al niet meer zoeken voor die andere topic!:-) )

Wase wolf
10 oktober 2007, 21:45
Een locomotief van 1000 pk kan het tienvoidige aan massa in beweging brengen en houden dan een vrachtwagen van 1000 pk (stel dat ze bestonden).
De rolweerstand is procentueel veel minder dan bij vrachtwagens, hellingen zullen dat zware treingewicht procentueel sterk doen toenemen.
Je ziet daarom ook zelden hellingen steiler dan 5 promile bij een spoorlijn.
De Schiefe Ebene in Duitsland kent zulke hellingen.
Treinen werden daar getrokken door 2, 3 of zelfs 4 stoomlocs, elektrische locs zijn veel sterker!


In België in Ans (bij Luik) op lijn 36 is er ook nog een helling die regelmatig problemen geeft en waar men een extra locomotief achteraan laat duwen.

Derk de Tweede
10 oktober 2007, 21:55
In België in Ans (bij Luik) op lijn 36 is er ook nog een helling die regelmatig problemen geeft en waar men een extra locomotief achteraan laat duwen.
In Nederland komt het voor op de lijn Venlo - Kaldenkirchen, waar zware ertstreinen ook nog steeds worden opgedrukt.
En in de jaren '50 nog vaak met de Limburgse kolentreinen.
Uit Rotterdam vertrekken zware ertstreinen in gemengde tractie en bij mij voor de deur zie je dit vrijwel iedere dag:
Een ex-NS E-loc die bij het optrekken of bij bruggen geholpen wordt door een ex-NMBs loc reeks 62.
http://www.nicospilt.com/20030722_2886.JPG

Derk de Tweede
11 oktober 2007, 07:38
Wat een leuke conductrice.....

http://img72.imageshack.us/img72/2415/200506300385bl5.jpg (http://imageshack.us)

http://img393.imageshack.us/img393/3687/200506300387tf7.jpg (http://imageshack.us)

groentje
26 oktober 2007, 21:41
Ik ben duidelijk te laat. Maar de uitleg is wel correct, al is het slechts 7 seconden in de Noord-Zuidverbinding, in de rest van het land heeft de treinbegeleider 10 seconden om terug naar zijn deur te wandelen na het sleutelen.
Door het sleutelen van de AVG (het kastje) geeft hij het signaal aan de bestuurder en het seinhuis dat de vertrekprocedure (fluiten, deuren sluiten, controleren dat niemand ertussen zit...) is afgerond. Niet op alle stations staat zo'n bakje, op andere stations wordt ook wel gewerkt met het signaal dat de deuren gesloten zijn (lampje in de stuurpost), of zelfs met het ouderwetse armzwaaien (indien er geen controlelamp is).

Derk de Tweede
27 oktober 2007, 14:28
Ik ben duidelijk te laat. Maar de uitleg is wel correct, al is het slechts 7 seconden in de Noord-Zuidverbinding, in de rest van het land heeft de treinbegeleider 10 seconden om terug naar zijn deur te wandelen na het sleutelen.
Door het sleutelen van de AVG (het kastje) geeft hij het signaal aan de bestuurder en het seinhuis dat de vertrekprocedure (fluiten, deuren sluiten, controleren dat niemand ertussen zit...) is afgerond. Niet op alle stations staat zo'n bakje, op andere stations wordt ook wel gewerkt met het signaal dat de deuren gesloten zijn (lampje in de stuurpost), of zelfs met het ouderwetse armzwaaien (indien er geen controlelamp is).

Oude armseinen, niet eens zo lang geleden:
http://www.seinarm.nl/Default.aspx?tabid=56

groentje
27 oktober 2007, 15:39
Die staan er nog op een paar museumlijnen, geloof ik. Op het reguliere net verdwenen in België.

Derk de Tweede
27 oktober 2007, 15:44
Die staan er nog op een paar museumlijnen, geloof ik. Op het reguliere net verdwenen in België.

De laatste werkende stonden meen ik in Budel, precies op de grens.
Overgens ook de laatste bruine 2200..
http://www.spoorwegnostalgie.be/Europa/Budel/2275%20seinhuis%20Budel%201.jpg

groentje
27 oktober 2007, 16:36
Budel is Nederland, hé :wink: