PDA

View Full Version : Het "rode" gevaar slaat toe in Rome


Volksstormer
20 oktober 2007, 11:42
vr 19 okt 2007, 21:07

ROME - Een onbekende heeft vrijdag een emmer met rode verf in de wereldberoemde Fontana di Trevi (Trevifontein) in Rome gegooid. Terwijl de man in het gedrang van de toeristen wist te verdwijnen, kleurde het water van de fontein vuurrood.

Dit meldde de grootste Italiaanse krant, de Corriere della Sera, vrijdagavond op zijn website. In eerste instantie werd gevreesd dat de kleurstof zware schade zou kunnen toebrengen aan de marmeren sculpturen van de fontein, die wereldberoemd werd door onder meer het 'bad' van Anita Ekberg in de film La Dolce Vita. Het rode water werd verdund met schoon water en vervolgens helemaal vervangen. Uiteindelijk bleken de beeldhouwwerken ongedeerd.

In de buurt van de fontein is een doos met pamfletten gevonden van een beweging die zich „Futuristische Actie 2007” noemt. Het manifest bevat een protest tegen een „marktgecentreerde“ samenleving, „woeker” en de „valsheid van de wetten” en eist de „vrijheid van de volkeren”.


http://www.telegraaf.nl/buitenland/article73374991.ece

De futuristische daders maakten met hun "aanslag" een allusie op het filmfestival dat in Rome aan de gang is en waarvoor dit jaar 15 miljoen euro extra werd uitgegeven: "Jullie wilden alleen een rode loper, wij willen een stad helemaal in het vermiljoen".

"Vandaag wordt met ons een nieuwe geweldige opvatting van het leven en de geschiedenis geboren die de strijd verheerlijkt tegen de vrede en de hielenlikkers van de vervalste machten, slaven van de wereldmarkt".

Ze beweren zich te verzetten tegen "alles en iedereen met een geest van strijd en gezond geweld" en van "deze grijze en burgerlijke maatschappij een triomf van kleur" te willen maken. "Wij, bestaansonzekeren, ouderen, zieken, studenten, arbeiders, wij komen aan met vermiljoen om jullie grisaille te kleuren".

De socialistische minister van cultuur, Francesco Rutelli, was "verontwaardigd" over zoveel "vandalisme". 8-)

Metternich
20 oktober 2007, 11:54
Project Mayhem :D

Samsa
20 oktober 2007, 12:04
De socialistische minister van cultuur, Francesco Rutelli, was "verontwaardigd" over zoveel "vandalisme". 8-)

'nuff said

filosoof
20 oktober 2007, 12:23
ik zag het op internet deze nacht (via Yahoo?)

An Arkos
20 oktober 2007, 13:28
grappig

ancapa
20 oktober 2007, 15:14
de cosa nostra neemt vreemde vormen aan...

willem1940NLD
20 oktober 2007, 18:21
Het is toch een folklore om kleurstoffen en/of afwasmiddel in die fontein te gooien? Ik vernam al zoiets toen ik nog heel jong was. Zoiets als het kapen of verven van Manneken Pis, verplaatsen van de Amersfoortse Kei, beeldje van Bartje, het Peerd van Ome Loeks ....

Volksstormer
20 oktober 2007, 18:52
Project Mayhem :D
En dit is Fight Club:

http://www.zetazeroalfa.org/library/newz/cinghiamattanza.jpg

http://www.cinghiamattanza.com/images/lequipe.jpg

;-)

Metternich
20 oktober 2007, 21:59
Ricard!

"Revolutie, Passie, Ricard" 8-)

lombas
20 oktober 2007, 22:00
Futuristen zijn veelal fascisten.

Rudy
20 oktober 2007, 22:27
Futuristen zijn veelal fascisten.
Hoezo ?

lombas
20 oktober 2007, 22:28
Hoezo ?

Omdat die twee ideologisch en historisch nauw met elkaar verwant zijn?

Volksstormer
21 oktober 2007, 00:30
Omdat die twee ideologisch en historisch nauw met elkaar verwant zijn?
Het was De Morgen anders nog niet opgevallen. :-P Als het geen VB'ers zijn, zijn het blijkbaar geen fascisten... Conclusie: in Vlaanderen zijn de "fascisten" en de professionele "antifascisten" even geborneerd. 8-)

Als een nieuwsfeit te moeilijk te begrijpen is voor de redacteurs van De Morgen wordt het dan maar naar de rubriek "bizar" verwezen. :lol:

http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/bizar/627025?wt.bron=RSS

Praetorian
21 oktober 2007, 01:58
Omdat die twee ideologisch en historisch nauw met elkaar verwant zijn?Ideologisch niet, historisch wel. Het was eigenlijk de fout van de sociaal-democraten dat ze naar fascistische zijde waren overgegaan, Gramsci heeft daar veel over geschreven.

lombas
21 oktober 2007, 09:10
Ideologisch niet, historisch wel. Het was eigenlijk de fout van de sociaal-democraten dat ze naar fascistische zijde waren overgegaan, Gramsci heeft daar veel over geschreven.

Ideologisch juist wel. Het Futuristisch Manifest ademt gewoon fascisme.

We want to sing the love of danger, the habit of energy and rashness.
The essential elements of our poetry will be courage, audacity and revolt.
Literature has up to now magnified pensive immobility, ecstasy and slumber. We want to exalt movements of aggression, feverish sleeplessness, the double march, the perilous leap, the slap and the blow with the fist.
We declare that the splendor of the world has been enriched by a new beauty: the beauty of speed. A racing automobile with its bonnet adorned with great tubes like serpents with explosive breath ... a roaring motor car which seems to run on machine-gun fire, is more beautiful than the Victory of Samothrace.
We want to sing the man at the wheel, the ideal axis of which crosses the earth, itself hurled along its orbit.
The poet must spend himself with warmth, glamour and prodigality to increase the enthusiastic fervor of the primordial elements.
Beauty exists only in struggle. There is no masterpiece that has not an aggressive character. Poetry must be a violent assault on the forces of the unknown, to force them to bow before man.
We are on the extreme promontory of the centuries! What is the use of looking behind at the moment when we must open the mysterious shutters of the impossible? Time and Space died yesterday. We are already living in the absolute, since we have already created eternal, omnipresent speed.
We want to glorify war - the only cure for the world - militarism, patriotism, the destructive gesture of the anarchists, the beautiful ideas which kill, and contempt for woman.
We want to demolish museums and libraries, fight morality, feminism and all opportunist and utilitarian cowardice.
We will sing of the great crowds agitated by work, pleasure and revolt; the multi-colored and polyphonic surf of revolutions in modern capitals: the nocturnal vibration of the arsenals and the workshops beneath their violent electric moons: the gluttonous railway stations devouring smoking serpents; factories suspended from the clouds by the thread of their smoke; bridges with the leap of gymnasts flung across the diabolic cutlery of sunny rivers: adventurous steamers sniffing the horizon; great-breasted locomotives, puffing on the rails like enormous steel horses with long tubes for bridle, and the gliding flight of aeroplanes whose propeller sounds like the flapping of a flag and the applause of enthusiastic crowds.En dat zijn enkel nog maar de "puntjes" in het Manifesto. De tekst errond is nog ademender.

Metternich
21 oktober 2007, 09:32
Mits enige abstractie kan het universum van Warhammer 40.000 bekeken worden als een futuristische visie op de toekomst. Een verheerlijking van glorie, gigantisch grote industriële machines, alles snel en flitsend, etc...

lombas
21 oktober 2007, 09:53
Mits enige abstractie kan het universum van Warhammer 40.000 bekeken worden als een futuristische visie op de toekomst. Een verheerlijking van glorie, gigantisch grote industriële machines, alles snel en flitsend, etc...

Je maakt er een karikatuur van, dat weerlegt de feiten niet. Zoals de Futuristische Partij die opging in de Fascistische Partij. Zoals de talloze futuristen die het fascisme aanhingen - Marinetti, Carr*, Conti &c. Zoals het feit dat de Duitse nationaalsocialistische tentoonstelling waar futurisme als entartete Kunst werd voorgesteld, verboden was onder het Italiaanse fascisme.

Praetorian
21 oktober 2007, 12:49
Ideologisch juist wel. Het Futuristisch Manifest ademt gewoon fascisme.

We want to sing the love of danger, the habit of energy and rashness.
The essential elements of our poetry will be courage, audacity and revolt.
Literature has up to now magnified pensive immobility, ecstasy and slumber. We want to exalt movements of aggression, feverish sleeplessness, the double march, the perilous leap, the slap and the blow with the fist.
We declare that the splendor of the world has been enriched by a new beauty: the beauty of speed. A racing automobile with its bonnet adorned with great tubes like serpents with explosive breath ... a roaring motor car which seems to run on machine-gun fire, is more beautiful than the Victory of Samothrace.
We want to sing the man at the wheel, the ideal axis of which crosses the earth, itself hurled along its orbit.
The poet must spend himself with warmth, glamour and prodigality to increase the enthusiastic fervor of the primordial elements.
Beauty exists only in struggle. There is no masterpiece that has not an aggressive character. Poetry must be a violent assault on the forces of the unknown, to force them to bow before man.
We are on the extreme promontory of the centuries! What is the use of looking behind at the moment when we must open the mysterious shutters of the impossible? Time and Space died yesterday. We are already living in the absolute, since we have already created eternal, omnipresent speed.
We want to glorify war - the only cure for the world - militarism, patriotism, the destructive gesture of the anarchists, the beautiful ideas which kill, and contempt for woman.
We want to demolish museums and libraries, fight morality, feminism and all opportunist and utilitarian cowardice.
We will sing of the great crowds agitated by work, pleasure and revolt; the multi-colored and polyphonic surf of revolutions in modern capitals: the nocturnal vibration of the arsenals and the workshops beneath their violent electric moons: the gluttonous railway stations devouring smoking serpents; factories suspended from the clouds by the thread of their smoke; bridges with the leap of gymnasts flung across the diabolic cutlery of sunny rivers: adventurous steamers sniffing the horizon; great-breasted locomotives, puffing on the rails like enormous steel horses with long tubes for bridle, and the gliding flight of aeroplanes whose propeller sounds like the flapping of a flag and the applause of enthusiastic crowds.En dat zijn enkel nog maar de "puntjes" in het Manifesto. De tekst errond is nog ademender.Je had evengoed dergelijke fascinatie voor mechaniek bij futuristen in Duitsland die KPD'ers waren.

Volksstormer
24 oktober 2007, 19:42
Rome – Ce fut une journée agitée samedi * proximité de la fontaine de Trevi * Rome lorsque l’on a découvert que l’eau de la célèbre fontaine fut colorée en rouge. Cet acte a beaucoup surpris les touristes. Les policiers ont lancé un appel * témoin pour identifier les coupables.

Les conséquences ne sont pas graves pour la fontaine que ce soit pour les pompes ou la pierre. Le bassin a depuis été purgé et la fontaine a retrouvée son aspect habituel.

L’action fut revendiquée comme une « action futuriste ». Le communiqué publié par les auteurs de l’attentat au colorant explique qu'ils visaient * dénoncer une société centrée sur l'économie de marché et qui ne s’occupe pas des anciens, des malades, des pauvres, des étudiants mais qui finance un festival de cinéma pour 15 millions d’euros. Le choix s'est porté vers la fontaine de Trevi * cause du film la Dolce Vita.

La « digos » (équivalent des RG en France) examine de près le communiqué de revendication. Les autorités romaines ont condamné l’action en particulier le maire de Rome, Walter Veltroni. Le texte du communiqué dirige l’enquête vers les milieux d’extrême droite. Gianluca Iannone, le responsable de Casa Pound, a expliqué que son groupe n’est pas responsable de cette action et qu’ils ignorent qui se cache derrière le sigle « FTM- Azione Futurista » mais que, sur le principe, ils soutiennent le but de l’action et saluent les auteurs. Il a rajouté: plutôt que de dépenser des millions pour le cinéma ils devraient aider ceux qui dorment dans la rue ou dans leurs voitures.

http://img222.imageshack.us/img222/6210/fontavatrevirossa2ll6.jpg

Metternich
24 oktober 2007, 19:49
Je maakt er een karikatuur van, dat weerlegt de feiten niet.Ik maak er helemaal geen karikatuur van, heb je de boeken rond het Warhammer 40.000-universum al eens gelezen?

Herr Oberst
24 oktober 2007, 20:00
Zoals het feit dat de Duitse nationaalsocialistische tentoonstelling waar futurisme als entartete Kunst werd voorgesteld

Echt ongelijk kan je hen niet geven, vind ik.


http://www.frankwu.com/lancers.jpeghttp://www.nmwa.org/images/collection/images/8/5/9/mw4958.jpg

willem1940NLD
24 oktober 2007, 22:06
Rome – Ce fut une journée agitée samedi * proximité de la fontaine de Trevi * Rome lorsque l’on a découvert que l’eau de la célèbre fontaine fut colorée en rouge. Cet acte a beaucoup surpris les touristes. Les policiers ont lancé un appel * témoin pour identifier les coupables.

Les conséquences ne sont pas graves pour la fontaine que ce soit pour les pompes ou la pierre. Le bassin a depuis été purgé et la fontaine a retrouvée son aspect habituel.

L’action fut revendiquée comme une « action futuriste ». Le communiqué publié par les auteurs de l’attentat au colorant explique qu'ils visaient * dénoncer une société centrée sur l'économie de marché et qui ne s’occupe pas des anciens, des malades, des pauvres, des étudiants mais qui finance un festival de cinéma pour 15 millions d’euros. Le choix s'est porté vers la fontaine de Trevi * cause du film la Dolce Vita.

La « digos » (équivalent des RG en France) examine de près le communiqué de revendication. Les autorités romaines ont condamné l’action en particulier le maire de Rome, Walter Veltroni. Le texte du communiqué dirige l’enquête vers les milieux d’extrême droite. Gianluca Iannone, le responsable de Casa Pound, a expliqué que son groupe n’est pas responsable de cette action et qu’ils ignorent qui se cache derrière le sigle « FTM- Azione Futurista » mais que, sur le principe, ils soutiennent le but de l’action et saluent les auteurs. Il a rajouté: plutôt que de dépenser des millions pour le cinéma ils devraient aider ceux qui dorment dans la rue ou dans leurs voitures.
Plenty Nederlandstalige hits op het Net ook, hoor.
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=trevi+fontein+kleur&where=nl

Volksstormer
30 oktober 2007, 00:33
Plenty Nederlandstalige hits op het Net ook, hoor.
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=trevi+fontein+kleur&where=nl

Ja, maar die snappen er alleen niets van. ;-)

http://www.dailymotion.com/video/x39hbc_trevi0001

GaRnaaLBeeR
30 oktober 2007, 22:02
Je had evengoed dergelijke fascinatie voor mechaniek bij futuristen in Duitsland die KPD'ers waren.
En dan zijn er nog de Russische futuristen.

the outlaw torn
30 oktober 2007, 22:11
Echt ongelijk kan je hen niet geven, vind ik.


http://www.frankwu.com/lancers.jpeghttp://www.nmwa.org/images/collection/images/8/5/9/mw4958.jpg

mooi kan je dit idd niet noemen, om van kunst nog maar te zwijgen.

geef mij mr een monet en co.

GaRnaaLBeeR
31 oktober 2007, 16:29
Heb jij een algemene maatstaaf waarmee je kan meten wat kunst is en wat niet?

Praetorian
31 oktober 2007, 16:36
Echt ongelijk kan je hen niet geven, vind ik.


http://www.frankwu.com/lancers.jpeghttp://www.nmwa.org/images/collection/images/8/5/9/mw4958.jpg
Prachtige kunst.

Pavolini
31 oktober 2007, 17:41
Ricard!

"Revolutie, Passie, Ricard" 8-)


Ricard? Waarom Ricard?

Absint daarentegen...

http://img229.imageshack.us/img229/9033/revooosx9.jpg

GaRnaaLBeeR
31 oktober 2007, 20:28
Welke grapjassen houden zich eigenlijk nog steeds actief bezig met een stroming van in de vroege 20ste eeuw?

Chipie
31 oktober 2007, 21:01
Welke grapjassen houden zich eigenlijk nog steeds actief bezig met een stroming van in de vroege 20ste eeuw?Cubanen, die de communistische heilstaat willen ontvluchten, moeten zich wel bezig houden met een gunstige stroming of ze geraken met hun versleten autoband, die een schip moet voorstellen, niet in het beloofde land...;-)

willem1940NLD
31 oktober 2007, 21:12
Heb jij een algemene maatstaaf waarmee je kan meten wat kunst is en wat niet?
Ff in bijten met je kunstgebit.

Volksstormer
1 november 2007, 14:12
Echt ongelijk kan je hen niet geven, vind ik.


http://www.frankwu.com/lancers.jpeghttp://www.nmwa.org/images/collection/images/8/5/9/mw4958.jpg

VB'ers en kunst, wat een ramp! ;-)

Volksstormer
1 november 2007, 14:12
Welke grapjassen houden zich eigenlijk nog steeds actief bezig met een stroming van in de vroege 20ste eeuw?
Het zijn geen grapjassen, het is menens! ;-)

Praetorian
1 november 2007, 14:14
Het zijn grapjassen, het is menens! ;-)Hopelijk is het menens. Anders zou ik zwaar ontgoocheld zijn.

willem1940NLD
1 november 2007, 14:29
@Volksstormer: liever zoiets?

http://members.home.nl/keesdebrouwer/images/wereldoorlog%20II/hitler_schilderijen_wenen_04klein.jpghttp://members.home.nl/keesdebrouwer/images/wereldoorlog%20II/hitler_schilderij_burcht_06klein.jpghttp://www.detelegravin.nl/bestanden/hitler-schilderij.jpg
http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/FC2_HITLER.MM.jpghttp://www.thirdreich.ca/hpaintings/tn/AH37.jpg

Herr Oberst
1 november 2007, 15:27
VB'ers en kunst, wat een ramp! ;-)

Griekse beeldhouwwerken, Romeinse triomfbogen, Gotische kathedralen, Barokke paleizen en de werken van Rubens, Romantische gezangen en schilderijen, Neoclassicistische gebouwen, dát is kunst. Niet een paar futuristische kliederwerken. Zelfs de werken die onze vriend willem hierboven postte zijn nog beter dan die aftandse braaksels.

Volksstormer
1 november 2007, 19:26
http://img502.imageshack.us/img502/4433/manifjt0.jpg

Volksstormer
1 november 2007, 19:27
Griekse beeldhouwwerken, Romeinse triomfbogen, Gotische kathedralen, Barokke paleizen en de werken van Rubens, Romantische gezangen en schilderijen, Neoclassicistische gebouwen, dát is kunst. Niet een paar futuristische kliederwerken. Zelfs de werken die onze vriend willem hierboven postte zijn nog beter dan die aftandse braaksels.
Als de kunst repetitief en conservatief wordt, dan zijn er tegenreacties nodig.

Herr Oberst
1 november 2007, 19:48
Als de kunst repetitief en conservatief wordt, dan zijn er tegenreacties nodig.

Wanneer die tegenreacties bestaan uit de gedrochten die het futurisme heeft voortgebracht, dan kies ik liever voor de repetitieve en conservatieve kunstvormen.

Volksstormer
3 november 2007, 00:41
Wanneer die tegenreacties bestaan uit de gedrochten die het futurisme heeft voortgebracht, dan kies ik liever voor de repetitieve en conservatieve kunstvormen.
Kunst is veel meer dan technisch vakmanschap alleen. Abstracte en symbolische kunst kan verborgen essenties en emoties blootleggen, anders dan saaie reproducties van het alledaagse. De avant-gardekunst ging om ervaring, afdaling in het onbekende, in het elementaire.

De enige "ontaarde kunst" die ik erken, is kunst zonder bezieling en zonder leidmotief, en als zodanig zonder "schoonheid". Maar waarom in godsnaam daar expressionisten en futuristen toe rekenen? Ook een Paul Van Ostaijen en een Wies Moens dus? Je zou beter het nationaal-socialisme op andere vlakken volgen.

willem1940NLD
3 november 2007, 01:20
Kunst is veel meer dan technisch vakmanschap alleen. Abstracte en symbolische kunst kan verborgen essenties en emoties blootleggen, anders dan saaie reproducties van het alledaagse. De avant-gardekunst ging om ervaring, afdaling in het onbekende, in het elementaire.

De enige "ontaarde kunst" die ik erken, is kunst zonder bezieling en zonder leidmotief, en als zodanig zonder "schoonheid". Maar waarom in godsnaam daar expressionisten en futuristen toe rekenen? Ook een Paul Van Ostaijen en een Wies Moens dus? Je zou beter het nationaal-socialisme op andere vlakken volgen.
Ik denk dat daar vaak drugs bij in het spel zijn, misschien zelfs wel altijd; alleen weten we niet welke paddo's bijvoorbeeld "pionier" Jeroen Bosch gebruikte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeroen_Bosch_(schilder) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeroen_Bosch_(schilder)

NB: de link is weerbarstig, werkt alleen met copy/plak, anders foutmelding.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Hieronymus_Bosch_036.jpg

GaRnaaLBeeR
3 november 2007, 12:32
Ik denk dat daar vaak drugs bij in het spel zijn, misschien zelfs wel altijd; alleen weten we niet welke paddo's bijvoorbeeld "pionier" Jeroen Bosch gebruikte.


Je kan perfect fantastisch werk maken onder invloed.
http://www.nnbh.com/base/07/LBcover/3822832707.jpg

Herr Oberst
3 november 2007, 21:17
Kunst is veel meer dan technisch vakmanschap alleen. Abstracte en symbolische kunst kan verborgen essenties en emoties blootleggen, anders dan saaie reproducties van het alledaagse. De avant-gardekunst ging om ervaring, afdaling in het onbekende, in het elementaire.

Precies of de werken van Rubens, de Griekse beeldhouwwerken en de Romantische muziekstukken geen emoties kunnen blootleggen :roll:. Kunst is net de combinatie van technisch vakmanschap en het creëeren/benadrukken van bepaalde emoties. Kunst moet (ook) mooi zijn, om het politiek-incorrect te stellen. En ja, de avant-gardekunst kan in die tijd wel revolutionair geweest zijn, dat is ze nu zeker niet meer. Het is nu zelfs een revolutionaire daad geworden om kunst te maken die überhaupt nog realistisch en mooi is en bepaalde (nationale) gevoelens kan opwekken. Het enige wat er in moderne musea te zien is, is de eindeloze herhaling van lelijke kladwerken.

De enige "ontaarde kunst" die ik erken, is kunst zonder bezieling en zonder leidmotief, en als zodanig zonder "schoonheid". Maar waarom in godsnaam daar expressionisten en futuristen toe rekenen? Ook een Paul Van Ostaijen en een Wies Moens dus? Je zou beter het nationaal-socialisme op andere vlakken volgen.

Kunst zonder schoonheid kan geen kunst zijn. Het zien van een paar losse pennenstreken en kleuterwerken kan bij mij geen bezieling losbrengen (ik heb het vooral over beeldende kunst, n.b.).

Dit is kunst:
http://modernartobsession.blogs.com/photos/uncategorized/cdfriedrich_painting.jpg

Dit niet, welke emoties er ook in verborgen mogen zijn:
http://www.zakros.com/jhu/apmSu03/boccioni_cyclist.jpg