PDA

View Full Version : Olieprijs in 2010 - geopolitieke effecten?

C2C
22 oktober 2007, 21:38
Olie zit aan ongeveer $90 per vat. Leuk, vooral voor arme landen en mensen.

Wat zit er precies achter die enorme stijging van de laatste jaren? En waar gaan we naartoe? Wat zijn de geopolitieke consequenties? Een eindeloze reeks petroleum-oorlogen? Of een crash van de wereldeconomie? Misschien net het tegendeel: een transitie naar meer duurzame vormen van mobiliteit?

Wat u?

baseballpolitieker
22 oktober 2007, 21:41

Wat zit er precies achter die enorme stijging van de laatste jaren? En waar gaan we naartoe? Wat zijn de geopolitieke consequenties? Een eindeloze reeks petroleum-oorlogen? Of een crash van de wereldeconomie? Misschien net het tegendeel: een transitie naar meer duurzame vormen van mobiliteit?

Wat u?Trek het u niet aan, in 2012 ontploft de wereld en dan zullen er geen armen meer zijn!!!:-D :-D

jovada
22 oktober 2007, 21:46
De olie zal sowieso tot de laatste druppel opgebruikt worden, no matter hoeveel een barrel kost, hetzij in mensenlevens of in dollars.
Olie zit veel te diep ingebakken in onze economie...
Ik hoop uiteraard dat de hoge prijzen een extra stimulans zullen worden om iedereen te laten inzien dat dit een eindig product is en dat er dringend werk moet gemaakt worden van een waardig alternatief! Maar ik ben nogal pessimistisch gestemd...

Rudy
22 oktober 2007, 22:16

Wat u?

(kunstmatige) schaarste en macht. Minder olie produceren of crisis in oliegebieden doet de prijzen stijgen. Rusland heeft al getoond wat voor macht het heeft door de gaskraan dicht te draaien.
Petroleumoorlogen? Ik denk het niet. De partijen zijn te sterk om oorlog te voeren. Het zou leiden tot een totale vernietiging. Trouwens, de schaarste komt er sowieso, en ik vraag mij al eens af waar die olielanden dan van zullen leven.

Maar als er gezocht wordt naar alternatieven, dan vind ik dat we consequent moeten blijven. Kernenergie is nog steeds het beste alternatief, tenminste indien de veiligheid gegarandeerd wordt.

Chipie
23 oktober 2007, 07:31
Als we nu eens met zijn allen minder Chinese goederen zouden kopen... ;-)

born2bewild
23 oktober 2007, 07:38
in belgie zal er geen effect zijn, want tegen dan zal er wel een regering zijn die een maximumprijs zal opleggen.

stemmen maar voor Freya volgende keer dus.

-=EXCALIBUR=-
23 oktober 2007, 07:48
(kunstmatige) schaarste
Op Internet TV (http://www.nostalgienet.nl/ ) heb ik laatst nog een docu gezien. Daar lieten ze nog eens de autoloze zondagen zien ( '56, '57,'73 en verder ) Onder het mom van een dreigende oliecrisis was dat toen. Dat is nu reeds tientallen jaren geleden en toch rijdt iedereen nog met de wagen rond. Ze maken de mensen wat wijs ja... en wij onnozele kloten trappen er iedere keer opnieuw in. :roll:

Rudy
23 oktober 2007, 13:50
Op Internet TV (http://www.nostalgienet.nl/ ) heb ik laatst nog een docu gezien. Daar lieten ze nog eens de autoloze zondagen zien ( '56, '57,'73 en verder ) Onder het mom van een dreigende oliecrisis was dat toen. Dat is nu reeds tientallen jaren geleden en toch rijdt iedereen nog met de wagen rond. Ze maken de mensen wat wijs ja... en wij onnozele kloten trappen er iedere keer opnieuw in. :roll:
Die van de jaren 70 herinner ik mij nog. Leuk, fietsen en rolschaatsen op de autosnelweg. Het was meer een soort sensibiliseringsactie. Naar welk publiek? De olie-afzetmarkt is groot genoeg naar wie bv de auto echt nodig heeft, voor het werk. Om nog niet te spreken over de industie. Hoe hoger de benzineprijs, hoe groter de aftrekpost (ook voor particulieren trouwens). Kortom, zinloze acties.

Rudy
23 oktober 2007, 13:50
Denk je echt dat de solidariteit zo groot is ?

Bierke
23 oktober 2007, 14:03
Van mij mag het 800 dollar/vat worden, zo gaan andere industrieën sneller de kans krijgen zich te ontwikkelen :)

kelt
23 oktober 2007, 18:19

De energie voor de Chinese industrie komt uit STEENKOOL

Tot nader order zijn de voorraden voor honderden jaren voldoende,China lijkt wel samengesteld te zijn uit steenkoollagen :|

present_1957
23 oktober 2007, 18:21
Denk je echt dat de solidariteit zo groot is ?

In de "ik" maatschappij van vandaag is er niet veel solidariteit meer. Anderzijds wist men in 1973 reeds dat het ooit de verkeerde kant zou op gaan, toen had men reeds aan alternatieven moeten werken.Want het gaat niet over te veel of te weinig olie maar onze afhankelijkheid er van.Om maar te zwijgen van de onevenwichtige machtsverhoudingen in de wereld gecreëerd door de olie-staten.

kelt
23 oktober 2007, 18:26
In de "ik" maatschappij van vandaag is er niet veel solidariteit meer. Anderzijds wist men in 1973 reeds dat het ooit de verkeerde kant zou op gaan, toen had men reeds aan alternatieven moeten werken.Want het gaat niet over te veel of te weinig olie maar onze afhankelijkheid er van.Om maar te zwijgen van de onevenwichtige machtsverhoudingen in de wereld gecreëerd door de olie-staten.

De "afhankelijkheid van olie" geldt eigenlijk vrijwel uitsluitend nog voor de transportsector en de chemie..

Dit in tegenstelling tot ,pakweg,1973 toen ook het grootste deel van het geinstalleerde park energie-centrales op zware fuel draaide.(binnen het decennium waren ze weer naar steenkool omgebouwd)

De olieprijzen stijgen al zowat 15 jaar ononderbroken ,de EU heeft er niet speciaal last van...

Erger is de enorme rol die aardgas verworven heeft in ons comfort,en de perverse gelijklopendheid van de prijs met die van olie(hoewel de bevoorrading en de win-plaatsen belange niet gelijklopend zijn) .

Nr.10
4 november 2007, 07:22
Olieprijs 4 novemer 2007
95,75 dollar per vat

Asshen Sukar
4 november 2007, 12:22
Speculatie

Volgens de economische kranten is de hoge prijs te danken aan pure speculatie op de oliebeurs . Er is op het einde van de dag geen tekort aan olie.

De prijs wordt dus kunstmatig en door gokwerk hoog gehouden en niet door de vraag

http://www.tijd.be/nieuws/economie_financien/artikel.asp?Id=3292492

Daimanta
4 november 2007, 12:29
Speculatie

Volgens de economische kranten is de hoge prijs te danken aan pure speculatie op de oliebeurs . Er is op het einde van de dag geen tekort aan olie.

De prijs wordt dus kunstmatig en door gokwerk hoog gehouden en niet door de vraag

http://www.tijd.be/nieuws/economie_financien/artikel.asp?Id=3292492

En dat maakt eigenlijk niet uit. Zoals men zegt: Iets is waard wat je er voor wil betalen. Je betaald eenvoudigweg $90 voor een vat olie, speculatie of niet. De olieprijs zal namelijk waarschijnlijk niet meer omlaag gaan(tenzij je $80 laag noemt).

Asshen Sukar
4 november 2007, 15:43
En dat maakt eigenlijk niet uit. Zoals men zegt: Iets is waard wat je er voor wil betalen. Je betaald eenvoudigweg $90 voor een vat olie, speculatie of niet. De olieprijs zal namelijk waarschijnlijk niet meer omlaag gaan(tenzij je $80 laag noemt).

Zolang de vraag naar olie in China, India en de andere boomlanden blijft stijgen gaat er niet veel veranderen nee.

Zolang het waard is om te speculeren en er zoiezo betaald word blijft de prijs hoog.

Pas als de wereldeconomie niet meer zo sterk wordt de gok van het speculeren te groot en kan de prijs dalen

Asshen Sukar
4 november 2007, 15:46
Oh ja

Een groot deel van de prijsstijging komt door de daling van de dollar.

En hoe meer de prijs stijgt hoe sterker de dollar zakt, alleen is het effect niet omgekeerd evenredig

Nr.10
4 november 2007, 16:37
Wat zijn de geopolitieke consequenties?
Een eindeloze reeks petroleum-oorlogen?
Of een crash van de wereldeconomie?
Misschien net het tegendeel:
een transitie naar meer duurzame vormen van mobiliteit?
Geopolitieke consequenties?

1.Een nieuwe koude oorlog.
Tussen China en de VS.

2. Amerika kan niet winnen.
Het stort in elkaar, de wereldeconomie crasht.

3. Europa neemt z'n natuurlijke rol als wereldleider op.
Een leiderschap gebaseerd op moreel gezag ipv bruut geweld.
Basisfilosofie = een of andere radicale vorm van humanisme,
waarin religie en identiteit strikt tot de persoonlijke levenssfeer behoren.

Daimanta
4 november 2007, 17:16
Geopolitieke consequenties?

1.Een nieuwe koude oorlog.
Tussen China en de VS.

2. Amerika kan niet winnen.
Het stort in elkaar, de wereldeconomie crasht.

3. Europa neemt z'n natuurlijke rol als wereldleider op.
Een leiderschap gebaseerd op moreel gezag ipv bruut geweld.
Basisfilosofie = een of andere radicale vorm van humanisme,
waarin religie en identiteit strikt tot de persoonlijke levenssfeer behoren.

Zit het bij u wel lekker in de bol?

Glazen bol kijken kan ik ook.

Nr.10
5 november 2007, 03:35
China heeft IEDER JAAR + 30% OLIE nodig.

fransV
5 november 2007, 06:52
in belgie zal er geen effect zijn, want tegen dan zal er wel een regering zijn die een maximumprijs zal opleggen.

stemmen maar voor Freya volgende keer dus.

Die zal , ik gok maar, een prijs bepalen die iedere sos kan betalen . Zeg maar 2 euro voor een litertje diesel.

Gun
5 november 2007, 16:58
Die zal , ik gok maar, een prijs bepalen die iedere sos kan betalen . Zeg maar 2 euro voor een litertje diesel.Bij een $/€ koers van 5 jaar geleden lag de diesel vandaag al boven de 2 €

Midden volgend jaar 150.00 $ per barrel

maddox
5 november 2007, 17:48
Als de aardolie boven een bepaald bedrag komt, worden alternatieven zeer interessant. En kan de investering sneller gemaakt worden.
Uiteindelijk gaan we ,als consument er toch voor betalen, alleen gaan er anderen er dan de vruchten van plukken.

Sjaax
5 november 2007, 17:57
Speculatie

De prijs wordt dus kunstmatig en door gokwerk hoog gehouden en niet door de vraagJe hebt vast al wel een van Peak Oil gehoord (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hubberts_Peak).
Een tekort aan olie is altijd relatief. Bij heel hoge prijzen zal er voldoende zijn.

TomB
6 november 2007, 06:45
Ik denk dat na de verkiezingen in de VS de dollar langzaam zal terugwinnen aan waarde en daardoor de olieprijzen wat naar beneden zullen komen.

maddox
6 november 2007, 08:26
Ik denk dat na de verkiezingen in de VS de dollar langzaam zal terugwinnen aan waarde en daardoor de olieprijzen wat naar beneden zullen komen.

Wat voor Europa of een 0 operatie word, of een aderlating.

Tenzij er een doorbraak komt in de alternatieve brandstof tech. Wat perfect mogelijk word met deze hoge brandstofprijzen.

forumspook
7 november 2007, 14:17
De olie zal sowieso tot de laatste druppel opgebruikt worden, no matter hoeveel een barrel kost, hetzij in mensenlevens of in dollars.
Olie zit veel te diep ingebakken in onze economie...
Ik hoop uiteraard dat de hoge prijzen een extra stimulans zullen worden om iedereen te laten inzien dat dit een eindig product is en dat er dringend werk moet gemaakt worden van een waardig alternatief! Maar ik ben nogal pessimistisch gestemd...
Stel u voor dat ze een motor uitvinden die rijdt met mensenbloed. Dan zou het pas spannend worden! Het idee daar voor is mij gekomen omdat men altijd oorlog voert voor de olie. Oorlog= bloed vergieten.

forumspook
7 november 2007, 14:19
(kunstmatige) schaarste en macht. Minder olie produceren of crisis in oliegebieden doet de prijzen stijgen. Rusland heeft al getoond wat voor macht het heeft door de gaskraan dicht te draaien.
Petroleumoorlogen? Ik denk het niet. De partijen zijn te sterk om oorlog te voeren. Het zou leiden tot een totale vernietiging. Trouwens, de schaarste komt er sowieso, en ik vraag mij al eens af waar die olielanden dan van zullen leven.

Maar als er gezocht wordt naar alternatieven, dan vind ik dat we consequent moeten blijven. Kernenergie is nog steeds het beste alternatief, tenminste indien de veiligheid gegarandeerd wordt.
Hoe meer oorlog in het Midden Oosten, hoe duurder de olie.
Ik denk dat de grote petroleum compagnies, en de grote wapenfabrikanten tot dezelfde bende behoren. Die winnen altijd.

forumspook
7 november 2007, 14:26

Tot nader order zijn de voorraden voor honderden jaren voldoende,China lijkt wel samengesteld te zijn uit steenkoollagen :|
Lekker vervuilend... Ik zag eens op een reportage dat de Chinezen zelf wat steenkool gingen kappen, "in het wild" laten we maar zeggen, en door de luchtgaten die ze daarbij maakten schoot de steenkool die nog in de grond zat in brand. Geen grote vlammen, maar gedurig smeulen, en rook verwekken, zoals een schouw. Duizenden zulke "schouwen" waren er in dat gebied, alle steden in het gebied waren grijs, ontzettend vervuild en ontelbare mensen lijden aan chronische bronchitis, asthma enz.
China is één der meest vervuilde landen ter wereld, én één der grootsten. de komende jaren gaat dat enkel nog verergeren. In Indië is het niet beter, en daar kweken ze dan ook nog kinderen, dat de konijnen er amateurkes naast zijn...

forumspook
7 november 2007, 14:27
Zolang de vraag naar olie in China, India en de andere boomlanden blijft stijgen gaat er niet veel veranderen nee.

Zolang het waard is om te speculeren en er zoiezo betaald word blijft de prijs hoog.

Pas als de wereldeconomie niet meer zo sterk wordt de gok van het speculeren te groot en kan de prijs dalenIn feite zou de Chinese ekonomie in één moeten storten, om het hier beter te maken. De één zijn dood, is de ander zijn brood.

liberalist_NL
7 november 2007, 15:30

Wat u?
Hoe duurder olie wordt, hoe meer men naar alternatieven zal gaan zoeken.

Bovenbuur
7 november 2007, 17:11
Iets hoger dan vandaag.

parcifal
7 november 2007, 17:12
Hoe duurder olie wordt, hoe meer men naar alternatieven zal gaan zoeken.

Of hoe meer we ons gedrag moeten aanpassen om de olieconsumptie te minimaliseren.

Dat laatste is eigenlijk nog zo slecht niet.

Savatage
7 november 2007, 17:43
Tenzij er een doorbraak komt in de alternatieve brandstof tech. Wat perfect mogelijk word met deze hoge brandstofprijzen.

Laat ons hopen.

Nr.10
4 januari 2008, 00:00
1 januari 2008 en nu al 100
Nog twee jaar te gaan ... tot 2010 ...
+ opwarming van de aarde

DannyS
4 januari 2008, 07:42

Zo'n containerschip met wegwerpartikelen uit China schat ik op een verbruik van meer dan 250 ton brandstof per dag. Een kleine stad in putje winter. In Europa zit echter ook 70 % van het olieverbruik in vervoer.

brontosaurus
4 januari 2008, 11:26
Verwerp de corrupte machthebbers en eis de technologie van vrije energie.
Heb respect voor jezelf,je kinderen en moeder natuur.
Door jullie naieve gedrag gaat dit bolletje om zeep.Stop de overheid.NU

parcifal
4 januari 2008, 12:19
Verwerp de corrupte machthebbers en eis de technologie van vrije energie.
Heb respect voor jezelf,je kinderen en moeder natuur.
Door jullie naieve gedrag gaat dit bolletje om zeep.Stop de overheid.NU

Het is bijzonder gemakkelijk om bovenstaande dingen te zeggen of anoniem op een forum te schrijven.

Geef eens een paar concrete maatregelen die je zou willen realiseren?
Zou je bvb. richtlijnen opleggen voor het FWO en IWT?
Geef eens wat details.

Ramón Gitannes
4 januari 2008, 12:43
Oh ja

Een groot deel van de prijsstijging komt door de daling van de dollar.

En hoe meer de prijs stijgt hoe sterker de dollar zakt, alleen is het effect niet omgekeerd evenredigEen kennis van me verkoopt spullen op ebay. Hij gebruikt de dollar als munteenheid omdat de meeste klanten uit de VS komen. Met de lage dollar heeft hij zijn verzendingskosten een tijd geleden aangepast. Verschillende mensen hadden klacht ingediend en hij kreeg een formele waarschuwing van ebay waarin stond dat hij zijn verzendingskosten moest verlagen. Hij schreef terug dat het omwille van de lage dollarkoers was en heeft zijn prijzen niet aangepast. Dat is nu bijna drie weken geleden en ze hebben niets meer laten horen en ook geen maatregelen getroffen.
Ik denk dat sommige amerikanen nog niet helemaal beseffen wat er aan de hand is.

brontosaurus
4 januari 2008, 22:37
Wat valt er te realiseren.De bewustwording van de mensheid,daarna loopt alles vanzelf.Zolang de bevolking erkenning geeft aan het huidige bewind zal er geen verandering komen maar langzaam wordt de mensheid wakker.Dit is fase 1.Het volk wordt langzaam wakker en deze revolutie is niet te stoppen.En zelfs de machthebbers weten dat hun dagen zijn getelt.De ontevredenheid stijgt en het volk is niet meer te stoppen.Dit merk je al op straat maar de media doet er alles aan om het volk te misleiden.En hun geloofwaardigheid daalt met de seconde.

ps:zelf rijd ik al 7 jaren op biobrandstof,nl frituurolie aan 49 eurocentjes de liter.

C2C
5 januari 2008, 00:07
ps:zelf rijd ik al 7 jaren op biobrandstof,nl frituurolie aan 49 eurocentjes de liter.

Magda?

Nr.10
5 januari 2008, 06:45
Geopolitieke effecten zijn nauwelijks in kaart te brengen.
Energieproducenten vergaren massaal veel liquiditeiten.
Rusland krijgt vier keer meer praat nu het in verhouding meer krijgt voor z'n gas.
Amerika krijgt het moeilijker om de rekeningen te betalen.
China is een rijzende ster.
Mocht de factuur voor de VS te hoog oplopen, beurscrash
naar analogie met 1929?
Na zo'n beurscrash politieke de-stabilisatie
met mogelijk de opkomst van een nieuwe Hitler.
Zie jaren '30.

DannyS
5 januari 2008, 11:36
Magda?De scheepvaart verbruikt niet alleen meer dan het transport over land, hun zware stookolie is bovendien extra vervuilend.
Oplossing: Doe de scheepvaart afnemen door de consument zelf te laten produceren in plaats van de arme Chineeskes uit te buiten. Die schijnen niet te beseffen dat ze beter voor hun eigen zouden werken in plaats van alles zomaar weg te geven.

Nr.10
7 januari 2008, 08:44
Geo-politiek gevolg: aandacht voor bio-brandstoffen ...

Nr.10
13 januari 2008, 09:20
Geo-politiek gevolg: Sovereign Wealth Funds ...

brontosaurus
13 januari 2008, 10:59
Het is bijzonder gemakkelijk om bovenstaande dingen te zeggen of anoniem op een forum te schrijven.

Geef eens een paar concrete maatregelen die je zou willen realiseren?
Zou je bvb. richtlijnen opleggen voor het FWO en IWT?
Geef eens wat details.
Werk je voor de overheid?
Door de annonimiteit te bewaren bescherm ik mijn gezin of denk je nu werkelijk dat klokkenluiders een recht krijgen op een menswaardig bestaan.Dat krijgt u nog niet eens.
Voor jullie bewustwording en mijn veiligheid leef ik reizend in een camper.
Trouwens,de meesten onder ons die werken voor een huis en wat eigendom,wat moet ik daar nou mee als ik een ganse planeet tot mijn beschikking heb.

brontosaurus
13 januari 2008, 11:07
DIT IS DE DOESTELLING VAN MIJN LEVEN
http://isil.org/resources/introduction.swf
Welke concrete maatregelen zou u willen realiseren om onze maatschappij leefbaar te maken?Wij willen vrije energie.U ook?

Nr.10
29 april 2008, 08:22
OPEC President’s Oil Price Prediction: $200 a Barrel
Mon Apr 28, 2008 11:57am EDT • Contrarian Profits

Zie: Artikel (http://www.contrarianprofits.com/articles/opec-president-makes-his-own-oil-price-prediction-200-a-barrel/)

Scherven A. Mok
29 april 2008, 19:09
OPEC President’s Oil Price Prediction: $200 a Barrel
Mon Apr 28, 2008 11:57am EDT • Contrarian Profits

Zie: Artikel (http://www.contrarianprofits.com/articles/opec-president-makes-his-own-oil-price-prediction-200-a-barrel/)

in't nederlands nog eens zowat hetzelfdehttp://www.hbvl.be/nieuws/economie/default.asp?art=%7BC5ADDC6C-18E0-4E70-BB84-B94697D3F5B7%7D