PDA

View Full Version : De Edelweiss Piraten


jamás será vencido
23 oktober 2007, 17:02
]http://www.afvn.nl/2005_3/afpag4_8.htm

De Edelweiss Piraten en aanverwante groepen hebben door hun houding en activiteiten bewezen dat niet de gehele Duitse jeugd door de Nazipropaganda was verblind. Het feit dat duizenden jongeren er in zijn geslaagd, ondanks alle vormen van repressie, om buiten het systeem te blijven en zich niet aan te passen aan de nationaal-socialistische heerschappij is een positief hoofdstuk in de duistere geschiedenis van Duitsland in de Tweede Wereldoorlog. En hoofdstuk van verzet en heldenmoed dat veel te lang onbelicht is gebleven."

Dit stuk geschiedenis is lange tijd grote taboe geweest in Duitsland
maar ook elders, blijkbaar mocht niet geweten worden dat er ook veel duitsers waren die zich wel verzette tegen de nazi-ideologie,
maar het is natuurlijk gemakklijker als je kan zeggen dat je wel moest en dat iedereen mee deed...

Een tekst die zeker eens het leze waard is...

jamás será vencido
23 oktober 2007, 17:05
Jeugdverzet in Duitsland tegen Hitler

Abba Kovner
23 oktober 2007, 23:22
Interessant zeg!

Onderstaande is anders ook de moeite waard om te lezen:

Die Swingjugend (http://www.verzet.org/content/view/243/3)

Uit protest tegen de nazi-censuur en het verplichte lidmaatschap voor de jeugd aan de enige en officiële jeugdbeweging van nazi-Duitsland, ontstaan in nazi-Duitsland vele jongerenbewegingen die zich afzetten tegen de nazi-doctrine en de Hitlerjugend. Onder de bekendste jongeren protestverenigingen behoren naast Die Weiße Rose en de Edelweißpiraten de erg flamboyante Hamburgse Swingjugend.

http://www.verzet.org/images/stories/jpg/swing44.jpgIn de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, maakte de jazz- en swingmuziek, die vooral door zwarten werd uitgevonden en beoefend, een enorme opgang in de Verenigde Staten van Amerika. Het duurde niet lang vooraleer deze muziek naar Europa overwaaide en ook in Duitsland -en dan vooral bij de jeugd- furore kende. Tegelijkertijd nam in Duitsland ook het protest tegen deze zgn 'neger-jazz' (Nigger-Jazz) toe.

De Duitsers propageerden dat ze graag met andere landen wilden samenwerken omtrent kunst- en cultuuruitwisseling. "Maar uitgezonderd", zoals het NSDAP-partijblad de Völkische Beobachter in oktober 1935 kapittelde, "dat wat ontaard is en de grondlaag van onze cultuur verstoort, dat zullen wij verwerpen."

Nadat in het oer-conservatieve Duitsland van de jaren dertig, al in 1930 een eerste verbod op de Jazz-muziek van kracht werd, zal enkele maanden na de machtsovername van Adolf Hitleren de NSDAP op 30 januari 1933, deze "Nigger-Jazz' uit alle jeugdherbergen worden verband en op gevaar van vervolging, effectief worden verboden. In 1935 kondigde de directeur van de Duitse nationale omroep via de radio een definitief verbod af op Neger-Jazz (Verbot des Nigger-Jazz).

Toch blijft deze muziek in het geheim verder beluisterd en aanbeden. Eind 1939 ontstaat er in Hamburg een jongerencultuur die zich afzette tegen de Hitlerjugend: de Swingjugend en Swingmusik. Op haar eigen opstandige wijze revolteerde de jeugdige oppositie jegens de nazi-censuur die enkel marsmuziek en liederen zoals het Horst Wessel-lied tolereerden. Zij wilden zich vooral afzetten tegenover de geuniformeerde Hitlerjugend en dat deden ze door hun manier van kleden, hun muzikale voorkeur en hun algemene houding.

Zij kochten en lazen buitenlandse kranten, luisterden naar anglo-amerikaanse muziek en maakten zo hun oppositie duidelijk tegen de volks-racistische voorstelling van het nationaal-socialisme. De Swingjugend kwamen hoofdzakelijk voort uit de beter begoede klassen, van waaruit ze gemakkelijker kontakten met het buitenland konden onderhouden. Maar hun levenstijl en muzikale voorkeuren zouden ook wat later tot op het platteland doordringen en haar volgelingen vinden.

http://www.verzet.org/images/stories/jpg/swing50.jpg

born2bewild
24 oktober 2007, 04:57
amai da's saai.

Metternich
24 oktober 2007, 08:48
Zij wilden zich vooral afzetten tegenover de geuniformeerde Hitlerjugend en dat deden ze door hun manier van kleden, hun muzikale voorkeur en hun algemene houding.

Zij kochten en lazen buitenlandse kranten, luisterden naar anglo-amerikaanse muziek en maakten zo hun oppositie duidelijk tegen de volks-racistische voorstelling van het nationaal-socialisme.Dan was het NSDAP-regime toch niet zo totalitair als gedacht? Aangezien men blijkbaar met een redelijk gemak aan die muziek konden geraken, was de controle toch niet zo enorm.De Swingjugend kwamen hoofdzakelijk voort uit de beter begoede klassen, van waaruit ze gemakkelijker kontakten met het buitenland konden onderhouden.Och nee, rijkeluiskindjes/snobs die zich wat gaan afzetten tegen het establishment om toch maar tegendraads te kunnen doen. Villahippie's avant la lettre.

jamás será vencido
24 oktober 2007, 09:13
Dan was het NSDAP-regime toch niet zo totalitair als gedacht? Aangezien men blijkbaar met een redelijk gemak aan die muziek konden geraken, was de controle toch niet zo enorm.Och nee, rijkeluiskindjes/snobs die zich wat gaan afzetten tegen het establishment om toch maar tegendraads te kunnen doen. Villahippie's avant la lettre.

Ik vind je commentaar heel erg kies als je weet dat vele onder hen zijn geexecuteerd omwille van da klein beetje afzetten tegen het establishment. Als je zinnen zoals dit leest in het artikel:

Ondanks de repressie, de lynchpartijen en de opsluitingen van leden in concentratiekampen en tuchthuizen is de Gestapo er niet in geslaagd om de Edelweiss Piraten en aanverwante groepen te verslaan.

Dan lijkt het me toch wel zeer grof en ongevoelloos deze beweging als een fils a papa groepering af te schilderen. Maar hoe het nsv met anders denkenden om gaat is natuurlijk al langer bekend. Het nsv dult geen andersdenkenden dus eigenlijk had het me niet mogen verbazen dat je hier de kant van (hoe is het in hemelsnaam mogelijk?) van een totalitair nazi regime kiest ten opichte van groepen jongeren die gewoon wat vrijheid wouen.

Abba Kovner
24 oktober 2007, 09:22
Dan was het NSDAP-regime toch niet zo totalitair als gedacht? Aangezien men blijkbaar met een redelijk gemak aan die muziek konden geraken, was de controle toch niet zo enorm.

Het is maar een stukje van het verhaal dat ik hier heb geplaatst. Je hebt niet eens de moeite gedaan om de link te volgen. Vandaar dat ik hem hier nog even plaats, dan kan je het hele verhaal lezen en ook hoe het is afgelopen: Die Swingjugend. Jongerenverzet tegen de nazi's (http://www.verzet.org/content/view/243/35/)

Metternich
24 oktober 2007, 09:34
Ik vind je commentaar heel erg kies als je weet dat vele onder hen zijn geexecuteerd omwille van da klein beetje afzetten tegen het establishment. Als je zinnen zoals dit leest in het artikel:

Ondanks de repressie, de lynchpartijen en de opsluitingen van leden in concentratiekampen en tuchthuizen is de Gestapo er niet in geslaagd om de Edelweiss Piraten en aanverwante groepen te verslaan.

Dan lijkt het me toch wel zeer grof en ongevoelloos deze beweging als een fils a papa groepering af te schilderen.Het waren dan ook fils a papa's. Daarmee keur ik niet de afstraffing goed die erop volgde, maar het is wel een voorbeeld dat het NSDAP-regime niet zo totalitair was als men soms wilt voordoen. Het regime was wel duidelijk totalitair, versta me goed, maar blijkbaar niet in die mate dat ze erin sloegen om de geesten van de mensen volledig te brainwashen.Maar hoe het nsv met anders denkenden om gaat is natuurlijk al langer bekend. Het nsv dult geen andersdenkenden dus eigenlijk had het me niet mogen verbazen dat je hier de kant van (hoe is het in hemelsnaam mogelijk?) van een totalitair nazi regime kiest ten opichte van groepen jongeren die gewoon wat vrijheid wouen.Ik kies hier helemaal de kant niet van het NSDAP-regime. Ik merk gewoon op dat het een hoop fils-a-papakes waren die zich wat alternatief moesten gaan gedragen.

jamás será vencido
24 oktober 2007, 10:49
Die groepen organiseerden trektochten en dat werd al als illegaal beschouwt binnen het nsdap-regime... als dat geen toppunt van totalitarisme is? Zij organiseerden trektochten net zoals de hitlerjugend maar gewoon niet binnen de hitlerjugend, mijn inziens dus helemaal niet zo alternatief. Is vrij willen zijn alternatief?

Het is trouwens ook niet omdat sommige oost-berlijners westerse goederen binnen gesmokkelt kregen dat het ussr-regime daar niet zo totalitair was als voorgesteld? Of wel?

Abba Kovner
24 oktober 2007, 11:07
Die groepen organiseerden trektochten en dat werd al als illegaal beschouwt binnen het nsdap-regime... als dat geen toppunt van totalitarisme is? Zij organiseerden trektochten net zoals de hitlerjugend maar gewoon niet binnen de hitlerjugend, mijn inziens dus helemaal niet zo alternatief. Is vrij willen zijn alternatief?

Het is trouwens ook niet omdat sommige oost-berlijners westerse goederen binnen gesmokkelt kregen dat het ussr-regime daar niet zo totalitair was als voorgesteld? Of wel?

Ik heb er zelfs een DVD-film van in huis met ondermeer Jan Decleir in de hoofdrol:

http://www.moviemeter.nl/images/covers/33000/33467.jpg

Oorlog / Drama
111 minuten

geregisseerd door Niko von Glasow (http://www.moviemeter.nl/director/16736)
met Ivan Stebunov, Bela B. Felsenheimer en Jochen Nickel

Köln-Ehrenfeld, vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog. De stad ligt in puin, maar een groepje jongeren blijft niet bij de pakken neerzitten. Als 'Edelweisspiraten' willen ze hun bestaan zin geven en proberen ze hun oude elan en levensvreudge weer terug te vinden. En ze dromen natuurlijk allemaal van één ding: vrede.

Johan217
24 oktober 2007, 14:13
jegens de nazi-censuur die enkel marsmuziek en liederen zoals het Horst Wessel-lied tolereerden.
Dat is wat te kort door de bocht: de censuur liet ook wel andere genres toe, zij het misschien met tegenzin. Ze konden ook moeilijk anders, want sommige artiesten waren gewoon te populair, en deze verbieden zou veel te moeilijk gelegen hebben bij de bevolking. Bekendste voorbeeld: het liedje Lili Marlene en acteur/zanger Hans Albers (http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Albers).

Daartegenover staat ook dat het propagandaministerie zelf swingmuziek liet componeren (uiteraard met aangepaste tekst): http://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_and_his_Orchestra

De gemiddelde Duitser, en de gemiddelde frontsoldaat, vond al die marsmuziek trouwens ook maar niks en luisterde liever naar niet-politieke schlagers. Amerikaanse muziek was heel populair bij de troepen, en de legerleiding moest dit dan ook oogluikend toestaan om het moreel te bewaren.

Abba Kovner
24 oktober 2007, 16:06
Dat is wat te kort door de bocht: de censuur liet ook wel andere genres toe, zij het misschien met tegenzin. Ze konden ook moeilijk anders, want sommige artiesten waren gewoon te populair, en deze verbieden zou veel te moeilijk gelegen hebben bij de bevolking. Bekendste voorbeeld: het liedje Lili Marlene en acteur/zanger Hans Albers (http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Albers) (http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Albers%29).

Daartegenover staat ook dat het propagandaministerie zelf swingmuziek liet componeren (uiteraard met aangepaste tekst): http://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_and_his_Orchestra

De gemiddelde Duitser, en de gemiddelde frontsoldaat, vond al die marsmuziek trouwens ook maar niks en luisterde liever naar niet-politieke schlagers. Amerikaanse muziek was heel populair bij de troepen, en de legerleiding moest dit dan ook oogluikend toestaan om het moreel te bewaren.

Je probeert het nu wel allemaal te minimaliseren, maar als ik het kort samenvat: Entarte Musik (ontaarde of gedegenereerde muziek) was wel omschreven door het nationaal-socialisme maar werd op het terrein niet altijd afgedwongen. Ah ja, er bestaan ook echte verhalen van Joden die zijn kunnen ontkomen, dankzij de hulp van SS'rs. Ik kan aannemen dat dus ook jazzmuzikanten e.a. hier en daar de dans ontsnapten.

http://dikigoros.t35.com/bio/entartetemusik.jpg

Johan217
25 oktober 2007, 10:37
Je probeert het nu wel allemaal te minimaliseren, maar als ik het kort samenvat:
Ik tracht helemaal niks te minimaliseren. Ik wou er alleen op wijzen dat het regime in de praktijk dingen door de vingers moest zien, hetzij uit noodzaak, hetzij voor hun "public relations". In feite bedoelde ik dus net wat jij zei :)

Een tijdje geleden was er een reeks documentaires over humor in het derde rijk en in de landen achter het ijzeren gordijn. Daar zag je net hetzelfde: het regime tracht kost wat kost bepaalde zaken te verbieden en andere op te dringen. Men ging daar zeer ver in: als je pech had en betrapt werd kon je voor een "misplaatste grap" de gevangenis in of zelfs "verdwijnen". Toch is men er nooit in geslaagd om de humoristische kritiek op het regime uit te roeien bij de gemiddelde burger, en was men genoodzaakt om bepaalde dingen toe te laten. De draai die men eraan gaf was dan: "zie je wel dat vrije meningsuiting hier mogelijk is, we sponsoren het zelfs"...

forumspook
18 november 2007, 00:26
Die groepen organiseerden trektochten en dat werd al als illegaal beschouwt binnen het nsdap-regime... als dat geen toppunt van totalitarisme is? Zij organiseerden trektochten net zoals de hitlerjugend maar gewoon niet binnen de hitlerjugend, mijn inziens dus helemaal niet zo alternatief. Is vrij willen zijn alternatief?

Het is trouwens ook niet omdat sommige oost-berlijners westerse goederen binnen gesmokkelt kregen dat het ussr-regime daar niet zo totalitair was als voorgesteld? Of wel?
wat? Stalin was toch een toffe kerel?

jamás será vencido
18 november 2007, 15:28
[/b]
wat? Stalin was toch een toffe kerel?

Jij mag dat vinden,
ik vind het een massamoordenaar.
Maar ja, dat jij op totalitaire gedachten kikt weten we al langer ;-)

Derk de Tweede
18 november 2007, 19:01
Dat is wat te kort door de bocht: de censuur liet ook wel andere genres toe, zij het misschien met tegenzin. Ze konden ook moeilijk anders, want sommige artiesten waren gewoon te populair, en deze verbieden zou veel te moeilijk gelegen hebben bij de bevolking. Bekendste voorbeeld: het liedje Lili Marlene en acteur/zanger Hans Albers (http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Albers).

Daartegenover staat ook dat het propagandaministerie zelf swingmuziek liet componeren (uiteraard met aangepaste tekst): http://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_and_his_Orchestra

De gemiddelde Duitser, en de gemiddelde frontsoldaat, vond al die marsmuziek trouwens ook maar niks en luisterde liever naar niet-politieke schlagers. Amerikaanse muziek was heel populair bij de troepen, en de legerleiding moest dit dan ook oogluikend toestaan om het moreel te bewaren.
Destijds was swing erg in. Hoewel de Duitsers deze negermuziek wettelijk hadden verboden probeerden veel artiesten die wet te omzeilen.
Johhny and Jones strierven echter in het concentratiekamp.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Johnny_&_Jones

Vuyschthaemert
19 november 2007, 09:28
Een nostalgisch plaatje::cheer:

lombas
19 november 2007, 10:04
De Witte Roos wel niet vergeten.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cf/WhiteRose.jpg