PDA

View Full Version : linux


Ambiorix
31 oktober 2007, 16:51
beste mensen, (weeral) een computervraag.

Ik wil namelijk eens aan de slag met Linux;
probleem1: ik ken er niet (zoveel) van af
probleem2: ik heb nu windows en software en bestanden enzo op mijn pc staan die ik niet wil verwijderen en wil blijven gebruiken.
probleem3: ik heb maar éen harde schijf (met daarop maar éen "partitie").

Kan iemand met kennis van zaken eens uitleggen hoe ik de zaak het best aanpak? Welke linuxversie is het best voor mij? waar kan ik dat krijgen? hoe krijg ik het boeltje zonder al te veel kopzorgen op mijn computer? Kan ik de twee besturingssystemen combineren, en zoja is dat dan via een menu bij het opstarten, of kan ik ze ook simultaan gebruiken?

alvast hartelijk bedankt!

Flippend Rund
31 oktober 2007, 16:55
Ubuntu, best op een tweede harde schijf. Na installatie krijg je automatisch een menuutje bij het opstarten van je pc.

Ambiorix
31 oktober 2007, 16:58
Ubuntu, best op een tweede harde schijf. Na installatie krijg je automatisch een menuutje bij het opstarten van je pc.
heb momenteel spijtig genoeg geen centen voor een tweede harde schijf:oops:

parcifal
31 oktober 2007, 17:05
heb momenteel spijtig genoeg geen centen voor een tweede harde schijf:oops:

Knoppix (http://www.knoppix.org/)downloaden, op een schijfje branden en pc rebooten met die cd in de cdlezer.

Tada, you're working with Linux. :-D
Knoppix is zeer goed hoor, uiteraard gratis en je kan al eens ervaren hoe dingen marcheren in Linux.

Ambiorix
31 oktober 2007, 17:11
Knoppix (http://www.knoppix.org/)downloaden, op een schijfje branden en pc rebooten met die cd in de cdlezer.

Tada, you're working with Linux. :-D
Knoppix is zeer goed hoor, uiteraard gratis en je kan al eens ervaren hoe dingen marcheren in Linux.
bedoel je dan dat ik het opstart vanop de cd, maar eigelijk niks installeer?
Is idd wel handig, maarja kheb liever dat ik mijn cd-stations vrij heb..;-)
Dus ik zoek eigelijk een eenvoudige manier om een partitieke aan te maken (van pakweg 10 Gig ofzo) en daarop linux te installeren.

parcifal
31 oktober 2007, 18:04
bedoel je dan dat ik het opstart vanop de cd, maar eigelijk niks installeer?
Is idd wel handig, maarja kheb liever dat ik mijn cd-stations vrij heb..;-)
Dus ik zoek eigelijk een eenvoudige manier om een partitieke aan te maken (van pakweg 10 Gig ofzo) en daarop linux te installeren.

Inderdaad, je installeert niets met knoppix, maar 1 cd-station zal inderdaad gebruikt worden...

Om 1 partitie bij te maken op een schijf die gebruikt wordt.
Je kan proberen via Partition Magic (80 Euro kost dat grapje) maar het is niet evident.
Beste manier is zeker en vast terug vanaf nul beginnen : herformateren en herpartitioneren van je schijf en dan je operating system(s) installeren.

Daar ben je wel effe zoet mee. :|

Lincoln
31 oktober 2007, 21:32
heb momenteel spijtig genoeg geen centen voor een tweede harde schijf:oops:Slax op een cd branden en kees is klaar ! reboot en hop... :-D aan de slag.

Lincoln
31 oktober 2007, 21:33
PS: met slax heb je geen partitie nodig, enkel de soft op cd branden is genoeg !

Lincoln
31 oktober 2007, 21:36
http://www.slax.org/?lang=nl

netslet
31 oktober 2007, 21:48
Om 1 partitie bij te maken op een schijf die gebruikt wordt.
Je kan proberen via Partition Magic (80 Euro kost dat grapje) maar het is niet evident.

GParted (http://gparted.sourceforge.net/) is een vrij degelijk (gratis) open source alternatief voor Partition Magic.

Het makkelijkste is misschien om gewoon de LiveCD te branden en daarvan op te starten.

Visjnu
31 oktober 2007, 22:07
De Ubuntu installatie CD kan je volgens mij ook gewoon als LiveCD gebruiken. Dat is misschien handig voor als je Linux eerst wil uitproberen zonder iets te installeren (=LiveCD) om daarna zonder ongemakken en zonder extra downloads over te schakelen naar een echte installatie?

Ambiorix
2 november 2007, 11:49
ok beste mensen, kheb eens wat Ubuntu ISO'kes gedownload, gebrand en geprobeerd. Altijd hetzelfde probleem:

Als ik in het startscherm van ubuntu zit dan krijg ik (bij alles wat ik doe, bijvoorbeeld installatie starten, Cd check uitvoeren, etc) volgende foutboodschap:

Isolinux: Disk error 10, AX = 4200, drive EF

I/O error
Error reading boot CD

Aan wat ligt dat? ik heb nooit problemen gehad met mijn CDrom schrijver (waarmee ik al dikwijls goei cd's mee heb gebrand) dus die cd is niet beschadigd denk ik.
Er is iets aan mijn hardware dat em niet graag heeft, zo lijkt het. Mss mijn SATA harde schijf, en heeft dat iets te maken met het verschil IDE - SATA?

pff, graag wat hulp van een expert!
thanks!

illwill
2 november 2007, 12:20
ok beste mensen, kheb eens wat Ubuntu ISO'kes gedownload, gebrand en geprobeerd. Altijd hetzelfde probleem:

Als ik in het startscherm van ubuntu zit dan krijg ik (bij alles wat ik doe, bijvoorbeeld installatie starten, Cd check uitvoeren, etc) volgende foutboodschap:

Isolinux: Disk error 10, AX = 4200, drive EF

I/O error
Error reading boot CD

Aan wat ligt dat? ik heb nooit problemen gehad met mijn CDrom schrijver (waarmee ik al dikwijls goei cd's mee heb gebrand) dus die cd is niet beschadigd denk ik.
Er is iets aan mijn hardware dat em niet graag heeft, zo lijkt het. Mss mijn SATA harde schijf, en heeft dat iets te maken met het verschil IDE - SATA?

pff, graag wat hulp van een expert!
thanks!

1 tip, gebruik gewoon windows, je moet al heel wat van pc`s kennen voor je even goed met alles wat je deed in windows in linux te kunnen werken. Het heeft geen enkel nut voor een particulier gebruiker om over te stappen naar linux.
Windows xp werkt goed, alles wat je koopt draaite erop, alle documenten die je hebt werken nog...

neetro
2 november 2007, 12:22
1 tip, gebruik gewoon windows, je moet al heel wat van pc`s kennen voor je even goed met alles wat je deed in windows in linux te kunnen werken. Het heeft geen enkel nut voor een particulier gebruiker om over te stappen naar linux.
Windows xp werkt goed, alles wat je koopt draaite erop, alle documenten die je hebt werken nog...

Zet op een servertje achter je een debian text versie of freeBSD kan je lekker beginnen prutsen zoals het hoort zonder die windows-fakende layout en kan je de echte kracht van unix verkennen.

A great mind once said: "Unix for development, Mac for graphics, Windows for Society"

illwill
2 november 2007, 12:26
Zet op een servertje achter je een debian text versie of freeBSD kan je lekker beginnen prutsen zoals het hoort zonder die windows-fakende layout en kan je de echte kracht van unix verkennen.

A great mind once said: "Unix for development, Mac for graphics, Windows for Society"

Zoals ik al zei, als particulier heb je dat niet nodig, windows werkt hiervoor prima.

Trouwens, de modale pc gebruiker snapt al niet wat je bedoelt met "Zet op een servertje achter je een debian text versie of freeBSD" :lol:

neetro
2 november 2007, 12:29
Zoals ik al zei, als particulier heb je dat niet nodig, windows werkt hiervoor prima.

Trouwens, de modale pc gebruiker snapt al niet wat je bedoelt met "Zet op een servertje achter je een debian text versie of freeBSD" :lol:

juist en daarom is het mss beter dat de modale persoon met windows zou blijven werken

alhoewel: telkens een nieuwe ubuntu versie uitkomt organiseert indymedia een ubuntu install party meer informatie: www.indymedia.be (ik vrees wel dat er net een nieuwe versie uitgekomen is en die party is dan ook al voorbij)

Maar zo'n ubuntu install party kan de oplossing zijn :)

DebianFox
2 november 2007, 12:33
beste mensen, (weeral) een computervraag.

Ik wil namelijk eens aan de slag met Linux;
probleem1: ik ken er niet (zoveel) van af
probleem2: ik heb nu windows en software en bestanden enzo op mijn pc staan die ik niet wil verwijderen en wil blijven gebruiken.
probleem3: ik heb maar éen harde schijf (met daarop maar éen "partitie").

Kan iemand met kennis van zaken eens uitleggen hoe ik de zaak het best aanpak? Welke linuxversie is het best voor mij? waar kan ik dat krijgen? hoe krijg ik het boeltje zonder al te veel kopzorgen op mijn computer? Kan ik de twee besturingssystemen combineren, en zoja is dat dan via een menu bij het opstarten, of kan ik ze ook simultaan gebruiken?

alvast hartelijk bedankt!

Gewoon partities maken voor Linux, en GRUB (bootloader) in uw MBR steken, dan kunt ge bij het opstarten kiezen welk besturingsssyteem. Ik zou beginnen met Ubuntu. Ik heb die zelf ook lang gedraaid, alhoewel ik nu Arch Linux draai.

https://help.ubuntu.com/community/?action=fullsearch&context=180&value=dual+boot&titlesearch=Titles

Wat uitleg over GRUB, MBR en dual boot howto's (dus zowel Windows als Linux op één harde schijf)

Op www.ubuntuguide.org staat er ook waardevolle informatie.

En het grootste Nederlandstalig ubuntu forum is http://forum.ubuntu-nl.org/

Visjnu
2 november 2007, 12:38
ok beste mensen, kheb eens wat Ubuntu ISO'kes gedownload, gebrand en geprobeerd. Altijd hetzelfde probleem:

Als ik in het startscherm van ubuntu zit dan krijg ik (bij alles wat ik doe, bijvoorbeeld installatie starten, Cd check uitvoeren, etc) volgende foutboodschap:

Isolinux: Disk error 10, AX = 4200, drive EF

I/O error
Error reading boot CD

Aan wat ligt dat? ik heb nooit problemen gehad met mijn CDrom schrijver (waarmee ik al dikwijls goei cd's mee heb gebrand) dus die cd is niet beschadigd denk ik.
Er is iets aan mijn hardware dat em niet graag heeft, zo lijkt het. Mss mijn SATA harde schijf, en heeft dat iets te maken met het verschil IDE - SATA?

pff, graag wat hulp van een expert!
thanks!

Heb je de mogelijkheid die CD uit te testen op een andere pc?

Skoebidoe
2 november 2007, 12:50
Beste,

De reden waarom jouw CD's het niet doen, zou wel eens de brandsnelheid kunnen zijn. Als je de ISO-CD aanmaakt, brandt hem dan aan een zo laag mogelijke snelheid! Je kan ook gratis CD's aanvragen als je op de website van Ubuntu gaat.
Ik draai beide systemen op mijn PC (zowel Win XP als Linux). Je hebt daar zeker geen tweede harde schijf voor nodig. Je hoeft de schijf enkel te herindelen. Dit kan je doen tijdens de installatie van Linux.
Qua distro is Ubuntu is echt een aanrader! Waarom? Omdat er een nederlandstalig forum (http://forum.ubuntu-nl.org/) is waar heel wat gebruikers actief op zijn. Bij problemen zijn die mensen steeds bereid jou te helpen.
Nog enkele tips vooraleer je het systeem installeert:
1. Maak een backup van al je belangrijke data
2. Indien je iemand kent die jou kan helpen bij de installatie van het systeem is het altijd beter om het samen met die persoon te doen
3. Neem de nodige tijd om het systeem te installeren. Het laat zich niet zomaar eventjes in 5 minuten installeren.

Eén van de grote voordelen van Linux is dat er bijna geen virussen zijn.
Er is ook een massa legale software te vinden op het net voor Linux.
Succes ermee! :-)

parcifal
2 november 2007, 12:50
@Ambiorix,

weet je wel hoe je een iso-cd moet branden?

parcifal
2 november 2007, 12:55
Ik draai beide systemen op mijn PC (zowel Win XP als Linux). Je hebt daar zeker geen tweede harde schijf voor nodig. Je hoeft de schijf enkel te herindelen. Dit kan je doen tijdens de installatie van Linux.


Dat is niet evident.
Een schijf die in gebruikt wordt door Windows heeft data-blocks verspreid over de gehele schijf.
Om te herpartitioneren dien je al die data-blocks te verzetten, dat is net wat partition Magic of Gparted (thnx Netslet!) doet.

Als je de linux-installatie je schijf laat herindelen zal je Windows OS zo goed als zeker naar de vaantjes zijn.

Skoebidoe
2 november 2007, 12:55
Beste Ambiorix,

Nog vergeten te vermelden dat er op http://www.ubuntu-nl.org/ trouwens een heel erg goede handleiding voor de installatie zit! Zeker eerst eens doornemen vooraleer je aan de slag gaat.:-D

StevenNr1
2 november 2007, 12:55
staat gparted ook op die livecd's?

Skoebidoe
2 november 2007, 12:56
Vandaar dat ik hem ook aanraadde het samen met iemand te doen die er wel verstand van heeft. Dat je systeem sowieso naar de vaantjes is, is onzin.

parcifal
2 november 2007, 13:29
Past de Ubuntu installatie dan de Master File Table van NTFS-schijven aan?
Wow, straffe kost! 8O

Daimanta
2 november 2007, 13:30
staat gparted ook op die livecd's?

Weet ik zo niet, maar er is wel een aparted gparted cd. Ik ben trouwens ook niet zo'n fan van herpartitioneren, er is naar mijns inziens veel te veel dat fout kan gaan. Toch blij met mn Ubuntu/XP bak!

illwill
2 november 2007, 14:26
juist en daarom is het mss beter dat de modale persoon met windows zou blijven werken

alhoewel: telkens een nieuwe ubuntu versie uitkomt organiseert indymedia een ubuntu install party meer informatie: www.indymedia.be (http://www.indymedia.be) (ik vrees wel dat er net een nieuwe versie uitgekomen is en die party is dan ook al voorbij)

Maar zo'n ubuntu install party kan de oplossing zijn :)

Linux zal pas echt aanslaan wanneer het gewoon installeren is zoals windows en waarbij alle spelletjes, software en bestanden die onder windows werkten ook gewoon werken zonder serieuze ingrepen die niet iedereen zomaar kan.

Ambiorix
2 november 2007, 14:38
dag mensen,

ondertussen weer efkes verder geraakt. Het lag blijkbaar aan de versie, ik heb eerst de 6.06.1 gebruikt, die faalde dus. Dan de 7.10 en die werkte! Het was een live-cd maar ge kon die ook installeren, wat ik dus op mijn tweede harde schijf heb gedaan. (ik heb viavia een oude schijf van een kleine 10gig gekregen, oud want klein en maar 5400rpm maar dat kan geen bezwaar zijn dacht ik)

(dus ja ik kan een ISO bestand branden:-))

Wel een probleem: ik heb een resolutie van 800x600 maximum. Dus ik kan dit niet hoger zetten.
Tweede probleem: ik wil een programma installeren (bijvoorbeeld AMSN, een linux compatibel messenger programma) en dat is een bestand met extensie .package : als ik dat wil openen start hij blijkbaar het programma "gedit" op, blijkbaar een tekst programma, en krijg ik de foutmelding dat het fout gecodeerd is (iets met de indeling ofzo).

Ik moet er echter bijvertellen dat ik een AMD64 computer heb en dus de 64bits versie van Ubuntu 7.10 heb geinstalleerd. Zou dit verholpen kunnen worden door de 32bits te installeren (wat normaal gezien toch moet lukken)? kan het zijn dat de probleemkes daaraan te wijten zijn?

en @illwill: ik doe dit omdat ik met linux wil léren omgaan. Ik wil het kennen tegen dat ik windows niet meer zomaar kan kopieren wegens de steeds verdergaande beveiligingen en privacy-schendingen van Microsoft (en natuurlijk de grondoorzaak waarom ik het niet koop: de ongelooflijk dure aangelegenheid om telkens een softwarepakket van Microsoft te kopen en dit altijd te "upgraden").

Daimanta
2 november 2007, 14:46
dag mensen,

ondertussen weer efkes verder geraakt. Het lag blijkbaar aan de versie, ik heb eerst de 6.06.1 gebruikt, die faalde dus. Dan de 7.10 en die werkte! Het was een live-cd maar ge kon die ook installeren, wat ik dus op mijn tweede harde schijf heb gedaan.

(dus ja ik kan een ISO bestand branden:-))

Wel een probleem: ik heb een resolutie van 800x600 maximum. Dus ik kan dit niet hoger zetten.
Tweede probleem: ik wil een programma installeren (bijvoorbeeld AMSN, een linux compatibel messenger programma) en dat is een bestand met extensie .package : als ik dat wil openen start hij blijkbaar het programma "gedit" op, blijkbaar een tekst programma, en krijg ik de foutmelding dat het fout gecodeerd is (iets met de indeling ofzo).

Ik moet er echter bijvertellen dat ik een AMD64 computer heb en dus de 64bits versie van Ubuntu 7.10 heb geinstalleerd. Zou dit verholpen kunnen worden door de 32bits te installeren (wat normaal gezien toch moet lukken)? kan het zijn dat de probleemkes daaraan te wijten zijn?

en @illwill: ik doe dit omdat ik met linux wil léren omgaan. Ik wil het kennen tegen dat ik windows niet meer zomaar kan kopieren wegens de steeds verdergaande beveiligingen en privacy-schendingen van Microsoft (en natuurlijk de grondoorzaak waarom ik het niet koop: de ongelooflijk dure aangelegenheid om telkens een softwarepakket van Microsoft te kopen en dit altijd te "upgraden").

Grote aanrader, blijf bij 32-bit! 64-bit is altijd gerommel mee en er is nog steeds heel veel software die eenvoudigweg niet onder 64-bit wordt gereleased. Het resolutieprobleem is denk ik wel op tre lossen. Hopelijk kan je beantwoorden wat voor grafische kaart je hebt?

Ambiorix
2 november 2007, 14:47
Beste,

De reden waarom jouw CD's het niet doen, zou wel eens de brandsnelheid kunnen zijn. Als je de ISO-CD aanmaakt, brandt hem dan aan een zo laag mogelijke snelheid!
yep, vanaf de tweede cd brand ik op 8x (minder gaat niet bij mij), maar volgens mij lag het probleem eerder aan de versie van ubuntu.:-)

Ambiorix
2 november 2007, 14:49
Grote aanrader, blijf bij 32-bit! 64-bit is altijd gerommel mee en er is nog steeds heel veel software die eenvoudigweg niet onder 64-bit wordt gereleased. Het resolutieprobleem is denk ik wel op tre lossen. Hopelijk kan je beantwoorden wat voor grafische kaart je hebt?
wel, mijn videokaart zit ingebouwd in mijn moederbord (:oops:), het is een NVIDIA Geforce 6100, allesins: dat zegt mijn apparaatbeheer in windows toch.
Kheb nog wel een vrij PCI-E slot maar momenteel geen geld voor kaartje:-)

ZERO
2 november 2007, 14:53
Tweede probleem: ik wil een programma installeren (bijvoorbeeld AMSN, een linux compatibel messenger programma) en dat is een bestand met extensie .package : als ik dat wil openen start hij blijkbaar het programma "gedit" op, blijkbaar een tekst programma, en krijg ik de foutmelding dat het fout gecodeerd is (iets met de indeling ofzo).

Programma's downloaden via hun site en ze vervolgens á la *.exe is een Windows-manier van werken(die alleen nodig is, wanneer je distributie het programma zelf niet aanbiedt via zijn repo's).

Je moet dus een terminal openen en 'sudo aptitude install amsn' intypen.(kan zijn dat je je /etc/apt/sources.list eerst moet aanpassen met universe/multiverse of hoe ze dat bij Ubuntu ook mogen noemen).

Je kan dit ook Grafisch doen met bv. Synaptic

Ik moet er echter bijvertellen dat ik een AMD64 computer heb en dus de 64bits versie van Ubuntu 7.10 heb geinstalleerd. Zou dit verholpen kunnen worden door de 32bits te installeren (wat normaal gezien toch moet lukken)? kan het zijn dat de probleemkes daaraan te wijten zijn?

De 32-bits versie op een 64bit installeren is geen probleem en aan te raden als je bv. Flash, Wine en een paar andere software pakketten wil gebruiken.

Ambiorix
2 november 2007, 14:56
Je moet dus een terminal openen en 'sudo aptitude install amsn' intypen.(kan zijn dat je je /etc/apt/sources.list eerst moet aanpassen met universe/multiverse of hoe ze dat bij Ubuntu ook mogen noemen).

Je kan dit ook Grafisch doen met bv. Synaptic

ah lekker:-)
Zo'n dingen wil ik dus leren. Kzal es zien of er op internet geen handleidingen te vinden zijn, dat zal wel moeten.

@diamanta: zeker van dat het echt af te raden is? ik moet dan wel formatteren en den 32bits installeren.. dusja:?

hermanvk
2 november 2007, 15:11
Knoppix (http://www.knoppix.org/)downloaden, op een schijfje branden en pc rebooten met die cd in de cdlezer.

Tada, you're working with Linux. :-D
Knoppix is zeer goed hoor, uiteraard gratis en je kan al eens ervaren hoe dingen marcheren in Linux.
Dat denk is, is zowat de beste raad, die je kan opvolgen.

Maar ook ubuntu, kubuntu en wie nog, heeft 'live' cd's en/of dvd's.

Dus even opzoeken en ga gerust aan de gang.
Wel opletten, dat -als je je winblows schijf 'mount' => beschikbaar maken aan Linux, je daadwerkelijk op die schijf werkt. Dus bestanden wissen en/of aanpassen en/of creeren is in 'real live'.

Succes!

BTW: als je niet echt verlegen zit om spelletjes en top of the bill nieuwe software en hardware, heb je aan Linux een veel beter OS.
Hangt nooit volledig. Individuele software kan wel even voor onrust zaaien, maar je blijft controle over je computer houden en gooit ahw de slechte software eraf, zonder je hele systeem te moeten heropstarten.
Het commande -heel beschrijvend- is 'kill' ;-)

illwill
2 november 2007, 15:11
dag mensen,

ondertussen weer efkes verder geraakt. Het lag blijkbaar aan de versie, ik heb eerst de 6.06.1 gebruikt, die faalde dus. Dan de 7.10 en die werkte! Het was een live-cd maar ge kon die ook installeren, wat ik dus op mijn tweede harde schijf heb gedaan. (ik heb viavia een oude schijf van een kleine 10gig gekregen, oud want klein en maar 5400rpm maar dat kan geen bezwaar zijn dacht ik)

(dus ja ik kan een ISO bestand branden:-))

Wel een probleem: ik heb een resolutie van 800x600 maximum. Dus ik kan dit niet hoger zetten.
Tweede probleem: ik wil een programma installeren (bijvoorbeeld AMSN, een linux compatibel messenger programma) en dat is een bestand met extensie .package : als ik dat wil openen start hij blijkbaar het programma "gedit" op, blijkbaar een tekst programma, en krijg ik de foutmelding dat het fout gecodeerd is (iets met de indeling ofzo).

Ik moet er echter bijvertellen dat ik een AMD64 computer heb en dus de 64bits versie van Ubuntu 7.10 heb geinstalleerd. Zou dit verholpen kunnen worden door de 32bits te installeren (wat normaal gezien toch moet lukken)? kan het zijn dat de probleemkes daaraan te wijten zijn?

en @illwill: ik doe dit omdat ik met linux wil léren omgaan. Ik wil het kennen tegen dat ik windows niet meer zomaar kan kopieren wegens de steeds verdergaande beveiligingen en privacy-schendingen van Microsoft (en natuurlijk de grondoorzaak waarom ik het niet koop: de ongelooflijk dure aangelegenheid om telkens een softwarepakket van Microsoft te kopen en dit altijd te "upgraden").

Snap ik, alleen ivm het copieren, er zullen altijd mensen zijn die het gekraakt krijgen.
Let trouwens op, vanaf dat linux echt compatibel is zal het niet lang duren voor het geld gaat kosten. Niets blijft voor niets.

Voodoo Child
2 november 2007, 15:14
beste mensen, (weeral) een computervraag.

Ik wil namelijk eens aan de slag met Linux;
probleem1: ik ken er niet (zoveel) van af
probleem2: ik heb nu windows en software en bestanden enzo op mijn pc staan die ik niet wil verwijderen en wil blijven gebruiken.
probleem3: ik heb maar éen harde schijf (met daarop maar éen "partitie").

Kan iemand met kennis van zaken eens uitleggen hoe ik de zaak het best aanpak? Welke linuxversie is het best voor mij? waar kan ik dat krijgen? hoe krijg ik het boeltje zonder al te veel kopzorgen op mijn computer? Kan ik de twee besturingssystemen combineren, en zoja is dat dan via een menu bij het opstarten, of kan ik ze ook simultaan gebruiken?

alvast hartelijk bedankt!
Als je gewoon eventjes wil kijken hoe linux eruit ziet en de mogelijkheden ervan wil verkennen, gebruik dan knoppix. Dat is een linux versie die opgestart wordt van CD/DVD-ROM en geen bestand hoeft te schrijven op je harde schijf. Gewoon een bootable cd'tje branden in je drive steken en je pc opnieuw opstarten.
Zowiezo is knoppix iets handig om te hebben tussen je pc tools, als je windows crasht kan je met knoppix meestal al je bestanden redden :)

hermanvk
2 november 2007, 15:16
Inderdaad, je installeert niets met knoppix, maar 1 cd-station zal inderdaad gebruikt worden...

Om 1 partitie bij te maken op een schijf die gebruikt wordt.
Je kan proberen via Partition Magic (80 Euro kost dat grapje) maar het is niet evident.
Beste manier is zeker en vast terug vanaf nul beginnen : herformateren en herpartitioneren van je schijf en dan je operating system(s) installeren.

Daar ben je wel effe zoet mee. :|
De meeste linux distributies komen met software om een live partities te bewerken... fips of zoiets.
Heb er geen ervaring mee.

Meestal gooide ik winblows eraf en startte ik met een ahw maagdelijke schijf.

Je hebt ook de mogelijkheid om BEIDE op je computer te laten draaien.
Zij het wel niet samen.
maw: je creeert wat plaats op je schijf voor linux en dan installeer je boot loader (lilo of grub - of zoiets -ben de juiste naam kwijt), waarbij je ook je default systeem kan aangeven, met of zonder een tijdsinterval.

maw. je start je PC en dan krijg je een simpel menuutje met de keuze welke van de 2,3 of meer OS je wil opstarten.

BTW: installeer linux Ná winblows, want winblows overschrijft de boot sector van je schijf.

BTW2: je mag mij altijd een pm'tje sturen voor meer info. Ik zal graag helpen, voor zover mijn kennis toelaat. Hou enkel rekening met een tijdsverschil van 8 uur.

Tussen haakjes: Debian laat je toe om te installeren over het internet. Al wat je nodig hebt is een opstart floppy of cd!!

ZERO
2 november 2007, 15:19
Let trouwens op, vanaf dat linux echt compatibel is zal het niet lang duren voor het geld gaat kosten. Niets blijft voor niets.
Al eens gehoor da van de GPL?
Er zijn trouwens betaalde Linuxen bv. RedHat en die kunnen bitter weinig doen tegen de gratis "kopieën" die de merknaam verwijderen(CentOS, WhiteBox,...).

Overigens heeft compabiliteit er bitter weinig mee te maken.
De doorsnee gebruiker die met Windows werkt, heeft geen flauw benul hoe je Windows installeert(hij krijgt het immers meegeïnstalleert bij zijn PC).
En door het lage gebruikersaantal is er bitter weinig commerciële software beschikbaar.
Maar de commerciële software die er wel is (bv. Opera) werkt toch redelijk perfect.
Bovendien heeft de doorsnee thuisgebruiker quasi geen commerciele software nodig.
Met met OpenOffice, FireFox, Abiword, mplayer,.. heeft al wat hij moet hebben.
Alleen voor diegenen die graag spelletjes spelen is Windows beter geschikt wegens het veel grotere aanbod.

hermanvk
2 november 2007, 15:20
"Zet op een servertje achter je een debian text versie of freeBSD" :lol:
Ik ben geen modale pc gebruiker en ken het verschil tussen debian, linux en freeBSD, maar wat je hier neerschrijft is je reinste onzin.

Nu maak je jezelf belachelijk voor de gnostici (zij die weten en kennen) door dergelijke onzin uit te kramen :roll:

'illwill'... moet ik onthouden

hermanvk
2 november 2007, 15:24
juist en daarom is het mss beter dat de modale persoon met windows zou blijven werken

Dat is een variante op het thema van vroeger:
'Hou het volk dom en heers'. Net wat onze vriend van MicroShit doet en wij maar betalen voor steeds onbetrouwbare software....

Wat is er fout aan om iets bij te leren?
Trouwens de laatste distributies van Linux zijn heel wat makkelijker te installeren.
Waarom geen PC kopen met één van de versies pre-installed?

Ik daag de modale persoon uit om winblows op een computer te installeren? Wedden dat dat ook niet zo makkelijk is..., maar winblows komt dus pre-installed... dus geen zorgen.

hermanvk
2 november 2007, 15:33
Snap ik, alleen ivm het copieren, er zullen altijd mensen zijn die het gekraakt krijgen.
Let trouwens op, vanaf dat linux echt compatibel is zal het niet lang duren voor het geld gaat kosten. Niets blijft voor niets.
Maar de software is open, ttz. de source is beschikbaar en moet beschikbaar blijven, dus je kan altijd zelf verder werken aan het systeem.

Bijkomend voordeel voor de iets meer gevorderde linux gebruiker, is dat je je kernel (de basis van OS in casu linux zeg maar) kunt hercompileren en 'op maat maken' van je eigenste hardware, waardoor die nog beter en dus ook sneller zal draaien. Let wel: iets voor gevorderden.

Trouwens je kan al betalen voor linux als je wilt:
RedHat en Suse bvb.
Beiden startten als een gratis software, maar vragen nu geld...

Zijn voor zover ik weet nog steedsd vrij:
-Slackware
-Debian
(Ubuntu, kubuntu, xubuntu en ???? , allemaal gebaseerd op Debian)

hermanvk
2 november 2007, 15:36
Snap ik, alleen ivm het copieren, er zullen altijd mensen zijn die het gekraakt krijgen.

Als je kraakt, bega je diefstal.
Als je een gekraakte versie hebt lopen, bega je ook een misdrijf. (heling heet dat, dacht ik. Er komt sleet op mijn nederlands :|)

Als je linux installeert En de bijhorende software -zoals bvb. OpenOffice!!- blijf je in lijn met de wet.

Trouwens, je kan dos programma's en winblows programma's draaien op je linux box, door dosemu en wine te installeren, als dit al niet automatisch gebeurt. Het lukt mij niet echt goed, maar ik ben dan ook niet geinteresseerd en heb er geen tijd voor om het echt uit te testen.

Je kan ook software hiervoor kopen. VMWare als ik mij niet vergis is er eentje van... er zijn er nog!

Visjnu
2 november 2007, 15:40
Je kan ook software hiervoor kopen. VMWare als ik mij niet vergis is er eentje van... er zijn er nog!
Kopen?

http://xen.org/

hermanvk
2 november 2007, 15:47
En door het lage gebruikersaantal is er bitter weinig commerciële software beschikbaar.
Maar de commerciële software die er wel is (bv. Opera) werkt toch redelijk perfect.
Bovendien heeft de doorsnee thuisgebruiker quasi geen commerciele software nodig.
Met met OpenOffice, FireFox, Abiword, mplayer,.. heeft al wat hij moet hebben.
Alleen voor diegenen die graag spelletjes spelen is Windows beter geschikt wegens het veel grotere aanbod.

Boekhouding (on line en in netwerk), POS systemen zijn allemaal beschikbaar (gratis of tegen een prijs)
OpenOffice heeft alles wat je moet hebben en kan winblows formaten lezen, schrijven en omzetten. Voordeel daarbij is dat OpenOffice ook een winblows versie heeft, zodat je bestanden NOG makkelijker kunt uitwisselen
Firefox: prima browser! En ook onder winblows beschikbaar. Heeft trouwens een aardigheidje dat ik onlangs ontdekte: je kan je bookmarks over een server synchroniseren. Maw. je logt in op een server, upload je bookmarks (mijn linux firefox bookmarks) en download deze bookmarks op een andere pc (in mijn geval op een winblows PC, die ik hier staan heb). Lukte perfect en ook de synchronisatie tussen beide pc's en platformen. Prachtig!!
Abiword => je hebt OpenOffice
Als je van kaartspelen houdt op computer biedt linux je veeeeeeel meer aan.
Klickety, tetris, en al dergelijke rommel zijn ook beschikbaar
Zo ook media players (video, zowel als audio)
gratis ripper voor cd's: om je cd's om te zetten in mp3 bestanden
enz. enz.Goede raad: heb je software nodig voor linux, ga naar het net en googel. Negen kansen op tien, dat je het vindt en dikwijls nog gratis ook.

Heb je een probleem met de software, lees de manual, ga over het internet naar diverse fora en last but not least, schrijf de ontwikkelaar(s) en als je echt een punt hebt, krijg je het -heel dikwijls- binnen de 24 uur opgelost.
Als je op die fora en/of naar de developers gaat en je hebt je huiswerk niet gemaakt, moet je wel niet schrikken van een commentaar -kort en goed- in de aard van 'RTFM'.

Ambiorix
2 november 2007, 15:49
Als je kraakt, bega je diefstal.
Als je een gekraakte versie hebt lopen, bega je ook een misdrijf. (heling heet dat, dacht ik. Er komt sleet op mijn nederlands :|)

Als je linux installeert En de bijhorende software -zoals bvb. OpenOffice!!- blijf je in lijn met de wet.


yep inderdaad!
Tot nu toe was het mogelijk om een gekraakte windows-cd en office-cd te installeren, maar ik weet dat dit in de toekomst veel moeilijker gaat worden, en dat de kans vergroot dat ze u "pakken". Niet per se juridisch, maar bijvoorbeeld door u de toegang tot het systeem plots te kunnen ontzeggen, als er ontdekt wordt dat er iets louche was met de registratie. En dan zit ge met de gebakken peren.

Geef mij maar gratis opensource en legale software.

hermanvk
2 november 2007, 15:50
Kopen?

http://xen.org/
Ik schreef wel 'kan'.

Maar xen.org kende ik niet. Nogal wiedes zou ik zeggen, want ik ben niet echt geinteresseerd in winblows toepassingen op mijn Linux box.
Maar xen ga ik eens proberen!!!

Awesome!!! Thanks buddy! :thumbsup:

hermanvk
2 november 2007, 15:55
Geef mij maar gratis opensource en legale software.
That's the spirit.

En het gratis is natuurlijk meegenomen, maar zoals ik al stelde: het feit dat het open source is, is belangrijker dan wat ook.

Zelf kan ik weinig doen, ik programmeerde alleen in PHP, maar als je de source hebt en iemand die je een hint geeft, kan je de software hercompileren en dat helpt ENORM!

Enne hercompileren klinkt erger dan het is:
vb. veel pakketten kunnen vanuit de source worden geinstalleerd:
(typische installatie procedure, na het downloaden)
$ cd /some_directory
$ tar xfz your_software_package.tar.gz
$ cd created_directory
$ ./configure
$ ./make
$ ./make install

En bingo... en zoals gezegd ik ben geen C programmeur, maar op die manier heb ik al veel software geinstalleerd. Eens je beter op de hoogte bent, kan je aanpassingen doen, waardoor je beter bepaalt waar de software wordt geinstalleerd en met welke opties. ;-)

hermanvk
2 november 2007, 15:59
Even een aanvulling, vermits ik even naar xen.org ben gaan kijken
Each binary tarball contains the compiled binaries and documents of
the Xen 3.1 community release, including:

- the Xen 3.1 hypervisor compiled for the relevant architecture;
- a Xen-enabled kernel based on kernel.org 2.6.18;
- the host (dom0) tools used to control the hypervisor; and
- the current documentation.

Each tarball is essentially the complete set of outputs that would
result from downloading the Xen source tree and typing "make dist".
Once you unpack the tarball, you can install the software on your
machine by doing the following:

$ cd dist
$ su -
# sh ./install.sh

After installation, you will still need to modify your grub.conf to
enable booting xen. Typically this means adding an entry like

title My Distro with Xen (2.6.18-xen-3.1)
root (hd0,0)
kernel /xen-3.1.0.gz
module /vmlinuz-2.6.18-xen ro root=/dev/<foo>
module /initrd-2.6.18-xen

... obviously replacing <foo> with the name of your root device.
Ik heb de installatie instructies vet gezet.
Uiteraard moeten er dan nog aanpassingen gebeuren, zoals je ziet, maar het is bvb. duidelijk uitgelegd hoe je je grub configuratie aanpast.

Daimanta
2 november 2007, 18:33
ah lekker:-)
Zo'n dingen wil ik dus leren. Kzal es zien of er op internet geen handleidingen te vinden zijn, dat zal wel moeten.

@diamanta: zeker van dat het echt af te raden is? ik moet dan wel formatteren en den 32bits installeren.. dusja:?

Ja, heel zeker. Hoe vaak is het bij mij niet gebeurd dat er staat: 32-bit package available. 64-bit will come soon en dat "soon" is vrij interpretabel. Herformatteren is niet iets leuks maar blijf uit de buurt van 64-bits software.

kelt
2 november 2007, 18:49
Linux zal pas echt aanslaan wanneer het gewoon installeren is zoals windows en waarbij alle spelletjes, software en bestanden die onder windows werkten ook gewoon werken zonder serieuze ingrepen die niet iedereen zomaar kan.

los van Linux,SERIEUZE toepassingen (zijnde spreadsheets en tekstbestanden) kunnen vanuit OpenOffice 2.xxx vrijwel foutloos geexporteert worden naar exel en word.Meer nog,OpenOffice is zo vriendelijk dit zelf aan te bieden dat steeds te doen als je iets maakt en je persé niet met een Open Document-filetype wil werken.....Eigenlijk is OpenOffice,hoewel minder verspreid meer een "standaard" dan de MSOffice,want het draait ongeveer overal op....


Linux moet NIET afgewogen worden aan het aantal spelletjes dat er op gespeeld kan worden.Als de mensen uiteindelijk Windows draaien om spelletjes te spelen en wat te chatten,dan is er blijkbaar nog veel geld uit hun zakken te kloppen.het ziet er goed uit voor Balmer en zijn Microsofties :thumbsup:


Ondertussen gaat de beweging in de bedrijven,banken en grote instellingen,maar ook in de "derde wereld", rustigjes zijn gang,en daar moet MS hard KNOKKEN (lees batjesprijzen aanbieden)om zijn marktaandeel te houden tegenover Linux- en BSD-systemen......

Ambiorix
2 november 2007, 18:54
ok, ubuntu 7,10 staat er op.

Ik heb nu nog twee vragen (en dan kan ik zelf wel verder denk ik).

1. installatie van een programma, bijvoorbeeld AMSN.
--------------------------------------------------

Ik ga naar de site, download het linux-bestand met extensie ".package"
Hoe installeer ik dat? ik heb verschillende keren gelezen: via de Synoptic Package Manager. dat probeer ik: ik probeer "add downloaded package" en zoek het bestand op maar dat is grijsgekleurd, en ik kan het niet selecteren. Is dit wel de juiste manier? ik dacht eigelijk dat de SPM diende om onderdelen van Ubuntu bij te installeren, via het internet?


2. installatie van drivers, meer bepaald videodrivers.
-------------------------------------------------

Dit is een bestand dat ik van de Nvidia website heb gedownload. Het heeft een extensie ".run".
De preciese commando's voor het in het terminal venster te openen weet ik echter niet goed. En kunt ge deze drivers ook niet in ubuntu zelf installeren, zonder ne file te downloaden van nvidia?

ZERO
2 november 2007, 19:02
ok, ubuntu 7,10 staat er op.

Ik heb nu nog twee vragen (en dan kan ik zelf wel verder denk ik).

1. installatie van een programma, bijvoorbeeld AMSN.
--------------------------------------------------

Ik ga naar de site, download het linux-bestand met extensie ".package"
Hoe installeer ik dat? ik heb verschillende keren gelezen: via de Synoptic Package Manager. dat probeer ik: ik probeer "add downloaded package" en zoek het bestand op maar dat is grijsgekleurd, en ik kan het niet selecteren. Is dit wel de juiste manier? ik dacht eigelijk dat de SPM diende om onderdelen van Ubuntu bij te installeren, via het internet?


Heb je mijn vorige bericht niet gelezen misschien?
Vergeet dat downloaden van de amsn-site en werk via repo's.
Als je wil dat ik je hier verder help, moet je maar eens aangeven welke sourceslist je gebruikt.(in een terminal 'cat /etc/apt/sources.list' typen en hier resultaat hier plakken).

Jazeker
2 november 2007, 19:29
Laatste versie van ubuntu downloaden. Op cd branden. Booten met dat ding. En dan kijken of het je ding is. Games kan je er niet mee spelen. Dat is helaas de reden waarom windows zo populair blijft bij jongelingen.

Ambiorix
2 november 2007, 19:39
Heb je mijn vorige bericht niet gelezen misschien?
Vergeet dat downloaden van de amsn-site en werk via repo's.
Als je wil dat ik je hier verder help, moet je maar eens aangeven welke sourceslist je gebruikt.(in een terminal 'cat /etc/apt/sources.list' typen en hier resultaat hier plakken).
ik zit nu thuis en mijn experimenteercomputer staat op kot.. Dus kan het gedurende de weekends niet doen.

Ik vond het gewoon vreemd dat het niet lukte op de manier "downloaden, bestand opzoeken in grafische interface, openen/installeren".

Maar deze middag had ik het dus "grafisch" ook geprobeerd met de Synoptic, en daar lukte het niet, amsn stond toch nergens bij.
ik zal zondagavond uw tip proberen in het terminalscherm,
bedankt!

StevenNr1
2 november 2007, 19:42
Laatste versie van ubuntu downloaden. Op cd branden. Booten met dat ding. En dan kijken of het je ding is. Games kan je er niet mee spelen. Dat is helaas de reden waarom windows zo populair blijft bij jongelingen.Niet alleen games, ik gebruik verschillende software die ik nu eenmaal ken onder Windows. Voor alles een alternatief gaan zoeken, vind ik teveel moeite. En Linux is ook zo'n gezeik met die terminal. Ik ben blij dat Windows werkt en ik er wat mee kan prutsen voor zover nodig.

illwill
3 november 2007, 13:35
Al eens gehoor da van de GPL?
Er zijn trouwens betaalde Linuxen bv. RedHat en die kunnen bitter weinig doen tegen de gratis "kopieën" die de merknaam verwijderen(CentOS, WhiteBox,...).

Overigens heeft compabiliteit er bitter weinig mee te maken.
De doorsnee gebruiker die met Windows werkt, heeft geen flauw benul hoe je Windows installeert(hij krijgt het immers meegeïnstalleert bij zijn PC).
En door het lage gebruikersaantal is er bitter weinig commerciële software beschikbaar.
Maar de commerciële software die er wel is (bv. Opera) werkt toch redelijk perfect.
Bovendien heeft de doorsnee thuisgebruiker quasi geen commerciele software nodig.
Met met OpenOffice, FireFox, Abiword, mplayer,.. heeft al wat hij moet hebben.
Alleen voor diegenen die graag spelletjes spelen is Windows beter geschikt wegens het veel grotere aanbod.

Compatibiliteit heeft er niets mee te maken? Komaan kerel, er gaat toch niemand overstappen indien de software die hij/zij al jaren gebruikt niet werkt onder een ander systeem. Pas vanaf dat dat mogelijk is zullen meer en meer gebruikers de moeite doen om eventueel over te stappen, nu is dat gewoon geen optie.

Stel dat men morgen in de pc winkels gratis software erop kan zetten die even compatibel is als windows waardoor ze hun prijzen nog scherper kunnen maken...dan zullen er overmorgen geen pc's meer verkocht worden met windows.

Dat is trouwens het punt wat ik niet snap aan linux. Men klaagt en zaagt al jaren over windows, en de beveiliging is niet goed en vol met fouten en windows misbruikt zijn monopoli en blablabla, en dan zegt men dat linux de oplossing is, en tot op heden nog steeds geen versie van linux waarop je alles kan doen...waarom niet? Is het dan toch niet zo gemakelijk als ze al jaren beweren?

DenMathias
3 november 2007, 14:03
ok, ubuntu 7,10 staat er op.

Ik heb nu nog twee vragen (en dan kan ik zelf wel verder denk ik).

1. installatie van een programma, bijvoorbeeld AMSN.
--------------------------------------------------

Ik ga naar de site, download het linux-bestand met extensie ".package"
Hoe installeer ik dat? ik heb verschillende keren gelezen: via de Synoptic Package Manager. dat probeer ik: ik probeer "add downloaded package" en zoek het bestand op maar dat is grijsgekleurd, en ik kan het niet selecteren. Is dit wel de juiste manier? ik dacht eigelijk dat de SPM diende om onderdelen van Ubuntu bij te installeren, via het internet?


2. installatie van drivers, meer bepaald videodrivers.
-------------------------------------------------

Dit is een bestand dat ik van de Nvidia website heb gedownload. Het heeft een extensie ".run".
De preciese commando's voor het in het terminal venster te openen weet ik echter niet goed. En kunt ge deze drivers ook niet in ubuntu zelf installeren, zonder ne file te downloaden van nvidia?
Volg eerst eens de instructies (https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu) om de 'Universe' en 'Multiverse' repositories toe te voegen, en typ daarna in Synaptic bij 'zoeken' gewoon 'aMSN' in.
Dan kan je 't pakket netjes installeren (net als 20 000 andere pakketten).

DenMathias
3 november 2007, 14:05
Dat is niet evident.
Een schijf die in gebruikt wordt door Windows heeft data-blocks verspreid over de gehele schijf.
Om te herpartitioneren dien je al die data-blocks te verzetten, dat is net wat partition Magic of Gparted (thnx Netslet!) doet.

Als je de linux-installatie je schijf laat herindelen zal je Windows OS zo goed als zeker naar de vaantjes zijn.
Dat is niet correct. Normaal gezien levert het herindelen van de schijf geen enkel probleem op (tenzij je ergens iets speciaal doet, als een RAID draaien of zo ;-) ).

Linux zal pas echt aanslaan wanneer het gewoon installeren is zoals windows en waarbij alle spelletjes, software en bestanden die onder windows werkten ook gewoon werken zonder serieuze ingrepen die niet iedereen zomaar kan.
Dat installeren is meestal ook 'zoals Windows' (tenzij je nu echt pech hebt met je hardware).


Ik moet er echter bijvertellen dat ik een AMD64 computer heb en dus de 64bits versie van Ubuntu 7.10 heb geinstalleerd. Zou dit verholpen kunnen worden door de 32bits te installeren (wat normaal gezien toch moet lukken)? kan het zijn dat de probleemkes daaraan te wijten zijn?

'k Zou aanraden om de 32-bits te proberen. De 64-bits wordt soms iets minder goed ondersteund.

Snap ik, alleen ivm het copieren, er zullen altijd mensen zijn die het gekraakt krijgen.
Let trouwens op, vanaf dat linux echt compatibel is zal het niet lang duren voor het geld gaat kosten. Niets blijft voor niets.
De meeste bedrijven die Linux verkopen, leveren ook een gratis versie. Bedrijven kiezen dan voor de betalende versie (voor support), terwijl particulieren meestal voor de gratis versie gaan.

De GPL garandeert trouwens niet dat iets gratis blijft, wel dat het 'open source' blijft.

parcifal
4 november 2007, 00:59
Dat is niet correct. Normaal gezien levert het herindelen van de schijf geen enkel probleem op (tenzij je ergens iets speciaal doet, als een RAID draaien of zo ;-) ).

Ik heb geen ervaring met Ubuntu maar als ik kijk naar een NTFS-schijf met 1 partitie die gebruikt wordt door windows, is die partitie toch steeds serieus gedefragmenteerd. Alleszins toch bij Win2K en WinXP.

Hoe ga je vermijden dat die herpartitionering een aantal van die fragmenten gaat overschrijven?
Als dat in Ubuntu zit, moet ik daar echt eens dringend naar kijken. :|

Ambiorix
4 november 2007, 10:09
nog eens een update:

het is dus gelukt, heb zowel thuis als op kot Linux:-)
kheb al een mp3 programma, p2p filesharing, aMSN, correcte videodrivers, etc.

idd, met die multiverse/universe (da's alles wat ik tot nu toe heb toegevoegd van pakketten)

ik vraag me af of dit wel voldoende is.
En ik vraag me ook af waarom het niet lukt van een linuxbestand te downloaden en te installeren? gewoon.. uit nieuwsgierigheid. Ik ben opgegroeid met windows dus ik wil de twee systemen ook grondig vergelijken met elkaar.

illwill
4 november 2007, 10:44
Als je kraakt, bega je diefstal.
Als je een gekraakte versie hebt lopen, bega je ook een misdrijf. (heling heet dat, dacht ik. Er komt sleet op mijn nederlands :|)

Als je linux installeert En de bijhorende software -zoals bvb. OpenOffice!!- blijf je in lijn met de wet.

Trouwens, je kan dos programma's en winblows programma's draaien op je linux box, door dosemu en wine te installeren, als dit al niet automatisch gebeurt. Het lukt mij niet echt goed, maar ik ben dan ook niet geinteresseerd en heb er geen tijd voor om het echt uit te testen.

Je kan ook software hiervoor kopen. VMWare als ik mij niet vergis is er eentje van... er zijn er nog!

Ja komaan é, hoeveel gecopieerde cdees of dvdees heb je liggen? Geen enkel zekers? :lol:

Ambiorix
4 november 2007, 10:52
allé, ik heb zelfs bestandsdeling en intern netwerk bekomen met mijn winblows pc. grappig hé Illwill, voor een systeem waar ik twee dagen mee bezig ben:-P

illwill
4 november 2007, 10:56
allé, ik heb zelfs bestandsdeling en intern netwerk bekomen met mijn winblows pc. grappig hé Illwill, voor een systeem waar ik twee dagen mee bezig ben:-P

Is dat het laatste nieuwtje trouwens? Winblows?

Ambiorix
4 november 2007, 11:01
Is dat het laatste nieuwtje trouwens? Winblows?
ach, laat maar.
Twas maar om te zeggen dat ik er al aardig mee op weg ben, en dat bij ons thuis de volgende computers allemaal linux gaan draaien ipv windows vista.

illwill
4 november 2007, 11:12
ach, laat maar.
Twas maar om te zeggen dat ik er al aardig mee op weg ben, en dat bij ons thuis de volgende computers allemaal linux gaan draaien ipv windows vista.

suc6 ermee

Daimanta
4 november 2007, 11:59
ach, laat maar.
Twas maar om te zeggen dat ik er al aardig mee op weg ben, en dat bij ons thuis de volgende computers allemaal linux gaan draaien ipv windows vista.


U krijgt mijn volledige steun. Dat nieuwe Windows OS is een hoop gebakken lucht.

Vorenus
4 november 2007, 12:31
'RTFM'.

Doet me denken aan iemdand die vroeg hoe je cirkels maakte met coreldraw.

DenMathias
4 november 2007, 14:09
nog eens een update:

het is dus gelukt, heb zowel thuis als op kot Linux:-)
kheb al een mp3 programma, p2p filesharing, aMSN, correcte videodrivers, etc.

idd, met die multiverse/universe (da's alles wat ik tot nu toe heb toegevoegd van pakketten)

ik vraag me af of dit wel voldoende is.
En ik vraag me ook af waarom het niet lukt van een linuxbestand te downloaden en te installeren? gewoon.. uit nieuwsgierigheid. Ik ben opgegroeid met windows dus ik wil de twee systemen ook grondig vergelijken met elkaar.
Het is mogelijk om Linux-bestanden te installeren (in Ubuntu zijn het normaal gezien .deb-bestanden die geïnstalleerd kunnen worden). Je dubbelklikt op die .deb-bestanden en ze worden netjes geïnstalleerd.

Maar repositories zijn eigenlijk handiger ;-)

StevenNr1
4 november 2007, 14:50
allé, ik heb zelfs bestandsdeling en intern netwerk bekomen met mijn winblows pc. grappig hé Illwill, voor een systeem waar ik twee dagen mee bezig ben:-PDraadloos netwerk?

Welke P2P is er trouwens zoal onder Linux?

illwill
6 november 2007, 17:28
Ik ga de vraag nogmaals stellen, voorlopig nog geen antwoord gezien, hoe komt het dat er nu nog steeds geen linux is die zo compatibel werkt als windows? Men klaagt windows altijd aan en zelf heeft men nog geen versie die alles kan wat windows kan...?

Heftruck
6 november 2007, 17:30
Ik ga de vraag nogmaals stellen, voorlopig nog geen antwoord gezien, hoe komt het dat er nu nog steeds geen linux is die zo compatibel werkt als windows? Men klaagt windows altijd aan en zelf heeft men nog geen versie die alles kan wat windows kan...?

Patenten.

Ambiorix
6 november 2007, 17:50
Draadloos netwerk?

Welke P2P is er trouwens zoal onder Linux?
gewoon, een kabel van beide computers naar een router waar ook mijn internet in komt.:-)

En het is het programma "gtk-gnutella"

Den Ardennees
7 november 2007, 21:58
eh, hoe meer ik naar Paulus' avator kijk, hoe meer ik scheel kijk. Draait dat ding nu naar links of naar rechts?:? :? :?

http://forum.politics.be/image.php?u=1691&dateline=2004

Heftruck
7 november 2007, 22:12
eh, hoe meer ik naar Paulus' avator kijk, hoe meer ik scheel kijk. Draait dat ding nu naar links of naar rechts?:? :? :?

http://forum.politics.be/image.php?u=1691&dateline=2004

Geen van beide, het is gezichtsbedrog. Beeld je eens in dat de figuur heen en weer slingert, dat werkt ook! :-D

Heftruck
7 november 2007, 22:13
dubbelpost

DenMathias
7 november 2007, 22:13
Ik ga de vraag nogmaals stellen, voorlopig nog geen antwoord gezien, hoe komt het dat er nu nog steeds geen linux is die zo compatibel werkt als windows? Men klaagt windows altijd aan en zelf heeft men nog geen versie die alles kan wat windows kan...?
Eh, da's toch logisch?

Windows is er al een tiental jaar langer dan Linux (en daarvoor was er ook DOS). Microsoft loopt al rond (ongeveer) sinds het ontstaan van de PC (om precies te zijn: 1975 -- met een versie van de BASIC-programmeertaal).

In die tijd hebben ze (door verschillende redenen) hun huidige dominantie in de computerwereld kunnen opbouwen.
Linux werkt niet compatibel met windows omdat:
-veel software-ontwikkelaars zien geen reden om software te ontwikkelen voor een kleine markt ('t is een kwestie van kosten en baten: veel geld investeren om een kleine groep gebruikers aan boord te krijgen is niet erg aantrekkelijk)
-idem voor hardware-ontwikkelaars (hoewel het zo is dat dergelijke zaken op dit moment aan het veranderen zijn: Intel heeft drivers voor Linux, AMD ook, NVidia ook, ...)

Bovendien zijn er bijkomende redenen, zoals: Linux is niet hetzelfde als Windows, en er zijn mensen die dat niet graag hebben (begrijpelijk, ze redeneren: waarom iets nieuws leren als het niet moet?).

Ook zijn er nu eenmaal dingen die in Linux wat minder vlot gaan (tot een paar jaar geleden was het behoorlijk vervelend om je schermresolutie aan te passen, aangezien je daarvoor een tekstbestand moest veranderen).

Die redenen (op de 3e reden na) zijn aan het verdwijnen, waardoor Linux steeds aantrekkelijker wordt (voor het software-probleem helpt Wine in veel gevallen ook zeer goed!).

Nu ja, mij maakt het niet uit.
Ik gebruik Linux en Windows. Ze hebben allebei voor- en nadelen, maar ik gebruik ze allebei met veel plezier :-D

Den Ardennees
7 november 2007, 22:16
Geen van beide, het is gezichtsbedrog. Beeld je eens in dat de figuur heen en weer slingert, dat werkt ook! :-D

'k zie het niet direct, maar het moet idd een vorm van gezichtsbedrog zijn:|

sn00py
7 november 2007, 22:19
Hallo Ambiorix, ik ben overgeschakeld op Linux door aanhoudende problemen met Windows 98. Ik heb vanalles geprobeerd: mandrake, fedora, ubuntu... nu draai PCLinuxOS en op een oudere computer Zenwalk (klein maar fijn).

Ik moet eerlijk zeggen: ik heb veel gesukkeld in het begin, maar de systemen zijn toch veel gebruiksvriendelijker geworden (soms zelfs beter op dit gebied dan MS Windows). En bvb voor Ubuntu zijn er ook Nederlandstalige forums, met heel behulpzame mensen.

Ik heb niets tegen Windows of MS maar ik vind ze te duur voor wat ze maar zijn.
Ik vind van Linux de prijs (gratis) een enorm voordeel en de stabiliteit een enorme plus.
Veel succes, Ambiorix.

Illwill, ik snap niet wat je bedoelt met compatibel? Mijn Linuxen doen alles wat ik met Windows kan, behalve één ding: Flash-animaties (maar men ids bezig daar een programma voor te maken). Voor de rest: ALLES (en beter en gratis).

sn00py
7 november 2007, 22:21
Ja komaan é, hoeveel gecopieerde cdees of dvdees heb je liggen? Geen enkel zekers? :lol:

Ik:geen één. Niemand gelooft me maar ik vind diefstal van itellectuele eigendom ook diefstal.

Heftruck
7 november 2007, 22:50
Ik:geen één. Niemand gelooft me maar ik vind diefstal van itellectuele eigendom ook diefstal.

Intellectuele eigendom bestaat niet. Eigendom is tastbaar. Ideeën en denkbeelden kunnen geen eigendom zijn.

PUNT.

Daimanta
7 november 2007, 23:22
Hallo Ambiorix, ik ben overgeschakeld op Linux door aanhoudende problemen met Windows 98. Ik heb vanalles geprobeerd: mandrake, fedora, ubuntu... nu draai PCLinuxOS en op een oudere computer Zenwalk (klein maar fijn).

Ik moet eerlijk zeggen: ik heb veel gesukkeld in het begin, maar de systemen zijn toch veel gebruiksvriendelijker geworden (soms zelfs beter op dit gebied dan MS Windows). En bvb voor Ubuntu zijn er ook Nederlandstalige forums, met heel behulpzame mensen.

Ik heb niets tegen Windows of MS maar ik vind ze te duur voor wat ze maar zijn.
Ik vind van Linux de prijs (gratis) een enorm voordeel en de stabiliteit een enorme plus.
Veel succes, Ambiorix.

Illwill, ik snap niet wat je bedoelt met compatibel? Mijn Linuxen doen alles wat ik met Windows kan, behalve één ding: Flash-animaties (maar men ids bezig daar een programma voor te maken). Voor de rest: ALLES (en beter en gratis).

Wat bedoel je precies met flash-animaties? Want flash werkt al heel lang op linux.

sn00py
8 november 2007, 07:48
Wat bedoel je precies met flash-animaties? Want flash werkt al heel lang op linux.

Om deze animaties te maken, heb je een programma nodig (van Macromedia). Men is daar mee bezig een linux-versie van te maken.

sn00py
8 november 2007, 07:49
Intellectuele eigendom bestaat niet. Eigendom is tastbaar. Ideeën en denkbeelden kunnen geen eigendom zijn.

PUNT.

hier,slimmeke: http://mineco.fgov.be/intellectual_property/home_nl.htm

BigF
8 november 2007, 09:22
'k zie het niet direct, maar het moet idd een vorm van gezichtsbedrog zijn:|

als je het wel direct zou zien zou het maar een luizige vorm van gezichtsbedrog zijn eh?

parcifal
8 februari 2008, 10:28
Het amerikaans leger migreert ook stilaan van Windows naar Linux voor zijn nieuwe wapenprogramma's.

Dat kan tellen voor het CV van Redhat. 8-)

In multiple media reports over the past two weeks, the US Army has professed its love for the penguin. The Army eventually intends to move from a Windows-based infrastructure over to Linux for its new, roughly $200bn weapons program.

But the Army has largely been prepping new Linux-friendly weapons, vehicles, and devices before the completion of a software network to connect them to its existing Windows-based infrastructure — or blithely, putting the chariot before the warhorse.

When the Army began development of its next-gen hardware (dubbed Future Combat Systems, or FCS), they turned to Boeing and SAIC to develop the operating system rather than basing the software on its established Blue Force Tracking.

Blue Force is a Windows-based satellite tracking system designed by Boeing rival Northrop Grumman. It was used in combat in Afghanistan in 2002 and later in Iraq. Both the development of the FCS project and Blue Force are currently being funded at the same time. In 2008 the Army budgeted $3.1bn to the FCS program and $624m for Blue Force Tracking.

And while it seems both systems are being embraced by the Army, Boeing's OS and Blue Force may not share the sentiments with each other. FCS is going Linux.

"Boeing and the Army said they chose not to use Microsoft's proprietary software because they didn't want to be beholden to the company," reports The Washington Post. "Instead, they chose to develop a Linux-based operating system based on publicly available code."

That potentially presents a major problem for the first brigade of Linux-based FCS vehicles expected to be introduced in 2015. Linux-based systems have a limited ability to communicate with Microsoft-based systems. And interoperability issues aren't something you want to deal with in a war zone.

According to the US Army online pub, Defense News, they'll first try to patch things up using Red Hat Enterprise Linux.

"Red Hat 5 will link Linux with Microsoft and allow FCS forces to link with other brigade combat teams," an Army official told Defense News. "This will be an interim solution because over the long haul, eventually all of the Army's networks will be Linux-based."


http://www.theregister.co.uk/2008/02/05/us_army_linux_integration/

Ambiorix
8 februari 2008, 12:17
amai, idd!

Ik ben nu 100% overgeschakeld naar linux, dus geen gesplitste harde schijf, partities, keuze voor besturingssysteem etc meer;
En ik heb mijn broer ook zover gekregen (een vrij harde computer"leek") en daar ook éen en al tevredenheid.
;-)

DebianFox
8 februari 2008, 12:25
amai, idd!

Ik ben nu 100% overgeschakeld naar linux, dus geen gesplitste harde schijf, partities, keuze voor besturingssysteem etc meer;
En ik heb mijn broer ook zover gekregen (een vrij harde computer"leek") en daar ook éen en al tevredenheid.
;-)

:thumbsup:

Ik ben al 3 jaar Windowsvrij, en ik wil ook nooit meer terug naar dat brak besturingssysteem. :-)

DebianFox
8 februari 2008, 12:27
Wat bedoel je precies met flash-animaties? Want flash werkt al heel lang op linux.

Op ubuntu was het apt-get install flashplugin-nonfree of sudo apt-get install flashplugin-nonfree indien je met sudo werkt.

Ambiorix
8 februari 2008, 13:00
Intellectuele eigendom bestaat niet. Eigendom is tastbaar. Ideeën en denkbeelden kunnen geen eigendom zijn.

PUNT.

mja, das ook mijn idee. Alleen vind ik het wel ergens plezant te weten dat ik "legaal" bezig ben. Maar het werd mij gewoon ook te zot om te blijven hacken en kraken, bv. Norton Antivirus, dat was elk jaar een heel gedoe om de nieuwe versie te downloaden (ergens met een louche p2p netwerk), crack installeren, etc etc. Tegenwoordig gaat dat al niet meer denk ik. Het komt erop neer dat kwaliteitssoftware áltijd betalend is, terwijl in Linux alles gratis is. Ik weet waar ik voor kies;-)

netslet
8 februari 2008, 13:19
Het komt erop neer dat kwaliteitssoftware áltijd betalend is, terwijl in Linux alles gratis is. Ik weet waar ik voor kies;-)

Niet voor kwaliteitssoftware dus. :-D

Geef toe, het is toch wel een vreemd argument als je het zo stelt.

StevenNr1
8 februari 2008, 14:07
Het komt erop neer dat kwaliteitssoftware áltijd betalend isBoh, er is toch genoeg deftige freeware, zeker voor het basisgebruik.

DaBlacky
8 februari 2008, 14:23
Boh, er is toch genoeg deftige freeware, zeker voor het basisgebruik.

idd. Het enige iets dat illegaal is op mijn systeem is Windows zelf. Mijn bedoeling was altijd om een nieuwe pc te kopen met een legale windowsversie van het moment dat deze nieuwe versie uitkwam, maar toen wist ik nog niet dat deze nieuwe versie zo slecht zou zijn. Dus ik blijf nog even doorrommelen met een illegale WinXP en hoogstwaarschijnlijk zal mijn volgend systeem ofwel Ubuntu ofwel MacOS worden.

Ambiorix
8 februari 2008, 14:24
Niet voor kwaliteitssoftware dus. :-D


yep, toch wel!
Mijn computer gaat sneller, loopt minder vast, en bevat geen spyware of virussen. Als ik een vraag heb vind ik zo goed als alles op internet, gratis en voor niks. Geen enkele taak onder windows kan ik minder goed uitvoeren in Linux, integendeel.

berre
8 februari 2008, 15:37
ik heb ook even linux op mijn laptop gehad, maar het wou lukken dat mijn ingebouwd draadloos internet juist niet compatibel was met linux, dus ik ben maar terug overgeschakeld naar windows. wanneer ik nog eens wat tijd heb koop ik mij een ander draadloos kaartje en gaan we verder gaan met linux. ik heb al teveel goede dingen over liux gehoord om het niet eens te proberen.

StevenNr1
8 februari 2008, 15:42
Ik had hetzelfde probleem bij de vorige versies van Ubuntu (en uiteindelijk kreeg ik het ook daar wel aan de praat) maar bij de laatste versie verliep alles veel gemakkelijker, ik moest alleen nog fwcutter ofzoiets installeren.

Heftruck
8 februari 2008, 19:30
Ik heb momenteel weer even een schijf met Windows XP draaiende omdat dat voor bepaalde spellen nu eenmaal niet anders kan.

Ik mis Ubuntu. :-(

Jazeker
9 februari 2008, 09:17
Ik heb momenteel weer even een schijf met Windows XP draaiende omdat dat voor bepaalde spellen nu eenmaal niet anders kan.

Ik mis Ubuntu. :-(

Spelletjes zijn de enige reden waarom ik niet stante pede totaal naar Linux migreer.

Jazeker
9 februari 2008, 09:20
Het amerikaans leger migreert ook stilaan van Windows naar Linux voor zijn nieuwe wapenprogramma's.

Dat kan tellen voor het CV van Redhat. 8-)

http://www.theregister.co.uk/2008/02/05/us_army_linux_integration/

Ik ga je eens lekker bang maken met een Register artikel dat ik een tijdje geleden las.

http://www.theregister.co.uk/2007/02/26/windows_boxes_at_sea/

Windows 2000 op oorlogsschepen http://chezpaulus.byethost13.com/images/smiles/sick.gif

Ambiorix
9 februari 2008, 14:14
ben ik nu nog zo bourgeoisie wat computers betreft, Jazeker?:twisted:

DaBlacky
9 februari 2008, 19:16
Spelletjes zijn de enige reden waarom ik niet stante pede totaal naar Linux migreer.

Mijn supervisor heeft enkel Mac en Ubuntu en hij is een WoW-freak. Zijn tip: wine. Blijkbaar is Wine sneller als WinVista (ja, ok, tis weer een geweldig voorbeeld). Dus je kan Win buitensmijten als je wil.

Heftruck
9 februari 2008, 19:44
Mijn supervisor heeft enkel Mac en Ubuntu en hij is een WoW-freak. Zijn tip: wine. Blijkbaar is Wine sneller als WinVista (ja, ok, tis weer een geweldig voorbeeld). Dus je kan Win buitensmijten als je wil.

Kan goed zijn. Maar er zijn wel meer games dat WoW. Als je zoals ik een verzameling hebt die uit +- 100 games bestaat, mag je er zeker van zijn dat er een hoop bij zitten die gewoon weigeren te werken onder Linux, wine of niet.

Jazeker
10 februari 2008, 10:05
ben ik nu nog zo bourgeoisie wat computers betreft, Jazeker?:twisted:

Nee, nu ben je elitair.






;-);-)

berre
10 februari 2008, 10:08
Nee, nu ben je elitair.






;-);-)een kinderhand is gauw gevuld eh :-)


en ja ambiorix... ik zal ook nog wel overstappen naar linux als ik mij de tijd ervoor eens vind (en een oplossing voor dat draadloos probleem)

DaBlacky
10 februari 2008, 13:01
Kan goed zijn. Maar er zijn wel meer games dat WoW. Als je zoals ik een verzameling hebt die uit +- 100 games bestaat, mag je er zeker van zijn dat er een hoop bij zitten die gewoon weigeren te werken onder Linux, wine of niet.

Ik heb er geen ervaaring mee, maar ik vind het raar. wine zijn gewoon de windows libraries en normaal...

Maar zoals ik al zei: ik heb geen Ubuntu (het ding draait niet op mijn systeem, ik heb al vier verschillende versies geprobeerd) dus ik kan er niet echt over meespreken.

Nussbaum
10 februari 2008, 13:12
Ik heb ongeveer een half jaar Ubuntu gehad(Feisty) en ik raad het niemand aan. Het installeren van nieuwe applicaties is makkelijk echter de meeste zijn rommel vergeleken met hun Windows equivalent. Verder kun je maanden spenderen om alles 'goed' te krijgen terwijl je onder windows het per default goed krijgt.

Wat voor mij de das omdeed was dat ik onder Linux maar maximaal drie youtube videos kon draaien(met moeite) en onder Windows zoveel open kon hebben zonder enig negatief effect. Dit is niet de schuld van Linux maar dat neemt niet weg dat het irritant is.

De enige reden om Linux te proberen is omdat je je dan realiseert wat voor een geweldig product Windows XP is. Voorlopig ben ik weer heel erg blij met XP, zodra dat niet meer zo is probeer ik Linux weer even.

De Sponkmeester
10 februari 2008, 14:06
Wat voor mij de das omdeed was dat ik onder Linux maar maximaal drie youtube videos kon draaien(met moeite) en onder Windows zoveel open kon hebben zonder enig negatief effect.
Flash is dan ook de grootste rommel ooit gemaakt voor internet(werkt alleen goed op windows, slecht webdesign, voor alles wat Flash kan bestaan er betere alternatieven, is niet te gebruiken met een textBrowser,je kan geen Flashsite bookmarken,...).
Ik heb het niet en mis het, en als ik toch eens een youtube-filmpke wil zien kan ik het downloaden met youtube-dl en bekijken met MPlayer.

Ambiorix
10 februari 2008, 16:02
een kinderhand is gauw gevuld eh :-)


en ja ambiorix... ik zal ook nog wel overstappen naar linux als ik mij de tijd ervoor eens vind (en een oplossing voor dat draadloos probleem)

ik zal u wel helpen!

berre
10 februari 2008, 16:07
wel in de paasvakantie zal ik er me dan eens aan zetten

Jaani_Dushman
10 februari 2008, 20:45
Spelletjes zijn de enige reden waarom ik niet stante pede totaal naar Linux migreer.Als het Transport Tycoon draait, ben ik al meer dan gelukkig. :-D
http://www.openttd.org/

Heftruck
10 februari 2008, 21:57
Als het Transport Tycoon draait, ben ik al meer dan gelukkig. :-D
http://www.openttd.org/

Ik niet. De meeste andere gamers ook niet. :-P

filosoof
10 februari 2008, 22:09
bedoel je dan dat ik het opstart vanop de cd, maar eigelijk niks installeer?
Is idd wel handig, maarja kheb liever dat ik mijn cd-stations vrij heb..;-)
Dus ik zoek eigelijk een eenvoudige manier om een partitieke aan te maken (van pakweg 10 Gig ofzo) en daarop linux te installeren.
Als je knoppix niet op een usbstick kunt zetten, dan misschien wel DSL: nog compactere Linux:
DSL (http://damnsmalllinux.org/)
Anders proberen de Xandros te vinden die Asus op zijn eee zet: ook compact genoeg voor een (dikke!)usbstick.

Jaani_Dushman
10 februari 2008, 22:16
Ik niet. De meeste andere gamers ook niet. :-PZijn er dan ook andere games? 8O

;-)

____________________________
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar naar 't schijnt zouden Total Annihilation en StarCraft ook onder Linux draaien (via Wine vermoed ik).

Jazeker
10 februari 2008, 22:17
Ik niet. De meeste andere gamers ook niet. :-P

2

Jaani_Dushman
10 februari 2008, 22:19
2Allé mensen! Er is toch niets leukers dan eens lekker de vette kapitalist uit te hangen. Miljoenen winst opstrijken, en dat geld gebruiken om gemeenteraden om te kopen, en zo spoorwegen dwars door hun dorpje te laten rijden. Just like in real life.

Jazeker
10 februari 2008, 22:20
Zijn er dan ook andere games? 8O

;-)

____________________________
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar naar 't schijnt zouden Total Annihilation en StarCraft ook onder Linux draaien (via Wine vermoed ik).

http://news.filefront.com/wp-content/uploads/2007/08/command-and-conquer-3-tiberium-wars-new.jpg

Oh yeah!

Desiderius
10 februari 2008, 22:23
Zijn er dan ook andere games? 8O

;-)


http://www.novatek.com.au/userfiles/novaprime/crysis/crysis.png

http://ui23.gamespot.com/662/bioshock01_2.jpg

Jazeker
10 februari 2008, 22:30
http://www.novatek.com.au/userfiles/novaprime/crysis/crysis.png

Die schijnt het summum van eye-candy te zijn voor het moment.

http://ui23.gamespot.com/662/bioshock01_2.jpg

Nogal algemeen verkozen als game van 2007.


Geen van beiden gespeeld echter. Ik ben nogal picky qua games en zeker voorbij de "first person shooter" periode. Ik heb altijd een zwak gehad voor real-time strategy (genre command and conquer) en adventure (een genre dat zo goed als dood is, helaas...).

Desiderius
10 februari 2008, 22:37
Die schijnt het summum van eye-candy te zijn voor het moment.

Crysis is briljant van opzet. Alleen heb je er een monster van een computer voor nodig. (ik draai 'm op een Quad met een zware grafische kaart en heb 'm nog niet in de hoogste kwaliteit...)

Nogal algemeen verkozen als game van 2007.

Volstrekt terecht overigens. Stapt af van de klassieke shooter-filosofie (knallen maar op alles wat beweegt); je moet beslissingen nemen, een strategie uittekenen of je bent vissenvoer voor je 't goed en wel beseft. Maar vooral: het spel heeft ontzettend veel sfeer !

Geen van beiden gespeeld echter. Ik ben nogal picky qua games en zeker voorbij de "first person shooter" periode. Ik heb altijd een zwak gehad voor real-time strategy (genre command and conquer) en adventure (een genre dat zo goed als dood is, helaas...).

Ben in slaap gevallen bij Oblivion, dat me door enkele fanaten van het genre was aanbevolen. Na de Ultima -reeks (tot episode 6 ongeveer) is er m.i. weinig leuks meer uitgekomen. (oh ja, Baldur's Gate... heb ik enorm van genoten)

Jazeker
10 februari 2008, 22:53
Crysis is briljant van opzet. Alleen heb je er een monster van een computer voor nodig. (ik draai 'm op een Quad met een zware grafische kaart en heb 'm nog niet in de hoogste kwaliteit...)

Die quad is wel leuk, maar de software is nog steeds niet gemaakt om optimaal gebruik te maken van de vele cores. Ik heb nu ook een monster van een PC, dual-core echter en de voorbeeldconfiguratie had een grafische kaart van 730 euro. Na even door het aanbod te zijn gegaan, vond ik toch een gloednieuwe kaart van 300 euro die het prestatieniveau van die van 730 evenaarde. Altijd leuk om doen als je weet dat de voorbeeldconfiguraties meestal enkele maanden dezelfde blijven en er intussen flink betere hardware beschikbaar is.

Volstrekt terecht overigens. Stapt af van de klassieke shooter-filosofie (knallen maar op alles wat beweegt); je moet beslissingen nemen, een strategie uittekenen of je bent vissenvoer voor je 't goed en wel beseft. Maar vooral: het spel heeft ontzettend veel sfeer !

Dat was zowat mijn idee ook over Call of Duty. Een eye-opener nadat ik al lang was afgestapt van first person shooters. In COD moet je in team werken want de cavalier seul kan misschien even zijn ego strelen, maar is al snel een anoniem wit kruisje op een groen veldje ergens in Europa. De sfeer van COD (nu toch al een ouder spel) was trouwens voor mij ook doorslaggevend. Een nogal negatieve sfeer, in die zin dat het hyperrealistisch was (de houten wand waarachter je je verbergt wordt aan flarden geschoten) en je echt de grimmige sfeer van oorlogsvoeren voelt.

Ben in slaap gevallen bij Oblivion, dat me door enkele fanaten van het genre was aanbevolen. Na de Ultima -reeks (tot episode 6 ongeveer) is er m.i. weinig leuks meer uitgekomen. (oh ja, Baldur's Gate... heb ik enorm van genoten)

Mja, ik zei dan ook dat sinds de nineties het adventure game een stille dood is gestorven. Die games lenen zich niet tot het grafische geweld en de adrenaline waaraan het jongere publiek verslaafd is geworden. Ikzelf heb als kind/jongere enorm genoten van Space Quest, Hero's Quest, Police Quest, Leisure suit Larry, Monkey Island, Dune I, e.d. Allen speelbaar op een 386/486 van de jaren stillekes en met 2D lompe graphics, maar die spelletjes hadden heel veel sfeer (en vaak ook een primitieve maar goede soundtrack) en betrokken je in een verhaal. Moderne adventure games die ik nog eens zie zijn vooral in strijd tussen sfeer en het nahollen van de 3D mogelijkheden waarbij vooral de sfeer steeds het onderspit moet delven.

StevenNr1
10 februari 2008, 22:58
Ik snap echt niet wat sfeer, strategie, verhaal, ... met shooters (en games in 't algemeen) te maken hebben :-D

DaBlacky
10 februari 2008, 23:10
Mja, ik zei dan ook dat sinds de nineties het adventure game een stille dood is gestorven. Die games lenen zich niet tot het grafische geweld en de adrenaline waaraan het jongere publiek verslaafd is geworden. Ikzelf heb als kind/jongere enorm genoten van Space Quest, Hero's Quest, Police Quest, Leisure suit Larry, Monkey Island, Dune I, e.d. Allen speelbaar op een 386/486 van de jaren stillekes en met 2D lompe graphics, maar die spelletjes hadden heel veel sfeer (en vaak ook een primitieve maar goede soundtrack) en betrokken je in een verhaal. Moderne adventure games die ik nog eens zie zijn vooral in strijd tussen sfeer en het nahollen van de 3D mogelijkheden waarbij vooral de sfeer steeds het onderspit moet delven.

Mijn all-time favorite in dit genre was Grim Fandango.

Jazeker
10 februari 2008, 23:11
Ik snap echt niet wat sfeer, strategie, verhaal, ... met shooters (en games in 't algemeen) te maken hebben :-D

Dune II, Command & Conquer, Red Alert = strategy (en dat zijn games)
Space Quest, Hero's Quest, ... bijna alle oude Sierra games en heel wat lucasgames = verhaal (en dat zijn games)

Ik snap niet waarom je je afvraagt waarom verschillende genres van games iets te maken zouden hebben met slechts 1 genre van game (de first person shooter). En nog minder waarom je shooters gelijkstelt met games in het algemeen.

Desiderius
10 februari 2008, 23:15
Ik snap echt niet wat sfeer, strategie, verhaal, ... met shooters (en games in 't algemeen) te maken hebben :-D

Wat die shooters betreft, daar heb je in de meeste gevallen overschot van gelijk. Veel 'sfeer' en 'verhaal' is daar doorgaans niet aan. Vaak heb je dat ook niet nodig om je eens 'af te reageren'. Nouja... ik vind ze persoonlijk vaak nogal dunnetjes.

Net daarom zijn games als Crysis en Bioshock toch wel anders. Crysis omdat het een game is dat op het randje balanceert van wat een computer vandaag aankan en ontzettend realistisch overkomt. (ik vind het gewoon leuk om Noord-Koreanen uit een wachttoren te knallen, so sue me...) En Bioshock... zoek het eens op; qua verhaal en sfeer is dat gewoon een knappe game. Er zijn hopen films die nog niet in de buurt komen van sommige 'betere' games.

Er is uiteraard ook ontzettend veel rommel op de markt....

DaBlacky
10 februari 2008, 23:15
Die schijnt het summum van eye-candy te zijn voor het moment.



Nogal algemeen verkozen als game van 2007.


Geen van beiden gespeeld echter. Ik ben nogal picky qua games en zeker voorbij de "first person shooter" periode. Ik heb altijd een zwak gehad voor real-time strategy (genre command and conquer) en adventure (een genre dat zo goed als dood is, helaas...).

Is dat een periode in een gamersleven? Ik heb dat eigenlijk nooit tof gevonden, shooters. Behalve warsims. Operation Flashpoint vond ik vrij geweldig.

DaBlacky
10 februari 2008, 23:25
Onderstaande antwoorden zijn van een vriend van mij (Ubuntu-freak):
Ik heb ongeveer een half jaar Ubuntu gehad(Feisty) en ik raad het niemand aan. Het installeren van nieuwe applicaties is makkelijk echter de meeste zijn rommel vergeleken met hun Windows equivalent. Verder kun je maanden spenderen om alles 'goed' te krijgen terwijl je onder windows het per default goed krijgt.

Ik ga het zelf ook niet aan iedereen aanraden, maar ik probeer altijd te zeggen: "Probeer het maar en zie zelf wat je er van vindt."

Persoonlijk werk ik zelf ook veel liever met BSD, ik heb vroeger voor dat Ubuntu bestond een FreeBSD en even een OpenBSD desktop gehad.
Mijn tweede pc draaide toen op FreeBSD en ook even op NetBSD.
Ik kwam wel oorspronkelijk van Linux namelijk eerst RedHat toen Gentoo (denk ik) en uiteindelijk BSD :-)

De PC die ik als router gebruikte voor ik mijn draadloze router had draaite eerst op Linux maar al gouw had ik daar ook FreeBSD op draaien.
En die PC heeft ook enorm lang zeer goed gedraait tot dat ik mijn router kocht, die overrigens Linux draait :-)

Persoonlijk voelde ik me veel meer thuis op BSD dan op Linux, maar sinds Ubuntu ben ik <3 op debian en vooral op de Ubuntu distro.
Ik vind de default instellingen (ondanks ik enkele packages zelf heb gecompileerd om wat aanpassing door te voeren) voor mij ideaal.
Windows vind ik maar een kaal systeem als je het hebt geinstalleerd.

Maar ieder zijn ding, ik vind apt-get geweldig, maar ik was dan ook altijd de port van BSD gewoon (alles dus zelf compileren).

Wat voor mij de das omdeed was dat ik onder Linux maar maximaal drie youtube videos kon draaien(met moeite) en onder Windows zoveel open kon hebben zonder enig negatief effect. Dit is niet de schuld van Linux maar dat neemt niet weg dat het irritant is.

Flash zuigt.

Jazeker
10 februari 2008, 23:25
Is dat een periode in een gamersleven? Ik heb dat eigenlijk nooit tof gevonden, shooters. Behalve warsims. Operation Flashpoint vond ik vrij geweldig.

Ik heb first persons shooters altijd zwak gevonden. Maar het waren wel de eerste games die technologisch flink vooruit gingen. Maar ik blijf hunkeren naar de dagen dat goede adventures met mindere grafische 3D zaken wel veel sfeer konden brengen. Er zijn vandaag ook schitterende shooters op de markt met veel eye-candy, maar waar ik me de vraag bij stel of snellere gameplay en al die eye-candy echt een beter spel maken.

En ja hoor... ik heb genoten van de eerste wolfensteins e.d., maar intussen is het altijd maar schieten zonder na te denken. Het is een console game geworden op PC. Ik beperk me liever tot strategy games (zoals command and conquer 3 dat is) en betreur het heengaan van de echte leuke adventure games van het vroegere Sierra.

DaBlacky
10 februari 2008, 23:26
Opnieuw het antwoord van die vriend van mij (hij zou zich wel mogen registreren hier, de luierik :p):

Flash is dan ook de grootste rommel ooit gemaakt voor internet(werkt alleen goed op windows, slecht webdesign, voor alles wat Flash kan bestaan er betere alternatieven, is niet te gebruiken met een textBrowser,je kan geen Flashsite bookmarken,...).
Ik heb het niet en mis het, en als ik toch eens een youtube-filmpke wil zien kan ik het downloaden met youtube-dl en bekijken met MPlayer.

Hij heeft gelijk, hoewel ik enorm veel op youtube zit, gebruik ik ook regelmatie youtube-dl.
Een heerlijk python script. Ik gebruik het echter wel om de interessante filmpjes te bewaren.

Ik kan echter wel een hoop youtube filmpjes op het zelfde moment draaien, maar ik heb momenteel ook niet echt een doorsnee pc.

StevenNr1
11 februari 2008, 10:50
Dune II, Command & Conquer, Red Alert = strategy (en dat zijn games)
Space Quest, Hero's Quest, ... bijna alle oude Sierra games en heel wat lucasgames = verhaal (en dat zijn games)

Ik snap niet waarom je je afvraagt waarom verschillende genres van games iets te maken zouden hebben met slechts 1 genre van game (de first person shooter). En nog minder waarom je shooters gelijkstelt met games in het algemeen.Goh ja, ik heb zoiets van games speelt ge voor u plezier, om u af te reageren ofzo, als ik een verhaal wil, kijk ik wel ne film. Maar da's persoonlijke voorkeur natuurlijk. Daarom speel ik ook alleen shooters en voetbalgames.
Waar ik me vooral aan dooderger, bangelijke games als Far Cry waar dan vanaf level zoveel aliens rondlopen, idem Wolfenstein zoveel, daar krijg 'k het echt van.

DaBlacky
12 februari 2008, 00:02
Goh ja, ik heb zoiets van games speelt ge voor u plezier, om u af te reageren ofzo, als ik een verhaal wil, kijk ik wel ne film. Maar da's persoonlijke voorkeur natuurlijk. Daarom speel ik ook alleen shooters en voetbalgames.
Waar ik me vooral aan dooderger, bangelijke games als Far Cry waar dan vanaf level zoveel aliens rondlopen, idem Wolfenstein zoveel, daar krijg 'k het echt van.

Dat heb ik bij Thief meegemaakt. Zo een geweldig spel. Lekker realistisch (enfin, in bepaalde mate toch) en heerlijk sluipen met een vrij goede verhaallijn etc. Opeens: zombies. Heel het verhaal naar de kloten. De sfeer naar de botten. Pfff...

Toen was het echt uitspelen met walktrough om te kijken hoe het afloopt. Hoe sneller, hoe beter en voor de rest je m'en fou.

Jazeker
12 februari 2008, 00:05
Ik ga nog effe command and conquer spelen... Tiberium wars... zalig spel maar je hebt er wel een kast van een pc voor nodig. En ik vind de game snelheid te hoog liggen.