PDA

View Full Version : Super Size Wine

Gun
1 november 2007, 14:16
Mondovino

Iemand op Woensdag 31 oktober 2007 op CANVAS gezien?

http://static.wijnidee.com/Wijn/robertparkerinmondovino.jpg

Gedurende drie jaren filmde wijnkenner-regisseur Nossier zo’n 500 uren footage bij elkaar in drie continenten. Van Frankrijk naar de USA via Italië , langs Argentinië en een vleugje Brazilië. Deze wijndocumentaire legt de huidige stand van zaken bloot in een wereld van tradities en bourgondische cultuur, kunst en savoir-vivre maar ook van gladde consultants en miljardairs, money en profit margins : een verzet van de traditionele wijncultuur tegen de globalisering.
Bioscoopdocu van Jonathan Nossiter over de globalisering en dreigende uniformisering van de wijncultuur, van de heuvels van Toscane tot de pampas van Argentinië.

Duizenden jaren lang is wijn een symbool geweest van culinaire verfijning, verscheidenheid en beschaving. Maar nu dreigt de wijncultuur het slachtoffer te worden van wereldwijde economische 'wijnwetten'.

Die worden gedicteerd door een aantal grote spelers in de markt en dan vooral het machtige Mondavi-concern in de Califonische Napa Valley en hun marketinglobby.

Het gevolg is dat de donkere, op eik gerijpte Bordeaux-wijnen de wereldstandaard aan het worden zijn. Dat gebeurt onder impuls van onder meer wijncriticus Robert Parker, het vakblad Wine Spectator, de wijnconsulent Michel Rolland van Pomerol en het geld van Mondavi.

Overal ter wereld evolueren wijnmakers, die vaak een beroep doen op Rolland, naar de structuur, de kleur en de smaak van Bordeaux. Daardoor dreigt de variatie uit de markt te verdwijnen en geraken andere wijnsoorten, zoals de lichtere Bourgognes, in de verdrukking.

Dat is tenminste de conclusie van Jonathan Nossiter, cineast en oenoloog, die voor zijn documentaire naar zeven landen op drie continenten reisde en er praatte met wijnboeren en -goeroe's en andere betrokkenen.

We zien onder meer de bittere rivaliteit van twee aristocratische Florentijnse families, de strijd van drie generaties wijnboeren in Bourgondië om hun paar hectaren wijngaarden te bewaren, en - in schrijnend contrast daarmee - de onstuitbare opgang van de industriële wijnproducenten in de Napa Valley.

Plaatselijke wijngaarden tegen multinationals, eenvoudige boeren tegen 'captains of industry': dat is de strijd die vandaag gestreden wordt. De wapens zijn ongelijk en de gevolgen voorspelbaar.De globalisering wurgt de kleine wijnproducenten en dat proef je, volgens de documentaire Mondovino, die machtige wijnproevers en aristocraten aan het woord laat.

Gun
1 november 2007, 14:21
1997

Baron en Baroness Phillipi de Rothschild, in samenwerking met Robert Mondavi, beginnen met de constructie van een piramide in Napa Valley, Californië, waar de stichter van de Church Of Satan Anton LaVey, was gebaseerd

Dit is gekend als Opus 1 (Het eerste werk) en cover voor deze piramide is dus een wijnbedrijf

Savatage
1 november 2007, 14:26
Bordeaux en Californische wijnen staan al langer als vandaag aan de top van klassewijnen. Spijtig dat andere soorten wijn (Zuid-Afrikaanse, Australische, Chileense,...) minder bekendheid genieten, want qua kwaliteit zijn ze zeker even goed als de klassieke Bordeaux wijnen.

Zwitser
1 november 2007, 14:39
Bordeaux en Californische wijnen staan al langer als vandaag aan de top van klassewijnen. Spijtig dat andere soorten wijn (Zuid-Afrikaanse, Australische, Chileense,...) minder bekendheid genieten, want qua kwaliteit zijn ze zeker even goed als de klassieke Bordeaux wijnen.

Dankzij de globalisering wordt het wel steeds makkelijker om wijnen uit andere streken te leren kennen.

willem1940NLD
2 november 2007, 03:01
Bordeaux en Californische wijnen staan al langer als vandaag aan de top van klassewijnen. Ik heb altijd al Bordeaux-achtige wijnen lekkerder gevonden dan het Bourgogne-type. Spijtig dat andere soorten wijn (Zuid-Afrikaanse, Australische, Chileense,...) minder bekendheid genieten, want qua kwaliteit zijn ze zeker even goed als de klassieke Bordeaux wijnen.
Nou en of! Trouwens, Hongaars spul meestal ook niet verkeerd.

Savatage
2 november 2007, 03:07
Ik heb altijd al Bordeaux-achtige wijnen lekkerder gevonden dan het Bourgogne-type.

Voor die uitzonderlijke keren dat ik rode wijn drink verkies ik toch Bourgogne. En dan liefst nog tijdens het eten.

Nou en of! Trouwens, Hongaars spul meestal ook niet verkeerd.

Die heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb momenteel een aantal Zuid-Afrikaanse wijnen uitgeprobeerd en ga binnenkort de Australische wijnen verkennen :-)

Praetorian
2 november 2007, 03:12
Dankzij de globalisering wordt het wel steeds makkelijker om wijnen uit andere streken te leren kennen.Werkelijk? Alsof er alleen handel bestaat in dit tijdperk?
Nou nou, kijk eens aan.

Savatage
2 november 2007, 03:13
Dankzij de globalisering wordt het wel steeds makkelijker om wijnen uit andere streken te leren kennen.

Juist, maar de kleinere merken worden wel meer platgedrukt door hun grote concurrenten.

Gun
2 november 2007, 04:23
De wijn gaat de coca-cola achterna ...

- nieuwe vaten
- eiken vaten
- proces voor versnelde veroudering
- ...

Zwitser
2 november 2007, 11:05
Juist, maar de kleinere merken worden wel meer platgedrukt door hun grote concurrenten.

Dat gaat gewoon op en neer. Je ziet in de VS bijvoorbeeld hoe er tegenwoordig steeds meer kleinere brouwerijen opgestart worden, als reactie op de saaie grote merken.

Uiteindelijk is voor mij het belangrijkste dat ik lekkere wijn kan kopen. Daarbij is het makkelijker om wijn van een Amerikaans of Australisch "merk" te kopen dan van een Franse "terroir".

Krist

Gun
2 november 2007, 11:30
Dat gaat gewoon op en neer. Je ziet in de VS bijvoorbeeld hoe er tegenwoordig steeds meer kleinere brouwerijen opgestart worden, als reactie op de saaie grote merken.

Uiteindelijk is voor mij het belangrijkste dat ik lekkere wijn kan kopen. Daarbij is het makkelijker om wijn van een Amerikaans of Australisch "merk" te kopen dan van een Franse "terroir".

KristGlobalisering zorgt voor de vergelijking met Coca cola, verscheidenheid en variatie verdwijnt ...

Montalcino
2 november 2007, 11:41

Ik heb me laten wijsmaken dat Belgen Bordeaux drinkers zijn omdat die wijn makkelijker tot ons raakte via de Gironde en de zeevaart, in tegenstelling tot bv. Bourgogne.

Nu heb ik het voor Bourgognewijnen, al is daar enorm veel variatie in kwaliteit. Ik ga ze dan ook zelf gaan kopen en jaarlijks maakt Montalcino een trip naar Chablis, Bourgogne, Macon en Beaujolais, waar de Belgische douane een vette kluif aan zou hebben (de Franse douane die ik wél frequent zie, laat mij echter altijd met rust).

Californische vind ik maar niets. Dan gaat mijn voorkeur uit naar Australische en Chileense. Ook Italiaanse komt er in: Barolo en Chianti. De fles Brunello di Montalcino die ik onlangs durfde te openen was subliem= pure sangiovese.

Pindar
2 november 2007, 11:45
en dan is er nog dit:
(voor wie er voor open staat)

Interestingly, there is a winery on the east end of Long Island, not far from Montauk Point, called Pindar Vineyards. This wine is growing in popularity, gaining international accolades. This fits nicely into the plan, as this area will be a part of the capital district of the Earth/United Nations in the Empire State! Red wine is symbolic of the blood ingested by the Reptilians. The wine can become sanctified as it did in the Roman Catholic Church, a patsy for the Reptilians. In the Catholic Church, wine replaced the blood in ceremony.

Pin d'Ar

willem1940NLD
2 november 2007, 14:04
De wijn gaat de coca-cola achterna ...

- nieuwe vaten
- eiken vaten
- proces voor versnelde veroudering
- ...
Ja, duidelijk; GOED blijven proeven dus en alleen kopen wat je bevalt. Voorlopig, op de smaken afgaande, heb ik de indruk dat minstens Z-Amerika en Suidafrika nog "ouderwets" met hun wijnen omspringen.

Jammer genoeg kom ik maar zelden nog Noordafrikaanse wijnen tegen, waaraan de enige soms door mij waargenomen (wel: fatale) fout was dat de ouderwetse flessen-met-kurk rechtopstaand waren opgeslagen geweest - wijntje dood dus, schuld van onkundige tussenhandelaars / transporteurs.
Maar ik vermoed ook dat de schaarste aan die wijnen te maken kan hebben met de hardnekkige geruchten dat Frankrijk zulke wijnen massaal opkoopt ter verbetering van de eigen wijnen middels blending.

Al met al schijnt de "wijnberg" in Frankrijk zo ver op te lopen dat een zeer fors percentage als grondstof afvloeit naar de bio-brandstofindustrie; het zij zo, de auto proeft het verschil niet van het 5%-gehalte aan bio-brandstof dat uit de Franse pompen stroomt en waarmee Frankrijk al heel wat jaren koploper is in de E.U, die ernaar streeft om ditzelfde percentage met kleine jaarlijkse norm-bijstellingen in de hele gemeenschap te verplichten; als ik mij niet vergis zal Nederland momenteel tot ca. 2% daarmee gevorderd zijn.

Gun
6 november 2007, 17:49
http://www.vrtnieuws.net/polopoly_fs/1.153450%21image/3815758296.jpg (http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.net/nieuws/economie/071106_EU_Wijn)
di 06/11/07 - De Europese ministers van Landbouw hebben een hervormingsplan van 500 miljoen euro goedgekeurd voor de wijnbouw. Die heeft te lijden onder de concurrentie uit de "nieuwe wijnlanden".
De EU wil 500 miljoen euro betalen om de wijnbouw te moderniseren.
(Deutsches Weininstitut)
Concreet zullen onproductieve wijngaarden geruimd worden, kunnen de betere sneller uitbreiden en moeten de technieken verbeterd worden.

Ook de labels op de flessen moeten meer gestroomlijnd en doorzichtiger worden voor de consument.

Vooral in Frankrijk en Italië zitten veel wijnbouwers in de problemen door de stijgende concurrentie met hun rivalen uit Amerika, Zuid-Afrika en Australië.

Die werken vaak moderner en werken op grotere schaal wat de kosten beter onder controle houdt. De EU wil dat Europa zich dan ook meer richt op kwaliteit om de concurrrentie aan te gaan.Coca Cola here we come ...

Wijn wordt meer en meer een regulier main stream consumptiegoed en zou deze daar voor iets tussen zitten?

AdrianHealey
6 november 2007, 18:45

Dat gaan we toch niet 'slecht' vinden, hé?
Slechte kwaliteit wordt uit de markt geconcurreerd. Het zij dan zo.

Gun
6 november 2007, 18:47
Verscheidenheid gaat er uit

Variatie gaat er uit

Creativiteit gaat er uit

Competitie gaat er uit

...

You're so young:roll:

Pindar
6 november 2007, 18:49

Variatie gaat er uit

Creativiteit gaat er uit

Competitie gaat er uit

...

Alle genoemde zaken zijn de zaken waarvan veel
'geheime genootschappen' willen dat ze verdwijnen!
Zie o.m. de werken van " John Rappaport"

Pin d'Ar

AdrianHealey
6 november 2007, 18:54
Variatie gaat er uit
Creativiteit gaat er uit
Competitie gaat er uit
...

En jij moet dringend eens een naslagwerkje economie openslaan. :/
Enfin, het zou dus onzin dat er geen verscheidenheid, variatie, creativiteit en competitie meer zou zijn. Het enige dat mogelijk is, is dat daar simpelweg geen behoefte meer te vervullen is, die zoveel kan opbrengen, dat het een productie zou rechtvaardigen.

Meer niet.

Maar soit, Gun, het is me al langer bekend dat jij geen enkel argument wilt aanhalen. Gelieve dan ook geen topics meer op te starten als je bij de minste geringste kritiek direct op de man begint te spelen. Dat staat nogal idioot.

Gun
6 november 2007, 19:08
En jij moet dringend eens een naslagwerkje economie openslaan. :/
Enfin, het zou dus onzin dat er geen verscheidenheid, variatie, creativiteit en competitie meer zou zijn. Het enige dat mogelijk is, is dat daar simpelweg geen behoefte meer te vervullen is, die zoveel kan opbrengen, dat het een productie zou rechtvaardigen.

Meer niet.

Maar soit, Gun, het is me al langer bekend dat jij geen enkel argument wilt aanhalen. Gelieve dan ook geen topics meer op te starten als je bij de minste geringste kritiek direct op de man begint te spelen. Dat staat nogal idioot.Als het onzin is dan is het maar zo, oh alwetende ervaren AdrianHealey

Als het simpelweg is dan is het maar zo, oh alwetende ervaren AdrianHealey

Mijn excuses om uw alwetendheid in vraag te stellen

Over die idioot zal ik het maar niet hebben ...

AdrianHealey
6 november 2007, 19:12
Als het onzin is dan is het maar zo, oh alwetende ervaren AdrianHealey

Is dat je inhoud? Indrukwekkend. Je mag btw die zin waar 'simpelweg' in staat, eens proberen - je zal niet slagen - inhoudelijk aan te vallen.

Gun
6 november 2007, 19:14
Is dat je inhoud? Indrukwekkend. Je mag btw die zin waar 'simpelweg' in staat, eens proberen - je zal niet slagen - inhoudelijk aan te vallen.Ik herhaal

Als het onzin is dan is het maar zo, oh alwetende ervaren AdrianHealey

AdrianHealey
6 november 2007, 19:16
Dus, je bent niet in staat je bewering hard te maken? Alé, dan.

Ik ben tegen de globalisering! En dat noemt zich libertariër. :roll:

AdrianHealey
6 november 2007, 19:19
Ik zal de vraag anders wat eenvoudiger stellen.

Waar is je glazen bol die heeft gezegd dat de bovenstaande effecten gaan gebeuren? En waarom zouden die effecten zo nadelig zijn dat we ze moeten bestrijden? (Of is dat het punt niet. Zo niet, wat is het punt dan wel?)

willem1940NLD
6 november 2007, 19:49
Maak je voorlopig maar niet ongerust; in de supermarkten zie ik juist steeds meer nieuwe labels uit minder bekende landen. Koop 1 fles van een "goedkoop" merk met minstens 12, liever 13% alcohol, proef die en als die bevalt ga je er een heel doosje van halen.