View Full Version : Ralph Nader stelt zich kandidaat voor presidentschap in VS
Antoon
23 februari 2004, 10:45
Ralph Nader heeft zondag aangekondigd dat hij zich opnieuw kandidaat stelt voor het presidentschap van de Verenigde Staten. Volgens hem is Washington door bedrijven bezet gebied geworden. Hij verdedigde hij zijn kandidatuur door te stellen dat er weinig verschil is tussen Republikeinen en Democraten.
"Er is teveel macht en rijkdom in te weinig handen. Er hangt nu een bordje met 'te koop' op de meeste departementen en diensten", aldus Nader op tv-zender NBC. "Er stroomt meer geld dan ooit binnen. Daardoor kunnen bedrijven de noden van de Amerikaanse bevolking negeren. Het komt neer op een mislukking van beide partijen."
Volgens veel Democraten heeft Nader Al Gore in 2000 van de overwinning afgehouden. Gore verloor in 2000 de cruciale stembusgang om de kiesmannen van Florida met minder dan zeshonderd stemmen, terwijl Nader bijna honderdduizend stemmen kreeg, stemmen die Gore in het Witte Huis hadden kunnen doen belanden.
Een obstakel meer voor John Kerry.
Aangebrande Phönix
23 februari 2004, 11:06
Dubbel.
Mijn fulminatie tegen de democraten gezien, Antoon?
Antoon
23 februari 2004, 11:18
Dubbel.
Mijn fulminatie tegen de democraten gezien, Antoon?
Wat is de titel van de topic?
SB1234
23 februari 2004, 11:27
Volgens mij wordt die Nader gesponsord door de vriendjes van Bush. Tactisch slim gezien want het grootste aantal stemmen die Nader zal halen zouden anders naar John Kerry gegaan zijn.
Antoon
23 februari 2004, 13:52
http://i.cnn.net/cnn/2004/ALLPOLITICS/02/22/elec04.prez.nader/story.nader.nbc.jpg
Ralph Nader said Sunday that Washington has
been allowed to become "corporate-owned territory"
by a "duopoly" two-party system.
WASHINGTON (CNN) -- Many political season observers will pay special attention Monday morning to Washington news conference planned by Ralph Nader to discuss his ideas for his 2004 presidential candidacy.
Nader's announcement Sunday that he will run for president as an independent in 2004 was described by Republicans as unimportant and by Democrats as "very unfortunate."
Democratic National Committee Chairman Terry McAuliffe, appearing on CBS' "Face the Nation," called Nader's decision "very unfortunate." But he said he believes the candidacy by the consumer advocate and former Green Party presidential candidate "will be different from 2000."
"He is not running as a Green Party member," as he did in 1996 and 2000, McAuliffe said. "And I can tell you, Green Party members are all coming into the party saying they want to help us because they know the stakes are so big this time. It will be much more difficult for him."
For his part, Republican National Committee Chairman Ed Gillespie told CBS that Nader's candidacy would make no difference to Bush's re-election bid.
"If Ralph Nader runs, President Bush is going to be re-elected, and if Ralph Nader doesn't run, President Bush is going to be re-elected," Gillespie said. "We're going to run on the president's strong and principled leadership and his positive agenda for a second term."
On the presidential campaign trail, a spokeswoman for Democratic front-runner Sen. John Kerry of Massachusetts put a positive spin on Nader's announcement.
"We hope that those who want to see change in America, and to return to a track of prosperity and progress, better health care and new and better jobs, will unite behind the Democratic nominee for president -- whoever that may be," said Kerry spokeswoman Stephanie Cutter.
Kerry himself had braced for the possible decision, telling reporters on the campaign trail in Atlanta, Georgia, on Saturday, "I think I'm going to have a campaign that will speak to those people who ... supported him last time. This is going to be a different campaign this time, I assure you."
A campaign aide for Sen. John Edwards of North Carolina, also looking to win the nomination, told CNN on Sunday, "If you have a Democratic nominee who can attract all kinds of voters -- progressives, moderates and dissatisfied Republicans -- Democrats will win the White House in November.
"John Edwards has shown that he attracts voters from across the political spectrum and that's why he is the best candidate to take on Bush," the aide said.
Nader said he is jumping into the race to "challenge the two-party duopoly" that is allowing Washington to be "corporate-occupied territory."
"After careful thought and my desire to retire our supremely elected president," Nader said on NBC, in a reference to the Supreme Court decision that settled the 2000 presidential race, "I've decided to run as an independent candidate for president."
"The liberal intelligentsia," Nader said, "has allowed its party to become a captive of corporate interests."
Washington is "corporate-occupied territory," Nader said. "We need more political and civic energies inside the campaign to challenge this two-party duopoly that's trending toward one-party districts all over the country."
Nader made clear his desire to help force President Bush out of the White House. He said he supports impeaching the president for "misleading" Americans about the Iraq war and "fabricating" reasons for taking military action. And he accused Bush of being "a giant corporation in the White House masquerading as a human being."
More than a dozen people who supported Nader in 2000 protested his move Sunday outside the building where Nader's "Meet the Press" interview was conducted. Several held signs saying "Unite against Bush."
But another group, about the same size, supported Nader's stance that his entry is a move against a "two-party duopoly" that is leaving lawmakers unaccountable to voters. Standing right near the protesters, this group held signs saying, "Let the debate begin."
In December, Nader said he would not run for the Green Party nomination in 2004. That decision means he will have to go through the process of getting ballot access in all 50 states as an independent, a daunting and expensive task.
Nader said Sunday that he does not know in how many states he will be able to get his name on the presidential ballot. Either way, he added, "there are 40 slam dunk states where Republicans or Democrats will win handily."
In the 2000 race, Nader won less than 3 percent of the vote nationally. But many Democrats are convinced he tipped the election toward Bush because the president's margin of victory in two states -- Florida and New Hampshire -- was smaller than the number of people who voted for Nader.
Had Gore carried either of those states, he would have carried the Electoral College and won the presidency.
However, it is impossible to know what those Nader voters would have done if he had not been in the race. Nader himself insists that "Gore beat Gore" and that many of his voters would have stayed home or voted for Bush if he had not been on the ballot.
RomeoAvioli
23 februari 2004, 17:39
http://ralphdontrun.net/
Antoon
23 februari 2004, 19:06
Te begrijpen. Het is ook daarom dat de Democraten Ralph Nader's beslissing om toch mee te doen als "very unfortunate" kwalificeerden.
RomeoAvioli
23 februari 2004, 20:03
Te begrijpen. Het is ook daarom dat de Democraten Ralph Nader's beslissing om toch mee te doen als "very unfortunate" kwalificeerden.
Waarom zouden de democraten hun kiezers niet oproepen om allemaal voor Nader te stemmen ? De som zou dan toch hetzelfde zijn ? Ipv 291 voor Gore, 291 voor Nader.
Zoals je zelf reeds schreef: Kerry is verbrand, en oneerlijk. Beter nu de conclusies nemen zeker ? Ga alvast maar op zoek naar vuile zaakjes waarin Nader betrokken is. Of zoek naar de Heilige Graal, die ga je misschien makkelijker vinden.
Zeer hautain van die democraten om op die manier over een mede-kandidaat te denken.
lyot
23 februari 2004, 20:03
zeer democratisch van de democraten, om rechtuit te stellen dat ze Nader liever niet zien opkomen..
ik ben blij met enige diversiteit en juich Naders kandidatuur dan ook ten volle toe.. Valt er niemand de parallellen op tussen Naders kandidatuur en de Groenen in Vlaanderen?
RomeoAvioli
23 februari 2004, 20:05
Lieve Lyot,
ik ben blij met enige diversiteit en juich Naders kandidatuur dan ook ten volle toe.. Valt er niemand de parallellen op tussen Naders kandidatuur en de Groenen in Vlaanderen?
Green = Groen.
Nader is een underdog.
Maar Nader heeft zich nog nooit kunnen bewijzen. Essential,...
TomB
23 februari 2004, 20:19
Waarom zouden de democraten hun kiezers niet oproepen om allemaal voor Nader te stemmen ? De som zou dan toch hetzelfde zijn ? Ipv 291 voor Gore, 291 voor Nader.
Omdat ze dan zelf geen enkele kans hebben om een president te leveren?
Zo'n oproep zou trouwens het omgekeerde teweegbrengen van wat je denkt omdat alle pivot voters dan naar Bush gaan. Een betere garantie voor herverkiezing kan je de president niet geven.
In alle geval is Ralph's deelname enkel vanuit Bush's optiek een goede zaak.
solidarnosc
23 februari 2004, 20:45
Omdat ze dan zelf geen enkele kans hebben om een president te leveren?
Zo'n oproep zou trouwens het omgekeerde teweegbrengen van wat je denkt omdat alle pivot voters dan naar Bush gaan. Een betere garantie voor herverkiezing kan je de president niet geven.
In alle geval is Ralph's deelname enkel vanuit Bush's optiek een goede zaak.
De kans is zeer groot dat ook ter rechterzijde een kandidaat zal opkomen. Ik zou de ontevredenheid bij een groot deel van de rechterzijde van Bush niet onderschatten. Hij heeft de VS in een buitenlands avontuur gestort waarvan niemand weet hoe het zal aflopen, hij geeft meer poen uit dan de democraten terwijl de republikeinen traditionaal voor een 'small' government zijn. De macht van de 'feds' is nog nooit zo sterk toegenomen terwijl veel conservatieven zo weinig mogelijk te maken willen hebben met Washington. Het liberaal asiebeleid van Bush etc...
solidarnosc
23 februari 2004, 20:47
Lieve Lyot,
Green = Groen.
Nader is een underdog.
Nader is een luis in het Amerikaans establishment. Dat is Groen nooit geweest in België.
Antoon
23 februari 2004, 21:02
Lieve Lyot,
Green = Groen.
Nader is een underdog.
Nader is een luis in het Amerikaans establishment. Dat is Groen nooit geweest in België.
Hé. Weeral akkoord! Da's al de tweede keer in zoveel weken. :wink:
lyot
23 februari 2004, 21:20
luis = regelneef ? :wink:
neruda
23 februari 2004, 21:35
Ralph Nader heeft zondag aangekondigd dat hij zich opnieuw kandidaat stelt voor het presidentschap van de Verenigde Staten. Volgens hem is Washington door bedrijven bezet gebied geworden. Hij verdedigde hij zijn kandidatuur door te stellen dat er weinig verschil is tussen Republikeinen en Democraten.
"Er is teveel macht en rijkdom in te weinig handen. Er hangt nu een bordje met 'te koop' op de meeste departementen en diensten", aldus Nader op tv-zender NBC. "Er stroomt meer geld dan ooit binnen. Daardoor kunnen bedrijven de noden van de Amerikaanse bevolking negeren. Het komt neer op een mislukking van beide partijen."
Volgens veel Democraten heeft Nader Al Gore in 2000 van de overwinning afgehouden. Gore verloor in 2000 de cruciale stembusgang om de kiesmannen van Florida met minder dan zeshonderd stemmen, terwijl Nader bijna honderdduizend stemmen kreeg, stemmen die Gore in het Witte Huis hadden kunnen doen belanden.
Een obstakel meer voor John Kerry.
Tiens ,tiens, hebben ze aan de overkant een mannelijke Vera die zo stupid en eigenzinnig is ? :twisted: :twisted: :twisted:
tomm
23 februari 2004, 22:36
Democraten en republiekeinen vertegenwoordigen allebei het grote kapitaal en je kunt kerry onmogelijk links noemen, maar wel een stuk linkser dan Clinton of Gore. Vorige keer was de keuze van Nader perfect gelegitimeerd, met een zeer rechtse democratische periode achter de rug diie niet wezenlijk anders was dan Bush senior, zelfs rechtser op een aantal vlakken, maar nu liggen de zaken anders. Kerry, nochtans niet zo links als Dean, is toch centrum-links te noemen, terwijl we aan de andere kant geconfronteerd worden met de meest rechtse president sinds decennia die extremisten als ashcroft en rumsfeld in zijn cabinet opneemt en de VS in een ongewisse oorlog heeft gestort. Een administratie ook die onbeschaamd internationale conventies met voeten trad, de VS isoleerde van Europa, burgerrechten afschafte en met een duidelijk probleem van belangenvermenging. De relaties tussen big business en politiek zijn nu zo nauw dat een kritiek punt overschreden is en zelfs de gemiddelde conservatieve Amerikaan wakker geschoten is. Bush heeft ook de werkgelegenheid slecht aangepakt en niets gedaan voor de middenklasse, en de vS opgezadeld met een enorm deficiet.
Volgens mij zou nader er nu beter aan doen zich op het laatste moment terug te trekken ten gunste van kerry, op voorwaarde dat die laatste enkele linkse thema's aan z'n programma toeveogt.
solidarnosc
23 februari 2004, 22:42
Hé. Weeral akkoord! Da's al de tweede keer in zoveel weken. :wink:
Lap, daar gaat mijn carière bij LSP. :lol: :wink: Nu ik zal in het vervolg beter opletten wat ik schrijf. Dat mag me immers niet al te veel overkomen anders mag ik bomen gaan tellen in Siberië. :)
RomeoAvioli
24 februari 2004, 00:05
Lieve TomB,
Een betere garantie voor herverkiezing kan je de president niet geven.
is dat een slechte zaak ? Hoe zat dat weer met die hond en Pavlov ?
Of anders: wie zijn poep verbrandt moet op de blaren zitten. Misschien vinden ze het leuk van die blaren ?
Celebfin
26 februari 2004, 18:22
Ik vind dat Nader ook enkel de conservatieven helpt met zijn kandidaat. Hij zou beter als de hervormer bij de democraten werken.
Antoon
26 februari 2004, 18:30
Ik vind dat Nader ook enkel de conservatieven helpt met zijn kandidaat. Hij zou beter als de hervormer bij de democraten werken.
Dat zou nooit lukken.
De Democraten zijn minder rechts dan de Republikeinen, maar toch weer niet echt links. Wanneer een kandidaat te links is, dan wordt die meteen afgestraft (zie Howard Dean).
Ralph Nader is vergelijkbaar met onze Groenen, die niet alleen superlinks overkomen (om niet te zeggen dat ze in sommige dossiers extreem-links zijn ), maar bovendien hebben ze anarchistische tendenzen vanwege frequente wereldvreemde reacties.
Niet echt een beweging om de Democratische Partij te hervomen, tenzij om er een onverkiesbare partij van te maken.
lyot
26 februari 2004, 19:39
Nader is de enige die de echte problemen aan de kaak stelt, en niet in holle rhetoriek spreekt. Antoon, je hebt gelijk als je stelt dat zijn programma niet past binnen de Democratische partij. In mijn ogen zijn zowel de Republikeinen als de Democraten reeds lang ingepalmd door de gevestigde belangen. Nader heeft door zijn onafhankelijke positie echter aan niemand verantwoording af te leggen en dat zie je ook in de manier waarop hij zich manifesteert. Persoonlijk ken ik zijn achtergrond niet voldoende om hem ten gronde te kunnen beoordelen, maar per definitie vind ik het goed voor een democratie dat het debat zich niet beperkt tot twee lichtjes afwijkende varianten op hetzelfde thema. Zowel de Republikein als de Democraten zitten namelijk in dezelfde zak, namelijk die van 'Corporate America'. Nader's discours is dan ook een meer dan welkome toevoeging aan het debat, niet in het minst omdat hij veel dingen bij naam noemt, en niet in holle rhetoriek spreekt.
TomB
26 februari 2004, 20:14
Lieve TomB,
Een betere garantie voor herverkiezing kan je de president niet geven.
Of anders: wie zijn poep verbrandt moet op de blaren zitten. Misschien vinden ze het leuk van die blaren ?
Heb ik dan gezegd dat dat een slechte zaak was?
Antoon
26 februari 2004, 20:18
Lieve TomB,
Heb ik dan gezegd dat dat een slechte zaak was?
Ik vind het in ieder geval een goeie zaak. Maar dat weten jullie ondertussen, hé? :wink:
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.