PDA

View Full Version : persoonlijke beleving nationalisme.


Verhofstadthater
23 februari 2004, 17:13
Terwijl nationalisme heel wat mensen koud laat, is er toch een harde kern van mensen die het tot een levensstijl maakt. Zowel de Vlaams-nationalisten en de Belgicisten spreken behoorlijk compromisloze taal. Hoe radicaler de één, hoe radicaler het antwoord van de ander. Mijn vraag aan Hans is of hij persoonlijk bevriend zou kunnen zijn met een die-hard Vlaams-nationalist. Eerlijk antwoord graag.
Verder: hoe ben je eigenlijk bij het Belgisch nationalisme terecht gekomen? Heel wat nationalisten vertrekken van een romantisch ideaalbeeld. Zou jij dat beeld vanuit de Belgische situatie voor jezelf uit de doeken willen doen aub?

Nello
23 februari 2004, 17:34
Terwijl nationalisme heel wat mensen koud laat, is er toch een harde kern van mensen die het tot een levensstijl maakt. Zowel de Vlaams-nationalisten en de Belgicisten spreken behoorlijk compromisloze taal. Hoe radicaler de één, hoe radicaler het antwoord van de ander. Mijn vraag aan Hans is of hij persoonlijk bevriend zou kunnen zijn met een die-hard Vlaams-nationalist. Eerlijk antwoord graag.
Verder: hoe ben je eigenlijk bij het Belgisch nationalisme terecht gekomen? Heel wat nationalisten vertrekken van een romantisch ideaalbeeld. Zou jij dat beeld vanuit de Belgische situatie voor jezelf uit de doeken willen doen aub?

Ik benwel niet Hans, maar ik kan u verzekeren dat ik Die Hard-Vlaams-Nationalistische vrienden heb.
Politiek en vriendschap staan ver uit elkaar, of zo zou het toch moeten.

MoW
23 februari 2004, 17:36
Terwijl nationalisme heel wat mensen koud laat, is er toch een harde kern van mensen die het tot een levensstijl maakt. Zowel de Vlaams-nationalisten en de Belgicisten spreken behoorlijk compromisloze taal. Hoe radicaler de één, hoe radicaler het antwoord van de ander. Mijn vraag aan Hans is of hij persoonlijk bevriend zou kunnen zijn met een die-hard Vlaams-nationalist. Eerlijk antwoord graag.
Verder: hoe ben je eigenlijk bij het Belgisch nationalisme terecht gekomen? Heel wat nationalisten vertrekken van een romantisch ideaalbeeld. Zou jij dat beeld vanuit de Belgische situatie voor jezelf uit de doeken willen doen aub?

Ik benwel niet Hans, maar ik kan u verzekeren dat ik Die Hard-Vlaams-Nationalistische vrienden heb.
Politiek en vriendschap staan ver uit elkaar, of zo zou het toch moeten.


Hou uw vrienden dichtbij maar uw vijanden nog dichterbij :)
Zijn wij vrienden ? Zei gij ni altij : Collega's ? :)

Nello
23 februari 2004, 17:39
Ik benwel niet Hans, maar ik kan u verzekeren dat ik Die Hard-Vlaams-Nationalistische vrienden heb.
Politiek en vriendschap staan ver uit elkaar, of zo zou het toch moeten.


Hou uw vrienden dichtbij maar uw vijanden nog dichterbij :)
Zijn wij vrienden ? Zei gij ni altij : Collega's ? :)

Met Die Hard-Vlaams Nationalisten bedoel ik niet diegenen die twijfelen tussen BUB en NVA, David. Daar bedoel ik ECHTE Vlaams Nationalisten mee.

MoW
23 februari 2004, 17:41
Hou uw vrienden dichtbij maar uw vijanden nog dichterbij :)
Zijn wij vrienden ? Zei gij ni altij : Collega's ? :)

Met Die Hard-Vlaams Nationalisten bedoel ik niet diegenen die twijfelen tussen BUB en NVA, David. Daar bedoel ik ECHTE Vlaams Nationalisten mee.

Ah, wie twijfelt tussen NVA en BUB ?
Ik niet .....eenmaal het blok aan het been , altijd het blok aan het been.

hmm te Sloganesque

Foundation
23 februari 2004, 19:05
Ik zelf heb ook meer dan genoeg radicale Vlaams-Nationalisten te vriend of te leerkracht. Ik heb daar geen problemen mee. De leerkrachten waarvan ik weet dat zij Vlaamsgezind zijn, doen dat nog niet doorklinken in hun lessen, en met vrienden mijden we het onderwerp politiek of religie omdat daar vrij scherpe discussies van komen - wiezen is toch zoveel plezanter. Maar we komen nog steeds zeer goed overeen.

Kim
23 februari 2004, 19:56
Ik heb ook een aantal fanatieke Vlaams Blokkers in mijn vriendenkring zitten maar wie zevert er nu over politiek wanneer hij op kroegentocht gaat? :)

Verhofstadthater
23 februari 2004, 20:22
Awel, dat vind ik nu echt knappe antwoorden zie! Zo wil ik het ook, maar soms krijg je de indruk dat bij politiek-geïnteresseerden mensen met een andere mening a priori uitgesloten worden. Tof dat het niet zo is!

Yann
23 februari 2004, 20:33
Ik zie Dewinter en Jah Jah nog niet samen op café gaan. :wink:

Ikzelf heb het moeilijker om Vlaams-nationalisten te vriend te houden. Meestal botst het dan ook vóór ik zijn/haar politieke voorkeur ken. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Foundation
23 februari 2004, 20:52
Wel Yann, gewoon een kaartje leggen, en vanaf dat het woord Vlaanderen of België of Wallonië valt: op de rem douwen en van onderwerp veranderen. Zo doen wij dat, en zo blijft het plezant :wink:

Kim
23 februari 2004, 21:07
Een extra pint kan ook helpen, ik ben namelijk niet zo goed in kaarten :wink:

Nello
23 februari 2004, 21:12
Wel Yann, gewoon een kaartje leggen, en vanaf dat het woord Vlaanderen of België of Wallonië valt: op de rem douwen en van onderwerp veranderen. Zo doen wij dat, en zo blijft het plezant :wink:


neen hoor, ik ga er wel eens graag op door met mijn Vlaams-Nationale vrienden, echt goed diep discussie voeren, anderzijds, die pinten pakken en kaart spelen kun je tussendoor nog doen :D

Yann
23 februari 2004, 21:46
Wel Yann, gewoon een kaartje leggen, en vanaf dat het woord Vlaanderen of België of Wallonië valt: op de rem douwen en van onderwerp veranderen. Zo doen wij dat, en zo blijft het plezant :wink:

Ok, ik zal er zeker rekening mee houden, wanneer de situatie zich nog eens voordoet. :wink:

Hans Van de Cauter
23 februari 2004, 23:37
Terwijl nationalisme heel wat mensen koud laat, is er toch een harde kern van mensen die het tot een levensstijl maakt. Zowel de Vlaams-nationalisten en de Belgicisten spreken behoorlijk compromisloze taal. Hoe radicaler de één, hoe radicaler het antwoord van de ander. Mijn vraag aan Hans is of hij persoonlijk bevriend zou kunnen zijn met een die-hard Vlaams-nationalist. Eerlijk antwoord graag.
Verder: hoe ben je eigenlijk bij het Belgisch nationalisme terecht gekomen? Heel wat nationalisten vertrekken van een romantisch ideaalbeeld. Zou jij dat beeld vanuit de Belgische situatie voor jezelf uit de doeken willen doen aub?

Om eerlijk te zijn: ik denk dat ik niet bevriend kan zijn met een echte Vlaams-nationalist aangezien mijn wereldbeeld heel anders is: hij is gesloten, ik sta open naar de wereld. Ik voel me geen Belgisch nationalist, want ik hou evenzeer van Europa en de rest van de wereld. De Europese eenmaking en daarna ook de eenmaking van de wereld zijn voor mij andere dromen. Maar we zijn daar nog niet klaar voor. Eerst moeten we ons meertalig wereldje België op poten zetten alvorens verder te denken.

Ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is.

Seba
23 februari 2004, 23:39
Om eerlijk te zijn: ik denk dat ik niet bevriend kan zijn met een echte Vlaams-nationalist aangezien mijn wereldbeeld heel anders is: hij is gesloten, ik sta open naar de wereld.



misschien bewijst deze uitspraak dat u gesloten bent naar de omgeving rond u?

Hans Van de Cauter
24 februari 2004, 00:19
Ik ben misschien gesloten t.o.v. Vlaams-nationalisten, hoewel ik er al dikwijls mee gesproken heb, o.a. met Matthias Storme en Jean-Marie Dedecker. Bij de eerste zag ik wat opening, maar helemaal niet bij de tweede. En als ik zie dat mensen een gesloten denkwereld hebben, ben ik niet geneigd er verder mee om te gaan, hoewel ik wel de poging doe om hun denkwereld te verbreden...

Tantist
24 februari 2004, 00:23
Ik benwel niet Hans, maar ik kan u verzekeren dat ik Die Hard-Vlaams-Nationalistische vrienden heb.

Als ze uit uw vroegere partij komen, begrijp ik wat u bedoeld met Die Hard! :twisted:

Nello
24 februari 2004, 00:46
Ik benwel niet Hans, maar ik kan u verzekeren dat ik Die Hard-Vlaams-Nationalistische vrienden heb.

Als ze uit uw vroegere partij komen, begrijp ik wat u bedoeld met Die Hard! :twisted:

Neen, absoluut daar niet, hooguit nog enkele kennissen. Ik prefereer vrienden waar een deftig gesprek mee kan gevoerd worden, en die vind je niet ruim in die partij :twisted:

Verhofstadthater
25 februari 2004, 22:11
Terwijl nationalisme heel wat mensen koud laat, is er toch een harde kern van mensen die het tot een levensstijl maakt. Zowel de Vlaams-nationalisten en de Belgicisten spreken behoorlijk compromisloze taal. Hoe radicaler de één, hoe radicaler het antwoord van de ander. Mijn vraag aan Hans is of hij persoonlijk bevriend zou kunnen zijn met een die-hard Vlaams-nationalist. Eerlijk antwoord graag.
Verder: hoe ben je eigenlijk bij het Belgisch nationalisme terecht gekomen? Heel wat nationalisten vertrekken van een romantisch ideaalbeeld. Zou jij dat beeld vanuit de Belgische situatie voor jezelf uit de doeken willen doen aub?

Om eerlijk te zijn: ik denk dat ik niet bevriend kan zijn met een echte Vlaams-nationalist aangezien mijn wereldbeeld heel anders is: hij is gesloten, ik sta open naar de wereld. Ik voel me geen Belgisch nationalist, want ik hou evenzeer van Europa en de rest van de wereld. De Europese eenmaking en daarna ook de eenmaking van de wereld zijn voor mij andere dromen. Maar we zijn daar nog niet klaar voor. Eerst moeten we ons meertalig wereldje België op poten zetten alvorens verder te denken.

Ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is.

Ik vind het jammer dat een mens zo ideologisch kan zijn. Pas op, in mijn kwade dagen kan ik ook nogal dogmatisch uit de hoek komen. Toch zijn er genoeg andere perspectieven aan een mens. Toch bedankt voor je eerlijk antwoord.