PDA

View Full Version : De V.S. zijn verdwenen. Wat nu?

forumspook
12 november 2007, 14:13
Stel jullie even voor dat een natuurramp de V.S van de kaart veegt. De volkaan van Yellowstone die ontploft bvb. De Amerikaanse supermacht is niet meer. Wat gaat er gebeuren? Wie gaat daarvan onmiddellijk profiteren? Is dit gevaarlijk voor Europa? Interressant om eens over na te denken, want welke rol speelt Amerika tegenwoordig eigenlijk in de wereld?

Daimanta
12 november 2007, 14:43
Stel jullie even voor dat een natuurramp de V.S van de kaart veegt. De volkaan van Yellowstone die ontploft bvb. De Amerikaanse supermacht is niet meer. Wat gaat er gebeuren? Wie gaat daarvan onmiddellijk profiteren? Is dit gevaarlijk voor Europa? Interressant om eens over na te denken, want welke rol speelt Amerika tegenwoordig eigenlijk in de wereld?

Wereldwijde onrust, aantal landen krijgt het moeilijk(Zuid Korea, Saudi Arabië, Israel). Totale verstoring van de machtsbalans, VN wordt onhoudbaar. Meer mach naar de werelddelen. Europa wordt sterker. Eventueel valt Noord-Korea Zuid-Korea binnen. Musharraf verliest positie als leider door gebrek aan financieën. Zuid-Amerika word linkser. Saudi-Arabische koningshuis verlies veel van zijn macht, dat wordt ingenomen door radicalen. De arabische wereld word brutaler tegenover Israël. China word de dominante macht in Azië, Rusland word autoritair onder Poetin. Financiële crises over in de wereld. Meer mensenrechten schendingen doordat er minder controle is. Verder weet ik het niet zo meer.

driewerf
12 november 2007, 14:49
Mijn inschatting is dan de volgende
1)China verliest zijn grootste afzetmarkt. Hierdoor raken de Chinese fabrieken in een zeer grote crisis, met werkloosheid en afdankingen tot gevolg. Het Chinese binnenland staat nu al op ontploffen, dus daar mag je je aan zeer grote rellen en onstabiliteit verwachten. Mogelijks herwint Tibet zijn onafhankelijkheid.

2)Rusland zal dan niet passief toezien en trachten een deel van de koek binnen te rijven. Voor zover de Chinese overheid nog kan reageren, ontstaan er grensconflicten langs de Russisch-Chinese grens.

3) De Amerikaanse troepen in Irak verliezen hun thuisbasis en zijn een vogel voor de kat (toch een slordige 130.000 man), tenzij Europa in de bres springt. Andere mogelijkheid is dat Israel zichzelf op een portie goed getrainde militairen tracht te trakteren, en de Amerikanen in Irak gaat ontzetten. Indien dat gebeurt staat het ganse M-O in vuur en vlam. Maar indien het lukt is de hegemonie van Israel voor een aantal jaren verzekerd, en kan het de Palestijnen definitief naar Tunesie jagen.

Derk de Tweede
12 november 2007, 14:55
Dan ga ik naar Belgie!

bolle
12 november 2007, 14:56

Zonder Amerika zal het wereldwijde anarchie zijn, burgeroorlogen en in het slechtste geval een 3de wereldoorlog.

styllo_ben
12 november 2007, 15:10
dan zal het internet niet meer werken 8O 8O 8O

jongens, voor als we elkaar niet meer zullen zien in cyberland, het is goed geweest en ik hou van jullie allemaal (behalve lombas)

Nee serieus nu, is dat niet zo dat het internet centraal gestuurd wordt door servers in de VS waar alles doorheen gaat???

Hashiwokakero
12 november 2007, 15:47
Wereldwijde onrust, aantal landen krijgt het moeilijk(Zuid Korea, Saudi Arabië, Israel). Totale verstoring van de machtsbalans, VN wordt onhoudbaar. Meer mach naar de werelddelen. Europa wordt sterker. Eventueel valt Noord-Korea Zuid-Korea binnen. Musharraf verliest positie als leider door gebrek aan financieën. Zuid-Amerika word linkser. Saudi-Arabische koningshuis verlies veel van zijn macht, dat wordt ingenomen door radicalen. De arabische wereld word brutaler tegenover Israël. China word de dominante macht in Azië, Rusland word autoritair onder Poetin. Financiële crises over in de wereld. Meer mensenrechten schendingen doordat er minder controle is. Verder weet ik het niet zo meer.Vierde wereldoorlog dus, voor de derde zullen de Amerikanen eerst wel nog zorgen.8-)

Maar Europa zal veel sterker moeten worden of we worden ook van de kaart geveegd.

Hashiwokakero
12 november 2007, 15:48
dan zal het internet niet meer werken 8O 8O 8O

jongens, voor als we elkaar niet meer zullen zien in cyberland, het is goed geweest en ik hou van jullie allemaal (behalve lombas)

Nee serieus nu, is dat niet zo dat het internet centraal gestuurd wordt door servers in de VS waar alles doorheen gaat???Staan die supercomputers allemaal in de VS?

lombas
12 november 2007, 16:00
het is goed geweest en ik hou van jullie allemaal (behalve lombas)

?

parcifal
12 november 2007, 16:02
Staan die supercomputers allemaal in de VS?

Supercomputers?????
Als je de DNS-rootservers bedoelt, (Dat zijn absoluut geen supercomputers):

http://nl.wikipedia.org/wiki/DNS-rootserver

Locaties
Een veel gehoorde bewering is dat (vrijwel) alle root servers zich in de VS bevinden. Met elke anycast node meegeteld waren er begin oktober 2006 over de hele wereld 119 root servers. Hiervan stonden er 41 in de VS of Canada, 35 in Europa en 43 in andere delen van de wereld.[1] (http://nl.wikipedia.org/wiki/DNS-rootserver#_note-0) Als men kijkt naar de beheerders van de root servers, is wel een groot deel hiervan afkomstig uit de VS

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/81/DNS-root-name-servers-feb-2007.jpg/400px-DNS-

Ovidius
12 november 2007, 16:02
De V.S. zijn verdwenen. Wat nu?

Een interessante periode breekt aan. Nieuwe of oude supermachten met andere agenda's zullen dan het laken naar zich toe trekken.

Vooral China zal zijn best daarvoor doen vermoed ik.

parcifal
12 november 2007, 16:04
Vierde wereldoorlog dus, voor de derde zullen de Amerikanen eerst wel nog zorgen.8-)

Maar Europa zal veel sterker moeten worden of we worden ook van de kaart geveegd.

Van de kaart geveegd?
Door wie?

Pieke
12 november 2007, 16:07
de nucleaire winter?

longhorn
12 november 2007, 16:13
Ik dan ook, onder een laag lava.

Hashiwokakero
12 november 2007, 17:23
Van de kaart geveegd?
Door wie?Door de andere wereldmachten. Als je naar de kaart kijkt zie je dat Europa eigenlijk peanuts zijn!

parcifal
12 november 2007, 17:27
Door de andere wereldmachten. Als je naar de kaart kijkt zie je dat Europa eigenlijk peanuts zijn!

Juist, ja. :lol:
Je weet toch wel dat Europa genoeg kernwapens heeft om dergelijke scenario's onmogelijk te maken?

garfield
12 november 2007, 18:46
1) China valt in Crisis en zal deze trachten op te lossen door haat militaire macht te ontplooien. Bezetting van Taiwan, Nepal zijn zeker, vermoedelijk uit energiehonger zal China uithalen naar Siberië en de rijke bodemschatten. Dit conflict zou vermoedelijk kan leiden tot gebruik NBC-wapens (tactisch dan vooral).
Rusland zal zijn invloed in de Ex-Gosstaten trachten te herstellen en vermoedelijk de democratie achter zich laten.

2)Noord-Korea: verliest voedselhulp en zal trachten als laatste wanhoop het zuiden aanvallen en vermoedelijk slagen door een overmacht.

3)Arabische bondgenoten verliezen de strijd tegen interner panarabische krachten. Kalifaat lijkt me niet direct mogelijk???

4)Israël wordt zwaar onderdruk gezet en zal bij conflict zeker terugslagen met NBC-wapens (tactische).

5)Europa gaat economisch achteruit net zoals de rest van de wereld. Plaatselijk potentaten krijgen veel macht de VN verliest haar weinig krediet/

6)België wordt unitair met nieuwe koning Hans 1

Het verdwijnen van een supermacht zal zware gevolgen hebben

system
12 november 2007, 18:52

Dan komen er gewoon andere 'Amerikanen'.

toccata
12 november 2007, 21:19
Meer macht vr China en Eu en voor zuid-amerika (Brazilie)

Hashiwokakero
12 november 2007, 22:09
Juist, ja. :lol:
Je weet toch wel dat Europa genoeg kernwapens heeft om dergelijke scenario's onmogelijk te maken?Europa is een bende softies.

pinbag
12 november 2007, 22:12
Ik vraag me af in hoevere, de factor zal spelen van een "kwetsbaar" tot zwaar gehavende N'amerikaans werelddeel die geanexeerd kan worden.

Heftruck
12 november 2007, 22:38
Wat met de gigantische Amerikaanse troepenmacht verspreid over de rest van de planeet?

Hashiwokakero
12 november 2007, 22:39
Wat met de gigantische Amerikaanse troepenmacht verspreid over de rest van de planeet?Een tweede israel eh! Ergens anders op deze planeet!:lol:

djimi
12 november 2007, 22:45
Als de VS al zouden 'verdwijnen' doordat de 'supervulkaan' Yellowstone 'ontploft', zal de rest van de wereld heel snel volgen, daar kan je gif op innemen. Dat overleeft geen kat, om van een mens maar te zwijgen.

Als de VS op een andere manier zouden verdwijnen, zijn allerlei scenario's mogelijk. Maar welke mogelijke toekomst we dan krijgen, blijft koffiedik kijken.

Nog veel plezier daarmee.

Sinistra
12 november 2007, 22:46
Van de kaart geveegd?
Door wie?

Door uw Arabische "vrienden"...:roll:

lombas
12 november 2007, 23:08
Wat met de gigantische Amerikaanse troepenmacht verspreid over de rest van de planeet?

http://www.dkimages.com/discover/previews/834/20091682.JPG

Ke Nan
13 november 2007, 08:09
Turkije en de Turkssprekende Centraal-Aziatische landen verenigen zich en stichten Turan. De dageraad van Turkse wereldheerschappij is aangebroken.

parcifal
13 november 2007, 09:10
Europa is een bende softies.

En toch is het net die 'soft power' die echt telt.

Als je de tegenstander met militaire middelen moet bevechten, verlies je namelijk beide.
Als je hem echter kan 'verleiden' en overtuigen van je gelijk, dan heb je pas een echte overwinning behaald.

En dat doet europa nu al 50 jaar.
Nog nooit in de geschiedenis heeft een unie zoveel territorium veroverd zonder 1 geweerschot. :-P

Je moet maar eens aan de sovjetunie gaan vragen wat ze denken van die bende softies. :-D

Andro
13 november 2007, 21:41
De V.S. zijn verdwenen. Wat nu?

De S.V. oprichten.

Hashiwokakero
13 november 2007, 21:56

Als je de tegenstander met militaire middelen moet bevechten, verlies je namelijk beide.
Als je hem echter kan 'verleiden' en overtuigen van je gelijk, dan heb je pas een echte overwinning behaald.

Nog nooit in de geschiedenis heeft een unie zoveel territorium veroverd zonder 1 geweerschot. :-P

Je moet maar eens aan de sovjetunie gaan vragen wat ze denken van die bende softies. :-DJe zet meteen ook de deur open voor vreemde indringers die nu opeens HEEL makkelijk binnen geraken. Mensen die geen zak om Europa geven, alleen om hun lalala.
Soft power is een mooi gegeven maar werkt niet zonder strenge regels.

Pavolini
13 november 2007, 22:35
Zonder Amerika zal het wereldwijde anarchie zijn, burgeroorlogen en in het slechtste geval een 3de wereldoorlog.

Ja zeg, gelukkig dat er dankzij de VS geen oorlogen meer zijn! :roll: :lol:

Jazeker
13 november 2007, 22:57
Turkije en de Turkssprekende Centraal-Aziatische landen verenigen zich en stichten Turan. De dageraad van Turkse wereldheerschappij is aangebroken.

En wordt als een onbeduidend spinnetje door China vermorzeld. ;-)

Ke Nan
14 november 2007, 09:04
En wordt als een onbeduidend spinnetje door China vermorzeld. ;-)

En contraire, beste Jazeker. Het wordt het verleden revisited. De Chinezen zijn nooit echte militaire veroveraars geweest. Het zijn de Turken en hun aanverwanten die de kleine gele mannen altijd op hun kap zaten. Zoals mijn goede cybermaat Driewerf al in deze thread voorspelt, zal China in voldoende mate verzwakken. Ik zie het al voor mij. All your base belong to us!!! :mrgreen:

forumspook
14 november 2007, 10:14
Dit is wel het gekste dat ik tot nu toe gelezen heb in deze draad! Turkije is een derde wereld land, waar 3/4 van de bevolking onder de armoedegrens leeft, ook nog ten prooi aan een groeiende godsdienstwaanzinnigheid, en op het punt in een oorlog verwikkeld te raken. Met of zonder Amerika zijn ze miljoenen lichtjaren verwijderd van een "wereldheerschappij".

forumspook
14 november 2007, 10:17

Je moet maar eens aan de sovjetunie gaan vragen wat ze denken van die bende softies. :-Ddit klopt wel. Ik had er zo nog niet over nagedacht. Nu moet die Unie verstevigd worden echter. Minder "soft" worden, want dat kan niet blijven duren: succes verwekt steeds jaloezie, en dan moet je sterk in je schoenen staan, en van je af kunnen bijten.

forumspook
14 november 2007, 10:18
Ja zeg, gelukkig dat er dankzij de VS geen oorlogen meer zijn! :roll: :lol:de V.S vangt wel een goed deel van de geweld-schok op die de wereld tijstert, zélfs als ze er mede-verantwoordelijk voor zijn.

forumspook
14 november 2007, 10:22
En contraire, beste Jazeker. Het wordt het verleden revisited. De Chinezen zijn nooit echte militaire veroveraars geweest. Het zijn de Turken en hun aanverwanten die de kleine gele mannen altijd op hun kap zaten. Zoals mijn goede cybermaat Driewerf al in deze thread voorspelt, zal China in voldoende mate verzwakken. Ik zie het al voor mij. All your base belong to us!!! :mrgreen:
Dat de Chinese ekonomie een reus op lemen voeten is, die inéén zal storten, wil ik wel aannemen, alhoewel dat lang niet vaststaat. Maar dat wil niet zeggen dat de Turken hun vergane glorie terug zullen herwinnen. D*t is, geloof ik, voorgoed voltooid verleden tijd8-)
Uw enige kans om nog maar gewoon te overleven, is een totale , onvoorwaardelijke assimilatie van de Europese cultuur.

Morduk
14 november 2007, 10:37

Hmm. Handig geformuleerd, maar je kan het ook anders formuleren.

Zoals: Europa heeft gelukkigerwijze geprofiteerd van een uit de hand gelopen wapenwedloop tussen twee echte supermachten (VS en USSR), die de sovjetunie op de lange duur economisch heeft leeggeknepen.

Was de vorige Europese ervaring betreffende soft power niet de appeasement politiek van Wilt Chamberlain vlak voor WO II ?

Je moet maar eens aan de sovjetunie gaan vragen wat ze denken van die bende softies. :-D

Heb jij het eens gevraagd? Wat hebben ze toen geantwoord :-P ?