PDA

View Full Version : Zweedse feministes willen topless zwemmen


Jantje
13 november 2007, 13:24
Zweedse feministes willen topless zwemmen in zwembaden


http://www.hln.be/static/FOTO/art/4/12/8/large_599568.jpg
Met de slogan, 'Het zijn maar borsten' ijveren Zweedse vrouwen voor het recht om topless te zwemmen in zwembaden.

http://www.hln.be/static/FOTO/art/18/9/9/large_599582.jpg
Zweedse vrouwen willen zonder topje het zwembad in.



'Het zijn maar borsten!' Met deze slogan voeren Zweedse feministes actie voor het recht op topless zwemmen in zwembaden. De Zweedse vrouwen zijn immers boos. Ze pikken het niet dat twee meisjes uit een bad gezet werden in september. Het duo nam zonder topje een duik in het zwembad van Uppsala en dat was niet naar de zin van de badmeester. Hij zette de stoute meisjes uit het bad. Gevolg was een heuse rel en de roep om vrije keuze.

Gelijkheidsbeginsel
Feministen lanceren daarom een campagne. Het is hen vooral te doen om het gelijkheidsbeginsel. Als mannen met blote bast het bad in mogen, dan mogen vrouwen met naakte boezem plonsen. Punt uit. "Voor ons is het een zaak van gelijke rechten", aldus feministe Ragnhild Karlsson (22). "Het is gewoon problematisch dat dit weer bekeken wordt vanuit een seksuele context. Bovendien, als vrouwen verplicht worden om een topje dragen, waarom de mannen dan ook niet?"

Bara Bröst
De vrouwen hebben een belangengroep opgericht met de passende naam, 'Bara Bröst' wat zoveel betekent als 'Blote Borsten' of 'Gewoon Borsten'. De dubbele betekenis staat meteen ook voor hun standpunt. "De mannen moeten onze borsten ook eens bekijken vanuit een ander standpunt, dus niet alleen als iets seksueels. We willen ook gewoon, net zoals mannen onze voetbaltruitjes kunnen uittrekken op het veld", vullen Astrid Hellroth en Liv Ambjörnsson aan.

Gewoon doen!
De dames houden er een niet alledaagse actiemethode op na. Ze stappen gewoon topless zwembaden binnen. Bij de eerste actie in Malmö werden ze teruggefloten. Ook bij de tweede actie stuitten ze op verzet. Het management van het bad in Lund vroeg de vrouwen om een topje te dragen. Na een half uur discussiëren besloten de dames om op te stappen maar niet alvorens eerst langs de kassa te passeren en hun geld terug te eisen.

Drie redenen
"Kijk, zwembaden vragen van vrouwen om badpakken te dragen en van mannen om een zwembroek te dragen. Vrouwen kunnen dan nog kiezen tussen badpakken uit een stuk of een bikini", legt Inger Grotteblad uit. "Het verplicht dragen van een badpak heeft drie redenen. Vooreerst is er het element van de veiligheid, dan de hygiëne en tenslotte de goede zeden en gewoonten. Vooral dat laatste is in deze van toepassing", vertelt de woordvoerdster van het zwembad in Uppsala.

Ombudsman
Maar de feministes blijven niet de pakken zitten en hebben een klacht ingediend bij de ombudsman voor Gelijke Kansen. Hij doet later deze maand een uitspraak in de zaak. "We willen zo ook het debat op gang brengen over de ongeschreven regels die discriminerend zijn voor vrouwen", besluiten Astrid Hellroth en Liv Ambjörnsson. (vsv)

Das wat anders dan wat de vrouwen hier eisen he jongens.

duveltje382
13 november 2007, 13:25
Voor mij niet gelaten hoor :-P

Derk de Tweede
13 november 2007, 13:41
Alleen aantrekkelijke vrouwen met mooie borsten aub!

Den Ardennees
13 november 2007, 13:46
Het zou natuurlijk wel kunnen dat de zwembaden dan worden bevuild door mannen die opgewonden raken door het zicht.

lantjes
13 november 2007, 13:58
Een momentopname 7 voor, 1 geen mening.
Zeg nu nog eens dat wij geen verdraagzaam volk zijn....

Ik stel volgende zomer direct mijn zwembad open, gratis inkom !!! (wel met mijn madam nog te bespreken...)

Anna List
13 november 2007, 14:05
ik denk dat dat weer problemen gaat geven bij onze testosteronrijke zweedse jongens ...

BigF
13 november 2007, 14:13
Zweedse vrouwen willen zonder topje het zwembad in.
Deze toppen mogen voor mij gerust het zwembad in;
http://www.hln.be/static/FOTO/art/4/12/8/large_599568.jpg

duveltje382
13 november 2007, 14:14
Deze toppen mogen voor mij gerust het zwembad in;
http://www.hln.be/static/FOTO/art/4/12/8/large_599568.jpg

Wel in een rugslagje hé :)

Derk de Tweede
13 november 2007, 14:23
Deze toppen mogen voor mij gerust het zwembad in;
http://www.hln.be/static/FOTO/art/4/12/8/large_599568.jpg

Jemig de pemig.................:roll:

Den Ardennees
13 november 2007, 14:32
het probleem ligt 'm ook bij pubermeisjes, men zou al snel van pedofilie spreken.

sn00py
13 november 2007, 15:12
Deze toppen mogen voor mij gerust het zwembad in;
http://www.hln.be/static/FOTO/art/4/12/8/large_599568.jpg

Ze kijken me te loens

Derk de Tweede
13 november 2007, 15:25
Ze kijken me te loens

Je zal ze toch maar eens in je bed vinden vannacht.....:?

Anna List
13 november 2007, 15:27
het probleem ligt 'm ook bij pubermeisjes, men zou al snel van pedofilie spreken.

ze gaan voorbijzwemmen als alles goed is ... kijken mag, aankomen niet, hoor !

filosoof
13 november 2007, 15:36
Waarom sleurt Jantje tussen de vragen er een hypothetische moslima bij, waarover in de tekst geen melding gemaakt wordt?

In Frankrijk is er heel wat topless in de openluchtbaden, en zijn er ook moslimas...(daarom niet topless, of wel? Who knows? IK alvast kan de godsdienst niet herkennen aan de tepels)

Jantje
13 november 2007, 15:40
Waarom sleurt Jantje tussen de vragen er een hypothetische moslima bij, waarover in de tekst geen melding gemaakt wordt?

In Frankrijk is er heel wat topless in de openluchtbaden, en zijn er ook moslimas...(daarom niet topless, of wel? Who knows? IK alvast kan de godsdienst niet herkennen aan de tepels)

Wel de feministen willen bijna naakt mogen zwemmen en de moslima zouden zelfs terwijl zij volledig aangekleed zwemmen, de mannen nog uit de zwembaden verwijderd willen zien.

Het gaat dus over de twee uiterste dat beide groepen vrouwen eisen en zelfs het geloof van wie dan ook telt hier even niet mee.

Duvelke
13 november 2007, 15:41
Alleen aantrekkelijke vrouwen met mooie borsten aub!
waarom?
das discriminatie

Jantje
13 november 2007, 15:42
het probleem ligt 'm ook bij pubermeisjes, men zou al snel van pedofilie spreken.
Verdomme weer zo'n politiek correcte die een reden heeft gevonden om ons plezier te bederven.
Goed enkel vrouwen boven de 18 jaar magen topless zwemmen.

Bovenbuur
13 november 2007, 15:45
Wel de feministen willen bijna naakt mogen zwemmen en de moslima zouden zelfs terwijl zij volledig aangekleed zwemmen, de mannen nog uit de zwembaden verwijderd willen zien.

Het gaat dus over de twee uiterste dat beide groepen vrouwen eisen en zelfs het geloof van wie dan ook telt hier even niet mee.

Maar de moslima's eisen niet dat andere vrouwen in burkini moeten zwemmen, en zeker degenen die niet met een man in het bad willen liggen zullen geen problemen hebben met topless zwemmen tijdens de gemengde zwemuren.

Anna List
13 november 2007, 15:50
Verdomme weer zo'n politiek correcte die een reden heeft gevonden om ons plezier te bederven.
Goed enkel vrouwen boven de 18 jaar magen topless zwemmen.

lijkt me een onwettige discriminatie op basis van leeftijd te zijn ...
18 is idd een leeftijdsgrens voor sexuele daden ... maar t betreft hier geen sexuele daden maar zwemmen.

Jantje
13 november 2007, 15:55
lijkt me een onwettige discriminatie op basis van leeftijd te zijn ...
18 is idd een leeftijdsgrens voor sexuele daden ... maar t betreft hier geen sexuele daden maar zwemmen.
Toe gestane discriminatie, want sommige mensen beschouwen kijken naar een naakte persoon als een sexuele daad. Zelfs gewone foto's nemen kan beschiuwd worden als een sexuele daad volgens de Belgische wet.

Dus gewoon veilig spelen en enkel dames boven de 18 jaar topless toegestaan.

Derk de Tweede
13 november 2007, 16:17
waarom?
das discriminatie

Positieve discriminatie...:-D

Bovenbuur
13 november 2007, 16:20
Toe gestane discriminatie, want sommige mensen beschouwen kijken naar een naakte persoon als een sexuele daad. Zelfs gewone foto's nemen kan beschiuwd worden als een sexuele daad volgens de Belgische wet.

Dus gewoon veilig spelen en enkel dames boven de 18 jaar topless toegestaan.

Alleen de klacht van de dames is juist dat je borsten ook als iets niet sexueels moet kunnen zien, dat iemand die topless zwemt gewoon topless wil zwemmen en niet per definitie op zoek is naar een vies mannetje.

Kortaf
13 november 2007, 16:21
het recht op topless zwemmen in zwembaden

Misschien eens proberen in Wezemberg. Vuurwerk verzekerd. :lol:

Jantje
13 november 2007, 16:23
Alleen de klacht van de dames is juist dat je borsten ook als iets niet sexueels moet kunnen zien, dat iemand die topless zwemt gewoon topless wil zwemmen en niet per definitie op zoek is naar een vies mannetje.
Wij leven hier in België he, en wij hebben een de witte en een fourniret en een dutroux, dus voor dat je dat hier er door krijgt zijn jij en ik al heel oude mannetjes of zelfs al opgepeuzeld door de wormen, want wij hebben hier mensen die al opgewonden raken bij het zien van het haar van een vrouw.

Den Ardennees
13 november 2007, 16:24
(...)

In Frankrijk is er heel wat topless in de openluchtbaden, en zijn er ook moslimas...(...)

kom nu, aan het strand misschien, maar toch niet in zwembaden?

Derk de Tweede
13 november 2007, 16:29
Topless is toch niet meer hip meer.
Aan het strand zie je mestal alleen van die vrijgevochten dames topless die in de jaren '70 dat juist verafschuwde als vrouwonvriendelijk.

lantjes
13 november 2007, 16:39
Topless is toch niet meer hip meer.
Aan het strand zie je mestal alleen van die vrijgevochten dames topless die in de jaren '70 dat juist verafschuwde als vrouwonvriendelijk.

'k weet nog de eerste zomer dat "het" mocht aan zee, maar je mocht niet rondlopen enkel blijven liggen. Als jong broekje der twee gezien, verschillende hé, eentje dat je bijna niet zag, een klein A-tje en eentje van een jaar of 50 die op haar rug liggende naast haar lichaam (bijna)twee kuiltjes in het zand naliet van de tepeltjes...Tja....

Derk de Tweede
13 november 2007, 16:51
'k weet nog de eerste zomer dat "het" mocht aan zee, maar je mocht niet rondlopen enkel blijven liggen. Als jong broekje der twee gezien, verschillende hé, eentje dat je bijna niet zag, een klein A-tje en eentje van een jaar of 50 die op haar rug liggende naast haar lichaam (bijna)twee kuiltjes in het zand naliet van de tepeltjes...Tja....
Toen ik 14 was dorst daar niet eens naar te kijken......:-D

Eichmann
13 november 2007, 20:58
kom nu, aan het strand misschien, maar toch niet in zwembaden?

En dan? Als het aan het strand mag, waarom dan niet in het zwembad? Komt allemaal op hetzelfde neer vind ik. Ofwel verbiedt je het alle 2 ofwel laat je het alle 2 toe. Beetje consequent zijn heeft nog niemand kwaad gedaan me dunkt.

lombas
13 november 2007, 21:01
Het is ergerlijk hoe een evident iets dat is voortgekomen uit de geschiedenis, de natuur en de aard van de Westerse mens in twijfel wordt getrokken op zo'n wijze.

Schaf dan zelf een zwembad aan.

Bovenbuur
13 november 2007, 21:03
En dan? Als het aan het strand mag, waarom dan niet in het zwembad? Komt allemaal op hetzelfde neer vind ik. Ofwel verbiedt je het alle 2 ofwel laat je het alle 2 toe. Beetje consequent zijn heeft nog niemand kwaad gedaan me dunkt.
Het is zelfs nog iets heel anders. Het strand is openbare ruimte, iedereen mag erin zonder te betalen en de regels die er gelden liggen vast in de wet. Een zwembad is privé-eigendom, een bedrijf. En op je eigen terein mag je veel meer dingen doen en toestaan dan in het openbaar. tenminste, dat is bij de meeste dingen zo.

manta
13 november 2007, 21:49
Het is zelfs nog iets heel anders. Het strand is openbare ruimte, iedereen mag erin zonder te betalen en de regels die er gelden liggen vast in de wet. Een zwembad is privé-eigendom, een bedrijf. En op je eigen terein mag je veel meer dingen doen en toestaan dan in het openbaar. tenminste, dat is bij de meeste dingen zo.
Niet echt ... De meeste zwembaden zijn stedelijke inrichtingen hier ..
Openbare zwembaden dus ;-)

Bovenbuur
13 november 2007, 22:06
Niet echt ... De meeste zwembaden zijn stedelijke inrichtingen hier ..
Openbare zwembaden dus ;-)
Ja zeg, dat mag de pret toch niet drukken?

lantjes
14 november 2007, 10:46
Het is ergerlijk hoe een evident iets dat is voortgekomen uit de geschiedenis, de natuur en de aard van de Westerse mens in twijfel wordt getrokken op zo'n wijze.

Schaf dan zelf een zwembad aan.

'k zou het eigenlijk niet weten of zelfs dat mag, als de buren u kunen zien? Mijn buurman zou in elk geval geen klacht indienen denk ik als mijn vriendin een poedelnaakt baantje trekt in onze tuin. Nu durft ze enkel als ze op reis zijn....:-P

Anna List
14 november 2007, 11:25
Het is ergerlijk hoe een evident iets dat is voortgekomen uit de geschiedenis, de natuur en de aard van de Westerse mens in twijfel wordt getrokken op zo'n wijze.

Schaf dan zelf een zwembad aan.


toch niet zo voor individuele vrijheid, Lombas ?

heb ze toch ook al geregeld gezien in van die kleine 'piscine comunal' in Zuid-Frankrijk hoor ... mooi toch, wat kan daar in godsnaam ;-) mis mee zijn ?

Anna List
14 november 2007, 11:25
'k zou het eigenlijk niet weten of zelfs dat mag, als de buren u kunen zien? Mijn buurman zou in elk geval geen klacht indienen denk ik als mijn vriendin een poedelnaakt baantje trekt in onze tuin. Nu durft ze enkel als ze op reis zijn....:-P

en als jij niet thuis bent 8-) ;-)

Den Ardennees
14 november 2007, 11:26
toch niet zo voor individuele vrijheid, Lombas ?

heb ze toch ook al geregeld gezien in van die kleine 'piscine comunal' in Zuid-Frankrijk hoor ... mooi toch, wat kan daar in godsnaam ;-) mis mee zijn ?

zeg jij nu dat in gemeentelijke zwembaden in Z-Frankrijk er vrouwen topless zwemmen?

Anna List
14 november 2007, 11:30
zeg jij nu dat in gemeentelijke zwembaden in Z-Frankrijk er vrouwen topless zwemmen?

yepp ... spreek wel van tien jaar geleden (sindsdien altijd met eigen zwembadje gehuurd) maar ja ... is (was in elk geval) daar in Zuid-Frankrijk niet echt abnormaal (pyrineën)

was zo'n openlucht gemeentelijk zwembadje waar mensen (vooral jeugd) uit de gemeente en de omliggende bergdorpjes zich kwamen verfrissen ... zonnebaden en zwemmen ... beide dikwijls topless

lantjes
14 november 2007, 11:49
en als jij niet thuis bent 8-) ;-)


Oesje....:oops: toch niet MET onze buurman zeker?

('t zal niet zijn,ben er gerust in, je zou er haar niet zien onder liggen...50kg tegen 150kg....)

lombas
14 november 2007, 12:02
toch niet zo voor individuele vrijheid, Lombas ?

heb ze toch ook al geregeld gezien in van die kleine 'piscine comunal' in Zuid-Frankrijk hoor ... mooi toch, wat kan daar in godsnaam ;-) mis mee zijn ?

Dit is een kwestie van dignitas.

Libertas staat niet los van dignitas. Dat was zo niet bij de Grieken, en dat zal zeker nu ook niet zo zijn.

Anna List
14 november 2007, 13:48
Dit is een kwestie van dignitas.

Libertas staat niet los van dignitas. Dat was zo niet bij de Grieken, en dat zal zeker nu ook niet zo zijn.


ach Lombas toch ... kan .e mi. dan ook uitleggen wat er zo 'indigne' zou zi.n aan een vrouw die monokini zwemt ?

of ben .i. werkeli.k overtuigd dat het verschil tussen digne en indigne zo'n twee driehoek.es zouden kunnen zi.n ?

sorry, mi.n . toets doet t bli.kbaar ineens niet meer :? raar, dat heb k nu nog nooit meegemaakt

filosoof
14 november 2007, 13:55
Het is ergerlijk hoe een evident iets dat is voortgekomen uit de geschiedenis, de natuur en de aard van de Westerse mens in twijfel wordt getrokken op zo'n wijze.

Schaf dan zelf een zwembad aan.
De oudst mij bekende bikini:
http://www.etnaglicine.com/images/piazza_armerina_01.jpg
Mozaïek in Piazza Armerini, Villa de Casale, Sicilië 4°eeuw NC

lombas
14 november 2007, 13:57
De oudst mij bekende bikini:
http://www.etnaglicine.com/images/piazza_armerina_01.jpg
Mozaïek in Piazza Armerini, Villa de Casale, Sicilië 4°eeuw NC

Inderdaad, bikini.

filosoof
14 november 2007, 14:00
toch niet zo voor individuele vrijheid, Lombas ?

heb ze toch ook al geregeld gezien in van die kleine 'piscine comunal' in Zuid-Frankrijk hoor ... mooi toch, wat kan daar in godsnaam ;-) mis mee zijn ?

zeg jij nu dat in gemeentelijke zwembaden in Z-Frankrijk er vrouwen topless zwemmen?
Ja, ik bevestig dat!


A thing of beauty is a joy for ever:
Its loveliness increases; it will never
Pass into nothingness; but still will keep
A bower quiet for us, and a sleep
Full of sweet dreams, and health, and quiet breathing.
Therefore, on every morrow, are we wreathing
A flowery band to bind us to the earth,
Spite of despondence, of the inhuman dearth
Of noble natures, of the gloomy days,
Of all the unhealthy and o'er-darkened ways
Made for our searching


:-)

lombas
14 november 2007, 14:00
ach Lombas toch ... kan .e mi. dan ook uitleggen wat er zo 'indigne' zou zi.n aan een vrouw die monokini zwemt ?

of ben .i. werkeli.k overtuigd dat het verschil tussen digne en indigne zo'n twee driehoek.es zouden kunnen zi.n ?

sorry, mi.n . toets doet t bli.kbaar ineens niet meer :? raar, dat heb k nu nog nooit meegemaakt

Er is een duidelijk verschil tussen wat iemand doet in het gezelschap in intieme sfeer van wederhelften, vrienden of familileden, en wat iemand en plein publique doet. Beide hebben een eigen interpretatie van dignitas.

Zie voor een goede weergave van het begrip André Comte-Sponville, Petit Traité des grandes vertus.

filosoof
14 november 2007, 14:02
Inderdaad, bikini.Naakt genoeg elders, en d�*t weet je ook: de mozaïek in Piazza Armerini en een op Kreta zijn de uitzonderingen.

lombas
14 november 2007, 14:05
Naakt genoeg elders, en d�*t weet je ook: de mozaïek in Piazza Armerini en een op Kreta zijn de uitzonderingen.

Inderdaad, in intieme sfeer. Niemand zegt iets van privézwembaden.

Anna List
14 november 2007, 14:08
Er is een duidelijk verschil tussen wat iemand doet in het gezelschap in intieme sfeer van wederhelften, vrienden of familileden, en wat iemand en plein publique doet. Beide hebben een eigen interpretatie van dignitas.

Zie voor een goede weergave van het begrip André Comte-Sponville, Petit Traité des grandes vertus.

ik had t gaarne van .ou gehoord, .ou eigen opvatting daarover ... ik begri.p dat .e nog .ong en 'zoekende' bent maar ik zou toch een eigen geformuleerde opvatting willen horen eigenli.k (ik weet dat .i. dat op school heel eloquent hebt leren verwoorden, .e hebt die school hier nl ooit eens weggegeven via een google shot.e, heb daar ook nog een tiental .aren 'gedaan' ... nu gaat m'n .ongste daar(als derde generatie ;-) ))

in godsnaam wat is er mis met zo'n franse deerne die monokini haar baant.e trekt of even een verfrissende duik neemt tussen t zonnebaden door ?

geen haar op mi.n hoofd (en t zi.n er intussen steeds minder) die daar ooit een sexuele bi.klank heeft bi.gezocht ...

wie daar 'fout' of 'ongepast' op reageert, die verdient m.i. het predicaat 'indigne' ...

laat elke vrouw toch in haar eigen waardigheid, en geloof me, er zi.n er met meer waardigheid in elke vezel zonder monokini ... en er zi.n er zonder waardigheid zelfs helemaal gekleed hoor ...

filosoof
14 november 2007, 14:09
Er is een duidelijk verschil tussen wat iemand doet in het gezelschap in intieme sfeer van wederhelften, vrienden of familileden, en wat iemand en plein publique doet. Beide hebben een eigen interpretatie van dignitas.

Zie voor een goede weergave van het begrip André Comte-Sponville, Petit Traité des grandes vertus.Wat is er in hemelsnaam onwaardig aan een borst?:-o In de Engelse 17° eeuw waren het enkel prostituees die hun borsten bedekten: "dames van stand" lieten ze bloot in gezelschap.

http://www.linternaute.com/femmes/beaute/0704-histoire/images/gabrielle-destree.jpg
Gabrielle d'Estrée en zuster (Versailles, dacht ik)

Anna List
14 november 2007, 14:09
fuck (ff off topic) weet er iemand hoe ik aan die J iets kan doen ?

toets pakt ineens niks meer ... J

hehe ik ontdek net dat de hoofdletter J nog wel werkt ...

iemand suggesties ? of wt dat een nieuw klaviertJe ?

lombas
14 november 2007, 14:16
ik had t gaarne van .ou gehoord, .ou eigen opvatting daarover ... ik begri.p dat .e nog .ong en 'zoekende' bent maar ik zou toch een eigen geformuleerde opvatting willen horen eigenli.k (ik weet dat .i. dat op school heel eloquent hebt leren verwoorden, .e hebt die school hier nl ooit eens weggegeven via een google shot.e, heb daar ook nog een tiental .aren 'gedaan' ... nu gaat m'n .ongste daar(als derde generatie ;-) ))

in godsnaam wat is er mis met zo'n franse deerne die monokini haar baant.e trekt of even een verfrissende duik neemt tussen t zonnebaden door ?

geen haar op mi.n hoofd (en t zi.n er intussen steeds minder) die daar ooit een sexuele bi.klank heeft bi.gezocht ...

wie daar 'fout' of 'ongepast' op reageert, die verdient m.i. het predicaat 'indigne' ...

laat elke vrouw toch in haar eigen waardigheid, en geloof me, er zi.n er met meer waardigheid in elke vezel zonder monokini ... en er zi.n er zonder waardigheid zelfs helemaal gekleed hoor ...

Ik had het over openbare zwembaden, net als die Zweedse dames. Niet over het strand, niet over hoe je voor je raam mag gaan staan, maar over openbare zwembaden.

Waarover gaat het nu? Over dignitas, zeg ik. M�*jn mening, die niemand hoeft te delen. Dignitas is een eeuwenoud begrip en zogenaamde deugd die inhoudt hoe mensen zich waardig (in dit geval in het openbaar) kunnen gedragen. Dat is niet enkel van toepassing op de vrouw die met blote borsten het waten instapt, maar ook op de Ander; de vrouw met gêne, bijvoorbeeld, de vlot opgewonden man, bijvoorbeeld, een visiterend klasje scholieren, bijvoorbeeld.

Laat me wel stellen, mijn visie is dat er geen openbare zwembaden hoeven te zijn, probleem eenvoudig van de kaart geveegd.

lombas
14 november 2007, 14:17
Wat is er in hemelsnaam onwaardig aan een borst?:-o In de Engelse 17° eeuw waren het enkel prostituees die hun borsten bedekten: "dames van stand" lieten ze bloot in gezelschap.

http://www.linternaute.com/femmes/beaute/0704-histoire/images/gabrielle-destree.jpg
Gabrielle d'Estrée en zuster (Versailles, dacht ik)

Ja, dames van adel liepen in blote borsten rond.

Een beetje nuance mag wel, je bericht doet anders interpreteren.

Anna List
14 november 2007, 14:26
Ik had het over openbare zwembaden, net als die Zweedse dames. Niet over het strand, niet over hoe je voor je raam mag gaan staan, maar over openbare zwembaden.

Waarover gaat het nu? Over dignitas, zeg ik. M�*jn mening, die niemand hoeft te delen. Dignitas is een eeuwenoud begrip en zogenaamde deugd die inhoudt hoe mensen zich waardig (in dit geval in het openbaar) kunnen gedragen. Dat is niet enkel van toepassing op de vrouw die met blote borsten het waten instapt, maar ook op de Ander; de vrouw met gêne, bijvoorbeeld, de vlot opgewonden man, bijvoorbeeld, een visiterend klasje scholieren, bijvoorbeeld.

Laat me wel stellen, mijn visie is dat er geen openbare zwembaden hoeven te zijn, probleem eenvoudig van de kaart geveegd.

da's iets te makkeliJk ... ik had t nameliJk ook over het openbare zwembad (hier ondertussen bevestigd trouwens) welliswaar in la douce France

ik heb vrouwen in al hun waardigheid een zwembad zien instappen, heel elegant en waardig,geen 'normale' man die daar scheve bedenkingen biJ gaat maken, dit bvb in tegenstelling tot een vrouw die in al haar gene een bikini onder een tshirt tracht aan te spelen om toch maar geen tepel te tonen ... zulk een beeld (een illustratie van zich bloot voelen tov gewone naaktheid) valt veel moeiliJker onder de noemer 'waardigheid' te vatten ...

hiJ/ziJ die in die monokini een probleem ziet of van maakt ... zit naar miJn bescheiden mening met een probleem ...

in godsnaam dit is 2007 Je zou verwachten dat we zo stillaan zonder scrupules of godsdienstige erfenissen tegenover 'naakt' zouden kunnen staan ...

illusie bliJkbaar ... de puriteinse geest van Queen Victoria is springlevend !

lombas
14 november 2007, 14:37
da's iets te makkeliJk ... ik had t nameliJk ook over het openbare zwembad (hier ondertussen bevestigd trouwens) welliswaar in la douce France

ik heb vrouwen in al hun waardigheid een zwembad zien instappen, heel elegant en waardig,geen 'normale' man die daar scheve bedenkingen biJ gaat maken, dit bvb in tegenstelling tot een vrouw die in al haar gene een bikini onder een tshirt tracht aan te spelen om toch maar geen tepel te tonen ... zulk een beeld (een illustratie van zich bloot voelen tov gewone naaktheid) valt veel moeiliJker onder de noemer 'waardigheid' te vatten ...

hiJ/ziJ die in die monokini een probleem ziet of van maakt ... zit naar miJn bescheiden mening met een probleem ...

in godsnaam dit is 2007 Je zou verwachten dat we zo stillaan zonder scrupules of godsdienstige erfenissen tegenover 'naakt' zouden kunnen staan ...

illusie bliJkbaar ... de puriteinse geest van Queen Victoria is springlevend !

Ik denk dat jouw interpretatie van "waardigheid" niet overeen komt met die van mij en ik dacht niet dat ik "godsdienstige erfenissen" aanhaalde.

filosoof
14 november 2007, 15:04
@ analyst,
Klavieren zijn niet te repareren. Heb je één of twee toetsen die tilt slaan kan je ze herprogrammeren in Word en enkel Word gebruiken, ascii gebruiken of 10 �* 100€ uitgeven voor een nieuw (er zijn er al van 7 of 8€ ook)Om de 2 jaar een nieuw klavier is geen luxe.

Laya
14 november 2007, 15:13
in godsnaam dit is 2007 Je zou verwachten dat we zo stillaan zonder scrupules of godsdienstige erfenissen tegenover 'naakt' zouden kunnen staan ...

Anna, ik mag er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik enkel met een zwembroekje aan in het gemeentelijk zwembad van Dendermonde zou gaan duiken. (Niet dat ik voorzien ben van 'oren en poten' die afgrijzen zouden opwekken onder menig toeziend oog, voor alle duidelijkheid)
Een beetje zelfrespect, waardigheid mag toch nog, niet? Als dat de toekomst is geef mij dan maar een apart vrouwenzwemuurtje. Of bikinizwemuurtje, whatever.

Bovenbuur
14 november 2007, 15:21
Maar feitelijk is dus de vraag: verdienen deze mensen de vrijheid om zonder topje te zwemmen of verdienen andere mensen de vrijheid om dat niet te zien? En als die andere mensen dat recht verdienen, waarom verdien ik dan niet het recht om mijzelf met behulp van een lange zwembroek nog wat verder te bedekken? /crosstopic

Laya
14 november 2007, 15:29
Maar feitelijk is dus de vraag: verdienen deze mensen de vrijheid om zonder topje te zwemmen of verdienen andere mensen de vrijheid om dat niet te zien? En als die andere mensen dat recht verdienen, waarom verdien ik dan niet het recht om mijzelf met behulp van een lange zwembroek nog wat verder te bedekken? /crosstopic
Ik zou op alles volmondig 'ja' antwoorden maar voor de toplesszwemsters op vaste dagen/uren zodat zij die daar niet willen mee geconfronteerd worden (of hun kinderen) op een ander tijdstip kunnen komen zwemmen.

Wat dat gekleed zwemmen betreft, sommigen komen er mee af dat dit onhygiënisch zou zijn, net of iedereen komt frisgewassen zwemmen of doet de moeite om het zwembad te verlaten om een plasje te doen...

Keats
14 november 2007, 15:33
Ja, ik bevestig dat!

Oorspronkelijk geplaatst door Keats, Endymion,B1
A thing of beauty is a joy for ever:
Its loveliness increases; it will never
Pass into nothingness; but still will keep
A bower quiet for us, and a sleep
Full of sweet dreams, and health, and quiet breathing.
Therefore, on every morrow, are we wreathing
A flowery band to bind us to the earth,
Spite of despondence, of the inhuman dearth
Of noble natures, of the gloomy days,
Of all the unhealthy and o'er-darkened ways
Made for our searching


:-)

Juist!

Bikini's vind ik niet mooi, ik vind one piece swimsuits bij vrouwen veel mooier staan...

dus, monokini of racerback plz!

Derk de Tweede
14 november 2007, 15:38
http://lnx.musicaroma.com/files/gossip3.gif

Jaani_Dushman
14 november 2007, 23:31
Welke groep vrouwen steun jij.Ik verwerp de idee die achter hun actie zit. Hetgeen niet kan gezegd worden over de actie zélf.

Hoe durven ze borsten te herleiden tot "het zijn maar borsten". Ketters! :x

Jantje
15 november 2007, 00:24
Ik verwerp de idee die achter hun actie zit. Hetgeen niet kan gezegd worden over de actie zélf.

Hoe durven ze borsten te herleiden tot "het zijn maar borsten". Ketters! :x
Er zijn wel mannen die meer borst hebben dan sommige vrouwen, hunopmerking" het zijn maar borsten" is dus helemaal niet zo fout als je denkt.

Jaani_Dushman
15 november 2007, 00:35
Er zijn wel mannen die meer borst hebben dan sommige vrouwen, hunopmerking" het zijn maar borsten" is dus helemaal niet zo fout als je denkt.In vervlogen tijden droegen sommige mannen dan ook badpakken.

the outlaw torn
15 november 2007, 00:42
Toe gestane discriminatie, want sommige mensen beschouwen kijken naar een naakte persoon als een sexuele daad. Zelfs gewone foto's nemen kan beschiuwd worden als een sexuele daad volgens de Belgische wet.

Dus gewoon veilig spelen en enkel dames boven de 18 jaar topless toegestaan.

idd, vind ik ook.

en topless zwemmen vr dames ? jep, doe mr op, dames :-D

Anna List
15 november 2007, 09:28
Anna, ik mag er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik enkel met een zwembroekje aan in het gemeentelijk zwembad van Dendermonde zou gaan duiken. (Niet dat ik voorzien ben van 'oren en poten' die afgrijzen zouden opwekken onder menig toeziend oog, voor alle duidelijkheid)
Een beetje zelfrespect, waardigheid mag toch nog, niet? Als dat de toekomst is geef mij dan maar een apart vrouwenzwemuurtje. Of bikinizwemuurtje, whatever.

daar heb ik ook niet voor gepleit, Laya, maar laat in godsnaam de vrouw die dat wel wil doen toch gewoon doen ... met die monokini gebeuren op t strand toch ook geen ongelukken ?! ... in t gemeentelijk zwembad gaat dat niet anders zijn.

ieder zijn vrijheid (vrij naar ieder zijn waarheid ;-) )

Anna List
15 november 2007, 09:32
Ik zou op alles volmondig 'ja' antwoorden maar voor de toplesszwemsters op vaste dagen/uren zodat zij die daar niet willen mee geconfronteerd worden (of hun kinderen) op een ander tijdstip kunnen komen zwemmen.

Wat dat gekleed zwemmen betreft, sommigen komen er mee af dat dit onhygiënisch zou zijn, net of iedereen komt frisgewassen zwemmen of doet de moeite om het zwembad te verlaten om een plasje te doen...

fuck Laya, dat kost mij weeral een half jaar eer ik nog eens in een zwembad ga ... :evil:

ik kan inmiddels de keren al niet meer tellen dat ik eruit ben gestapt of simpelweg teruggedraaid ben bij het zien van : slijmen, fluimen, haarplukken, vieze mensen ... in het water ... gruwel gruwel (ik krijg rillingen over mijn wervelkolom terwijl ik het nog maar zit te typen ... wwhhhheiii bakkes ...

Kim
15 november 2007, 09:46
daar heb ik ook niet voor gepleit, Laya, maar laat in godsnaam de vrouw die dat wel wil doen toch gewoon doen ... met die monokini gebeuren op t strand toch ook geen ongelukken ?! ... in t gemeentelijk zwembad gaat dat niet anders zijn.

En hoe lang denk je dat het gaat duren vooraleer er mannen zijn die niet geheel ongevoelig zijn voor dergelijke openbaring en er vrouwen komen klagen dat ze sexueel geprovoceerd of betast worden?

ieder zijn vrijheid (vrij naar ieder zijn waarheid ;-) )
Maar niet ten koste van die van anderen.

Anna List
15 november 2007, 09:51
En hoe lang denk je dat het gaat duren vooraleer er mannen zijn die niet geheel ongevoelig zijn voor dergelijke openbaring en er vrouwen komen klagen dat ze sexueel geprovoceerd of betast worden?

wel daar hebben wij wetten voor ... het gaat in grote lijnen als 'kijken mag, aankomen niet' en diegenen die denken dat wel te mogen doen, die worden vervolgd en gestraft.

maar het is niet omdat een deel bronstige mannen zich niet kunnen inhouden dat vrouwen vrijheden verliezen of lichaamsdelen moeten verhullen. vrouwen hebben immers DEZELFDE RECHTEN als mannen, en zo ben je meteen bij de grond van de actie.

ps de logica kan doorgetrokken worden tot bij verplichte burka's en ook (gruwel) verkrachtingen ... de schuld ligt bij de daders die de wetten niet respecteren, niet bij vrouwen (hoe ze ook gekleed lopen, hoe hard ze mss ook geflirt hebben )



Maar niet ten koste van die van anderen.

dat je daar blind van kan worden van daarnaar te kijken, dat is slechts een fabeltje, Kim, geloof me... dus niks ten koste van ;-)

Kim
15 november 2007, 09:57
wel daar hebben wij wetten voor ... het gaat in grote lijnen als 'kijken mag, aankomen niet' en diegenen die denken dat wel te mogen doen, die worden vervolgd en gestraft.

't Is dat de wetten in dit land zo strikt worden nageleefd he! :-P

maar het is niet omdat een deel bronstige mannen zich niet kunnen inhouden dat vrouwen vrijheden verliezen of lichaamsdelen moeten verhullen. vrouwen hebben immers DEZELFDE RECHTEN als mannen, en zo ben je meteen bij de grond van de actie.
Ik voel me alleszins niet bekrompen in m'n vrijheid omdat ik een badpak/bikini draag en niet met blote borsten kan rondlopen in een zwembad. Integendeel, ik zou me meer bekeken/gegeneerd voelen wanneer ik dat wel zou doen tussen vrouwen die wél een bikini o.i.d. aanhebben.

dat je daar blind van kan worden van daarnaar te kijken, dat is slechts een fabeltje, Kim, geloof me... dus niks ten koste van ;-)

Ter info... Ik ben zelf een vrouw. :roll:

Kim
15 november 2007, 09:58
En de enige reden waarom de stemmers in deze topic gestemd hebben op "ik steun de feministen" is omdat het 95% van hen waarschijnlijk man zijn en eens zo graag naar het zwembad zouden gaan.

Anna List
15 november 2007, 10:09
't Is dat de wetten in dit land zo strikt worden nageleefd he! :-P

pleit je voor anarchie ? afvoeren van de rechtstaat ? straffeloosheid van misdadigers ? die wetten zijn er om vrijheden te beschermen, ze moeten toegepast worden; en liefst idd wat correcter en strenger.


Ik voel me alleszins niet bekrompen in m'n vrijheid omdat ik een badpak/bikini draag en niet met blote borsten kan rondlopen in een zwembad. Integendeel, ik zou me meer bekeken/gegeneerd voelen wanneer ik dat wel zou doen tussen vrouwen die wél een bikini o.i.d. aanhebben.

en daar kan ik volledig inkomen, bij mijn echtgenote zou het net t zelfde zijn, maar ik ken ook vrouwen die daar absoluut geen graten in zien.
het is dan ook een vrijheid voor diegenen die zich er goed bij voelen, absoluut geen plicht natuurlijk

bij de meeste vrijheden is het m.i. zo dat we ze extra moeten garanderen voor diegenen die ietsjes afwijken van de 'norm' ... dan pas wordt verdraagzaamheid voor velen iets moeilijker, maar zoveel meer waard ... (da's mijn persoonlijke overtuiging toch) voor rechten pleiten waar iedereen zich op beroept is makkelijk, voor rechten pleiten waar minderheden zich op beroepen, is moeilijker, maar me dunkt toch noodzakelijk om niet al te zeer naar tottalitarisme (van de algemene norm, de tijdelijke zeden) af te glijden.



Ter info... Ik ben zelf een vrouw. :roll:

maakt dat verschil voor de discussie ? ... ben ff niet mee waarom je dat opwerpt, te meer omdat ik denk dat jij weet dat ik dat wist ??

Derk de Tweede
15 november 2007, 10:10
Vast een feministe:

Zweedse bijt man in penis

http://images.fok.nl/upload/071104_47501_icon_opmerkelijk_emo.jpgEen Zweedse vrouw van 22 jaar had zoveel zin in orale seks dat ze meerdere malen een man lastig viel in een restaurant in Skövde, Zweden. Omdat de man hardnekkig bleef weigeren nam ze wraak.

Toen de man het restaurant wilde verlaten trok ze zijn broek naar beneden en beet hem in zijn voortplantingsorgaan. Ook haar nagels mochten nog werk verrichten; ze krabbelde de man in zijn gezicht, zo berichtten Zweedse media vandaag.

Een Zweedse rechtbank heeft de jongedame veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding. Dit ondanks dat ze verklaarde zich niets meer te herinneren: ze zou dronken zijn geweest.

Anna List
15 november 2007, 10:11
En de enige reden waarom de stemmers in deze topic gestemd hebben op "ik steun de feministen" is omdat het 95% van hen waarschijnlijk man zijn en eens zo graag naar het zwembad zouden gaan.

speciaal voor zulke 'mannendenigrerende opmerking' heb ik even verder geargumenteerd hierboven :-D maar toch speciaal voor jou een moptje :

Een jongetje van 6 jaar
inspecteert zijn balletjes
als hij in bad zit
en vraagt aan zijn moeder
mama zijn dit mijn hersenen
en moeder antwoord
nog niet jonge

Kim
15 november 2007, 10:19
pleit je voor anarchie ? afvoeren van de rechtstaat ? straffeloosheid van misdadigers ? die wetten zijn er om vrijheden te beschermen, ze moeten toegepast worden; en liefst idd wat correcter en strenger.
Ik pleit helemaal niet voor anarchie. Wel voor een strikter naleven van de wet (met sancties die ook daadwerkelijk plaatsvinden bij het overtreden van de wet).

maakt dat verschil voor de discussie ? ... ben ff niet mee waarom je dat opwerpt, te meer omdat ik denk dat jij weet dat ik dat wist ??
Net omdat ik inderdaad dacht dat je dat wist, vond ik je laatste opmerking ietwat overbodig.

Bovenbuur
15 november 2007, 10:27
En de enige reden waarom de stemmers in deze topic gestemd hebben op "ik steun de feministen" is omdat het 95% van hen waarschijnlijk man zijn en eens zo graag naar het zwembad zouden gaan.
En? Niemand wordt verplicht topless te zijn. Als jij kiest om dat niet te doen hou je je voorlopig prima aan de norm. Ben je soms bang dat je niet meer met mannen kan gaan zwemmen omdat die dan alleen nog maar naar die topless dames kijken?

Laya
15 november 2007, 12:14
En? Niemand wordt verplicht topless te zijn. Als jij kiest om dat niet te doen hou je je voorlopig prima aan de norm. Ben je soms bang dat je niet meer met mannen kan gaan zwemmen omdat die dan alleen nog maar naar die topless dames kijken?
En zo weten we meteen waarom jij naar een zwembad gaat :twisted:

Jantje
15 november 2007, 12:39
En hoe lang denk je dat het gaat duren vooraleer er mannen zijn die niet geheel ongevoelig zijn voor dergelijke openbaring en er vrouwen komen klagen dat ze sexueel geprovoceerd of betast worden?
Als men gewend is vrouwen met bloot boven lijf te zien, wel dan neemt men daar geen aanstoot meer van en gebeurt er ook niets ongehoord.


Maar niet ten koste van die van anderen.

Bovenbuur
15 november 2007, 12:42
En zo weten we meteen waarom jij naar een zwembad gaat :twisted:
Meestal voor de kajaktraining, daar hebben we helaas nog geen Zweedse feministes voor weten te strikken.

Geertje
15 november 2007, 14:43
Voor mij mogen de vrouwelijke leden hier ook topless forummen. 8-)

Anna List
15 november 2007, 14:49
Voor mij mogen de vrouwelijke leden hier ook topless forummen. 8-)

pssst ik heb horen zeggen dat een tweetal forumsters dat ook effectief doen ... om privacy redenen kan ik natuurlijk niet zeggen om wie het gaat ...

Diplomatius
15 november 2007, 15:03
pssst ik heb horen zeggen dat een tweetal forumsters dat ook effectief doen ... om privacy redenen kan ik natuurlijk niet zeggen om wie het gaat ...

En zeker niet zeggen dat het om dat had je nu wel willen weten hè en dat ook hè nieuwsgierigaard gaat... :mrgreen:

Anna List
15 november 2007, 15:17
En zeker niet zeggen dat het om dat had je nu wel willen weten hè en dat ook hè nieuwsgierigaard gaat... :mrgreen:

ah nee, uwe vlieger gaat niet omhoge, ik wist dat immers al ! ;-)

maar voor u wil ik wel nen effort doen het zal u niet verbazen dat ook Dronkoers af en toe in blote bast voor zijn pc'tje zit, en zijn cupsize, die is ondertussen ook bekend

Diplomatius
15 november 2007, 15:19
ah nee, uwe vlieger gaat niet omhoge, ik wist dat immers al ! ;-)

maar voor u wil ik wel nen effort doen het zal u niet verbazen dat ook Dronkoers af en toe in blote bast voor zijn pc'tje zit, en zijn cupsize, die is ondertussen ook bekend

De vraag is of ik die info wel wou weten... :?

Maar verbazen doet het mij niet nee... ;-)

lantjes
15 november 2007, 16:07
Wat denken jullie van een webcam-Avatar? Eens aankaarten bij de modjes?

Diplomatius
15 november 2007, 16:11
Wat denken jullie van een webcam-Avatar? Eens aankaarten bij de modjes?

In dat geval wil ik écht wel een functie om sommige avatars niet te moeten zien...

Lijkt me trouwens onhaalbaar, het zou een uur duren vooraleer een pagina geladen wordt. Stel je iemand voor die pakweg 10.000 postings heeft. In elk van die postings zou dan een webcamstream moeten verschijnen...

Maar niets belet U natuurlijk om met uw favoriete forummer tegelijkertijd ook een webcamsessie te houden... :lol: ;-)

Anna List
15 november 2007, 16:13
lantjes heeft de kleine lettertjes weer niet gelezen denk ik ;-)

filosoof
15 november 2007, 16:20
Wel de feministen willen bijna naakt mogen zwemmen en de moslima zouden zelfs terwijl zij volledig aangekleed zwemmen, de mannen nog uit de zwembaden verwijderd willen zien.

Het gaat dus over de twee uiterste dat beide groepen vrouwen eisen en zelfs het geloof van wie dan ook telt hier even niet mee.

Niemand moet topless zwemmen, of begrijp ik 't verkeerd?
De één topless of in zerokini, de ander aangekleed: moet IMO allemaal kunnen

Laya
15 november 2007, 17:15
pssst ik heb horen zeggen dat een tweetal forumsters dat ook effectief doen ... om privacy redenen kan ik natuurlijk niet zeggen om wie het gaat ...
Een tweetal maar? Dacht dat het er veel meer zouden zijn... wie komt nu niet vanonder de douche, slaat een handdoek rond de haren en gaat vlug es gaan kijken of er niemand iets interessant heeft gepost op p.be?

Geertje
21 november 2007, 10:16
En zeker niet zeggen dat het om dat had je nu wel willen weten hè en dat ook hè nieuwsgierigaard gaat... :mrgreen:

:-(

Ik was het mij al aan het voorstellen.

http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/2786045/2/istockphoto_2786045_topless_blond_laying_in_bed_wi th_laptop.jpg

Jantje
21 november 2007, 11:26
Niemand moet topless zwemmen, of begrijp ik 't verkeerd?
De één topless of in zerokini, de ander aangekleed: moet IMO allemaal kunnen
De vraag van de feministen was idd niet de verplichting om topless te zwemmen, maar de toelating voor iedereen om het te mogen doen.
Mannen zijn namelijk ook niet verplicht om topless te zwemmen, die mogen kiezen of ze hun bovenlijf bedekken of niet, vrouwen zijn verplicht het te bedekken.