PDA

View Full Version : Houtkachel, schouw, buren, stank, STRESS!!!


BigF
10 december 2007, 09:11
Ik word er onnozel van.
Iedere keer als de buren hun houtkachel aansteken krijgen wij hier steevast het eerste uur al die rook binnen.
Vanmorgen toen ik opstond dacht ik dat er iets in brand stond in onze keuken maar al snel bleek het weer hun schouw te zijn. Alles stinkt hierbinnen weer naar de rook.
De ramen in de slaapkamers opengooien is er niet bij, bij zonnig maar koud weer kunnen we geen was buitenhangen, doen we dat wel kunnen we alles terug opnieuw wassen, als we een dagje weg zijn moeten alle ramen dicht...

Ik weet niet hoe het komt maar de rook uit die schouw valt direct naar beneden en komt dan bij ons binnengedreven.

Ik heb ze er al eens attent op gemaakt en na lang zeuren hebben ze de schouw met een halve meter verhoogd maar dat helpt geen zak. En telkens als ik er terug over begin wordt ik aangekeken alsof ze juist in een citroen gebeten hebben.

Zijn er eigenlijk wettelijke regels voor de hoogte van een schouw? Want ik word dit kots- en kotsbeu!

-=EXCALIBUR=-
10 december 2007, 09:25
Verbranden ze dan hun huisafval of wat? Want sommigen nemen de term "allesbrander" nogal heel ruim op 8O

Wij hebben ook een houtkachel waar alleen hout in gaat en soms slaat de rook ook naar beneden. Daar is niets aan te doen maar verschrikkelijke geurhinder is dat niet. Waar ik wel last van heb is als de buur plastic aan het verbranden is. Dat is een hinderende stank... maar van zuiver hout heb je normaal geen of weinig hinder.

BigF
10 december 2007, 09:36
Verbranden ze dan hun huisafval of wat? Want sommigen nemen de term "allesbrander" nogal heel ruim op 8O

Wij hebben ook een houtkachel waar alleen hout in gaat en soms slaat de rook ook naar beneden. Daar is niets aan te doen maar verschrikkelijke geurhinder is dat niet. Waar ik wel last van heb is als de buur plastic aan het verbranden is. Dat is een hinderende stank... maar van zuiver hout heb je normaal geen of weinig hinder.
Ik heb er geen flauw idee van wat ze allemaal opstoken, het ruikt iig als houtrook maar als heel je kot er naar ruikt is dat meer dan hinderlijk.

Het gaat niet over een 'snuifje' rook eh, je ziet die rook uit de schouw zo bij ons binnenwaaien. En niet soms of af en toe maar telkens het eerste uur na het aanmaken van die rotkachel.

Zelfs jassen die in de keuken op de stoel hangen moeten uitgewassen worden omdat ze ruiken alsof je naast een kampvuur hebt gezeten.

Ovidius
10 december 2007, 10:14
Klacht neerleggen en volksgezondheid contacteren.

BRON (http://www.wvg.vlaanderen.be/juriwel/info/index.htm#P88_7162)

Contact

Hebt u nog vragen, vindt u niet wat u zoekt ? Aarzel dan niet om een e-mailbericht te sturen.

Wij helpen u graag verder.

contactgegevensE-mail [email protected]
Telefoon 02/553.33.81

Adres

foto van Kristien Roete Vlaams Ministerie van
Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
Departement WVG
T.a.v. Kristien Roete
Ellipsgebouw
Tel. 02/5533381
GSM:0499808990

Koning Albert II- laan 35, bus 30
1030 Brussel
Of bel 1700 voor al uw vragen aan de overheid 1700: stel al uw vragen aan de Vlaamse overheid

Weezer
10 december 2007, 10:39
http://www.moosecreekforge.com/images/Author%20firing%20M60%20Machinegun.jpg

?

Riksken
10 december 2007, 10:48
Verbranden ze dan hun huisafval of wat? Want sommigen nemen de term "allesbrander" nogal heel ruim op 8O

Wij hebben ook een houtkachel waar alleen hout in gaat en soms slaat de rook ook naar beneden. Daar is niets aan te doen maar verschrikkelijke geurhinder is dat niet. Waar ik wel last van heb is als de buur plastic aan het verbranden is. Dat is een hinderende stank... maar van zuiver hout heb je normaal geen of weinig hinder.

Al verbrand je roofing in je kachel. Veel mensen vergeten (doe het zelvers) als ze zich een kachel aanschaffen op sommige zaken te letten.
Van een kachel die qua rendement precies past in de te verwarmen ruimte en met een hierop afgestemd rookkanaal heb je amper hinder van de rook.
Veel rook duid duid op slechte verbranding. Een leverancier van kachels met een beetje kennis van zaken kan dat probleem zo oplossen.
Er bestaan ook webstekken waar je dat perfect zelf kan uitrekenen.

Tavek
10 december 2007, 13:47
Ik word kortademig als er mist hangt, en alle ouwe lui in de buurt zijn weer hun houtkachel aant heetstoken.

Dus zit al die rotzooi lekker vast aan de grond.

largo_w
10 december 2007, 13:50
niks zo gezellig als een open haard...
(ik vraag me alleen af hoe een schouw nu "laag" kan zijn. Ale mij hebben ze altijd gezegd dat uw schouw moet uitsteken boven u dak of anders trekt hij niet beneden; dus... maarja!)

Anna List
10 december 2007, 14:06
Ik word er onnozel van.
Iedere keer als de buren hun houtkachel aansteken krijgen wij hier steevast het eerste uur al die rook binnen.
Vanmorgen toen ik opstond dacht ik dat er iets in brand stond in onze keuken maar al snel bleek het weer hun schouw te zijn. Alles stinkt hierbinnen weer naar de rook.
De ramen in de slaapkamers opengooien is er niet bij, bij zonnig maar koud weer kunnen we geen was buitenhangen, doen we dat wel kunnen we alles terug opnieuw wassen, als we een dagje weg zijn moeten alle ramen dicht...

Ik weet niet hoe het komt maar de rook uit die schouw valt direct naar beneden en komt dan bij ons binnengedreven.

Ik heb ze er al eens attent op gemaakt en na lang zeuren hebben ze de schouw met een halve meter verhoogd maar dat helpt geen zak. En telkens als ik er terug over begin wordt ik aangekeken alsof ze juist in een citroen gebeten hebben.

Zijn er eigenlijk wettelijke regels voor de hoogte van een schouw? Want ik word dit kots- en kotsbeu!

ze zullen zij van uwe stinkenden toep ook al wel eens ongewild meegenieten
(als mijn buurman van twee huizen verder zijn sigaar gaat smoren in zijnen hof, vluchten mijn kinders ook naar binnen (pas de panique, ze schelden hem terwijl uit voor t rot van de straat, dus hij doet dat hoe langer hoe minder) ;-) (tothier de intro)
maar gij zult eerst moeten werken aan het sociale weefsel in uw straat, straatfeestjes en speelstraten organiseren en dergelijke, daarna gaat dien buur dat probleem vanzelf oplossen, uit respect voor u

maar begin niet aan een burenvete ... dat kost u 10 jaar uit uw leven aan ergernis ...

-=EXCALIBUR=-
10 december 2007, 14:17
niks zo gezellig als een open haard...
(ik vraag me alleen af hoe een schouw nu "laag" kan zijn. Ale mij hebben ze altijd gezegd dat uw schouw moet uitsteken boven u dak of anders trekt hij niet beneden; dus... maarja!)
Ik denk dat dit een fabelke is. Bij een tunnelbrand is er bij wijze van spreken een schouw die plat ligt. Die steekt ook niet boven een dak uit.

Het enige wat er kan zijn is dat de schouw nog moet opwarmen alvorens er een goede tocht mogelijk is. Dit zou overigens verklaren waarom er alleen maar rookhinder is gedurende het eerste uur dat de buurman aan het stoken is. Na dat uur zal de schoorsteen opgewarmd zijn. ( Of het moet zijn dat em dan stopt met stoken :-D )

Derk de Tweede
10 december 2007, 14:23
De rijdende rechter moet hier uitspraak over doen.

http://waarvanakte.eu/wordpress/wp-content/uploads/2007/01/rr1.jpg

Tavek
10 december 2007, 14:24
Wat je ziet is het Venturi effect: door de wind snelheid boven de schouw is de statische druk daar lager en zodoende zuigt de schouw. Aan twee zijden van een berg kan er ook een drukverschil zijn, en zodoende al het ook tochten in de tunnel ;)

Bij absolute windstilheid moet je het volgens mij enkel doen met het feit dat warme lucht naar boven gaat.

Vorenus
10 december 2007, 14:26
http://www.vrom.nl/docs/milieu/haarden_vragen.pdf

PollyCorrect
10 december 2007, 14:39
De rijdende rechter moet hier uitspraak over doen.

http://waarvanakte.eu/wordpress/wp-content/uploads/2007/01/rr1.jpgLOLOLOLOLOLOLOL.

largo_w
10 december 2007, 14:40
Ik denk dat dit een fabelke is.

Da's nie waar... een open haard is weldegelijk het gezeligste dat er is!;-)

Ovidius
10 december 2007, 14:50
De rijdende rechter moet hier uitspraak over doen.

http://waarvanakte.eu/wordpress/wp-content/uploads/2007/01/rr1.jpghttp://i242.photobucket.com/albums/ff130/Ovidius_/fpope0mi.gif

-=EXCALIBUR=-
10 december 2007, 15:02
Da's nie waar... een open haard is weldegelijk het gezeligste dat er is!;-)
Ik bedoelde het gedeelte over die schouw :-)

Derk de Tweede
10 december 2007, 15:02
LOLOLOLOLOLOLOL.

Zie de aflevering:
http://www.ncrv.nl/?nav=awetvCsHtGAubCjcCKFJ

k bid nie vuur brune bonen

Ovidius
10 december 2007, 15:03
Da's nie waar... een open haard is weldegelijk het gezeligste dat er is!;-)largo_w, ik moet je gelijk geven, ik mis het het hier, een open haard. Waar ik vroeger woonde had ik dat, maar onderschat de prijs en het vuil niet dat je ervan hebt.

Ik heb goed herinneringen aan Schotland waar ik ooit op hotel zat midden in de winter, het sneeuwde er serieus, het was rond de kerst.

Het hotel was een oud kasteel en in de bar was een levensgrote open haard, echt de grootste die ik al gezien heb. (na die in de film natuurlijk)

Keigezellig was dat, samen met die Schotten en andere hotelgasten voor dat vuur met ne Single Malt, een sigaar en maar tetteren, jongens genieten was dat. ;-)

styllo_ben
10 december 2007, 19:42
Ik word er onnozel van.
Iedere keer als de buren hun houtkachel aansteken krijgen wij hier steevast het eerste uur al die rook binnen.
Vanmorgen toen ik opstond dacht ik dat er iets in brand stond in onze keuken maar al snel bleek het weer hun schouw te zijn. Alles stinkt hierbinnen weer naar de rook.
De ramen in de slaapkamers opengooien is er niet bij, bij zonnig maar koud weer kunnen we geen was buitenhangen, doen we dat wel kunnen we alles terug opnieuw wassen, als we een dagje weg zijn moeten alle ramen dicht...

Ik weet niet hoe het komt maar de rook uit die schouw valt direct naar beneden en komt dan bij ons binnengedreven.

Ik heb ze er al eens attent op gemaakt en na lang zeuren hebben ze de schouw met een halve meter verhoogd maar dat helpt geen zak. En telkens als ik er terug over begin wordt ik aangekeken alsof ze juist in een citroen gebeten hebben.

Zijn er eigenlijk wettelijke regels voor de hoogte van een schouw? Want ik word dit kots- en kotsbeu!

iemand die het blowen promoot, moet toch niet zo klagen over zoveel rook...


hypocrieteling

:lol:

cor
10 december 2007, 19:42
Een goede hoogrendementskachel vervuilt en hindert minimaal, op voorwaarde dat je op de goede manier stookt.
- gebruik alleen zuiver hout, geen spaanplaat, multiplex en andere verlijmde samenstellingen (spaanplaatproducten vormen bij verbranding formaldehyde, een zeer giftig gas). Stook van spaanplaat herken je stratenver aan de typische reuk.
- stook uitsluitend droog hout, d.w.z. hout met max. 15-20% vocht. Daartoe moet het minstens twee jaar (liefst drie) buiten gedroogd hebben op een van neerslag beschermde plek. Voor de stook moet het minstens een of twee dagen binnen liggen, bijvoorbeeld naast de kachel.
Opmerking: door toenemende stook met hout was begin dit jaar geen voldoende gedroogd hout meer leverbaar in de handel (de houthandelaars adverteerden wel nog altijd 'minstens 2 jaar gedroogd hout'!).
- stook steeds een hevig vuur. Alleen op die manier krijg je de hoge verbrandingstemperatuur die nodig is om maximaal de restproducten te verbranden en te zorgen voor voldoende hete uitlaatgassen die snel en hoog de schouw uitgeblazen worden.
- gebruik een goede kachel die minstens beschikt over secundaire luchttoevoer, om zodoende extra naverbranding te krijgen van de resterende gassen door extra zuurstofaanvoer bovenaan.

Veel mensen stoken met een 'laag' vuurtje om zodoende hout te besparen. Gevolg: geen volledige verbranding en dus laag rendement, grotere roetafzetting, vuile uitlaatgassen, te lage schouwtemperatuur, een walmende schouw.
Ook gebruik van niet volledig gedroogd hout belet de kachel voldoende hoge temperatuur te halen.

Een goed gestookte degelijke houtkachel met goede schouw komt binnen de tien minuten op volledige bedrijfstemperatuur. Als de rookhinder een uur aanhoudt, dan wordt zwaar gezondigd tegen een of meer van boven vermelde punten.

http://www.verwarming-info.be/verwarming_kachels_hout.htm
http://www.houtkachel.be/houtkachels_vuur.htm

PollyCorrect
10 december 2007, 20:16
Zie de aflevering:
http://www.ncrv.nl/?nav=awetvCsHtGAubCjcCKFJ

k bid nie vuur brune bonenDank je, Derk. Maar vanavond ga ik genieten van GOOISCHE VROUWEN. I love it!!!!!!!!!! Ik heb de serie al gezien maar een paar afl. gemist. Wow, die Linda de MeuteMol die is wel in mijn achting gestegen. Vroeger vond ik dat zo'n tuttebolleke maar ik zie dat die wel wat méér in haar mars heeft. Die serie is echt uitstekend. Heerlijk de nouveau riche bekaktheid. Echt smulluh!

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00160/Tien_is_er_voor_te_160438a.jpeg

PollyCorrect
11 december 2007, 04:44
shit, dat was niet vandaag. Draait die serie nog op VTM? Is dat dan vrijdagavond? :D

BigF
11 december 2007, 08:12
ze zullen zij van uwe stinkenden toep ook al wel eens ongewild meegenieten
(als mijn buurman van twee huizen verder zijn sigaar gaat smoren in zijnen hof, vluchten mijn kinders ook naar binnen (pas de panique, ze schelden hem terwijl uit voor t rot van de straat, dus hij doet dat hoe langer hoe minder) ;-) (tothier de intro)
Dan moet er al NO-wind staan en dan is het over't algemeen veel te koud om buiten te gaan staan roken. Bovendien hebben zij aan onze kant niet eens ramen. En tenslotte (de genadeslag zal ik maar zeggen); buurman rookt maar al te graag een jointje mee! :-D

maar gij zult eerst moeten werken aan het sociale weefsel in uw straat, straatfeestjes en speelstraten organiseren en dergelijke, daarna gaat dien buur dat probleem vanzelf oplossen, uit respect voor u
Het sociale weefsel in onze straat is van optimale kwaliteit. Was hun schouw maar van dezelfde...
Trouwens; als uw bengels de buren uitschelden voor het rot van de straat lijkt het mij meer dan ongepast dat je anderen gaat vertellen over het hoe en waarom van het sociale weefsel in de straat. :mrgreen:

maar begin niet aan een burenvete ... dat kost u 10 jaar uit uw leven aan ergernis ...
Die stinkende schouw heeft mij tot nu toe ook al 10 jaar uit mijn leven aan ergernis gekost. Wij wonen hier van 1991, zij al een jaar langer, tel maar uit...

BigF
11 december 2007, 08:17
Een goede hoogrendementskachel vervuilt en hindert minimaal, op voorwaarde dat je op de goede manier stookt.
- gebruik alleen zuiver hout, geen spaanplaat, multiplex en andere verlijmde samenstellingen (spaanplaatproducten vormen bij verbranding formaldehyde, een zeer giftig gas). Stook van spaanplaat herken je stratenver aan de typische reuk.
- stook uitsluitend droog hout, d.w.z. hout met max. 15-20% vocht. Daartoe moet het minstens twee jaar (liefst drie) buiten gedroogd hebben op een van neerslag beschermde plek. Voor de stook moet het minstens een of twee dagen binnen liggen, bijvoorbeeld naast de kachel.
Opmerking: door toenemende stook met hout was begin dit jaar geen voldoende gedroogd hout meer leverbaar in de handel (de houthandelaars adverteerden wel nog altijd 'minstens 2 jaar gedroogd hout'!).
- stook steeds een hevig vuur. Alleen op die manier krijg je de hoge verbrandingstemperatuur die nodig is om maximaal de restproducten te verbranden en te zorgen voor voldoende hete uitlaatgassen die snel en hoog de schouw uitgeblazen worden.
- gebruik een goede kachel die minstens beschikt over secundaire luchttoevoer, om zodoende extra naverbranding te krijgen van de resterende gassen door extra zuurstofaanvoer bovenaan.

Veel mensen stoken met een 'laag' vuurtje om zodoende hout te besparen. Gevolg: geen volledige verbranding en dus laag rendement, grotere roetafzetting, vuile uitlaatgassen, te lage schouwtemperatuur, een walmende schouw.
Ook gebruik van niet volledig gedroogd hout belet de kachel voldoende hoge temperatuur te halen.

Een goed gestookte degelijke houtkachel met goede schouw komt binnen de tien minuten op volledige bedrijfstemperatuur. Als de rookhinder een uur aanhoudt, dan wordt zwaar gezondigd tegen een of meer van boven vermelde punten.

http://www.verwarming-info.be/verwarming_kachels_hout.htm
http://www.houtkachel.be/houtkachels_vuur.htm

Zij stoken droog hout, in een goei kachel, dat is het probleem niet.
Probleem is de constructie van de schouw.
Maar dat is eigenlijk teveel uitleg om dat duidelijk te maken.
't Komt erop neer dat hun schouw niet op de nok staat, maar onderaan het dak begint en de totale hoogte van de schouw is niet hoger dan de nok.
Bovendien staat er een paar meter verder een ander gedeelte van hun dak dat nog veel hoger is dan hun schouw. Je ziet bij wijze van spreken de rook met de wind die over hun dak valt zo mee naar beneden komen.

Oplossing zou zijn om de schouw te verhogen tot boven het hoogste deel van hun dak maar dan krijgen ze een vrijstaande schouw van minstens 7 meter hoog.
Bij de eerste de beste serieuze storm ligt die dan in mijnen hof en daar zit ik nu ook weer niet op te wachten...

lombas
11 december 2007, 08:17
Rustig blijven en verhuizen naar Alaska.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Anchorage1.jpg

BigF
11 december 2007, 08:19
Rustig blijven en verhuizen naar Alaska.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Anchorage1.jpg
Ja!!

Als ze dat nu eens deden eh!

-=EXCALIBUR=-
11 december 2007, 08:39
Ja!!

Als ze dat nu eens deden eh!
Verder stel ik mij wel de vraag hoe het komt dat de rook bij jou binnen komt. Staat in de "winter" dan alle ramen en deuren de hele dag open? Dat lijkt me dan toch ook niet echt rendabel. :oops:

BigF
11 december 2007, 08:47
Verder stel ik mij wel de vraag hoe het komt dat de rook bij jou binnen komt. Staat in de "winter" dan alle ramen en deuren de hele dag open? Dat lijkt me dan toch ook niet echt rendabel. :oops:
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar hier worden 's ochtends alle ramen van de slaapkamers opgezet ja. Weer of geen weer.
En veelal staat er in de keuken een klein raampje op kipstand een paar cm open.

Rendabel of niet, wij houden van een goed verlucht huis.

-=EXCALIBUR=-
11 december 2007, 08:55
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar hier worden 's ochtends alle ramen van de slaapkamers opgezet ja. Weer of geen weer.
En veelal staat er in de keuken een klein raampje op kipstand een paar cm open.

Rendabel of niet, wij houden van een goed verlucht huis.
Dat je de slaapkamer verlucht tot daar toe. Gezien je buurman dagelijks zijn kachel in werking zet kan jij misschien ipv 's morgens de ramen open te zetten deze rond de middag open zetten?
En de keuken... ik zou niet graag willen weten hoeveel kubieke meter een dampkap verzet... tenzij je een verdufte vochtige woning hebt en niet kookt uiteraard ;-)

BigF
11 december 2007, 09:12
Dat je de slaapkamer verlucht tot daar toe. Gezien je buurman dagelijks zijn kachel in werking zet kan jij misschien ipv 's morgens de ramen open te zetten deze rond de middag open zetten?
Wat is volgens jou de oplossing voor mensen die in de buurt van een stinkfabriek wonen? De stank van die fabriek aanpakken of de ramen bij die mensen dichtmetselen?
En mensen die klagen over nachtlawaai van de buren? Die moeten maar overdag gaan slapen ofwa?

Als hij zorgt voor een deugdelijke schouw kan ik mijn ramen openzetten wanneer ik wil. Zoals alle andere mensen hier in't straat.

En de keuken... ik zou niet graag willen weten hoeveel kubieke meter een dampkap verzet... tenzij je een verdufte vochtige woning hebt en niet kookt uiteraard ;-)
En hiermee bedoel je?
Dat ik moet verluchten door mijn dampkap op te zetten?

Fuck dat allemaal seg; mijn buren verpesten mijn lucht en uw raad is; pas u aan. Dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken.
:|

-=EXCALIBUR=-
11 december 2007, 09:17
Ze hebben al een inspanning geleverd dor hun schouw op te trekken. Nog hoger wil jij zelf niet.

Je kan toch niet verwachten dat ze voor jou de hele dag in de kou gaan zitten omdat jij 1 uurtje last van rook hebt? :?

Een beetje tolerantie kan geen zeer doen. Dus raampjes wat later open zetten of naar Alaska verhuizen. :-)

Monocle
11 december 2007, 09:25
Ge kan natuurlijk vragen of ze geen wiet willen verbranden, de geur zou in elk geval beter meevallen :p

Ovidius
11 december 2007, 09:28
Zij stoken droog hout, in een goei kachel, dat is het probleem niet.
Probleem is de constructie van de schouw.
Maar dat is eigenlijk teveel uitleg om dat duidelijk te maken.
't Komt erop neer dat hun schouw niet op de nok staat, maar onderaan het dak begint en de totale hoogte van de schouw is niet hoger dan de nok.
Bovendien staat er een paar meter verder een ander gedeelte van hun dak dat nog veel hoger is dan hun schouw. Je ziet bij wijze van spreken de rook met de wind die over hun dak valt zo mee naar beneden komen.

Oplossing zou zijn om de schouw te verhogen tot boven het hoogste deel van hun dak maar dan krijgen ze een vrijstaande schouw van minstens 7 meter hoog.
Bij de eerste de beste serieuze storm ligt die dan in mijnen hof en daar zit ik nu ook weer niet op te wachten...Zeg BigF, is daar niet de mogelijkheid om die schouw te forceren met een blower?

BigF
11 december 2007, 09:45
Ze hebben al een inspanning geleverd dor hun schouw op te trekken. Nog hoger wil jij zelf niet.
Nog hoger is geen optie. 't Probleem is niet dat ik dat niet wil, 't probleem is dat dat bouwkundig niet te riskeren is. Bovendien hebben zij zelf ook al aangegeven dat ze dat niet willen doen.
Btw; je moet hun 'inspanning' ook niet overschatten eh? Ze hebben er welgeteld 3 lagen snelbouw bij opgezet, dat is 45 cm.

Je kan toch niet verwachten dat ze voor jou de hele dag in de kou gaan zitten omdat jij 1 uurtje last van rook hebt? :?
1 uurtje last? Als dat alles was had ik er allang over opgehouden. Maar 3 keer per week 2 machines was van de wasdraad terug in de machine moeten steken omdat alles stinkt als de pest; is dat een uurtje last?
Of 's avonds de dochter maar mee in ons bed pakken omdat zij klaagt dat haar kamer stinkt; dat is allemaal normaal ofzo?
En dat is zo al jaren eh! Ik ben normaal één van de meest tolerante mensen die je je maar kan voorstellen maar het begint nu echt de spuigaten uit te lopen.
Om maar een voorbeeld te geven; 't is nu schitterend weer, zonnetje, windje, droog en ik zit hier in mijn living met 2 wasrekken vol drogende was... Bij de meeste mensen hangt die nu buiten.
En is de kachel bij de buren nu aan? Nee. Maar ik kan het risico niet pakken dat ze ze binnen een uur aanmaken.

Een beetje tolerantie kan geen zeer doen. Dus raampjes wat later open zetten of naar Alaska verhuizen. :-)
Tolerantie tot daar aan toe, maar zij verrekken gewoon om er iets aan te doen. De buurman heeft hier eens binnen gezeten toen zijn vrouw de stoof aanmaakte en hij vond het raar dat er ineens zo'n 'dikke mist' opkwam. Knalrood werd-ie toen hij merkte dan het zijn schouw was. Maar er dan iets aan doen? Ho maar.
Ik heb zelfs voorgesteld dat ik (zoals Ovidius voorstelt) een blower zou betalen om op hun schouw te zetten maar dat willen ze niet want 'dat staat niet mooi bij hun huis' 8O
En dan zou ik tolerant moeten zijn?

-=EXCALIBUR=-
11 december 2007, 10:03
Ik heb zelfs voorgesteld dat ik (zoals Ovidius voorstelt) een blower zou betalen om op hun schouw te zetten maar dat willen ze niet want 'dat staat niet mooi bij hun huis' 8O
En dan zou ik tolerant moeten zijn?
Dat had je nog niet vermeld. Meer kan je idd niet doen.

En nu?

Tavek
11 december 2007, 10:07
Indien het je echt irriteert moet je het naar de vrederechter brengen.

Monocle
11 december 2007, 10:22
Indien het je echt irriteert moet je het naar de vrederechter brengen.

Dit is meer iets voor Judge Judy ;)

28861

Dronkoers
11 december 2007, 10:22
Ik veronderstel dat hun schouw verbouwen naar het (bijna) hoogste punt van hun dak ook geen optie is?

Derk de Tweede
11 december 2007, 10:37
Dank je, Derk. Maar vanavond ga ik genieten van GOOISCHE VROUWEN. I love it!!!!!!!!!! Ik heb de serie al gezien maar een paar afl. gemist. Wow, die Linda de MeuteMol die is wel in mijn achting gestegen. Vroeger vond ik dat zo'n tuttebolleke maar ik zie dat die wel wat méér in haar mars heeft. Die serie is echt uitstekend. Heerlijk de nouveau riche bekaktheid. Echt smulluh!

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00160/Tien_is_er_voor_te_160438a.jpeg



Ik heb verkering gehad met zo'n hockeytrut uit Blaricum. Als je bleef eten zat je om 12 uur nog aan het desert.
Ik had zowat een tolk nodig om dat bekakte taaltje te verstaan. Haar pa had ook nog een grachtenpandje in Amsterdam.

Tavek
11 december 2007, 10:41
Ik veronderstel dat hun schouw verbouwen naar het (bijna) hoogste punt van hun dak ook geen optie is?

Of dat die mensen gewoon eens met hun tijd meegaan en op aardgas gaan stoken ?

Pieke
11 december 2007, 10:52
Of dat die mensen gewoon eens met hun tijd meegaan en op aardgas gaan stoken ?

waarom? Ik stook met een flam (http://www.flam.be/). Op geen tijd heb ik de living op een aangename temperatuur gebracht.

Tavek
11 december 2007, 10:54
waarom? Ik stook met een flam (http://www.flam.be/). Op geen tijd heb ik de living op een aangename temperatuur gebracht.

Wij hebben ook nog zo eentje gehad, maar ik kan me niet herinneren dat die flam voor een serieuze doemp zorgde....

Groentje-18
11 december 2007, 11:22
Als dat helpt:

Ik ken het probleem. Alleen hebben onze buren ook de gewoonte om hun (plastic!) afval op te stoken. (Ze hebben allesbranders...) Er wonen zo drie buren rondom ons huis.
De politie bellen had in ons geval geen zin. Die roken nooit iets en na de vraag of de desbetreffende buren plastic stookten en daar negatief op antwoorden was de kous af. :|

parcifal
11 december 2007, 11:23
Nog hoger is geen optie. 't Probleem is niet dat ik dat niet wil, 't probleem is dat dat bouwkundig niet te riskeren is. Bovendien hebben zij zelf ook al aangegeven dat ze dat niet willen doen.
Btw; je moet hun 'inspanning' ook niet overschatten eh? Ze hebben er welgeteld 3 lagen snelbouw bij opgezet, dat is 45 cm.


Tiens, en eventueel een verlenging met een RVS rookgaskanaal?
Daar bestaan toch wel esthetisch verantwoorde oplossingen voor denk ik hoor.

Qua kostenplaatje weet ik wel niet hoe dat juist zit.

-=EXCALIBUR=-
11 december 2007, 11:35
Ik ken het probleem. Alleen hebben onze buren ook de gewoonte om hun (plastic!) afval op te stoken. (Ze hebben allesbranders...) Er wonen zo drie buren rondom ons huis.

Wat ik al eerder geschreven heb: sommigen nemen het begrip allesbrander heel ruim op.

BigF
11 december 2007, 12:07
Indien het je echt irriteert moet je het naar de vrederechter brengen.
Die optie wou ik tot het allerlaatste houden, maar nu resten me er niet veel andere mogelijkheden meer.

Ik wil dat eigenlijk niet doen omdat wij verder heel goed met die mensen opschieten. Telkens als ik ze aanspreek over die schouw kijken zij heel schuldig en zeggen ze dat ze het nog eens zullen bekijken maar verder dan 'bekijken' doen ze niks.

BigF
11 december 2007, 12:08
Ik veronderstel dat hun schouw verbouwen naar het (bijna) hoogste punt van hun dak ook geen optie is?
Is ook al overwogen maar technisch praktisch niet haalbaar.
De schouw kan dan onmogelijk een continu stijgende lijn blijven volgen (er zitten stalen poutrels in de weg) en de ruimte onder het hoogste dak zijn slaapkamers...

BigF
11 december 2007, 12:11
Of dat die mensen gewoon eens met hun tijd meegaan en op aardgas gaan stoken ?
Wil je eens wat weten?

Er ligt een volledige verwarmingsinstallatie op aardgas in dat huis en die hebben ze nog nooit (echt nooit) gebruikt.
Daar lopen ze om onbegrijpelijke redenen zelfs nogal hoog mee op. Alsof het een prestatie is om een hoop geld uit te geven aan iets wat je nooit gebruikt...

'kweetet, ik heb rare buren...

Dronkoers
11 december 2007, 12:16
Als ik dit allemaal lees, dan zal er niet veel meer overblijven buiten: andere kachel (elektrisch ofzo), of hun kachel niet meer gebruiken eh.




Zou een schuine schouw niet helpen? allez, een rechte, maar dan "scheef afgesneden"...

BigF
11 december 2007, 12:18
Tiens, en eventueel een verlenging met een RVS rookgaskanaal?
Daar bestaan toch wel esthetisch verantwoorde oplossingen voor denk ik hoor.

Qua kostenplaatje weet ik wel niet hoe dat juist zit.
Die bestaan zeker.

Ik heb ze al een 'ventilator' op mijn kosten voorgesteld.
Zo'n ding zit grotendeels in de schouw en in langs buiten amper zichtbaar maar dat wilden ze niet omdat (het kleine zichtbare stukje) niet past bij hun huis en omdat ze denken dat zo'n ventilator in de schouw nogal wat lawaai maakt.

Als ze zelfs weigerachtig staan t.o.v. een praktisch onzichtbare oplossing denk ik niet dat ik moet afkomen met een inox schouwpijp van 4 meter.


Nee, een oplossing zonder rechtbank zit er niet direct in denk ik. Ik hoopte alleen dat er wettelijke bepalingen ofzo waren voor de afmetingen van zo'n schouw, dan hadden ze geen andere keuze, maar die zijn er blijkbaar ook niet. De enige voorschriften die ik vind zijn er om te zorgen dat je een deftig werkende schouw hebt, geen voorschriften om de buren te vrijwaren van stank en hinder.

BigF
11 december 2007, 12:22
Als ik dit allemaal lees, dan zal er niet veel meer overblijven buiten: andere kachel (elektrisch ofzo), of hun kachel niet meer gebruiken eh.
Zij hebben gratis stookhout van papa-boswachter, een ander soort kachel is dus uit den boze...

Zou een schuine schouw niet helpen? allez, een rechte, maar dan "scheef afgesneden"...

Dat kan ik ze nog eens voorstellen. Hun schouw is nu bovenaan afgedekt met een deksteen en er zijn 2 openingen onder die steen. 1 Opening in de windrichting en 1 opening aan onze kant. De rook moet dus wel onze kant op.
Ik kan nog voorstellen om de schouw bovenaan gewoon open te laten (screw de deksteen) of om de openingen aan de andere kanten van de schouw te maken, maar ik vrees niet dat dat veel gaat helpen. De schouw is gewoon niet hoog genoeg.

Dronkoers
11 december 2007, 12:28
Zij hebben gratis stookhout van papa-boswachter, een ander soort kachel is dus uit den boze...


Dat kan ik ze nog eens voorstellen. Hun schouw is nu bovenaan afgedekt met een deksteen en er zijn 2 openingen onder die steen. 1 Opening in de windrichting en 1 opening aan onze kant. De rook moet dus wel onze kant op.
Ik kan nog voorstellen om de schouw bovenaan gewoon open te laten (screw de deksteen) of om de openingen aan de andere kanten van de schouw te maken, maar ik vrees niet dat dat veel gaat helpen. De schouw is gewoon niet hoog genoeg.

Deksteen afhalen zullen ze niet willen voor de regen :-D en het gat maken waar het minste wind is... allez ja, ik ben geen inginieur die dat allemaal kan berekenen... want het kan misschien helpen, maar anders is het zoals gij het zegt eh...

BigF
11 december 2007, 12:31
...maar anders is het zoals gij het zegt eh...
Was alles maar altijd zoals ik het zeg...
;-)

BigF
11 december 2007, 12:33
Er hangt nu een lekkere negerin met dikke tetten aan mijne loeter te sabbelen.

Zoiets bv.

:-D

Dronkoers
11 december 2007, 12:37
Er hangt nu een lekkere negerin met dikke tetten aan mijne loeter te sabbelen.

Zoiets bv.

:-D

Laat die dan daarna de schouw van uw buren uitkuisen eh :-D

Tavek
11 december 2007, 12:45
Die bestaan zeker.

Ik heb ze al een 'ventilator' op mijn kosten voorgesteld.
Zo'n ding zit grotendeels in de schouw en in langs buiten amper zichtbaar maar dat wilden ze niet omdat (het kleine zichtbare stukje) niet past bij hun huis en omdat ze denken dat zo'n ventilator in de schouw nogal wat lawaai maakt.

Als ze zelfs weigerachtig staan t.o.v. een praktisch onzichtbare oplossing denk ik niet dat ik moet afkomen met een inox schouwpijp van 4 meter.


Nee, een oplossing zonder rechtbank zit er niet direct in denk ik. Ik hoopte alleen dat er wettelijke bepalingen ofzo waren voor de afmetingen van zo'n schouw, dan hadden ze geen andere keuze, maar die zijn er blijkbaar ook niet. De enige voorschriften die ik vind zijn er om te zorgen dat je een deftig werkende schouw hebt, geen voorschriften om de buren te vrijwaren van stank en hinder.

Wij hadden ongeveer hetzelfde aan de hand: buren die een lage schouw hadden en daaronder ook vanalles stookten. Resultaat: de ramen konden niet open. Na politie en zelfs burgemeester thuis te hebben gehad als het weer zo aan de doempen was, hebben ze die mensen aangesproken, maar zodra de uitvoerende macht weer weg was trokken ze zich er niks meer van aan. Het waren ook allochtonen die nauwelijks nederlands konden en hun vingers in allerhande louche zaakjes hadden (zoals wapensmokkel) dus veel durfden we niet doen.

Uiteindelijk hebben we het huis verkocht en zijn we naar een ander deel van de gemeente getrokken, en het is jammer om te zeggen, een witte wijk. En dat is veeeeeeeeeeeeeeel beter.

BigF
11 december 2007, 12:49
Uiteindelijk hebben we het huis verkocht en zijn we naar een ander deel van de gemeente getrokken, en het is jammer om te zeggen, een witte wijk. En dat is veeeeeeeeeeeeeeel beter.
Dat is wel het laatste wat ik van plan ben. Bovendien zit ik hier al in een 'witte wijk'.

Maar het toont wel goed aan hoe weinig er tegen te doen is vrees ik...

Tavek
11 december 2007, 12:54
Dat is wel het laatste wat ik van plan ben. Bovendien zit ik hier al in een 'witte wijk'.

Maar het toont wel goed aan hoe weinig er tegen te doen is vrees ik...

Wel, een proces verbaal op laten stellen door de wijkagent, dat is mogelijk. De buren zullen dan worden aangesproken. Ze zullen dan natuurlijk akkoord gaan om te stoppen. Zodra de wijkagent weg is, doen ze rustig verder. En zo gaat het spelletje door: er is daar geen eenduidige regelgeving over. En na een tijd is de politie het beu, en ben jij het beu. Het is vechten tegen de bierkaai. De Burgemeester, misschien uit schuldgevoel, heeft daarna onze bouwvergunning erg snel geregeld.....

Ik moet je teleurstellen: als je buren niet willen, kan je weinig doen.

Anna List
11 december 2007, 13:02
zijn we al terug aan het sociale weefsel, de goede banden, de sociale druk zodat ze het uit hun eigen doen ? ;-)

cor
11 december 2007, 13:36
Indien het je echt irriteert moet je het naar de vrederechter brengen.
Inderdaad enige resterende oplossing, vrees ik. Tenzij je wil blijven bukken voor de lieve vrede.

Anna List
11 december 2007, 14:56
Inderdaad enige resterende oplossing, vrees ik. Tenzij je wil blijven bukken voor de lieve vrede.

begin daar toch niet aan !

er is geen regelgeving : dus die man kan alleen maar bemiddelen ... dan lijkt het mij interessanter van niet eerst je buurman op zijn achterste poten te zetten door met een vrederechtersexploot op de proppen te komen

ga aan 1 tafel zitten en bespreek de problemen ... da's t enige dat je kan doen
en probeer voor je dat aanvangt de relaties zo gunstig mogelijk te stemmen
(paai de buurvrouw een beetje of zo) iiii !!!!

Tavek
11 december 2007, 15:19
begin daar toch niet aan !

er is geen regelgeving : dus die man kan alleen maar bemiddelen ... dan lijkt het mij interessanter van niet eerst je buurman op zijn achterste poten te zetten door met een vrederechtersexploot op de proppen te komen

ga aan 1 tafel zitten en bespreek de problemen ... da's t enige dat je kan doen
en probeer voor je dat aanvangt de relaties zo gunstig mogelijk te stemmen
(paai de buurvrouw een beetje of zo) iiii !!!!

Inderdaad. Als er met die mensen valt te praten, praat er dan mee !

Indien niet is het ondergaan of verhuizen. Of een oorlog beginnen, maar dat helpt ook niks.

Anna List
11 december 2007, 15:56
Inderdaad. Als er met die mensen valt te praten, praat er dan mee !

Indien niet is het ondergaan of verhuizen. Of een oorlog beginnen, maar dat helpt ook niks.

volgens mij is er maar één burger in dit land die volkomen legalistisch een oorlog kan beginnen ... en dat is Albert 2

Groentje-18
11 december 2007, 15:59
Wij hadden ongeveer hetzelfde aan de hand: buren die een lage schouw hadden en daaronder ook vanalles stookten. Resultaat: de ramen konden niet open. Na politie en zelfs burgemeester thuis te hebben gehad als het weer zo aan de doempen was, hebben ze die mensen aangesproken, maar zodra de uitvoerende macht weer weg was trokken ze zich er niks meer van aan. Het waren ook allochtonen die nauwelijks nederlands konden en hun vingers in allerhande louche zaakjes hadden (zoals wapensmokkel) dus veel durfden we niet doen.
.

Toch even melden: de drie buren rondom ons die de gewoonte hebben om werkelijk alles op te stoken zijn allemaal blanke Vlaamse koppels (van boven de 50 jaar). Het heeft dus niet met afkomst of dergelijke te maken.
Wij hebben daar ontzettend last van omdat ons perceel een halve meter tot een meter hoger ligt dan onze omliggende buren om de één of andere reden. Wij hebben er later gebouwd, zij woonden er al allemaal.

Ik heb de politie al zo'n 10 keer thuisgehad en richting hun gestuurd. Altijd hetzelfde: ze beweerden bij hoog en bij laag geen plastiek te stoken en de politie zou zogezegd eens regelmatig komen controleren. Vanaf het moment dat de politie weg was gingen de stoven en allesbranders weer aan...

Ik ben trouwens al blij dat iemand beweerd dat hout stoken vreemd genoeg ook al enorm veel geuroverlast kan geven.
Wij hebben dezelfde problemen met de was als die BigF hier beschrijft. Je kan 'm niet buitenhangen, doe je dat toch, dan stinkt hij zo erg dat je met die kleren nergens kan komen.
Zelfs als onze hond even buitengaat en terug binnenkomt stinkt hij zo erg dat het hele huis ernaar riekt. :?
Maar het ergste vind ik in ons geval het gezondheidsrisico. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik even door onze tuin wandel en naar binnen moet omdat de geur zo erg op je adem pakt dat je niet meer kan inademen of gewoon moet beginnen hoesten. En ik heb dan niet eens een longziekte. :?

En hoe ze het presteren weet ik niet, maar de rook is soms gewoon donkergrijs, bruin of zwart.

Pieke
11 december 2007, 16:22
En hoe ze het presteren weet ik niet, maar de rook is soms gewoon donkergrijs, bruin of zwart.

onvolledige verbranding

cor
12 december 2007, 09:21
begin daar toch niet aan !

er is geen regelgeving : dus die man kan alleen maar bemiddelen ... dan lijkt het mij interessanter van niet eerst je buurman op zijn achterste poten te zetten door met een vrederechtersexploot op de proppen te komen

ga aan 1 tafel zitten en bespreek de problemen ... da's t enige dat je kan doen
en probeer voor je dat aanvangt de relaties zo gunstig mogelijk te stemmen
(paai de buurvrouw een beetje of zo) iiii !!!!
Beter vermijden, daar ben ik met akkoord. Maar uit de uitleg van onze BigF begrijp ik dat er al aardig wat afgebabbeld is (er is zelfs overeengekomen een stuk bij te zetten op de schouw).
Dus als je zover bent zie ik nog maar twee oplossingen: bukken voor de lieve vrede :-( of dagvaarding.:twisted:

Een vrederechter zal inderdaad proberen te bemiddelen, maar dat is wel dwingender dan een onderlinge afspraak. En als de overlast duidelijk aangetoond wordt, kan hij volgens mij ook een sanctie opleggen. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Iemand?

Anna List
12 december 2007, 09:24
Toch even melden: de drie buren rondom ons die de gewoonte hebben om werkelijk alles op te stoken zijn allemaal blanke Vlaamse koppels ....

maar de rook is toch zwart als roet hé !
qed
:-P

Anna List
12 december 2007, 09:28
Beter vermijden, daar ben ik met akkoord. Maar uit de uitleg van onze BigF begrijp ik dat er al aardig wat afgebabbeld is (er is zelfs overeengekomen een stuk bij te zetten op de schouw).
Dus als je zover bent zie ik nog maar twee oplossingen: bukken voor de lieve vrede :-( of dagvaarding.:twisted:

Een vrederechter zal inderdaad proberen te bemiddelen, maar dat is wel dwingender dan een onderlinge afspraak. En als de overlast duidelijk aangetoond wordt, kan hij volgens mij ook een sanctie opleggen. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Iemand?

een bemiddelende vrederechter daar is niks bindends aan, dat is voor geen halve meter bindender dan een afspraak tussen jou en mij ... ik weet alleen dat als je iemand onvoorbereid en ongewenst dagvaard dat je daar dan geen lap meer van gedaan krijgt dan het strikte wettelijke minimum, als het niet aanvechtbaar is
die tussenstap van de vrederechter lijkt me dus contraproductief ! ... tenzij je het kan verkopen als een soort van vrijblijvende 'expertisevraag'

probeer idd je buurman ook meer info te verschaffen over houtvuren, verbranding, rook ...

cor
12 december 2007, 09:32
een bemiddelende vrederechter daar is niks bindends aan, dat is voor geen halve meter bindender dan een afspraak tussen jou en mij ...
Tja ... een afspraak tussen jou en mij ... daar zou ik mijn hand ook niet voor in 't vuur steken.:-P

Anna List
12 december 2007, 09:37
Tja ... een afspraak tussen jou en mij ... daar zou ik mijn hand ook niet voor in 't vuur steken.:-P

idd, trouwens als ge het daar te lang laat steken, geeft dat geurhinder, Bigf gaat dan komen vragen of we BBQ'en

Anna List
12 december 2007, 10:55
is t beter nu t zo heel koud is BigF ?

en staat t met t paaien van de buurvrouw ?

HAMC
12 december 2007, 11:20
Dat zorgt wel voor een nieuwe kijk op het spreekwoord: waar rook is is vuur.

Anna List
12 december 2007, 11:22
Dat zorgt wel voor een nieuwe kijk op het spreekwoord: waar rook is is vuur.

waar rook is is buur

HAMC
12 december 2007, 11:23
waar rook is is buur

kwade buur. :)

Anna List
13 december 2007, 09:00
nog een blokje in de haard zwieren ...

BigF
13 december 2007, 12:12
waar rook is is buur
:-D

Als ik dat op zo'n ouderwets spreukenplaatje kan vinden gaat dat direct in de living!