PDA

View Full Version : Wat vinden Vlamingen van Nederland?


PG
28 februari 2004, 15:59
Ik als Nederlander vraag me af, hoe Vlamingen denken over Nederland en Nederlanders.

Dus mijn vraag is: hoe denk jij, als Vlaming, over Nederland?

Tantist
28 februari 2004, 16:10
Tja, kijk maar naar mijn onderschrift om te weten wat ik er over denk.

Nederlanders zijn toffe mensen, al kunnen ze soms eens degoutant arrogant zijn, al merk ik dat niet meteen rond Maastricht en zo, eerder in Amsterdam.

Mij verbaast nog het meest de varieteit in Nederland: Friezen naast Hollanders naast katholieke zuiderlingen. Maar wat mij het meest opvalt, is de gelijkenis tussen zowel de mensen als de meer stoffelijke zaken (monumenten/politiek/demografie/economie) tussen Nederlanders en Vlamingen.

Maus
28 februari 2004, 16:20
Hangt van Nederlander tot Nederlander af, vind ik. De ene is "best te pruimen", de andere wil je soms "naar de maan schieten".

Zit regelmatig WE'tje in NL (Zeeland - Bruinisse) en daar valt het "best mee" :D .

PAJOT
28 februari 2004, 16:26
De Vlaming heeft altijd een drang naar het Noorden gehad, Vlamingen en Nederlanders zijn volksgenoten. Volk hoort bij volk in één staat.

katteke
28 februari 2004, 16:46
Ik heb keiveel vrienden in Nederland!!!!!!!!
Die mensen zijn echt zoool!

Tantist
28 februari 2004, 16:58
De Vlaming heeft altijd een drang naar het Noorden gehad, Vlamingen en Nederlanders zijn volksgenoten. Volk hoort bij volk in één staat.

Daar ben ik het niet mee eens. Een verenigde volksgemeenschap garandeert geen goed bestuur. Het beste voorbeeld is Zwitserland, dat bestaat antropologisch gezien uit Duitsers, Fransen, Italianen en Retoromanen. Buiten de Retoromanen hebben allen een eigen natiestaat aan hun deuren: Frankrijk, Duitsland en Italië. Toch zie je ginds geen wens om aan te sluiten bij die natiestaat, gewoon omdat de Zwitserse "Confederatie" nu eenmaal beter werkt en meer voordelen inhoudt.

Volk verenigen om het volk is dwaas, en werd bv gebruikt om de Anschluss van Oostenrijk bij Duitsland te rechtvaardigen. Als die volksgemeenschap echter een mate van homogeniteit betekent die kan leiden tot een gelijkaardige politiek, cultuur en/of economie, die een grotere efficiëntie betekent, dan ben ik wel voor.

Nationalisme om het nationalisme is dwaas, daar ben ik niet voor te vinden. Moest België werkelijk grote voordelen inhouden tov Vlaanderen of Groot-Nederland, werd ik meteen een belgicist. Nu, ik ben geen belgicist, dus u weet wat dat betekent.

Tantist
28 februari 2004, 16:58
Ik heb keiveel vrienden in Nederland!!!!!!!!
Die mensen zijn echt zoool!

zoool?

Fribre
28 februari 2004, 17:00
Ik heb keiveel vrienden in Nederland!!!!!!!!
Die mensen zijn echt zoool!

zoool?

een versmelting van "zo cooool"!

katteke
28 februari 2004, 17:01
betekent gewoon cool zenne
mr kben t woord cool beugehoord
heb er dan maar zoool van gemaakt

Tantist
28 februari 2004, 17:01
zoool?

een versmelting van "zo cooool"!

Ah...

katteke
28 februari 2004, 17:01
:lol:

Pelgrim
28 februari 2004, 17:06
heeft dat iets te maken met 'zuuuuul' uit Ghostbusters?

katteke
28 februari 2004, 17:08
he?
prolly ni, want daar hebk nog ni v gehoord
nope, zoool is een vsk-woord

C uit W
28 februari 2004, 17:59
he?
prolly ni, want daar hebk nog ni v gehoord
nope, zoool is een vsk-woord
'k vin wl d goverdft mt w afkortingn

DaBlacky
28 februari 2004, 18:02
Ik als Nederlander vraag me af, hoe Vlamingen denken over Nederland en Nederlanders.

Dus mijn vraag is: hoe denk jij, als Vlaming, over Nederland?

Zie onderschrift ;)

Pelgrim
28 februari 2004, 18:11
Wat ik van die ollaanders denk? Awel da zen allemaal... :wink:

Eerlijk gezegd kén ik niet veel nederlanders, dus ik ga ook niet over 'de' nederlanders spreken.

PG
28 februari 2004, 19:42
Nu zijn er dus Vlamingen die graag zouden zien dat Vlaanderen bij Nederland wordt gevoegd. Maar hoe zien zij dat voor zich? Moet dit een eenheidstaat worden of een federatie c.q. bondstaat waarin Vlaanderen en Nederland eigen bestuur hebben, met daarboven een bestuur voor het hele land? Wordt het een confederatie of een eenheidstaat met gedeeltelijke autonomie voor Vlaanderen?

PAJOT
28 februari 2004, 20:02
Nu zijn er dus Vlamingen die graag zouden zien dat Vlaanderen bij Nederland wordt gevoegd. Maar hoe zien zij dat voor zich? Moet dit een eenheidstaat worden of een federatie c.q. bondstaat waarin Vlaanderen en Nederland eigen bestuur hebben, met daarboven een bestuur voor het hele land? Wordt het een confederatie of een eenheidstaat met gedeeltelijke autonomie voor Vlaanderen?

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7531&start=0 :wink:

UNIE
28 februari 2004, 20:45
België kan best Unitair worden, voor beter bestuur.


Zonder hollanders.

Pelgrim
28 februari 2004, 20:53
racist! :lol: :lol: :lol:

Bijdrage van onze vriend de belgicist:

België kan best Unitair worden, voor beter bestuur.

Zonder hollanders.

Ik zou haast denken dat dit een flamingante provocateur is die de belgicisten wil belachelijk maken door onnozele slogans te verkondigen.

UNIE
28 februari 2004, 20:54
racist! :lol: :lol: :lol:

Bijdrage van onze vriend de belgicist:

België kan best Unitair worden, voor beter bestuur.

Zonder hollanders.

Ik zou haast denken dat dit een flamingante provocateur is die de belgicisten wil belachelijk maken door onnozele slogans te verkondigen.

Racist? Gij zij ne slimmen he. Ik heb niks tegen hollanders, maar ze behoren niet tot België, en dus kies ik voor een België dat niet aansluit bij Nederland. Zoals jij liever een onafhankelijk Vlaanderen (zonder Walen) hebt. Racist?

Pelgrim
28 februari 2004, 20:56
Als unitarist zou je beter wel voor aanhechting met holland kiezen! Voor jullie kan het immers niet groot genoeg zijn.

UNIE
28 februari 2004, 20:59
Als unitarist zou je beter wel voor aanhechting met holland kiezen! Voor jullie kan het immers niet groot genoeg zijn.


Heb ik dat gezegd misschien?

Pelgrim
28 februari 2004, 21:03
Nee, maar als je voor een unitair België bent, begrijp ik niet waarom je tegen een unitair Groot Nederland zou zijn.

Dimitri
28 februari 2004, 21:05
België kan best Unitair worden, voor beter bestuur.
Het kan best, maar het is geen goed idee.
Gij zij ne slimmen he.
Gij nie he.

Pelgrim
28 februari 2004, 21:09
:lol:

Dimitri, eerste prijs voor meest originele antwoord!

UNIE
28 februari 2004, 21:11
:lol:

Dimitri, eerste prijs voor meest originele antwoord!


Ik hoop dat dat sarcastisch bedoeld is... het is het meest stereotiepe antwoord op mijn - geniaal - tussenwerpsel :wink:

Pelgrim
28 februari 2004, 21:15
uiteraard, ik ken uw iq niet. Maar het was zo'n gevatte, kort maar krachtige repliek

UNIE
28 februari 2004, 21:19
Trouwens. Hollander dimitri gebruikt het heidense "Gij" 8O hola !

Dimitri
28 februari 2004, 21:25
Trouwens. Hollander dimitri gebruikt het heidense "Gij" 8O hola !
Ik pas mij aan aan uw geniale niveau (en taal). :wink:

UNIE
28 februari 2004, 21:40
Trouwens. Hollander dimitri gebruikt het heidense "Gij" 8O hola !
Ik pas mij aan aan uw geniale niveau (en taal). :wink:

g.. ... .. ....... .. :wink: :twisted:

Dimitri
28 februari 2004, 21:49
g.. ... .. ....... .. :wink: :twisted:
Verzin ook eens wat nieuws.

Tantist
28 februari 2004, 23:26
:lol:

Dimitri, eerste prijs voor meest originele antwoord!

En recht waar het pijn doet. Die belgicisten gebruiken altijd "gij zijt ne slimme he?" als ze het pleit aan het verliezen zijn als gevolg van een terechte vaststelling, argumentatie of relativering. Het duidt ook op een intellectueel gebrek van die mannen (dat staat trouwens mooi omschreven in John Massis en Hersenverluiing, op te zoeken via de zoekknop)

UNIE
29 februari 2004, 00:29
:lol:

Dimitri, eerste prijs voor meest originele antwoord!

En recht waar het pijn doet. Die belgicisten gebruiken altijd "gij zijt ne slimme he?" als ze het pleit aan het verliezen zijn als gevolg van een terechte vaststelling, argumentatie of relativering. Het duidt ook op een intellectueel gebrek van die mannen (dat staat trouwens mooi omschreven in John Massis en Hersenverluiing, op te zoeken via de zoekknop)



Daar zit je toch fout hoor Tantisje. IK, en mijn aanhangers :wink: , gebruiken die zin ALLEEN als het echt té makkelijk is om de tegenstander af te maken (dat die net iets compleet idioots heeft gezegd, bv "België is een kunstmatig land onder nen oostenrijkse koning" zoals laatst... :roll: ) dan doe ik soms geen moeite om te argumenteren, maar komt het bekende zinnetje boven :wink:

Tantist
29 februari 2004, 11:39
Daar zit je toch fout hoor Tantisje. IK, en mijn aanhangers :wink: , gebruiken die zin ALLEEN als het echt té makkelijk is om de tegenstander af te maken

Ja? Dat blijkt niet zo uit de praktijk. Tant pis pour vous, bonne chance la prochaine fois :twisted:

Distel
29 februari 2004, 13:02
En recht waar het pijn doet. Die belgicisten gebruiken altijd "gij zijt ne slimme he?" als ze het pleit aan het verliezen zijn als gevolg van een terechte vaststelling, argumentatie of relativering. Het duidt ook op een intellectueel gebrek van die mannen (dat staat trouwens mooi omschreven in John Massis en Hersenverluiing, op te zoeken via de zoekknop)



Daar zit je toch fout hoor Tantisje. IK, en mijn aanhangers :wink: , gebruiken die zin ALLEEN als het echt té makkelijk is om de tegenstander af te maken (dat die net iets compleet idioots heeft gezegd, bv "België is een kunstmatig land onder nen oostenrijkse koning" zoals laatst... :roll: ) dan doe ik soms geen moeite om te argumenteren, maar komt het bekende zinnetje boven :wink:

Gij zijt ne slimmen he?

Tantist
29 februari 2004, 13:03
Daar zit je toch fout hoor Tantisje. IK, en mijn aanhangers :wink: , gebruiken die zin ALLEEN als het echt té makkelijk is om de tegenstander af te maken (dat die net iets compleet idioots heeft gezegd, bv "België is een kunstmatig land onder nen oostenrijkse koning" zoals laatst... :roll: ) dan doe ik soms geen moeite om te argumenteren, maar komt het bekende zinnetje boven :wink:

Gij zijt ne slimmen he?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Zaaaaalig!!! 't Is al dwaze belgicistjes inmaken wat de klok slaat de laatste tijd! :twisted:

Pelgrim
1 maart 2004, 16:20
Hoe denken nederlanders eigenlijk over vlamingen?

Vlaanderen Boven
1 maart 2004, 17:52
Hoe denken nederlanders eigenlijk over vlamingen?

De meesten weten nauwelijks wat 'Vlaanderen' is.

Het Skill Effect
1 maart 2004, 19:00
Dus mijn vraag is: hoe denk jij, als Vlaming, over Nederland?


Liever niet, dank u! :lol: :lol:

PG
1 maart 2004, 21:34
Hoe denken nederlanders eigenlijk over vlamingen?

De meeste Nederlanders weten nauwelijks iets van de scheiding tussen Vlamingen en Walen. Nederlanders hebben het meestal niet over de Vlamingen, maar over de Belgen.

Vlaanderen Boven
1 maart 2004, 21:35
Hoe denken nederlanders eigenlijk over vlamingen?

De meeste Nederlanders weten nauwelijks iets van de scheiding tussen Vlamingen en Walen. Nederlanders hebben het meestal niet over de Vlamingen, maar over de Belgen.

Wat zei ik je?

Het Skill Effect
1 maart 2004, 22:14
De meeste Nederlanders weten nauwelijks iets van de scheiding tussen Vlamingen en Walen. Nederlanders hebben het meestal niet over de Vlamingen, maar over de Belgen.

Wat zei ik je?

In't vlaams is da wel: "wa zeg ik u?" :wink:

Zeno!
1 maart 2004, 22:17
Wat zei ik je?

In't vlaams is da wel: "wa zeg ik u?" :wink:

Neenee: "wa hemmek aa gezee?" 8)

vryko
1 maart 2004, 23:45
nog correcter is : Wa hemmek aa gezei

DaBlacky
1 maart 2004, 23:51
Hoe denken nederlanders eigenlijk over vlamingen?

De meeste Nederlanders weten nauwelijks iets van de scheiding tussen Vlamingen en Walen. Nederlanders hebben het meestal niet over de Vlamingen, maar over de Belgen.

en het leuke van alles is, dat ze eigenlijk de Vlamingen bedoelen, maar wel Belgen zeggen. Zoals die keer in de Ardennen dat een koppel Nederlanders vreemd opkeken toen ze Frans tegen hun spraken in België.

Ook het liedje van Het Goede Doel geeft hier een voorbeeld van:

Waar kan ik heen?
Ik kan niet naar Duitsland
Ik kan niet naar Duitsland, daar zijn ze zo streng

(...)
Ik heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht
Ik heb getwijfeld over België
Want dat taaltje is zo zacht

(...)
Is er plaats tussen de sterren waar ik heen kan gaan?

Ze hadden het dus gewoon over Vlaanderen.

Flippend Rund
1 maart 2004, 23:59
Ik als Nederlander vraag me af, hoe Vlamingen denken over Nederland en Nederlanders.

Dus mijn vraag is: hoe denk jij, als Vlaming, over Nederland?

Het is een land van zeer mondige mensen, en er wordt dan ook buitensporig veel gekibbeld.

Aangebrande Phönix
2 maart 2004, 01:24
Ik als Nederlander vraag me af, hoe Vlamingen denken over Nederland en Nederlanders.

Dus mijn vraag is: hoe denk jij, als Vlaming, over Nederland?

Het is een land van zeer mondige mensen, en er wordt dan ook buitensporig veel gekibbeld.

Overal, behalve in de kamer.

Flippend Rund
2 maart 2004, 01:27
Het is een land van zeer mondige mensen, en er wordt dan ook buitensporig veel gekibbeld.

Overal, behalve in de kamer.

gekibbeld en eindeloos gepalaverd ook.

Pelgrim
2 maart 2004, 10:28
Tja, uit gewoonte zeg ik in het Buitenland zelf 'belgie' als ze me vragen waar ik vandaan kom. Maar het is inderdaad zo, volgens mij, dat veel Nederlanders er van uit gaan dat België en Vlaanderen synoniemen zijn -tot ze geconfronteerd worden met franstaligen. Net het omgekeerde van de rest van de wereld, die nog steeds denken dat men in Belgium vooral Frans spreekt.

Henri1
15 januari 2016, 19:03
Nu zijn er dus Vlamingen die graag zouden zien dat Vlaanderen bij Nederland wordt gevoegd. Maar hoe zien zij dat voor zich? Moet dit een eenheidstaat worden of een federatie c.q. bondstaat waarin Vlaanderen en Nederland eigen bestuur hebben, met daarboven een bestuur voor het hele land? Wordt het een confederatie of een eenheidstaat met gedeeltelijke autonomie voor Vlaanderen?

U moet mij die vlamingen eens aanwijzen.

Boduo
15 januari 2016, 22:36
U moet mij die vlamingen eens aanwijzen.

Laat ons beginnen met na 2019 de eerste stappen te zetten naar confederalisme.

bembem
15 januari 2016, 22:57
De meeste Nederlanders weten nauwelijks iets van de scheiding tussen Vlamingen en Walen. Nederlanders hebben het meestal niet over de Vlamingen, maar over de Belgen.

klopt, doet me denken aan die ene keer toen ik zat te chatten met een Nederlander, op een bepaald moment belde ie me op om te checken of ik geen man was lol, zegt ie zo nadien op de chat: "oh, maar bembem je klinkt zo belgisch" -> waarmee ie dus bedoelde zo Vlaams, LOL :lol::lol:

Henri1
16 januari 2016, 08:33
klopt, doet me denken aan die ene keer toen ik zat te chatten met een Nederlander, op een bepaald moment belde ie me op om te checken of ik geen man was lol, zegt ie zo nadien op de chat: "oh, maar bembem je klinkt zo belgisch" -> waarmee ie dus bedoelde zo Vlaams, LOL :lol::lol:

Jij pleurt je nummer zomaar op een chat?

Fille van de Foor
16 januari 2016, 15:36
Kuthollanders!

quercus
16 januari 2016, 15:49
Laat ons beginnen met na 2019 de eerste stappen te zetten naar confederalisme.

Waar de franstaligen vierkant tegen zijn. Daarom denk ik dat een poging van de Vlamingen om een confederaal gerichte staatshervorming er door te drukken doodeenvoudig weinig of geen kans maakt. En uitgerekend daardoor zal dit de doodsklok luiden voor la Belgique. Want niets doen en de huidige toestand behouden betekent het bestendigen van de institutionele chaos en het bestendigen van de transferten-drainage vanuit Vlaanderen richting WalloBrux.

Rahowa
17 januari 2016, 18:30
Nederlanders vallen eigenlijk goed mee,vriendelijke open mensen.Als een Nederlander ja zegt is het een ja,bij een Vlaming is dat niet zo.

Adam Smith
18 januari 2016, 02:45
en het leuke van alles is, dat ze eigenlijk de Vlamingen bedoelen, maar wel Belgen zeggen. Zoals die keer in de Ardennen dat een koppel Nederlanders vreemd opkeken toen ze Frans tegen hun spraken in België.
(...)


Tja jullie scheren ons ook over een kam door ons allemaal Hollander te noemen, zelfs al zijn we Zeeuw, Fries, Limburger of in mijn geval Brabander.

Ik denk dat de meeste Vlamingen en Nederlanders hetzelfde over elkaar denken; sommige zijn geweldig, andere kan je wel schieten en de meerderheid valt wel mee (maar is ook niet super). (Ten minste zo denk ik ook over mijn mede-Nederlanders.)

cookie monster
18 januari 2016, 02:55
Af & toe een goeie diepgevatte mop op de Hollanders ....
moet kunnen :thumbsup:
Af & toe een goeie diepgevatte mop op de Belgen ....
moet kunnen :thumbsup:

Marie van de koster
18 januari 2016, 10:39
Ik als Nederlander vraag me af, hoe Vlamingen denken over Nederland en Nederlanders.

Dus mijn vraag is: hoe denk jij, als Vlaming, over Nederland?

Waarom moeten Vlamingen iets over Nederland denken?
Denken is vermoeiend :roll:

From_Vlaanderen
18 januari 2016, 22:23
klopt, doet me denken aan die ene keer toen ik zat te chatten met een Nederlander, op een bepaald moment belde ie me op om te checken of ik geen man was lol, zegt ie zo nadien op de chat: "oh, maar bembem je klinkt zo belgisch" -> waarmee ie dus bedoelde zo Vlaams, LOL :lol::lol:

Klotevolk

From_Vlaanderen
18 januari 2016, 22:26
Nederlanders vallen eigenlijk goed mee,vriendelijke open mensen.Als een Nederlander ja zegt is het een ja,bij een Vlaming is dat niet zo.

Balle gerard.
Nen hollander zegt altijd. Nou ja dat moet wel te doen zijn en dit en dat. Als het fout loopt beweert em dat em nooit iets heeft gezegd.

Een Antwerpenaar (want bij vlamingen zitten die west vlaamse boeren, die trage limburgers en da vergif van over t water bij) die zegt: da ga ni ze ik hem da nooit anders geweten.

Adam Smith
21 januari 2016, 02:51
Balle gerard.
Nen hollander zegt altijd. Nou ja dat moet wel te doen zijn en dit en dat. Als het fout loopt beweert em dat em nooit iets heeft gezegd.

Een Antwerpenaar (want bij vlamingen zitten die west vlaamse boeren, die trage limburgers en da vergif van over t water bij) die zegt: da ga ni ze ik hem da nooit anders geweten.

Hij heeft wel een punt, als ze iets beloven wat ze kunnen waarmaken, dan doen ze het ook. Het kan zijn dat ze wel eens iets te veel beloven.
Anderzijds zijn Belgen notoir slecht in het geven van input; wij praten soms te veel, jullie eerder te weinig, en laat beide nu niet goed zijn.