PDA

View Full Version : Vlamingen: gefeliciteerd!


Derk de Tweede
20 december 2007, 07:32
Onbekende en bekende Nederlanders en Vlamingen deden gisteren de ultieme spellingtoets in de statige ambiance van de Eerste Kamer der Staten Generaal.
Dit jaar was het een stuk van de pas overleden Jan Wolkers, "De ladder naar lust", dat door zijn vrouw Karina werd voorgelezen.
En wederom won Vlaanderen op alle fronten. Was het het schilderij van de immer streng kijkende koning Willem I, dat hen aanzette tot het maken van zo weinig fouten?
http://www.rijksmuseum.nl/images/aria/sk/z/sk-c-1460.z?leftcoulisse

Hier volgt de integrale tekst van het Groot Dictee der Nederlandse Taal 2007.

De ladder naar lust

Na het verorberen van de laatste schep hete bliksem - een brijige stamppot, in den beginne gecreëerd door een chef-kok die ten eeuwigen dage het ovenvuur na aan de schenen moet worden gelegd - nam mijn vader zijn bijbel ter hand.
'Jakobs droom te Betel, Genesis 28 vers 12. De jakobsladder. Jakob gaat slapen met zijn hoofd op een steen en ziet in zijn droom een ladder waarover engelen op en neer gaan', zei hij onderwijzend tegen de kleintjes.
'God staat boven aan de ladder en belooft hem het land waarop hij ligt. Daarna wordt de steen door Jakob geolied.' Mijn oudste broer fluisterde: 'Die zevenslaper heeft zo dadelijk geen brillantine meer nodig.'
Ik stelde me intussen voor dat ik neergevlijd, doezelend in de exquise, zurige sfeer van winterkost, met mijn hoofd boven op de grote kei lag die in onze schuur het vat afdekte waarin melkzuurbacteriën tekeergingen in fijngesneden wittekool.
Jaren later, toen mijn vaders Schriftlezing allang was verstomd, zag ik de oudtestamentische scène luchthartig geïnterpreteerd terug in een plafondschildering in het bisschoppelijk paleis van Udine.
In Tiepolo's Bijbelse werk 'De droom van Jakob' ontwaarde ik wat ik van jongs af aan al vermoedde: dat deze gedweeë wezens allerminst onzijdig zijn, maar beschikken over mollige vrouwenkuiten.
Bij een enkele vieve engel zag je zelfs, klip-en-klaar in de roze schemer van de opwaaiende gewaden, dat het soigneren van het schaamhaar nog niet tot het koninkrijk der hemelen was doorgedrongen.
Het waren geen Godsgezanten, maar bacchanten, ladderzat op weg naar de furieuze, in het uitdeinend heelal weerkaatsende geluidsorgie van Jimi Hendrix, de meester van de gitaarriff, die ziel en zaligheid uit zijn schrepele lichaam perste.

Jantje
20 december 2007, 07:44
Het word jaar na jaar opnieuw bewezen.
De Nederlanders kennen hun eigen taal nog amper en kunnen ze zelfs niet foutloos schrijven.

Ook bij de jongeren worden de Nederlanders steeds op hun plaats gezet door de Vlaamse jongeren.

Dat dit aan de Nederlanders zelf zou liggen lijkt mij twijfelachtig, want zij die in Belgie school hebben gelopen schrijven dan weer wel foutloos.
Er moet dus duidelijk in de richting van het Nederlandse onderwijs gezocht worden, deugd dat dan wel?

Derk de Tweede
20 december 2007, 07:51
Het word jaar na jaar opnieuw bewezen.
De Nederlanders kennen hun eigen taal nog amper en kunnen ze zelfs niet foutloos schrijven.

Ook bij de jongeren worden de Nederlanders steeds op hun plaats gezet door de Vlaamse jongeren.

Dat dit aan de Nederlanders zelf zou liggen lijkt mij twijfelachtig, want zij die in Belgie school hebben gelopen schrijven dan weer wel foutloos.
Er moet dus duidelijk in de richting van het Nederlandse onderwijs gezocht worden, deugd dat dan wel?
Zo groot zijn die verschillen ook weer niet, maar over het algemeen zijn Vlamingen beter in spelling dan Noord-Nederlanders. En die zijn verbaal weer wat beter dan hun zuiderburen.

Jantje
20 december 2007, 08:01
Zo groot zijn die verschillen ook weer niet, maar over het algemeen zijn Vlamingen beter in spelling dan Noord-Nederlanders. En die zijn verbaal weer wat beter dan hun zuiderburen.

Er wonen hier in de gemeente ook Friezen en zij hebben dat spellingprobleem niet.

En zeggen dat de Noord-Nederlanders verbaal beter zijn dan hun zuidelijke buren, zou ik toch niet zo maar doen.
Maar ze zijn idd wel een pak brutaler

Jazeker
20 december 2007, 09:05
Geen liedjestekst?

Derk de Tweede
20 december 2007, 09:12
Geen liedjestekst?

Chanson Sans Paroles

J`aurais aimé ma belle
T`écrire une chanson
Sur cette mélodie
Rencontrée une nuit
J`aurais aimé ma belle
Rien qu`au point d`Alençon
T`écrire un long poème
T`écrire un long " je t`aime "
Je t`aurais dit " amour "
Je t`aurais dit " toujours "
Mais de mille façons
Mais par mille détours
Je t`aurais dit " partons "
Je t`aurais dit " brûlons
Brûlons de jour en jour
De saisons en saisons "
Mais le temps que s`allume
L`idée sur le papier
Le temps de prendre une plume
Le temps de la tailler
Mais le temps de me dire
Comment vais-je l`écrire
Et le temps est venu
Où tu ne m`aimais plus {2x}

Jazeker
20 december 2007, 09:13
http://atlasshrugs2000.typepad.com/photos/uncategorized/lemmings.jpg

Derk de Tweede
20 december 2007, 10:59
http://atlasshrugs2000.typepad.com/photos/uncategorized/lemmings.jpg

8O 8O
Wie zijn dat?
Mensen met meer dan 31 fouten?

Monocle
20 december 2007, 11:47
8O 8O
Wie zijn dat?
Mensen met meer dan 31 fouten?

29120

vercetti
20 december 2007, 12:40
Het word jaar na jaar opnieuw bewezen.
De Nederlanders kennen hun eigen taal nog amper en kunnen ze zelfs niet foutloos schrijven.

Ook bij de jongeren worden de Nederlanders steeds op hun plaats gezet door de Vlaamse jongeren.

Dat dit aan de Nederlanders zelf zou liggen lijkt mij twijfelachtig, want zij die in Belgie school hebben gelopen schrijven dan weer wel foutloos.
Er moet dus duidelijk in de richting van het Nederlandse onderwijs gezocht worden, deugd dat dan wel?

Inderdaad. 8O
http://www.geenstijl.tv/2007/10/roetger_gaan_naar_vmbo.html
http://www.geenstijl.tv/2007/10/vmbo_rutger_doet_second_opinio.html

Public energy
20 december 2007, 17:07
Het word jaar na jaar opnieuw bewezen.
De Nederlanders kennen hun eigen taal nog amper en kunnen ze zelfs niet foutloos schrijven.
...
Er moet dus duidelijk in de richting van het Nederlandse onderwijs gezocht worden, deugd dat dan wel?

:lol:

berre
20 december 2007, 17:09
8O 8O
Wie zijn dat?
Mensen met meer dan 31 fouten?mensen die buizen op examen nederlands:-)

Derk de Tweede
20 december 2007, 17:25
mensen die buizen op examen nederlands:-)

Prachtig woord, dat buizen.
Ken ik uit de zeilsport (verkeerd tegen de golven invaren).