PDA

View Full Version : totale gekken op de wereld


DaBlacky
1 maart 2004, 02:01
Ondertussen alweer een jaar geleden gebeurt, maar ik vond het verhaal echt TE ver om jullie te onthouden.

anne de graaf
2002-09-21
Reporter
Plots paste de peuter niet meer in het gezinsbudget

In Wetteren vermoordde een koppel zondag met behulp van een vlindermes de 20 maanden oude Olivier. Om de krappe gezinsfinanciën weer in evenwicht te krijgen, zo blijkt nu. Anne de Graaf tracht het te begrijpen.
'Als je het mij vraagt, hebben ze Olivier gewoon als een huisdier bekeken. Ze namen een kind zoals een ander een cavia, een parkiet of een hond. Leuk in het begin, maar als het te veel zorgen blijkt te vergen: dumpen'

Het domme, mooie Koreaantje, noemen de buren Yoko begin jaren tachtig in de Boomgaardstraat in Borgerhout. Ze heeft pikzwart haar, een fluwelen huid. De Zuid-Koreaanse is samen met haar adoptief zusje in België beland. Ze is zes wanneer haar moeder overlijdt. De buurman hoorde het de kleine Yoko vaak zeggen: "Ik ben de mooie, domme Koreaanse. En mijn zus, zei ze dan, da's de slimme, lelijke. Ze was daar fier op."

Het maakt Yoko tot een makkelijke prooi voor Borgerhoutenaar Wim D. Ze ontmoet haar één jaar oudere vrijer medio jaren negentig in de Tweelingenstraat. En ze zwicht. Wim overdondert haar met verhalen over de jacht. Hij houdt van wolven, van poema's en grote honden. Hij heeft zijn haar als een dalmatiër gebleekt, en hij heeft lef. Hij stal al eens een auto, en is inbreker.

Naarmate de misdrijven crescendo gaan, wordt Yoko almaar verliefder. Ze wordt zijn slaaf. Als ze zwanger raakt, pleegt ze op zijn bevel abortus. Een jaar later, het is dan begin 2000, is ze alweer in verwachting. Wims honden zijn weg. Deze keer beslist hij de baby te houden. Yoko bevalt op tafel bij een oom in Wetteren. Ze is achttien. De kleine Olivier, zo hoopt ze vurig, zal uiteindelijk alles bezegelen.

Het lijkje van Olivier werd vorige week dood teruggevonden in een greppeltje in De Blakken, een wandelgebied aan de rand van Wetteren. Olivier werd doodgestoken en begraven in een gat dat Wim groef met een vuilnisblik. Yoko zou het kind hebben vastgehouden, Wim zou de messteken hebben toegediend.

Alles was duidelijk afgesproken. Ze zouden zich van de peuter ontdoen. Yoko trok twee grashalmen uit de grond. Wie het langste eind trok, zou Olivier doden. De ander zou het kind vasthouden. Wim trok aan het langste eind. Eerst waren ze van plan om Oliviers nek om te wringen, maar toen dat niet lukte, opteerden ze voor Wims vlindermes, een souvenir uit zijn tienerjaren. Toen Olivier niet wilde zwijgen, trokken ze hem een anorak over het hoofd. De tweede messteek, dit keer in de maagstreek, raakte de slagader en werd Olivier fataal. Volgens het parket van Dendermonde werd de moord goed voorbereid. De vader zou het mes en het vuilnisblik immers van thuis hebben meegebracht.

Het jaar 2001 moest een nieuw begin inluiden voor Yoko en Wim in Wetteren. Ze huren een benedenappartement, vlak achter een florerende horecazaak in de Stationsstraat. Hun bedoelingen zijn goed, maar de buurt heeft er een slecht oog in. "Echte 'sukkeltjes' waren het", herinnert Olga zich, die het paar met hebben en houden zag arriveren in de winkelstraat. "Proper, dat wel. Maar nog zo jong... en aan hun lot overgelaten. Ik vroeg me af waar hun ouders zaten. Ik zie het nog voor me: zij met dat boeleke onder de arm. Mijnheer met dozen vol speeltjes, slabbetjes en broekskes. Drie stoelen, katten, één tafel, een Nintendo-spelletje en een synthetische donsdeken, dat was hun inboedel. Het leek een film: alsof ze voor iets op de vlucht waren."

Wat de buren niet weten, is dat Wim Wetteren koos omdat niemand daar de vier vermeldingen op zijn strafblad kent. Wim wil met een schone lei beginnen. In afwachting van een nog uit te zitten celstraf vindt hij werk als arbeider bij een kartonfabriek in Schellebelle. Yoko kan op haar beurt aan de slag in een café in de Stationsstraat.

De exploitant: "Ze zwoer dat ze ervaring had in de horeca. We lieten haar 'de zaal' doen. Helaas bleek serveren niet haar ding. In deze stiel moet je blijven glimlachen, wat er ook gebeurt. Yoko kon dat duidelijk niet. We hebben uiteindelijk het contract verbroken."

Die tegenslag is een streep door de rekening van het gezin, want het ontslag valt samen met het vertrek van Wim bij de kartonfabriek. "Tot morgen, had hij gezegd", herinnert zich een collega. "We zagen hem nooit meer. Ach, zijn ontslag, of liever zijn wegblijven, kwam niet echt als verrassing. Van in het begin was duidelijk dat Wim nooit zou blijven. Hij kwam hier tegen zijn goesting."

Van dan af gaat het bergaf. Immers, Yoko noch Wim trekken zich iets aan van formulieren en paperassen en kunnen mede daardoor geen aanspraak maken op stempelgeld of kinderbijslag. De geldelijke problemen storen hen allerminst: met kredietkaarten schaffen ze zich gsm's aan. Dure gsm's, want duurkoop is beterkoop, zeggen ze. Ze kicken erop. Telkens als de rekening komt, vragen ze bij een andere bank een andere kaart aan. Ze vullen ze het ene gat met het andere.

De buren zien Yoko vermageren. In snookerbar Pallet in de Stationsstraat valt het de klanten op dat ze peuken uit de asbak vist en oprookt. Haar zoontje kruipt over het vasttapijt. Yoko bedelt om gratis Marlboro's maar wordt wandelen gestuurd.

Buurvouw Olga steekt een vinger in de lucht: "Zo dun was ze. We dachten eerst: die zit aan de drugs. Maar toen ze kwam aanbellen om een boterham, begreep ik dat ze écht honger had. Ik heb haar een brood gegeven. Later heb ik me afgevraagd hoe zoiets kan, in het jaar 2002? Ze trokken 700 euro bestaansminimum plus een dikke 100 euro kindervergoeding, alles bij elkaar 1.500 euro."

Een andere ex-werkgever gaf het gezin regelmatig brood en melk en uiteindelijk ook geld. "Het is moeilijk weigeren als je een kindje ziet dat honger heeft in België. Dat kind, met zijn 'gel'-kapselke, ik vergeet het nooit, hoe het hier rondhuppelde. Weet u, mijn vrouw heeft voor Yoko ook nog anticonceptiemiddelen gekocht. We wilden vermijden dat ze met een tweede baby nog dieper in de problemen raakte. Op den duur kocht de hele buurt hier spullen voor hen. De mevrouw van hiernaast kocht af en toe papflessen, de overbuur nen tutter."

Toch klopte er iets niet, begreep de ex-werkgever. In enkele maanden tijd had de buurt hen al een slordige 25.000 toegestopt. Dat had Yoko hem zelf verklapt. "Ik heb toen kasticketjes opgevraagd, om eens te zien wat ze met die centen nu eigenlijk hadden gekocht. Wat bleek? Als Wim veertig euro leende, dan kocht hij voor tachtig euro gsm-covers. Stel je voor, terwijl zijn zoontje honger leed. En dan had je Yoko, die al dat moois hier op tafel uitstalde. 'Kijk', glunderde ze, 'dat zijn gsm-covers met wolventekeningen. Mooi hè?' Nog geen minuut later zei ze dan dat de kleine honger had en vroeg ze geld voor pap en luiers. Je zou denken: geen scrupules, maar dat was het niet. (Stil) Ze besefte het niet, Yoko was een groot kind. We zijn er later achter gekomen dat ze maandelijks voor 2.500 euro mobiel telefoneerden. Toen ze geen geld meer hadden voor betaalkaarten, vroegen ze of ze mijn telefoon mochten gebruiken. Toen heb ik gezegd: 'Stop, jullie zijn welkom voor een boterham, maar om te bellen, moet je ergens anders zijn.'"."

Toch was het leven van het Antwerpse koppel helemaal niet zo onberekend als het leek. Onderzoek wees inmiddels uit dat Yoko en Wim wel degelijk hun budget berekenden. Luiers, Brinta, Betterfood... alles bij elkaar kostte de kleine Olivier hen ongeveer 250 euro per maand, zo becijferden ze in juni. Dat was ongeveer net zoveel als de huishuur in de Stationsstraat.

Die konden ze natuurlijk moeilijk opzeggen. Ze bedachten een beter plan: Olivier wegschenken voor adoptie. "Ze leken zich daar helemaal niet over te schamen", herinnert buurvrouw Olga zich. "We hebben gekozen, zeiden ze. Voor elkaar, voor onze vrienden, voor onszelf. En niet voor Olivier. Ze wilden de kleine naar Kind en Gezin brengen. De onderhandelingen waren al een eind op gang, maar 'de deal' ging dan toch niet door, zei Yoko me op een dag: 'Het zou uiteindelijk te lang duren voor hij echt weg is.' Bovendien zou het niet genoeg opbrengen."

De hele Stationsstraat wist het nu. Olivier was een vijfde wiel aan de wagen. Olivier Twist in Wetteren. Toch hoorden ze hem, ondanks de honger, ondanks zijn overbodigheid nooit huilen. "Flinterdunne muren zijn het hier nochtans", wijst de buurman. "Maar niets. Helemaal niets. Verstonden ze misschien de kunst om zijn geschrei te smoren? Als ik dat verhaal over die anorak hoor, vrees ik van wel. Ik heb alleen gezien dat hij een keer een blauwe kaakje had, en later dat zijn armpje gebroken was. Wat moet ik doen?, vroeg Yoko die avond in paniek. 'Hij is uit de zetel gevallen.' Ik kon dat nauwelijks geloven: een kind 'zit' niet in een zetel. Als je het mij vraagt hebben ze Olivier gewoon als een huisdier beschouwd. Ze namen een kind zoals een ander een cavia, een parkiet of een hond. Leuk in het begin, maar als het te veel zorgen blijkt te vergen: dumpen dat beestje."

"Ooit was Wim zijn twee honden kwijtgeraakt op een wandeling in Den Blakken. Ja, dezelfde plaats. De volgende dag zei Yoko dat zij de dieren had gevonden, dood helaas. Die zullen ook wel niet in het budget gepast hebben."

©De Morgen

dejohan
1 maart 2004, 10:46
*snif*

Antoon
1 maart 2004, 11:03
It's a sad world we live in.

The Paulus Experience
1 maart 2004, 11:12
Dit IS marginaal...

Ik vermoed toch dat die mensen psychisch gestoord zijn, niet?

DaBlacky
1 maart 2004, 11:43
Dit IS marginaal...

Ik vermoed toch dat die mensen psychisch gestoord zijn, niet?

Ik HOOP dat die mensen gedefinieerd worden onder psychische gestoord. Indien niet, dan zou ik nooit een psychische gestoorde willen tegenkomen die gevaarlijk is.

DaBlacky
1 maart 2004, 11:43
Nog een verhaal van een bende gekken. Deze keer iets recenter.

Ayfer Erkul
2003-10-31
Reporter
'Om de haverklap namen ze een nieuw pleegkind mee'

Niemand had ooit iets opgemerkt. De dunne beentjes van Michael niet, noch de holle wangen van Tyrone of de vreemde, kleine gestalte van Keith. Tot een stel om twee uur 's ochtends zijn buurjongen Bruce in de vuilnisbakken zag graaien, op zoek naar eten. Vorige week werden Vanessa en Raymond Jackson aangehouden voor de mishandeling en uithongering van hun vier geadopteerde zonen.
De Amerikaanse regering dacht de barmhartigheid een handje te kunnen helpen met een systeem van adoptiepremies. In sommige gevallen draaide het vooral uit op big business

Ayfer Erkul

'Ik wilde alleen maar eten hebben", zei Bruce, beschaamd omdat hij betrapt was. Uit medelijden kreeg hij een koekje, maar toen hij niet eens de kracht had om het plastic open te scheuren, hadden de buren door dat Bruce niet zomaar kwajongen was. De volgende dag haalde de politie van Camden, in New Jersey, hem en zijn broertjes weg bij hun adoptiefouders.

"Nooit van mijn leven heb ik zo'n ellende gezien", zou een van de agenten later zeggen. De jongens waren uitgemergeld, met ribben en schouderbladen die pijnlijk scherp door hun huid staken. Hun buiken waren opgezwollen en de rotte tanden in hun mond toonden aan dat ze in geen jaren een tandarts hadden bezocht. Vooral Bruce was er erg aan toe. Toen hij de agent zijn leeftijd meedeelde, kon die hem enkel maar aanstaren. Negentien jaar had de jongen gezegd. Hij zag er amper tien uit. Bruce was nog geen meter twintig en woog een kleine twintig kilo. Hij ligt nu nog steeds in het ziekenhuis. De anderen werden al in een tehuis geplaatst.

Vanessa (48) en Raymond Jackson (50) werden vorige week opgepakt op beschuldiging van het uithongeren en verwaarlozen van vier adoptiefkinderen. "En ze waren nog zo vrijgevig in de kerk", vertelde een ontzette pastoor Harry Thomas aan The New York Times. "Zo goed ook voor kinderen. Om de haverklap namen ze een nieuw pleegkind mee naar de mis."

Geen gezin zo kroostrijk in Collingswood, New Jersey, als dat van de Jacksons. In het beige huis met drie verdiepingen woonden Vanessa en Raymond met hun elf kinderen. Toen hun vier eigen kinderen groot waren, adopteerden ze eerst een meisje, Jacee. In 1995 volgde Bruce, toen elf jaar oud. In de volgende maanden kwamen Keith en Tyrone erbij en in 1997 voegde Michael zich bij het gezin. Drie jaar later Breana. En dan was er nog een pleegdochter die binnenkort definitief lid van de familie Jackson zou worden.

De Jacksons waren geen vreemde lieden die de rolluiken omlaag hielden en zich amper onder de mensen begaven. De kinderen kregen wel thuis les van hun ouders, maar op zondag waren alle dertien de leden van het gezin aanwezig in de kerk, keurig gebaad en gekamd. Ze blonken uit in beleefdheid en gooiden nooit knopen in de collecteschaal.

Binnenshuis was het anders. Daar was de keuken taboe voor Bruce, Keith, Tyrone en Michael. Niet dat ze helemaal geen eten kregen: af en toe was er pannekoekendeeg, pindakaas en cornflakes, maar nooit genoeg om de honger te stillen. Dus trokken de jongens pleister van de muren en isolatie uit deuren en ramen om hun magen daarmee te vullen. Als ze stout waren, kregen ze aangepaste straffen. Bruce, die graag tv keek, moest dan urenlang voor een toestel staan dat uit stond. Voor de andere kinderen was er geen probleem: zij mochten eten wat ze wilden, gingen naar de dokter als ze ziek waren of naar de tandarts als ze tandpijn hadden. De vier natuurlijke kinderen van Vanessa en Raymond en hun drie aangenomen dochters mochten mee op vakantie naar het time-shareappartement, terwijl de geadopteerde jongens moesten achterblijven.

Bruce, Keith, Tyrone en Michael groeiden amper. Toen de Jacksons in 1996 de zevenjarige Keith adopteerden, woog de jongen negentien kilo. Zeven jaar later woog de opgroeiende tiener twintig kilo. Een kilo bijkomen in zeven jaar is ook voor jongens van die leeftijd op zijn minst vreemd. "Jullie hebben een eetstoornis", susten Vanessa en Raymond hen. "Het ergste is dat de jongens waarschijnlijk niet eens beseften hoe slecht hun toestand was", zei een van de speurders achteraf. "Ze dachten dat hun toestand een gevolg was van de behandeling door hun natuurlijke ouders."

Toen Bruce acht jaar geleden werd weggehaald bij zijn ouders, was hij een verwaarloosd, uitgehongerd en bang kind. Michael, de jongste van het viertal, werd geboren uit een moeder die verslaafd was aan crack. De twee anderen waren geboren met het foetaal alcoholsyndroom: een overmatig alcoholverbruik van de moeder had hen opgezadeld met fysieke en mentale gebreken. En Bruce en Keith lijden inderdaad aan een eetstoornis, ontdekten de dokters afgelopen week. Maar niet in die mate dat de ziekte de huidige toestand van de jongens kan verklaren.

Niemand had ooit iets gemerkt: zelfs de maatschappelijk werker van de Division of Youth and Family Services (DYFS) in New Jersey, die in twee jaar tijd bijna veertig keer langs was geweest bij de Jacksons, als voorbereiding voor de adoptie van de laatste pleegdochter. Een verklaring waarom een deskundige in kinderzorg de grove mishandeling van de jongens niet opmerkte tijdens de tientallen bezoeken, is er niet. "Mijn personeel is ofwel incompetent, ofwel onzorgvuldig ofwel werden hier dossiers vervalst", zei verantwoordelijke Gwendolyn Harris. De maatschappelijk werker in kwestie nam deze week ontslag. De DYFS schorste nog negen anderen.

Het is niet de eerste keer dat de dienst kinderwelzijn van New Jersey onder vuur ligt. Eind vorig jaar werd het lijkje van de zevenjarige Faheem Williams in bijna volledig ontbonden toestand gevonden in een voorraadkist in een kelder in Newark. In de kamer ernaast zaten zijn tweelingsbroer en zijn vierjarig halfbroertje, uitgehongerd en misbruikt. Faheem stierf van de honger en had voor zijn dood meerdere klappen in zijn buik gekregen. Er waren verscheidene klachten binnengelopen bij de bevoegde diensten, maar die waren nauwelijks onderzocht. De maatschappelijk werker die zich om het dossier bekommerde, was overwerkt, klonk het.

Nadat aan het licht was gekomen op welke chaotische manier de DYFS het dossier van Faheem behandeld had, werd de hele kinderwelzijnsdienst in New Jersey aan een controle onderworpen. Alle dossiers kregen een nieuw onderzoek, er kwamen 366 werknemers bij en zo'n 30 miljoen dollar aan spoedhulp. Maar de hervormingen waren kennelijk niet drastisch genoeg. Afgelopen week gingen opnieuw stemmen op om de hele dienst te hervormen. En daarmee het hele adoptiesysteem in de Verenigde Staten op de rooster leggen.

Om ervoor te zorgen dat meer pleegkinderen een tehuis vonden, moedigt de Amerikaanse wetgever staten en individuen aan met premies per geadopteerd kind. De gevolgen waren snel zichtbaar: het aantal adopties tussen 1995 en 2001 verdubbelde nationaal. In New Jersey was de groei spectaculairder: van 621 in 1998 tot 1.364 vorig jaar.

Nadeel is dat als een adoptie eenmaal een feit is, de overheid niet meer het recht heeft een familie van nabij te volgen en te controleren, wat in het geval van pleegouderschap wel kan. Tussen 1998 en 2001 werd bovendien de adoptieprocedure met vijf maanden verkort: vijf maanden minder controle. Adoptie werd zo een lucratieve business voor sommige stellen. De Jacksons ontvingen vorig jaar ruim 28.000 euro voor hun aangenomen kinderen. Dit jaar zouden ze een deel van dat geld verliezen, omdat Bruce ouder werd dan achttien. Maar Vanessa en Raymond waren al bezig een ander meisje te adopteren.

©De Morgen

katteke
1 maart 2004, 12:39
8O

dejohan
1 maart 2004, 14:46
Dablacky, doe dat niet, ik moet daar van huilen.

I wish today was a very special day but once again sex got in the way war is over and I feel lonely again well it takes a few and then you've had it it's a sad, sad planet a sad planet wasn't it jesus who said it it's a sad sad planet she was working topless in a hospital she was pretty and not feeling comfortable at all hoping for angels it's such a bore you're a wrinkled mutant before you get it it's a sad, sad planet a sad planet even if you're michael or janet it's a sad, sad planet (even the visiting aliens and their crew) say much ado and too many problems too well if we'd only listen to our hearts there'll be only love left to boo it's a sad, sad planet

Dies
1 maart 2004, 17:34
©De Morgen
Zeker dat dit niet uit een of ander psychiatrisch boekje komt? :?