Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaanderen past beter bij Nederland dan bij walonië!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=510)

Jan van den Berghe 27 november 2002 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
gezondheidszorg, vzw's, onderwijs, veiligheid ( niet dat die bij ons zo goed is! ) enzo...

Dan hebt u niet gelezen wat er in de vorige berichten allemaal werd gepost. Een samengaan van twee landen of een hereniging betekent niet dat men plotseling alles moet gelijkschakelen. Een hereniging is een zaak die voorzichtig aangepakt moet worden; daarom zou het verkeerd zijn de goede verwezenlijkingen in Vlaanderen af te bouwen voor mindere uit Nederland. Dimitri heeft daar trouwens ook al opgewezen.

Onze gezondheidszorg en ons onderwijs staat inderdaad hoger dan in Nederland. Maar zoiets kan gerust behouden blijven in een federale of confederale structuur met Nederland.

De veiligheid zei u. Ik denk dat de criminaliteitscijfers even hoog in Amsterdam of Rotterdam zijn als in Antwerpen of Brussel. Men moet appelen nu eenmaal niet met iets anders gaan vergelijken. Het zou verkeerd zijn een dorpje uit de Westhoek te vergelijken met een grootstad als Amsterdam. Of een landelijk dorpje in de provincie Groningen met de criminaliteit in Gent.

Wat is er dan zo goed aan onze "vzw's"???

Over de geopolitieke, economische en taalkundige voordelen heb ik al vele malen gesproken op dit forum. U hoeft mijn argumenten maar eens na te lezen in de oude berichten.

Thomas Hx 27 november 2002 18:24

Beste Meneer Van den Berge

Dan hebt u mijn vorige berichten ook niet gelezen! Ik gaf als ironisch antwoord: "aja wij zijn federale staten toch al gewoon!"


Ik woon liever in Antwerpen als in Rotterdam vanwege de veiligheid!

Wij hebben de beste vzw's van Europa samen met Ierland, zojuist geleerd :D :D wegens onze katholieke inspiratie! In Nederland is daarveel van gestopt. Dit houd ook verband met onze scholen! Ja ik weet het al een federale staat!!! -> voorwa niet! Wij zijn dat toch al gewoon hé!

Thomas

Jan van den Berghe 27 november 2002 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Ik woon liever in Antwerpen als in Rotterdam vanwege de veiligheid!

Ooooo, maar ik woon veel liever in mijn dorpje dan in Antwerpen. En zeg nu eerlijk: woont u ook liever in Brussel dan in Rotterdam? Laat ik u maar al een antwoordje inlepelen: familie van me woont al jaren in de binnenstad van Brussel, als ik de verhalen van hen hoor is het heus geen pretje...

Geen argument lijkt me tegen een samengaan van Nederland en Vlaanderen.

Jan van den Berghe 27 november 2002 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Wij hebben de beste vzw's van Europa samen met Ierland, zojuist geleerd :D :D wegens onze katholieke inspiratie! In Nederland is daarveel van gestopt. Dit houd ook verband met onze scholen!

O ja, dan moet u mij eens uitleggen wat er zo "katholiek" is aan onze vzw's?

Dimitri 27 november 2002 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Ik woon liever in Antwerpen als in Rotterdam vanwege de veiligheid!

Oppassen nou hè, Thomas, want anders kom ik het persoonlijk onveilig maken in Sint-Niklaas. :lol: Of bewijst dat dan juist je stelling? :wink:

Nee, even serieus: Rotterdam zal echt niet onveiliger zijn dan Antwerpen of Brussel. Het is echt niet het wilde Westen hier, waar je op elke straathoek straatrovers tegenkomt. Er is in Rotterdam trouwens vorige maand een plan gepresenteerd om de onveilige wijken aan te pakken door o.a. meer politie die ook meer bevoegdheden krijgt (bijv. preventief fouilleren). De politie gaat ook afgerekend worden op de criminaliteitscijfers.

Wat bedoel je met "wij hebben de beste vzw's"? Wat is een vzw (een kerkelijke organisatie?), wat doen ze en waarom zijn ze zo goed in Vlaanderen?

Verder zal ik nog maar eens zeggen: zowel Nederland als Vlaanderen hebben goede en slechte punten, dus ik stel dan voor om de goede punten te behouden en de slechte punten samen op te lossen.

Thomas Hx 27 november 2002 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Ik woon liever in Antwerpen als in Rotterdam vanwege de veiligheid!

Oppassen nou hè, Thomas, want anders kom ik het persoonlijk onveilig maken in Sint-Niklaas. :lol: Of bewijst dat dan juist je stelling? :wink:

Nee, even serieus: Rotterdam zal echt niet onveiliger zijn dan Antwerpen of Brussel. Het is echt niet het wilde Westen hier, waar je op elke straathoek straatrovers tegenkomt. Er is in Rotterdam trouwens vorige maand een plan gepresenteerd om de onveilige wijken aan te pakken door o.a. meer politie die ook meer bevoegdheden krijgt (bijv. preventief fouilleren). De politie gaat ook afgerekend worden op de criminaliteitscijfers.

Wat bedoel je met "wij hebben de beste vzw's"? Wat is een vzw (een kerkelijke organisatie?), wat doen ze en waarom zijn ze zo goed in Vlaanderen?

Verder zal ik nog maar eens zeggen: zowel Nederland als Vlaanderen hebben goede en slechte punten, dus ik stel dan voor om de goede punten te behouden en de slechte punten samen op te lossen.

1 Dimitri, ik voel mij veiliger in Antwerpen als in Sint-Niklaas op sommige momenten!

2 Janneke, misschien is dit voor u geen goed argument, maar deze zeker!!! : onderwijs, gezondheidszorg...

3 Dimitri, over die vzw's, ze zijn niet allemaal katholiek, maar zijn het ooit wel geweest :D :D vandaar, Dimitri, gij begrijpt me :wink:

4 Dimitri, die laatste opmerking, daar hebt ge gelijk mee! Maar kan dat niet zonder Nederland? Voor mij zou het geen ramp zijn samengaan met Nederland, maar de jeugd wilt dat zeker niet! Waarom niet? Omdat de staatsstructuut nu al zo moeilijk is, nog eens een federale staat?


De mensen en vooral de jeugd willen duidelijkheid in hun leven!!!
Thomas

Jan van den Berghe 27 november 2002 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
1 Dimitri, ik voel mij veiliger in Antwerpen als in Sint-Niklaas op sommige momenten!

Vorige week woensdag was ik in Antwerpen en toen had ik de gelegenheid met enkele "echte" geboren en getogen Antwerpenaren te spreken. Mensen van de Seefhoek. De verhalen die ze me vertelden deden mijn haren ten berde rijzen. Ongetwijfeld dikte men de zaken wel een beetje aan, maar zonder de franjes vond ik het nog beangstigend.


Citaat:

2 Janneke, misschien is dit voor u geen goed argument, maar deze zeker!!! : onderwijs, gezondheidszorg...
Zoals hier al meerdere malen is betoogd, zijn dat geen argumenten tegen een hereniging. Immers, een verenigd Nederland-Vlaanderen betekent geen gelijkschakeling.

Citaat:

3 Dimitri, over die vzw's, ze zijn niet allemaal katholiek, maar zijn het ooit wel geweest :D :D vandaar, Dimitri, gij begrijpt me :wink:
En dan? De firma Bekaert was ook ooit katholiek. Maar wat maakt dat onze "vzw's" (trouwens wat bedoelt u daarmee: de vzw-structuur of bepaalde vzw's) beter zijn dan de Nederlandse stichtingen?

Citaat:

4 Dimitri, die laatste opmerking, daar hebt ge gelijk mee! Maar kan dat niet zonder Nederland? Voor mij zou het geen ramp zijn samengaan met Nederland, maar de jeugd wilt dat zeker niet! Waarom niet? Omdat de staatsstructuut nu al zo moeilijk is, nog eens een federale staat?
Stop. Geen veralgemeningen die op niets slaan. "De jeugd wil dat zeker niet." Wie is die jeugd? Is er ooit een bevraging gebeurd van alle Vlaamse jeugd? Ooit dat nagevraagd bij de studenten die in de Limburgse universitaire faculteiten studeren (de Limburgse Universiteit is immers het resultaat van een Nederlands-Vlaamse samenwerking)?

Een samengang van Nederland en Vlaanderen maakt ook een einde aan die nutteloos ingewikkelde Belgische staatsstructuur waar niemand meer weet wie wat doet en waar voortdurend conflicten zijn omdat men elkaar al lang niet meer verstaat of wil verstaan.

Zeno! 27 november 2002 20:05

Laat Vlaanderen Vlaanderen zijn en
laat Nederland Nederland zijn. Waarom toch die "hereniging"?

Twee Nederlandstalige landen staan immers sterken dan één.

Aan alle Groot-Nederlandse dromers: je zal NOOOIT een meerderheid van Vlamingen vinden die hier voor zullen stemmen.


Samenwerking tussen de bevriende en verwante Vlaamse en Nederlandse staat moet natuurlijk wél kunnen. Maar verder hoeft het helemaal niet te gaan. PUNT.

Thomas Hx 27 november 2002 20:06

jan,

kom in mijn klas, wat zeg ik mijn school, wat zeg ik mijn stad! Eens vragen wie er iets begrijpt van deze structuur? Dan zul je weten wat ik bedoel!

Thomas

Jan van den Berghe 27 november 2002 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Laat Vlaanderen Vlaanderen zijn en
laat Nederland Nederland zijn. Waarom toch die "hereniging"?

Twee Nederlandstalige landen staan immers sterken dan één.

Aan alle Groot-Nederlandse dromers: je zal NOOOIT een meerderheid van Vlamingen vinden die hier voor zullen stemmen.


Samenwerking tussen de bevriende en verwante Vlaamse en Nederlandse staat moet natuurlijk wél kunnen. Maar verder hoeft het helemaal niet te gaan. PUNT.

Als intense samenwerking mogelijk is, waarom zou dan geen statenbond of een confederaal stelsel mogelijk zijn? Zoiets naar het voorbeeld van Zwitserland waar de kantons eigenlijk de basisstructuur van de staat zijn, daar die een grondwet hebben en wetgevend, bestuurlijke en wetgevende zaken altijd beslist worden op kantonaal niveau. Buitenlandse handel, munt en leger zijn dan weer zaken die door de federatie worden behartigd. Zoiets zou schitterend zijn voor een statenbond "de Nederlanden".

In een verenigd Europa staat een groot land altijd sterker dan twee kleintjes. Denkt u dat Griekenland en Cyprus (zo de toelating er komt) sterker zullen staan, dan een verenigd Griekenland? Indien kleinere landen samen sterker staan, dan zie ik de Duitsers uit pragmatische redenen (want zo kunnen de Duitsers zijn) hun land splitsen. Neen, die vlieger gaat niet op. Het zijn de grote landen die doorwegen; niet de kleintjes, zelfs al werken ze samen.

Jan van den Berghe 27 november 2002 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
kom in mijn klas, wat zeg ik mijn school, wat zeg ik mijn stad! Eens vragen wie er iets begrijpt van deze structuur? Dan zul je weten wat ik bedoel!

Ja, maar dat is toch geen argument tegen een verenigd Nederland-Vlaanderen?

U gaat de miskleun België toch niet als hypotheek op latere ontwikkelingen gaan leggen?

Zeno! 27 november 2002 20:24

Wat versta jij juist onder 'statenbond'? Wil dat dan zeggen dat op internationaal vlak Vlaanderen niet bestaat en ondergeschikt is aan "de Nederlandse confederatie" of wil dit zeggen dat Vlaanderen als erkende soevereine staat (wel als lid van de NL confederatie) zelf een eigen politiek kan voeren en onder eigen vlag kan bestaan??

Jan van den Berghe 27 november 2002 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Wat versta jij juist onder 'statenbond'? Wil dat dan zeggen dat op internationaal vlak Vlaanderen niet bestaat en ondergeschikt is aan "de Nederlandse confederatie" of wil dit zeggen dat Vlaanderen als erkende soevereine staat (wel als lid van de NL confederatie) zelf een eigen politiek kan voeren en onder eigen vlag kan bestaan??

Er zijn verschillende formules mogelijk: het Zwitserse systeem waar de delen (in casu de kantons) hun eigen inlandse politiek uitstippelen in respect met de algemene richtlijnen en afspraken van het federale niveau, wat dan ook betekent dat men naar buiten toe met één stem spreekt. Daar ben ik voorstander van. Vooral met de nieuwe regering Balkenende is Nederland heel wat rechtser dan onze landsregering.

De symbolen kunnen natuurlijk behouden blijven. Dat heeft men ook gedaan toen het Duitse keizerrijk onder Bismarck werd uitgeroepen.

Dimitri 27 november 2002 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
1 Dimitri, ik voel mij veiliger in Antwerpen als in Sint-Niklaas op sommige momenten!

Wil je nou zeggen dat Sint-Niklaas is onveiliger dan Antwerpen? Wat is dat dan voor stad, Sint-Niklaas?

Citaat:

3 Dimitri, over die vzw's, ze zijn niet allemaal katholiek, maar zijn het ooit wel geweest :D :D vandaar, Dimitri, gij begrijpt me :wink:
Ja, ik heb het toch maar ff zelf opgezocht, maar volgens mij zijn vzw's gewoon maatschappelijke organisaties. In Nederland heb je ook veel van dat soort verenigingen en stichtingen, maar waarom zou België dan 'betere' hebben dan Nederland?

Citaat:

4 Dimitri, die laatste opmerking, daar hebt ge gelijk mee! Maar kan dat niet zonder Nederland? Voor mij zou het geen ramp zijn samengaan met Nederland, maar de jeugd wilt dat zeker niet! Waarom niet? Omdat de staatsstructuut nu al zo moeilijk is, nog eens een federale staat?

De mensen en vooral de jeugd willen duidelijkheid in hun leven!!!
Thomas
Citaat:

Wat versta jij juist onder 'statenbond'? Wil dat dan zeggen dat op internationaal vlak Vlaanderen niet bestaat en ondergeschikt is aan "de Nederlandse confederatie" of wil dit zeggen dat Vlaanderen als erkende soevereine staat (wel als lid van de NL confederatie) zelf een eigen politiek kan voeren en onder eigen vlag kan bestaan??
Als Vlaanderen een eigen land blijft binnen het Koninkrijk, kan Vlaanderen toch alles gewoon zelf regelen? De Antillen regelen bijv. ook alles zelf volgens mij: ze hebben een eigen regering, vlag, volkslied, eigen sportploegen, noem maar op. Niet dat ik Vlaanderen met de Antillen wil vergelijken, maar de staatsconstructie zou je wel kunnen overnemen.

Dus samenwerking waar het voor beiden voordelig is en volledige zelfstandigheid waar samenwerking niet gewenst is. Lijkt me duidelijk.

Otto 27 november 2002 20:45

Hoe staan de Belgen overigens tegenover ons koningshuis. De oranjes die alle Nederlanden hebben bevrijd van de gewelddadige spanjaarden?

Zijn belgen bereid onze koningin als staatshoofd te accepteren in een eventuele hereniging. De volgende koningin is katholiek zoals jullie weten.
Vergeef hen de drang die in het verleden katholieken is opgelegd zich te bekeren tot hun geloof, tegenwoordig is ons vorstenhuis vooral een teken van verbondenheid voor alle christelijke geloven in Nederland, op de begrafenis van prins Claus sprak een katholieke voorganger.

Trouwens het enige wat het huidig belgisch koningshuis belgië heeft gegeven is de Kongo, dat heeft ook alleen maar verdriet opgeleverd.

Jan van den Berghe 27 november 2002 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Hoe staan de Belgen overigens tegenover ons koningshuis. De oranjes die alle Nederlanden hebben bevrijd van de gewelddadige spanjaarden?

Zijn belgen bereid onze koningin als staatshoofd te accepteren in een eventuele hereniging. De volgende koningin is katholiek zoals jullie weten.
Vergeef hen de drang die in het verleden katholieken is opgelegd zich te bekeren tot hun geloof, tegenwoordig is ons vorstenhuis vooral een teken van verbondenheid voor alle christelijke geloven in Nederland, op de begrafenis van prins Claus sprak een katholieke voorganger.

Jazeker. Honderdduizend maal liever de Oranjes dan die Saksen-Coburgs die ons, Vlamingen, diep verachten en met veel tegenzin onze taal spreken (terwijl koningin Paola nauwelijks Nederlands kan spreken). Duizendmaal liever Maxima als prinses dan die houterige barbiepop Mathilde.

De Nederlanders hoeven zich voor niets te verontschuldigen tegenover ons Vlamingen. Willem I heeft nooit de katholieke bevolking tot het protestantisme willen bekeren; zijn illustrere voorvader, ons aller vader des vaderlands, Willem van Oranje, trouwens ook niet. Niets dan lof voor Willem I trouwens. Dankzij hem spreken we nu nog in Vlaanderen Nederlands. Hij stampte immers een scholennet uit de grond waar een hele groep Vlaamse intellectuelen werden gevormd die later de kern van de prille Vlaamse Beweging van de 19e eeuw zullen vormen. Zonder Willems inspanningen waren we een volk geweest zonder leiders, en hadden we deemoedig het hoofd gebogen voor de Franse invloed en de dwingelandij van de Belgische staat. En dan spraken we nu met z'n allen nu Frans. Dankzij Jan Frans Willems en vele anderen, gevormd in de school van Willem I is dat niet gebeurd. Dit hebben we te danken aan de Oranjes!

Zeno! 27 november 2002 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Wat versta jij juist onder 'statenbond'? Wil dat dan zeggen dat op internationaal vlak Vlaanderen niet bestaat en ondergeschikt is aan "de Nederlandse confederatie" of wil dit zeggen dat Vlaanderen als erkende soevereine staat (wel als lid van de NL confederatie) zelf een eigen politiek kan voeren en onder eigen vlag kan bestaan??

Er zijn verschillende formules mogelijk: het Zwitserse systeem waar de delen (in casu de kantons) hun eigen inlandse politiek uitstippelen in respect met de algemene richtlijnen en afspraken van het federale niveau, wat dan ook betekent dat men naar buiten toe met één stem spreekt. Daar ben ik voorstander van. Vooral met de nieuwe regering Balkenende is Nederland heel wat rechtser dan onze landsregering.

De symbolen kunnen natuurlijk behouden blijven. Dat heeft men ook gedaan toen het Duitse keizerrijk onder Bismarck werd uitgeroepen.

Absoluut tegen. De Vlaamse leeuw wordt dus, zoals ik al dacht, gedegradeerd tot één of andere provincievlag en op internationaal vlak zal Vlaanderen niet bestaan.

Vlaanderen, met meer inwoners dan Ierland, Denemarken, Noorwegen en Finland kan het best op zichzelf staan, als onafhankelijke natie.
We zijn nu al ondergeschikt aan "Belgie" en in uw idee worden we wééér ondergeschikt, ditmaal aan Nederland. No way.


En Otto: wij zijn Vlamingen. "Belgen" is een verzamelnaam voor Vlamingen én Walen. En ik denk echt niet dat de Walen het Nederlandse (en dus bijgevolg Nederlandstalige) koningshuis zouden willen!

Jan van den Berghe 27 november 2002 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Absoluut tegen. De Vlaamse leeuw wordt dus, zoals ik al dacht, gedegradeerd tot één of andere provincievlag en op internationaal vlak zal Vlaanderen niet bestaan.

Vlaanderen zal op internationaal vlak niet bestaan... Tja, als het u enkel om de eer te doen is, lopen we zo niet ver. Nederland en Vlaanderen samen zullen een veel grotere druk kunnen uitoefenen op het Europees niveau dan wanneer ze als twee afzonderlijke landen fungeren. De wet van het grootste aantal inwoners telt daar immers.

Bij die optie wordt de Vlaamse Leeuw helemaal niet gedegradeerd tot een provincievlag. De Friese vlag is voor de Friezen veel meer dan zomaar een provincievlaggetje. En onze Vlaamse Leeuws is dat zeker niet. Dat was trouwens ook niet het geval in het Duitse keizerrijk waar alle symbolen van de verschillende vorstendommen behouden bleven, zelfs hun respectievelijke legers en instellingen, maar waar een overkoepelend bestuur werd gecreëerd (o.l.v. Pruisen).

Ik wil u er trouwens ook eens op wijzen dat tot aan WO II het gebruikelijk was dat men in de Vlaamse Beweging naast de Vlaamse Leeuw bijna altijd het Wilhelmus zong. Onlangs las ik een boek over kardinaal Mercier en daarin wordt verhaald hoe de Vlaamse studenten, tot grote woede van de kardinaal, bij de jaarlijkse universitaire huldigingsstoet luidkeels eerst het Wilhelmus zongen en pas daarna de Vlaamse Leeuw toen ze de eretribune (met daarop o.a. Albert I en Mercier) voorbij marcheerden.


Citaat:

Vlaanderen, met meer inwoners dan Ierland, Denemarken, Noorwegen en Finland kan het best op zichzelf staan, als onafhankelijke natie.
We zijn nu al ondergeschikt aan "Belgie" en in uw idee worden we wééér ondergeschikt, ditmaal aan Nederland. No way.
In een statenbond is men niet "ondergeschikt". De buitenlandse politiek is dan steeds het resultaat van een evenwichtige besluitvorming.

Dimitri 27 november 2002 21:12

Maar Zeno, Jan, wat vinden jullie van een confederaal stelsel naar... Nederlands model, zoals ik hierboven schetste?

Jan van den Berghe 27 november 2002 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar Zeno, Jan, wat vinden jullie van een confederaal stelsel naar... Nederlands model, zoals ik hierboven schetste?

Dat vind ik uitstekend.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be