Steve_M |
10 februari 2009 14:19 |
Dit draadje is wel mooi gekaapt: het ging over een incident met een stagair in een crèche en nu zijn we aanbeland bij het gewauwel van een 19de-eeuwse puberale occultist. Als Crowley het beste is wat je kan vinden in een paar duizend jaar Oosterse en Westerse filosofie (vanwaar diezelfde Crowley dat alles bij elkaar jatte) :roll:
Toch nog een poging om dit alles enigszins on-topic te trekken: de centrale stelling binnen Thelema is "Do what thou wilt". Er staat echter nergens dat anderen dat maar moeten aanvaarden. Meer nog: "There are no "standards of Right". Ethics is balderdash. Each Star must go on its own orbit. To hell with "moral principle"; there is no such thing" (Crowley 1904: II, 28). M.a.w. die stagair mag dragen wat hij wil, maar zijn werkgever mag hem dan ook zonder verpinken buitengooien. Daarom noem ik dat ook een puberale fantasie: het is volledig gericht op het zelf, zonder zich enige rekenschap te geven van de interactie met anderen en hun gevoeligheden (hoe klein u die dan ook mag vinden).
De fout die nogal wat mensen maken bij de interpretatie van op absolute individuele vrijheid gerichte filosofieën is de veronderstelling dat de beoefenaars ervan een of andere bescherming genieten. Daarmee gaan ze voorbij aan de realiteit van de samenleving. Nu heb ik sterk mijn twijfels of onze Kiss-liefhebber ooit al gehoord heeft van Crowley, maar als het hier gaat om zijn strijd tegen maatschappelijke verdrukking en kleinburgerlijke omgangsregels, dan zou hij weten dat uitgespuwd worden (op een bijzondere kleine schaal overigens) daar een essentieel onderdeel van uitmaakt.
De lijst met voorbeelden waar zulke maatschappelijke conventies gelden is eindeloos (en vormt de basis van een volledige tak van de wetenschap, nl. de antropologie), de lijst van maatschappijen waar Crowley's "leer" wordt toegepast is bijzonder kort (als u er mij drie kan noemen, hedendaags, dan zal ik mij met veel plezier verontschuldigen bij u voor mijn onwetendheid).
|