Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
(Bericht 5517755)
Mooie uiteenzetting.
Maar op dit stukje wil ik even reageren.
Allereerst begrijp ik wat u hier aanhaalt.
Vroeger, toen ik mezelf politiek gezien nog aan de (zeer) linkse zijde van het spectrum bevond, was ik vaak gedegouteerd door posts van een bepaald forumlid. Ik ga geen namen noemen want om welk lid het precies gaat, doet niet ter zake.
Dit had te maken met de inhoud (veralgemeningen over bepaalde bevolkingsgroepen die in mijn ogen destijds nog onterecht waren) maar vooral ook met de manier waarop de inhoud verwoord werd.
Intussen ben ik het gewoon en heb ik de bijdragen van dit forumlid weten waarderen en appreciëren. Misschien wordt het extreem verwoord, maar de kern duidt een waarheid aan.
Ten andere is het een stijl die de persoon definieert en typeert. Denk de stijl weg, en de persoon is weg. Laat je die stijl niet toe, elimineer je met andere woorden een mening van het forum. De mening van die persoon.
En mogen personen plots slechts enkel nog hun mening uiten indien ze dat op volkomen genuanceerde wijze kunnen doen?
Dan wordt 'mening uiten' een zaak van degene die het meest gewiekst is...
Iemand kan een zeer extreme mening hebben over bepaalde groepen, maar erin slagen die zodanig te uiten dat ze heel "zacht" en "aannemelijk" overkomt. Het omgekeerde kan dus ook ...
Ten tweede is dit een forum met vele posts en ik kan me indenken dat, om te voorkomen dat je post nummer 13 in een dozijn wordt, en ervoor te zorgen dat je de nodige aandacht krijgt of dat mensen je standpunt zeker zullen onthouden (of erover gaan nadenken), je stijlfiguren gebruikt om je mening weer te geven.
Ik moet zeggen ... op een zeer schertsende manier je eigen mening weergeven of die van de ander afbreken, is een "vaardigheid" die ik op dit forum geleerd heb. Soms moet je je standpunt op harde wijze weergeven om te laten zien wat je mening is. In gevallen waarbij puntje voor puntje argumenteren uitrafelen al herhaaldelijk gebeurd en zinloos gebleken is, kan het nuttig zijn. Of waarbij mensen zeer extreme meningen weergeven die volkomen nonsens en zelfs gevaarlijk (of bijzonder kwetsend) voor sommige individuen zijn (type vaccins zijn zinloos, neem geen medicijnen meer want het is een grote oplichtersmaffia en ga nooit meer naar de dokter, ... enz.)
In dit geval geldt zeker als verzachtende omstandigheid dat dit een politiek forum is, bedoeld om te discussiëren over politieke zaken. Wie zou op zo'n forum posten? Dat zijn mensen die hun zegje willen doen over de politiek. Mensen zijn eerder geneigd om iets negatiefs aan te kaarten dan om complimenten te geven. Als het goed gaat, houden mensen zich gewoon stil en richten ze zich op andere dingen omdat er aan het goede niets meer veranderd moet worden.
Het feit dat sommige mensen zich naar dit forum begeven duidt al aan dat er een zeker onbehagen of een sterke visie over de politieke gang van zaken is.
Ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen dat onbehagen zeer groot kan zijn.
Stel je voor dat iemand bv. al inde jaren '60 de mening was toegedaan dat Islamieten tot onze samenleving toelaten zou leiden tot het opleggen van die Islamitische regels in onze contreien. Stel dat deze persoon bang was voor het feit dat hun cultuur heel anders was dan de onze (ruwer op sommige vlakken, hoe je het ook draait of keert), iets wat we vroeger "minder beschaafd" dreigden te noemen vanuit een absolutistische culturele visie en deze gewoontes zou mee nemen naar hier, zonder ze aan te passen ...
Dan moeten we vandaag de dag, 50 jaar later, vaststellen dat deze persoon gelijk had ... In Brussel zijn grote problemen. Publieke zwembaden moeten afgesloten worden, het onveiligheidsgevoel is toegenomen, de statistieken die handelen over de gevangenispopulatie en criminaliteit liegen er niet om, ...
Hoe zou deze persoon zich voelen denk je?
Ik kan me indenken dat dit zeer frustrerend is en je deze gevoelens ook meeneemt als je schrijft met alle gevolgen vandien op de schrijfstijl ...
Emoties kan je slechts tot op bepaalde hoogte verbergen.
Eén uitzondering bij dit alles: mbt persoonlijke aanvallen naar medeforummers toe vind ik dat de interpretatie strikter mag zijn. Wanneer het gaat om groepen echter, al is het de groep forummers in het algemeen, valt er veel meer te zeggen voor het argument van vrije meningsuiting. Terwijl het "argument" dat je x of y beperkt intelligent of lelijk vindt, daar m.i. niets aan bijdraagt ...
|