tomm |
11 januari 2012 03:49 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk
(Bericht 5923739)
Als ik personeel aanwerf doe ik dat als volgt .
Ik kijk nooit uit de hoogte en laat hen voelen dat ik HEN ook nodig heb en waardeer , ik stel voor dat we twee volwassen mensen zijn die open en direct elkaar aanspreken als er iets is . Bovendien, heb ik een sociaal secretariaat die de wetgeving zeer goed kent, en hun lonen en premie's berekend . Ik geef hun die naam , adres en telefoon , als ze vragen hebben betreffende hun loon of berekeningen , bel gerust naar ons sociaal secretariaat . die zullen op de juiste manier helpen zonder ons op te zetten tegen elkaar . indien je iets te regelen of te zeggen heb ivb het werk of de regelingen spreek mij direct aan . zou je een externe ruzie maker tussen ons om de werkrelatie - werknemer werkgever te verknoeien en ga je naar de vakbond , dan passen we niet langer samen en dan ga je er uit . ER UIT
Ik moet geen verziekte stokers hebben in mijn bedrijf .
|
Zo, dat is tenminste duidelijk. Toont nogmaals de noodzaak aan van vakbonden in alle bedrijven. In sommige bedrijven wanen bedrijfsleiders zich nog caesar die eenzijdig alles beslissen, ook qua arbeidsomstandigheden.
Het "sociaal secretariaat" hangt natuurlijk volledig van U af, eet uit uw hand, en is dus allesbehalve neutraal, die zullen U nooit tegenspreken. In zulke bedrijven hebben werknemers met andere woorden geen rechten. De relatie werkgever-werknemer is er gene tussen gelijke partners, U beslist over zijn broodwinning, en dus gaat U ervan uit dat hij zich te plooien heeft naar uw wensen.
Ik hoop dat er werknemers moedig genoeg zijn om naar de vakbond te stappen, in plaats van gewoon ontslag te nemen. En dat U moedig genoeg bent om toe te geven dat hun vakbondslidmaatschap reden tot ontslag was... in plaats van een drogreden te vinden zoals meestal gebeurt.
Maar zo eerlijk zult U waarschijnlijk niet zijn, want U weet dat U dan rechtelijk vervolgd kunt worden.
Ik ga dit gebruiken in de vakbond om nog meer leden aan te werven bij KMO's. In die bedrijven, waar dikwijls nog 19de eeuwse toestanden heersen, zijin vakbonden het meest nodig.
Het gaat daarover: je hebt een contract afgesloten met een werknemer, waarbij beide rechten en plichten hebben. U hebt genoeg instanties om de werknemer op z'n plichten te wijzen en desnoods te santioneren. De vakbond is er om U op uw plichten te wijzen en desnoods te santioneren.
|