zorroaster |
28 juni 2006 00:15 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN
(Bericht 1778496)
Die witten mochten niks doen tegen die lieve Nazi's?
|
Die Witten moesten maar doen wat ze nodig achten, dat klopt. Maar wie op eigen houtje politie en rechter begint te spelen tegenover "zwarten" en zich de status van "verzetsstrijder" (ergo "strijder") aanmeet, moet niet komen klagen als de Duitsers en de zwarten terugslaan.
Ik heb medelijden met alle onschuldige gijzelaars die zijn geëxecuteerd door de Duitsers (vaak voor aanslagen gepleegd door "verzetshelden"), met alle "verzets"lieden die Joden, piloten en onderduikers trachtten te helpen en daarbij omkwamen... Zij hebben hun levens geriskeerd om anderen te helpen en zijn daar vaak het slachtoffer van geworden. Die verdienen zeker het predikaat van "slachtoffer" (in geval van de gijzelaars) of "held" (in geval van de verzetslieden).
Maar WB'ers die zich bewapenden en aanslagen pleegden tegen Duitse soldaten of zwarten, of zelf politie en rechter speelden vlak na de bevrijding, moet ik die nu op één lijn stellen met al die andere slachtoffers van de Duitsers? Zijn dat nu onschuldige sukkelaars en moet iedereen die hen bestreed dan maar oorlogsmisdadiger worden genoemd? Wie oorlogje wil spelen weet dat hij risico's loopt en moet die ook aanvaarden, zo simpel is het wat mij betreft.
|