Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   11.000 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201221)

Marie van de koster 22 september 2020 08:31

Goedemorgen palingvangers :-D

Marie van de koster 22 september 2020 08:32

Voor mij hoeven ze die niet te vangen, ik ben niet gek op vis en paling lijkt bovendien op slang brrrrrrr

Rudy 22 september 2020 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 9455364)
Goedemorgen palingvangers :-D

Good meuning.
Van palingen ken ik eigenlijk geen bal.
Wat ik wel weet is dat er sommige mensen daar zot van zijn. "paling int groen" blijkt populair. Ik ben zo geen liefhebber.

Skobelev 22 september 2020 11:21

De fluo slipjes zijn verdwenen... :-P Soms moet je iemand tegen zichzelf beschermen zeker?

Elio di Supo 22 september 2020 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9455540)
De fluo slipjes zijn verdwenen... :-P Soms moet je iemand tegen zichzelf beschermen zeker?

Niet helemaal ...

https://forum.politics.be/showpost.p...0&postcount=33

NieuwNoors 22 september 2020 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9455552)

Is dat echt nodig Elio?

NieuwNoors 22 september 2020 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9455460)
Good meuning.
Van palingen ken ik eigenlijk geen bal.
Wat ik wel weet is dat er sommige mensen daar zot van zijn. "paling int groen" blijkt populair. Ik ben zo geen liefhebber.

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm-mjammjam! Ik heb dat al jarenlang niet meer gegeten want mijn vader maakte dat altijd klaar. Ik herinner mij dat hij dan de ganse voormiddag in de keuken stond om dat te bereiden.
Sinds hij gestorven is heb ik dat nooit meer gegeten.:cry:

Jay-P. 22 september 2020 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 9455580)
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm-mjammjam! Ik heb dat al jarenlang niet meer gegeten want mijn vader maakte dat altijd klaar. Ik herinner mij dat hij dan de ganse voormiddag in de keuken stond om dat te bereiden.

De palingen zullen content zijn.

Zucht 22 september 2020 14:36

Palingen zijn straffe beesten die helemaal naar de Saragossa zee zwemmen om te gaan paren, en dan als larfjes terugzwemmen om hier volwassen te worden.
Wie bedenkt zoiets toch he ?
Die baby-aaltjes zijn trouwens ook heel gewild door vissers, ik kan me de naam nu niet herinneren, en heb geen zin om vals te spelen en op google te gaan zoeken.

Zucht 22 september 2020 15:10

Allez, 'k kon het toch niet laten. 't zijn glasaaltjes, natuurlijk.

Citaat:

De paling heeft een bedreigde status. Een van de redenen daarvoor is de smokkel van glasaal, oftewel babypalingen. De visjes zijn op de zwarte markt duizenden euro's per kilo waard.

Europol gaat de jacht op palingsmokkelaars intensiveren, kondigde operatieleider Jose Moreno gisteren aan tijdens het jaarlijkse congres van de Sustainable Eel Group (SEG), een internationale organisatie die zich richt op de bescherming van de paling. Wetenschappers van de organisatie schatten dat zo'n 25 procent van de populatie glasalen bedreigd wordt door smokkelaars.
...
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bu...wageningen-seg

Elio di Supo 22 september 2020 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 9455578)
Is dat echt nodig Elio?

Niets is echt nodig strikt genomen.

Rudy 22 september 2020 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 9455580)

De kans is groot dat hij ze waarschijnlijk nog zelf ging vangen of vissen zoals mijn nonkel destijds.
De rivierpaling is zeldzaam geworden behalve gekweekt. Zeepaling wordt minder gegeerd.

Gipsy 22 september 2020 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9455967)
De kans is groot dat hij ze waarschijnlijk nog zelf ging vangen of vissen zoals mijn nonkel destijds.
De rivierpaling is zeldzaam geworden behalve gekweekt. Zeepaling wordt minder gegeerd.

Zeepaling is feitelijk haai, men heeft de naam verbloemd. Daarom zal men in de vishandel ook nooit de kop zien van hondshaai. Gebakken in de boter is dat zeker niet slecht, ik heb er verleden week nog gegeten. Het heeft natuurlijk de finesse niet van paling. Het beste zijn ze levend gestroopt en zo vlug mogelijk klaarmaken.

Men kan zien dat de paling supervers is als de stukken nog in de pan kronkelen. Mijn moeder deed zelf de paling dood, kop half afsnijden, met de duim de ingewanden er uit duwen en dan in één ruk stropen. In stukken snijden en in de boter bakken als ze geen deksel op de pan zette vlogen de stukken wel een halve meter ver.

Rudy 22 september 2020 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 9455984)
Zeepaling is feitelijk haai, men heeft de naam verbloemd. Daarom zal men in de vishandel ook nooit de kop zien van hondshaai. Gebakken in de boter is dat zeker niet slecht, ik heb er verleden week nog gegeten. Het heeft natuurlijk de finesse niet van paling. Het beste zijn ze levend gestroopt en zo vlug mogelijk klaarmaken.

Men kan zien dat de paling supervers is als de stukken nog in de pan kronkelen. Mijn moeder deed zelf de paling dood, kop half afsnijden, met de duim de ingewanden er uit duwen en dan in één ruk stropen. In stukken snijden en in de boter bakken als ze geen deksel op de pan zette vlogen de stukken wel een halve meter ver.

Hondshaai, inderdaad. Ik had daarjuist zeepaling opgezocht en viel op hondshaai, een woord dat ik van z'n leven nog nooit gehoord heb.
Dat kan niet slecht zijn, maar ik heb het nog nooit gegeten.

Gipsy 22 september 2020 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9456044)
Hondshaai, inderdaad. Ik had daarjuist zeepaling opgezocht en viel op hondshaai, een woord dat ik van z'n leven nog nooit gehoord heb.

Zoals alle haaien gaat de kwaliteit zeer snel achteruit naar gelang hij gevangen werd. Vele smeerlappen van visboeren gieten er een soort javel water op die de vis onetelijk maakt, in plaats dat hij rot smaakt eet je puur javel water. Een tijd terug heb ik het gewoon in de vuilbak gekieperd.
Vroeger heb ik nog veel in Hong Kong en China haaivinnensoep gegeten van grote haaien, een echte lekkernij van gedroogde vinnen maar nu is dat onbetaalbaar geworden.

cookie monster 22 september 2020 23:10

Good afternoon evveriewan :)

Zucht 22 september 2020 23:26

Goede herfst, allemaal.

cookie monster 22 september 2020 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9456235)
Goede herfst, allemaal.

https://www.youtube.com/watch?v=r9c1U-TCYmo

cookie monster 23 september 2020 01:00

:sleeping:

Skobelev 23 september 2020 06:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9456044)

Gerookt is dat zeker niet slecht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be