Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   'Wij serveren hier geen joden' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101603)

willem1940NLD 8 februari 2008 23:14

Ik zei al eerder:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 3244824)
Ik vind het verhaal te zeer verwar(ren)d; wellicht is een medisch rapport nodig en ook/juist dan heel verdrietig.

forumspook 8 februari 2008 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 3247677)
Geloof me, de man spreekt goed Nederlands, zou misschien zelfs voor een Nederlander kunnen doorgaan als je hem hoorde op vrt.:|

Ik zag net een videootje en Kalman spreekt zeer goed Nederlands, met "ollandse" tongval. Waarom dan aandringen om zijn verklaring in het Engels af te leggen ? Die flikken een beetje op stang jagen mischien?
Dit voorval lijkt mij er eentje van een vervelende klant die de prijs van zijn drankje betwist, en tot slotte buitengesmeten word, met nog wat beledigingen op de koop toe. Als ze die keppel zien, dan zeggen ze iets van "vuile jood" of zulke onzin, moest het een langharige geweest zijn, of éne met een groene hanekam, dan was het "vuile hippie" of "vuile punker" geweest. Een storm in een glas water...

forumspook 8 februari 2008 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3244173)
Dus omdat het een jood was beweren jullie dat er niets van aan is, nog voor de zaak goed en wel is onderzocht? Begrijp ik dat goed?

dus omdat het een jood is , krijgt hij onmiddellijk uw steun, nog voor dat de zaak goed en wel onderzocht werd? Begrijp ik dat goed ?

forumspook 8 februari 2008 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 3244258)
Uit ervaring weet ik dat ze in Brugse café's en restaurants dikwijls de klant "afzetten". Deze Joodse toerist heeft zich hier niet om laten doen, en dan hebben ze hem er maar "uitgezet".

Nu even ernstig : niet alleen zijn die prijzen belachelijk, maar het is inderdaad ook zo dat de houding van de obers aldaar vrij dikwijls onvriendelijk en onsympathiek is. Soms zelfs gewoon arrogant. Ik kan mij inbeelden dat een kleine discussie met deze Joodse meneer heeft geleid tot "buiten, we serveren hier geen Joden".

Indien na onderzoek blijkt dat het ook maar half zo erg was, dan zou ik als eigenaar van de zaak in ieder geval de ober buitensmijten en de toerist een gratis maaltijd aanbieden.

patatten in de schil en rauwe varkenskotelet:-)Lekker kosher;-)

forumspook 8 februari 2008 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon (Bericht 3244259)
Ze zijn toch zo verdraagzaam, mijnheer, die Vlamingen. :roll:

Zou er geen traan om laten moest dit volkje van achterlijke boerenlui van deze aardbol verdwijnen.

Zestig jaar geleden zei er nog iemand zo iets in die aard, maar die had het dan over de joden...Uw voorbeeld waarschijnlijk ?

Boadicea 8 februari 2008 23:31

"Wij serveren hier geen Joden."

De enige plausibele, politiek correcte verantwoording om wel Joden te serveren zou zijn, dat men onder het mom van multicultuur, kannibalisme zou toelaten.

Anders zou ik het een schande vinden dat men mensen zou serveren.

forumspook 8 februari 2008 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon (Bericht 3244271)
Dan heeft mijnheer een respectabele leeftijd bereikt. Ik zal uw nietszeggende frase dan maar toeschrijven aan een beginnende vorm van seniliteit.

Het syndroom van involutieve pre-seniliteit komt veel voor bij semietische/ arabische volkeren. Waartoe u waarschijnlijk behoort, aan uw primaire taal te horen ?

Boadicea 8 februari 2008 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3244196)
Dus uit het feit dat hij een keppel droeg onder zijn hoed meen jij te kunnen afleiden dat hij een orthodoxe jood is en ook de klederdracht droeg die daarmee geassocieerd wordt? 8O Je moest eens weten hoeveel niet-orthodoxe joden ook een keppel dragen.

Mij part draagt die mens nen bloempot op zijn hoofd. Wat maakt dat uit? Jood of geen Jood ... aan mij moeten ze hem niet serveren. Ik wil geen vlees op mijn bord en zeker niet van medemensen, ongeacht hun afkomst of klederdracht.

forumspook 8 februari 2008 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon (Bericht 3244325)
Negationisme inderdaad ! Of hoe moet ik het in twijfel trekken van Joodse getuigenissen anders interpreteren ?

:lol:Dus elke keer dat een jood iets zegt, en iemand dat in twijfel durft trekken, is die strafbaar ?:lol:
Dat is goed om te weten: elke keer als u een misdaad wilt begaan, zorg ervoor dat er een joodse vriend in de buurt is, die zonodig kan getuigen dat u onschuldig bent...:lol:

forumspook 8 februari 2008 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3244342)
Als het verhaal helemaal klopt, dan is dat gewoon dom. Dat is echt niet de "reclame" die je wilt voor je zaak, die ober zal het ook hebben mogen horen van zijn baas.

Naar het schijnt kreeg hij net opslag van zijn baas, want het café zit nu alle dagen stampvol extreem rechtse dronkaards, die enorm veel zuipen en geld opdoen.:-)

Enter 8 februari 2008 23:50

Ik lust geen Joden. Belgen en Duitsers ook niet.

forumspook 8 februari 2008 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3244806)
jaja, we kennen de kromredenering: racisten beschuldigen van racisme is volgens racisten racisme

Onbeschofte en onwetende mensen afschilderen als "typisch volkse vlamingen" is inderdaad grof racisme...

Zwartengeel 8 februari 2008 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forumspook (Bericht 3247734)
:lol:Dus elke keer dat een jood iets zegt, en iemand dat in twijfel durft trekken, is die strafbaar ?:lol:
Dat is goed om te weten: elke keer als u een misdaad wilt begaan, zorg ervoor dat er een joodse vriend in de buurt is, die zonodig kan getuigen dat u onschuldig bent...:lol:

Of wanneer je de tram neemt in Antwerpen, kijk eerst even goed of er een Jood op zit...

Boadicea 9 februari 2008 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 3247767)
Ik lust geen Joden. Belgen en Duitsers ook niet.

Je lust toch wel Chinees, mag ik hopen? ;-)

Moeten we het kosher of halal bereiden?

Jos Verhulst 9 februari 2008 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forumspook (Bericht 3247671)
Er is iets dat ik niet begrepen heb:verstaat de Amerikaan Kalman nu Nederlands of niet ? Want: hij begreep de ober die hem buitensmeet, alhoewel deze Nederlands sprak (of zei die dat in het Engels ?), maar kon zich op het politieburo niet verstaanbaar maken ? En dat verhoor, was dat in het Nederlands of in het Engels ?

Marc of Marcel Kalmann heeft als moedertaal vermoedelijk het Nederlands. Hij spreekt het in elk geval goed. Hij bracht blijkbaar een deel van zijn jeugd door in Joodse weeshuizen in Nederland. Hier is een foto van een reünie:

Bewoners van Ons Huis, de jongensgroep in de BS ca. 1963-1965 vlnr. en vbnb.: Nico Mok, Sallo van Tijn, Hugo Frijda, Frank Hony (was eerst pupil, later groepsleider), Ronnie van der Plaat, Jonas van Gelder, Ben Arpels, Theo Turksma en Marc Kalmann. In hun midden Micky (Miriam) Yaron-Levie (toen groepsleidster)

Blijkbaar zat volgens de foto hierboven, Kalmann in de Bergstichting te Laren in de 'jongensgroep', tijdens de periode 1963-1965. Hij moet toen, geboren zijnde op 1 januari 1944, ongeveer twintig jaar zijn geweest. Zelf zegt hij daar enkele jaren vroeger te zijn geweest (1960-63). Men kan vermoeden dat de voertaal in dat tehuis het Nederlands was.
http://www.joodsmonument.nl/article-274211-nl.html

Ik vind het ook vreemd dat hij bij de politie perse een verklaring in het Engels wou afleggen; misschien is daar een reden voor.

Zoals velen vind ik het verhaal ook nogal onsamenhangend. Hoe kan men iemand weigeren te bedienen (""wij serveren hier geen Joden, ERUIT!") , en tegelijk 6,5 euro vragen voor die kop koffie ("Restaurant- en barhouders in de omgeving die van het voorval kennis namen waren vooral geschokt door de exorbitante prijs die Le Panier d'Or aan professor Kalmann voor zijn koffie vroeg, namelijk €6,5 of driemaal de normale prijs."). Men heeft het over die extreem hoge prijs, maar die gouden mand is een poepsjieke zaak, en wat voor koffie was dat; een kannetje koffie, een Ierse koffie, of een gewoon koffietje? Dat moet toch gemakkelijk uit te vissen zijn? Niet dat zoiets op zich belangrijk hoeft te zijn, maar wanneer men hiervan een bericht maakt dat in de grote europese gazetten komt, en waaraan men dan conclusies verbindt omtrent het onverbeterlijk racisme in Vlaanderen, kan men dit soort trivi's toch wel even nagaan?

Het geval is vooral interessant om te zien hoe de pers werkt. Het verhaal van Kalmann wordt vrijwel overal als een feit gepresenteerd, en niet als een klacht die gegrond kan blijken of niet. Ook de rare details, zoals bv dat over zijn geboorte in Auschwitz, worden gewoon overgenomen, ook al zijn ze flagrant onmogelijk. Zie bv. Le Monde:

http://www.lemonde.fr/web/article/re...33@45-1,0.html

Die 'kwaliteitskrant' neemt gewoon over dat Kalmann én 64 jaar is én 3 dagen voor de bevrijding (eind januari 1945) van Auschwitz in dat kamp werd geboren. Zelfs elementaire zaken worden niet gecheckt; er wordt alleen gestookt. Wie daadwerkelijk (anti-Vlaams) 'racisme' wil zien moet maar eens de lezersreacties nalezen op dat bericht in Le Monde. De pers is gedegenereerd tot één gigantische leugenmachine; men dient zich daarover geen illusies te maken.

Juvenalis 9 februari 2008 00:02

[quote=forumspook;3247695]Ik zag net een videootje en Kalman spreekt zeer goed Nederlands, met "ollandse" tongval. Waarom dan aandringen om zijn verklaring in het Engels af te leggen ? Die flikken een beetje op stang jagen mischien?
QUOTE]

Wat is daar verkeerd aan?

Jaren geleden had ik een ongeval in Marche-en Fammenne, ik ben het frans machtig? ik vroeg aan de gendarmen ( ja, in die tijd! ) of ik mijn verklaring in het Nederlands kon geven...geen probleem, men ging met me (gratis vervoer) naar de onderzoeks rechter van dienst, die PERFECT Nederlands sprak en mijn verklaring afnam.
Achteraf nog een paar maal in contact getreden met de GENDARMERIE en steeds in het Nederlans!
Heb je dan die Flikken op stang gejaagd misschien???

Ramón Gitannes 9 februari 2008 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 3247789)
Het geval is vooral interessant om te zien hoe de pers werkt. Het verhaal van Kalmann wordt vrijwel overal als een feit gepresenteerd, en niet als een klacht die gegrond kan blijken of niet. Ook de rare details, zoals bv dat over zijn geboorte in Auschwitz, worden gewoon overgenomen, ook al zijn ze flagrant onmogelijk. Zie bv. Le Monde:

Die 'kwaliteitskrant' neemt gewoon over dat Kalmann én 64 jaar is én 3 dagen voor de bevrijding (eind januari 1945) van Auschwitz in dat kamp werd geboren. Zelfs elementaire zaken worden niet gecheckt; er wordt alleen gestookt. Wie daadwerkelijk (anti-Vlaams) 'racisme' wil zien moet maar eens de lezersreacties nalezen op dat bericht in Le Monde. De pers is gedegenereerd tot één gigantische leugenmachine; men dient zich daarover geen illusies te maken.

:thumbsup: Nu weten we dat tenminste, nu is het bewezen en zijn we beter bewapend volgende keer.
Hier kan nog iets positiefs uitkomen: de eigenaars van die keten in Brugge gaan misschien twee keer nadenken over hun prijzen.

forumspook 9 februari 2008 08:48

[quote=Juvenalis;3247791]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forumspook (Bericht 3247695)
Ik zag net een videootje en Kalman spreekt zeer goed Nederlands, met "ollandse" tongval. Waarom dan aandringen om zijn verklaring in het Engels af te leggen ? Die flikken een beetje op stang jagen mischien?
QUOTE]

Wat is daar verkeerd aan?
Jaren geleden had ik een ongeval in Marche-en Fammenne, ik ben het frans machtig? ik vroeg aan de gendarmen ( ja, in die tijd! ) of ik mijn verklaring in het Nederlands kon geven...geen probleem, men ging met me (gratis vervoer) naar de onderzoeks rechter van dienst, die PERFECT Nederlands sprak en mijn verklaring afnam.Achteraf nog een paar maal in contact getreden met de GENDARMERIE en steeds in het Nederlans!
Heb je dan die Flikken op stang gejaagd misschien???

U vergelijkt appelen met peren: ik neem aan dat Marche-en-Famennes in België is, en Nederlands is één der officiële talen van België, dus is het normaal dat die gendarmen u in uw eigen taal te woord staan, zo u dit wenst. Engels is ook een officiële taal, ...In Engeland, Amerika, Australië enz , maar NIET in België. Dus, iemand die perfekt Nederlands spreekt, maar die aandringt om in het Engels "bediend" te worden, dat vind ik "op stang jagen" , provokatie. En dat was natuurlijk doelbewust.

Jazeker 9 februari 2008 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10 (Bericht 3246693)
OK ik geef het toe
hoewel ik blank ben, Belg, Vlaming met Vlaamse voorvaderen die al minstens tientallen generaties in Vlaanderen wonen, geboren en geotogen ben in West-Vlaanderen en er mijn voltallige familie heb wonen, ben ik inderdaad erg racistisch tov de Vlamingen

Dat klopt.

Citaat:

en u bent een intellectueel zwaargewicht
Dat klopt ook.

Jazeker 9 februari 2008 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 3247789)
Marc of Marcel Kalmann heeft als moedertaal vermoedelijk het Nederlands. Hij spreekt het in elk geval goed. Hij bracht blijkbaar een deel van zijn jeugd door in Joodse weeshuizen in Nederland. Hier is een foto van een reünie:

Bewoners van Ons Huis, de jongensgroep in de BS ca. 1963-1965 vlnr. en vbnb.: Nico Mok, Sallo van Tijn, Hugo Frijda, Frank Hony (was eerst pupil, later groepsleider), Ronnie van der Plaat, Jonas van Gelder, Ben Arpels, Theo Turksma en Marc Kalmann. In hun midden Micky (Miriam) Yaron-Levie (toen groepsleidster)

Blijkbaar zat volgens de foto hierboven, Kalmann in de Bergstichting te Laren in de 'jongensgroep', tijdens de periode 1963-1965. Hij moet toen, geboren zijnde op 1 januari 1944, ongeveer twintig jaar zijn geweest. Zelf zegt hij daar enkele jaren vroeger te zijn geweest (1960-63). Men kan vermoeden dat de voertaal in dat tehuis het Nederlands was.
http://www.joodsmonument.nl/article-274211-nl.html

Ik vind het ook vreemd dat hij bij de politie perse een verklaring in het Engels wou afleggen; misschien is daar een reden voor.

Zoals velen vind ik het verhaal ook nogal onsamenhangend. Hoe kan men iemand weigeren te bedienen (""wij serveren hier geen Joden, ERUIT!") , en tegelijk 6,5 euro vragen voor die kop koffie ("Restaurant- en barhouders in de omgeving die van het voorval kennis namen waren vooral geschokt door de exorbitante prijs die Le Panier d'Or aan professor Kalmann voor zijn koffie vroeg, namelijk €6,5 of driemaal de normale prijs."). Men heeft het over die extreem hoge prijs, maar die gouden mand is een poepsjieke zaak, en wat voor koffie was dat; een kannetje koffie, een Ierse koffie, of een gewoon koffietje? Dat moet toch gemakkelijk uit te vissen zijn? Niet dat zoiets op zich belangrijk hoeft te zijn, maar wanneer men hiervan een bericht maakt dat in de grote europese gazetten komt, en waaraan men dan conclusies verbindt omtrent het onverbeterlijk racisme in Vlaanderen, kan men dit soort trivi's toch wel even nagaan?

De stem van de rede die weer in het gegil van de waanzin verloren zal gaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be