Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   welke taal op federaal niveau? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=119225)

Fozzie 18 februari 2009 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fetai (Bericht 3985688)
Vlaanderen moet gewoon splitsen en Engels als een tweede taal leren i.p.v. Frans, dat is een stuk zinniger dan zo'n relatief kleine taal leren als Frans.

Vlaanderen splitsen? Waarom :?

schaveiger 18 februari 2009 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fetai (Bericht 3985688)
Vlaanderen moet gewoon splitsen en Engels als een tweede taal leren i.p.v. Frans, dat is een stuk zinniger dan zo'n relatief kleine taal leren als Frans.

Wat kom jij hier jengelen ?
Indien het frans een "relatief" kleine taal is voor u, wat is dan het nederlands voor een franstalige ?

liberalist_NL 18 februari 2009 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 3985698)
Indien het frans een "relatief" kleine taal is voor u, wat is dan het nederlands voor een franstalige ?

Kans op een baan.

Everytime 18 februari 2009 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie (Bericht 3985668)
Als de Franstaligen in Brussel en Vlaanderen nu eens het goede voorbeeld zouden geven en dus - goede tweetalige Belg zijnde - ook Nederlands zouden spreken tegen Nederlandstaligen, dan wil ik in Brussel en Wallonië ook een "efforke" doen en Frans spreken tegen Franstaligen.

Deal?

Daarvoor zouden al contacten tussen de twee gemeenschappen komen en ik merk meer en meer dat die contacten (bijna) onbestaand zijn.

Fozzie 18 februari 2009 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3985703)
Daarvoor zouden al contacten tussen de twee gemeenschappen komen en ik merk meer en meer dat die contacten (bijna) onbestaand zijn.

Voor er contacten kunnen zijn moet je elkaar ook willen begrijpen, hé (en een beetje hoffelijk zijn door de taal proberen te spreken van het gebied waar je te gast bent).

schaveiger 18 februari 2009 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3985702)
Kans op een baan.

Waar ?

Fozzie 18 februari 2009 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 3985698)

Als de Franstaligen toch zoveel van Vlaanderen houden dat ze - ondanks ons "racisme", ons "gebrek aan solidariteit", ja zelfs de onwil om een stukje grond af te staan zonder iets terug te krijgen - België willen behouden, dan zal het voor deze perfecte Belgen toch geen enkel probleem zijn om de taal van de meerderheid in hun zeer geliefde royaumpje te leren? ;-)

vlijmscherp 18 februari 2009 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 3985729)
Waar ?

in Vlaanderen?

liberalist_NL 18 februari 2009 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 3985729)
Waar ?

Voor Walen in Vlaanderen, maar het kan zelfs in Brussel belangrijk zijn. Tweetaligheid is sowieso voor veel werkgevers een blijk van intelligentie (en een reden om je aan te nemen).

Everytime 18 februari 2009 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie (Bericht 3985726)
Voor er contacten kunnen zijn moet je elkaar ook willen begrijpen, hé (en een beetje hoffelijk zijn door de taal proberen te spreken van het gebied waar je te gast bent).

Te laat! Franstaligen en Vlamingen leven nu in twee totale andere werelden en begrijpen elkaar niet meer. België is in feit al in de geesten gesplitst.

liberalist_NL 18 februari 2009 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3985769)
Te laat! Franstaligen en Vlamingen leven nu in twee totale andere werelden en begrijpen elkaar niet meer. België is in feit al in de geesten gesplitst.

Nu het papierwerk nog. ;-)

Henri1 18 februari 2009 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3985572)
tweetaligheid in België betekent Franstaligheid, dat zien we in Brussel en de rand. in de rand is het zelf zo dat faciliteiten Franstaligheid betekent.

tweetaligheid voor de Franstaligen wilt zeggen: alle Franstaligen kunnen in het Frans terecht, gelijk waar en de Nederlandstaligen mogen tegen de andere Nederlandstaligen Nederlands spreken maar moeten uiteraard ook Frans spreken tegen de Franstaligen.

maw, een uitbreiding van het "tweetalig" gewest Brussel komt overeen met een verfransing van dat gebied.

Dat zijn conclusies die op uw konto gaan.

U vergelijkt constant appels en citroenen.

U polariseert constant Brussel naar heel Vlaanderen.

U hebt geen idee wat er zou gebeuren bij volledige tweetaligheid.
Wat dat betreft kletst U gewoon uit uw nek, zonder précedenten, zonder argumenten, zonder cijfers, kortom zonder iets.

Everytime 18 februari 2009 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3985757)
Voor Walen in Vlaanderen, maar het kan zelfs in Brussel belangrijk zijn. Tweetaligheid is sowieso voor veel werkgevers een blijk van intelligentie (en een reden om je aan te nemen).

Ja, een pluspunt aangezien elke taalkennis een verrijking is! Meer niets!

globalmedia 18 februari 2009 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3985781)
Ja, een pluspunt aangezien elke taalkennis een verrijking is! Meer niets!

dat dat hier zelfs nog moet vermeld worden :-D

Fozzie 18 februari 2009 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3985778)

U polariseert constant Brussel naar heel Vlaanderen.

.

Moet dat niet zijn "extrapoleren"? Je kan Brussel niet naar heel Vlaanderen polariseren, je kan wel Brussel tegenover Vlaanderen plaatsen en die standpunten polariseren. Of bedoelde je toch iets anders?

Henri1 18 februari 2009 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie (Bericht 3985796)
Moet dat niet zijn "extrapoleren"? Je kan Brussel niet naar heel Vlaanderen polariseren, je kan wel Brussel tegenover Vlaanderen plaatsen en die standpunten polariseren. Of bedoelde je toch iets anders?

Dat bedoel ik ja.

Er zijn hier een pak mensen die niets anders doen dan de Walen te bekakken.
Niets anders doen dan opsommen, tot vervelens toe hoeveel geld er jaarlijk naar de Walen gaat (transfers).
Niets anders doen dan lullen over hoe Wallonië Vlaanderen wil "verfransen".
Er zijn er zelfs bij die geen rijbewijs hebben maar toch rustig altijd dezelfde onzin uitkramen. Je gaat me toch niet vertellen dat je zonder rijbewijs veel van Wallonië gaat gezien hebben ? Diezelfde persoon doet niets anders dan uitkramen dat we moeten streven naar een Groot-Holland. Daar bedank ik voor. Keeskoppen in Holland, Vlamingen in België.

Bekijk de zaken eens anders.
Bedenk eens dat Vlaanderen zich gelukkig mag prijzen dat ze over meer werkgelegenheid beschikt.
Dat Wallonië en zijn inwoners niet monsters zijn die Vlaanderen willen inpalmen.
Dat Walen best aimabele mensen zijn die wel tot dialoog bereidt zijn.
Eens wat meer samenhorigheidsgevoel etaleren, samen naar oplossingen zoeken voor problemen die zich niet alleen in ons land stellen, problemen die mondiaal zijn.
Oké, er is een geldstroom van Noord naar Zuid. Die geldstroom is voor die mensen geen Luxe, maar een Noodzaak.

Zijn wij Vlamingen dan zo zuur geworden, zo racistisch, zo éénzijdig, zo verwerpelijk ?
Als dat zo is, dan ben ik niet meer trots op het feit dat ik zelf een Vlaming ben. Deze vaststelling doet pijn.

Dank U.

liberalist_NL 18 februari 2009 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3985838)
Dat bedoel ik ja.

Er zijn hier een pak mensen die niets anders doen dan de Walen te bekakken.
Niets anders doen dan opsommen, tot vervelens toe hoeveel geld er jaarlijk naar de Walen gaat (transfers).
Niets anders doen dan lullen over hoe Wallonië Vlaanderen wil "verfransen".
Er zijn er zelfs bij die geen rijbewijs hebben maar toch rustig altijd dezelfde onzin uitkramen. Je gaat me toch niet vertellen dat je zonder rijbewijs veel van Wallonië gaat gezien hebben ? Diezelfde persoon doet niets anders dan uitkramen dat we moeten streven naar een Groot-Holland. Daar bedank ik voor. Keeskoppen in Holland, Vlamingen in België.

Bekijk de zaken eens anders.
Bedenk eens dat Vlaanderen zich gelukkig mag prijzen dat ze over meer werkgelegenheid beschikt.
Dat Wallonië en zijn inwoners niet monsters zijn die Vlaanderen willen inpalmen.
Eens wat meer samenhorigheidsgevoel etaleren, samen naar oplossingen zoeken voor problemen die zich niet alleen in ons land stellen, problemen die mondiaal zijn.
Oké, er is een geldstroom van Noord naar Zuid. Die geldstroom is voor die mensen geen Luxe, maar een Noodzaak.

Zijn wij Vlamingen dan zo zuur geworden, zo racistisch, zo éénzijdig, zo verwerpelijk ?
Als dat zo is, dan ben ik niet meer trots op het feit dat ik zelf een Vlaming ben. Deze vaststelling doet pijn.

Dank U.

Allemaal leuk en wel, maar dan zeggen hun representanten kennelijk iets heel anders dan zijzelf. Ook niet zo verwonderlijk trouwens dat de Franstalige partijen die het meest anti-staatshervorming waren, erg goed scoorden.

Walen zijn zeker hele vriendelijke mensen (ik heb zelfs aangetrouwde familie daar :-D), maar ik zou er niet mee in een land willen wonen. Hun levensvisie is totaal tegenovergesteld aan de Vlaamse (en Nederlandse). De Germaans-Romaanse breuklijn kun je niet 123 negeren.

Henri1 18 februari 2009 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3985846)
Allemaal leuk en wel, maar dan zeggen hun representanten kennelijk iets heel anders dan zijzelf. Ook niet zo verwonderlijk trouwens dat de Franstalige partijen die het meest anti-staatshervorming waren, erg goed scoorden.

Walen zijn zeker hele vriendelijke mensen (ik heb zelfs aangetrouwde familie daar :-D), maar ik zou er niet mee in een land willen wonen. Hun levensvisie is totaal tegenovergesteld aan de Vlaamse (en Nederlandse). De Germaans-Romaanse breuklijn kun je niet 123 negeren.

Ze weten veel beter wat "leven" is dan wij.

Ze hebben bijvoorbeeld in Luik meer meer Zuiders leefpatroon.

Wat we nodig hebben zijn goede politici.
Die over de taal heen willen samenwerken.

Geen kwasten die achter hun cordon-dranghek niets anders doen dan de mensen zand in de ogen strooien.

Nefertete 18 februari 2009 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3985838)

Eendracht maakt macht,het belgische wapenschild. Het probleem zit er niet bij de Walen, of de Vlamingen. Wel in het systeem belgie.

Mijns inziens dus, maar wie ben ik?

schaveiger 18 februari 2009 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3985742)
in Vlaanderen?

Precies, een paar maanden geleden bood Peeters heel gul 50.000 banen aan de waalse werkzoekenden, terwijl hijzelf met meer dan 100.000 werklozen opgescheept zit.
Achteraf bleken die banen oninvulbaar omdat er geen opgeleid personeel voorhanden was.
Van coordinatie gesproken :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be