Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Heeft het federalisme afgedaan? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128045)

jogo 19 september 2009 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 4342350)
Is bedrog dan rechts?

je zou het denken als je de wederzijdse verwijten NVA aanpak versus VB aanpak van de 'Vlaamse Zaak' beziet .

djimi 19 september 2009 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4343370)
je zou het denken als je de wederzijdse verwijten NVA aanpak versus VB aanpak van de 'Vlaamse Zaak' beziet .

Welke partijen noemt u 'links'?

En worden tussen die partijen géén wederzijdse verwijten uitgewisseld betreffende de aanpak van 'de zaak'?

Mr. Orange 19 september 2009 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4343370)

Alsof de neuzen van de linkse kerk allemaal in dezelfde richting staan :roll:

Ernst Niessen 19 september 2009 12:54

De traditionele tegenstellingen tussen politiek links en rechts zijn gestaag aan het vervagen. Er zijn tegenwoordig conservatieve partijen, die op sommige punten heel sociaal zijn en er zijn partijen die progressief zijn en tegelijkertijd tegen de EU zijn en dus nationalistische of pragmatisch isolationistische standpunten verkondigen. De politieke lappendeken is zeer bont geworden.

BWarrior 19 september 2009 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 4343475)
Alsof de neuzen van de linkse kerk allemaal in dezelfde richting staan :roll:

Idem voor die bij de Vlaamse of Waalse partijen.

BWarrior 19 september 2009 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4343151)

Het lijkt mij echter aannemelijk dat een 'onafhankelijk' Vlaanderen op z'n minst al niet meer 'afhankelijk' zal zijn van een koningshuis als dat van de Saksen-Coburgs,.

Als dat uw probleem is, kan u even goed ijveren voor een Belgische republiek.

Citaat:

en er misschien zelfs in zal slagen niet langer 'afhankelijk' te zijn van een groep mensen die wij tegenwoordig kennen onder de benaming "Waalse politici". .
Je wil wel "afhankelijk" zijn van Limburgers en Antwerpenaren?

Citaat:

Het lijkt mij niet op voorhand uitgesloten dat dat 'onafhankelijk' Vlaanderen minder in zijn ontwikkeling zal worden geremd dan de verplicht binnen de lijntjes van het koninkrijk Belgique kleurende 'deelstaat' Vlaanderen..
Dat kon ook binnen een Belgische eenheidsstaat.

.
Citaat:

Het 'onafhankelijke' Vlaanderen zal wanneer het dat maar wil, ongehinderd kunnen streven naar een confederaal samenwerkingsverband met Nederland, bijvoorbeeld. Dergelijk streven is voor de 'deelstaat' Vlaanderen een onmogelijkheid. .
Idem.

jogo 19 september 2009 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4343401)
En worden tussen die partijen géén wederzijdse verwijten uitgewisseld betreffende de aanpak van 'de zaak'?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4341016)
In plaats van de vernederingen door Belgique te blijven slikken en hun vernietigend werk te laten doen, en aldus ten onder te gaan aan onderlinge strijd,
zouden Vlamingen van allerlei kleur en smaak er beter aan doen hun frustratie en woede niet langer op elkaar en mogelijke bondgenoten te richten

djimi 19 september 2009 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4343825)

1. Als dat uw probleem is, kan u even goed ijveren voor een Belgische republiek.

2. Je wil wel "afhankelijk" zijn van Limburgers en Antwerpenaren?

3. Dat kon ook binnen een Belgische eenheidsstaat.

4. Idem.

1. Dat dacht ik ook, maar nu blijkt dat het koningshuis aan de andere kant van de gewest-grenzen erg populair is geworden, zou het wel eens heel erg moeilijk kunnen worden zo'n Belgische republiek tot stand te brengen. Bovendien zijn we dan nog lang niet van een hele reeks blokkerings-mechanismen af, en het FDF zal er ook niet mee verdwijnen.
2. Limburgers en Antwerpenaren schelden mij (voorlopig) niet om de haverklap uit voor racist, fascist, nazi, .... en ze hebben er doorgaans geen enkel probleem mee dat ik liever Nederlands dan Frans praat. Ze delen ook een culturele erfenis met mij, en schamen zich daar niet voor. Bovendien beschikken ze niet over alarmbellen. Dat scheelt op het lawaai dat ze (kunnen) maken.
3. Ja, we hebben gezien hoe goed dat kon.
4. Denkt u dat nu echt?

BWarrior 20 september 2009 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4344363)
1. Dat dacht ik ook, maar nu blijkt dat het koningshuis aan de andere kant van de gewest-grenzen erg populair is geworden, zou het wel eens heel erg moeilijk kunnen worden zo'n Belgische republiek tot stand te brengen. Bovendien zijn we dan nog lang niet van een hele reeks blokkerings-mechanismen af, en het FDF zal er ook niet mee verdwijnen.
2. Limburgers en Antwerpenaren schelden mij (voorlopig) niet om de haverklap uit voor racist, fascist, nazi, .... en ze hebben er doorgaans geen enkel probleem mee dat ik liever Nederlands dan Frans praat. Ze delen ook een culturele erfenis met mij, en schamen zich daar niet voor. Bovendien beschikken ze niet over alarmbellen. Dat scheelt op het lawaai dat ze (kunnen) maken.
3. Ja, we hebben gezien hoe goed dat kon.
4. Denkt u dat nu echt?

1. Dat is ook democratie. Het FDF verdwijnt trouwens ook niet in een onafh. Vl. (in geen enkele staat verdwijnt trouwens extremisme)
2. Die blokkeringsmechanismen bestaan niet in een eenheidsstaat
3. Het unitaire België werkte zeer goed, tot nationalisten en taalregionalisten er zich mee kwamen bemoeien
4. De Benelux was een voortrekker in het Europese integratieproces

BWarrior 20 september 2009 00:05

Goede post 207 :-D

Hallebarde 20 september 2009 00:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4344608)
1. Dat is ook democratie. Het FDF verdwijnt trouwens ook niet in een onafh. Vl. (in geen enkele staat verdwijnt trouwens extremisme)
3. Het unitaire België werkte zeer goed, tot nationalisten en taalregionalisten er zich mee kwamen bemoeien

Gezien de riante verkiezingsuitslagen van de unitaristenpartijtjes, zegge minder dan 1% van de stemmen, moeten we vaststellen dat zowat 99% van de kiezers “er zich mee bemoeien” door overduidelijk geen unitair België te wensen.

Het zal u maar overkomen, nietwaar.

BWarrior 20 september 2009 02:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde (Bericht 4344623)
Gezien de riante verkiezingsuitslagen van de unitaristenpartijtjes, zegge minder dan 1% van de stemmen, moeten we vaststellen dat zowat 99% van de kiezers “er zich mee bemoeien” door overduidelijk geen unitair België te wensen.

Het zal u maar overkomen, nietwaar.

De Belgen zijn nooit ondervraagd over de wenselijkheid van het "federalisme". D�*t is wat telt.

Hallebarde 20 september 2009 06:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4344698)
De Belgen zijn nooit ondervraagd over de wenselijkheid van het "federalisme". D�*t is wat telt.

Voor zover mij bekend hebben De Belgen niets misdaan ; zij hoeven derhalve niet "ondervraagd" te worden.

Zij werden overigens destijds evenmin ondervraagd over de wenselijkheid van België zelf.

In een democratie drukt de bevolking haar wens nopens dergelijke zaken uit middels verkiezingen.

Wij moeten vaststellen dat de unitaristenpartijtjes daarbij minder dan 1% van de stemmen halen. Ergo : zowat 99% van de kiezers wensen overduidelijk geen unitair België.

Als verkiezingen voor u kennelijk niet tellen, waarom neemt uw partijtje er dan aan deel ? En zouden ze nog steeds niet tellen indien uw partijtje bijvoorbeeld zestig procent van de stemmen zou halen ?

Uw slogans raken kant noch wal, mijne heren BWarrior.

djimi 20 september 2009 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4344291)

>>>>>>>

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi

In plaats van de vernederingen door Belgique te blijven slikken en hun vernietigend werk te laten doen, en aldus ten onder te gaan aan onderlinge strijd,
zouden Vlamingen van allerlei kleur en smaak er beter aan doen hun frustratie en woede niet langer op elkaar en mogelijke bondgenoten te richten <<<<<<<

Daarmee antwoordt u helaas niet op mijn vraag, jogo.

Om alle misverstanden uit de wereld te helpen: ik ben zeker niet 'rechts' (vele 'rechtsen' vinden mij wellicht een onuitstaanbare linkiewinkie pamperflikker annex moslimvriendje), maar zou toch nooit durven beweren dat 'links' niet ook 'besmet' is door 'bedrog', noch dat 'rechts' niet zou weten wat 'waarheid' is of er in een wijde boog omheen zou lopen.

Overigens blijf ik erbij dat 'de Vlamingen' er maar beter mee kunnen ophouden zich door Belgique te laten ringeloren. Het is nu echt wel welletjes geweest.

Het zou zeer mooi meegenomen zijn mochten 'ze' zich tegelijkertijd weten te bevrijden van NAVO, EU, Citibank, McDonalds, ... (de hele rimram, quoi).

djimi 20 september 2009 07:53

Citaat:

1. Het streven naar een onafh. Vl. gebeurt op voorbeeldig democratische wijze, dacht ik.
En in een onafh. Vl. zal het FDF alleszins niet meer zo onfatsoenlijk véél lakens uit te delen hebben.

2. Neen, dat klopt. Vandaar ook mìjn streven naar een onafh. Vl., als tussenstap op weg naar een eenheid der Nederlanden, zonder �*ndere blokkeringsmechanismen dan het BROV.

3. Gesteld dat het unitaire Belgique zo goed werkte: hoe verklaart u dan het succes van de 'nationalisten' en 'taalregionalisten'?

4. Dat is best mogelijk, maar dat doet hier niet terzake. Het ging over de speelruimte waarbinnen 'Vlaanderen' en 'Nederland' met elkaar confederale banden kunnen creëren, zonder daarom noodzakelijkerwijze ook Wallonië en Luxemburg op sleeptouw te (moeten) nemen.

fonne 20 september 2009 13:56

Citaat:

Ja, en dat deden ze al vanaf 1835 als we sommige bronnen mogen geloven

Citaat:

Zo ontstaan van 1835 af literair getinte drukkingsgroepen van Vlaamsgezinde ‘taalminnaars’ zoals De Olijftak in Antwerpen, Met Tijd en Vlijt in Leuven, Maetschappy tot bevordering van de Nederduitsche Tael- en Letterkunde in Brussel en De Tael is gan(t)sch het Volk in Gent.

In dit milieu wordt een petitionnement opgesteld, een verzoekschrift waarin o.m. wordt geëist dat in het Vlaamse bestuur, gerecht en onderwijs het Nederlands zou worden gebruikt.
Die negationisten toch, echt bedroevend.

BWarrior 20 september 2009 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde (Bericht 4344747)
In een democratie drukt de bevolking haar wens nopens dergelijke zaken uit middels verkiezingen.

Goed, dan zijn staten waarin referenda toegestaan zijn, geen volwaardige democratieën.:roll:

BWarrior 20 september 2009 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4344828)
1. Het streven naar een onafh. Vl. gebeurt op voorbeeldig democratische wijze, dacht ik.
En in een onafh. Vl. zal het FDF alleszins niet meer zo onfatsoenlijk véél lakens uit te delen hebben.

2. Neen, dat klopt. Vandaar ook mìjn streven naar een onafh. Vl., als tussenstap op weg naar een eenheid der Nederlanden, zonder �*ndere blokkeringsmechanismen dan het BROV.

3. Gesteld dat het unitaire Belgique zo goed werkte: hoe verklaart u dan het succes van de 'nationalisten' en 'taalregionalisten'?

4. Dat is best mogelijk, maar dat doet hier niet terzake. Het ging over de speelruimte waarbinnen 'Vlaanderen' en 'Nederland' met elkaar confederale banden kunnen creëren, zonder daarom noodzakelijkerwijze ook Wallonië en Luxemburg op sleeptouw te (moeten) nemen.

1) Separatisme als middel om politieke tegenstanders uit te schakelen?
2) De eenheid der Nederlanden door de zuidelijke Nederlanden op te splitsen :roll:
3) Haalden hoogstens 20% in een unitaire staat
4) "Op sleeptouw". . . nationalisme is gewoon een vorm van racisme die zijn naam niet zegt.

born2bewild 20 september 2009 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4345516)

als dat zou kunnen...zou fantastisch zijn

waar kan ik tekenen?

djimi 20 september 2009 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4345516)
2) De eenheid der Nederlanden door de zuidelijke Nederlanden op te splitsen :roll:
3) Haalden hoogstens 20% in een unitaire staat
4) "Op sleeptouw". . . nationalisme is gewoon een vorm van racisme die zijn naam niet zegt.

1) Neen. Anti-1830-separatisme als middel om aan de gapende afgrond te ontsnappen, en als bijkomend voordeel een halt toe te roepen aan onzindelijke imperialisten.
2) Zie punt 1)
3) De vraag was: W�*�*r kwamen ze vandaan? Anders geformuleerd: Waaròm doken ze op? Nog anders geformuleerd: Wat drééf die mensen?
4) Dat geldt alleszins voor het anti-Vlaamse Belgicisme waarvan ik hier in de hoofdstad van het land regelmatig getuige 'mag' zijn. Vraag maar eens aan de heer Philippe 'plutôt arabe que flamand' Moureaux waarover ik het zou kunnen hebben. Gelukkig laten de 'arabes' zich steeds minder tegen 'les flamands' opjutten.
Overigens zijn wat mij persoonlijk betreft zowel Walen als Luxemburgers, zowel Kaapverdiërs als Surinamers, zowel Afrikaners als Antillianen, zowel Schotten als Zigeuners, ... hierbij van harte uitgenodigd méé te werken aan het opbouwen van de Confederatie der Nederlanden. We kunnen er zelfs een andere naam voor bedenken, ik zal daar niet dood van gaan.
Wat dacht je bijvoorbeeld van - om maar wat te zeggen - Zéér-Groot-Noordzee-Vlaanderen-Aan-De-Gouden-Delta? :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be