Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Koningsdag: 10 flaminganten protesteren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163221)

Bokkenreyder 16 november 2011 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5807543)
Dit phenomeen blijft uitzonderingen. De meeste Vlamingen focaliseren zich op hun eigen Vlaamse media en de meeste Franstaligen focaliseren zich op de Franse media.

Heb je post even gecorrigeerd! :evil:

bgf324 17 november 2011 00:01

Best wel schandalig, en weer het bewijs dat de Walen anno 2011 de Romaanse wereld aanhangen.

De gemuilkorfde 17 november 2011 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5807533)
Onzin. Er zijn meer Vlamingen die naar bepaalde programma's op RTBF en RTL kijken dan Franstaligen naar de VRT. Ik volg bv. elke zondag Mise au Point en Controverse! En ik ben vast niet alleen!

Inderdaad, ik kijk ook iedere keer (soms interesseert het onderwerp mij niet echt, dan kijk ik een keertje niet).
Ik kijk ook naar Les Franc-Tireurs, L' Invité, en ook het voorprogramma op RTBf met Pierre Kroll en hun gast die ze uitnodigen.
Ik zap op het moment dat de sport begint van de VRT naar de RTBf of RTL, de rest neem ik dan ondertussen op.
Omgekeerd denk ik dat er veel minder gekeken wordt door Franstaligen naar onze omroep.

AsGardSGO 17 november 2011 01:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 5804701)
10 mensen waren tegen? 10 mensen uit 10.000.000 mensen?
Het weze duidelijk dat onze Vorst nog heel erg geliefd is.

Ja manneke en de sint en kerstman bestaan toch echt.
U wil de wereld enkel zien vanuit uw standpunt en/of dat van de elite, normaal krijgt dat medelijden maar voor vrijwillige systeem slaven helaas niet.

Vito 17 november 2011 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5807547)
Best wel schandalig, en weer het bewijs dat de Walen anno 2011 de Romaanse wereld aanhangen.

Leon Degrelle zal het daar niet mee eens zijn, maar Walen zijn nu eenmaal Romanen. Het is eerder tragisch dat de Vlamingen zich niet Germaanser gedragen: we kijken nauwelijks naar Duitsland, Engeland, Scandinavië en zelfs niet naar Nederland. Niet dat we een of ander pangermanisme moeten aanhangen, maar een gezonde culturele uitwisseling zou niet misstaan. Vroeger keken we nog naar Nederland 1, 2 en 3, tegenwoordig zien we nog enkel Nederlandse programma's als we aan de Costa del Appartementos in een of ander massahotel naar BVN kijken terwijl we een heruitzending van FC De Kampioenen afwachten.

SDG 17 november 2011 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5807543)
Dit phenomeen blijft uitzonderingen. De meeste Vlamingen focaliseren zich op hun eigen Vlaamse media en de meeste Franstaligen focaliseren zich op de Franstalige media.

Klopt als een bus.

SDG 17 november 2011 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5807545)
Heb je post even gecorrigeerd! :evil:

Franstalige of Franse media, voor hen is dat eender. Het is vooral in het Nederlandse taalgebied dat men krampachtig een muur wil zetten tussen alles wat 'Vlaams' en 'Hollands' is.

bgf324 17 november 2011 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5807836)
Leon Degrelle zal het daar niet mee eens zijn, maar Walen zijn nu eenmaal Romanen. Het is eerder tragisch dat de Vlamingen zich niet Germaanser gedragen: we kijken nauwelijks naar Duitsland, Engeland, Scandinavië en zelfs niet naar Nederland. Niet dat we een of ander pangermanisme moeten aanhangen, maar een gezonde culturele uitwisseling zou niet misstaan. Vroeger keken we nog naar Nederland 1, 2 en 3, tegenwoordig zien we nog enkel Nederlandse programma's als we aan de Costa del Appartementos in een of ander massahotel naar BVN kijken terwijl we een heruitzending van FC De Kampioenen afwachten.

Walen zijn verfranste Germanen. Zelf Degrelle wist dat al. (En Degrelle was nog een vurigere Belgicist als die mietjes van de BUB).

Het enige wat het Waalse volk van de ondergang kan redden is:
- Erkennen van het Waals als enige taal
- Administratie etc enkel in het Waals
- TV-uitzendingen enkel in het Waals. Franstalige TV-zenders moeten verboden worden.
- Op school de lessen in het Waals geven
- 2 uren per week een vak "Waalse cultuur en Identiteit"

bgf324 17 november 2011 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5807836)
Niet dat we een of ander pangermanisme moeten aanhangen, maar een gezonde culturele uitwisseling zou niet misstaan. Vroeger keken we nog naar Nederland 1, 2 en 3, tegenwoordig zien we nog enkel Nederlandse programma's als we aan de Costa del Appartementos in een of ander massahotel naar BVN kijken terwijl we een heruitzending van FC De Kampioenen afwachten.

Met 'het derde net' heeft VRT nu ook een kans gemist. Men kon dat net in samenwerking met de NOS realiseren. Maar om een of andere reden lijkt men in dat rode bolwerk bang te zijn voor een sterkere band met Nederland.

Ik herinner me nog de tijd vóór Ketnet. De TV stond constant op de Nederlandse TV-zenders (Sesamstraat, Ter land ter zee ... , Lingo, ... en nog programma's waarvan ik niet op de naam kan komen).

Everytime 17 november 2011 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5807877)
Franstalige of Franse media, voor hen is dat eender. Het is vooral in het Nederlandse taalgebied dat men krampachtig een muur wil zetten tussen alles wat 'Vlaams' en 'Hollands' is.

Ja en nee. Neem K3 : nu hebt u een Nederlandse in de groep (de blonde) :
http://www.youtube.com/watch?v=K1qWi...eature=related

Everytime 17 november 2011 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5808298)
Walen zijn verfranste Germanen. Zelf Degrelle wist dat al. (En Degrelle was nog een vurigere Belgicist als die mietjes van de BUB).

Het enige wat het Waalse volk van de ondergang kan redden is:
- Erkennen van het Waals als enige taal
- Administratie etc enkel in het Waals
- TV-uitzendingen enkel in het Waals. Franstalige TV-zenders moeten verboden worden.
- Op school de lessen in het Waals geven
- 2 uren per week een vak "Waalse cultuur en Identiteit"

De enige punt die nog mogelijk is maar al de rest is totaal belachelijk. Moet "het Antwaarps" en "het Limburgs" de enige officiële "talen" van provincie Antwerpen en provincie Limburg worden? Natuurlijk niet, het blift het Nederlands! Net als het Frans de enige officiële taal in Wallonië blijft.

bgf324 17 november 2011 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5808425)
De enige punt die nog mogelijk is maar al de rest is totaal belachelijk. Moet "het Antwaarps" en "het Limburgs" de enige officiële "talen" van provincie Antwerpen en provincie Limburg worden? Natuurlijk niet, het blift het Nederlands! Net als het Frans de enige officiële taal in Wallonië blijft.

Waals is een taal op zich. Antwerps of Limburgs niet.
Een onafhankelijk Wallonië heeft meer bestaansrecht dan een onafhankelijk Vlaanderen.

bgf324 17 november 2011 13:33

Van wikipedia:

Citaat:

Nederlands
een blanke dame, een zwart paard

Waals
ene blanke dame, on noer tchivå

Frans
une dame blanche, un cheval noir
In dit voorbeeld is mooi duidelijk dat het Waals een overgangstaal is tussen het Germaans en het Romaans. Het bevat zowel elementen uit het Diets/Nederlands, als uit het Frans.

Het is een spijtige zaak dat deze overgangstaal haast helemaal verdwenen is.

Everytime 17 november 2011 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5808444)
Waals is een taal op zich. Antwerps of Limburgs niet.
Een onafhankelijk Wallonië heeft meer bestaansrecht dan een onafhankelijk Vlaanderen.

Voor mij is Waals een dialect. Een taal, dat is het Nederlands, het Frans, het Engels, het Duits, het Italiaans, enz...............Dat zijn talen.

De Brabander 17 november 2011 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5807547)

Je doet alsof dat een misdaad is. :-D

De Brabander 17 november 2011 14:05

Hier een éénmansbetoging van het VB: :-)

De Brabander 17 november 2011 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5807483)
Goh, ja, maar Ieper is veel symbolischer, hé.

Ik zou in elk geval de Ijzertoren wel eens willen bezoeken.

Of opblazen. :-P

De Brabander 17 november 2011 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5807162)
Enkel op papier.
België bestaat dan ook enkel op papier, of u dat nu bevalt of niet.

Zoals uw "Vlaanderen" dan?

vlijmscherp 17 november 2011 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5808484)
Voor mij is Waals een dialect. Een taal, dat is het Nederlands, het Frans, het Engels, het Duits, het Italiaans, enz...............Dat zijn talen.

een taal is een dialect met een leger ;-)

SDG 17 november 2011 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5808302)
Met 'het derde net' heeft VRT nu ook een kans gemist. Men kon dat net in samenwerking met de NOS realiseren. Maar om een of andere reden lijkt men in dat rode bolwerk bang te zijn voor een sterkere band met Nederland.

Ik herinner me nog de tijd vóór Ketnet. De TV stond constant op de Nederlandse TV-zenders (Sesamstraat, Ter land ter zee ... , Lingo, ... en nog programma's waarvan ik niet op de naam kan komen).

Zeg maar de tijd voor VTM. De oprichting van de VMM heeft het Vlaamse particularisme enórm in de hand gewerkt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be