Cynara Cardunculus |
24 november 2011 13:49 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
(Bericht 5820017)
Ik ben het daar grotendeels mee eens. De islamitische wereld heeft dringend nood aan een "verlichting", zoals wij die hier enkele eeuwen geleden ook doormaakten, en die verlichting moet van binnenuit komen. Die kan niet van buitenaf opgelegd of opgedrongen worden.
|
Door de aard van het beestje (het geloof dat de koran hoe dan ook onveranderlijk is, het ultieme regelrechte woord van Allah, geldig van en voor alle tijden), is het onmogelijk om in die totalitaire ideologie een sprankeltje van verlichting te laten ontstaan. Elke vonk wordt onmiskenbaar onmiddellijk gedoofd.
Citaat:
Ik denk dat het héél moeilijk is om te onderscheiden wanneer iemand iets zwijgend goedkeurt, of wanneer iemand gewoon zwijgt. Zwijgen staat volgens mij niet per definitie gelijk aan instemmen of goedkeuren. Ik kan me best voorstellen dat angst voor eventuele represailles heel wat mensen ervan weerhoudt om zich hier afkeurend over uit te spreken.
Ik zie op het internet in ieder geval toch al een goede aanzet om dergelijke wanpraktijken af te keuren vanuit de moslimwereld:
In dit artikel op sunni.nl wordt door ene Sheikh Zaid Shakir onomwonden duidelijk gemaakt dat "eerwraak" noch door de islam, noch door de sharia kan gerechtvaardigd worden.
Op Een Vandaag vind je een reportage over twee imams (Rotterdam en Deventer) die hun gemeenschap in klare taal duidelijk maken dat eerwraak niet acceptabel is, ook niet voor islam.
Het zijn misschien nog maar beperkte een eerder schuchtere initiatieven, maar ik vind ze niettemin het vermelden waard. Er lijkt alleszins toch wel wat te bewegen op dat vlak.
|
Eerwraak in die zin komt inderdaad niet direct voor in de koran of ahadith. In ieder geval ben ik het nog niet tegengekomen.
Wat echter wèl in de koran staat is dat men "overspel" (wat zij daar dan ook onder verstaan, een relatie van een ongehuwd meisje met een ongehuwde jongen is blijkbaar ook overspel) moet bestraffen met opsluiting tot de dood erop volgt.... zover ligt dat niet van de eremoorden zoals we die hier ondertussen hebben leren kennen. De ganse familie is op de hoogte. In Saudi worden de vrouwen ingemetseld met enkel nog een luik om eten in te zetten. De dood volgt dan snel hoor. In hoeverre is daar sprake van familie samenzwering om iemand uit de weg te ruimen?
Citaat:
Ik ben het met je eens dat de term "racisme" hier niet op zijn plaats is, maar je zal toch niet kunnen ontkennen dat wanpraktijken zoals eerwraak (zeker op dit forum) maar al te vaak aangegrepen en misbruikt wordt om "de moslims" of "de islam" in een slecht daglicht te plaatsen?
|
Dus niet alleen zijn moslims een ras, maar de islamitische ideologie is ook al een ras? Het wordt binnenkort simpeler om de term "racisme" te verklaren door de paar dingen die overblijven en die geen "ras" zijn.
Als iets in de koran staat en het wordt gevolgd door de gelovigen, wat is er dan racistisch aan om te duiden dat zulke onmenselijke praktijken in de koran staan?
Citaat:
Wat mij betreft kunnen de daders èn mededaders in deze zaak niet streng genoeg gestraft worden. Ik zou zelfs zo ver willen gaan om de religieuze motieven als verzwarende omstandigheden te zien. Als die daders christenen, joden, boeddhisten of volgelingen van Baghwan waren geweest, moeten ze voor mijn part even streng bestraft worden. Maar om de hele moslimwereld of het hele geloof aansprakelijk te stellen, is me een brug te ver.
|
Ik ken geen ander geloof dat opsluiting tot de dood erop volgt in zijn heilige aanwijzingen heeft gezet als straf op overspel bij ongehuwden. En voor mijn part mag die religieuze overtuiging net als racisme tot verzwarende omstandigheden leiden. Alleen: ik zie dit nog niet zo snel gebeuren want dan gaan ze weer "recht op godsdienstvrijheid" staan kwelen.
|