![]() |
Citaat:
Het zat allemaal veel gecompliceerder in mekaar. U probeert dit in uw naïviteit en dweepzieke gedachten terug te brengen tot de Vlaamse-nationalistische denkbeelden van nu, maar dat heeft er allemaal niets mee vandoen. U bent gewoon wat gehersenspoeld door een weloverwogen twijfelachig verhaal dat men uiteindelijk als 'de Vlaams-nationalistische mythe van de Guldensporenslag' kan betitelen. |
Over de eerste twee punten blijft het bij u echter windstil....
Uitgerekend het tweede vind ik veruit het belangrijkste! |
Citaat:
|
Ondanks dat de Leliaarts aan de macht waren in Gent kon Borluut met een 300 vrijwilligers uitbreken en naar Kortrijk trekken.....
Het volk van Gent stond dus wél aan de 'goeie' kant, alleen niet de potentaten die het voor het zeggen hadden. Na de overwinning in 1302 kwamen in Gent de Klauwaerts aan de macht en zat het ganse graafschap wel op dezelfde lijn en gans het graafschap deelde in de feestroes. Ook dat is een betekenis van de Guldensporenslag! |
Citaat:
|
Ja, de Guldensporenslag is enggeestige Belgicisten als U een doorn in het oog.
Terwijl België niet had bestaan zonder de overwinning destijds! Citaat:
|
Citaat:
Weet u trouwens dat er nog een laatste echte afstammeling is van Jan Breydel. Woont in Sint Lambrechts Woluwe. En hij spreekt ... Frans. |
Citaat:
2. Die Breydel in Brussel denkt echter dat hij van de held van 1302 afstamt !! Er zijn echter meerder koeien die Belle heten ! Die verkeerde idee van de Brusselaar werd trouwens weerlegt door de Brugse stadshisoricus wiens naam me ontsnapt... Diezeldfe hield trouwens vorig jaar tijdens de openmonumentendag een spreekbeurt over de slag in 1304. |
Citaat:
|
Citaat:
;-) |
Citaat:
|
Citaat:
QED :-D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dan nog. Als de Duitsers nu hadden gewonnen, spraken we nu Duits. So what? Vele Vlaams-nationalisten tilden daar in de jaren ' 40 niet zo zwaar aan als ik het goed heb begrepen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu lijkt het me waarschijnlijker dat je gewoon in een gesloten inrichting bivakkeert. Samen met wat geschiedenisboeken. Epistels, streng geselecteerd op 'de juiste' visie, dat spreekt. Wereldvreemd. Zoveel is zeker. |
Citaat:
___________________ Vermits de NVA weet dat ze de gemeenteraadsverkiezingen gaat winnen (kan ook niets anders want ze vertrekken van nul bij de gemeenteraadsverkiezingen) maakt ze van die lokale verkiezingen een nationale inzet. Een beetje doorzichtig en dikke volksverlakkerij! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be