doremi |
25 april 2014 09:25 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche
(Bericht 7112940)
Ik vraag mij af wat het programmapunt van NVA is? Confederalisme daar wil niemand over onderhandelen. Onafhankelijkheid heb ik niemand bij de NVA zien roepen meer. Wat is het programmapunt van de NVA ?
En wat zijn hun thema's die ze bespreekbaar willen maken aan een onderhandelingstafel? Surely it is not onafhankelijkheid, noch confederalisme, ... Wat dan? Die V hebben ze dat niet van Vlaams Belang gepikt? En zie de gehypnotiseerde massa scheel zien op die V.
Naar mijn mening stemt ge als NVA'er nog beter op het Belang. Zou Dewever evengoed burgemeester zijn geweest als hij Dewinter niet had om van af te kijken? Zou de NVA NVA zijn zonder Belang?
Ik vind de PVDA haar voorstellen voor geld op tafel te leggen niet slecht. Wat zijn die van Dewever? Wat is de NVA haar programma behalve die V die ze van Belang gesnoept hebben?
|
De redenen waarvoor veel mensen NVA stemmen zijn nochtans duidelijk:
1) De centrumpartijen zoals Open VLD en CD&V hebben massaal hun rechtse vleugel volledig afgestoten door enerzijds vooral links georiënteerde mensen aan de top te zetten en anderzijds tegen de mening van een aanzienlijk deel van hun kiezers in te gaan onder druk van Franstalige partijen en SP.a en GROEN. Denken we maar aan het migrantenstemrecht en Open VLD of de staatshervorming en het ACW-debacle en CD&V.
2) NV-A neemt op verschillende vlakken een 'uniek' standpunt in in het Vlaamse politieke landschap zonder te vervallen in het extremisme en bij wijlen racisme van het VB. Denken we maar aan de standpunten over religieuze symbolen, activeringsbeleid, immigratie, ...
3) Het discours dat staatshervorming geen belangrijk of geen echt probleem is en dat men eerst de sociaal-economische problemen moet aanpakken is al lang doorprikt. Vooral omdat alle sociaal-economische thema's sterk communautair gekleurd zijn, niemand gelooft (terecht) nog dat je met mensen die over zowat alles net het omgekeerde denken tot een effectief beleid kan komen. Dat is zoals een cruiseschip waar de ene helft van de passagiers naar Zuid Afrika wil en de andere helft naar de Verenigde staten. Alleen een simpelaar gelooft dat dat tegelijkertijd kan in één boot.
4) Ex-proteststemmers van het VB: mensen die zuiver uit protest op het VB stemden maar daarbij toch enige wroeging hadden met de scherpe kantjes van het VB zien hen als een geloofwaardiger en 100% democratisch alternatief.
5) Last but not least: Partijen als Open VLD en SP.a proberen NV-A in eenzelfde rol te duwen als indertijd het VB. Bij het VB was dat, door o.a. de dommigheid van bepaalde mandatarissen en de ontegensprekelijke links met toch zeer bedenkelijke figuren en standpunten nog doenbaar en verdedigbaar voor een deel van de bevolking, bij een iets meer doordacht concept als de NV-A werkt deze tactiek echter nog meer contraproductief dan ze al was bij het VB. Wie pakweg racisme en discriminatieclaims richt aan het NV-A maakt zich vrij belachelijk aangezien je dat in hun discours en partijprogramma niet zal terugvinden.
Dit zijn maar enkele van de redenen waarom NV-A succes heeft. Het kicken op de letter V lijkt me zeker niet bij deze top 5 te staan.
|